Kahdeksas käsky

KAHDEKSAS KÄSKY
Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
--
MITÄ SE MERKITSEE?
VASTAUS:
"Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen".

7

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähimmäisen rakastamiseen ja kunnioittamiseen kuuluu hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen.

      Ns. kultainen sääntö on hyvä muistaa (Jeesuksen opetus Vuorisaarnassa):
      "Kaikki, mitä te tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille" (Matt.7:12).

      Meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä.
      Meille uskottuja lähimmäistemme heikkouksia emme saa paljastaa muille vaan meidän tulee auttaa heikkouksiensa kanssa painiskelevaa vapautumaan menneistä ja etsimään uutta suuntaa elämälleen.

      Kuinka helposti syyllistymmekään pahanpuhumiseen lähimmäisistämme.
      Kielemme on petollinen.
      Jaakob joutuu toteamaan:
      ” Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;...” (Jaakob 3:9)
      --

      virsi 202
      3.
      Pyhä läsnäolosi,
      Jeesus, meidän muistaa anna,
      taivaalliset lahjasi
      astiaamme halpaan kanna.
      Niin kuin soisit puhuvamme,
      ohjaa meidän puheitamme.

      • kräsäläinen

        AAMEN!


    • runo

      Kielen ruoska

      Mistä ihmisen sellaisen löytää vois,
      joka kielen ruoskalta säästynyt ois?
      Tänä päivänä minua peitataan,
      sinä huomenna, jokainen vuorollaan.

      Kuka meistä ei tuntisi iskuja sen,
      kuka meistä ei antaja iskujen?
      Se ruoska on villi siimaltaan,
      tuli syvyyden sillä on voimanaan.

      Peto kesyttämätön tämä kielemme on.
      Tuhotyössään varmaan voittamaton.
      Kuka mittaa tuskat ja kyyneleet,
      kuka haavat, kielemme raadelleet?

      Kodit särkyvät, kielen ruoska kun lyö.
      Se salaa js viisaasti siteitä syö.
      Usein kantaa se kaapua totuuden,
      ja kuultoa hengen ja vanhurskauden.

      Ei vain ole leirissä maailman
      tämä ruoska kädessä suruttoman.
      Myös muureilla Hengen ja Siionin
      joku aina on virassa piiskurin.

      Sana sanoo: "Kieltä ei kesyttää
      voi kukaan, se on villi ja villiks' jää".
      Vasta sitten, kun ristiin se naulitaan
      sen mahti hirveä kukistetaan.

      Mikä äsken kielen ruoskana soi,
      nyt Jumalan kiitosta veisata voi.
      Ristin nauloissa kylvö kirouksen
      voi muuttua kylvöksi siunauksen.

      Oi kerubi, pihdissä hiiltä tuo!
      Minun huuleni tulellas puhtaaksi luo!
      Ne polta hehkussa alttarisi.
      Se koskee - koskekoon, Jumalani.
      (Hilja Aaltonen)

      • "Peto kesyttämätön tämä kielemme on.
        Tuhotyössään varmaan voittamaton.
        Kuka mittaa tuskat ja kyyneleet,
        kuka haavat, kielemme raadelleet"?
        --
        Kielen synti (Jaak.3:1-12)

        Luther:
        "Kielen väärinkäytäntö voi tehdä ihmisen niin synnilliseksi, että sekä Jumalan että ihmisten täytyy ruveta häntä vastaan. Sillä näemmehän, että panettelija on niin vastenmielinen vieras ja huonossa arvossa, vaikka olisi kuinka kaunis, rikas ja taidollinen, että häntä vierotaan, missä taitaan, ja tuskitellaan hänen seurastaan, sekä sanotaan, hänestä erille päästyään: Oi, mikä lörpöttelijä hän on!

        Apostoli Jaakoppi sanookin, että kieli on levoton ja paha, täynnä kuolettavaista myrkkyä. Niin eipä käykään selittäminen, kuinka paljon pahaa se voi tehdä; ja korvaankuiskuttajasta voit nähdä, kuinka syvälle sen myrkky tunkee, sillä sen kerta myrkytettyä kahden ihmisen sydämet toisiaan vastaan, nämä monesti kaikeksi elinajakseen ovat niin vihastuneet toisilleen, että sangen työläästi antavat sovittaa itsiään..." (Luther)


      • Osuu aivan naulan kantaan tuo edellinen runo.
        Hilja Aaltosella, Jumalan uskollisella palvelijalla on sana hallussaan ja siunaus hänen laulujensa kautta on levinnyt laajalle.
        Ja laajalle leviää myös pahat puheet.
        Huhujen levittäjän sopii miettiä kuinka käy, kun rikkoo höyhentyynyn ja heiluttelee sitä tuulessa.
        Samalla tavalla leviää väärä tieto lähimmäisestä.
        Sitten, jos rupeaa katumaan ja haluaisi perua puheitaan, on se yhtä vaikeaa, eli mahdotonta, kuin että pitäisi kerätä jokaikinen höyhen takaisin.

        Sananl.12;22 Herralle kauhistus ovat valheelliset huulet, mutta teoissaan uskolliset ovat hänelle otolliset.

        Pahoilla puheilla voi saada aikaan korvaamattomia vahinkoja, siksi kannattaa miettiä 2 kertaa mitä puhuu.
        Tämä koskee myös itseäni,kuinka helposti sitä antaa tukensa takanapuhumiseen.
        Jumala minua armahtakoon.


    • Tapio522:
      "..emme...panettele..."
      -----------
      Room 1:30
      ”...ovat KORVAANKUISKUTTELIJOITA, PANETTELIJOITA, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,...".
      --
      Roomalaiskirjeen 1. luvun lopussa lueteltu paheluettelo on ikävää luettavaa. Se vie meidät keskelle kovaa maailmaa, jossa ihmisten häikäilemättömyys ja kovasydämisyys ovat vallalla (29-31).

      Seuratessamme nykymaailman menoa ei voi olla näkemättä sitä turmelusta, johon Jumalasta vieraantunut ihmiskunta on joutunut. Turmeltunut ihminen- omaa nautintoa tavoittelessaan- kovettaa sydämensä, eikä välitä toisten hädästä.

      Ihminen ei voi itseään millään tavoin puolustaa. Jumalan edessä ei kukaan ole vanhurskas.
      Luonnollisessa tilassaan jokainen ihminen on synnin alla (Room. 3:9) ja Jumalan kirkkautta vailla.
      Jokainen meistä on kadotettu, ellei Jeesus olisi kantanut meidän syntejämme ristille. Emme millään voi paeta syyllisyyttä ja puolustella itseämme Jumalan edessä (Room. 3:19).

    • "Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti hänen hyväkseen. Älä eksy joukon mukana tekemään pahaa äläkä riita-asiassa todistaessasi vääristä totuutta enemmistön mielen mukaiseksi".
      (2. Moos. 23:1–2)

      "Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen".
      (Kol. 3:9–10)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1258
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      894
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      828
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      129
      550
    Aihe