Käskyistä kysyttävää

lillerilallerilaudal

Hellurei!
Olisikohan täällä taitavia harrastajia, joilta saisi vinkkejä käskyjen hiomiseen? Koira osaa peruskäskyt, mutta haluaisin ne täydellisiksi suorituksiksi.
Kuinka opettaa luoksetulo, että koira tulee aivan iholle ilman rynnimistä?
Sivulle-käskyssä jää aina vähän vinoon.
Kapulaa hakiessa pyörii ympärillä ennenkuin tulee eteen ja pudottaa kapulan...välillä ei irrota ekasta käskystä.
Tokoillessa vietit heräävät vähän liikaakin ja koira alkaa soheltaa.

Oisko missään esim. videoita, joissa opetettais kyseiset asiat?

15

215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perheen isä

Vaan viimeistele liikkeitä yksi asia kerrallaan niin, että menee riittävän puhtaasti. Kysy opastusta siltä TOKO ohjaajalta. Vaikea on "netti" neuvonta, kun ei koiraa tunne, eikä näe liikkeitä tai suorituksia.

• kysyt liikaa

Ota vähemmän hyvä palkka käyttöön, niin koiralla ei ole niin hätä tehdä liikettä ja saada äkkiä sitä palkkaa.

Liian pitkät stoorit alkaa selittää täällä ja olisi tosiaan nähtävä, muuten neuvot aivan liian ympäripyöreitä, kaikki vinkit kun eivät toimi kaikilla. Aika monenlaista olette jo hioneet, keskittyisin yhteen asiaan kerrallaan. Ja ennenkuin noutoa alat treenata, niin luovuts on oltava kunnossa eli pidä ja irti käskyt.

• Ei tuohon voi sanoa näkemättä yhtään mitään,muuten menee ihan arvailuksi.
      Vähintään pitäisi tietää rotukin.
      Pitäis tietää miten on opetettu,palkattu,mahdolliset pakotteet,koiran luonne (kuulostaa vilkkaalta) ym.ym.
      Jos nyt jotain edes heittäisi,niin sivulletulossa (perusasennon) vinous useinmiten johtuu väärästä palkkauskohdasta,tai/ja sen vaatimisesta heti alusta oikeaan paikkaan.

• lilleri lalleri laud

et on varmasti tosi vaikea netissä neuvoa/saada neuvoja tälläiseen pulmaan. Kaikki vinkit ovat silti tervetulleita :)
        Nuo oli hyviä pointteja, että pitää ottaa vähemmän hyvä palkka käyttöön. Makupaloilla on treenattu ja silloin kouhkaamista ei ole niin paljoa ja liikkeetkin menevät paremmin. Mutta auta armias, kun näkee kapulan..Tosiaan voisin ottaa pikkusen takapakkia ja harjotella irti-käskyn kunnolla ennen noutoa. Samoin viimeistellä yhden asian kerrallaan.
        Eikun jatkamaan harjoituksia!

Täytyy muuten vielä sanoa, et palstaa seuranneena on ollut ihana huomata, kuinka Perheen isä aina jaksaa auttaa muita. Ja vielä ystävällisesti! Molossin nimenkin olen muistaakseni nähnyt useamman kerran..jatkakaa samaan malliin :)

• perheen isä
        lilleri lalleri laud kirjoitti:

et on varmasti tosi vaikea netissä neuvoa/saada neuvoja tälläiseen pulmaan. Kaikki vinkit ovat silti tervetulleita :)
        Nuo oli hyviä pointteja, että pitää ottaa vähemmän hyvä palkka käyttöön. Makupaloilla on treenattu ja silloin kouhkaamista ei ole niin paljoa ja liikkeetkin menevät paremmin. Mutta auta armias, kun näkee kapulan..Tosiaan voisin ottaa pikkusen takapakkia ja harjotella irti-käskyn kunnolla ennen noutoa. Samoin viimeistellä yhden asian kerrallaan.
        Eikun jatkamaan harjoituksia!

Täytyy muuten vielä sanoa, et palstaa seuranneena on ollut ihana huomata, kuinka Perheen isä aina jaksaa auttaa muita. Ja vielä ystävällisesti! Molossin nimenkin olen muistaakseni nähnyt useamman kerran..jatkakaa samaan malliin :)

Kiitos, mutta en neuvo, vastaan vain kysymyksiin ja kerron vain oman näkemykseni. Molossin kirjoitukset/kannanotot on hyvin asiallisia ja asiapohjaisia niitä mielellään lukee itsekin.

• Apua,mikä korjoitushäiriö,onneksi itse huomasin o_O

"sen vaatimisesta..." Ei kun siis vaatimattomuudesta.

• tokotooko

Tarkoitat ilmeisesti kapulalla puista noutokapulaa?
      Jos koira ei suostu heti tulemaan luoksesi kapulan kanssa, suosittelen "vauhtinoutoa".
      Eli otat lelun mukaan. Heität koiralle kapulan, sitten kun kääntyy sinua kohti, niin näytät lelua, vapautat ja heität lelun taaksesi.
      Tärkeää on, että vapautat ennenkuin pudottaa kapulan, näin ei opi ittekseen pudottamaan.

• lillerilalleri lauda

Ymmärsin Molossi pointtisi, nou hätä.

Pitää koittaa tuota vauhtinoutoa.

Kehtaiskohan tähän samaan syssyyn kysäistä vinkkejä eri esineitten noutoon..Pitäisi varmaan saada peruskäskyt ensin viimeisteltyä kuntoon, mutta en millään malttaisi olla opettamatta lisätaitoja. Eli jos on hyviä vinkkejä saunapuiden noutoon, puhelimen, kenkien ja hihnan hakemiseen naulakosta yms.

Nuo pikku askareet olisi niin hyvää pään vaivaa koiralle muun aktivoinnin lisäksi ja onhan tässä oma lehmäkin ojassa, vanhemmiten käy laiskaksi..

• No,tapansa kullakin,mutta itse en harjoittaisi koskaan niin,että kapula tiputetaan muuhun,kun käteen.
        Näpsäkkä koira kun saattaa oppia,ja varsinkin jos leluun motivaatio on suuri,kuitenkin aika helposti pudottamaan sen kapulan tai räkäsemään sen pois,ellei sitä ole "vaadittu" vaan suoraan käteen luovuttamaan.
        Eli kun itse lähden virheiden minimoimisesta,niin siihen kuuluu aina aina myös se,että oikea lopputulos opetetaan ilman välillä muuta.

• lillerilalleri lauda kirjoitti:

Kehtaiskohan tähän samaan syssyyn kysäistä vinkkejä eri esineitten noutoon..Pitäisi varmaan saada peruskäskyt ensin viimeisteltyä kuntoon, mutta en millään malttaisi olla opettamatta lisätaitoja. Eli jos on hyviä vinkkejä saunapuiden noutoon, puhelimen, kenkien ja hihnan hakemiseen naulakosta yms.

Nuo pikku askareet olisi niin hyvää pään vaivaa koiralle muun aktivoinnin lisäksi ja onhan tässä oma lehmäkin ojassa, vanhemmiten käy laiskaksi..

No tuo on simppeliä.

Eli lähinnä noudosta ja kantamisesta kyse,joten se täytyy saada ensin opetettu koiralle.Jossain tavaroissa voi tulla myös vastaan se,että materiaalina on epämiellyttävä suussa,jolloin homma ei ole helppoa.Tosin kun vaan huvikseen tehdään,niin tuskinpa sellaisia tarttee edes harjoittaa.

Elikäs nimetään ensin tavara,opetetaan nimi koiralle,harjoitellaan ensin ottamaan ja tuomaan lyhyellä matkalla ja sitten vaan pyydetään tuomaan.Opetetaan paikat missä on,tai jos haluaa tehtävää vaikeuttaa,niin koira saa itse myös sen puolen tehdä.Muistilla(jos tietää) tai hajulla (jos vaika eri paikoissa milloinkin).

Siitä vaan koira hommiin,erittäin hyvää aktivointia moiset :)

• perheen isä
        lillerilalleri lauda kirjoitti:

".Pitäisi varmaan saada peruskäskyt ensin viimeisteltyä kuntoon,"
        "mutta en millään malttaisi olla opettamatta lisätaitoja..."

Opeta ihmeessä mitä haluat tai on tarpeen, koska tuon tyyliset asiat ovat erillisiä ja opetetaan toisenlaisessa "hengessä" ja ympäristössä, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
        Opeta myös leikkimään esimerkiksi alumiinitölkillä, avain nipulla ym.. siis erilaisilla materiaaleilla että tottuu niihin ja osaa pitää niitä suussa. (osta ainakin veden ja iskunkestävä puhelin =D)

• tokotooko
        molossi kirjoitti:

No,tapansa kullakin,mutta itse en harjoittaisi koskaan niin,että kapula tiputetaan muuhun,kun käteen.
        Näpsäkkä koira kun saattaa oppia,ja varsinkin jos leluun motivaatio on suuri,kuitenkin aika helposti pudottamaan sen kapulan tai räkäsemään sen pois,ellei sitä ole "vaadittu" vaan suoraan käteen luovuttamaan.
        Eli kun itse lähden virheiden minimoimisesta,niin siihen kuuluu aina aina myös se,että oikea lopputulos opetetaan ilman välillä muuta.

Tuon vinkin sain toko luennolla. Alansa ammattilaiset suositti sitä ja sanoivat, että ei pitäisi oppia, kun muistaa vapauttaa ja käyttää sitä lelua vaan joskus.

• lillerilalleri lauda
        tokotooko kirjoitti:

Tuon vinkin sain toko luennolla. Alansa ammattilaiset suositti sitä ja sanoivat, että ei pitäisi oppia, kun muistaa vapauttaa ja käyttää sitä lelua vaan joskus.

Tuo pilkunviilaaja-kommentti oli ilmeisesti minulle...noh, tunnustan! :D Toki haluan liikkeet tyylipuhtaiksi, mutta pointtina tuossa "pitäisi saada peruskäskyt kuntoon ensin" oli juurikin se, että voinko alkaa harjoittamaan samaan aikaan näitä esineiden noutamisia.
        Ehkä harkitsen vielä puhelimen noutoa, ellen laita sitä muovipussiin :)

Pitää siis alkaa vaan harjoittelemaan. Itse asiassa hihnalla ollaan aloitettu ja koira tunnistaa sen nimeltä ja osaa paikantaa sen muualtakin kuin naulakolta. Suuhunsa sen sijaan ei suostu hihnaa vielä ottamaan.

• perheen isä
        lillerilalleri lauda kirjoitti:

Tuo pilkunviilaaja-kommentti oli ilmeisesti minulle...noh, tunnustan! :D Toki haluan liikkeet tyylipuhtaiksi, mutta pointtina tuossa "pitäisi saada peruskäskyt kuntoon ensin" oli juurikin se, että voinko alkaa harjoittamaan samaan aikaan näitä esineiden noutamisia.
        Ehkä harkitsen vielä puhelimen noutoa, ellen laita sitä muovipussiin :)

Pitää siis alkaa vaan harjoittelemaan. Itse asiassa hihnalla ollaan aloitettu ja koira tunnistaa sen nimeltä ja osaa paikantaa sen muualtakin kuin naulakolta. Suuhunsa sen sijaan ei suostu hihnaa vielä ottamaan.

vaan itseäni tarkoitin. Kaikkea voit aloittaa tai laittaa alulleen, mutta keskity sitten yhteen kerralla ja sen loppuun saattamiseen. Sitten seuraava jne... On parempi tehdä yksi puhtaasti, kuin viisi välttävästi.
        Mutta laita toki asioita "vireille" ja muista se pääpaino yhteen.
        Ja niin kuin jo sanoin, niin "kotitemput" erilaisella painotteella ja asenteella kuin, vaikka TOKO
        Rennolla asenteella ja ohjauksella -aikaa ja kertausta.

• tokotooko
        perheen isä kirjoitti:

vaan itseäni tarkoitin. Kaikkea voit aloittaa tai laittaa alulleen, mutta keskity sitten yhteen kerralla ja sen loppuun saattamiseen. Sitten seuraava jne... On parempi tehdä yksi puhtaasti, kuin viisi välttävästi.
        Mutta laita toki asioita "vireille" ja muista se pääpaino yhteen.
        Ja niin kuin jo sanoin, niin "kotitemput" erilaisella painotteella ja asenteella kuin, vaikka TOKO
        Rennolla asenteella ja ohjauksella -aikaa ja kertausta.

Toinen vaihtoehto saada nouto onnistumaan, on jättää namipalkka taaksesi, esim. pakasterasian kannelle. Koira huomaa sen ja tulee kapulan noudon jälkeen varmasti mielellään luoksesi. Kannattaa käyttää jotain superherkkua. Näin meillä sain onnistumaan liikkestä maahanmenon ym.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      171
      1111
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      539
    6. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      295
      533
    7. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      531
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      472
    Aihe