Vaihdatin autoni (Jetta -87, 1.3l) moottoriöljyt naapurillani joku aika sitten. Naapuri sanoi vaihdon jälkeen että moottoriin saattoi mennä hieman liikaa öljyä (4 l, ohjekirja suosittelee 2,5-3 l), mutta siitä ei ole mitään haittaa. Mittatikusta näki että öljynpinta oli reilusti yli max-rajan. Aluksi moottori toimi ihan hyvin, mutta rupesi pikkuhiljaa vuotamaan öljyä, ja nyt moottori näyttää ulkoisesti olevan aivan öljyinen. Lisäksi moottori rupesi käymään epätasaisesti ja nykimään kiihdyttäessä. Käytin autoa huollossa ja sanoivat että, moottorin epätasainen käynti ja nykiminen johtuu venttiilissä olevasta viasta ja korjaaminen tulee maksamaan 400-1000 euroa(Eipä taida kannattaa).
Kysyisin että voiko tämä öljynvuoto ja venttiili vika johtua tuosta liiasta öljystä moottorissa? Ennen öljyn vaihtoa moottorissa ei ollut mitään vikaa. Mittatikun mukaan öljymäärä on vähentynyt, mutta edelleenkin hieman max-viivan yläpuolella.
Liikaa öljyä moottorissa
46
73152
Vastaukset
- Jimbo
Se nykiminen saattaa johtua siitä, että liika öljy pyrkii venttiilivarren tiivisteistä läpi moottorin palotilaan. Aiheuttaa sen, että palaminen on epäpuhdasta ja moottori käy huonosti?
Pyydä sitä naapurias nyt ekaks valuttamaan liika öljy pois sieltä koneesta ja tsekkaa paraniko käynti yhtään.
Ton ikäisissä autoissa nyt venttiilit rallattaa muutenkin, enpä usko että liika öljy ois niitä tuhonnut... - Not blondi
Niin hölmöltä kun se tuntuukin,niin just se liika öljy sai aikaiseksi sen,mitä kuvailit:(
- Ropannu
vaikuttais että syy on siinä. Liian paljon öljyä niin ei ehdi jäähtyä. Notkistuu liikaa, ja voitelu kärsii.
- julle
"Liian paljon öljyä niin ei ehdi jäähtyä. Notkistuu liikaa, ja voitelu kärsii."
mikä ei ehdi jäähtyä? se öljy vai? Eikös se öljy kuumene ja notkistu liikaa sillon kun sitä on liian vähän... - Ropannu
julle kirjoitti:
"Liian paljon öljyä niin ei ehdi jäähtyä. Notkistuu liikaa, ja voitelu kärsii."
mikä ei ehdi jäähtyä? se öljy vai? Eikös se öljy kuumene ja notkistu liikaa sillon kun sitä on liian vähän...sama juttu. Esim. liiasta, vaihdelaatikko tosin kyllä raskaassa kalustossa, ylimääräistä öljyä n. 5 l. 120 km ajoa öljyt kiehui, stefat ja laakerit rikki. akselit sai pelastettua sorvaamalla. Että silleen.
- JKa
Ei liiasta öljystä ole haittaa ellei sitä ole kampiakseliin asti. Venttiilivika ei ainakaan johdu moisesta, ehkä jokin vuoto öljypohjan tiivisteessä voi. Veikkaan venttiilivian syyksi että ne on jäänyt kantamaan ja siten palaneet.
- bensiini
Kun on jo noinkin iäkäs auto niin lyijytön bensiin saattaa olla syy venttiilivaurioon. En tiedä sopiiko lyijytön ko. autoon, mutta omissa ikähärveleissä on huolehdittava juuri tuosta venttiilien välysten säädöstä ettei venttiilit rupea kantamaan ja pala ennenaikojaan. Myös talviseisokeilla on oma osansa venttiilivaurioon. Venttiileiden pinnalle, siihen "tiiviiseen" kohtaan, näyttäisi oman kokemukseni perusteella muodostuvan ruostetta ja se palaa pois vasta pienen käytön aikana. Joten ei kannata heti seisakin jälkeen lähteä moottoritielle kokeilemaan, että asettuuko pieni käynnin epätasaisuus kovemmassa ajossa.
Ei se liika öljy tee venttiileissä pahaa. Eihän se nouse sinne ylös muuten kuin moottorin omalla pumpulla, joka annostelee öljyä saman verran riippumatta siitä onko öljynpinta sentin tai kaksi liian korkealla. - vanha erkki
bensiini kirjoitti:
Kun on jo noinkin iäkäs auto niin lyijytön bensiin saattaa olla syy venttiilivaurioon. En tiedä sopiiko lyijytön ko. autoon, mutta omissa ikähärveleissä on huolehdittava juuri tuosta venttiilien välysten säädöstä ettei venttiilit rupea kantamaan ja pala ennenaikojaan. Myös talviseisokeilla on oma osansa venttiilivaurioon. Venttiileiden pinnalle, siihen "tiiviiseen" kohtaan, näyttäisi oman kokemukseni perusteella muodostuvan ruostetta ja se palaa pois vasta pienen käytön aikana. Joten ei kannata heti seisakin jälkeen lähteä moottoritielle kokeilemaan, että asettuuko pieni käynnin epätasaisuus kovemmassa ajossa.
Ei se liika öljy tee venttiileissä pahaa. Eihän se nouse sinne ylös muuten kuin moottorin omalla pumpulla, joka annostelee öljyä saman verran riippumatta siitä onko öljynpinta sentin tai kaksi liian korkealla.Kuulkaas ny nöösipoijjaat,liika öljy koneessa polttaa venttiilit ja sillä hyvä, piste.
- pappa
vanha erkki kirjoitti:
Kuulkaas ny nöösipoijjaat,liika öljy koneessa polttaa venttiilit ja sillä hyvä, piste.
selitä MITEN?
- Bensiini
vanha erkki kirjoitti:
Kuulkaas ny nöösipoijjaat,liika öljy koneessa polttaa venttiilit ja sillä hyvä, piste.
Kerro nyt meillekkin poikasille miksi se liika öljy polttaa ne venttiilit. Olisi helpompi laittaa juuri se oikeamäärä öljyä koneeseen ja välttyä seisokki ajan ruosteilta ja välyksen ajoittaiselta säädöltä. Olen tähän asti luottanut mittatikkuun ja siinä oleviin merkkeihin.
Kerro nyt ole kiltti! - Ropannu
Bensiini kirjoitti:
Kerro nyt meillekkin poikasille miksi se liika öljy polttaa ne venttiilit. Olisi helpompi laittaa juuri se oikeamäärä öljyä koneeseen ja välttyä seisokki ajan ruosteilta ja välyksen ajoittaiselta säädöltä. Olen tähän asti luottanut mittatikkuun ja siinä oleviin merkkeihin.
Kerro nyt ole kiltti!öljy itsessän polta. Liika öljy ei jäähdy riittävästi, vert. lauhdutin vähääkään tehokkaampi moottori jo kauan aikaa. Yksinkertaisesti voitelu ominaisuudet katoaa. Sen kun muutkin oppisi, MITTATIKKU on sitä varten että näkee oikean öljymäärän.
- blahblah
Ropannu kirjoitti:
öljy itsessän polta. Liika öljy ei jäähdy riittävästi, vert. lauhdutin vähääkään tehokkaampi moottori jo kauan aikaa. Yksinkertaisesti voitelu ominaisuudet katoaa. Sen kun muutkin oppisi, MITTATIKKU on sitä varten että näkee oikean öljymäärän.
väitteesi siis seuraava: "Öljypinnan korkeus öljypohjassa vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan" !?
- Ropannu
blahblah kirjoitti:
väitteesi siis seuraava: "Öljypinnan korkeus öljypohjassa vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan" !?
900 Lukiaa ja sä olet ainoo joka ei ymmärtäny OHHOH!!!!!!
- Bensiini
Ropannu kirjoitti:
öljy itsessän polta. Liika öljy ei jäähdy riittävästi, vert. lauhdutin vähääkään tehokkaampi moottori jo kauan aikaa. Yksinkertaisesti voitelu ominaisuudet katoaa. Sen kun muutkin oppisi, MITTATIKKU on sitä varten että näkee oikean öljymäärän.
ei saa riittävää voitelua, niinkö?
Jos se voitelu loppuu venttiilin varrelta seuraa siitä pitkä "kitinä" ennen venttiili vauriota. Olen nähnyt varsia joissa on kiinnileikkauma jälkiä, mutta venttiili ei silti ole palanut.
Se lauhdutin laitettanee (kai) siksi, että se oljy tosiaan voitelee kovassa kuormituksessa eikä sen vuoksi, että voitaisiin käyttää suurempaa öljymäärää moottorissa.
Nyt oli lukeneita jo 1098 ja minä vielä kyselen.
Tämä asia kiinnosta ihan harrastuksen vuoksi.
Vastaisiko joku korjaamopuolen ammattilainenkin tähän mieltä askarruttavaan pulmaan. - Ropannu
Bensiini kirjoitti:
ei saa riittävää voitelua, niinkö?
Jos se voitelu loppuu venttiilin varrelta seuraa siitä pitkä "kitinä" ennen venttiili vauriota. Olen nähnyt varsia joissa on kiinnileikkauma jälkiä, mutta venttiili ei silti ole palanut.
Se lauhdutin laitettanee (kai) siksi, että se oljy tosiaan voitelee kovassa kuormituksessa eikä sen vuoksi, että voitaisiin käyttää suurempaa öljymäärää moottorissa.
Nyt oli lukeneita jo 1098 ja minä vielä kyselen.
Tämä asia kiinnosta ihan harrastuksen vuoksi.
Vastaisiko joku korjaamopuolen ammattilainenkin tähän mieltä askarruttavaan pulmaan.Alkuperäsessä mainittu "öljyä n. 1.5 l liikaa,moottori öljyyntynyt, öljymäärä vähentynyt, SANOTTU venttiilivika".Mitä puuttuu minkä väristä savua putkesta. SE mikä on selvinny kone käy ontuen ja vuotaa/hukkaa öljyä. Tarkoittaa stefat ja tiivisteet on saanu kipeää. Ontumiseen riittää että venttiili varren kumit vuotaa mikä selittää öljyn häviämisen, ulkoisen vuodon lisäksi. Eli joku syy, toden näköisesti kuumuus on aiheuttanut tämän. Sittenhän ei tarvi miettiä kuin syy yhteyttä liian öljyn ja kuumuuden välillä, kun kaikki alkoi öljyn vaihdosta. Lauduttimesta olet aivan oikeassa. Oli tai ei, oikea öljy määrä on pidettävä. Tossa aikaisennin vertaus vaihdelaatikkoon siksi kun yli täyttö suhteessa sama. Oli muuten aika sähäkkä lähtö alta pois.
