”Jos kukaan ei ole tehnyt meitä, kukaan ei omista meitä, joten vain me itse voimme asettaa sääntöjä itsellemme, ei kukaan toinen.”
Tämä lause on jokaisen evolutionistin, agnostikon, humanistin ja ateistin mottolause. Näin ei ole mitään loogista syytä noudattaa Raamatun käskyjä, kuten älä varasta, älä tapa, älä tee huorin jne. jos muut osat VT:a on hylätty ”kulttuurisina myytteinä”. (kolme ensimmäistä käskyä)
Evoluutio vastustaa kristillisyyttä. Kun Raamattu ilmoittaa, että Luoja teki hyvän maailman, mutta kirosi sen Adamin synnin takia. Hän nousi kapinaan Luojaansa vastaan, eikä enää halunnut palvella häntä.
Näemme tämän tapahtuman seuraukset. Kaikki kuolemme, ihmiset, eläimet, kasvit. Mutta meillä adventtikristityillä on toivo. Me uskomme, että tämä maailma luodaan uudelleen, ennallistetaan synnittömään tilaan, jossa ie enää ole kuolemaa. Siihen, mistä kaikki alkoikin. Jeesus, lihaksi tullut Luojamme, toinen ”Adam”, antoi täydellisen uhrin meidän puolestamme, joten meillä on toivo.
Jos evoluutio olisi totta, koko evankeliumin ydin on menetetty, toivomme olisi mennyt! Se tarkoittaisi sitä, että myös Adamin lankeemus ja sitä seurannut kirous olisivat myyttejä. Hyvät ja huonot uutiset kerrotaan Raamatussa. Kautta Raamatun Jumala kertoo ihmisen ja itsensä välistä kohtaamista ja ilmaisee itseään. Hyvät uutiset kertovat myös tulevasta ja antavat toivon. Huonojen uutisten suhteen Jumala kertoo, mitä hän on jo tehnyt, kun vielä olimme syntisiä. Hän antoi Poikansa.
Kun Adam särki sopusoinnun, Kristus palautti sen kuolemallaan, ja jonakin päivänä me voimme olla jälleen yhteydessä Luojaamme. Meillä on tulevaisuus ja toivo. (1. Kor. 15:21,22)
Luoja vastaan evoluutio
6
224
Vastaukset
- -------
Viittaa kuoleman jälkeisyyteen, tai jonnekin epämääräiseen tulevaisuuteen mikä on harhaanjohtamista, se jonakin päivänä on silloin kun ihminen kääntyy omilta teiltään, jo silloin yhteys Luojaan palaa, silloin Jumala alkaa johtaa ihmistä luokseen.
Sen voi todeta jo pelkästään tästä yksinkertaisesta sanan paikasta:
Kaikki, joita Jumalan Henki johtaa, ovat Jumalan lapsia.
Ja aivan varmasti sitten on yhteys Jumalaan. "Tämä lause on jokaisen evolutionistin... mottolause. Näin ei ole mitään loogista syytä noudattaa Raamatun käskyjä"
Aika moni evolutionisti noudattaa Raamatun ohjeita eikä avausviestin alussa ollutta mottoa, esim. arkkipiispa Jukka Paarma ("Kun lähestymme luomiskertomuksen sanomaa, huomaamme, ettei Raamattu ole luonnontieteellisten tosiasioiden hakuteos.") ja paavi Johannes Paavali II ("Raamattu ei kerro miten taivas tehtiin, vaan miten sinne päästään").
Evoluutioteoria käsittelee lajien kehitystä. Se ei ota kantaa teologisiin tai moraalisiin kysymyksiin.- Raamattua vastaan?
Ellei se ota kantaa asiaan eikä sitä käsittele, miksi Raamattua pitää halventaa? Miksi moraali kelpaa Raamatusta, mutta ei koko kirja. Minäkin uskon, että juuri tuo lause
”Jos kukaan ei ole tehnyt meitä, kukaan ei omista meitä, joten vain me itse voimme asettaa sääntöjä itsellemme, ei kukaan toinen.”
