Onko kellään kokemusta kystasta poskiontelossa.
Miten sitä hoidetaan, nukkuminen on tosi hankalaa limaa valuu nieluun koko ajan öisin. Nenäsuihkeet eivät auta, ei myöskään nuhatabletit. Astmaakin on tutkittu muttei löydetty, kokeiluluontoisesti astmalääkkeet käytössä muttei niistäkään hyötyä ole. Mikä neuvoksi.
kysta poskiontelossa
15
44919
Vastaukset
- Pihla
Itselläni jatkuvien poskiontelotulehdusten ja huuhtelukertojen perään tehtiin nenäkuorikoihin huuhteluaukot, ja niiden kautta olen saanut huuhdeltua jopa itse onteloita, ns. nenäkannua apuna käyttäen. Ajattelin, että eikö kystaakin voisi poistaa laajentamalla aukkoja ja poistamalla kysta samalla.Kysypäs tk-lääkäriltä,ja jos ei tiedä,laittakoon lähetteen korva- nenä- ja kurkkutaudeille.Toivottavasti saat apua vaivaasi.
- mulla kans
on jatkuvaa harmia, niin se poistetaan. Eivät ihan heppoisesti sitä lähde kuitenkaan tekemään. Vaatii monta poskiontelotulehdusta.
Toi liman valuminen nieluun ei ole varmaankaan kystan aiheuttamaa, vaan sitä tapahtuu ihan normaalisti kystattomillekin ihmisille.- joujoujouiioio
Kyllä minä ravasin kauan lääkärissä valittamassa väsymystä, kun töissäkin oli niin väsynyt että ei jaksa tehdä mitään, eikä olla pystyssä.. nenä tietysti tukossa ja limaa nielussa ihan jatkuvasti, niin kystahan sieltä löytyi.. kyllä tuli paljon pirteempi ja voimakkaampi olo kun kävi punkteerauksessa.. Ja taas on niin huono ja heikko olo että mentävä punktioon... kun kystakin on täynnä ja täyttää koko poskiontelon...
- Kizkxtaw
Liman valuminen loppu kun jätin kaikki maitotuotteet totaalista pois. Kyösti oN kyllä poskiontelossaedelleen.
- leikattu
Itse olin juuri pari viikkoa sitten poskionteloiden laajennusleikkauksessa jossa poistettiin toiselta puolelta kysta joka oli lähes koko ontelon kokoinen.Nyt alkaa olla jo ihan kunnossa ja tuntuu mukavalta kun pystyy hengittämään kunnolla nenän kautta.Muutenkin kaikin puolin positiivinen kokemus joka tehtiin puudutuksessa päiväkirurgisesti.Itse sain jatkuvien tulehdusten takia lähetteen korva-,kurkku- ja nenälääkärille ja pääsin leikkaukseen n.5 kuukauden odotuksen jälkeen.
- Kysta kiusaa
Kiva kuulla että olet saanut apua vaivaasi ja parantuminen on mennyt hyvin. Kertoisitko lisää vielä operaatiosta. Tehtiinkö se julkisella puolella ja jouduitko olemaan jonossa tuon 5 kk? Mitä oireita sinulla oli ja kuinka helposti lääkäri päätyi leikkaukseen (kystahan voi itsestäänkin pienetä ja poistua)? Oliko tulehdusten lisäksi väsymystä, paineen tunnetta tai muita oireita kystasta?
Miten itse operaatiosta toipuminen meni, oliko heti leikkauksen jälkeen jotain oireita ja tuliko millaisia ohjeita? Kauanko sait sairaslomaa?
Olen tosi kiitollinen jos vastaat, alan jo tuskastua tähän ongelmaan. - Hille
Kysta kiusaa kirjoitti:
Kiva kuulla että olet saanut apua vaivaasi ja parantuminen on mennyt hyvin. Kertoisitko lisää vielä operaatiosta. Tehtiinkö se julkisella puolella ja jouduitko olemaan jonossa tuon 5 kk? Mitä oireita sinulla oli ja kuinka helposti lääkäri päätyi leikkaukseen (kystahan voi itsestäänkin pienetä ja poistua)? Oliko tulehdusten lisäksi väsymystä, paineen tunnetta tai muita oireita kystasta?
Miten itse operaatiosta toipuminen meni, oliko heti leikkauksen jälkeen jotain oireita ja tuliko millaisia ohjeita? Kauanko sait sairaslomaa?
