Kierrokset 5-vaihteella??!

go on keeper

Paljonko kierrosten pitäisi olla normaalisti 5-vaihteella ajattaessa n. 100 km/h? Tietysti riippuu autosta mutta noin yleensä vaikka keskikokoisissa autoissa. Itsellä 1.4 Corolla ja kierrokset ovat 100:sen vauhdissa jotain about 3000. Onko normaalia? Miten teillä?

26

6952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isolohko jyrää

      välityksistä. Pikkusissa tehottomissa moottoreissa täytyy välitysten olla tihemmat että kone jaksaa edes jotenkin viedä autoa isosataa. Isolla ja vääntävällä koneella voidaan käyttää harvempaa välitystä, joten ei tarvitse isoilla kierroksilla moottoria kiusata.

      • ihan muusta syystä

        Se on totta, että koneen teho tai siis huippunopeus useimmiten määrää välityssuhteet, etenkin pikkuautoissa. Eli välitykset on valittu siten, että on saatu suurimmalla vaihteella max. tehon kierrokset osumaan yksiin auton huippunopeuden kanssa = huippunopeus on juuri niin suuri kuin moottoriteho antaa myöten.

        Mutta välillä tulee vastaan myös toisenlaista suunnittelufilosofiaa, missä on pyritty kulutuksen pienentämiseen pitkillä "aavikkovälityksillä". Tämä taitaa olla aika yleinen ratkaisu jenkkiautoissa = on kyllä saatu maantieajon normikulutukseksi 6,0 l/100 km ... mutta yhdistetty & kaupunkikulutus eivät sitten annakaan aihetta juhlaan 8-10 l/100 km -lukemin.

        Eurovalmistajista tätä ratkaisua ovat käyttäneet ainakin VW ja Opel. Aavikkovälitysten kanssa voikin olla niin, että
        -huippunopeus saavutetaan toiseksi suurimmalla vaihteella
        - satasen vauhdissa kierrokset voivat olla vain 2500 rpm satasen vauhdiss

        Tyypillisin arvon on tosiaan n. 3000 ja löytyy niitäkin (esim. jotkin "sporttimallit" missä on tarkoituksella lyhyet välitykset), missä rundeja löytyy jo liki 3500 eli moottoritienopeuksilla onkin jo taulussa 4000 rpm.


    • 00000000000000

      aivan normaalit kierrokset sinulla on, tyypilliset heikkotehoiselle autolle.

    • autoilija z

      Mulla on ollut eri perheautoja ja kierrokset niillä on satasen vauhdissa suurimmalla vaihteella vaihdelleet 3800 ja 1850 välillä.
      vauhti tarkistettu sekuntikellolla, navigaattorilla tms, ei auton mittarin mukaan

      • vagisti

        Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.


      • Ei ole
        vagisti kirjoitti:

        Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.

        Jaa, tuolla kaavalla mun autolle tulisi moottorin pyörimisnopeudeksi n. 3900. Todellisuudessa moottori kuitenkin kiertää satasen nopeudessa n. 2900 rpm...

        Moottorin pyörimisnopeus voidaan laskea, jos tunnetaan vaihteiston välityssuhteet ja rengaskoko. Huippunopeudesta sitä ei voi päätellä.


      • Pintakaasuttelija
        vagisti kirjoitti:

        Kierrosluku 100km/h tulee kun jaat autosi huippunopeuden 100:lla ja sitten jaat huippukierrokset saadulla tuloksella. Yleensä normaalin auton kierrokset suurimmalla vaihteella ja tuolla nopeudella on jossain 2000r/min paikkeilla tai alle.

        Valitettavasti kaava ei päde ylivaihteilla. Kun suurin vaihde on välitetty ylipitkäksi, auto ei jaksa saavuttaa sillä huippukierroksia. Lisäksi voi olla ettei silloin saavutettu teho riitä edes huippunopeuteen, vaan toiseksi suurimmalla vaihteella pääsee lujempaa. Riippuu moottorin tehokäyrän muodosta.

        Esimerkiksi oman autoni pitäisi kulkea viitosella punaisen rajalla yli 230 km/h, mutta ilmoitettu huippunopeus on 185. Suoralla nelosella täysillä kierroksilla menisi juuri huippunopeuden tienoille. Satasen kohdalla on viitosella noin 2500 kierrosta ja saman merkin uudemmassa dieselmallissa näkyy olevan vain 2100.


      • äärimmäinen tarkkuus

        tarkastanut kierroksetkin jollain muulla kuin auton kierroslukumittarilla?


    • saman verran

      ja autona rivikutosella varustettu bensakone, jossa tehoa 125 kW.

    • todellinen nero

      No miten se voisi olla epänormaalia? Meinaatko että joku on a) vaihtanut autosi välityksiä b) en keksi mitään muuta.

      Jos kytkin luistaisi kierrokset voisi heitellä mutta jos ne ovat normaalisti tuolla alueella niin mitä epänormaalia siinä voi olla, ei auto voi mennä rikki niin että välitykset muuttuisi :D

      • seuraavasti

        80 km/h = 2000 rpm
        100 km/h= 2500 rpm
        120 km/h= 3000 rpm, vaikka vääntöhuippu on vasta 4200 rpm. Hyvin kulkee silti, vakka rivakka veto alkaa vasta siinä 3500 tienoilla. Automaatti hoitaa vaihtamiset.


      • Toitsu
        seuraavasti kirjoitti:

        80 km/h = 2000 rpm
        100 km/h= 2500 rpm
        120 km/h= 3000 rpm, vaikka vääntöhuippu on vasta 4200 rpm. Hyvin kulkee silti, vakka rivakka veto alkaa vasta siinä 3500 tienoilla. Automaatti hoitaa vaihtamiset.

        Eiköhän se 1,4 litrainen Corolla ole nimenomaan normiauto...


    • Anonyymi

      Uppp

    • Anonyymi

      Hauskaa lukea näitä vanhoja juttuja kun autoissa oli vaihteet. Kuin palaisi vuosikymmenien taakse.
      Nykyään painetaan vain pedaalia eikä vaihteita ole.

    • Anonyymi

      Sähkö autossa ei ole enää noita ongelmia.

    • Anonyymi

      No paljonko sähköautossa on kierrokset satasen vauhdissa? Taitaa olla aika kovat kun yleensä niissä ei kai ole vaihteita, mutta onko niissä edes kierroslukumittariakaan.

      • Anonyymi

        Tesla model 3 kierroluku satasessa noin 7000.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla model 3 kierroluku satasessa noin 7000.

        Hirveä vinkuvaunu.


    • Anonyymi

      Minulla on ollut yleensä bensa-autoissa noin 3000 ja dieselissä 2000 kierrosta satasen vauhdissa. Sanottakoon nyt että suurimmalla vaihteella, joka on ollut 4, 5 tai 6. Ihan tavallisia heikkotehoisia perusautoja ovat olleet 1.3-2.2 litran koneella.

    • Anonyymi

      Miten suu pannaan, kun minulla on A9!
      E-Mersu diesel siis.
      Kun vääntöä on kokonaista 400 Nm, auto vaihtaa ysille jo n. 1300 kierroksessa,
      nopeutta alle 110 km/h.
      130 mittarinopeutta vastaa 1500 ja 160 tulee jo lukemalla 2.000!
      8 ja 9 ylivaihteita.
      Huippunopeaus tulee suoralla vaihteella (7) ja on n. 235 km/h.
      Vaihteiden määrä voisi aivan hyvin olla pienempi, (6 tai 7), mutta näin on
      Stuttgartissa asiat nähty.
      Tätä vaihteistoa on ollut saatavilla E-malleihin, W212 v. 2015 syksystä lähtien.

    • Anonyymi

      Ei voi sanoa kun vaihteita on vain 3. V6 + manuaali.
      Satasen kierrokset on n. 2340.
      Laskettu välityksistä ja renkaan halkaisijasta.

    • Anonyymi

      Mazda 2,0 on 6-v. 2500 rpm= 90 km/h ja 3000 rpm = 110 km/h .
      Edellinen diesel meni samoissa nopeuksissa n. 500 rpm vähemmin.

    • Anonyymi

      peugeot 307 farmari, 100 kmh nopeus ja 3000rpm.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No katso ensin todellinen nopeus. Mittari voi näyttää ihan mitä vain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe