Autojen tuonti USA:sta

Mulgvisti

Suomessa näyttäis olevan muutama firma jotka tuo autoja Japanista. Luulis että kannattavampaa olis tuoda USA: sta. olis rattikin vasemmalla puolella ja valojen kuviot kohdallaan. Rahtimatkakin jenkkeihin huomattavasti lyhyempi kuin japseihin. Linkissä' esim. räksä jota japanintuontina myydään about 9000 eguliin, jenkeissä hinta about 9000 USD = 7728 EUR = sikahalpaa.

Onks tähän joku erityinen syy ettei jenkeistä tuoda ?

24

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 39

      Kyllähän jenkkituontifirmoja on paljon enemmän kuin japsituojia. Löytyy kun katsot esimerkiksi nettiautosta firmoja jotka myyvät uudehkoja jenkki pick-upeja tai vaikka mustangeja. Lisäksi tuotavien autojen valikoima on paljon laajempi, jostain 30-luvulta uusiin autoihin. Japsituonnit näyttäisivät olevan pääasiassa 90-luvulta tai 2000 -luvun alusta.

      Valojen kuviolla ei tuoreemmissa autoissa ole väliä, suomi vaati e-hyväksynnän, joka jenkeistä puuttuu, joten ajovalot ainakin menevät uusiksi. Ennen 97 käyttöönotetuissa henkilöautoissa dot-valot ovat ok.

      Japseissa reilut 10 vuotta vanhat autot ovat paljon paremmassa kunnossa, siellä ajetaan vähän ja autoista pidetään huolta. Jenkeissä jotain 10 vuotta vanhaa autoa pidetään loppuunajettuna ja kohtelu on sen mukaista. Tietty erikoisemmat autot ovat poikkeus. Japanissa on myös yleensä parempi valikoima japsisportteja, jenkeissä hyväkuntoinen manuaali vaihteinen on aika harvinainen ja hinnat sen mukaisia.

      • Mulgvisti

        Juu, onhan noita kun Googlea käyttää. Analyysisi pitää varmaankin paikkaansa noissa vanhemmissa autoissa. Vaikka toi mun esimerkki oli räksästä niin itteäni enemmän rupes himottaan tuo uudempi MB SLK 350. Toin kesällä Saksasta vanhemmankoppaisen ja siitä tuo kiinnostus heräsi.

        2005 vuosimallin hinnat Saksassa alle satatuhatta ajetuissa luokkaa 24 - 25000 €. Pikaisesti kelattuna jenkeissä 21 - 22 000 USD noin 17 000 €. Huikea 7 - 8000 egulin ero.

        Luulis että kysyntää olis ??.


      • edistyksellinen
        Mulgvisti kirjoitti:

        Juu, onhan noita kun Googlea käyttää. Analyysisi pitää varmaankin paikkaansa noissa vanhemmissa autoissa. Vaikka toi mun esimerkki oli räksästä niin itteäni enemmän rupes himottaan tuo uudempi MB SLK 350. Toin kesällä Saksasta vanhemmankoppaisen ja siitä tuo kiinnostus heräsi.

        2005 vuosimallin hinnat Saksassa alle satatuhatta ajetuissa luokkaa 24 - 25000 €. Pikaisesti kelattuna jenkeissä 21 - 22 000 USD noin 17 000 €. Huikea 7 - 8000 egulin ero.

        Luulis että kysyntää olis ??.

        Amerikkalaiset autot riistävät luontoa ja pilkaavat työtätekevien luokkaa.Joukkoliikenne on ainut oikea kulkumuoto,kumisaapas oikea jalkine.Onko liito-oravilla kauheita v8 moottoreita?


      • 12+3
        edistyksellinen kirjoitti:

        Amerikkalaiset autot riistävät luontoa ja pilkaavat työtätekevien luokkaa.Joukkoliikenne on ainut oikea kulkumuoto,kumisaapas oikea jalkine.Onko liito-oravilla kauheita v8 moottoreita?

        Eräs asia tekee monet haluttomiksi tuomaan jenkeistä autoa sillä ensiksi tuontikulut alv tullimaksu autosta.Autoverouudistus ei koske Eu:n ulkopuolelta tuotavia autoja.Eli tulli riipasee ja lujaa niin,kuin ennenkin.


      • Mulgvisti
        edistyksellinen kirjoitti:

        Amerikkalaiset autot riistävät luontoa ja pilkaavat työtätekevien luokkaa.Joukkoliikenne on ainut oikea kulkumuoto,kumisaapas oikea jalkine.Onko liito-oravilla kauheita v8 moottoreita?

        Käsittääkseni kyse oli auton tuomisesta USA: sta ei USA: auton tuonnista. Työläisluokkaa saakin pilkata, ovatpahan oman osansa valinneet. Luontoa riistävät kaikki muutkin autot, kuin jenkkiautot, myös joukkuekulkinevälineet. Jos liito-oravalla olisi V8 kone, niin olis sillä ainakin munaa liidellä...


      • Mulgvisti
        12+3 kirjoitti:

        Eräs asia tekee monet haluttomiksi tuomaan jenkeistä autoa sillä ensiksi tuontikulut alv tullimaksu autosta.Autoverouudistus ei koske Eu:n ulkopuolelta tuotavia autoja.Eli tulli riipasee ja lujaa niin,kuin ennenkin.

        Jaappania ja USA ovat tässä suhteessa samalla viivalla. Rahtikustannukset vaan tod. näk. jenkeistä pienemmät.


      • liidellä
        Mulgvisti kirjoitti:

        Käsittääkseni kyse oli auton tuomisesta USA: sta ei USA: auton tuonnista. Työläisluokkaa saakin pilkata, ovatpahan oman osansa valinneet. Luontoa riistävät kaikki muutkin autot, kuin jenkkiautot, myös joukkuekulkinevälineet. Jos liito-oravalla olisi V8 kone, niin olis sillä ainakin munaa liidellä...

        jos liito-oravalla olisi V8 niin ei sen enää tarttis liidellä kun olis paljon mukavampi tapa siirtyä


      • myös merkkaa

        Ja tietysti sitten vaatimuksenmukaisuus jutut lisää kustannuksia joten tuonti tuolta ei niin halpaa olekaan kuin voisi luulla


      • 12+3
        Mulgvisti kirjoitti:

        Käsittääkseni kyse oli auton tuomisesta USA: sta ei USA: auton tuonnista. Työläisluokkaa saakin pilkata, ovatpahan oman osansa valinneet. Luontoa riistävät kaikki muutkin autot, kuin jenkkiautot, myös joukkuekulkinevälineet. Jos liito-oravalla olisi V8 kone, niin olis sillä ainakin munaa liidellä...

        jenkeistä toisi euroopassa valmistetun auton.Verot ja alvit ja tullit menee kuten jenkiautoista.Ei oel väliä missä valmistettu vaan siitä mistä tuodaan euroopanalueelle


      • paalimies

        Vai hyviä 10 vuotiaita autoja Japanista.
        Japsit ei vaihda öljyjä ollenkaan.
        5 vuotiaana valmiita paaliin.
        Joitakin parempia tuon ikäisiä myyvät Mongoliaan.


      • kaalimies
        paalimies kirjoitti:

        Vai hyviä 10 vuotiaita autoja Japanista.
        Japsit ei vaihda öljyjä ollenkaan.
        5 vuotiaana valmiita paaliin.
        Joitakin parempia tuon ikäisiä myyvät Mongoliaan.

        No se öljynvaihto on pikkuhomma, ja onhan japsituonneissa ainakin kori ja sisustus kuin pakasta vedettyjä. Jenkeissä tietyissä osavaltiossa auto voi mädäntyä aika pahasti 10 vuodessa.
        Eikä se jenkkikään ainakaan paremmassa kunnossa ole, kun jonkun 90-luvun lopun auton arvo on muutama satanen, sen huoltoon ei juuri rahaa laiteta. Tietysti jenkeistä löytyy hienosti pidettyjä autoja, mutta ne halvat on yleensä jotain muuta.

