Facebook-profiilin poisto

olisi ajatuksissa

Lähdin alun perin mukaan naamakirjailuun, kun halusin löytää vanhat koulukaverit, joita tuskin olisin löytänyt esim. numeropalvelusta (salainen nro jne.). Myös erään kaverin ja siskon suostuttelulla oli osansa tässä, mutta koulukavereiden löytäminen oli tärkeintä.

Nyt olen kypsynyt koko naamakirjaan ja ajattelin pistää parhaille kavereille henk.koht. FB-viestiä, että lopetan tilini ja että mut tavoittaa edelleen tästä sähköpostiosoitteesta ja tästä puh.nrosta, kertokaa pliis omanne, että voidaan sitten vaihtaa kuulumisia. Kerron kuitenkin kaikille seinällä, oli parhaita kavereita tai vain mukavia tuttavuuksia, että poistun FB:sta. Jos joku kysyy, että miksi näin, sanon vain, että ei nappaa enää tämä naamakirjailu. Käytän sähköpostia ja kännyä joka pv ja täällä olen vain harvoin, en siis näe tätä enää tarpeelliseksi.

Ongelma on se, että kuka mun kavereista enää viestittelee muualla kuin Facebookissa? Löytyykö vielä väkeä, joka ei mene valtavirran mukana ja arvostaa kivaa sp-viestiä/tekstiviestiä/puhelua enemmän kuin jotain lyhyttä seinäpostausta?

Yksityisyysjuttujen takiakin aion poistaa profiilini. Kun olin FB-himokäyttäjä, tarkistelin joka päivä yksityisyysasetukset, kun pelkäsin, että jokin bugi pistäisi jokin päivä seinäpostaukset julkisiksi. Olen kuullut, että FB:n uudistusten yhteydessä on joidenkin yksityisyysasetukset menneet 'vain kaverit'-asetuksesta julkisiksi. :( En ole kirjoitellut seinälleni inhottavuuksia tai arveluttavia juttuja ym., en vain halua MINUN seinäpostitusteni joutuvan julkisiksi ilman MINUN erillistä suostumustani. Ne on tarkoitettu vain kavereille! En pidä myöskään siitä, että oletuksena alussa kaikki on näkyvissä ja juuri aloittaneen FB-untuvikon pitää vain älytä muuttaa jokikinen kohta vain kavereille nähtäväksi, jos ei halua olla nettijulkimo. Kun loin oman profiilini viime maaliskuussa, yksityisyysasetukset oli tosi sekavia. Tuskin tämmöisiiin asioihin tottumaton ja niistä tietämätön olisi osannut kätkeä profiilinsa koko nettikansan silmiltä. Sain itse vaivatta yksityisyysasetukset tiukimmalle, kun tutkin kaikkia ohjeita netistä. Oliko siitä sitten apua?

Löysin kerran oman postaukseni jostain Facebookin yhteisösivulta (niitä tykkäämissivuja missä on se "Aiheeseen liittyvät kirjoitukset" -välilehti), kun kaverini oli maininnut seinäpostauksessaan sanan, joka oli tämän yhteisösivun nimi. Itse olin vastannut tähän seinäpostaukseen ja sekin vastaukseni näkyi tietty siellä yhteisösivulla. Näin on tapahtunut jo ainakin 2 kertaa. Sain tämän selville, kun hain itseäni Googlesta haulla '"etunimi sukunimi" site: facebook.com'. Nyt näkyy vain toisen yhteisösivun postaus ko. haulla, toinen on näköjään kadonnut, onneksi. Onko tästä monikaan ollut tietoinen?

Facebook tekee ihmisistä myös narsistisia. Kovin moni kommentoi FB-taipaleeni alussa seinäkirjoituksiani, mutta nyt kaikki vain jauhaa itsestään. Minä vastailen ainakin silloin tällöin ihmisten kirjoituksiin, aina kun olen FB:ssa ja aina kun saan aiheesta jotain sanottavaa, mutta taidankin olla aika harvinainen tapaus tässä asiassa. Sähköpostiviesti/tekstari/puhelu on henk.koht. ja ystävällinen tapa muistaa kaveria. Mistä on semmoinen kotoisin, että jonkun seinäpostauksesta vain tykätään eikä sanota mitään? On tosi töykeää tykätä pelkästään esim. kaverin "Valmistuin maisteriksi! :D" -seinäpostauksesta sanomatta edes pientä onnittelun sanaa. Sähköpostissa ja puhelussa (vähän vähemmän tekstarissa, mutta kyllä siinäkin) on sentään jossain määrin nähtävä vaivaa. Tykkääminen ja FB on oikeastaan laiskaa yhteydenpitoa. Tykkäämistä tuskin voi edes sanoakaan yhteydenpidoksi.

Olen jo hyvää vauhtia irrottautumassa naamakirjasta, mutta silti arveluttaa. Jotkut on niin takertunut naamakirjaan kiinni, että jos Facebook lopetettaisiin, he suunnilleen kuolisivat. Näille samoille ihmisille sähköposti, puhelin ja Messenger - vanha kunnon "mese" on muinaiskeksintöjä, joilla ei ole mitään virkaa. Toivon, ettei mun parhaimmat kaverit ole tällaisia FB:n pilaamia tyyppejä ja hylkää mua sen takia, että poistun FB:sta. Pelottaa vähän, kun mun siskokin on tällainen FB-himofriikki ja on oikein kertonutkin, että hän seuraa melkein yksinomaan Facebookia, kun pitää tietää kavereiden kuulumiset. Tämä on siis tosi ongelmallista, tämä FB:sta vieroittautuminen. :(

Pääseekö tästä FB-pirusta eroon kärsimättä kauhean paljon? Kertoisitteko omia kokemuksianne kaikki FB-tilinsä lopettamista harkitsevat ja etenkin tilinsä poistaneet?

6

1068

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok

"Nyt näkyy vain toisen yhteisösivun postaus ko. haulla, toinen on näköjään kadonnut, onneksi. Onko tästä monikaan ollut tietoinen?"

Kannattaa pyytää kaveria poistamaan alkuperäinen viesti seinältään (tylsää, mutta ehkä hänkään ei ole vuodosta tietoinen, saati halukas näkymään googlessa).

Itselläni oli tuo sama ongelma. Facebook ei siihen reagoinut. Vaikka poistin oman kommenttini/tykkäämiseni ko kavereiden seinältä, niin ne eivät poistuneet googlesta ennen kuin ko kaverit poistivat alkuperäiset päivityksensä. Alkuperäisen viestin sijaintia googlen kautta ei edes välttämättä keksi, jos se ei enää ole näkyvissä ko yhteisösivulla (silti se ei ole sieltä poistunutkaan.)

Poistamisen jälkeen voi olla pieni viive, ennen kuin merkintä poistuu googlesta kokonaan, johtuen googlen välimuistista.

Arvelinkin, että asia koskee myös muita.

• olisi ajatuksissa

"Kannattaa pyytää kaveria poistamaan alkuperäinen viesti seinältään"

Muuten pyytäisin, mutta ei ole enää kaverilistassa tuo tyyppi kun tuli välirikko. Sen seinä on julkinen, joten sain poistettua sieltä kommenttini (tykkäämisiä ei tosin nähtävästi voi poistaa ex-kaverin julkiselta seinältä) tästä ko. seinäpostauksesta. Se oli ihan jotain harmitonta juttelua, mutta periaatesyistä en pidä siitä, että minä löydyn vielä tällä tavalla hakutuloksista, vaikka olen pistänyt asetukset siten, ettei pitäisi löytyä. Nämä yhteisösivut ovat todella syvältä. :(

FB on nettijulkimoiden ja sellaiseksi haluavien temmellyskenttä, muille en sitä todellakaan suosittele. Piti kokea tämä, jotta tajusin. Pitää harkita hyvin tarkoin FB-profiilin luomista, jos ei todellakaan ole sellainen, että on valmis näkymään ainakin jossain määrin kaikelle nettikansalle.

Tämmöinen kysymys vielä: eikö kaikki kavereiden seinäjuttuihin kirjoitetut kommentit katoakin, kun poistetaan oma profiili?

• Ok
        olisi ajatuksissa kirjoitti:

"Kannattaa pyytää kaveria poistamaan alkuperäinen viesti seinältään"

Muuten pyytäisin, mutta ei ole enää kaverilistassa tuo tyyppi kun tuli välirikko. Sen seinä on julkinen, joten sain poistettua sieltä kommenttini (tykkäämisiä ei tosin nähtävästi voi poistaa ex-kaverin julkiselta seinältä) tästä ko. seinäpostauksesta. Se oli ihan jotain harmitonta juttelua, mutta periaatesyistä en pidä siitä, että minä löydyn vielä tällä tavalla hakutuloksista, vaikka olen pistänyt asetukset siten, ettei pitäisi löytyä. Nämä yhteisösivut ovat todella syvältä. :(

FB on nettijulkimoiden ja sellaiseksi haluavien temmellyskenttä, muille en sitä todellakaan suosittele. Piti kokea tämä, jotta tajusin. Pitää harkita hyvin tarkoin FB-profiilin luomista, jos ei todellakaan ole sellainen, että on valmis näkymään ainakin jossain määrin kaikelle nettikansalle.

Tämmöinen kysymys vielä: eikö kaikki kavereiden seinäjuttuihin kirjoitetut kommentit katoakin, kun poistetaan oma profiili?

Joo-o, hassua ettei saa poistettua tykkäämistä ex-kaverin seinältä. Kaikki omat jutut pitäisi aina olla mahdollista poistaa itse. Siellä ei ilmeisestikö sitten ole valintaa "en tykkääkään"...

Kyllä katoaa kommentitkin kun FB:n poistaa. Nämä kyseiset google-jutut eivät kadonneet googlesta edes FB-tilin poistolla, mutta tiedä häntä jos ne olisivat sitten sen 14 päivän mietintäajan jälkeen kadonneet.

Oli miten harmitonta juttua tahansa, niin ei sitä edes tarvitse mitenkään perustella, jos ei halua juttujensa näkyvän googlessa, niin ei halua. FB:ssa joutuu ikään kuin altavastaajan asemaan, jos haluaa näkyä vain valitulle joukolle. Se on FB:n ja sen vetäjän asenneongelma, ei meidän.

PS. Ehkä tiesitkin, että kyseisillä yhteisösivuilla on ilmiantonappula, ja vaikka siellä ei olekaan mahdollista valita oikein sopivaa syytä, niin halutessaan ne voi ilmiantaa, JOS FB joskus vaivautuu tätä asiaa selvittämään.

FB-tilin lopetuksesta:
        http://www.facebook.com/help/?page=842

• olisi ajatuksissa
        Ok kirjoitti:

Joo-o, hassua ettei saa poistettua tykkäämistä ex-kaverin seinältä. Kaikki omat jutut pitäisi aina olla mahdollista poistaa itse. Siellä ei ilmeisestikö sitten ole valintaa "en tykkääkään"...

Kyllä katoaa kommentitkin kun FB:n poistaa. Nämä kyseiset google-jutut eivät kadonneet googlesta edes FB-tilin poistolla, mutta tiedä häntä jos ne olisivat sitten sen 14 päivän mietintäajan jälkeen kadonneet.

Oli miten harmitonta juttua tahansa, niin ei sitä edes tarvitse mitenkään perustella, jos ei halua juttujensa näkyvän googlessa, niin ei halua. FB:ssa joutuu ikään kuin altavastaajan asemaan, jos haluaa näkyä vain valitulle joukolle. Se on FB:n ja sen vetäjän asenneongelma, ei meidän.

PS. Ehkä tiesitkin, että kyseisillä yhteisösivuilla on ilmiantonappula, ja vaikka siellä ei olekaan mahdollista valita oikein sopivaa syytä, niin halutessaan ne voi ilmiantaa, JOS FB joskus vaivautuu tätä asiaa selvittämään.

FB-tilin lopetuksesta:
        http://www.facebook.com/help/?page=842

"Siellä ei ilmeisestikö sitten ole valintaa "en tykkääkään"..."

Kyllä sieltä semmoinen löytyi toki, mutta kun klikkasin sitä, tuli herjaikkuna, jonka otsikko oli "kohteesta ei voi tykätä" ja herja oli "Ei pysty kumoamaan tykkäämistä, koska se ei ole saatavilla (Se on saatettu poistaa tai sinulla ei ole enää oikeuksia nähdä sitä)." Outoa...voin poistaa kommenttini, mutten tykkäämisiäni...? Mikähän järki tuossakin on? :/ Tämän myötä olen entistä positiivisemmalla mielellä FB-tilini poistamisesta.

Kiitos tuosta linkistä. Monet on harmitelleet, kun tilinpoistolinkki on niin monen mutkan takana, tämähän on tietenkin siksi, että ihmiset ei kovin herkästi lähtisi Facebookista. :D Onneksi Googlesta löytyy helposti tietoa ja keskusteluja, kun pistää "delete facebook account permanently" tai "facebook tilin pysyvä poisto" tms. :D Tämä osoittaa, että Facebook ei olekaan enää niin kiva juttu monen mielestä.

Sitten kun poistan tilini, varmaan tulee ryöppy kysymyksiä "mix sua ei oo enää naamakirjas" tms. Nykyään on niiiiiiin outoa, ettei ole Facebookissa. Inhottaa näiden itsekkäiden FB-himofriikkien vinkunat heille tutuista ihmisistä, jotka eivät ole liittyneet Facebookiin tai ovat poistuneet sieltä. Tekisi mieli sanoa niille, että turvat tukkoon ja tajutkaa nyt, että kaikkien elämä ei pyöri naamakirjassa ja edelleen on käytettävissä muita ja järkevämpiä viestintätapoja, muistattehan vielä puhelimen? Sähköpostin? Kyläilyn? Kirjeen?

