Roomalaiskatolilaisuus, kreikkalaiskatolilaisuus, ortodoksisuus

???Pihalla???

Hei,

olen ollut hieman pihalla näitä keskusteluja lukiessa, koska minulle on koulussa aikoinaan opetettu, että roomalaiskatolinen kirkko=se, josta puhekielessä käytetään sanaa "katolinen" ja kreikkalaiskatolinen kirkko =ortodoksinen kirkko.

Ja nyt täältä olen ymmärtävinäni, että onkin olemassa kreikkalaiskatolinen, roomalaiskatolinen JA ortodoksinen kirkko...

Mitä eroa on ortodoksisen ja kreikkalaiskatolisen kirkon välillä?

12

8775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turust

      kreikkalaiskatolinen kirkko on ortodoksinen. Ortodoksiseen kirkkoon kuuluu vain useampia patriarkaatteja, joista merkittävimpiä ovat Konstantinopolin ja Moskovan patriarkaatit. Tietysti nämä ovat myos katolisia.

      Katolisella kirkolla yleensä tarkoitetaan Rooman katolista kirkkoa joka eroaa Idän- Katolisesta (ortodoksi)kirkosta mm. Nikealais-Konstantinopolilaiseen uskontunnustukseen tekemällään ns. filioque eli kolminaisuusoppi lisäyksellä jota Idän- Katolinen kirkko ei tunnusta.

      • Jerma

        ... kirkko (eli uniaatit) kuuluvat Rooman paavin johtamaan kirkkoon vaikka heidän jumalanpalveluksensa toimitetaan samoin kuin Ortodoksisessa Kirkossa. Ortodoksisuus-palstalla tästä asiasta keskustellaan parasta aikaa. Eli sieltä saa lisätietoa.


      • Turust
        Jerma kirjoitti:

        ... kirkko (eli uniaatit) kuuluvat Rooman paavin johtamaan kirkkoon vaikka heidän jumalanpalveluksensa toimitetaan samoin kuin Ortodoksisessa Kirkossa. Ortodoksisuus-palstalla tästä asiasta keskustellaan parasta aikaa. Eli sieltä saa lisätietoa.

        Uniaattikirkot ovat syntyneet Katolisen kirkon väkivaltaisen pakkokäännytystyön tuloksena niille alueille, joissa aikaisemmin oli ortodokseja ja jotka 1600-luvulla liitettiin pääosin silloiseen Puolan kuningaskuntaan.

        Vodaan sanoa, että Katolinen kirkko väkivallalla pakotti Ortodoksit alamaisiksi paavin vallalle. Filioque lisäystä uskontunnustukseen he eivät kuitenkaan ole hyväksyneet. Käytännössä tämä tarkoittaa joitakin Itä- Euroopan entisiä sosialistisia valtioita jotka eivät kuulu Moskovan patriarkaattiin.

        Uniaateilla on ollut vimevuosina myös pyrkimystä erota Vatikaanin vallasta ja perustaa oma patriarkaatti. Luonnollisesti tällainen pyrkimys on herättänyt voimakasta vastustusta.

        Eli tällainen tarkennus edelliseen vastaukseeni. Kreikassa uniaatteja ei kuitenkaan ole.

        Tiedän mm. nimimerkki Ignatiuksen historia käsityksen poikkeavan hieman edellä esittämästäni. Kannattaa etsiä tietoja esimerkiksi HY:n sivustoilta.


      • Sebastianos
        Turust kirjoitti:

        Uniaattikirkot ovat syntyneet Katolisen kirkon väkivaltaisen pakkokäännytystyön tuloksena niille alueille, joissa aikaisemmin oli ortodokseja ja jotka 1600-luvulla liitettiin pääosin silloiseen Puolan kuningaskuntaan.