- otetaan uudestaan
Ropannu kirjoitti:
Alkuperäsessä mainittu "öljyä n. 1.5 l liikaa,moottori öljyyntynyt, öljymäärä vähentynyt, SANOTTU venttiilivika".Mitä puuttuu minkä väristä savua putkesta. SE mikä on selvinny kone käy ontuen ja vuotaa/hukkaa öljyä. Tarkoittaa stefat ja tiivisteet on saanu kipeää. Ontumiseen riittää että venttiili varren kumit vuotaa mikä selittää öljyn häviämisen, ulkoisen vuodon lisäksi. Eli joku syy, toden näköisesti kuumuus on aiheuttanut tämän. Sittenhän ei tarvi miettiä kuin syy yhteyttä liian öljyn ja kuumuuden välillä, kun kaikki alkoi öljyn vaihdosta. Lauduttimesta olet aivan oikeassa. Oli tai ei, oikea öljy määrä on pidettävä. Tossa aikaisennin vertaus vaihdelaatikkoon siksi kun yli täyttö suhteessa sama. Oli muuten aika sähäkkä lähtö alta pois.
En ole ennen yhtä epäselvää tekstiä lukenut.
Mene takaisin ropaamaan ja jätä kynähommat niille joille ymmärettävän tekstin tuottaminen ei ole ylivoimaista. - Ropaaja
otetaan uudestaan kirjoitti:
En ole ennen yhtä epäselvää tekstiä lukenut.
Mene takaisin ropaamaan ja jätä kynähommat niille joille ymmärettävän tekstin tuottaminen ei ole ylivoimaista.sanomaan. Mä tiedän, jos mä osaisin kirjoittaa mä olisin kirjailija. Ps. kirjoitus siitä tuli ehdot, että silleen.
- runoltaja
Ropaaja kirjoitti:
sanomaan. Mä tiedän, jos mä osaisin kirjoittaa mä olisin kirjailija. Ps. kirjoitus siitä tuli ehdot, että silleen.
Tiedät siis ravivalmennuksesta enemmän kuin työnteosta?
Kaaleet kyytiin. Hiacet tulloo! - Bensiini
Ropannu kirjoitti:
Alkuperäsessä mainittu "öljyä n. 1.5 l liikaa,moottori öljyyntynyt, öljymäärä vähentynyt, SANOTTU venttiilivika".Mitä puuttuu minkä väristä savua putkesta. SE mikä on selvinny kone käy ontuen ja vuotaa/hukkaa öljyä. Tarkoittaa stefat ja tiivisteet on saanu kipeää. Ontumiseen riittää että venttiili varren kumit vuotaa mikä selittää öljyn häviämisen, ulkoisen vuodon lisäksi. Eli joku syy, toden näköisesti kuumuus on aiheuttanut tämän. Sittenhän ei tarvi miettiä kuin syy yhteyttä liian öljyn ja kuumuuden välillä, kun kaikki alkoi öljyn vaihdosta. Lauduttimesta olet aivan oikeassa. Oli tai ei, oikea öljy määrä on pidettävä. Tossa aikaisennin vertaus vaihdelaatikkoon siksi kun yli täyttö suhteessa sama. Oli muuten aika sähäkkä lähtö alta pois.
että liika öljymäärä aiheuttaisi venttiilivaurion. Öljy ei jäähdytä venttileitä se on jäähdytysnesteen tehtävä. Jatkan tätä jauhamista, koska asia kiinnostaa ja se Blondin ystävällinen öljyt vaihtanut naapuri saattaa joutua mustallelistalle loppuiäkseen.
Se kertomasi vaihdelaatikon ylikuumeneminen ja öljynkiehuminen siellä ihmetyttää. Eihän vaihteistoon saisi jäädä tehoa. Vaihdelaatikon hyötysyhde on todennäköisesti aika korkea yli 95% ( tämä oli veikkaus ). Jos siellä öljy kiehuu on lämmitystehon tultava jostain muualta, esimerkiksi viallisesta laakerista, josta kerroitkin samalla.
Vielä pohdin sitä, että ei moottorissa öljyyn jää yhtään enemmän lämpöa oli sitä paljon tai vähän. Vähissä olevan öljyn tai toisin sanoen öljymolekyylin kiertoaika jää luhyemmäksi kuin silloin kun koneessa on öljyä liikaa. Tällöinhän jäähtymisaika kasvaisi ja moottori saisi kiertoon viileämpää oljyä.
No nämä olivat vain pohdintoja työpäivän alkajaisiksi. - öljytty
Bensiini kirjoitti:
että liika öljymäärä aiheuttaisi venttiilivaurion. Öljy ei jäähdytä venttileitä se on jäähdytysnesteen tehtävä. Jatkan tätä jauhamista, koska asia kiinnostaa ja se Blondin ystävällinen öljyt vaihtanut naapuri saattaa joutua mustallelistalle loppuiäkseen.
Se kertomasi vaihdelaatikon ylikuumeneminen ja öljynkiehuminen siellä ihmetyttää. Eihän vaihteistoon saisi jäädä tehoa. Vaihdelaatikon hyötysyhde on todennäköisesti aika korkea yli 95% ( tämä oli veikkaus ). Jos siellä öljy kiehuu on lämmitystehon tultava jostain muualta, esimerkiksi viallisesta laakerista, josta kerroitkin samalla.
Vielä pohdin sitä, että ei moottorissa öljyyn jää yhtään enemmän lämpöa oli sitä paljon tai vähän. Vähissä olevan öljyn tai toisin sanoen öljymolekyylin kiertoaika jää luhyemmäksi kuin silloin kun koneessa on öljyä liikaa. Tällöinhän jäähtymisaika kasvaisi ja moottori saisi kiertoon viileämpää oljyä.
No nämä olivat vain pohdintoja työpäivän alkajaisiksi.tojotaani kun dieselistä hajos öljypumppu, täytin koneen öljyllä vettiileihin asti ja pariviikkoa ajattuani paloivat kapiakselin laakerit kiinni. Eli ilmeisesti ei pelkkä määrä riitä vaan olisi pitänyt myös katsoa laatuun ja laittaa synteettistä öljyä.