        Ja eihän niitä huonokuntoisia muutenkaan kannata tänne asti tuoda, vaan valita kunnossa oleva.


      • japanisti
        paalimies kirjoitti:

        Vai hyviä 10 vuotiaita autoja Japanista.
        Japsit ei vaihda öljyjä ollenkaan.
        5 vuotiaana valmiita paaliin.
        Joitakin parempia tuon ikäisiä myyvät Mongoliaan.

        japanissa puretuista autoista VAIHTO-moottoreita suomen markkinoille. En ostanut onneksi yhtäkään koskaan ja hyvä niin, jos puheesi öljyjen vaihtamattomuudesta pitävät paikkansa.

        Jättäkäätte siis nuo vaihtomoottoritkin väliin, nekin ovat susia, jos tiedot pitävät paikkansa


      • markkinoille
        Mulgvisti kirjoitti:

        Käsittääkseni kyse oli auton tuomisesta USA: sta ei USA: auton tuonnista. Työläisluokkaa saakin pilkata, ovatpahan oman osansa valinneet. Luontoa riistävät kaikki muutkin autot, kuin jenkkiautot, myös joukkuekulkinevälineet. Jos liito-oravalla olisi V8 kone, niin olis sillä ainakin munaa liidellä...

        tehtyä eurooppalaista autoa ei saa suomessa välttämättä kilpiin kovin helposti ja halvalla (EU normit poikkeavat hieman amerikkalaisista)


    • CardealershipGA

      Olen tassa pistamassa autokauppaa pystyyn Amerikkalaisen partnerin kanssa ja voin kertoa etta kun taalla tietaa mista ostaa, tarkastaa autot henkilokohtaisesti ja mekaanikon avustuksella niin ette voi edes kuvitella milla hinnoilla taalla autoliikkeet pystyy ostamaan autot ja tarkoituksena on ruveta tuomaan autoja, monkijoita, vesijetteja, moottoripyoria suomeen ja kaikki CE ja CoC merkinnat ja hyvaksynnat kunnossa ennen kun suomeen ruvetaan niita rahtaamaan koska niissa on ollut eniten epaselvyyksia, nama taytyy olla kunnossa ja selvittaa ennen kun edes ajattelee exporttauksen aloitusta. Simppelina esimerkkina voin kertoa esim. Volvo S40 2.4L ajettu 60000Km (noin 19000EUR suomessa), voin sellasen taalta myyda noin hintaan 8000USD...joten kaikkien rahtien, tulli 10%, ELV 22% ja autovero ~5200EUR...hinnaksi tulisi noin ~15000 EUR. Et sillai, kylla suomi verot ja tullit osaa kerata!!! Mutta silti halvemmaks tulee ja autot on fully loaded eli nahkaa, kattoluukut ja mita nyt siis suomessa on muutama vuosi sitten pitany raksia optio varuste listalta. Jos kiinnostaa niin vastailkaa joko tahan viesti ketjuun tai voitte myos lahettaa mailia [email protected] (virallista firman mailia ei mulla viela ole, kun en ole partneri VIELA), olis kiva nahda kuinka paljon suomesta siis loytyy kiinnostusta saastaa rahaa kunnon kulkuvaliden hankinnassa.
      Kylla taalta kannattaa tuoda autoja ja ihan mita vaan kun ostaa oikealta instanssilta (alkaa katelko ebay, craigslist ja sen semmosia saitteja!!!) Oikeat tukku hinnat taalla saa vain licensed autokauppiaat huutokaupoista !!! Etsin jalleenmyyjaa talla hetkella ja joitain vaihtoehtoja on jo mutta ei haittaa ilmotella....business on varmasti kannattavaa!!

      • 23%

        ei se enää ole 22%


      • 2011 avoautoa

        USA tuonti voi räjähtää käsiin jos suomessa mennään eurooppa moodiin lähitulevaisuudessa eli verot otetaan käytöstä eikä ostosta ja usa auton saa kilpiin erikoisluvalla, kuten ruotsissa ja saksassa tehdään.

