Paljonko kierrosten pitäisi olla normaalisti 5-vaihteella ajattaessa n. 100 km/h? Tietysti riippuu autosta mutta noin yleensä vaikka keskikokoisissa autoissa. Itsellä 1.4 Corolla ja kierrokset ovat 100:sen vauhdissa jotain about 3000. Onko normaalia? Miten teillä?
Kierrokset 5-vaihteella??!
26
6952
Vastaukset
- isolohko jyrää
välityksistä. Pikkusissa tehottomissa moottoreissa täytyy välitysten olla tihemmat että kone jaksaa edes jotenkin viedä autoa isosataa. Isolla ja vääntävällä koneella voidaan käyttää harvempaa välitystä, joten ei tarvitse isoilla kierroksilla moottoria kiusata.
- ihan muusta syystä
Se on totta, että koneen teho tai siis huippunopeus useimmiten määrää välityssuhteet, etenkin pikkuautoissa. Eli välitykset on valittu siten, että on saatu suurimmalla vaihteella max. tehon kierrokset osumaan yksiin auton huippunopeuden kanssa = huippunopeus on juuri niin suuri kuin moottoriteho antaa myöten.
Mutta välillä tulee vastaan myös toisenlaista suunnittelufilosofiaa, missä on pyritty kulutuksen pienentämiseen pitkillä "aavikkovälityksillä". Tämä taitaa olla aika yleinen ratkaisu jenkkiautoissa = on kyllä saatu maantieajon normikulutukseksi 6,0 l/100 km ... mutta yhdistetty & kaupunkikulutus eivät sitten annakaan aihetta juhlaan 8-10 l/100 km -lukemin.
Eurovalmistajista tätä ratkaisua ovat käyttäneet ainakin VW ja Opel. Aavikkovälitysten kanssa voikin olla niin, että
-huippunopeus saavutetaan toiseksi suurimmalla vaihteella
- satasen vauhdissa kierrokset voivat olla vain 2500 rpm satasen vauhdiss
Tyypillisin arvon on tosiaan n. 3000 ja löytyy niitäkin (esim. jotkin "sporttimallit" missä on tarkoituksella lyhyet välitykset), missä rundeja löytyy jo liki 3500 eli moottoritienopeuksilla onkin jo taulussa 4000 rpm.
- 00000000000000
aivan normaalit kierrokset sinulla on, tyypilliset heikkotehoiselle autolle.
- autoilija z
Mulla on ollut eri perheautoja ja kierrokset niillä on satasen vauhdissa suurimmalla vaihteella vaihdelleet 3800 ja 1850 välillä.
vauhti tarkistettu sekuntikellolla, navigaattorilla tms, ei auton mittarin mukaan- vagisti
Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.
- Ei ole
vagisti kirjoitti:
Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.
Jaa, tuolla kaavalla mun autolle tulisi moottorin pyörimisnopeudeksi n. 3900. Todellisuudessa moottori kuitenkin kiertää satasen nopeudessa n. 2900 rpm...
Moottorin pyörimisnopeus voidaan laskea, jos tunnetaan vaihteiston välityssuhteet ja rengaskoko. Huippunopeudesta sitä ei voi päätellä. - Pintakaasuttelija
vagisti kirjoitti:
Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.
Valitettavasti kaava ei päde ylivaihteilla. Kun suurin vaihde on välitetty ylipitkäksi, auto ei jaksa saavuttaa sillä huippukierroksia. Lisäksi voi olla ettei silloin saavutettu teho riitä edes huippunopeuteen, vaan toiseksi suurimmalla vaihteella pääsee lujempaa. Riippuu moottorin tehokäyrän muodosta.
Esimerkiksi oman autoni pitäisi kulkea viitosella punaisen rajalla yli 230 km/h, mutta ilmoitettu huippunopeus on 185. Suoralla nelosella täysillä kierroksilla menisi juuri huippunopeuden tienoille. Satasen kohdalla on viitosella noin 2500 kierrosta ja saman merkin uudemmassa dieselmallissa näkyy olevan vain 2100. - äärimmäinen tarkkuus
tarkastanut kierroksetkin jollain muulla kuin auton kierroslukumittarilla?
- saman verran
ja autona rivikutosella varustettu bensakone, jossa tehoa 125 kW.
- todellinen nero
No miten se voisi olla epänormaalia? Meinaatko että joku on a) vaihtanut autosi välityksiä b) en keksi mitään muuta.
Jos kytkin luistaisi kierrokset voisi heitellä mutta jos ne ovat normaalisti tuolla alueella niin mitä epänormaalia siinä voi olla, ei auto voi mennä rikki niin että välitykset muuttuisi :D- seuraavasti
80 km/h = 2000 rpm
100 km/h= 2500 rpm
120 km/h= 3000 rpm, vaikka vääntöhuippu on vasta 4200 rpm. Hyvin kulkee silti, vakka rivakka veto alkaa vasta siinä 3500 tienoilla. Automaatti hoitaa vaihtamiset. - Toitsu
seuraavasti kirjoitti:
80 km/h = 2000 rpm
100 km/h= 2500 rpm
120 km/h= 3000 rpm, vaikka vääntöhuippu on vasta 4200 rpm. Hyvin kulkee silti, vakka rivakka veto alkaa vasta siinä 3500 tienoilla. Automaatti hoitaa vaihtamiset.Eiköhän se 1,4 litrainen Corolla ole nimenomaan normiauto...
- Anonyymi
Uppp
- Anonyymi
Hauskaa lukea näitä vanhoja juttuja kun autoissa oli vaihteet. Kuin palaisi vuosikymmenien taakse.
Nykyään painetaan vain pedaalia eikä vaihteita ole. - Anonyymi
Sähkö autossa ei ole enää noita ongelmia.
- Anonyymi
No paljonko sähköautossa on kierrokset satasen vauhdissa? Taitaa olla aika kovat kun yleensä niissä ei kai ole vaihteita, mutta onko niissä edes kierroslukumittariakaan.
- Anonyymi
Tesla model 3 kierroluku satasessa noin 7000.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tesla model 3 kierroluku satasessa noin 7000.
Hirveä vinkuvaunu.
- Anonyymi
Minulla on ollut yleensä bensa-autoissa noin 3000 ja dieselissä 2000 kierrosta satasen vauhdissa. Sanottakoon nyt että suurimmalla vaihteella, joka on ollut 4, 5 tai 6. Ihan tavallisia heikkotehoisia perusautoja ovat olleet 1.3-2.2 litran koneella.
- Anonyymi
Miten suu pannaan, kun minulla on A9!
E-Mersu diesel siis.
Kun vääntöä on kokonaista 400 Nm, auto vaihtaa ysille jo n. 1300 kierroksessa,
nopeutta alle 110 km/h.
130 mittarinopeutta vastaa 1500 ja 160 tulee jo lukemalla 2.000!
8 ja 9 ylivaihteita.
Huippunopeaus tulee suoralla vaihteella (7) ja on n. 235 km/h.
Vaihteiden määrä voisi aivan hyvin olla pienempi, (6 tai 7), mutta näin on
Stuttgartissa asiat nähty.
Tätä vaihteistoa on ollut saatavilla E-malleihin, W212 v. 2015 syksystä lähtien. - Anonyymi
Ei voi sanoa kun vaihteita on vain 3. V6 + manuaali.
Satasen kierrokset on n. 2340.
Laskettu välityksistä ja renkaan halkaisijasta. - Anonyymi
Mazda 2,0 on 6-v. 2500 rpm= 90 km/h ja 3000 rpm = 110 km/h .
Edellinen diesel meni samoissa nopeuksissa n. 500 rpm vähemmin. - Anonyymi
peugeot 307 farmari, 100 kmh nopeus ja 3000rpm.
- Anonyymi
VW taigo 1.0 tsi. Kierrokset 110km/h nopeudessa 6 vaihteella n. 2500 rpm.
Videon kohdassa 8:20.
https://www.youtube.com/watch?v=mDHb5iogkg8 - Anonyymi
No katso ensin todellinen nopeus. Mittari voi näyttää ihan mitä vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984