Ite oon niin umpikujassa siitä että mitä haluan ruttuturpani kanssa harrastaa :D Siis koirani on 3 vuotias bullmastiffi uros ja haluaisin jonkun harrastuksen pojalle jotta saisi liiallisen energian purettua johonkin. Agi kiinnostais, mutta voiko sitä enään aloittaa 3 vuotiaan koiran kanssa. Tokokin olis mukavaa, mutta en tiedä onko rotu siihen soveltuva. Niin ja vesipelastusta en voi edes kuvitella kun koira ei diggaile olla vedessä kun vähän vain kahlata :D että ehdotuksia ihmiset
Harrastus (:
11
221
Vastaukset
- yhtgrfde
-se auttaa teitä jokapv:ssä elämässä muutenkin, vahvistaa yhteenkuuluvuutta.
-agia on helpompi aloittaa vasta kun edes osa perus (toko) käskysitä hanskassa, koirahan kulkee agikentällä vapaana. Kaikki eivät välttämättä innostu agista ja hyvä olisi, että koira kuvattu ennen agin aloitusta, koska hyvin tapaturmaherkkä laji, jos koiralla esim huonot lonkat, niin sitä ei yl silloin harrasteta (hypyt ym).
-Yksi idea voisi olla jälki, monelle koiralle nenän käyttö on mieluisaa, jäljestys on rauhoittavaa aivotyötä koiralle, helppo harrastaa yksinkin ilman kursseja.- umpikuja :C
Joo en minä huono lonkkasella koiralla hyppyyttäiskään tai edes ajattelis agia, mutta kun koiralla sattuu olemaan B/C lonkat niin minusta nuo ihan hyvät on (: mutta tuo toko voi olla kyllä mielenkiintosta :D Kun en lajista niin tiedäkkään niin pitääkö alussa mennä jonnekkin kurssille missä sitten tätä opetettaan?
- mieti vielä
umpikuja :C kirjoitti:
Joo en minä huono lonkkasella koiralla hyppyyttäiskään tai edes ajattelis agia, mutta kun koiralla sattuu olemaan B/C lonkat niin minusta nuo ihan hyvät on (: mutta tuo toko voi olla kyllä mielenkiintosta :D Kun en lajista niin tiedäkkään niin pitääkö alussa mennä jonnekkin kurssille missä sitten tätä opetettaan?
ja juttele kasvattajalle tai kysy vanhemmiltasi apua.
Harrastusta valittaessa kannattaa huomioida eritoten koiran luonne ja omat kyvyt ja taidot ohjata. Eli jos valitset lajin joka vaatii paljon paneutumista ohjaajalta, matkustelua harj paikoille, aikaa, yms, etkä olekkaan niin motivoitunut itse tekemään, niin pieleen menee. Samoin jos yrität esim agia väärän luonteisella koiralla. Seuraa sitä omaasi niin huomaat kyllä mikä sitä kiinnostaa. C lonkista kyllä kysyisin kasvattajana ja ell mielipidettä, mikä se on siellä lonkassa mikä tekee siitä c:n? Niitä on eritasoisia c:täkin ja milloins e on kuvattu, tilanne on voinut muuttua? Ihmisenkin lonkat muuttuu iän myötä vaikka m oni kuvauttaakain koiransa vain 1 kerran sen eläessä. - umpikuja :C
mieti vielä kirjoitti:
ja juttele kasvattajalle tai kysy vanhemmiltasi apua.
Harrastusta valittaessa kannattaa huomioida eritoten koiran luonne ja omat kyvyt ja taidot ohjata. Eli jos valitset lajin joka vaatii paljon paneutumista ohjaajalta, matkustelua harj paikoille, aikaa, yms, etkä olekkaan niin motivoitunut itse tekemään, niin pieleen menee. Samoin jos yrität esim agia väärän luonteisella koiralla. Seuraa sitä omaasi niin huomaat kyllä mikä sitä kiinnostaa. C lonkista kyllä kysyisin kasvattajana ja ell mielipidettä, mikä se on siellä lonkassa mikä tekee siitä c:n? Niitä on eritasoisia c:täkin ja milloins e on kuvattu, tilanne on voinut muuttua? Ihmisenkin lonkat muuttuu iän myötä vaikka m oni kuvauttaakain koiransa vain 1 kerran sen eläessä.no minua juuri kiinnostaa kaikki mitä tämän koiran kanssa rupean tekemään että ei siinä mitään jos ei kiinnostaisi niin miksi edes kyselisin täältä mitään (: ja minusta koirani luonne juuri sellainen mitä koiralta olen odottanutkin eli ei luonteessakaan mitään vikaa, koirani rakastaa liikkumista yli kaiken metässäkin hyppii yli runkojen jo iha itsestään. ja lonkat on kuvattu viimeksi 6.4. 09 että tuskin mitään radikaalista muutosta on voinut tapahtua
- muutama asia
umpikuja :C kirjoitti:
no minua juuri kiinnostaa kaikki mitä tämän koiran kanssa rupean tekemään että ei siinä mitään jos ei kiinnostaisi niin miksi edes kyselisin täältä mitään (: ja minusta koirani luonne juuri sellainen mitä koiralta olen odottanutkin eli ei luonteessakaan mitään vikaa, koirani rakastaa liikkumista yli kaiken metässäkin hyppii yli runkojen jo iha itsestään. ja lonkat on kuvattu viimeksi 6.4. 09 että tuskin mitään radikaalista muutosta on voinut tapahtua
että mikä on koirasi luonne. Ei sitä onko se sinun mielestäsi tervepäinen, kiva ym. Onko koirasi esim suojeluhaluinen, puolustushaluinen, ahne, pelokas, arka, rauhallinen, agressiivisuuteen taipuva, rauhaton, ääniarka, hermoileva, tasapainoinen, yms yms yms. Esim agressiiviselle koiralle ei sovi agi, koska kentällä liikutaan vapaana, pitää sietää muitakin koiria ja ihmisiä ja hälinää. Jne, näitä miettimällä pystyt jo aika paljon karsimaan ja miettimään mikä voisi sopia koirallesi ja mikä ehdottomasti ei. Onko se miellyttämishaluinen, helppo sen avulla kouluttaa.
Sitten mieti paljonko voit satsata aikaa harrastukseen. Jaksatko viilata pilkkua (toko) vai oletko suurpiirteisempi, jne. Näin löydät sen teille sopivan lajin, et turhaan lyö päätäsi seinään, on kiva sinulle ja etenkin koiralle ettei siltä vaadita mahdottomia.
Toko on hyvä perusjuttu kaikille, sen jälkeen on helppo lähteä muihin harrastuksiin.
Eihän tuossa tarvi mitään muuta kuin tutustua rodun historiaan,sieltähän ne tulee...
Eli ihan simppelisti nenätyöskentely.Haku/ja tai jälki.Vähän sen mukaan,"kumpaa nenää" mieluummin näyttää,maa vai ilmavainuista,tosin kumpikin saattaa hyvinkin onnistaa.Jos riittävää sosiaalisuutta löytyy,niin siis haku myös,ja ajatella voi myös vaikka pelastuskoirapuolta.Jälkimmäiseen sitten vaan pitää miettiä,onko itsellä siihen motivaatiota,aikaa ja toki muut siihen vaadittavat (esim.erittäin hyvä koiran hallinta ym.) pitää pelittää niin ohjaajassa kuin koirassa.
Se kun harrastuksena sisältää monenmoista,ja on usein hyvin sitovaa.
Tuolle roduille rodunomiaisimmat jutut.
Jos sitten enemmän haastetta haluaa,ja kaikille koirille aina suositeltava on sitten toko.Siinä vaan sitten vaaditaan ohjaajalta paljon ko.rodun kanssa,koska motivaatiota pitää saada tyypillisellä tehtyä melkoisesti,koska rotu ei ole pahemmin miellyttämishaluinen...
Agility on ok,jos luusto on kunnossa (mitkä on kyynärät? ),mutta nykypäivänä se on hyvin tavoitteellista ja raskasta raskaalle koiralle,että en välttämättä suosittele.Paitsi jos löytää ryhmän,jossa voi ottaa vähän rennommin,valkata esteitä ym.
Kaikissa noissa (noh jäljessä ei niinkään) perusedellytys on,että jos hommaa aletaan tehdä myös muitten kanssa,eikä pelkästään "yksikseen",niin bullmastiffin pitää olla joko poikkeuksellisen sosiaalinen tai sitten jos ei nyt ihan sitä luokkaa,niin kunnolla hanskassa,ettei turhia ruttujen syvenemistä tule suhteessa muihin koissuihin.- perheen isä
Mitäs sää ny menit mun molossi.
Mää ja olen sitä mieltä, että koiran harrastus tulisi pohjautua koiran rodunominaisuuksiin ja siltä pohjalta. Ei omalta.
P.s molossi. oltiin maalla jälkeä ja mummonetsintää harjoittelemassa. Mukavaa oli ja mummo löytyi. - perheen isä
perheen isä kirjoitti:
Mää ja olen sitä mieltä, että koiran harrastus tulisi pohjautua koiran rodunominaisuuksiin ja siltä pohjalta. Ei omalta.
P.s molossi. oltiin maalla jälkeä ja mummonetsintää harjoittelemassa. Mukavaa oli ja mummo löytyi.Mua ennen piti olla.
perheen isä kirjoitti:
P.s molossi. oltiin maalla jälkeä ja mummonetsintää harjoittelemassa. Mukavaa oli ja mummo löytyi.Noo nii-ih.Tosin löytyyhän noita muitakin,kun vaan motivaatiota saa tehtyä,jos saa...Ei ihan välttämättä ihan helppoa,vaikka nyt esim.toko.Varsinkin jos halutaan vähän vaativammin sitä harrastaa.
Tosin kaikkea siitä historiasta ei ihan kannata poimia :D,varsinkaan noitten taistelutaustaisten molossien :D
Ai on junnu sitten ja päässyt oikein hommiin :) .
"Mukavaa oli ja mummu läytyi " Ookko varma,että kaikkien kannalta :D
Meiltä kerran,tietty tähän kohtaan isompi malli,teki öh,oman kuvion metsään.Perässä löntystelin ihan rauhassa,kun alkoi melkoinen haukku.Siellä se mölössi haukkua mölötti täydellisen ilmaisun...
Ja mummo mustikkakorinsa kanssa silmät ymmyrkäisinä siinä vieressä istuskeli... *apua,vajoaa nolouden kuoppaan häpeämään*
Noh mummo ymmärsi,kun siinä anteeksi pyydellen änkyttelin,että siinä vaan innokas nuori otti hommat niin tosissaan,että jopa lähimettän mummon on pelastettava pulasta (siis eksymiseltä muutaman metrin päästä pihaltaan o_O ),melkein omalta pihalta...- perheen isä
molossi kirjoitti:
Noo nii-ih.Tosin löytyyhän noita muitakin,kun vaan motivaatiota saa tehtyä,jos saa...Ei ihan välttämättä ihan helppoa,vaikka nyt esim.toko.Varsinkin jos halutaan vähän vaativammin sitä harrastaa.
Tosin kaikkea siitä historiasta ei ihan kannata poimia :D,varsinkaan noitten taistelutaustaisten molossien :D
Ai on junnu sitten ja päässyt oikein hommiin :) .
"Mukavaa oli ja mummu läytyi " Ookko varma,että kaikkien kannalta :D
Meiltä kerran,tietty tähän kohtaan isompi malli,teki öh,oman kuvion metsään.Perässä löntystelin ihan rauhassa,kun alkoi melkoinen haukku.Siellä se mölössi haukkua mölötti täydellisen ilmaisun...
Ja mummo mustikkakorinsa kanssa silmät ymmyrkäisinä siinä vieressä istuskeli... *apua,vajoaa nolouden kuoppaan häpeämään*
Noh mummo ymmärsi,kun siinä anteeksi pyydellen änkyttelin,että siinä vaan innokas nuori otti hommat niin tosissaan,että jopa lähimettän mummon on pelastettava pulasta (siis eksymiseltä muutaman metrin päästä pihaltaan o_O ),melkein omalta pihalta..."Mukavaa oli ja mummu läytyi " Ookko varma,että kaikkien kannalta :D"..heh
En ollut täysin varma. kyse oli dementoituneesta mummostani, jolle laitoin tutkapannan sieniämpäriin ja näytin metsässä suunnan, että tuo suunta ja sanoin että tulen kohta perässä. Menihän se mummo ja löytyi, eikä vissiin tullut "mummonrääkkäys" syytettä (ehkä) Eikä tullut myöskään niitä sieniä. Tosi tilanne meinasi tulla, kun jätti "ämpärin" kankaalle ja paineli menemään metsässä eikä muistanut miksi siellä oli.
Tosi tarinoita havumetsänmaasta -Hannu Karpo-
- netygrf
googlaa ohjeet, mutta siis viet esineen ja lähetät koiran hakemaan sen. voi tehä melekin missä vain ja yksinäänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1711111
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132857- 84793
- 51738
Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55539Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä295533Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?37531Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t215489- 49477
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45472