        Miten paljon olet jo selvitellyt asioista, saako esim Corveten C5 / C6 (on siis euroopan tuonti mallistossa) tai Mercedeksen 2003-> SL mallin miten helposti hyväksyttyä Suomessa. Noiden tuonnissa säästäisi todella paljon jos vain saisi kilpiin.

        Entäs jos kakkosautonkin vaihtaisi uuteen eli 2500 Silveradoon (2007->) joka on myös euroopan tuonti mallistossa ja kilvittää sen siis k-a autoksi. Onko millanen työ saada kilpiin.

        USA tuonti olisi varmaankin jo nyt iso business jos kilvitys olisi selvitetty ja selkeä. Nyt suurin ja itseasiassa ainoa ongelma on kilvitys. Jos se on epäselvää tai maksaa 10.000 niin on helpompaa hakea saksasta se kalliimpi auto, nimittäin itsellä on aivan tarpeeksi kokemusta suomen tullista ja akessta ja katsastusvirkamiehistä että maksan 10.000e jo siitä että minun ei tarvitse heitä enää koskaan nähdä.

        Jos autot saa kilpiin usasta niin asia muuttuu tietenkin täysin oleellisesti.


      • Mulgvisti
        2011 avoautoa kirjoitti:

        USA tuonti voi räjähtää käsiin jos suomessa mennään eurooppa moodiin lähitulevaisuudessa eli verot otetaan käytöstä eikä ostosta ja usa auton saa kilpiin erikoisluvalla, kuten ruotsissa ja saksassa tehdään.

        Miten paljon olet jo selvitellyt asioista, saako esim Corveten C5 / C6 (on siis euroopan tuonti mallistossa) tai Mercedeksen 2003-> SL mallin miten helposti hyväksyttyä Suomessa. Noiden tuonnissa säästäisi todella paljon jos vain saisi kilpiin.

        Entäs jos kakkosautonkin vaihtaisi uuteen eli 2500 Silveradoon (2007->) joka on myös euroopan tuonti mallistossa ja kilvittää sen siis k-a autoksi. Onko millanen työ saada kilpiin.

        USA tuonti olisi varmaankin jo nyt iso business jos kilvitys olisi selvitetty ja selkeä. Nyt suurin ja itseasiassa ainoa ongelma on kilvitys. Jos se on epäselvää tai maksaa 10.000 niin on helpompaa hakea saksasta se kalliimpi auto, nimittäin itsellä on aivan tarpeeksi kokemusta suomen tullista ja akessta ja katsastusvirkamiehistä että maksan 10.000e jo siitä että minun ei tarvitse heitä enää koskaan nähdä.

        Jos autot saa kilpiin usasta niin asia muuttuu tietenkin täysin oleellisesti.

        tiedä, mutta nostetaan topiccia hiukan. Veikkaisin, että nuo euroopassa valmistetut autot on aika helppo saada pienillä kustannuksilla kilpiin suomessa. Valot menee ainakin uusiksi, koska niissä ei E- hyväksyntää. Japanista tuoduilla sama tilanne, koska valokuvio on 'oikeakätinen'.

        Tuodaanhan tuolta paljon mm. muuttoautoja jotka saa pienillä muutoksilla kilpiin suomessa. Ei kai tuontiauto noista poikkea oleellisesti ellei niissä sitten sovelleta jotain muuta säännöstöä.

        Toin aikoinani muuttoautona ruotsista Pontic Trans Am: in ja sen sai kilpiin seuraavilla muutoksilla:

        -- Etuvilkut piti asentaa uusiksi. Olivat liian kaukana auton sivulinjasta (piti olla alle 40 cm). Se ei riittänyt, että vilkut oli keulan sivulinjasta alle 40 cm, vaan mittaus tehtiin etupyörän kohdalta auton uloimmasta pisteestä.
        -- Auton peräosassa sivulla olevat punaiset valot piti peittää, tai kytkeä pois päältä.

