Olin viime viikon maanantaina pelaamassa ison porukan kanssa jalkapalloa. Hetken pelaamisen jälkeen huomasin että alkoi jomottamaan ja vihlomaan hieman pakaran yläpuolelta. Pidin muutaman päivän tauon, ja kokeilin uudestaan pelata, ja se tuntui yhä pahemmalta. Nytten ainakun otan uuden asennon, pitää hetken totutella että ei satu. Välillä myös tuntuu säteilevän vasenta jalkaa pitkin nilkkaan asti. Joten, onko tämä iskiaskipua vai jotain muuta selkävaivaa? Mikä auttaisi? Lepo/särkylääkkeet?
Iskiaskipu?
15
3542
Vastaukset
- sipulipeippo
Ole onnellinen ettet koe tuota kipua päivittäin, nimittäin itse kärsin tuosta joka ikinen päivä! iskias kipu on nimittäin sellainen että siihen ei ole oikein mitään mikä auttaisi... ei tulehdukipulääkkeet tai muut sellaiset. Istuminen pahentaa vain kipua. Liikkuminen on auttanut minua kipuni kanssa. Luulen että voi myös olla jokin revähdys joka sinulla on tapahtunut esim. siitä syystä ettet ole lämmitellyt itseäsi tarpeeksi ennen treeniä.
- sipulipeippo
iskias kivussahan lihakset painavat jollain tavalla hermoa puristuksiin jolloin veri ei kierrä eikä lihas rentoudu - pyydä jotain läheistäsi hieromaan pakaroitasi ja katso auttaako se asiaan.
- aamulla ei kyllä ole
olen ollut 2 vuotta sairaslomalla tuon vaivan takia, on se välillä yhtä tuskaa. mutta olen huomannut ettei kipu lääkkeet juurikaan auta, mutta otappa reipas määrä olutta niin unohdat koko illaksi kivun.
- ???
Onko jollain sellaista? Iskiaskipua on myös minulla joka päivä ja joka päivälle ja yöllekin on nykyään riittänyt iskiaskipua ja myös noita karseita kramppeja pakarassa. Onko kellään sellaisia? Kipulääke (esim. Parastabs) ehkä hieman lievittää, jos ottaa ajoissa. Seisominen paikallaan helpottaa myös. Lisäksi lämmitetty viljapussi (nimi?) saa kaupoistakin), on osoittautunut aika hyväksi.
- mutta...
sipulipeippo kirjoitti:
iskias kivussahan lihakset painavat jollain tavalla hermoa puristuksiin jolloin veri ei kierrä eikä lihas rentoudu - pyydä jotain läheistäsi hieromaan pakaroitasi ja katso auttaako se asiaan.
kommentoidaan kun joku nosti ketjun esiin.
Alkuperäinen kysyjä on varmaankn saanut tällä välin avun vaivaansa. Mutta tuossa edellisessä viestissä on selostettu iskiaskipua täysin väärin perustein. Iskiaskipu johtuu siitä kun selkärangassa välilevy pullistuu hermokanavaan ja puristaa iskiashermoa. Siis varsinainen kivun aiheuttanut kohta ei ole siellä kankussa tai jalassa vaan selkärangassa, eikä siihen auta mikään lihaksen hieronta. Lihakset tuntevat särkyä kun niihin johtavaa hermoa puristetaan muualla. Iskiaskipua saadaan poistettua ohjeilla jota tuossa joku antoikin. Ohjeet perustuu tuon välilevypullistuman ja tulehduksen parantamiseen ja sitä kautta iskiashermon pinteen poistamiseen. Jos hoidot ei auta ja alkaa syntymään halvausoireita jalassa, joudutaan pahimmillaan leikkaukseen jolla tuota ahtautunutta hermon kulkuaukkoa selkäytimestä joudutaan joko laajentamaan tai pullistunutta välilevyä operoimaan.
Jos lihasten hieronta auttaa kipuun, kyseessä ei ollut iskiaskipu vaan jokin lihasrevähtymä tai vastaava. - ....
??? kirjoitti:
Onko jollain sellaista? Iskiaskipua on myös minulla joka päivä ja joka päivälle ja yöllekin on nykyään riittänyt iskiaskipua ja myös noita karseita kramppeja pakarassa. Onko kellään sellaisia? Kipulääke (esim. Parastabs) ehkä hieman lievittää, jos ottaa ajoissa. Seisominen paikallaan helpottaa myös. Lisäksi lämmitetty viljapussi (nimi?) saa kaupoistakin), on osoittautunut aika hyväksi.
auttaa mm. apteekista ilman reseptiä saatava magnesium-tuote. Sitä saa erilaisissa muodoissa, joten valinnanvaraa on. On sanottava, että olen nyt kokeillut eikä kramppia ole ollut. Lisäksi on pidettävä itseä lämpimänä siitä kohtaa, jossa kipu on suurin. Myös suonenvetoon (jolta kramppi vaikuttaa) auttaa tuo magnesium. Tietenkin nämäkin asiat ovat tapauskohtaisia. Apteekista voi kysyä ainakin näistä asioista. Ja tietenkin lääkäriin, jos ei muu auta.
- Terveyttä
mutta... kirjoitti:
kommentoidaan kun joku nosti ketjun esiin.
Alkuperäinen kysyjä on varmaankn saanut tällä välin avun vaivaansa. Mutta tuossa edellisessä viestissä on selostettu iskiaskipua täysin väärin perustein. Iskiaskipu johtuu siitä kun selkärangassa välilevy pullistuu hermokanavaan ja puristaa iskiashermoa. Siis varsinainen kivun aiheuttanut kohta ei ole siellä kankussa tai jalassa vaan selkärangassa, eikä siihen auta mikään lihaksen hieronta. Lihakset tuntevat särkyä kun niihin johtavaa hermoa puristetaan muualla. Iskiaskipua saadaan poistettua ohjeilla jota tuossa joku antoikin. Ohjeet perustuu tuon välilevypullistuman ja tulehduksen parantamiseen ja sitä kautta iskiashermon pinteen poistamiseen. Jos hoidot ei auta ja alkaa syntymään halvausoireita jalassa, joudutaan pahimmillaan leikkaukseen jolla tuota ahtautunutta hermon kulkuaukkoa selkäytimestä joudutaan joko laajentamaan tai pullistunutta välilevyä operoimaan.
Jos lihasten hieronta auttaa kipuun, kyseessä ei ollut iskiaskipu vaan jokin lihasrevähtymä tai vastaava.Kiitos valaisevasta selityksestä Iskiaskipujen alkuperään. Näinhän se on.
Iskiasvaiva ainakin itselläni on tullut ja välillä uusii väärästä nostoasennosta, tai liikkeestä. Selkäranka menee pois paikoiltaan ja sitten jomottaa. Itse olen saanut avun tähän kahdella tavalla.
Käymällä ammattilaisen luona (osteopaatti, naprapaatti, jäsenkorjaaja tai kiropraktikolla.) He tietävät mitä tekevät. Apu tulee nopeasti, kipulaisena hoitoon ja kuntoutuneena takaisin. Selkä on ollut pois paikalta ja yleensä siellä on ollut myös ns. fasettilukkoja. Mutta kun se selkä ei tahdo aina pysyä paikallaan ja sieltä taas säteilee se kipulainen jalkaan asti.
Olen hankkinut avukseni Kipukoukun, jolla painelumenetelmällä pystyn itse laukaisemaan kivussa olevan jännittyneen lihaksen.
Olen myös opetellut lantiota keinuttelemalla ja pyörittelemällä ja käsilläni selkärankaa tukien avaamaan omia fasettilukkoja ja niksuttelemaan selän paikoilleen.
Myös selällä maton päällä puolelta toiselle keinutellen ylävartaloa ja alavartaloa erikseen saan lihaksiin liikettä ja rentoutta ja koljoosiini suoruutta. Näin teen usein aamuisin ja päivä on pelastettu. Kipukoukusta en myöskään luovu.
- issiais vaivainen
Voi olla mýös päärynälihas jumissa pakarassa,llöystyy pakaroita jännittämällä ja rentouttamalla useita kertoja päivässä.Myös hyvä liike jos polvien väliin laitetaan pallo tai tyyny ja polvilla puristetaan ja löysätään.
Issiaiskipu on yleensä sietämätöntä ja joutuu yleensä kulkemaan monella mutkalla,kylmä helpottaa vähäsen,ei auta mitkään särkylääkkeetkään.Kivusta huolimatta on tärkeä venytellä ja jumpata. - iskiasta
Omaan iskiakseeni on toiminut hyvin lekurin neuvo: Vaikka miten sattuisi, ei saa jäädä makaamaan. Normaali tulehduskipulääke naamaan ja kävelylle lyhyin askelin, selkä suorana. Jos se on iskias, siitä ei voi halvaantua tai pahentaa vaivaa, vaikka välillä tuntuisi että jalka lähtee alta tai on jotenkin hervoton. Kaikki kiertoliikkeet kannattaa unohtaa ja kiinnittää erityistä huomiota ryhtiin ja työtapoihin, istuma-asentoihin ja vaikka autolla ajamiseen. Kun tuntuu parantuneen siedettäväksi, treenataan keskivartalon lihaksia. Tangossa roikkuminen ajoittain on myös hyväksi, tai kyykyssä istuminen niin että selkä pyöristyy ja venyy.
- tratinen
Joo, onhan tuossa muutamana aamuna kävellessä melkein vasen jalka pettänyt alta. Venyttelen sen verran mitä nyt pystyy, käyn lenkillä myös lähes päivittäin. Katsotaanhan tuota jalkapallon peluuta kevääll' sitten uudestaan, nyt se on täysin toivotonta, ja ylipäätään juokseminen, ei onnistu ilman aikamoista kipua lainkaan.
iskiakseen kannattaa kokeilla sähköllä lämmitettävää lämpötyynyä (aseta se kipukohdan alle ja pidä sitä riittävän kauan -äitini käyttää sitä koko yön miedolla lämmöllä). tai ns. kauratyyny tms jota voi lämmittää mikrossa käy toki (mutta se myös jäähtyy nopeasti). se helpottaa oloa, relaxoi kipukohtaa ja sitä kautta kipu helpottuu. jos sulla hyvä hieroja tiedossa, kysy voisiko hän auttaa. itse olen hieronut mm iskias-asiakasta jolla kipulääkkeet ei auttaneet ja kipu vain jatkui. lääkäri oli sanonut ettei kipukohtaa saisi hieroa mutta asiakas halusi itse sitä ja sai jonkun verran apua hieronnastani.
koko raajat tulee samalla hieroa pakarat alaselkä ainakin.
voit kysyä lisää privaatistikin: [email protected]- Tripomaterapia
Vihlominen parakoiden aluella viittaa hermosarkyyn. Olkaa varovainen miten liikutte, juoksette yms. Itse karsin hermoa painavasta tuskasta jo toistakymmenta vuotta, magneettikuvaukset paljastivat sen todellisen tilan. Nyt olen invaliidielakkeella jo vuosia. Joten tiedan mista puhun.
On erittain tarkeaa oppia kuuntelemaan omaa kehoaan, se kun heti valittaa jos jokin ei ole oikein. Jos jokin liike tuo tuskaa, varokaa. Yleensa pieni lepo (1-2 tuntia) voi helpottaa, myos kuuma suihku/ kylpy. Painavia tavaroita ei ole hyva kantaa jos se tuottaa tuskaa.
Voidemainen tai geelimuotoinen esim Voltaren voi auttaa tilapaisesti. Kokemukseni mukaan kipulaakkeet eivat aina tuo lievitysta tuskaan, eihan niitakaan voi syoda viikkotolkulla ja olla jatkuvasti popperoisessa tilassa.
Itselleni ainoa keino oli akupunktio, jossa kavin 1,5 vuotta ja sen jalkeen oireet loppui, Valitettavasti kaaduin vuosia sen jalkeen, ja nyt on juttu toisella puolella selkaa, ei tieda itkeako joskus vai nauraa.
Kaykaapa laakarin puheilla ensitilassa, itse jatin oman selkatuskan hoitamatta ja sen tuloksena karsin nyt huonosta selasta loppuikani. enka ole edes vanha ihminen. - auttaakin
Tripomaterapia kirjoitti:
Vihlominen parakoiden aluella viittaa hermosarkyyn. Olkaa varovainen miten liikutte, juoksette yms. Itse karsin hermoa painavasta tuskasta jo toistakymmenta vuotta, magneettikuvaukset paljastivat sen todellisen tilan. Nyt olen invaliidielakkeella jo vuosia. Joten tiedan mista puhun.
On erittain tarkeaa oppia kuuntelemaan omaa kehoaan, se kun heti valittaa jos jokin ei ole oikein. Jos jokin liike tuo tuskaa, varokaa. Yleensa pieni lepo (1-2 tuntia) voi helpottaa, myos kuuma suihku/ kylpy. Painavia tavaroita ei ole hyva kantaa jos se tuottaa tuskaa.
Voidemainen tai geelimuotoinen esim Voltaren voi auttaa tilapaisesti. Kokemukseni mukaan kipulaakkeet eivat aina tuo lievitysta tuskaan, eihan niitakaan voi syoda viikkotolkulla ja olla jatkuvasti popperoisessa tilassa.
Itselleni ainoa keino oli akupunktio, jossa kavin 1,5 vuotta ja sen jalkeen oireet loppui, Valitettavasti kaaduin vuosia sen jalkeen, ja nyt on juttu toisella puolella selkaa, ei tieda itkeako joskus vai nauraa.
Kaykaapa laakarin puheilla ensitilassa, itse jatin oman selkatuskan hoitamatta ja sen tuloksena karsin nyt huonosta selasta loppuikani. enka ole edes vanha ihminen.Expuolisollani on perinnöllisesti paha iskias (valitettavasti poikani on perinyt samanlaisen selkärangan). Hän kokeili jossain vaiheessa akupunktiota kun alkoi tulla jo lieviä jalan halvausoireita. Akupunktio auttoi joksikin aikaa, ilmeisesti turrutti hermoa siksi ajaksi että tulehdus pääsi paranemaan. Tilanne paheni kuitenkin vuosien mittaan ja hän pääsi juuri sairauseläkkeelle muutamaa vuotta ennen vanhuuseläkettä. Sairaseläkettä tarjottiin jo kauan sitten, mutta hän ei silloin suostunut jäämään eläkkeelle mielestään liian nuorena. Oireiden pahennuttua säädöksiä oli tiukennettu eikä enää päässytkään sairaseläkkeelle vaikka olisi jo halunnut.
- tripomaterapia
auttaakin kirjoitti:
Expuolisollani on perinnöllisesti paha iskias (valitettavasti poikani on perinyt samanlaisen selkärangan). Hän kokeili jossain vaiheessa akupunktiota kun alkoi tulla jo lieviä jalan halvausoireita. Akupunktio auttoi joksikin aikaa, ilmeisesti turrutti hermoa siksi ajaksi että tulehdus pääsi paranemaan. Tilanne paheni kuitenkin vuosien mittaan ja hän pääsi juuri sairauseläkkeelle muutamaa vuotta ennen vanhuuseläkettä. Sairaseläkettä tarjottiin jo kauan sitten, mutta hän ei silloin suostunut jäämään eläkkeelle mielestään liian nuorena. Oireiden pahennuttua säädöksiä oli tiukennettu eikä enää päässytkään sairaseläkkeelle vaikka olisi jo halunnut.
Akupunktio hoito ei turruta hermoja, se asentaa ja korjaa paikoilleen kehon energialahteet. Itsellani jo ensimmainen hoito auttoi - kivusta karsivat voivat vain kuvitella etta hups tuska katosi kuin taikakonstilla. Vaan laakarini olikin erikoistunut, vietnamilainen mies, hyvin tunnettu piireissaan.
Nama selkajutut kun ei todennakoisesti koskaan parane taysin. On vain opittava elamaan niiden kanssa. Piste. Itse jouduin pakosta menemaan sairaselakkeelle, koskapa oli aivan olematon tyomarkkinoilla, en pystynyt nostamaan kirjaa poydalta, puhumattakaan tyon teosta. Ja jokapaivainen elama oli yhta helvettia. - skeptinen!
tripomaterapia kirjoitti:
Akupunktio hoito ei turruta hermoja, se asentaa ja korjaa paikoilleen kehon energialahteet. Itsellani jo ensimmainen hoito auttoi - kivusta karsivat voivat vain kuvitella etta hups tuska katosi kuin taikakonstilla. Vaan laakarini olikin erikoistunut, vietnamilainen mies, hyvin tunnettu piireissaan.
Nama selkajutut kun ei todennakoisesti koskaan parane taysin. On vain opittava elamaan niiden kanssa. Piste. Itse jouduin pakosta menemaan sairaselakkeelle, koskapa oli aivan olematon tyomarkkinoilla, en pystynyt nostamaan kirjaa poydalta, puhumattakaan tyon teosta. Ja jokapaivainen elama oli yhta helvettia.En oikein usko että akupunktion energiamuutokset imaisisivat pullistuneen välilevytyrän (siitähän iskias johtuu) sillä sekunnilla paikalleen. Enemmän uskon siihen että hermon kipuvälitys katkaistaan jollakin tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135263
- 675064
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️531934- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381649