miten voi olla laillista. Esim. credit24

ihmettelen suuresti

Terve. Klickasin banneria, jossa mainostettiin credit24-lainaa. Muutamia ajatuksia heräsi:

1. Miten helvetissä voi olla edes laillista pyytää 1500€/ 12kk lainasta korko% joka on yli 70% ?? No onhan se laillista, mutta joku raja.
2. Miten voi olla vastuullista luotonantoa myöntää tuollaista lainaa, kun on 99% varmaa että tuollaisen lainan ottaa ainoastaan henkilö, joka on jo jonkinlaisessa kierteessä. Peli, velka, päihde tms.
3. Miten ihmeessä voi olla mahdollista että tässä maassa ei päättäjät tee vaikeammiksi asioita "roskaluotottajille".
3. Miten voi olla mahdollista että luottotiedottomalle annetaan tässä maassa pikavippejä, en sano että tuo firma, mutta sellaista on kuulemma tapahtunut useastikin, ilmeisesti kun korkoa on tarpeeksi, niin uskaltavat riskiä ottaa?

On jokaisen oma vastuu hoitaa taloutensa niin fiksusti että selviää, mutta fakta on se että suurin osa ihmisistä on niin fiksuja että ei ota mitään halens, ellos, fenno, credit24 taikka vippi-lainaa. Sellaisen tyypillinen asiakas on sellainen, joka on jo muualta lainannut, eikä esim. pankista saa! Tällaiselle henkilölle ei pitäisi lainata!!!

Pankit ovat lainoja varten ja niidenkin luottokorteissa on kova korko, mutta se on sentään kohtuullista vaikka tuohon 70% korkoon nähden. "Roskaluototukseen" pitäisi jonkun oikeasti puuttua!!! Se aiheuttaa vaan ahdinkoa ja syventää kierrettä.

Mielestäni
-"roskaluotottaminen" pitäisi kieltää.
-tähän maahan pitäisi saada rahoitusyhtiöille yhteinen lainarekisteri, josta näkevät olemassa olevat lainat, eivätkä ne saisi myöntää lainaa yli maksuvaran.
-maksuhäiriömerkinnän pelote ei estä ylivelkaantumista.

Voidaan todeta että jokainen on itsestään vastuussa, mutta fakta on se että maassamme on helvetisti ihmisiä, jotka eivät sitä itse osaa tehdä, joten päättäjät voisivat edes tehdä "roskaluotottamisesta" hieman vaikeampaa.

Minulla on joskus ollut roskaluottoja. Olen oppinut!! Jo muutama vuosi sitten. Voin kertoa että yhtään roskaluottoa en olisi kehdannut ottaa, jos olisin joutunut tekemään sen pankkivirkailijan edessä. TXT-viestillä tai nettihakemuksella ei kynnystä ole! Kun on heikko elämänvaihe, niin helvetin helppoa sortua!!

Ihan oikeasti!!!!Jotain rajaa!

6

1074

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgdfdfdfdfadfa

Ihan oikeasti: Kuka pakottaa ottamaan tuollaisen lainan? Ihan oikeasti, ihminen, joka ottaa, on niin tyhmä, että pilaa elämänsä joka tapauksessa tavalla, tai toisella. On vain moraalitonta antaa tyhmän pitää rahansa.

• aloittajaaaaaa

tosiaan ei kukaan pakota tuollaista ottamaan, mutta yhtä hyvin voin kysyä että:

kuka pakottaa ihmistä juomaan alkoholia? kuka pakottaa ihmistä peliaamaan pakonomaisesti? kuka pakottaa ihmistä tupakoimaan? Ei kukaan, mutta silti esim. alkoholistia autetaan. Tupakasta yritetään vieroittaa ja varottaa jo lapsena.

Jos jatketaan: Kuka pakottaa ihmistä olemaan ilkeä toiselle? kuka pakottaa ihmisiä sotimaan? Kuka pakottaa ihmisiä saastuttamaan? Ei kukaan, mutta silti tätäkin tapahtuu joka puolella.