        Vodaan sanoa, että Katolinen kirkko väkivallalla pakotti Ortodoksit alamaisiksi paavin vallalle. Filioque lisäystä uskontunnustukseen he eivät kuitenkaan ole hyväksyneet. Käytännössä tämä tarkoittaa joitakin Itä- Euroopan entisiä sosialistisia valtioita jotka eivät kuulu Moskovan patriarkaattiin.

        Uniaateilla on ollut vimevuosina myös pyrkimystä erota Vatikaanin vallasta ja perustaa oma patriarkaatti. Luonnollisesti tällainen pyrkimys on herättänyt voimakasta vastustusta.

        Eli tällainen tarkennus edelliseen vastaukseeni. Kreikassa uniaatteja ei kuitenkaan ole.

        Tiedän mm. nimimerkki Ignatiuksen historia käsityksen poikkeavan hieman edellä esittämästäni. Kannattaa etsiä tietoja esimerkiksi HY:n sivustoilta.

        Ukrainassa kreikkalaiskatolisella kirkolla (johtajana Lwovin suurarkkipiispa) on pyrkimys omanan patriarkaattiin, mutta ei eroon Roomasta. Kirkolla on täysi rukous-ja ehtoollisyhteys Rooman kanssa ja paavi vahvistaa aina suurarkkipiispan nimityksen. Ja omaa patriarkaattia on anottu nimenomaan Roomalta - tosin ortodoksisiakin kirkkoja on taidettu tässä asiassa lähestyä.


      • Sebastianos

        Niinpä - suomenkieliset kirkkojen nimitykset ovat olleet varsin kirjavia. Onhan kreikanuskoisistakin puhuttu. Tämä filioque- kiista on tietääkseni kirkkojen välillä jo sovittu eli siitä ei voi enää erimielisyyttä rakentaa...


      • Turust
        Sebastianos kirjoitti:

        Niinpä - suomenkieliset kirkkojen nimitykset ovat olleet varsin kirjavia. Onhan kreikanuskoisistakin puhuttu. Tämä filioque- kiista on tietääkseni kirkkojen välillä jo sovittu eli siitä ei voi enää erimielisyyttä rakentaa...

        täysin auki Ortodoksien Nikealais- Konstantinopolilaisessa uskontunnustuksessa on edelleen tuo alkuperäinen muoto jonka mukaa Pyhähenki lähtee Isästä. Uniateilla on myös käytössään tuo alkuperäinen uskontunnustus. Vaikka he Rooman paavinvallan vastahakoisesti? edelleen tunnustavat.

        Saman uskontunnustuksen Lännen- Katolisen kirkon uskontunnustuksessa on lisäys "ja pojasta" latinaksi filioque.

        LÄNNESSÄ
        -koko kristikunnan johtajuutta vaativa paavi
        -papit selibaatissa
        -ehtoollisleipä happamaton
        -kiirastulioppi
        -Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta (ns. filioque-riita)
        -teologiassa moraaliset ja käytännölliset kysymykset => " Mitä voin tehdä pelastuakseni?"

        IDÄSSÄ
        -samanarvoiset piispat eli patriarkat
        -ei selibaattia
        -ehtoollisleipä hapan
        -ei kiirastulioppia
        -Pyhä Henki lähtee vain Isästä
        -teologiassa metafyysiset kysymykset Jumalan olemuksesta ja Kristuksen jumaluudesta

        Tällaiset olivat alunperin eroon johtaneet syyt. Kirkkojen väliset pannat on purettu 1960 luvulla. Muuta merkittävää lähentymistä ei ole tapahtunut.


      • Sebastianos
        Turust kirjoitti:

        täysin auki Ortodoksien Nikealais- Konstantinopolilaisessa uskontunnustuksessa on edelleen tuo alkuperäinen muoto jonka mukaa Pyhähenki lähtee Isästä. Uniateilla on myös käytössään tuo alkuperäinen uskontunnustus. Vaikka he Rooman paavinvallan vastahakoisesti? edelleen tunnustavat.

        Saman uskontunnustuksen Lännen- Katolisen kirkon uskontunnustuksessa on lisäys "ja pojasta" latinaksi filioque.

        LÄNNESSÄ
        -koko kristikunnan johtajuutta vaativa paavi
        -papit selibaatissa
        -ehtoollisleipä happamaton
        -kiirastulioppi
        -Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta (ns. filioque-riita)
        -teologiassa moraaliset ja käytännölliset kysymykset => " Mitä voin tehdä pelastuakseni?"

        IDÄSSÄ
        -samanarvoiset piispat eli patriarkat
        -ei selibaattia
        -ehtoollisleipä hapan
        -ei kiirastulioppia
        -Pyhä Henki lähtee vain Isästä
        -teologiassa metafyysiset kysymykset Jumalan olemuksesta ja Kristuksen jumaluudesta

        Tällaiset olivat alunperin eroon johtaneet syyt. Kirkkojen väliset pannat on purettu 1960 luvulla. Muuta merkittävää lähentymistä ei ole tapahtunut.

        ...ortodoksisuus palstalla keskustellaan näistä parhaillaan!


      • Ignatius
        Turust kirjoitti:

        täysin auki Ortodoksien Nikealais- Konstantinopolilaisessa uskontunnustuksessa on edelleen tuo alkuperäinen muoto jonka mukaa Pyhähenki lähtee Isästä. Uniateilla on myös käytössään tuo alkuperäinen uskontunnustus. Vaikka he Rooman paavinvallan vastahakoisesti? edelleen tunnustavat.

        Saman uskontunnustuksen Lännen- Katolisen kirkon uskontunnustuksessa on lisäys "ja pojasta" latinaksi filioque.

        LÄNNESSÄ
        -koko kristikunnan johtajuutta vaativa paavi
        -papit selibaatissa
        -ehtoollisleipä happamaton
        -kiirastulioppi
        -Pyhä Henki lähtee Isästä ja Pojasta (ns. filioque-riita)
        -teologiassa moraaliset ja käytännölliset kysymykset => " Mitä voin tehdä pelastuakseni?"

        IDÄSSÄ
        -samanarvoiset piispat eli patriarkat
        -ei selibaattia
        -ehtoollisleipä hapan
        -ei kiirastulioppia
        -Pyhä Henki lähtee vain Isästä
        -teologiassa metafyysiset kysymykset Jumalan olemuksesta ja Kristuksen jumaluudesta

        Tällaiset olivat alunperin eroon johtaneet syyt. Kirkkojen väliset pannat on purettu 1960 luvulla. Muuta merkittävää lähentymistä ei ole tapahtunut.

        En kay filioque keskusteluun, mutta totean etta monet ortodoksiset teologit ovat valmiit "sietamaan" lantisen tavan puhua kaksinaisesta lahtemisesta (procedere) jos se selitetaan yksityiskohtaisesti - kuten Kirkko on sen pitkaan tulkinnut.

        Listaamasi eroavaisuudet eivat ole ristiriidan kohteita (ensimmaista lukuunottamatta, joka epailematta selventyy dialogin ja teologisen tutkimuksen kautta).

        Selibaatti-saanto on kirkkojarjestykselinen, ei olemuksellisesti osana pappeuden sakramenttia. Katolisella Kirkolla on paljon pappeja jotka ovat naimisissa, vaikka lannessa se onkin erikoistapaus eika saanto (tosin uniaattien papit voivat olla naimisissa, kuten myos muiden itaisten riitusten papit).

        Katolisen Kirkon itaiset riitukset kayttavat hapatettua leipaa.

        Seka Katolinen etta ortodoksiset Kirkot rukoilevat kuolleiden puolesta, uskoen etta tama rukous on tarpeellinen. Lannessa teologia on tutkinut syita tahan rukoukseen, ja erityisesti keskiajalla ylenmaaraisen helvetinpelon tahden, tata teologian aluetta on enemman tutkittu - ja se tuottaa lohdutusta monelle (ehka Lutherkin olisi paassyt skrupulositeetistaan eroon, jos olisi ymmartanyt paremmin kiirastulen puhdistavan voiman). Askel rukouksesta kuolleen puolesta sen toteamiseen etta taivaassa olevien puolesta ei rukoilla ja siten jonkinlainen valitila on olemassa, ei ole kovin mittava.