Mua ei siis haittaa se, että joku on Facebookissa, mutta se raivostuttaa, kun ihmisten pitää alkaa tivaamaan syytä siitä, miksi ei ole Facebookissa. Sitten nämä FB-friikit alkaa mainostamaan tätä ihQ-palvelua ja kertomaan jotain puolen tunnin tarinaa yksityisyysasetusten laittelusta tietoturvaansa vaalivalle ei-facebookilaiselle. >:-o Facebookista on tullut tosi raivostuttava ilmiö.

• Ok
        olisi ajatuksissa kirjoitti:

"Siellä ei ilmeisestikö sitten ole valintaa "en tykkääkään"..."

Kyllä sieltä semmoinen löytyi toki, mutta kun klikkasin sitä, tuli herjaikkuna, jonka otsikko oli "kohteesta ei voi tykätä" ja herja oli "Ei pysty kumoamaan tykkäämistä, koska se ei ole saatavilla (Se on saatettu poistaa tai sinulla ei ole enää oikeuksia nähdä sitä)." Outoa...voin poistaa kommenttini, mutten tykkäämisiäni...? Mikähän järki tuossakin on? :/ Tämän myötä olen entistä positiivisemmalla mielellä FB-tilini poistamisesta.

Kiitos tuosta linkistä. Monet on harmitelleet, kun tilinpoistolinkki on niin monen mutkan takana, tämähän on tietenkin siksi, että ihmiset ei kovin herkästi lähtisi Facebookista. :D Onneksi Googlesta löytyy helposti tietoa ja keskusteluja, kun pistää "delete facebook account permanently" tai "facebook tilin pysyvä poisto" tms. :D Tämä osoittaa, että Facebook ei olekaan enää niin kiva juttu monen mielestä.

Sitten kun poistan tilini, varmaan tulee ryöppy kysymyksiä "mix sua ei oo enää naamakirjas" tms. Nykyään on niiiiiiin outoa, ettei ole Facebookissa. Inhottaa näiden itsekkäiden FB-himofriikkien vinkunat heille tutuista ihmisistä, jotka eivät ole liittyneet Facebookiin tai ovat poistuneet sieltä. Tekisi mieli sanoa niille, että turvat tukkoon ja tajutkaa nyt, että kaikkien elämä ei pyöri naamakirjassa ja edelleen on käytettävissä muita ja järkevämpiä viestintätapoja, muistattehan vielä puhelimen? Sähköpostin? Kyläilyn? Kirjeen?

Mua ei siis haittaa se, että joku on Facebookissa, mutta se raivostuttaa, kun ihmisten pitää alkaa tivaamaan syytä siitä, miksi ei ole Facebookissa. Sitten nämä FB-friikit alkaa mainostamaan tätä ihQ-palvelua ja kertomaan jotain puolen tunnin tarinaa yksityisyysasetusten laittelusta tietoturvaansa vaalivalle ei-facebookilaiselle. >:-o Facebookista on tullut tosi raivostuttava ilmiö.

Ahaa, hämärää, ja kokeilit varmaan uudelleenkin, meinaan aika ajoinhan FB:ssa on myös erilaisia väliaikaisia toimintahäiriöitä.

Ja tsemiä sulle :). Uskon, että todelliset ystävyydet säilyvät hyvin ilman FB:takin. Omista ystävistäni läheskään kaikki eivät edes ole FB:ssa (voi toki olla sukupolvikysymyskin. Olen vielä sitä sukupolvea, jonka ystävyydet ovat suurelta osin syntyneet jo ennen netin aikakautta), ja monien FB:ssa olevienkin kanssa pääasiallinen yhteydenpito hoidetaan edelleen FB:n ulkopuolella.

• olisi ajatuksissa
        Ok kirjoitti:

Ahaa, hämärää, ja kokeilit varmaan uudelleenkin, meinaan aika ajoinhan FB:ssa on myös erilaisia väliaikaisia toimintahäiriöitä.

Ja tsemiä sulle :). Uskon, että todelliset ystävyydet säilyvät hyvin ilman FB:takin. Omista ystävistäni läheskään kaikki eivät edes ole FB:ssa (voi toki olla sukupolvikysymyskin. Olen vielä sitä sukupolvea, jonka ystävyydet ovat suurelta osin syntyneet jo ennen netin aikakautta), ja monien FB:ssa olevienkin kanssa pääasiallinen yhteydenpito hoidetaan edelleen FB:n ulkopuolella.

Juu, kokeilin sitä uudelleen, mut ei poistunut tuo tykkääminen. Vaikuttaa siltä, että kyseessä ei ole toimintahäikkä. Noh, eipä tuolla nyt niin väliä ole mulle. Noh, kiitti sulle vielä kerran. :) Eiköhän tämä tästä...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7545
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5463
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4632
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3342
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2748
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      55
      2405
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2398
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2234
    Aihe