Eli alkuperäiseen kysymykseesi? Mikä pakottaa ihmistä ottamaan tuollaisen lainan? Ei kukaan, mutta tuossa kohtaa se ongelma ei ole enää siinä että on tyhmä ja ottaa tuon lainan, vaan se että on jo niin syvällä että ei pysty katkaisemaan kierrettä, ei osaa sitä katkaista tai ei enää välitä. Tms.

Mikäli olisit itse hyvin fiksu, niin tajuaisit pointtini. Painotan on helvetin tyhmää ottaa tuollainen laina! Mutta on myös helvetin moraalitonta myöntää sellaista luottoa, joka perustuu siihen että hyväksikäytetetään ihmisen ongelmallista tilannetta, sosiaalista syrjäytyneisyyttä taikka tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta. Mikäli et tätä käsitä että ihminen on puutteellinen, niin mietippäs nyt vielä että voisitko kehittää asennettasi.

Mieti myös mikä oli kommenttisi perimmäinen syy? Halveksunta? Suvaitsemattomuus? Oman arvon kohotus? Vaiko mikä? Ei tarvitse julkisesti kertoa, mutta kyllähän tuosta pystyy rivien välistä tulkitsemaan.

Oma motiivini on tuotu ilmi. Minä olen joskus hölmöillyt ja siksi tuon bannerin pongaaminen herätti vahvoja tunteita. Minä en sitä edes yrittänyt klikata,vaan painoin vahingossa :)

• fgdfdfdfdfadfa
        aloittajaaaaaa kirjoitti:

tosiaan ei kukaan pakota tuollaista ottamaan, mutta yhtä hyvin voin kysyä että:

kuka pakottaa ihmistä juomaan alkoholia? kuka pakottaa ihmistä peliaamaan pakonomaisesti? kuka pakottaa ihmistä tupakoimaan? Ei kukaan, mutta silti esim. alkoholistia autetaan. Tupakasta yritetään vieroittaa ja varottaa jo lapsena.

Jos jatketaan: Kuka pakottaa ihmistä olemaan ilkeä toiselle? kuka pakottaa ihmisiä sotimaan? Kuka pakottaa ihmisiä saastuttamaan? Ei kukaan, mutta silti tätäkin tapahtuu joka puolella.

Eli alkuperäiseen kysymykseesi? Mikä pakottaa ihmistä ottamaan tuollaisen lainan? Ei kukaan, mutta tuossa kohtaa se ongelma ei ole enää siinä että on tyhmä ja ottaa tuon lainan, vaan se että on jo niin syvällä että ei pysty katkaisemaan kierrettä, ei osaa sitä katkaista tai ei enää välitä. Tms.

Mikäli olisit itse hyvin fiksu, niin tajuaisit pointtini. Painotan on helvetin tyhmää ottaa tuollainen laina! Mutta on myös helvetin moraalitonta myöntää sellaista luottoa, joka perustuu siihen että hyväksikäytetetään ihmisen ongelmallista tilannetta, sosiaalista syrjäytyneisyyttä taikka tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta. Mikäli et tätä käsitä että ihminen on puutteellinen, niin mietippäs nyt vielä että voisitko kehittää asennettasi.

Mieti myös mikä oli kommenttisi perimmäinen syy? Halveksunta? Suvaitsemattomuus? Oman arvon kohotus? Vaiko mikä? Ei tarvitse julkisesti kertoa, mutta kyllähän tuosta pystyy rivien välistä tulkitsemaan.

Oma motiivini on tuotu ilmi. Minä olen joskus hölmöillyt ja siksi tuon bannerin pongaaminen herätti vahvoja tunteita. Minä en sitä edes yrittänyt klikata,vaan painoin vahingossa :)

Siinä on taas meidän kotipsykologi vauhdissa.

" Kuka pakottaa ihmistä olemaan ilkeä toiselle? kuka pakottaa ihmisiä sotimaan? Kuka pakottaa ihmisiä saastuttamaan?"

Ja vertaat näitä lainanantamiseen? Joo, kukaan ei pakota sinua kirjoittamaan tänne, mutta silti vian teet niin.