- Ropannu
Bensiini kirjoitti:
että liika öljymäärä aiheuttaisi venttiilivaurion. Öljy ei jäähdytä venttileitä se on jäähdytysnesteen tehtävä. Jatkan tätä jauhamista, koska asia kiinnostaa ja se Blondin ystävällinen öljyt vaihtanut naapuri saattaa joutua mustallelistalle loppuiäkseen.
Se kertomasi vaihdelaatikon ylikuumeneminen ja öljynkiehuminen siellä ihmetyttää. Eihän vaihteistoon saisi jäädä tehoa. Vaihdelaatikon hyötysyhde on todennäköisesti aika korkea yli 95% ( tämä oli veikkaus ). Jos siellä öljy kiehuu on lämmitystehon tultava jostain muualta, esimerkiksi viallisesta laakerista, josta kerroitkin samalla.
Vielä pohdin sitä, että ei moottorissa öljyyn jää yhtään enemmän lämpöa oli sitä paljon tai vähän. Vähissä olevan öljyn tai toisin sanoen öljymolekyylin kiertoaika jää luhyemmäksi kuin silloin kun koneessa on öljyä liikaa. Tällöinhän jäähtymisaika kasvaisi ja moottori saisi kiertoon viileämpää oljyä.
No nämä olivat vain pohdintoja työpäivän alkajaisiksi.on huomattu mu kirjallinen anti on vähintäänkin huonoa. Mutta yritetään. Ensin se vaihdelaatikko, siinä ei ollut havaittavaa vikaa ennen huoltoa, sitten eräs sai tehtyä tavallaan mahdottumuuden eli ylitäytön. Syitä ja seurauksia pohdittiin monellakin eri taholla, sitten tehtiin demostraatio omalla korjaamolla, jonka lopputulos oli n.30 min jälkeen öljyn lämpötila 27 astetta normaalin yläpuolella. Lopputuloksena ettei jäähdytys ole riittävä tuolle öljymäärälle. Sitten varsinaiseen asiaan. Jos mä olen oikein ymmärtänyt sinulla on varsin korkea tietotaso monestakin aihealueesta. Tämä öljyn kuumenemimen ruokkii tavallaan itse itseään, sen lisäksi että voitelee omalta osaltaan jäähdyttää, olet nähnyt palaneita venttileitä, varmaankin sitten koko moottorin rakenteen. Venttiilit voi palaa myös lautasesta mihin suurin syy on venttiilivarren kumien huono kunto, eli öljyä pääsee palotilaan ja seos on liian kuumaa. Tämä sivuaa alkuperäistä, öljyt liian kuumat l.notkeat, pumppu alkaa kavitoimaan, paineentasaus venttiili ei välttämättä toimi, sehän tarkoittaa sitä että kierto sekä kitka lisääntyy eli lämpö nousee. Joissain automerkeissä pumppu tuottaa jopa 180 bar paineen. Ja taas ollaan siinä että lämpö nousee. Tämä oli taas aika epäselvästi kirjoitettu, mutta kun puhelimessa samaan asiaan menisi koko päivä. Eikä todellakaan ole tarkoitusta laittaa ketään mustallelistalle. Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea. Vahinkoja on sattunut ja tulee sattumaan. Vajavaisilla tiedoilla on aika hankala arkumentoida oikeastaan mitään mutta vastaisuuden varalle, HUOLELLISUUTTA.
- öljypohjassa
Ropannu kirjoitti:
on huomattu mu kirjallinen anti on vähintäänkin huonoa. Mutta yritetään. Ensin se vaihdelaatikko, siinä ei ollut havaittavaa vikaa ennen huoltoa, sitten eräs sai tehtyä tavallaan mahdottumuuden eli ylitäytön. Syitä ja seurauksia pohdittiin monellakin eri taholla, sitten tehtiin demostraatio omalla korjaamolla, jonka lopputulos oli n.30 min jälkeen öljyn lämpötila 27 astetta normaalin yläpuolella. Lopputuloksena ettei jäähdytys ole riittävä tuolle öljymäärälle. Sitten varsinaiseen asiaan. Jos mä olen oikein ymmärtänyt sinulla on varsin korkea tietotaso monestakin aihealueesta. Tämä öljyn kuumenemimen ruokkii tavallaan itse itseään, sen lisäksi että voitelee omalta osaltaan jäähdyttää, olet nähnyt palaneita venttileitä, varmaankin sitten koko moottorin rakenteen. Venttiilit voi palaa myös lautasesta mihin suurin syy on venttiilivarren kumien huono kunto, eli öljyä pääsee palotilaan ja seos on liian kuumaa. Tämä sivuaa alkuperäistä, öljyt liian kuumat l.notkeat, pumppu alkaa kavitoimaan, paineentasaus venttiili ei välttämättä toimi, sehän tarkoittaa sitä että kierto sekä kitka lisääntyy eli lämpö nousee. Joissain automerkeissä pumppu tuottaa jopa 180 bar paineen. Ja taas ollaan siinä että lämpö nousee. Tämä oli taas aika epäselvästi kirjoitettu, mutta kun puhelimessa samaan asiaan menisi koko päivä. Eikä todellakaan ole tarkoitusta laittaa ketään mustallelistalle. Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea. Vahinkoja on sattunut ja tulee sattumaan. Vajavaisilla tiedoilla on aika hankala arkumentoida oikeastaan mitään mutta vastaisuuden varalle, HUOLELLISUUTTA.
Vertaa kakkutaikinan vatkaus vatkauskoneella:
Mitä enemmän taikinaa kulhossa, sitä raskaammaksi
vatkauskoneelle homma käy, eli taikinaan
siirtyy enemmän energiaa, eli se lämpenee
enemmän. Kyllä olet oikeassa ainakin vaihteiston osalta, mitä enemmän öljyä, sitä huonompi hyötysuhde ja sitä kuumempana se käy.
Moottorissa ilmiö alkaa tietysti vasta, kun
öljyn pinta nousee kampiakseliin asti ja
sen yläpuolelle. - Dr nyyssipoliisi
öljytty kirjoitti:
tojotaani kun dieselistä hajos öljypumppu, täytin koneen öljyllä vettiileihin asti ja pariviikkoa ajattuani paloivat kapiakselin laakerit kiinni. Eli ilmeisesti ei pelkkä määrä riitä vaan olisi pitänyt myös katsoa laatuun ja laittaa synteettistä öljyä.
Älä ota enää. Muista huumeiden osalla myös "nollatoleranssi". Jos pysyttelet edelleen tojotoissa, voidaan tautia hoitaa Hiacella M.O.T.
- Bensiini
Ropannu kirjoitti:
on huomattu mu kirjallinen anti on vähintäänkin huonoa. Mutta yritetään. Ensin se vaihdelaatikko, siinä ei ollut havaittavaa vikaa ennen huoltoa, sitten eräs sai tehtyä tavallaan mahdottumuuden eli ylitäytön. Syitä ja seurauksia pohdittiin monellakin eri taholla, sitten tehtiin demostraatio omalla korjaamolla, jonka lopputulos oli n.30 min jälkeen öljyn lämpötila 27 astetta normaalin yläpuolella. Lopputuloksena ettei jäähdytys ole riittävä tuolle öljymäärälle. Sitten varsinaiseen asiaan. Jos mä olen oikein ymmärtänyt sinulla on varsin korkea tietotaso monestakin aihealueesta. Tämä öljyn kuumenemimen ruokkii tavallaan itse itseään, sen lisäksi että voitelee omalta osaltaan jäähdyttää, olet nähnyt palaneita venttileitä, varmaankin sitten koko moottorin rakenteen. Venttiilit voi palaa myös lautasesta mihin suurin syy on venttiilivarren kumien huono kunto, eli öljyä pääsee palotilaan ja seos on liian kuumaa. Tämä sivuaa alkuperäistä, öljyt liian kuumat l.notkeat, pumppu alkaa kavitoimaan, paineentasaus venttiili ei välttämättä toimi, sehän tarkoittaa sitä että kierto sekä kitka lisääntyy eli lämpö nousee. Joissain automerkeissä pumppu tuottaa jopa 180 bar paineen. Ja taas ollaan siinä että lämpö nousee. Tämä oli taas aika epäselvästi kirjoitettu, mutta kun puhelimessa samaan asiaan menisi koko päivä. Eikä todellakaan ole tarkoitusta laittaa ketään mustallelistalle. Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea. Vahinkoja on sattunut ja tulee sattumaan. Vajavaisilla tiedoilla on aika hankala arkumentoida oikeastaan mitään mutta vastaisuuden varalle, HUOLELLISUUTTA.
"varsin korkeaa tietotasoa" ei nyt sentään?
Minulla oli se käsitys, että tuo venttiileiden lautasen palaminen voi johtua, ainakin pakoventtiilin osalla, siitä kun öljyä pääsee vuotavista tiivisteistä liikaa venttiilinvarelle. Pakoventtiilinlautanen on kuuma ja näiollen myös venttiilinvarsi. Varren pinnalle, ohjurin ja lautasen väliselle alueelle, palaa oljyä kiilamaiseksi karstaksi ja kun tämä kiilamainen kerros kasvaa niin paksuksi, että ohjaimen kanavanpuoleisen pään käyntivälys menee kiinni, venttiili ei täysin sulkeennu. Tällöin lautasen ja istukkapinnan välinen tiivistepinta jää paikoin auki, josta seuraa aluksi satunnainen pikkuvuoto ja lopulta tiivistyskohdan vaurioituminen, palaminen. Tämä karstakiila muodostuu hyvin hitaasti ei muutamien tuhansien kilometrien ajolla, ehkäpä luokkaa 30000 km ja sinisten savutupsahduksien kera.
Tuo öljyn palokaasujen lämpötilaa kohottava vaikutus polttaisi venttiilit myös silloin kun öljy tulee männän renkaiden ohi. Toisaalta kaksitahtisen moottorin polttaman öljymäärään nähden lienee kysymys huomattavasti pienemmästä öljymäärästä. Eikä kaksitahdin pakokaasu taida sen kuumempaa olla kuin nelitahtisenkaan.
Alkuperäisessä moottorivauriossa ei kai ollut kysymys öljypumpun kavitoinnista ja "paineentasausventtiilin" toimimattomuudesta vika kun rajoittui vain venttiileihin, tuo luokkaa 180 bar paine rikkoisi jo muutakin. Mietittyäni tuota vaihteiston ylikuumenemista, olet oikeassa. Liian öljyn aiheuttama lämmön nousu johtuu lisääntyneestä kitkasta. En tullut ajatelleeksi sitä niin, että öljyä on TOSI PALJON liikaa. En pohdi tuota moottoriöljyn määrääkään siltä kannalta. Oletan siis, että öljypinta on alempana kuin kampiakselin ja kiertokankien alin kohta. Boxerikoneet ja muut voimakkaasti kallistetut moottorit jätän siis pois pohdinnoista.
