Mistä tuntee reiän?

tuumija

Hei, kulmahampaani ienrajaan on ilmestynyt pieni tummanruskea pilkku, joka ei lähde harjaamalla pois. Minulla ei ole ennen ollut reikiä, joten en tiedä miltä ne näyttävät. Kohta on kielellä kokeillessa karhea, ja mietin voisiko se olla vetäytyneen ikenen alainen hampaan kaula. Kohta ei ole mitenkään arka. Osaisiko joku tällä kuvauksella kertoa, kannattaako mennä hammaslääkäriin? En viitsisi mennä turhaan, kun olin juuri toukokuussa tarkastuksessa, ja sanottiin ettei tarvitse tulla uudelleen ennen kuin kahden vuoden päästä.

14

3850

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukka83.

Itsellä oli samanlainen. Kiillevaurio / karies on kyseessä. Saa paikattua kyllä.

• jozzucca

Jos olet ollut toutokuussa tarkastuksessa niin reiän todennäköisyys on toooooodella pieni. Reiän syntyminen vie noin 2 vuotta. Sanoiko hammaslääkäri, että sinulla oli sillä kohtaa alkava reikä? Jos ei niin reikä se ei ole. Eiköhän se ole hammaskiveä ja värjäymää, kun sanoit, että hampaan pinta tuntuu siltä kohdalta karhealta. Suuhygienisti on oikea osoite sinulle, hän poistaa hammaskivet ja antaa ohjeita suun hoitoon, jotta hammaskiveä ei jatkossa tule.

• keskustelun aloittaj

Vaan kun hammaslääkäri nimen omaan sanoi, että minun tarvitsee tulla uudelleen kuin vasta kahden vuoden kuluttua, koska reikiä ei ole eikä minulle ei muodostu hammaskiveä. Olen 45-vuotias, eikä minulta ole koskaan jouduttu sitä poistamaan. Ihmettelen myös, että eikö hammaslääkäri olisi huomannut alkavaa reikää toukokuussa, mutta eipä puhunut mitään. Jospa se jäi vain huomaamatta?

• *TheRoad*

No ei todellakaan kestä kahta vuotta reiän syntyminen! Tietyissä olosuhteissa kehittyy hyvinkin nopeasti. Tässä tapauksessa tuskin on kyse tälläisistä olosuhteista. Enkä sinänsä en usko, että kyse on reijästä, jos tarkastuksesta on noinkin vähän aikaa. Kyse on varmaankin hammaskivestä tai värjäytymästä, jos/kun sinulle ei hammaskiveä ole tapana muodostua.

• tuumija
        *TheRoad* kirjoitti:

No ei todellakaan kestä kahta vuotta reiän syntyminen! Tietyissä olosuhteissa kehittyy hyvinkin nopeasti. Tässä tapauksessa tuskin on kyse tälläisistä olosuhteista. Enkä sinänsä en usko, että kyse on reijästä, jos tarkastuksesta on noinkin vähän aikaa. Kyse on varmaankin hammaskivestä tai värjäytymästä, jos/kun sinulle ei hammaskiveä ole tapana muodostua.

Kyllä minä tämän perusteella kallistun sille kannalle, että se on värjäytymä. Kumma vain kun se ei häivy aggressiivisellakaan harjaamisella. Mutta ehkä hampaan kaula on niin röpöliäinen, ettei siitä värjäymät kotikonstein häivy.

Tarkkailen tilannetta, ja jos hammasta alkaa vihloa tai "reikä" suurenee, tilaan ajan.

• 22222222222222222222
        tuumija kirjoitti:

Kyllä minä tämän perusteella kallistun sille kannalle, että se on värjäytymä. Kumma vain kun se ei häivy aggressiivisellakaan harjaamisella. Mutta ehkä hampaan kaula on niin röpöliäinen, ettei siitä värjäymät kotikonstein häivy.

Tarkkailen tilannetta, ja jos hammasta alkaa vihloa tai "reikä" suurenee, tilaan ajan.

se voi hyvinkin oll reikä, jota ei ole huomattu (alkanut ienrajan alta ja nyt kasvanut!). vain rtg-kuvilla ja niiden huolellisella tulkinnalla löytyy kaikki reiät. itsellänikin oli hammasvälissä iso reikä, joka löytyi kuvista (jotka otettiin viisaudenhampaiden takia). h-lekuri ei ollut tarkastuksessa löytänyt ja sanoikin kuvan nähtyään ettei olisi ikinä arvannut mitä siellä hammasvälissä onkaan....

en tiedä mitä rarkoitat pienellä, mutta reikä on juuri sellainen aluksi pistemäinen (kuin terävällä lyijykynällä tehty). värjäytymä ei karhenna hampaan pintaa ja on yleensä isompi ja hailakampi.