" Mutta on myös helvetin moraalitonta myöntää sellaista luottoa, joka perustuu siihen että hyväksikäytetetään ihmisen ongelmallista tilannetta, sosiaalista syrjäytyneisyyttä taikka tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta."

Edelleenkin: moraalitonta on ainoastaan antaa tyhmän pitää rahansa. Tyhmä menettää ne aina ja satavarmasti jonnekin, joten miksei sitten mielummin kerää niitä itse?

Suurin osa fiksujen ihmisten rahoista menee tuollaisten idioottien erilaisiin tukemisiin. On työttömyystuet, on toimeentulotuet ja ties mitä sossutukia. On tukihenkilöitä ja virkamiehiä heidän byrokratiaa pyörittämään. On terveyspalvelut ja on ties mitä avustajia ties mihinkin ja sitten se valtava virkamieskoneisto tuota yleisholhousta järjestämään ja kehittämään. Tyhmät ihmiset vievät koko ajan suuremman osan tuotetuista rahoista, joita ei tänäkään päivänä enää tekijälleen jää juuri mitään ylimääräistä. Tyhmät ihmiset pilaavat koko yhteiskunnan. Ja vaikka sinulla nyt nouseekin esiin valtava vastareaktio, että "kaikki ovat tasa-arvoisia" ja plaa plaa, niin hetekn mietittyäsi voit vain todeta, että tottahan tuo on, vaikka sen suoraan sanominen onkin raakaa. Ylenpalttinen tyhmien holhous vian tuoheaa kaiken ja lisää tyhmien määrää. Lopulta täällä ei muita enää olekaan kuin idiootteja, koska koko yhteiskunta on tehty palvelemaan heitä. Sitten romahtaa.

No joo, pari sukupolvea on länsimaissa nähty tätä tyhmien ihmisten räjähdysmäistä lisääntymistä. Nyt on käsillä todellinen BB-sukupolvi, jotka ovat vieneet maailman mahtilaman reunalle. Ensimmäinen pikkupudotus oli jo. Todellinen pudotus alkaa heti, kun valtioiden velkaantuminen ei vain enää ole mahdollista. Te tyhmät olette jo tuhonneet tämän maailman. Teidän iänikuinen holhoaminen on vienyt mahdollisuudet kaikilta muilta!

• aloitajaaaa
        fgdfdfdfdfadfa kirjoitti:

Siinä on taas meidän kotipsykologi vauhdissa.

" Kuka pakottaa ihmistä olemaan ilkeä toiselle? kuka pakottaa ihmisiä sotimaan? Kuka pakottaa ihmisiä saastuttamaan?"

Ja vertaat näitä lainanantamiseen? Joo, kukaan ei pakota sinua kirjoittamaan tänne, mutta silti vian teet niin.

" Mutta on myös helvetin moraalitonta myöntää sellaista luottoa, joka perustuu siihen että hyväksikäytetetään ihmisen ongelmallista tilannetta, sosiaalista syrjäytyneisyyttä taikka tyhmyyttä ja yksinkertaisuutta."

Edelleenkin: moraalitonta on ainoastaan antaa tyhmän pitää rahansa. Tyhmä menettää ne aina ja satavarmasti jonnekin, joten miksei sitten mielummin kerää niitä itse?

Suurin osa fiksujen ihmisten rahoista menee tuollaisten idioottien erilaisiin tukemisiin. On työttömyystuet, on toimeentulotuet ja ties mitä sossutukia. On tukihenkilöitä ja virkamiehiä heidän byrokratiaa pyörittämään. On terveyspalvelut ja on ties mitä avustajia ties mihinkin ja sitten se valtava virkamieskoneisto tuota yleisholhousta järjestämään ja kehittämään. Tyhmät ihmiset vievät koko ajan suuremman osan tuotetuista rahoista, joita ei tänäkään päivänä enää tekijälleen jää juuri mitään ylimääräistä. Tyhmät ihmiset pilaavat koko yhteiskunnan. Ja vaikka sinulla nyt nouseekin esiin valtava vastareaktio, että "kaikki ovat tasa-arvoisia" ja plaa plaa, niin hetekn mietittyäsi voit vain todeta, että tottahan tuo on, vaikka sen suoraan sanominen onkin raakaa. Ylenpalttinen tyhmien holhous vian tuoheaa kaiken ja lisää tyhmien määrää. Lopulta täällä ei muita enää olekaan kuin idiootteja, koska koko yhteiskunta on tehty palvelemaan heitä. Sitten romahtaa.

