ateistin ateistikaveri tulee uskoon.
Annatko henkistä tukeasi ja rohkaiset häntä takaisin ateismiin?
Alatko pilkata häntä, ja mollaat häntä uskikseksi/hihhuliksi?
Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?
Miten ateisti toimii, jos
53
783
Vastaukset
- Muuan syntymäateisti
Ei ole päässyt käymään noin, joten vastaus on: en omasta puolestani tiedä.
- pepe57
Kun juttelen jonkun ihmisen kanssa en ensimmäiseksi, enkä viimeiseksi kysy oletko uskova/ateisti. Jokaisen oma asia. Tämä palsta täällä kirjoittelevien fundisuskiksien suhteen on eri asia. Jos uskis on asiallinen, olen itsekin. Jos hän (fundis) jo alkulauseessa kertoo ja tietää oman ateistisen ajatusmaailmani paremmin kuin minä itse, tai hikinen käsi nyrkissä toivottaa ateistit/väärin uskojat kuumimpaan helvettiin, niin kohtelu on hänelle saman tasoinen. Provosoitumatta voi silti kylmän rauhallisesti ampua riitaisan teemat alas.
- helel.
Joo, mutta kyse olikin ystävistä, tai vaikka sukulaisista. Eihän täällä sillä tavalla tunneta toisia. Kaiketi?
Eiköhän jokainen meistä toimi erilaisissa tilanteissa omalla persoonallisella tavallaan.
Ei ole olemassa mitään "ateistista tapaa" tehdä asioita tai suhtautua niihin.
Itse luullakseni suhtautuisin kyseiseen tapaukseen samalla tavalla kuin eri uskontokuntiin jo nyt kuuluviin ystäviini ja tuttaviini: En yleensä keskustele uskonasioista tai uskonnottomuudesta oma-aloitteisesti, mutta jos kaveri aloittaa keskustelun, niin yhdyn siihen mielelläni. Keskustelut rönsyilevät sitten itsestään tilanteen ja aiheen mukaan.- ++++++++++++++
"Annatko henkistä tukeasi ja rohkaiset häntä takaisin ateismiin?"
Yritän tätä, mutta se on todelal vaikeaa, sillä henkilö joka pitää jotakin asiaa totuutena tunteen takia ja jota todisteet ei tue on todella vaikea logiikalla ja todisteilla saada vaihtamaan mieltään. "Annatko henkistä tukeasi ja rohkaiset häntä takaisin ateismiin?"
En
"Alatko pilkata häntä, ja mollaat häntä uskikseksi/hihhuliksi?"
En todellakaan
"Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?"
En, hyvä ystävä on ystävä aina. Minulla on ystävä joka on uskovainen, ei me uskonasioista puhuta. On niin paljon muitakin puheenaiheita ja muuta tekemistä.
ps. luulet siis edelleen että ateismi on uskonto? Noh, ihan sama. :)- Kössönöm
Omapa on asiansa. Kysymyksenasettelusi oli typerän osoittelevaa.
- helel.
Ei, vaan uskontojen toimintatapoihin vertailevaa.
Sinä vain otit asian sillä tavoin että osoittelen jotain. Näin ei ole.
Tämä on puhdas tiedustelu. - Semis+
helel. kirjoitti:
Ei, vaan uskontojen toimintatapoihin vertailevaa.
Sinä vain otit asian sillä tavoin että osoittelen jotain. Näin ei ole.
Tämä on puhdas tiedustelu.Kyllä sinä osoittelet:
"Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?"
Tässähän sinä jo provosoit.
- M@k3
Jos kaveri on hyvä niin annan hänelle luettavaksi pari linkkiä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sumer
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zarahustralaisuus
Uskonloinen irtoaa nopeasti ja kaveri kiittää, kunhan toipuu siitä. - eri teille
Jos on kaksi ateistiystävystä ja toinen tulee uskoon niin todennäköisesti tuo tiivis henkinen yhteys lopahtaa. Yleensä usovainen alkaa käymään hengellsissä tilaisuuksissa, harrastuksissa ja vapaa-ajan vietossa saattaa tulla muutoksia. Tietenkin toveruus voi säilyä, mutta ei ole enää sielun yhteyttä, kun ajattelee eri tavoin ja elämkatsomus muuttuu.