        Elettiin markka - aikaa ja katsastustoiminta oli ajoittain oikeaa pilkun nussimista. Kustannukset tuosta oli muutama satanen.


      • koko juttu.

        Kirjoituksiesi perusteella sinusta ei ole tähän hommaan sillä tekstisi kuulostaa lapsenuskoisen parikymppisen amissällin kirjoittamalta. Netissä kaikki näyttää niin selvältä ja yksinkertaiselta mutta karu totuus on se ettei jenkeistä tuonti onnistu järkevällä työmäärällä ennen lakien ja asetusten muuttamista. Ja jos niin joskus tulevaisuudessa kävisi, sinua paljon kokeneemmat korjaavat potin. Kaikella ystävyydellä: Euroopan tuoja.


    • ladamies nro 185

      Tossa "syvän laman" aikaan oli lehessä juttu, et USA:ssa on autoliikkeet täynnä semmosii karseit ameriikanrautoi, jotka juo bensaa 16l/100 km (siis valm. ilm. kaupunki). Et jos on tuohta, niin siit vaan hakeen.

      • CardealershipGA

        Ei pida paikkaansa. Kysytyimmat autot on Honda accord, civic, Toyota corolla, camry ja muut 4 tai 6 sylinteriset ja taloudelliset autot. Kyllahan kaikkee loytyy mutta ei nama autoliikkeet taynna ole "karseita amerikanrautoi" kaikkea tietusti loytyy ja huutokaupat mista autoliikkeet ostaa inventaarion on kehittynyt tayden palvelun taloiksi, siella on patevat autojen kunnon tarkastajat, siella pystyy jopa teettaamaan korjauksia, siivouksia ja vahauksia, ne rahoittaa tarvittaessa, tekee myos jalki kunto tarkastuksen 14 paivan takuulla, jarjestaa kuljetuksen ym.
        P.S. muuten tuo Volvo josta edella kirjoitin oli vm 2006.


      • kaikki ok
        CardealershipGA kirjoitti:

        Ei pida paikkaansa. Kysytyimmat autot on Honda accord, civic, Toyota corolla, camry ja muut 4 tai 6 sylinteriset ja taloudelliset autot. Kyllahan kaikkee loytyy mutta ei nama autoliikkeet taynna ole "karseita amerikanrautoi" kaikkea tietusti loytyy ja huutokaupat mista autoliikkeet ostaa inventaarion on kehittynyt tayden palvelun taloiksi, siella on patevat autojen kunnon tarkastajat, siella pystyy jopa teettaamaan korjauksia, siivouksia ja vahauksia, ne rahoittaa tarvittaessa, tekee myos jalki kunto tarkastuksen 14 paivan takuulla, jarjestaa kuljetuksen ym.
        P.S. muuten tuo Volvo josta edella kirjoitin oli vm 2006.

        Luonnollisesti antanet vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaan? Onhan kaikki valot ja lasit EU hyväksyttyjä?

        Onko kaikki autot kilometrimittarilla (sekä nopeus että matka)? Löytyykö kaikista radiosta RDS ja kaikki parilliset ja parittomat taajuudet?

        Onko todistusta että ei ole hail damage taustaa, flood autoja tai entisiä vuokraamoautoja?


      • vähän toista

        ei kannata tuohon malliin yleistää. Se on niin pirun iso maa että sieltä löytyy autokaupoista koko kirjo eli you named it, you got it. Suurkaupungeissa kun on yhdellä merkillä useampikin liike (paitsi ladalla) eikä siihen malliin kuin täällä takahikiällä että käytännössä yhdellä liikkeellä monopeli


      • CardealershipGA
        kaikki ok kirjoitti:

        Luonnollisesti antanet vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaan? Onhan kaikki valot ja lasit EU hyväksyttyjä?

        Onko kaikki autot kilometrimittarilla (sekä nopeus että matka)? Löytyykö kaikista radiosta RDS ja kaikki parilliset ja parittomat taajuudet?

