Tässä olen pienessä päässäni ihmetellyt seuraavaa asiaa: Miksi (uusissakin) autoissa pitää olla nokka-akselin pyöritystä varten hihna ? Se on aiheuttanut useita täystuhoja katketessaan ja joka tapauksessa hihna on vaihdettava määräaikaan mennessä uuteen. Ja nokkahihnan vaihto taitaa olla useimmiten suht. kallis remppa. Onneksi muutamissa uusissa autoissa on otettu käyttöön perinteinen ketju joka periaatteessa kestää auton/moottorin iän. Tai ei ainakaan vaadi jossain 100 tkm:n paikkeilla vaihtoa. Hihnojen vaihto kun tuntuu joissain tapauksissa rahastukselta. Seuraavaa auto ostaessani tulen kyllä tarkastamaan, kumpi nokka-akselin pyörittäjä löytyy k.o merkistä.
Nokkahihna vai -ketju ?
14
8702
Vastaukset
- BMW 1800 Ti
Ainakin 2-rivinen.
- ketju
Kahteen autoon olen joutunut teettämään remonttia ketjun takia. Toisessa rupesi ketju rallattamaan (kiristimen vaihto) ja toisesta meni ketju poikki. Katkeamisesta tulee samanlainen koneremontti kuin hihnankin katkeamisesta. Molemmat autot olivat tosin paljon ajettuja, yli 200 tkm. Yhtään hihnaa ei ole vielä katkennut.
- Ääliö
Aikamoinen stoori, mitähän autoja ne olivat;ladoja?
En ole kuullut minkään muun merkin jotka ovat fiksusti ketjussa pysyneet(Mercedes, BMW)ketjujen katkeamisista, sen sijaan maailma on täynnä tarinoita nokkahihnojen napsahteluista poikki, monesti menneet jopa kesken autolehtien kestotestien(mm.Escort,Civic).
Eikös se hihna kestä Ooppeleissa jotain 40 tuhatta kilsaa?
Mene muualle kertoilemaan moisia satuja.. - Joker
Ääliö kirjoitti:
Aikamoinen stoori, mitähän autoja ne olivat;ladoja?
En ole kuullut minkään muun merkin jotka ovat fiksusti ketjussa pysyneet(Mercedes, BMW)ketjujen katkeamisista, sen sijaan maailma on täynnä tarinoita nokkahihnojen napsahteluista poikki, monesti menneet jopa kesken autolehtien kestotestien(mm.Escort,Civic).
Eikös se hihna kestä Ooppeleissa jotain 40 tuhatta kilsaa?
Mene muualle kertoilemaan moisia satuja..Provoille ! Miksi muuten uusi Corolla, Mazdan uudet, Nissan, noin vain esimerkiksi, ovat siirtyneet ketjun käyttöön ? Onko noissa parissa koskaan hihnoja ollutkaan, ja Toyotan VVT-i -koneet ovat palanneet ketjuun takaisin. Opel on surullisen kuuluisa siitä kun meni kesken kaiken muuttamaan remmien vaihtoikää. Kuluttajaa siinä vaan jymäytetään. Molemmissa on hyvät puolensa, ketjussa ja hihnassa mutta ostohetkellä sitä yleensä ei mietitä.
- ketju
Ääliö kirjoitti:
Aikamoinen stoori, mitähän autoja ne olivat;ladoja?
En ole kuullut minkään muun merkin jotka ovat fiksusti ketjussa pysyneet(Mercedes, BMW)ketjujen katkeamisista, sen sijaan maailma on täynnä tarinoita nokkahihnojen napsahteluista poikki, monesti menneet jopa kesken autolehtien kestotestien(mm.Escort,Civic).
Eikös se hihna kestä Ooppeleissa jotain 40 tuhatta kilsaa?
Mene muualle kertoilemaan moisia satuja..Pösöstä (504D) katkesi ketju varoittamatta satasen vauhdissa ja Saabista (99) meni ketjun kiristin. Saattaa ne nykyiset kestää paremmin. Saabissa on aina ollut ketju, mutta noita kiristimiä niistäkin meni.
- minä
Ääliö kirjoitti:
Aikamoinen stoori, mitähän autoja ne olivat;ladoja?
En ole kuullut minkään muun merkin jotka ovat fiksusti ketjussa pysyneet(Mercedes, BMW)ketjujen katkeamisista, sen sijaan maailma on täynnä tarinoita nokkahihnojen napsahteluista poikki, monesti menneet jopa kesken autolehtien kestotestien(mm.Escort,Civic).