Olen tosi kiitollinen jos vastaat, alan jo tuskastua tähän ongelmaan.Poskionteloleikkauksia tehdään julkisella puolella ja jonot on pitkät. Yleensä ensin otetaan mangeettikuvatjoista nähdään poskionteloiden "tila". Leikkaukseen ei kovin helpoin perustein lähdetä, itse jonotin ensimmäiseen leikkaukseen yli 2v. Apu on usein väliaikainen, minulle tehtiin uusileikkaus vuosi sitten ja taas kystia poskionteloissa. Leikkaus tehdään useimmin päiväkirurgisena toimenpiteenä ja paikallispuudutuksella, eli illalla pääsee kotiin jos kaikki ok.Leikkaus ei ole miellyttävä toimenpide mutta kyllä sen kestää.Leikkaksen jälkeen nenään laitetaan tampoonit jotka saa ottaa pois seur pv. sairaslomaa 2vkoa ja sinä aikana kontrollikäynti ja poskionteloiden huuhtelu
Pientä särkyä on mut ei häiritsevää. Ikävintä on se ettei nenää saa leikkauksen jälk.viikkoon niistää vaan lima, veri yms "ryystetään" nieluun.
Nenäkannun käyttö alkaa kun kontrolli tehty.
Turvotus "sisäinen" kestää jopa kuukausia, vast sitten tuntee leikkauksen hyödyn.jos sulla on allergioita ni säännöllinen lääkitys ja nenäkannu ehdoton leikkauksen jälk. Kystat vaan tahtoo uusiutua joten leikkauksesta saatu apu voi olla lyhyt aikaista. Oireita on just paine,väsymys,
liman valuminen nieluun, päänsärky, hajuaisti huononee ja aina tukkoinen olo. Hakeuduppas korvaläälärille tai pyydä lähete sitten asiat lähtee rullaamaan! Onnea toivottavasti saat apua! - jmp35
Hille kirjoitti:
Poskionteloleikkauksia tehdään julkisella puolella ja jonot on pitkät. Yleensä ensin otetaan mangeettikuvatjoista nähdään poskionteloiden "tila". Leikkaukseen ei kovin helpoin perustein lähdetä, itse jonotin ensimmäiseen leikkaukseen yli 2v. Apu on usein väliaikainen, minulle tehtiin uusileikkaus vuosi sitten ja taas kystia poskionteloissa. Leikkaus tehdään useimmin päiväkirurgisena toimenpiteenä ja paikallispuudutuksella, eli illalla pääsee kotiin jos kaikki ok.Leikkaus ei ole miellyttävä toimenpide mutta kyllä sen kestää.Leikkaksen jälkeen nenään laitetaan tampoonit jotka saa ottaa pois seur pv. sairaslomaa 2vkoa ja sinä aikana kontrollikäynti ja poskionteloiden huuhtelu
Pientä särkyä on mut ei häiritsevää. Ikävintä on se ettei nenää saa leikkauksen jälk.viikkoon niistää vaan lima, veri yms "ryystetään" nieluun.
Nenäkannun käyttö alkaa kun kontrolli tehty.
Turvotus "sisäinen" kestää jopa kuukausia, vast sitten tuntee leikkauksen hyödyn.jos sulla on allergioita ni säännöllinen lääkitys ja nenäkannu ehdoton leikkauksen jälk. Kystat vaan tahtoo uusiutua joten leikkauksesta saatu apu voi olla lyhyt aikaista. Oireita on just paine,väsymys,
liman valuminen nieluun, päänsärky, hajuaisti huononee ja aina tukkoinen olo. Hakeuduppas korvaläälärille tai pyydä lähete sitten asiat lähtee rullaamaan! Onnea toivottavasti saat apua!Itselläni todettiin juuri mahdollinen kysta p-ontelossa, lisäksi oikea sierain oli pahasti ahtautunut,oli polyyppejä ,eli jonkunlaiseen operaatioon saa varautua.Tsemppiä kaikille teille, K-jengi :)
- tellu76
mulla kans eilen todettii kysta poskiontelossa ja joudun leikkaukseen. se tehdään mulle nukutuksessa koska poden paniikkihäiriötä. joudun jonottaa 3-6kk. sain lähetteen keskussairaalaan paikallisesta tk:sta kun valitin toistuvista poskiontelontulehduksista joita mulla on joka toinen kuukausi. ihana että sattu vielä olemaan tk:ssa keskussairaala lääkäri joka heti laitto mulle lähetteen sen kummempia selityksiä. tsemiä teille...
- huolestunut nuori
lääkäri totesi viime vuonna ettei mulla ole toista poskionteloa mutta nyt on tullut tieto että poskiontelossa on kysta. pitääkö se leikata jos se ei häiritse ja hiuksia lähtee tosi paljon että liittyykö se siihen mitenkään..?? ja ikääkään ei ole vasta kun 15..