No joo, pari sukupolvea on länsimaissa nähty tätä tyhmien ihmisten räjähdysmäistä lisääntymistä. Nyt on käsillä todellinen BB-sukupolvi, jotka ovat vieneet maailman mahtilaman reunalle. Ensimmäinen pikkupudotus oli jo. Todellinen pudotus alkaa heti, kun valtioiden velkaantuminen ei vain enää ole mahdollista. Te tyhmät olette jo tuhonneet tämän maailman. Teidän iänikuinen holhoaminen on vienyt mahdollisuudet kaikilta muilta!

Lueppa tarkemmin. En verrannut lainan antamista muihin tyhmiin tekoihin, jotka luettelin, vaan vertasin typerän lainan ottamista niihin. Vaikkakin löyhin peruistein lainan antaminen ei mielestäni ole pitkän päälle sekään kovin rakentavaa toimintaa, paitsi ehkä lainanantajan osalta.

Mistähän tuo "ei kukaan sinua tänne käske kirjoittamaan, mutta silti teet sen" kommenntisi tuli? Hetkinen, mutta käskeekö joku sinua kirjoittamaan tänne? Ei kai, tai mistä minä sitä tiedän, mutta silti teet niin. Sen lisäksi kritisoit minua asiasta, jonka olet itse lukenut / ymmärtänyt väärin, itseäni toistaen en vertauksilla kritisoinut lainanantoa, vaan sen ottoa. Toin myös ilmi mitä mieltä olen "roskaluotottamisesta", mutta viittauksessasi lainasit esimerkkiäni, josta kritisoit asiaa, johon en ollut viitannut.

Sanot: "on moraalitonta antaa tyhmän pitää rahansa ja on parempi kerätä ne itse". Jessh. Oletko paljonkin kerännyt rahaa tyhmiltä? Vai oletko ollut liian tyhmä tai varaton tekemään sitä?. Eli oletko siis moraaliton, vaiko jonkin roskaluototusfirman omistaja?

Ei minulla nouse noista työttömyystuista tai muistakaan listaamistasi mitään vastareaktioita. Kiitän kuitenkin että tässä maassa on edes jonkinlainen sosiaalitukijärjestelmä olemassa, sillä sitä tarvitsin kun mieheni kuoli n.4 vuotta sitten, enkä pystynyt yli puoleen vuoteen toimimaan normaalisti. Tämä ei siis liity aikaisemmin mainitsemiini hölmöilyihin, millään muulla tavalla, kuin että töihin palattuani elelin elämää hölmöllä asenteella muutaman vuoden. Minä ostin auton, kun ei mieheni enää ollut hengissä. Hänellä oli ollut auto aina. En myynyt taloamme, vaikka minun olisi aivan selkeästi pitänyt tajuta ettei sitä tuloillani ylläpidetä. Minä otin velkaa, jotta pääsin töihin autolla, talon ylläpitoon jne. Minä olin tosi typerä. Pankin kanssa olisin varmaan voinut sopia asioista, mutta en kehdannut/osannut, vaan hoidin tiukanpaikan rahoituksen muulla tavoin. Miksi en vaihtanut työtä, niin että en tarvinnut esim. autoa? Kuka palkkaa enää ikäistäni helpolla (eläke häämöttää 5-6vuoden sisään), enkä osannut luopua entisestä elämästä, vaan pidin talosta kiinni, kun olin siinä vuosia asunut.

Miksi kerron tuon, vaikka kirjoituksesi perusteella vaikutat hyvin suvaitsemattomalta? Sen takia että tajuat että kaikki ihmiset eivät osaa käsitellä tiettyjä tilanteita oikein, ei luonto ole varmaan meitä muokannut ajatellen näin toimivaa yhteiskuntaa.