on kuitenkin mieluinen, koska se antaa minulle itselle mahdollisuuden olla oma herrani. En tarvitse Jumalaa, vaikka hiukan uskoisinkin. Voin mennä omia teitäni ja tehdä omia sääntöjä omaan korvasyyhyyni, kuten Raamattu sanookin lopussa tehtävän. Raamattua vastaan? kirjoitti:
Ellei se ota kantaa asiaan eikä sitä käsittele, miksi Raamattua pitää halventaa? Miksi moraali kelpaa Raamatusta, mutta ei koko kirja. Minäkin uskon, että juuri tuo lause
on kuitenkin mieluinen, koska se antaa minulle itselle mahdollisuuden olla oma herrani. En tarvitse Jumalaa, vaikka hiukan uskoisinkin. Voin mennä omia teitäni ja tehdä omia sääntöjä omaan korvasyyhyyni, kuten Raamattu sanookin lopussa tehtävän."Miksi he hyökkäävät Raamattua vastaan ellei se ota kantaa asiaan eikä sitä käsittele, miksi Raamattua pitää halventaa"
Evoluutiteoriaa ei ole kehitetty Raamatun halventamiseksi, vaan elämän kehityksen selittämiseksi. Fundamentalistista tulkintaa kannattavat ovat mieltäneet sen nimenomaan Raamuttua halventavaksi, koska se ei ole yhdenmukainen luomiskertomuksen kanssa. Ajatus evoluutiosta on jokseenkin jokaisen maailman luomiskertomuksen (ja niitä on paljon) vastainen, mutta ei se tarkoita että evoluutioteorian tarkoitus on vastustaa niitä.
Kun Anaksimandros Miletoslainen tiettävästi ensimmäisenä esitti ajatuksen evoluutiosta 600-500-lukujen eKr. vaihteessa (Darwin ei siis todellakaan ollut ensimmäinen joka pohti evoluutiota) hän ei varmasti ollut kuullutkaan Raamatun luomiskertomuksesta.
"Miksi moraali kelpaa Raamatusta, mutta ei koko kirja."
No varmaan siksi että Vuorisaarna on yksi maailman upeimmista (ellein upein) moraalifilosofisista kannanotoista. Mutta toisaalta monet Raamatun kertomukset, esim. tulva, Egyptin vitsaukset ja exodus, eivät ole historiallisia tapahtumia (mutta taas toisaalta kertomuksina hienoja).- Uson luomiseen
Michelarkangelo kirjoitti:
"Miksi he hyökkäävät Raamattua vastaan ellei se ota kantaa asiaan eikä sitä käsittele, miksi Raamattua pitää halventaa"
Evoluutiteoriaa ei ole kehitetty Raamatun halventamiseksi, vaan elämän kehityksen selittämiseksi. Fundamentalistista tulkintaa kannattavat ovat mieltäneet sen nimenomaan Raamuttua halventavaksi, koska se ei ole yhdenmukainen luomiskertomuksen kanssa. Ajatus evoluutiosta on jokseenkin jokaisen maailman luomiskertomuksen (ja niitä on paljon) vastainen, mutta ei se tarkoita että evoluutioteorian tarkoitus on vastustaa niitä.
Kun Anaksimandros Miletoslainen tiettävästi ensimmäisenä esitti ajatuksen evoluutiosta 600-500-lukujen eKr. vaihteessa (Darwin ei siis todellakaan ollut ensimmäinen joka pohti evoluutiota) hän ei varmasti ollut kuullutkaan Raamatun luomiskertomuksesta.
"Miksi moraali kelpaa Raamatusta, mutta ei koko kirja."
No varmaan siksi että Vuorisaarna on yksi maailman upeimmista (ellein upein) moraalifilosofisista kannanotoista. Mutta toisaalta monet Raamatun kertomukset, esim. tulva, Egyptin vitsaukset ja exodus, eivät ole historiallisia tapahtumia (mutta taas toisaalta kertomuksina hienoja).Grand Canyonilla? Minä kävin ja olen varma, että tämän maan on joskus peittänyt valtava vesimassa.
Siellä on todisteita aivan tarpeeksi. Näin siis uskon. Miksi esim. dinosaurukset ovat vaeltaneet Kalliovuorille? Miksi niitä löytyy sieltä pilvin pimein? Taisivat mennä vettä pakoon niin kauan kuin pääsivät, ja lopulta vuorien keriytyminen maan muodon muuttuessa nosti ne sinne piiloon ja löydettäväksi näitä aikoja varten, kun asioista keskustellaan ja ymmärrys lisääntyy.
Esim. Etelä-Dakotan suuri Mammuttilöytö on vertaansa vailla. Siellä seinällä kehitysopin puolustajat miettivät kuumeisesti, miten on mahdollista, että kymmeniä, ellei satoja eläimiä on kuollut yhteen paikkaan. Marie Antoinette oli paras, kun siltä oli pää leikkaantunut irti kuin veitsellä vetäen. Muuten se makasi mahallaan toisten päällä kuin lisko ikään jalat harallaan neljään suuntaan. Ei siis mikään pieni voima saa mammuttia siihen asentoon.