- öinen limannielijä
Menen huomenna poskiontelon kystsn poistollePoiston suorittaa hammaskirurgi keskussairaalassa. Operaatio tehdään paikallispuudutuksessa.Kyseisen kohdan hampaat piti juurihoitaa ennen operaatiota, muutoin juuret tuhoutuisivat operaatiossa.En tiedä miten kauan suu on kipeänä operaation jälkeen.
- NS
Luin mielenkiinnosta näin jälkeenpäin ja halusin kertoa omankin kokemukseni. Itseltäni leikattiin kysta oikealta poskiontelosta n. 4,5kk sitten ja se oli aika suuren kokoinen, lisäksi vasen ja oikea poskiontelo laajennettiin. Mm. en pystynyt enää nukkumaan kunnolla oikealla kyljellä koska kysta ilmeisesti aiheutti silmän alueelleni kipua. Leikkaus tehtiin n. 4kk löydön jälkeen koska olin kokoajan sairaana. En halua pelotella mutta itselleni kokemus oli kamala vaikka mielestäni minulla on aika korkea kipukynnys, olen saanut urheiluvammoja ja käynyt läpi mm. polvileikkausken. Tämän leikkauksen jälkeiset kivut olivat kuitenkin aivan hirveät. Leikkaus tehtiin nukutuksessa ja kun heräsin kurkku oli täynnä verikönttejä ja oksensin. Kotiin lähetettiin samalla kun nenä vuosi verta. 5 ensimmäisen päivän ajan joka aamu kun heräsin kasvoni ja paitani oli veressä ja juoksin vessaan oksentamaan verihyytymät nielusta. Jouduin syömään kylmää kasviskeittoa ja jogurttia viikon verran koska verenvuoto oli niin runsasta joten minkään lämpimän syöminen ei tullut kysymykseen. Kipu oli ihan kamala enkä pystynyt kävelemään normaalivauhdilla n.2viikkoon ja esim. hymyileminen kipeytti kasvot nopeasti. Kävin lääkärissä 7kertaa punkteerauksessa leikkauksen jälkeen, koska poskiontelossa oli tulehdus leikkauksen jälkiseurauksena ja se "mäti", josta myös ilmeisesti johtuivat nämä tavallista kovemmat jälkikivut. Eli kun lääkäri sanoi että olen kunnossa 10päivässä niin todellisuudessa olin 5viikkoa sairaslomalla ja juoksemaan pystyin vasta 2,5kk leikkauksen jälkeen. Ja nyt minulla on korvatulehdus ja kasvoissa on sama kipu kuin sinä aikana kun kysta löytyi. Todellisuus siitä auttoiko leikkaus selviää n. 2vuoden sisään.
- Nenä poskella
Kysta täälläkin. Tuo oli hyvä kertomus NS. Itsellä on tehty nuorempana vasemman sieraimen suurennusleikkaus, kun nenä murtui korispelissä. Se oli juuri kuvailemasi kaltainen operaatio, eli aivan hirveä. Olin silloin elämäni kunnossa, 18 vuotias huippu-urheilija. Nyt tuosta leikkauksesta on kulunut 7 vuotta. N. 7-4 vuotta sitten aloin saamaan poskiontelon tulehduksia vähän väliä ja minulle selvisi vasta pari viikkoa sitten, että vasemmassa poskiontelossani on kysta. Kysta joka tukkii koko poskiontelon. Lähdin lääkäriin, koska aivan viime aikoina myös silmän taakse on tullut painetta/kipua. Myös oikealla puolella päätäni esiintyy välillä päänsärkyä, jota aiemmin ei ole esiintynyt. En tosin tiedä johtuuko se samasta vaivasta. Minulle annettiin 2 vaihtoehtoa. Punkteeraus tai lähete k-sairaalaan, jossa otetaan tarkemmat röntgen kuvat, jossa selvitetään, mitä tuo kysta sisältää. Suosittelen tätä vaihtoehtoa kaltaisissani tapauksissa. Nimittäin tekeväthän lääkäritkin virheitä ja mielessäni on käynyt, että olisiko osa siitä tamppoonista voinut joutua poskiontelooni ensimmäisen nenäleikkauksen yhteydessä, joka nyt mätii, tai jokin muu hoitovirhe. Enää en anna lääkäreiden kuitenkaan toimia mututuntumalla, jäi niin hirveät angstit leikkauksia kohtaan siitä ensimmäisestä toimenpiteestä. En edes valinnut nukutusta ja leikkaava lääkäri oli ensikertalainen joka sanoi kesken operaatiota "HUPS". Nuo sanat kuullessani kallonpohjassa asti tuntui kipua., vaikka oli puudutus päällä. Että ties ovat jotain töpeksineet, ja siksi nyt syljen jotain ihme mätäkuraa, ja siksi haluan tomografian vai mikä se nyt oli, koska helpompi silloin syyttää lääkäriä hoitovirheestä, ja saada kenties 4 vuoden piinasta jotain takaisin. Pari leikkausmuistikuvaa lopuksi: Kun tamppoonit otettiin pois, vasemmasta sieraimesta se ei meinannut millän lähteä ja se siis repäistiin lähes väkisin. Kun se lähti, alkoi vasemmasta sieraimesta vuotaa verta kuin hanasta n. 15min, joka tyrehtyi painamalla. Lähdin saman tien kotiin vaikka lääkärit olisivat halunneet minua vielä tarkkailla. Ihan vaan siksi, kun olin puoli paniikissa, ja hirmu huono olo&kalpea. 