Eikös se hihna kestä Ooppeleissa jotain 40 tuhatta kilsaa?
Mene muualle kertoilemaan moisia satuja..kyllä mulla ainakin nissanissa on ketju hypännyt löysyyttään pois ja katkennut.
- Chain
Ääliö kirjoitti:
Aikamoinen stoori, mitähän autoja ne olivat;ladoja?
En ole kuullut minkään muun merkin jotka ovat fiksusti ketjussa pysyneet(Mercedes, BMW)ketjujen katkeamisista, sen sijaan maailma on täynnä tarinoita nokkahihnojen napsahteluista poikki, monesti menneet jopa kesken autolehtien kestotestien(mm.Escort,Civic).
Eikös se hihna kestä Ooppeleissa jotain 40 tuhatta kilsaa?
Mene muualle kertoilemaan moisia satuja..En tiedä Ladojen ketjuista, mutta ylipäätään ketju aina varmempitoimisempi, eipä niitä ole katkeillut keltään ainakaan noissa autoiksi luokiteltavista, toisin kuin remmejä on paukkunut yhdessä jos toisessa.
Bemarikin erehtyi hetkeksi joissain malleissa hetkeksi hihnaan, mutta palasi aika pian ketjun käyttöön.
Syy hihnan käyttöön hyvin simppeli;Arvuutelkaas kumpi on kalliimpi ratkaisu.. - Lefa
Chain kirjoitti:
En tiedä Ladojen ketjuista, mutta ylipäätään ketju aina varmempitoimisempi, eipä niitä ole katkeillut keltään ainakaan noissa autoiksi luokiteltavista, toisin kuin remmejä on paukkunut yhdessä jos toisessa.
Bemarikin erehtyi hetkeksi joissain malleissa hetkeksi hihnaan, mutta palasi aika pian ketjun käyttöön.
Syy hihnan käyttöön hyvin simppeli;Arvuutelkaas kumpi on kalliimpi ratkaisu..Se oli vissiin joskus 80-90 -lukujen vaihteessa kun BMW:n nelisylinterisissä käytettiin hihnoja. Muistan lukeneeni jostain alan lehdestä, että jonkin autoliikkeen määräys oli, että kun tuollainen BMW tulee heille vaihdossa, se viedään välittömästi hihnan vaihtoon. Ei ajamalla, vaan hinaamalla. Totta tai ei, mutta kertoo jotain luottamuksesta noihin hihnoihin..
- "Hyrsleri"
Autossani on hihnavetoinen nokka ja vaihtoväli
on muistaakseni jossain 150tkm kieppeillä.Eipä
todellakaan tarvii joka vuosi vaihtaa.Edellisessä
kulkupelissäni oli myös nokkahihna, ei mitään
ongelmia. - Mr X
kaikissa kovissa japsiprätkissä olis sellanen !
- Kraka
kaikissa autoissa oli ketju.
Hihnaan siirryttiin ehkä siksi, että se on äänettömämpi.- Mirri
No ei ei!Autoissa(MB,BMW) on ketju ollut koko ajan, ja se on äänetön jos se osataan tehdä oikein!
Ketju on aina varmempitoimisempi ratkaisu, nailonhihnat vain tulevat halvemmaksi..vähän kuin etuvetoisen valmistus, johon siirryttiin vain ja ainoastaan kustannussäästöjen johdosta. - Jukkis
Ensimmäinen jokapojan käyttöauto, jossa oli hihna, oli Ford Taunus (tosin TC-Fiateissa taisi olla aiemminkin, mutta eivät olleet niin yleisiä meillä) ja Taunuksen koneissa hihna kesti maailman tappiin, katkeamistapauksissa mitään ei särkynyt riittävien välysten ansiosta. Nykymoottoreissa on kireämpi venttiilikoneisto sekä imu- ja pakoventtiileille omat nokka-akselinsa, minkä johdosta yksittäinen akseli joutuu taistelemaan jousikuormaa vastaan enemmän kuin SOHC-koneessa venttiilien auetessa. Vastaavasti venttiilien sulkeutuessa venttiilijouset pyrkivät työntämään nokkia edellään eli pyörimisvastus on todella epätasaista. Mitä enemmän moottorissa on sylinterejä, sen tasaisemmin nokka-akselit pyörivät.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553723- 312134
- 402034
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171711Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401522Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251472- 791423
- 1371154
Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221113