Kllä siinä ennenpitkää ystävyys loppuu. Automaattisesti!- hdfhfhdjhdgjdfgj
Miksi olet niin katkera ja vihainen?
Helposti näin käy, eli ongelma ei ole vain uskontokohtainen vaan myös ateismissa esiintyy sitä. Ei tietenkään kaikkien kohdalla.
Ihminen on kuitenkin ihminen, joten samat toimintatavat säilyvät uskomuksista riippumatta. Ja orientoituneisuus ja motiivi tietty äkkiä heittävät erilleen.
Luultavasti kuitenkin tämä koskee enemmänkin niitä, jotka kokevat vahvan "hengellisen herätyksen" ja niitä, jotka kokevat uskonnon ja uskovaiset ihmiset erittäin vastenmielisiksi.hdfhfhdjhdgjdfgj kirjoitti:
Miksi olet niin katkera ja vihainen?
Ei hän ole, mutta sinä vaikutat onnettomalta ateistilta, joka ärsyyntyy iloisen ihmisen nähdessään, ja haluaa pilata tämänkin mielialan. Ei tunnu sitten niin yksinäiseltä.
- vmvmvmvmvmvm
helel kirjoitti:
Ei hän ole, mutta sinä vaikutat onnettomalta ateistilta, joka ärsyyntyy iloisen ihmisen nähdessään, ja haluaa pilata tämänkin mielialan. Ei tunnu sitten niin yksinäiseltä.
'Ei hän ole'
Älä valehtele
'mutta sinä vaikutat onnettomalta ateistilta, joka ärsyyntyy iloisen ihmisen nähdessään, ja haluaa pilata tämänkin mielialan.'
Sinäpä harhainen olet, jos luulet, että Hanuri-Hanna on iloinen, oletko lukenut Hanuri-Hannan kirjoituksia? Löytyy helvettiin toivotuksia, uhkailua, on toivonut toisille sairauksia, on iloinnut (kas onhan se ollut iloinenkin) lapsen kuolemaa, j.n.e..... Hanuristin viestit koskee useimmiten sitä, miten uskonnottomat saavat vielä kärsiä, ja sitä, että se on niitten oma vika vmvmvmvmvmvm kirjoitti:
'Ei hän ole'
Älä valehtele
'mutta sinä vaikutat onnettomalta ateistilta, joka ärsyyntyy iloisen ihmisen nähdessään, ja haluaa pilata tämänkin mielialan.'
Sinäpä harhainen olet, jos luulet, että Hanuri-Hanna on iloinen, oletko lukenut Hanuri-Hannan kirjoituksia? Löytyy helvettiin toivotuksia, uhkailua, on toivonut toisille sairauksia, on iloinnut (kas onhan se ollut iloinenkin) lapsen kuolemaa, j.n.e..... Hanuristin viestit koskee useimmiten sitä, miten uskonnottomat saavat vielä kärsiä, ja sitä, että se on niitten oma vikaAteisti uskoo omia harhojaan ja meinaa että kaikki uskovaiset ovat hanurihannoja??
Oletko harkinnut ajan varaamista lääkärille?- bnvfgjfnfghnfghgfj
helel kirjoitti:
Ateisti uskoo omia harhojaan ja meinaa että kaikki uskovaiset ovat hanurihannoja??
Oletko harkinnut ajan varaamista lääkärille?Taas osoitus siitä, että et tiedä mistä puhut, Hanuri-Hanna on jo vuosia levittänyt 'ilosanomaansa' ateismipalstalle, ensin nikillä Hanna sitten Hanni ja muita h alkusia nikkejä, sitten muuttui nikittömäksi, mutta helposti tunnistettava tyyli jäi
bnvfgjfnfghnfghgfj kirjoitti:
Taas osoitus siitä, että et tiedä mistä puhut, Hanuri-Hanna on jo vuosia levittänyt 'ilosanomaansa' ateismipalstalle, ensin nikillä Hanna sitten Hanni ja muita h alkusia nikkejä, sitten muuttui nikittömäksi, mutta helposti tunnistettava tyyli jäi
Aha, no olen minäkin nähnyt monenlaista uskonnon levitystä, mutta en kyllä ota (enää) siitä tuollaista pulttia kuin sinä. Pelkäätkö hänen olevan sittenkin oiekassa?
Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen. Miksi sinun pitää vainota toisia tuolla tavoin?- ghfgfgjfgjfjfj
helel kirjoitti:
Aha, no olen minäkin nähnyt monenlaista uskonnon levitystä, mutta en kyllä ota (enää) siitä tuollaista pulttia kuin sinä. Pelkäätkö hänen olevan sittenkin oiekassa?
Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen. Miksi sinun pitää vainota toisia tuolla tavoin?'Aha, no olen minäkin nähnyt monenlaista uskonnon levitystä, mutta en kyllä ota (enää) siitä tuollaista pulttia kuin sinä.'
Niin palsta vastaa kuin sinne huudetaan, tai jotain sinnepäin. Miksi sinä luulet, että jokainen joka vittuilee toiselle on ottanut 'pulttia', ei kaikki ole samanlaisia kuin sinä
'Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen.'
Oli Hitlerkin varmaan joskus asiallinen
'Miksi sinun pitää vainota toisia tuolla tavoin?'
Ajattele sitä kun 'vainoat' palstalaisia, miksi teet niin, et ole sen suhteen yhtään sen parempi - rturtyurtujrhj
ghfgfgjfgjfjfj kirjoitti:
'Aha, no olen minäkin nähnyt monenlaista uskonnon levitystä, mutta en kyllä ota (enää) siitä tuollaista pulttia kuin sinä.'
Niin palsta vastaa kuin sinne huudetaan, tai jotain sinnepäin. Miksi sinä luulet, että jokainen joka vittuilee toiselle on ottanut 'pulttia', ei kaikki ole samanlaisia kuin sinä
'Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen.'
Oli Hitlerkin varmaan joskus asiallinen
'Miksi sinun pitää vainota toisia tuolla tavoin?'
Ajattele sitä kun 'vainoat' palstalaisia, miksi teet niin, et ole sen suhteen yhtään sen parempi''Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen.'
Oli Hitlerkin varmaan joskus asiallinen '
Ei Hanuristin viestin loppu ollut asiallinen helel kirjoitti:
No mutta on hyvä, ettei kaverit ole kääntynyt uskoon, nii ei tarvi olla niin onneton ateisti:)
Muuten, yleensä se kaverisuhde lopahtaa jo ennen sitä itse uskoon tuloo, koska uskoon tulleilla on joissain tapauksissa aika väkevää toi häilääminen ja päihteiden veto, siis oikeen ammattimainen, niin hyvin helposti sellaset kaverit jää, jos ne ei ole esim kavereiltaan apua vastaan ottanut.- beenthere
Olen täysin samaa mieltä. Ystävyys loppuu koska yhteiset asiat loppuvat. Ei vihaan, suuttumuksen tai katkeruuteen vaan arvojen muuttumisen tuomaan erilaisuuteen. Elämänkatsomus on sen verran iso juttu, että se vaikuttaa moneen asiaan elämässä. Kuvasit tuon tapahtuman mielestäni hienosti. Kiinnostuksen kohteet muuttuvat.
- A the ist
helel kirjoitti:
Helposti näin käy, eli ongelma ei ole vain uskontokohtainen vaan myös ateismissa esiintyy sitä. Ei tietenkään kaikkien kohdalla.
Ihminen on kuitenkin ihminen, joten samat toimintatavat säilyvät uskomuksista riippumatta. Ja orientoituneisuus ja motiivi tietty äkkiä heittävät erilleen.