2 vkoa leikkauksen jälkeen kävin kontrollissa, jossa se "HUPS-lääkäri katsoi tyyliin että on sillä nenä pysyny päässä, ja olet ihan kunnossa. Ei mitään puhettakaan jälkiröntgenistä. Tässä tarinani.
- ongelmanenä
Mulla on ollut toistuvia poskiontelotulehduksia n. 20v. Sitä ennen ei ollenkaan. Kukaan ei koskaan maininnut mistään kystista. Viimeiset 2v oli jatkuvaa lämpöä ja krooninen tulehdus joka ärtyi tosi pienistä. Näiden parin vuoden ajan tulehduksen yhteydessä on ollut vähäistä veren vuotoa. N. 20 v oli paineen tunnetta onteloissa tai itse kuvailen sitä tukkoisuudeksi, koska en sitä painetta varsinaisesti tunnistanut. Kyselin sitten kystasta, kun kyllästyin vaivaan lopulta, mutta sitä ei löydetty kuvauksista huolimatta viime vuonna. Ontelo oli kuitenkin toistuvasti niin tukossa, ettei kannullakaan saanut suolavettä läpi, saatikka että niistämisestä olisi tullut mitään. Flunssa öinä nukuin istuma-asennossa, koska silloin ei nielu mennyt nenän lisäksi tukkoon ja sain edes levättyä. Ja kyllä olin väsynytkin. Näitä kun luen, niin oireet on ihan selvät, ainoastaan en koskaan oikein ole tunnistanut kipuja tai paineen tunnetta, vaan epämiellyttävän olon (mikä on taas lääkärien kannalta hyvin epämääräinen kuvaus). Eilen sitten normaalin flunssan yhteydessä tunsin yhtäkkiä jomottavan kivun täsmällisessä kohdassa ontelossa (siellä, missä tukos oli aina ollut) se tuntui vähän kuin paikalliselta ärtyneeltä tulehdukselta ja on arka tänäänkin. Niistämisen yhteydessä tuli verisiä hyytymiä ja vesistä mätää. Sitten haistoin sen epämiellyttävän mädän hajun hetkellisenä löyhähdyksenä. Siitä lähtien olen niistänyt paperi läjittäin verta toisesta sieraimesta, kipuun ottanut tulehduskipulääkettä ja huuhdellut keitetyllä suolavedellä ko onteloa ja nenässä kiertää taas ilma ja hajuaisti on kohentunut huomattavasti. Edelleen niistäessä tulee verta ja kurkku täyttyy hieman epämiellyttävän makuisesta verisestä limasta. Luulenpa, että ontelossa puhkesi siellä n 20v muhinut ja minua kiusannut kysta. Toivottavasti oli ja meni lopullisesti, eikä koskaan enää uusiudu.
- Kyösti_nenässä
Kysta voi tosiaan puhjeta itsestään. Se saattaa kuitenkin kasvaa tämän jälkeen takaisin samaan paikkaan. Itselläni on myös kysta toisessa poskiontelossa sekä toistuvia poskiontelotulehduksia. Työterveyslääkärini mukaan sille nyt ei vain voi mitään.
Tiedän, että kystan voi poistaa leikkauksella, mutta silloinkin on kuulemma riski, että se kasvaa takaisin. Olenkin toivonut, että kysta poksahtaisi minullakin spontaanisti itsestään. Toivossa on hyvä elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa552547Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava631682SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän71650Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2631525Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --81518Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue251208Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.241051Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411012RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041002Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?78964