Nämä kaikki ovat vaikuttaneet minun mieleeni niin paljon, etten voi uskoa maailman kehittyneen. Sen takana on suuri äly, joka on minulle Jumala. Olkoon muille sitten mikä tahansa. Minulle Raamattu on kirja kaiken alusta. Uson luomiseen kirjoitti:
Grand Canyonilla? Minä kävin ja olen varma, että tämän maan on joskus peittänyt valtava vesimassa.
Siellä on todisteita aivan tarpeeksi. Näin siis uskon. Miksi esim. dinosaurukset ovat vaeltaneet Kalliovuorille? Miksi niitä löytyy sieltä pilvin pimein? Taisivat mennä vettä pakoon niin kauan kuin pääsivät, ja lopulta vuorien keriytyminen maan muodon muuttuessa nosti ne sinne piiloon ja löydettäväksi näitä aikoja varten, kun asioista keskustellaan ja ymmärrys lisääntyy.
Esim. Etelä-Dakotan suuri Mammuttilöytö on vertaansa vailla. Siellä seinällä kehitysopin puolustajat miettivät kuumeisesti, miten on mahdollista, että kymmeniä, ellei satoja eläimiä on kuollut yhteen paikkaan. Marie Antoinette oli paras, kun siltä oli pää leikkaantunut irti kuin veitsellä vetäen. Muuten se makasi mahallaan toisten päällä kuin lisko ikään jalat harallaan neljään suuntaan. Ei siis mikään pieni voima saa mammuttia siihen asentoon.
Nämä kaikki ovat vaikuttaneet minun mieleeni niin paljon, etten voi uskoa maailman kehittyneen. Sen takana on suuri äly, joka on minulle Jumala. Olkoon muille sitten mikä tahansa. Minulle Raamattu on kirja kaiken alusta.Ei, en ole käynyt Grand Canyonilla. Sanoit että "olen varma, että tämän maan on joskus peittänyt valtava vesimassa". Eli toisin sanoen katsot oleva pätevämpi kuin kaikki maailman puolueettomat tutkijat, joiden tutkimusten perusteella kyseisen kanjonin muodostuminen on vaatinut miljoonia vuosia.
"miten on mahdollista, että kymmeniä, ellei satoja eläimiä on kuollut yhteen paikkaan"
Mahdollisia syitä on vaikka millä mitalla: maanvyöty, tulva (huom! paikallinen tulva, ei tarvita maailmanlaajuista jättitulvaa yhden eläinlauman hukkumiseen), tulivuorenpurkaus, epidemia... Maailmassa on lukuisia todisteita eläinlaumojen äkillisestä tuhosta, mutta ne ovat eri aikakausilata.
Suuresta maailmanlaajuisesta tulvasta ei vain yksinkertaisesti ole todisteita. Puiden vuosilustoistä ei voi havaita sellaista (esim. Lapissa puiden vuosilustosarjat yltävät vuoteen 5589 eKr., mutta missään kohtia ei näy merkkejä tulvasta). Myös vesistöjen pohjaan kasautuneet sedimentit muodostavat vuosilustoja, ja nekin yltävät tuhansien vuosien taakse, suurtulva olisi sekoittanut ne, jos sellainen olisi ollut. Jäätiköiden vuosilustosarjat yltävät kymmenien vuosituhansien taakse, eikä niissäkään näy merkkejä tulvasta. Egyptissä ja Lähi-Idässä kukoistaneet kulttuurit ovat kukoistaneet Raamatun tulvan väitettynä aikana ja jälkeen (2300-luvulla eKr.) osoittamatta mitään merkkejä äkillisestä tuhoutumisesta.
Evoluutio on luonnossa havaitta ilmiö (esim. Victoria-järven kalat lajiutuvat sellaista vauhtia, että muutoksen voi havaita ihmisiän puitteissa), genetiikka tukee sitä, löydöt (esim. kaikki noin 250 000 000 tunnettua fossiilia) tukevat sitä, eivätkä todisteet ja teoriat ole ristiriidassa muiden tieteenalojen kanssa. Kreationistien väittämä "koskaan ei ole löytynyt yhtäkään todistetta evoluution olemassaolosta" ei vain ole totta, eikä sen todemmaksi muutu vaikka sitä kuinka toistaisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,1124568Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu273324- 203145
Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?
Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt442949Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1192779Oletko keskustellut kaivatustasi muiden
Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka492777Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue
se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod172569Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1132305MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,142115- 71911