Luultavasti kuitenkin tämä koskee enemmänkin niitä, jotka kokevat vahvan "hengellisen herätyksen" ja niitä, jotka kokevat uskonnon ja uskovaiset ihmiset erittäin vastenmielisiksi.ovat vastenmielisiä, selviö. Vastenmieliseen lahkoon hurahtanut ihminen todennäköisesti myös muuttuu vastenmieliseksi julistajaksi. Minkäs teet. Julistamista ei kuuntele erkkikään, joten vaihtoehtoja ei juuri jää. Joko julistaminen pysyy pois tai ystävyys hiipuu.
- sErpiEntE
Onko sinulla henkilökohtaista kokemusta ko. tilanteesta? Jos ei niin älä vastaa toisten puolesta!
Oma mielipiteeni on se että tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta tai kaavaa. Joillakin ystävyys voi hyvinkin päättyä siihen että toinen kahdesta ateistikaveruksesta tulee uskoon mutta on myös periaatteessa mahdollista että ateisti ja uskova päätyvät elämään yhdessä ilman että heidän välillään on sen kummempia ristiriitaisuuksia, kuinka yleistä se sitten on mene tiedä. Omakohtaisesti luulen että tuskin kaveruus siitä kärsisi jos toinen tulee uskoon, ehkä joistain asioista tulisi vähemmän puhuttua, muttei sen ihmeempää. On lähipiirissäni jo valmiiksi useampia uskovia joten ei heidän seuransa ole minusta mikään ongelma. Ei uskonto ole minusta mitenkään hot topic, vaikka joidenkin ihmisten kanssa siitä tuleekin aina toisinaan puhetta. rturtyurtujrhj kirjoitti:
''Ja tuo viesti, jonka joku uskovainen laittoi, on kylä ihan asiallinen.'
Oli Hitlerkin varmaan joskus asiallinen '
Ei Hanuristin viestin loppu ollut asiallinenNo kyllä olet ylikireä, ei voi muuta sanoa.
- ytuktyiktyktk
helel kirjoitti:
No kyllä olet ylikireä, ei voi muuta sanoa.
Loppuiko hihhulilta argumentit?
ytuktyiktyktk kirjoitti:
Loppuiko hihhulilta argumentit?
Minusta sinun kommenttisi eivät tarvitse argumentteja. Haluatko tapella, vai miksi iisuat?
- ghdfgfdhfdhfhjf
helel kirjoitti:
Minusta sinun kommenttisi eivät tarvitse argumentteja. Haluatko tapella, vai miksi iisuat?
Sehän on jo huomattu, kun et osaa, niin et osaa
'vai miksi iisuat'
Mikä on 'iisua', jokin hihhulisana?
- Hateisti
Hakkaisin ystävästäni pyhän hengen (paskat) pihalle ja ystäväni kiittäisi vuolaasti minua!
Tuli mieleen RR:ssa ollut kuva, jossa luki "Pyhä Henki lähtee hihhulista hakkaamalla. Tirvase niin että kuuluu hipsutahoi!" Aika mautonta, mutta nauroin silti.
En yleensäkään pyri erottelemaan ihmisiä uskovaisiksi ja uskonnottomiksi, hyvä tyyppi on hyvä tyyppi vaikka uskoisi mihin. Eri asia on ihmiset, jotka mainostavat uskoaan joka käänteessä. Eräs tuttavani hurahti uskoon ja hänestä tuli niin rasittava paskiainen saarnaamisineen, että kaveruussuhteemme loppui siihen. Toisaalta minulla on myös uskovaisia tuttuja joiden kanssa on mukava olla ja keskustella asiallisesti tälläisistä vakavammista aiheista. Niin kauan kun he hyväksyvät minun ajatusmaailmani, minä hyväksyn heidän.
Ei ole kokemusta kenestäkään aikuisena hurahtaneesta. Varmaankin käyttäytyisin kuten muidenkin uskovaisten ystävieni kanssa. Jos jostain syystä uskonto tulisi esille, niin uskonnosta väitellessämme tekisin kaikki mahdolliset kampitukset hyvässä hengessä ja ystäväni rakastaisi niitä.
"Annatko henkistä tukeasi ja rohkaiset häntä takaisin ateismiin?"
Toki.
En.
"Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?
En. (Kysymys on muuten perseestä.)""Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?
En. (Kysymys on muuten perseestä.) "
:)))
Tulee tässä samalla hiukan testattua ateistin huumorintajua. On nimittäin täysin epäselvää miten ateismi vaikuttaa siihen.helel kirjoitti:
""Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?
En. (Kysymys on muuten perseestä.) "
:)))
Tulee tässä samalla hiukan testattua ateistin huumorintajua. On nimittäin täysin epäselvää miten ateismi vaikuttaa siihen.Mutta kuka on kuka? Oletko sinä aloittaja? Kuvittelin aloittajan olevan törkykirjoittajaa parodioiva pseudonyymi. Kuitenkin vastauksesi tässä antaa kuvitella, että teit itse aloituksen. Saatat siis olla muidenkin helel. -juttujen takana.
Uusi pehmeä tyylisi on aivan ihana.A10097 kirjoitti:
Mutta kuka on kuka? Oletko sinä aloittaja? Kuvittelin aloittajan olevan törkykirjoittajaa parodioiva pseudonyymi. Kuitenkin vastauksesi tässä antaa kuvitella, että teit itse aloituksen. Saatat siis olla muidenkin helel. -juttujen takana.
Uusi pehmeä tyylisi on aivan ihana.Tarkoitat siis sanoa että olen pehmeä.
helel kirjoitti:
Tarkoitat siis sanoa että olen pehmeä.
Kirjoitin uudesta tyylistäsi. Sinähän voit olla vaikka kuinka jäykkä mimmi.
A10097 kirjoitti:
Kirjoitin uudesta tyylistäsi. Sinähän voit olla vaikka kuinka jäykkä mimmi.
:D
Ei minulla ole uutta tyyliä.
Minä olin, olen ja tulen olemaan, mikä minä tulen olemaan.
Miksi sinä olet vaihtanut tyyliä?helel kirjoitti:
:D
Ei minulla ole uutta tyyliä.
Minä olin, olen ja tulen olemaan, mikä minä tulen olemaan.
Miksi sinä olet vaihtanut tyyliä?Vaihtelen sitä huvikseni ja tilanteen mukaan.
- A the ist
ollut ikäni ateisti, kohta 46 vuotta. Tunnen useita eri lahkoihin kuuluvia uskovaisia. Paria heistä voisin kutsua ystäväkseni. Ei isompia ongelmia yhdenkään kanssa, ainakaan uskovaisuutensa vuoksi. Osa tuntemistani uskovista on kyllä kusipäitä, mutta niin on osa tuntemistani ei-uskovistakin.
En ole joutunut tilanteeseen, jossa joku ei-uskova ystäväni olisi hurahtanut uskoon, joten en osaa vastata kysymykseen muuten kuin arvailemalla. Luulisin että niin kauan, kun tuo ystävä ei yritä tuputtaa uutta katsomustaan minulle, kaikki voi sujua ihan kuten ennenkin. Jos tuputusta esiintyy, luulisinpa että tekisin hyvin selkeästi selväksi, etten ole siitä kiinnostunut. Jos tuputus jää siihen, asia on ok, jos ei, asiaa katsotaan uudelleen. Jos uskoontuleminen muuttaa ystäväni mustavalkoisella ajatusmaailmalla varustetuksi uskontonsa pakkosyöttäjäksi, hänestä todennäköisesti tulee entinen ystävä.
Kelpaako vastaukseksi? En ehkä voi vastata ihan omalta kohdalta, kun en ateistiksi itseäni lue. Mutta poikaystäväni, joka on viimeistä piirtoa myöten ateisti (koskaan käynyt edes rippikoulua, etc), otti melko hyvin asian, kun kerroin olevani kiinnostunut luonnonuskonnoista, etenkin wiccasta, ja kokevani sen ehkä itselleni läheiseksi, jopa omaksi uskonnokseni. En voi sanoa, että olisin vielä ihan täysin varma omasta tiestäni ja uskostani, mutta se että toinen puolikas otti asian niin hyvin, tuntui helpottavalta. (:
Hän oli jopa kiinnostunut kuulemaan lisää, eikä sanonut yhtään poikkipuolista sanaa. Asia ehkä voisi olla erilainen, jos olisin "kääntynyt" vaikkapa kristinuskoon... Mutta me molemmat tiedetään, että se ois ihan yhtä mahdollista kummallekin, eli täysin mahdotonta - monestakin syystä. :D Wiccassa myös arvostetaan asioita, jotka ovat tärkeitä ihan kaikille ihmisille, eikä se aseta sinällään sääntöjä elämälle, mitä nyt kehottaa olemaan muille hyvä ja arvostamaan elämää - arvo puolella se siis on ehkäpä lähempänä ateismia kuin muita uskontoja.Miten ateisti toimii, jos ateistin ateistikaveri tulee uskoon.
-Olen kiinnostunut kuulemaan että millaiseen jumaluuteen hän uskoo, kuuluuko johonkin jo olemassaolevaan uskontokuntaan ja mikä sai hänet uskomaan jumaluuteen. Ihan yleisellä tasolla siis kiinnostunut, en tarkoita mitään tenttaamista. Uskominen tai uskomatta jättäminen on jokaisen oma asia.
Annatko henkistä tukeasi ja rohkaiset häntä takaisin ateismiin?
-Tarjoan henkistä tukeani tarvittaessa kaikille, uskomiseen katsomatta. En pidä tarpeellisena rohkaista takaisin ateismiin, sillä entisen ateistin voi ajatella tietävän mitä ateismi on ja palaaminen siihen on helppoa: kunhan vain lakkaa uskomasta :D Ehkä kaveri sitten löytää itsensä uskonsa kautta - tai sitten huomaa ettei se ollutkaan itselleen sopivaa.
Alatko pilkata häntä, ja mollaat häntä uskikseksi/hihhuliksi?
-En.
Alatko karttaa häntä siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?
-En. En väitä ateismin välttämättä olevan oikeassa - mutta mikään uskonto ei ole pystynyt osoittamaan riittävän luotettavasti olevansa tosi, joten ei ole erityistä syytä uskoa mitään niistä. Siksi uskonnottomuus.
Oikeastaan minulla on teistisiä ja ateistisia kavereita ja tuttuja. Kaikkien kanssa tulee toimeen yhtälailla arkipäivässä ja vapaa-ajalla.Eli onko kohdallasi kyse ateismista vai agnostismista?
"-En. En väitä ateismin välttämättä olevan oikeassa - mutta mikään uskonto ei ole pystynyt osoittamaan riittävän luotettavasti olevansa tosi, joten ei ole erityistä syytä uskoa mitään niistä. Siksi uskonnottomuus. "
Tuo on omasta mielestäni aika hyvä periaate.helel kirjoitti:
Eli onko kohdallasi kyse ateismista vai agnostismista?
"-En. En väitä ateismin välttämättä olevan oikeassa - mutta mikään uskonto ei ole pystynyt osoittamaan riittävän luotettavasti olevansa tosi, joten ei ole erityistä syytä uskoa mitään niistä. Siksi uskonnottomuus. "
Tuo on omasta mielestäni aika hyvä periaate.Ateismista on minun kohdallani kyse, se jää siihen uskon puutteen tasolle... Ehkä sitä kuvaisi parhaiten käsite "heikko ateismi".
uskoon tulleen käytöksestä. Jos hän ei ala tuputtamaan minulle uskomustaan niin ei mitään ongelmaa. Uskon asioista keskustelu uskovien kanssa on onnistunut kyllä.
Eräässä esimerkissä kävi kyllä kehnommin, läheinen ystäväni hurahti uskoon ja alkoi sen jälkeen tuomita minua. Olin kuulemma rasite omalle perheelleni ja minulle tulisi tapahtumaan pahoja asioita koska olen ateisti. En myöskään voinut omata moraalia vaikka ystäväni oli itsekin omannut ihan hyvän moraalin ollessaan ateisti. Oikeastaan uskoon tulo teki hallaa hänen moraalilleen.- Ken the Guru
Kerran olin ateistikaverini kanssa häröilemässä eräässä uskonnollisessa tilaisuudessa. Happeningin jälkeen meitä painostettiin kääntymään heidän uskoonsa. Minut jätettiin aika nopeasti rauhaan toivottomana tapauksena, mutta kaveriani houkuteltiin oikein urakalla tulemaan viikkoa myöhemmin uudelleen. Muistan ajatelleeni, että jos hän lupautuu tulemaan, niin en yritä kääntää hänen päätään. Hän nyökkäsi ja uskikset olivat iloisia. Pois tallustellessamme otin puheeksi hänen myöntymisensä, mutta kaverini sanoi, että hänellä ilmeisesti on taipumus nyökytellä huomaamattaan. Hän oli päätellyt sen siitä, että kadulla häntä usein tervehti joku sellainen puolituttu, jota hänellä itsellään ei ollut aikomus tervehtiä. Taisi tulla silloinkin huomaamattaan nyökänneeksi :-)
Eikä tämä tarina ole palturia. - ekaks mä...
kivittäisin sen kuoliaaks ja sen jälkeen mä langettaisin sen jälkeläisille kirouksen, joka kestäisi vähintään 5 sukupolvea...
Eipä se sitten ollut ihan vielä käynyt henkistä tietään loppuun asti. Uskontojen parissa peuhaaminen tekisi hänelle varmaan hyvää ja vahvistaisi hänen kantaansa, kun hän lopulta ymmärtää mistä uskonnossa ja Usko™ssa on kyse.
Tavallaan jokainen, joka on kuvitellut uskovansa on aloittanut ateistina, koska ihminen syntyy ilman uskontoa ja uskoa. Ne istutetaan häneen kasvatuksen tuloksena. Onneksi suurin osa ihmisistä kumminkin luopuu taikauskostaan aikuistuttuaan. Sääli vain, että meidän yhteiskunnassamme uskonnollisuutta pidetään niin selkeänä osoituksena "kunnollisuudesta" ja "luotettavuudesta", että yli puolet suomalaisista joutuu teeskentelemään, olemaan kirkon jäseninä ja kärsimään omantunnontuskia, kun ei pysty Usko™maan.
Siinä suurin syy, miksi vastustan uskonnonopetusta ja kirkon asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Ja ei, en siis pilkkaisi, tarjoaisin tukea ystäväni elämän käännekohdassa. Vain kylmä ja laskelmoiva uskovainen voisi tälläisessä tapauksessa hylätä ystävänsä, kuten niin moni uskovainen on tehnyt, kun kaveri "vaihtaa leiriä"- porojuvgu
Alan välittömästi pilkkaamaan ja haukkumaan hulluksi!! Sitten hakkaan hänet...ja myös kaikkihänen kaverinsa...
- hipsutahoi teillekin
Aivan sama uskooko jumalaan, siihen että jumalaa ei ole tai vaikka kengännauhoihin, se ei ole kenenkään muun asia. Fanatismi ja toisten uskomusten pilkkaaminen on ihan yhtä tyhmää ja lapsellista, tehtiin se sitten uskonnon tai uskonnottomuuden nimissä.Mitä helvettiä se teille "ateisteille" kuuluu jos joku uskoo jumalaan? Olkaa te uskomatta ja antakaa toisten elää elämänsä kuten haluaa. Uskovaiset olkaa onnellisia uskossanne ja antakaa uskomattomien olla rauhassa.
- Sunnuntai.
Aivan sama minulle, harmi että se ei toimi toisinpäin.
"Annatko henkistä tukeasi"
Toki.
"rohkaiset häntä takaisin ateismiin?"
En.
Vain jos hän rupeaa hihhulimaisesti käyttäytymään. Jumaln olemassaoloonhan voi uskoa myös olematta seinähullu.
"Alatko karttaa häntä"
En.
"siinä toivossa että hän ymmärtäisi ettei ole muuta oikeaa uskoa kuin ateismi?"
Ateismi ei ole usko.- apina.
Usko on jokaisen oma asia. En minä edes puhu kavereiden kanssa mihin he uskovat, joten en edes tiedä ovatko ateisteja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 523291
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212500- 232418
- 402361
- 312238
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1372234- 402060
- 281981
- 1081822
- 361785