        Onko todistusta että ei ole hail damage taustaa, flood autoja tai entisiä vuokraamoautoja?

        CoC asiasta olen maahantuojien kanssa yhteyksissa, eli tama on tyon alla. Nuo valot ja lasit on aika kettumainen vaatimus, mutta ainakin mun mersussa on takalasissa E1 merkinta ja tuulilasissa E2 merkinta samoin kun etuvaloissa on E1 merkinta (takavaloista en loytany ulkopuolelta) kyllahan nama asiat taytyy tutkia ja varmistaa ennen kun edes miettii sinne tuontia ja jos ei jonkun auton tuonti sinne kannata niin myyn sen taalla (sita vartenhan tassa autoliikkeen toiseksi omistajaksi olen alkamassa...)
        Kilometri mittarit nopeudelle loytyy yllattavan monesta mallista, matkaa ei valttamatta (eli jos ei osaa 1.609 kertoa niin ei tarvii ostaa sitten).
        Jos RDS ei toimi niin ala osta sitten.
        Tausta todistukset saa helposti (carfax ja autocheck on yleisimmat ja me ei aiota partnerin kanssa taallaakaan paikallisesti myyda yhtaan onnettomuusautoa) ja naita tietoja voi paikallisilta DMV:lta tarkistaa tarpeen mukaan.

        Etta tallai tanaan


      • essential man
        CardealershipGA kirjoitti:

        CoC asiasta olen maahantuojien kanssa yhteyksissa, eli tama on tyon alla. Nuo valot ja lasit on aika kettumainen vaatimus, mutta ainakin mun mersussa on takalasissa E1 merkinta ja tuulilasissa E2 merkinta samoin kun etuvaloissa on E1 merkinta (takavaloista en loytany ulkopuolelta) kyllahan nama asiat taytyy tutkia ja varmistaa ennen kun edes miettii sinne tuontia ja jos ei jonkun auton tuonti sinne kannata niin myyn sen taalla (sita vartenhan tassa autoliikkeen toiseksi omistajaksi olen alkamassa...)
        Kilometri mittarit nopeudelle loytyy yllattavan monesta mallista, matkaa ei valttamatta (eli jos ei osaa 1.609 kertoa niin ei tarvii ostaa sitten).
        Jos RDS ei toimi niin ala osta sitten.
        Tausta todistukset saa helposti (carfax ja autocheck on yleisimmat ja me ei aiota partnerin kanssa taallaakaan paikallisesti myyda yhtaan onnettomuusautoa) ja naita tietoja voi paikallisilta DMV:lta tarkistaa tarpeen mukaan.

        Etta tallai tanaan

        Jos joku sulta kysyy että toimiiko RDS ja sää vastaat että "jos ei toimi niin älä osta". Asennetta. Sillä pääsee amerikassa myyntimies pitkälle.

        Mitä tulee tuohon 1,609 kertomisella niin itse sen osaan. Katsastusmies joka ne kirjasi ylös varmasti myös osaa mutta ei sitä tehnyt. Sitten myöhemmin olikin selittelemistä. No big deal mutta joku nähdä sen ongelmana.

        Kilometriä/h nopeusnäytössä lienee pakollinen vaatimus Suomessa (tai ainakin joku aika sitten oli), joissain se on tuplana, joissain onnistuu softasäädöllä, joissain nappia painamalla.

        Webistä löytyy kyllä tarinaa siitä kuinka noita Carfaxeja, Autocheck ja DMV juttuja kierretään. Esimerkiksi Hail damagea tai flood juttuja niistä ei välttämättä löydy.

        ja juu en osta sulta, olen sen verran monta sieltä jo hakenut itselleni että tiedän mitä ja miten sieltä saa. Listailimpahan vaan asioita mitä on hyvä kysellä ja varmistella kun haaveilee sieltä pirssiä, moni asia on semmoinen jota ei täällä suomessa tajuakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6535
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1847
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      82
      1224
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1022
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      78
      907
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      31
      827
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      146
      751
    Aihe