• tuumija
        22222222222222222222 kirjoitti:

se voi hyvinkin oll reikä, jota ei ole huomattu (alkanut ienrajan alta ja nyt kasvanut!). vain rtg-kuvilla ja niiden huolellisella tulkinnalla löytyy kaikki reiät. itsellänikin oli hammasvälissä iso reikä, joka löytyi kuvista (jotka otettiin viisaudenhampaiden takia). h-lekuri ei ollut tarkastuksessa löytänyt ja sanoikin kuvan nähtyään ettei olisi ikinä arvannut mitä siellä hammasvälissä onkaan....

en tiedä mitä rarkoitat pienellä, mutta reikä on juuri sellainen aluksi pistemäinen (kuin terävällä lyijykynällä tehty). värjäytymä ei karhenna hampaan pintaa ja on yleensä isompi ja hailakampi.

Nyt on soittoaika jo ohi, mutta soitan hammaslääkärille maanantaina ja kysyn mitä hän on mieltä. Karheus tosin selittyy mielestäni sillä, että tummentuma/reikä on hampaan kaulan alueella, eikä siis kiillealueella. Sinnehän niitä reikiäkin tosin varmaan helpommin syntyy.

• *TheRoad*
        tuumija kirjoitti:

Nyt on soittoaika jo ohi, mutta soitan hammaslääkärille maanantaina ja kysyn mitä hän on mieltä. Karheus tosin selittyy mielestäni sillä, että tummentuma/reikä on hampaan kaulan alueella, eikä siis kiillealueella. Sinnehän niitä reikiäkin tosin varmaan helpommin syntyy.

Eipä tuo ainakaan kovin agressiiviselta kariekselta vaikuta, jos reikä olisikin. Nimittäin nopeasti etenevä karies on valkoista ja hidas tai pysähtynyt on tummaa tai mustaa.

Tämän ja muiden ketjun aloittajan kertomien seikkojen perusteella en usko, että kyseessä olisi reikä. Mutta ainahan kannattaa soittaa ja kysyä hoitavalta hammaslääkäriltä. Jos viitsit ja muistat tulla kertomaan kun, olet soittanut, niin olisi kiva tietää mitä sanoivat.

• Kaaries
        *TheRoad* kirjoitti:

Eipä tuo ainakaan kovin agressiiviselta kariekselta vaikuta, jos reikä olisikin. Nimittäin nopeasti etenevä karies on valkoista ja hidas tai pysähtynyt on tummaa tai mustaa.

Tämän ja muiden ketjun aloittajan kertomien seikkojen perusteella en usko, että kyseessä olisi reikä. Mutta ainahan kannattaa soittaa ja kysyä hoitavalta hammaslääkäriltä. Jos viitsit ja muistat tulla kertomaan kun, olet soittanut, niin olisi kiva tietää mitä sanoivat.

Samanlainen. Todettiin että on pysähtynyt karies ( tumma läiskä hampaan sivupinnalla ) Näitä syntyy hammaskiven alla. Sähköhammasharja irroitti kiven siitä ja alta paljastui tuo vaurio. Hammaslääkäri laittoi muovipaikka-ainetta päälle.

• alk. per. kirj.
        *TheRoad* kirjoitti:

Sain vihdoin raahattua itseni hammaslääkärin vasttaanotolle. Kyseessä oli pelkkä tummentuma, joka raaputettiin pois. Sain ohjeen ostaa Elmex-tehotahnaa, sillä juon paljon teetä, joka värjää herkästi hampaita.

• juuri hoidettu
        keskustelun aloittaj kirjoitti:

Vaan kun hammaslääkäri nimen omaan sanoi, että minun tarvitsee tulla uudelleen kuin vasta kahden vuoden kuluttua, koska reikiä ei ole eikä minulle ei muodostu hammaskiveä. Olen 45-vuotias, eikä minulta ole koskaan jouduttu sitä poistamaan. Ihmettelen myös, että eikö hammaslääkäri olisi huomannut alkavaa reikää toukokuussa, mutta eipä puhunut mitään. Jospa se jäi vain huomaamatta?

Oliko kyseessä kunnallinen? Saattaa olla vain kunnan säästötoivetta tuo, ettei sinun tarvitsisi käydä kuin kahden vuoden päästä. Ja ihmisä ne ovat hammaslääkäritkin eivätkä aina kaikkea huomaa.

Itse kun viimeksi kävin kunnallisella, luvattiin että vasta kolmen vuoden päästä tarvitsee käyvä uudelleen.Silloinkin jo yksi hammas vähän vaivasi, mutta ei siitä mitään vikaa löytynyt. Siitä pitäen välillä se vaivasi ja välillä ei, ja koko ajan uskoin hammaslääkärin lupausta ettei sitä mikään vaivaa. Sitten posahti päälle oikein kunnon särky, puolitoista vuotta tarkastuksen jälkeen, menin yksityiselle ja juuri se jo aikoinaan vaivannut hammas olikin päässyt jo juurihoitoa vaativaan kuntoon, vaikka ihan asiallisesti olin hampaita siinä välillä puhdistanut.

Eli kyllä hampaissa voi olla vikaa vaikka toista väitetään. Käy eri hammaslääkärillä kysymässä mielipidettä.

Tarkoitukseni ei sitten ole sanoa, että kunnalliset hammaslääkärit olisivat sinänsä sen huonompia kuin yksityisetkään. Mutta niille on annettu ne omat säästötavoitteensa, usein hyvinkin lyhytnäköiset, mikä pakosti vaikuttaa niiden arvioon hoidon tarpeesta.

• a.p.=Tuumija
        juuri hoidettu kirjoitti:

Oliko kyseessä kunnallinen? Saattaa olla vain kunnan säästötoivetta tuo, ettei sinun tarvitsisi käydä kuin kahden vuoden päästä. Ja ihmisä ne ovat hammaslääkäritkin eivätkä aina kaikkea huomaa.

Itse kun viimeksi kävin kunnallisella, luvattiin että vasta kolmen vuoden päästä tarvitsee käyvä uudelleen.Silloinkin jo yksi hammas vähän vaivasi, mutta ei siitä mitään vikaa löytynyt. Siitä pitäen välillä se vaivasi ja välillä ei, ja koko ajan uskoin hammaslääkärin lupausta ettei sitä mikään vaivaa. Sitten posahti päälle oikein kunnon särky, puolitoista vuotta tarkastuksen jälkeen, menin yksityiselle ja juuri se jo aikoinaan vaivannut hammas olikin päässyt jo juurihoitoa vaativaan kuntoon, vaikka ihan asiallisesti olin hampaita siinä välillä puhdistanut.

Eli kyllä hampaissa voi olla vikaa vaikka toista väitetään. Käy eri hammaslääkärillä kysymässä mielipidettä.

Tarkoitukseni ei sitten ole sanoa, että kunnalliset hammaslääkärit olisivat sinänsä sen huonompia kuin yksityisetkään. Mutta niille on annettu ne omat säästötavoitteensa, usein hyvinkin lyhytnäköiset, mikä pakosti vaikuttaa niiden arvioon hoidon tarpeesta.

yksityisestä erikoishammaslääkäristä. Melkoisen hintavasta sellaisesta.

Nyt pitäisi enää tietää mistä tuota "Tehoelmexiä" saa. Osaisiko joku auttaa? En ole löytänyt yhdestäkään kaupasta.

• .I.I.I

Ei ole välttämättä reikä, joka pitää paikata.
      Mulla on ollut vuosikymmeniä ruskeita laikkuja ja koloja poskihampaissa, mutta ei niitä ole tarvinnut paikata.
      Hammaslääkäri tietää parhaiten. Pienet reiän alut kuulema voi pysähtyä ja palautua, jos hoitaa ja pesee hampaat säännöllisesti.

• joukkelis

Mitä jos niitä laikkuja onkin siinä purupinnalla? ne on siis semmosia tummia. Oon ajatellut että ne on reikiä, mutta kun ei vihlo niin en ole tehnyt niille mitään. eikä mun mielestä hammaslääkäritkään oo sanonu niistä mitään. Tosin vähän aikaa jo niistäkin käynneistä että en välttämättä muista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81