Mitä mieltä olet öljyn vaihtovälistä yli 25 vuotta vanhoissa autoissa. Käsikirjat suosittelevat sitä 5000 km. Onko se järkevää nykyaikaisilla öljyillä? Onko öljyjen laatu parantunut vai onko nykyaikaiset moottorit niin hyviä, että niihin ei vain tarvitse vaihtaa öljyä kuin 10000 km välein tai harvemminkin. - harrastaja
Bensiini kirjoitti:
"varsin korkeaa tietotasoa" ei nyt sentään?
Minulla oli se käsitys, että tuo venttiileiden lautasen palaminen voi johtua, ainakin pakoventtiilin osalla, siitä kun öljyä pääsee vuotavista tiivisteistä liikaa venttiilinvarelle. Pakoventtiilinlautanen on kuuma ja näiollen myös venttiilinvarsi. Varren pinnalle, ohjurin ja lautasen väliselle alueelle, palaa oljyä kiilamaiseksi karstaksi ja kun tämä kiilamainen kerros kasvaa niin paksuksi, että ohjaimen kanavanpuoleisen pään käyntivälys menee kiinni, venttiili ei täysin sulkeennu. Tällöin lautasen ja istukkapinnan välinen tiivistepinta jää paikoin auki, josta seuraa aluksi satunnainen pikkuvuoto ja lopulta tiivistyskohdan vaurioituminen, palaminen. Tämä karstakiila muodostuu hyvin hitaasti ei muutamien tuhansien kilometrien ajolla, ehkäpä luokkaa 30000 km ja sinisten savutupsahduksien kera.
Tuo öljyn palokaasujen lämpötilaa kohottava vaikutus polttaisi venttiilit myös silloin kun öljy tulee männän renkaiden ohi. Toisaalta kaksitahtisen moottorin polttaman öljymäärään nähden lienee kysymys huomattavasti pienemmästä öljymäärästä. Eikä kaksitahdin pakokaasu taida sen kuumempaa olla kuin nelitahtisenkaan.
Alkuperäisessä moottorivauriossa ei kai ollut kysymys öljypumpun kavitoinnista ja "paineentasausventtiilin" toimimattomuudesta vika kun rajoittui vain venttiileihin, tuo luokkaa 180 bar paine rikkoisi jo muutakin. Mietittyäni tuota vaihteiston ylikuumenemista, olet oikeassa. Liian öljyn aiheuttama lämmön nousu johtuu lisääntyneestä kitkasta. En tullut ajatelleeksi sitä niin, että öljyä on TOSI PALJON liikaa. En pohdi tuota moottoriöljyn määrääkään siltä kannalta. Oletan siis, että öljypinta on alempana kuin kampiakselin ja kiertokankien alin kohta. Boxerikoneet ja muut voimakkaasti kallistetut moottorit jätän siis pois pohdinnoista.
Mitä mieltä olet öljyn vaihtovälistä yli 25 vuotta vanhoissa autoissa. Käsikirjat suosittelevat sitä 5000 km. Onko se järkevää nykyaikaisilla öljyillä? Onko öljyjen laatu parantunut vai onko nykyaikaiset moottorit niin hyviä, että niihin ei vain tarvitse vaihtaa öljyä kuin 10000 km välein tai harvemminkin.Huonolla hoidolla ollut kone sai yhden huuhtelevan öljyn joilla ajoin 50km, 10-30:lla 300km ja nyt 20-50 kesäöljyillä voi kuvitella selviävän niin kauan kuin ajokausi kestää.
2500km?
Minun kone on siis ajettu aivan paskoilla öljyillä (-60 luvulla) lisäämällä, ei vaihtamalla. Koneessa ei ole öljynsuodatinta.
Nyt pitää ajaa paksuilla mineraaleilla ;-(
Vaihtakaa öljyjä, älkää konetta!
on-topic: Ducato matkailuautoissa on vaihteisto-ongelma. Maahantuojan huolto kehottaa lisäämään pari litraa ylim. vaihteistoöljyä. Ei se liika öljy kuumene tai riko mitään, jos vaihtoehtona on laakerivika tms. kiinnileikkautuminen. - Bensiini
harrastaja kirjoitti:
Huonolla hoidolla ollut kone sai yhden huuhtelevan öljyn joilla ajoin 50km, 10-30:lla 300km ja nyt 20-50 kesäöljyillä voi kuvitella selviävän niin kauan kuin ajokausi kestää.
2500km?
Minun kone on siis ajettu aivan paskoilla öljyillä (-60 luvulla) lisäämällä, ei vaihtamalla. Koneessa ei ole öljynsuodatinta.
Nyt pitää ajaa paksuilla mineraaleilla ;-(
Vaihtakaa öljyjä, älkää konetta!
on-topic: Ducato matkailuautoissa on vaihteisto-ongelma. Maahantuojan huolto kehottaa lisäämään pari litraa ylim. vaihteistoöljyä. Ei se liika öljy kuumene tai riko mitään, jos vaihtoehtona on laakerivika tms. kiinnileikkautuminen.samoilla öljyilläkö koko ajan...vain lisätty? Kuinka paljon ko. härveli on kilometrejä taittanut tähän mennessä. Onko koneessa keskipakois puhdistin kampiakselilla. Sen pesä kannattaa kuulema puhdistaa aika ajoin.
Kyselin tuosta vaihtovälistä vain siksi, että miksi hyvää oljyä pois kaataa kun sillä voisi ajaa pitempäänkin. - Ropannu
harrastaja kirjoitti:
Huonolla hoidolla ollut kone sai yhden huuhtelevan öljyn joilla ajoin 50km, 10-30:lla 300km ja nyt 20-50 kesäöljyillä voi kuvitella selviävän niin kauan kuin ajokausi kestää.