Se on kuitenkin varmaa että jos kaikki ajattelevat kuten sinä "moraalitonta antaa tyhmän pitää rahansa", niin siinä on tavallaan semmoinen suvaitsemattomuuden siemen taustalla, että ehkä samalla voisi sitten "eliminioida" vaikka 20% väestöstä.

Kuten varmaat kirjoituksestani huomaat, niin en ole bb-sukupolvea, vaikka tyhmä välillä olenkin. Sen myönnän ihan avoimesti. Tällä hetkellä kuitenkin minulla menee hyvin, kuten monella muullakin joka on joskus tehnyt tyhmyyksiä.

• En tajua

Kävin katsomassa tuota credit24.fi -sivua ja lainoja.

Onkohan tuossa nyt sivujen ylläpitäjälle käynyt laskuvirhe.

"* Vuosikorko 1500 € lainalle 12 kk laina-ajalla on 73,24%"

Annettujen tietojen mukaan 1500 euron lainaa maksetaan takaisin 12 kuukauden ajan 166,25 € kuussa. Eli yhteensä maksetaan takaisin 1995 euroa. Siihen lisätään 150 euron avausmaksu. Tulee yhteensä 2145 euroa.

Jos lainataan 1500 euroa vuodeksi ja maksetaan takaisin 2145 euroa, niin millä matematiikalla tuosta tulee vuosikorkoa 73,24%?

• kyllä varmaan

Kai otit huomioon ettei varmaankaan Credit24:n 1500 euron laina ole lainattu kokonaan vuodeksi, vaan vain pieni osa siitä. Eli sitä pitä alkaa lyhentämään varsin pian, joten sen todellinen vuosikorko huomattavasti suurempi kuin 100*((2145/1500)-1) = 43% (joka olisi 1500 lainan jonka voi maksaa kerralla vuoden päästä 2145 eurolla). Jos 1500 euron lainalle tulee maksettavaa 166,25 150/12 = 178,75€ per kk (eli yhteenstä 2145 euroa), niin 73,24 korolla se lyhenisi seuraavasti:

1. kk lainaa jäljellä 1500,00 - (178,75 - 1500,00*(73,24/100)*(1/12)) = 1412,80
        2. kk lainaa jäljellä 1412,80 - (178,75 - 1412,80*(73,24/100)*(1/12)) = 1320,28
        3. kk lainaa jäljellä 1412,80 - (1320,28 - 1320,28*(73,24/100)*(1/12)) = 1222,11
        4. kk lainaa jäljellä 1222,11 - (178,75 - 1222,11*(73,24/100)*(1/12)) = 1117,95
        5. kk lainaa jäljellä 1117,95 - (178,75 - 1117,95*(73,24/100)*(1/12)) = 1007,43
        6. kk lainaa jäljellä 1007,43 - (178,75 - 1007,43*(73,24/100)*(1/12)) = 890,17
        7. kk lainaa jäljellä 890,17 - (178,75 - 890,17*(73,24/100)*(1/12)) = 765,75
        8. kk lainaa jäljellä 765,75 - (178,75 - 765,75*(73,24/100)*(1/12)) = 633,73
        9. kk lainaa jäljellä 633,73 - (178,75 - 633,73*(73,24/100)*(1/12)) = 493,66
        10. kk lainaa jäljellä 493,66 - (178,75 - 493,66*(73,24/100)*(1/12)) = 345,04
        11. kk lainaa jäljellä 345,04 - (178,75 - 345,04*(73,24/100)*(1/12)) = 187,35
        12. kk lainaa jäljellä 187,35 - (178,75 - 187,35*(73,24/100)*(1/12)) = 20,04

Tuon 20,04 euron heitto loppu tuloksessa voi johtua pyöristyksistä ja laskenta tavasta (todellisessahan koron laskussa käytetään todellisia päiviä eikä kuukausia, kuukaudet erinpituisia, yms.).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3181
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1379
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1334
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1246
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe