Olisi tarkoitus aloittaa ajamaan työmatkat 22km päivässä ympäri vuoden. Millainen pyörä sopisi tänne pk-seudun asfalttipyöräteille myös talvella ajettavaksi? Tarkoitus on ajaa normaalia vauhtia varmasti ja tasaisesti rehkimättä liikoja. Haluaisin varman ja mielellään yksinkertaisemman kuin teknisemmän pyörän, sellaisen tavallisen jokasään puurtajan. Talvella oli täälläkin kunnon talvi mutta saan pyörän kyllä kotona ja työssä lämpimiin sisätiloihin. Olen mies ja kokoa 187cm/85kg, joten mielummin jämäkkä pyörä eikä mikään heiveröinen rimpula, joka alkaa natista liitoksistaan kun voimalla vääntää ylämäkeen hangessa. Nyt on alla 10vuotta vanha tunturi hybridi, joka alkaisi olla vaihtokunnossa. Olisiko hybridi hyvä talvellakin ajaa? Maksaa saisi max.700-800 euroa.
työmatkaa ympäri vuoden, mikä pyörä?
24
3416
Vastaukset
- Huvittunut!
Mainitulla summalla saat edes näiden "asiantuntijoiden" hyväksymää ohjaustankoakaan, puhumattakaan kilikelloa siihen tankoon!
- Helppo vastata
Joku perus-crossari on noilla spekseillä paras vaihtoehto. GT:n crossaria on ainakin liikkunut tuohon haarukkaan.
Jos olisit halukas satsaamaan pari- kolmesataa enemmän, saisit crossarin tai retkipyörän teräsrungolla. Halvoissa pyörissä satsaus teräsrunkoon on usein kannattava, koska ne ovat pehmeämpiä ajaa.- kuntoilua edessä
kyllä se hinta on max tuo mitä ilmoitin. Crossarilla tarkoitit lienee sitä cyklokrossia, en halua sellaista vaan tavallisen pyörän eikä ajon pehmeydellä ole nyt väliä, en halua hienostella eikä muutakaan vaan jämäkkä ja helppo yleispyörä työajoon, pelkkään työajoon, en harrasta muutoin pyöräilyä ollenkaan. Mikä näistä olisi sopivin vai onkohan tämä makuasia: retki-, maasto-, hybrid- vai 3 tai 7 vaihteinen citypyörä?
- kuntoilua edessä
kuntoilua edessä kirjoitti:
kyllä se hinta on max tuo mitä ilmoitin. Crossarilla tarkoitit lienee sitä cyklokrossia, en halua sellaista vaan tavallisen pyörän eikä ajon pehmeydellä ole nyt väliä, en halua hienostella eikä muutakaan vaan jämäkkä ja helppo yleispyörä työajoon, pelkkään työajoon, en harrasta muutoin pyöräilyä ollenkaan. Mikä näistä olisi sopivin vai onkohan tämä makuasia: retki-, maasto-, hybrid- vai 3 tai 7 vaihteinen citypyörä?
ainakin teoriassa eli aioin käydä kokeileen helkama kulkuria 7-v napavaihde. Tuo olisi juuri sellainen mitä etsin. Se on suomessa tehty, tunturit tehdään muualla ja laatu heikompi. Helkama olisi sopivan jämerän oloinen pyörä ja netissä kehuttu, joten siitä minulle pyörä.
- Helppo vastata
kuntoilua edessä kirjoitti:
kyllä se hinta on max tuo mitä ilmoitin. Crossarilla tarkoitit lienee sitä cyklokrossia, en halua sellaista vaan tavallisen pyörän eikä ajon pehmeydellä ole nyt väliä, en halua hienostella eikä muutakaan vaan jämäkkä ja helppo yleispyörä työajoon, pelkkään työajoon, en harrasta muutoin pyöräilyä ollenkaan. Mikä näistä olisi sopivin vai onkohan tämä makuasia: retki-, maasto-, hybrid- vai 3 tai 7 vaihteinen citypyörä?
Halvat pyörät ovagt yleensä alumiinirunkoisia ja pahimmassa tapauksessa niissä on joku kova pomppukeppi tai alumiinihaarukka. Kaikki tien epätasaisuudet tulevat läpi ja aiheuttavat mm. selkäkipuja.
Retki- tai citypyörä ovat noista mainitsemistasi parhaat valinnat. Maastopyörä on tarkoittettu tiettömille taipaleille. Jotkut tosin pitävät siitä kaupungissakin, mutta takana on yleensä kohtuu agressiivinen ajotapa, jossa kaupunki mielletään asfalttiviidakoksi. Hybridinä myydään nykyään pelkkää roskaa, joten ne voi unohtaa.
Halvin retkipyörä, mitä minulle on Suomessa tullut vastaan, on GT:
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=49
Itse vaihdattaisin tuosta jenkkien suosimat tangonpäävaihtajat normaaleiksi kahvavaihtajiksi. Hintaa tulee tietysti vähän lisää.
Jos haluaa kaupunkipyörän, niin mm. TREK:n pyörää on alle 700€.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1197
Vastaavia on myynnissä myös suoralla tangolla. Tuollaisissa on haasteena nastojen ja lokareiden saaminen sopimaan yht'aikaa. Joihinkin saa.
Itse suosittelisin katselemaan kuitenkin halpoja crossareita. Ne on tehty yleensä yleispyörien runkoihin, ei kilpacrossareiden runkoihin. Niissä on usein kiinityspaikat lokareille valmiina, joten sellaisesta tekee helposti työmatkapyörän.
Kannattaa myös kysäistä Foxcomp'lta, joka tuo maahan SURLY:n runkoja, mihin hintaan he kasaavat sellaiseen pyörän. Viime talvena oli yksi LHT tehty tonniin jossain pajassa. Tosin osasarja ei sitten ollut mitään kovin hyvää. Satulana sentään oli Brooks! - Helppo vastata
kuntoilua edessä kirjoitti:
ainakin teoriassa eli aioin käydä kokeileen helkama kulkuria 7-v napavaihde. Tuo olisi juuri sellainen mitä etsin. Se on suomessa tehty, tunturit tehdään muualla ja laatu heikompi. Helkama olisi sopivan jämerän oloinen pyörä ja netissä kehuttu, joten siitä minulle pyörä.
Helkamalla näyttää olevan kolme 7-vaihteista Kulkuria. Vain yksi niistä on kasattu Suomessa. Pyörää on ilmeisesti vain kahta kokoa, joten toivottavasti osuu kohdalleen. Pyörä on varustettu varmalla, mutta vaarallisella jalkajarrulla, joten ajele varovasti.
Oi niitä aikoja, kun Helkamakin teki täyttä kokojakaumaa pyöriä. Puhumattakaan, että käytti kohtuullisia osasarjoja. Parasta Helkaman pyörissä on kotimaassa tehty runko. Kevyeksi niitä malleja ei voi haukkua, mutta kestäviä ovat. Tarkasta, että saat kotimaiseen runkoon kootun version. - Pientä askartelua
Helppo vastata kirjoitti:
Helkamalla näyttää olevan kolme 7-vaihteista Kulkuria. Vain yksi niistä on kasattu Suomessa. Pyörää on ilmeisesti vain kahta kokoa, joten toivottavasti osuu kohdalleen. Pyörä on varustettu varmalla, mutta vaarallisella jalkajarrulla, joten ajele varovasti.
Oi niitä aikoja, kun Helkamakin teki täyttä kokojakaumaa pyöriä. Puhumattakaan, että käytti kohtuullisia osasarjoja. Parasta Helkaman pyörissä on kotimaassa tehty runko. Kevyeksi niitä malleja ei voi haukkua, mutta kestäviä ovat. Tarkasta, että saat kotimaiseen runkoon kootun version.Tuosta voi saada ihan hyvän pyörän pienellä askartelulla:
- satula ja putki vaihtoon,
- stemmi ja tanko vaihtoon sekä
- kapeammat renkaat normaaliajoon. - Rakennellaan
Pientä askartelua kirjoitti:
Tuosta voi saada ihan hyvän pyörän pienellä askartelulla:
- satula ja putki vaihtoon,
- stemmi ja tanko vaihtoon sekä
- kapeammat renkaat normaaliajoon.Kiekot kannattaa vaihtaa kokonaisuudessaan, ei pelkkiä renkaita. Pääsee samalla eroon vaihteista, takajarrusta ja napadynamosta. Perusrunko on ainakin ollut kestävä, joten se on pyörän paras osa.
- kuntoilua edessä
Helppo vastata kirjoitti:
Halvat pyörät ovagt yleensä alumiinirunkoisia ja pahimmassa tapauksessa niissä on joku kova pomppukeppi tai alumiinihaarukka. Kaikki tien epätasaisuudet tulevat läpi ja aiheuttavat mm. selkäkipuja.
Retki- tai citypyörä ovat noista mainitsemistasi parhaat valinnat. Maastopyörä on tarkoittettu tiettömille taipaleille. Jotkut tosin pitävät siitä kaupungissakin, mutta takana on yleensä kohtuu agressiivinen ajotapa, jossa kaupunki mielletään asfalttiviidakoksi. Hybridinä myydään nykyään pelkkää roskaa, joten ne voi unohtaa.
Halvin retkipyörä, mitä minulle on Suomessa tullut vastaan, on GT:
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maantie&id=49
Itse vaihdattaisin tuosta jenkkien suosimat tangonpäävaihtajat normaaleiksi kahvavaihtajiksi. Hintaa tulee tietysti vähän lisää.
Jos haluaa kaupunkipyörän, niin mm. TREK:n pyörää on alle 700€.
http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=1197
Vastaavia on myynnissä myös suoralla tangolla. Tuollaisissa on haasteena nastojen ja lokareiden saaminen sopimaan yht'aikaa. Joihinkin saa.
Itse suosittelisin katselemaan kuitenkin halpoja crossareita. Ne on tehty yleensä yleispyörien runkoihin, ei kilpacrossareiden runkoihin. Niissä on usein kiinityspaikat lokareille valmiina, joten sellaisesta tekee helposti työmatkapyörän.
Kannattaa myös kysäistä Foxcomp'lta, joka tuo maahan SURLY:n runkoja, mihin hintaan he kasaavat sellaiseen pyörän. Viime talvena oli yksi LHT tehty tonniin jossain pajassa. Tosin osasarja ei sitten ollut mitään kovin hyvää. Satulana sentään oli Brooks!kiitos vaan asiallisista vastauksista, tuo helkama kulkuri oli tällainen äkillinen päätös, jota käyn katsomassa kyllä, kun liikekkin on tuossa lähellä mutta ostolla ei ole kiire, pitää haudutella asiaa, ettei tule katumapäälle ja katsella muitakin. Unohdin mainita, että haluaisin tarakan pyörään, johon voi laittaa pienen repun, jossa on eväät ja muuta pientä, selässä reppu hiostaa vaan varsinkin kesällä. Käyrätankoinen minulla on ollut joskus 80-90 luvun taitteessa, enkä oikein tykkäisi sellaisesta, vaikka crossarin tanko on varmaan erilainen kuin silloin, niihin joihinkin saa kaiketi vaihdettua suoran tangon. Tuossa kulkurissa vaan olisi valmiina tarakka, lokarit ja valo, joka on pakollinen pimeään aikaan ainakin, muuten poliisi huomauttaa, kenties sakottaa, en muista kumman tekevät. Niin, se jalkajarru olisi kyllä aluksi totuttelua vaativa, koska sellainen minulla on ollut joskus lapsena viimeksi 80-luvulla. Ajattelin vain yksinkertaisuuden ja helppouden kannalta tätä jalkajarrua mutta talvella toki voi mennä takarengas lukkoon sitten vaikka aionkin nastakumet laittaa lumelle, turvallista matkaa talvellakin. On tämä pyörän osto hieman vaikeaa, kun tarjontaa on moneen lähtöön eri variaatioilla yms.
- 31
kuntoilua edessä kirjoitti:
kiitos vaan asiallisista vastauksista, tuo helkama kulkuri oli tällainen äkillinen päätös, jota käyn katsomassa kyllä, kun liikekkin on tuossa lähellä mutta ostolla ei ole kiire, pitää haudutella asiaa, ettei tule katumapäälle ja katsella muitakin. Unohdin mainita, että haluaisin tarakan pyörään, johon voi laittaa pienen repun, jossa on eväät ja muuta pientä, selässä reppu hiostaa vaan varsinkin kesällä. Käyrätankoinen minulla on ollut joskus 80-90 luvun taitteessa, enkä oikein tykkäisi sellaisesta, vaikka crossarin tanko on varmaan erilainen kuin silloin, niihin joihinkin saa kaiketi vaihdettua suoran tangon. Tuossa kulkurissa vaan olisi valmiina tarakka, lokarit ja valo, joka on pakollinen pimeään aikaan ainakin, muuten poliisi huomauttaa, kenties sakottaa, en muista kumman tekevät. Niin, se jalkajarru olisi kyllä aluksi totuttelua vaativa, koska sellainen minulla on ollut joskus lapsena viimeksi 80-luvulla. Ajattelin vain yksinkertaisuuden ja helppouden kannalta tätä jalkajarrua mutta talvella toki voi mennä takarengas lukkoon sitten vaikka aionkin nastakumet laittaa lumelle, turvallista matkaa talvellakin. On tämä pyörän osto hieman vaikeaa, kun tarjontaa on moneen lähtöön eri variaatioilla yms.
Ajeletko nykyisellä pyörälläsi työmatkat vain kesäaikaan vai miten se on toiminut talvella? Oma kokemus on kullan arvoinen näissä asioissa. Yksi tylsältä kuulostava vaihtoehtohan on odotella tässä vielä muutama kuukausi, niin sittenhän näet, miten hybidi kulkee hangessa.
Ite ajelen Rossanon Touring -mallilla Helsingissä ja matka on kai sama (11 km/suunta). Pyörä on ollut mulla neljä vuotta ja kutakuinkin ympäri vuoden mennään. Viime talvena pidin 2 kk taukoa, kun lumen määrän takia meni niin hitaaksi eteneminen, mutta eihän joka vuosi tule samanlaista lumidumppia.
Fillarin ohjehinta on noin tonnin, mutta omani sain 20 % alennuksella, ja luulis tähän aikaan vuodesta olevan mahdollista tinkiä. Tarakka ja lokarit on valmiina ja vanteet on tukevat, ohjaus enemmän vakaa kuin ketterä. Muu sisältyy hintaan, mutta etuvalo on itse hankittava, ja satulan vaihtoa voi harkita. Ja nastat talveksi, tietysti. Olen pärjännyt vannejarruilla, mutta kerran piti ostaa uusi vannesetti ja voimansiirron olen myös uusinut pari kertaa, koska en jaksa pestä pyörää päivittäin. - kuntoilua edessä
31 kirjoitti:
Ajeletko nykyisellä pyörälläsi työmatkat vain kesäaikaan vai miten se on toiminut talvella? Oma kokemus on kullan arvoinen näissä asioissa. Yksi tylsältä kuulostava vaihtoehtohan on odotella tässä vielä muutama kuukausi, niin sittenhän näet, miten hybidi kulkee hangessa.
Ite ajelen Rossanon Touring -mallilla Helsingissä ja matka on kai sama (11 km/suunta). Pyörä on ollut mulla neljä vuotta ja kutakuinkin ympäri vuoden mennään. Viime talvena pidin 2 kk taukoa, kun lumen määrän takia meni niin hitaaksi eteneminen, mutta eihän joka vuosi tule samanlaista lumidumppia.
Fillarin ohjehinta on noin tonnin, mutta omani sain 20 % alennuksella, ja luulis tähän aikaan vuodesta olevan mahdollista tinkiä. Tarakka ja lokarit on valmiina ja vanteet on tukevat, ohjaus enemmän vakaa kuin ketterä. Muu sisältyy hintaan, mutta etuvalo on itse hankittava, ja satulan vaihtoa voi harkita. Ja nastat talveksi, tietysti. Olen pärjännyt vannejarruilla, mutta kerran piti ostaa uusi vannesetti ja voimansiirron olen myös uusinut pari kertaa, koska en jaksa pestä pyörää päivittäin.olen kulkenut autolla viime vuodet mutta kun tuo liikunta jää niin vähäiseksi nykyään, niin sen takia oikeastaan aioin alkaa pyöräileen, saa päivän liikunta-annoksen siinä. Muutama vuosi sitten kun ei ollut autoa ja asuin pohjoisemmassa suomessa kuljin tällä hybridilläni myös talvella aina välillä. Kyllä se toimi ihan hyvin mutta v-jarruihin kerty monesti lunta siihen jarrun päälle, vaihteet toimi muistaakseni ihan normaalisti. Mutta tuo hybridini on aavistuksen pienehkö minulle rungoltaan, on hieman liian matala runko ja turhan lähellä tanko (ei voi säätää kuin pystysuunnassa) mutta muuten penkin korkeussäätö riittää, se onkin melko korkealla kun matalahko runko. Tämä ei kuitenkaan ennen ole haitannut, nyt olen kriittisempi, ehkä siksi että yritän perustella itselleni uuden pyörän ostoa :) Toivottavasti pyörätiet aurataan ennen kuutta aamulla vantaallakin, kun on ollut yöllä lumisade, jos ei ja paljon lunta niin sitten autolla töihin, ei tämä niin vakavaa ole, ei extremeä tarvi olla. Niin, en tiedä v-jarru vai jalkajarru, napa vai ulkovaihteet, mulle riittäisi 7 vaihdetta navassa ovat kuralta ja muulta suojassa samoin kuin jalkajarru, yksinkertaisempaa ja varmempaa. Pitää kysellä liikkeessä näistä enemmän faktoja.
kuntoilua edessä kirjoitti:
olen kulkenut autolla viime vuodet mutta kun tuo liikunta jää niin vähäiseksi nykyään, niin sen takia oikeastaan aioin alkaa pyöräileen, saa päivän liikunta-annoksen siinä. Muutama vuosi sitten kun ei ollut autoa ja asuin pohjoisemmassa suomessa kuljin tällä hybridilläni myös talvella aina välillä. Kyllä se toimi ihan hyvin mutta v-jarruihin kerty monesti lunta siihen jarrun päälle, vaihteet toimi muistaakseni ihan normaalisti. Mutta tuo hybridini on aavistuksen pienehkö minulle rungoltaan, on hieman liian matala runko ja turhan lähellä tanko (ei voi säätää kuin pystysuunnassa) mutta muuten penkin korkeussäätö riittää, se onkin melko korkealla kun matalahko runko. Tämä ei kuitenkaan ennen ole haitannut, nyt olen kriittisempi, ehkä siksi että yritän perustella itselleni uuden pyörän ostoa :) Toivottavasti pyörätiet aurataan ennen kuutta aamulla vantaallakin, kun on ollut yöllä lumisade, jos ei ja paljon lunta niin sitten autolla töihin, ei tämä niin vakavaa ole, ei extremeä tarvi olla. Niin, en tiedä v-jarru vai jalkajarru, napa vai ulkovaihteet, mulle riittäisi 7 vaihdetta navassa ovat kuralta ja muulta suojassa samoin kuin jalkajarru, yksinkertaisempaa ja varmempaa. Pitää kysellä liikkeessä näistä enemmän faktoja.
Rulla- ja rumpujarruja on saatavilla ihan käsikäyttöisinäkin, että sen takia ei tarvitse jalkajarrua ottaa.
- kuntoilua edessä
blaah kirjoitti:
Rulla- ja rumpujarruja on saatavilla ihan käsikäyttöisinäkin, että sen takia ei tarvitse jalkajarrua ottaa.
en tiennytkään, en näköjään tiedä paljoakaan pyöristä, no pitää alkaa tutkimaan enemmän, toki jättäisen sen jalkajarrun pois jos saisi käsikäytöllä sen.
- 31
kuntoilua edessä kirjoitti:
olen kulkenut autolla viime vuodet mutta kun tuo liikunta jää niin vähäiseksi nykyään, niin sen takia oikeastaan aioin alkaa pyöräileen, saa päivän liikunta-annoksen siinä. Muutama vuosi sitten kun ei ollut autoa ja asuin pohjoisemmassa suomessa kuljin tällä hybridilläni myös talvella aina välillä. Kyllä se toimi ihan hyvin mutta v-jarruihin kerty monesti lunta siihen jarrun päälle, vaihteet toimi muistaakseni ihan normaalisti. Mutta tuo hybridini on aavistuksen pienehkö minulle rungoltaan, on hieman liian matala runko ja turhan lähellä tanko (ei voi säätää kuin pystysuunnassa) mutta muuten penkin korkeussäätö riittää, se onkin melko korkealla kun matalahko runko. Tämä ei kuitenkaan ennen ole haitannut, nyt olen kriittisempi, ehkä siksi että yritän perustella itselleni uuden pyörän ostoa :) Toivottavasti pyörätiet aurataan ennen kuutta aamulla vantaallakin, kun on ollut yöllä lumisade, jos ei ja paljon lunta niin sitten autolla töihin, ei tämä niin vakavaa ole, ei extremeä tarvi olla. Niin, en tiedä v-jarru vai jalkajarru, napa vai ulkovaihteet, mulle riittäisi 7 vaihdetta navassa ovat kuralta ja muulta suojassa samoin kuin jalkajarru, yksinkertaisempaa ja varmempaa. Pitää kysellä liikkeessä näistä enemmän faktoja.
Tokihan se uusi pyörä kannattaa ostaa, ja hyvää liikuntaa saa kun ajaa 22 km lähes joka päivä. Kannattaisi varmaan ajaa ainakin muutamana päivänä heti ensi viikolla sillä nykyisellä pyörällä tuo matka, niin näkee minkälaista alustaa ja reittejä tuohon osuu. Helpottaa hankintapäätöstä.
Pyöräily valitettavasti on hiukan extremeä täällä pk-seudulla talvisaikaan. Vaikka pyörätie aurattaisiin, niin ajoradalta kolataan loskat siihen päälle paikoittain. Jarrujen ja vaihteiden toimivuus ei ole ollut ongelma, mutta löysässä lumessa ja loskassa tuppaa minulla nastarenkaat kiemurtelemaan eikä ohjaus aina onnistu. Lasinterävä hiekotussepeli tarttuu renkaisiin ja sitä vastaan on vaikea suojautua täysin pitävästi, kun ajaa paljon. Tietääkseni se on Vantaalla paremman laatuista kyllä kuin meillä Helsingissä. Valo saa myös olla hyvä, jotta näkee mustiin pukeutuneet kanssakulkijat, mutta ei vastaantulijoita häikäisevä... - kuntoilua edessä
31 kirjoitti:
Tokihan se uusi pyörä kannattaa ostaa, ja hyvää liikuntaa saa kun ajaa 22 km lähes joka päivä. Kannattaisi varmaan ajaa ainakin muutamana päivänä heti ensi viikolla sillä nykyisellä pyörällä tuo matka, niin näkee minkälaista alustaa ja reittejä tuohon osuu. Helpottaa hankintapäätöstä.
Pyöräily valitettavasti on hiukan extremeä täällä pk-seudulla talvisaikaan. Vaikka pyörätie aurattaisiin, niin ajoradalta kolataan loskat siihen päälle paikoittain. Jarrujen ja vaihteiden toimivuus ei ole ollut ongelma, mutta löysässä lumessa ja loskassa tuppaa minulla nastarenkaat kiemurtelemaan eikä ohjaus aina onnistu. Lasinterävä hiekotussepeli tarttuu renkaisiin ja sitä vastaan on vaikea suojautua täysin pitävästi, kun ajaa paljon. Tietääkseni se on Vantaalla paremman laatuista kyllä kuin meillä Helsingissä. Valo saa myös olla hyvä, jotta näkee mustiin pukeutuneet kanssakulkijat, mutta ei vastaantulijoita häikäisevä...kannattaako jalkajarrullista ottaa? Onkohan se ihan köpö kun on tottunut käsijarruihin? rossanolla on kyllä sellainen nexus-7, v-jarruilla kohtuu hintaan mutta kun se on kaikkien parjaama kirottu hybridi, siis huono? Pitäisiköhän kriteetinä olla kuitenkin, että ei jalkajarrua, se on lasten ja naisten jarru? miehille muut jarrut :) nishikilläkin on sellainen hyvän hintainen nexus-vaihteinen rullajarruilla mutta se on nishiki ja valitettavasti hybridi sekin. Itse en kyllä pidä hybridiä huonona pyöränä, ei pitäisi liikaa lukea pyöräharrastajien hybridiparjauksia. Pärjäisin nuo työmatkat hybridilläkin ihan hyvin, kun en edes kovin lujaa aja enkä maantiellä enkä metsässä. Ensi viikolla saa myyjät auttaa valinnassa.
- 31
kuntoilua edessä kirjoitti:
kannattaako jalkajarrullista ottaa? Onkohan se ihan köpö kun on tottunut käsijarruihin? rossanolla on kyllä sellainen nexus-7, v-jarruilla kohtuu hintaan mutta kun se on kaikkien parjaama kirottu hybridi, siis huono? Pitäisiköhän kriteetinä olla kuitenkin, että ei jalkajarrua, se on lasten ja naisten jarru? miehille muut jarrut :) nishikilläkin on sellainen hyvän hintainen nexus-vaihteinen rullajarruilla mutta se on nishiki ja valitettavasti hybridi sekin. Itse en kyllä pidä hybridiä huonona pyöränä, ei pitäisi liikaa lukea pyöräharrastajien hybridiparjauksia. Pärjäisin nuo työmatkat hybridilläkin ihan hyvin, kun en edes kovin lujaa aja enkä maantiellä enkä metsässä. Ensi viikolla saa myyjät auttaa valinnassa.
Itse en ole ajanut jalkajarrullisella pyörällä lapsuuden jälkeen. En suosittele sinullekaan, jos et ole siihen tottunut, koska monesti nopeat refleksit ovat tarpeen.
No, tämä nyt oli vain naisen mielipide, kommentoikoot "miehet" sitten lisää. Hyviä kilometrejä ja toivottavasti pääset pyörän selkään mahdollisimman pian! - Helppo vastata
31 kirjoitti:
Itse en ole ajanut jalkajarrullisella pyörällä lapsuuden jälkeen. En suosittele sinullekaan, jos et ole siihen tottunut, koska monesti nopeat refleksit ovat tarpeen.
No, tämä nyt oli vain naisen mielipide, kommentoikoot "miehet" sitten lisää. Hyviä kilometrejä ja toivottavasti pääset pyörän selkään mahdollisimman pian!Itse en uskaltaisi työmatkaliikenteeseen jalkajarrullisella, koska reaktioajat ovat niin paljon pidempiä. Nurkilla pyörimiseen joku JOPO on ihan ok.
Työmatkasi on sen verran pitkä, että katsoisin normaalin maantietangon olevan parempi kuin suoran maastotangon. Siinä on alaote vastatuulipäiviä varten. Nykyaikainen maantietanko on ihan jotain muuta kuin 80-luvun tangot. Kahvat on nykyään muotoiltu toisella tavalla.
Teräsrunko, kuten tuossa Helkamassa, on hyvä juttu. Se on yleensä pehmeämpi ajettava, eikä tule selkäkremppoja niin helposti. Helkaman osasarjat ovat sitten sitä itseään. :D Tuohon runkoon voisi tehdä ihan toimivankin pyörän!
Itse ajan 2*16 km työmatkaa aina ohjelman salliessa maantiepyörällä tai syksyisin sinkulacrossarilla. Olen kokeillut hybridillä ja maasturillakin, mutta ei niillä viitsi, kun on parempaakin kalustoa.
Jostain perus-crossarista tai retkipyörästä voi hyvinkin tehdä työmatkakiiturin. Niihin saa lokasuojat, jos sellaisista tykkää. Samoin niihin mahtuu liukkaita varten nastat.
Tavaratelineenä vanhanaikaista telinettä parempi on työmatkalla pikakiinitteinen teline. Niihin saa kiinteitä pieniä laukkuja. Itse tosin ajan useinmiten tankolaukulla.
http://www.topeak.com/products/Bags
Tuo GT:n halpis retkipyörä on aika ihanteellinen aihio, koska runko on terästä. Tosin en itse viitsisi ajaa tangonpäävaihtajilla. Siihen saa vaihdatettua normaalit kahvavaihtajat, kun maksaa hiukan lisää.
Varusteiden kanssa ei kannata harjoitella kurjuutta. Kunnolliset pyöräilykengät ja lukkopolkimet ovat työmatkaliikunnassa perus juttuja. Samoin riittävä korjaussarja satulalaukussa, koska rengasrikkoja tulee. Aika monilla on yksi sisärengas varalta mukana, koska silloin voi paikkaamisen jättää sisälle lämpimään. Kotiin kunnollinen jalkapumppu, jossa on mittari. Silloin saa oikeat paineet pyörään ja rengasrikot vähenevät.
- retkuilija
Kyllä se niin on että oma..henk.kohtanen kokemus on se joka paljolti sen millaisen pyörän haluaa. Aina en oikein ymmärrä tuota hybridi parjausta. Itselläni sellainen ollut käytössä jo n.10v. Olen erittäinkin tyytyväinen pyörääni. Sillä on taipunut hyvin työmatkat 22,5km/suuntaansa. Joskus myös lumikelien aikaankiin. Tarakka, lokarit valot vaan asentaa, niin jo kelpaa. Samasella pyörällä on taipunut myös retkipyöräily lenkkini. Suurinpiirtein suomi kieretty ympäri aika tarkaan. Ensi kesänä mennään taasen retkelle, vaikka valikoimista löytyy myös ns. maantiepyöräkin. Oman kokemukseni mukaan ja minun mielestäni...työmatkalle ja lumikelien aikaan suoratanko on huomattavastikkin parempi kuin kippura. Myönetään...puhtaasti asfalttilenkille parempi on maantiepyörä. Joka tapauksessa, kumassakin omat hyvät puolensa.
- Alkup. Maantiepyöräi
Hybridi siinä muodossa, kun se syntyi aikoinaan Britteinsaarilla, on ihan ok jossain tapauksessa. Lyhyehkö työmatka voisi olla juuri tuollainen. Silloin puhutaan teräsrunkoisesta maastopyörästä, johon laitettiin katukiekot alle. Nykyään myytävät hybridit ovat lähinnä kirosanoja.
Suomessa hybrideinä myytävistä pyöristä suurin osa on kaikenlisäksi trekkingpyöriä, eivätkä ole koskaan edes nähneet hybridiä. Sen takia kannattaa välttää kaikia pyöriä, joiden mainoksessa tai edes jossain lähellä näkyy sana hybridi.
Sama tulee käymään muutaman vuoden päästä cyclocrossareille. Crossarit ovat käytännössä syrjäyttämässä, osin jo syrjäyttäneet, hybridit yleispyöränä. Tämä tarkoittaa, että markkinoille alkaa vähitellen virrata entistä halvempia ja huonommista osista tehtyjä crossareita muutaman vuoden sisällä.
yhden talven ajoin, suurin murhe oli takavaihtajan likaantuminen ja jumittuminen.
Sitten ostin 7-vaihteisen Rex:n ja olen ollut tyytyväinen.
Jarruttaminen taas jalkajarrulla riippuu tilanteista ja niihin ennakoimisesta. Talvella tulee liukuvarat kuten autolla.
Vannejarrujen huono puoli on myös siinä, että paljon käytettynä syö vanteita. Aikaisemmin mainitsemalla ulkovaihteisesta jouduin kerran kesässä vaihtaan takavanteen ahkeran jarruttamisen ansiosta.
Ulkovaihteisen takarengas pyörii kappavaihteista kevyemmin, vastaavasti kappavaihteisen vaihteet toimii ympärivuotisessa käytössä viiden vuoden kuluttua, ulkovaihteet välttämättä ei.
Oman havannoinnin perusteella, ympärivuotisessa käytössä molemmista kannattaa vaihtaa ketjut vähintään joka toinen vuosi.- Lautailija 4ever
Levyjarrut on kyllä varteen otettava vaihtoehto. (Maastopyörässä ehdoton ykkönen!) Niitäkin löytyy kahta mallia. Nesteellä ja vaijerilla. Kannattaa kysyä, kumpaa ammattitaitoiset pyöräliikkeet suosittelevat varsinkin pakkaskelit huomioiden. Joustokeulallista hybridiä valitessa kannattaa varmistaa, että se keula on laadukas, koska halpa keulat saattavat hajota ennen aikojaan ( esim. päästävät nesteet ulos). Tunnettuihin merkkeihin on saatavissa varaosia ja ne pystytään huoltamaan. Jos joudut ostamaan halpa pyörään uuden keulan, joudut sijoittamaan siihen merkittävän summan laskettuna pyörän hankinta hinnasta.
Olisi hyvä, jos lokarin ja renkaan väliin jäisi reilu tila, jotta loska kelillä ja tuoreella lumella, lumi ei pääsisi niin helpolla pakkaantumaan siihen väliin. Ulkoisten vaihtajien kanssa kannattaa pakkaskelillä lähteä rauhallisesti liikkeelle ja tunnustella, miten ne liikkuvat, jos pyörä on ollut säilytyksessä ulkona, jottei vaihtajat hajoa jäätymisen takia.
Alumiinirunkoinen pyörä tulee ainakin olemaan kevyempi painoltaan ja ajamisen kannalta. Etsi tosiaan oikean kokoisella rungolla varustettu fillari. Jos alkuperäinen ohjainkannatin ei tunnu hyvältä, on niihin saatavissa eri valmistajilta erilaisia vaihtoehtoja mieleisen ajoasennon löytämiseksi. Oikeanlainen satula kanssa tekee ajamisesta entistä mielyttävämpää.
Yleisesti sanoa kannattaa etsiä sellainen sinun hintahaarukassa oleva fillari, jossa olisi kuitenkin laadukkaat osasarjat ( esim. harrastajatason Shimanon). Pääset vähemmällä osien vaihdolla ja kaikki toimii niin kuin ne on suunniteltu toimivan. Talvella kannattaa rasvailla ketjut säännöllisesti, jotta niissä säilyy liikkuvuus paremmin. Ja kysy samalla pyörää ostaessasi liikkeestä, millä kilometri välillä kannattaa ketjut vaihtaa uusiin, jotta pystyt ajamaan samoilla rattailla pitempään ilman, ettei uudet ketjut ala hyppiä vanhoilla rattailla. Ketjut venyvät kuitenkin jonkun verran ajossa,joten ne alkavat kuluttamaan rattaita hiljalleen. Kuluminen nopeutuu, jos ketjut ovat likaiset pölystä. Sama asia kuin hioisi hienolla hiekkapaperilla rattaita.
Kannattaa kysellä nyt alkavista alennusmyynneistä, mitä on tarjolla ja etsi netistä tai alan lehdistä (Fillari, TM) joitain käyttötestejä. Ne antavat hyvin suuntaa, mitä on tarjolla. Alkukesän Fillari numeroissa taisi olla joitain hybriditestejä kuten yleensä pyöräkauden alkaessa! Vertailemalla ja selvittelemällä tarjonnan saatat saada todella hyvän pyörän edulliseen hintaan näin syksyn alennusmyyntien aikaan! - Jep jep
Lautailija 4ever kirjoitti:
Levyjarrut on kyllä varteen otettava vaihtoehto. (Maastopyörässä ehdoton ykkönen!) Niitäkin löytyy kahta mallia. Nesteellä ja vaijerilla. Kannattaa kysyä, kumpaa ammattitaitoiset pyöräliikkeet suosittelevat varsinkin pakkaskelit huomioiden. Joustokeulallista hybridiä valitessa kannattaa varmistaa, että se keula on laadukas, koska halpa keulat saattavat hajota ennen aikojaan ( esim. päästävät nesteet ulos). Tunnettuihin merkkeihin on saatavissa varaosia ja ne pystytään huoltamaan. Jos joudut ostamaan halpa pyörään uuden keulan, joudut sijoittamaan siihen merkittävän summan laskettuna pyörän hankinta hinnasta.
Olisi hyvä, jos lokarin ja renkaan väliin jäisi reilu tila, jotta loska kelillä ja tuoreella lumella, lumi ei pääsisi niin helpolla pakkaantumaan siihen väliin. Ulkoisten vaihtajien kanssa kannattaa pakkaskelillä lähteä rauhallisesti liikkeelle ja tunnustella, miten ne liikkuvat, jos pyörä on ollut säilytyksessä ulkona, jottei vaihtajat hajoa jäätymisen takia.
Alumiinirunkoinen pyörä tulee ainakin olemaan kevyempi painoltaan ja ajamisen kannalta. Etsi tosiaan oikean kokoisella rungolla varustettu fillari. Jos alkuperäinen ohjainkannatin ei tunnu hyvältä, on niihin saatavissa eri valmistajilta erilaisia vaihtoehtoja mieleisen ajoasennon löytämiseksi. Oikeanlainen satula kanssa tekee ajamisesta entistä mielyttävämpää.
Yleisesti sanoa kannattaa etsiä sellainen sinun hintahaarukassa oleva fillari, jossa olisi kuitenkin laadukkaat osasarjat ( esim. harrastajatason Shimanon). Pääset vähemmällä osien vaihdolla ja kaikki toimii niin kuin ne on suunniteltu toimivan. Talvella kannattaa rasvailla ketjut säännöllisesti, jotta niissä säilyy liikkuvuus paremmin. Ja kysy samalla pyörää ostaessasi liikkeestä, millä kilometri välillä kannattaa ketjut vaihtaa uusiin, jotta pystyt ajamaan samoilla rattailla pitempään ilman, ettei uudet ketjut ala hyppiä vanhoilla rattailla. Ketjut venyvät kuitenkin jonkun verran ajossa,joten ne alkavat kuluttamaan rattaita hiljalleen. Kuluminen nopeutuu, jos ketjut ovat likaiset pölystä. Sama asia kuin hioisi hienolla hiekkapaperilla rattaita.
Kannattaa kysellä nyt alkavista alennusmyynneistä, mitä on tarjolla ja etsi netistä tai alan lehdistä (Fillari, TM) joitain käyttötestejä. Ne antavat hyvin suuntaa, mitä on tarjolla. Alkukesän Fillari numeroissa taisi olla joitain hybriditestejä kuten yleensä pyöräkauden alkaessa! Vertailemalla ja selvittelemällä tarjonnan saatat saada todella hyvän pyörän edulliseen hintaan näin syksyn alennusmyyntien aikaan!Työmatkapyörien testeistä yleistajuisin oli keväällä julkaistu TM:n cyclocross testi. Se painotti lenkki- ja yleispyöräominaisuuksia, eikä paljoakaan puhunut cyclocrossista kilpailulajina.
- 'äDD
Ei ainakaan cyclocrossaria,eikä maantiepyörää,vaikka nuo "asiantuntijat"niin heti sanovat.Itse olen ajellut
cc:llä ja maastopyörällä,ja voin kokemuksesta sanoa,että maasto/hybridipyörä on paras.Perustelut:1.maasto/hybridifillarilla ajoasento on pystympi:näet paremmin liikenteen.2.niissä on yleensä joustokeula, voit ajella rotvallien yli.3.ne on ketterämpiä liikenteessä.Eri asia on,jos työmatkasi on suoraa tietä maaseudulla,etkä joudu kaupunkimaisiin olosuhteisiin,silloin voi olla cc tai maantiekilpuri.- Heh heh
Melkein ymmärsit, mistä ajoasento muodostuu ;) Jos ajat kaupungissa hybridillä, on käytössä vai yksi, eli tuo matala ajoasento. Normaalilla maantietangolla voi ajaa joko matalalla tai vähän pystymmällänasennolla. Joku C2C, sport tms. malli ollee aloittelijalle paras.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862