2500km?
Minun kone on siis ajettu aivan paskoilla öljyillä (-60 luvulla) lisäämällä, ei vaihtamalla. Koneessa ei ole öljynsuodatinta.
Nyt pitää ajaa paksuilla mineraaleilla ;-(
Vaihtakaa öljyjä, älkää konetta!
on-topic: Ducato matkailuautoissa on vaihteisto-ongelma. Maahantuojan huolto kehottaa lisäämään pari litraa ylim. vaihteistoöljyä. Ei se liika öljy kuumene tai riko mitään, jos vaihtoehtona on laakerivika tms. kiinnileikkautuminen.Tehtaan virhe tiedotuksessa, eteenkin -80/-90 taitteessa valmistetuissa alustoissa. 5 vaihteinen laatikko ja 4 vaihteisen öljymäärä. Ensimmäisten huoltojen jälkeen huomattavan paljon vaihderikkoja. Koskee myös Pösöä J-5 ja Sitikkaa mallia en muista. Eiköhän toi 5000 km ole Ok.
- Namulaari
Kylläpä muuten johtuu. Liiallinen öljyn määrä laittaa tiivisteet koville ja jossain vaiheessa se ylinmäärinen öljy pyrkiin jostakin tiivisteestä vuotamaan pois.
- matti
Kuinka monta KM ajoit, ennen kuin huomasit vian, mitä tarkoitat, että joku aika sitten, meinaatko vetää naapurin oikeuteen !
- peelotutka
Nyt kun asia on puitu moneen kertaan, ja trollikertoimella ryyditettynä, voidaanko jättää ne kauppatieteen maisterit ajamatta?
- Jiipee
Lauhdutin.... jäähdytin olisi sopivampi sana vai kuullostaako tuo hiennomalta??? Autoissa ei ole öljynlauhdutinta.
- Voorti
Ihan vain tiedoksi niin useissa kulkuneuvoissa on moottoriöljyn lauhdutin vakiona tehdasasennuksena mm. Toijota Carina II.
- Höpöhöpö
Voorti kirjoitti:
Ihan vain tiedoksi niin useissa kulkuneuvoissa on moottoriöljyn lauhdutin vakiona tehdasasennuksena mm. Toijota Carina II.
Lauhdutin ja jäähdytin on eri asia, ota asioista selvää ennenkuin tulet opettamaan isääsi naimaan.
Lauhduttimessa höyry tai kaasu muutetaan nesteeksi.Taitta kaarinan oljyt käydä kuumana.
PÖLÖHÖ! - Miksu
Höpöhöpö kirjoitti:
Lauhdutin ja jäähdytin on eri asia, ota asioista selvää ennenkuin tulet opettamaan isääsi naimaan.
Lauhduttimessa höyry tai kaasu muutetaan nesteeksi.Taitta kaarinan oljyt käydä kuumana.
PÖLÖHÖ!Juuri meinasin kirjoittaa saman kun sitten näin sun kirjoituksen. Lauhdutin (käytetään esim. ilmastointi laitteissa ja jääkaapeissa) tosiaan muuttaa kaasun nesteeksi ja tapahtuma jähdyttää n.70-100 asteisen kylmäaineen ((r134a) tai vanhemmisssa (r12)(freoni)) voisin kirjoittaa enemmänkin ilmastointi järjestelmästä mutta sehän ei ollut aiheena vaan liika öljy, sehän saattaa aiheuttaa kampikammion tuuletuksen tukkeutuessa kampikammioon liian suuren ylipaineen jolloin öljy pääsee vuotamaan stefojen välistä. venttiilien palamiseen en kommentoi mitenkään kun ei ole kokemusta niin paljoa ylimääräisen öljyn pitämisestä moottorissa. Ja öljyhän jäähdytetään jäähdyttimellä, sanoohan sen jo nimikin (JÄÄHDYTETÄÄN JA JÄÄHDYTIN)
- ropeltaja
Miksu kirjoitti:
Juuri meinasin kirjoittaa saman kun sitten näin sun kirjoituksen. Lauhdutin (käytetään esim. ilmastointi laitteissa ja jääkaapeissa) tosiaan muuttaa kaasun nesteeksi ja tapahtuma jähdyttää n.70-100 asteisen kylmäaineen ((r134a) tai vanhemmisssa (r12)(freoni)) voisin kirjoittaa enemmänkin ilmastointi järjestelmästä mutta sehän ei ollut aiheena vaan liika öljy, sehän saattaa aiheuttaa kampikammion tuuletuksen tukkeutuessa kampikammioon liian suuren ylipaineen jolloin öljy pääsee vuotamaan stefojen välistä. venttiilien palamiseen en kommentoi mitenkään kun ei ole kokemusta niin paljoa ylimääräisen öljyn pitämisestä moottorissa. Ja öljyhän jäähdytetään jäähdyttimellä, sanoohan sen jo nimikin (JÄÄHDYTETÄÄN JA JÄÄHDYTIN)
Perusäijän normiautossa ei ole öljynjäähdyttäjää. Homma oikenee varsin mallikkaasti moottorin jäähtyessä vesikiertoisesti. Rättärissä öljyllä jäähdytetään koko kone. Tuliko mieleen muita öljynjäähdyttimiä?
- Bensiini
Lauhdutin maistuu suussa paremmalta monille koneiden myyjillekkin kun katselee kone- ja automainoksia. Jäähdytin on oikein, mutta palaako ne venttiilit liiasta öljystä? Mielipiteitä rohkeasti!
- ronkeltaja
Bensiini kirjoitti:
Lauhdutin maistuu suussa paremmalta monille koneiden myyjillekkin kun katselee kone- ja automainoksia. Jäähdytin on oikein, mutta palaako ne venttiilit liiasta öljystä? Mielipiteitä rohkeasti!
Non. stoppo af trolling. Öljymus liikaus kampurus solmustus. ei ventilitis.
- Jamppa
öljy ei aiheuta koneele vaurioita. Itsellä on mm. monta kertaa lipsahtanut öljyä joskus centinkin yli ylärajan. Ei tuo näytä siitä huonoa tykäävän.
Soitin piruuttani kerran merkkiliikkeeseen ja sieltä sanoivat, että puoli litraa-litra liikaa öljyä ei aiheuta pienintäkään haittaa koneelle.- epätoivoinen äiti
Onko kenelläkään vinkkiä seuraavaan: poika lisäsi öljyä oikein huolella eli todella yli ylärajan ja laittoi sitten volvon käymään, no tietysti savua aivan hirveästi eikä ottanut kierroksia, otimme öljyt ulos ja laitoimme sallitun määrän, nyt pakoputkesta tulee aivan tajuton savu mutta öljyt pysyy sisällä eikä muutenkaan vaikuta että olisi hirveästi saanut kipeetä joten onko keinoja millä saa savun määrän vähenemään, pitääkö autoa siis vain käyttää? siellä varmaan pakosarjassa ja pakoputksessa on aika tavalla öljyä, vai onko kone mahd hajonnut?
- Jetan omistaja
Tutulleni kävi vastaavasti Daihatsussa.
Tästä voisi olla apua. Vastuu sinulla:
1) vähennä pohjaropin kautta liika öljy pois. Siis öljyn pinta korkeintaan maksimimäärään
2)katso ettei öljyä ole päässyt ilmanpuhdistimeen huohotinletkun kautta. JOs on niin puhdista ilmanpuhdistin. Se menee sitä kautta myös kaasuttimeen josta palamisen seurauksena syntyy vankka savutus. Myös pakoputkeen päässyt öljy savuaa kunnes on palanut pois.
3) kokeile käyttää autoa ilman ilmanpuhdistinta ja katso tuleeko huohotinletkusta lisää öljyä. Jos tulee vähennä öljyä pohjaropun kautta vain vähän. Myös ilmanpuhdistimen suodatin on syytä vaihtaa jos se on likainen ja varsinkin jos se on öljyssä. Ei bensa palailman happea.
4) laita ilmanpuhdistin paikalle ja auto käyntiin
Jos ei käy kunnolla on öljyä vielä kaasuttimessa.
VAARA: öljyn pääsy palotilaan on voinut rikkoa männänrenkaita. Se selvinnee vain puristusmittauksella.
TARKISTA öljytikusta mikä on öljytilanne. Ei saa päästä kuiviin
5) Öljyn vuotaminen koneeseen voi johtua esim. huohotinputken vuotamisesta ( on kumi), venttilikoneiston tiivisteestä tai sitten jostakin muusta.
PESE MOOTTORI ja katso mistä se vuotaa. EI se muuten selviä
SURKU JUTTU, että on ollut niin asiaton öljynvaihtaja ettei ymmärrä mikä on öljytikun max -merkitys.
JETTA on onneksi luja auto, mutta ei sekään sentäs mikään traktori ole - ei ihan kaikkia kestä.
Jos vikaa on tullut, se on tullut juuri tästä väärästä öljynvaihdosta. - Namulaari
Kuvaamasi ongelmat johtunevat liilallisesta öljymäärästä.
1: Tiivisteet eivät kestä kun painetta on liikaa.
2: Se ylinmääräinen öljy ei myöskään jäähdytä moottoria kuten pitäisi.
3: Liika öljy pyrkii poitumaan huonokuiteoisin tiivisteiden välistä pois.
Eli tässä tapauksessa liikä öljy on hajottanu venttiilien suojakumit, joidenka kauttaa öljy pääsee palotilaan ja ns. puurouttaa käyntnnin. sinertävä pakokaasu on merkkinä öljyn palamisesta. Ei tee hyvää, jos on katallysaattori.- Enpä usko
"Vähäinen " ylimääräinen öljy ei vaikuta moottorin toimintaan mitenkään muuten kuin sumua saattaa olla hieman enemmä kampikammiossa kun vapaa tilavuus pienenee.
Öljyn määrä ei lisää kampikammion painetta, öljypumppu painaa aina saman kierroksista riippuvan määrän öljyä, pohjalla olevan öljypinnan korkeudesta riippumatta, lämmön siirtymä öljypohjan kautta (jäähtyminen) riippuu pinta-alasta, ei öljyn määrästä, ja öljynjäähdytintä (ei lauhdutinta) käytetään mm. moottoreissa joissa lämpöä tulee enemmän, kuten mäntien pohjan jäähdytyksestä tai käytettävästä korkeasta kierrosluvusta. = liike.energian kasvusta.
Liikatäyttö on vaarallinen vasta sitten kun öljypinta on niin korkealla että kiertokankien kaulat tai vastapainot osuvat pintaan ja vaahdottavat öljyn.
- Anonyymi
Noin 30% liikaa öljyä ajettu noin 30 km sitten ylimääräinen öljy postetttu. Mittari ei vsroittanut ylimääräisedtä öljystä. Vaan näytti max ok Autossa ei ole öljytikkua. Apua!!
- Anonyymi
Autosta merkki BMW
- Anonyymi
puhutaanko nyt audeista vai honda monkeystä?
- Anonyymi
Engine Capacity/Filter capacity
litres(liters) Oil Change Intervals
Jetta 1.3 (1985 – 1987) MH 3.5 / 0.5 15 000 km/ 12 months
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885