        Kysymyksen asettelu "mita voin tehda pelastuakseni" on vaara ja harhaanjohtava. On totta etta lannen Kirkko on aina pyrkinyt moraaliopetuksen ja laupeudentoiden, kuten myos katumuksen, saarnaamiseen. Mutta osoita minulle itainen munkki joka ei ota moraalin kysymyksia, katumuksen ja ruumiin kuolettamisen tehtavia vakavasti, ja mina paljastan sinulle modernin Rasputinin.

        On myos taysin vaarin sanoa ettei pannaanjulistuksen jalkeen ole tapahtunut mitaan suhteita lahentavaa. Dialogi on jatkuva, erityisesti Konstantinopolin patriarkaatin kanssa. Pessimismi ja toivon menettaminen on ainoa asia, joka voi pettaa kristittyjen ykseyden jalon pyrkimyksen. Emmehan talla palstalla tai omassa elamassamme anna valtaa talle sielunvihollisen juonella?

        Ignatius


    • mnz

      kreikkalaiskatoliset ovat roomalaiskatoliseen kirkkoon eli Paavin alaisuuteen kuuluvia kirkkoja, joiden jumalanpalvelusperinne eli riitus on idän ortodoksisen kirkon mukainen. Tällaisia kirkkoja on vähän, osa on käsittääkseni viime vuosina palannut takaisin ortodoksiseen kirkkoon. Suomessa tätä perinnettä edustaa Espoon ekumeeninen keskus, joka on Suomen katolisen kirkon alainen.
      Ortodoksinen kirkko edustaa alkuperäisintä kristillistä perinnettä, esim. Venäjän, Kreikan, Romanian tai Suomen paikalliskirkot ovat ortodoksisia. Voidaan selvyyden vuoksi puhua myös venäläisortodoksisesta tai kreikkalaisortodoksisesta (joka ei siis ole sama kuin kreikkalaiskatolinen).

      • Sebastianos

        Myllyjärven ekumeeninen keskus ei käsittääkseni edusta mitään kreikkalaiskatolista tai uniaattikirkkoa.Isä Robert on katolinen pappi, joka noudattaa bysanttilaista jumalanpalvelusjärjestystä ja edustaa muutenkin idän kirkon perinnettä - mutta itseasiassa roomalaiskatolisena pappina.


      • Ignatius
        Sebastianos kirjoitti:

        Myllyjärven ekumeeninen keskus ei käsittääkseni edusta mitään kreikkalaiskatolista tai uniaattikirkkoa.Isä Robert on katolinen pappi, joka noudattaa bysanttilaista jumalanpalvelusjärjestystä ja edustaa muutenkin idän kirkon perinnettä - mutta itseasiassa roomalaiskatolisena pappina.

        En tunne isa Robertia, mutta jos han on alunperin lannesta, kuten uskon, on kyse Kirkon myontamasta erivapaudesta, jossa pappi joka on kaynyt teologisen ja liturgisen koulutuksen itaisessa oppilaitoksessa jonkin idan riituksen alaisena, voi "muuttaa" omasta riituksestaan (s.o. lantisen kirkon roomalainen riitus) uuteen riituksen (tassa tapauksessa bysanttilainen) ja taman kanonisen muutoksen tahden pappi ei ole enaa kiinni lantisen riituksen liturgiassa tai kirkkolaissa. Normaalista poikkeava tilanne on ainoastaan, jos isa Robertin ainoa ordinaari on Suomen piispa, Jozef Wrobel... Mutta se siita. Pastoraalisista tarpeista johtuen voidaan papille myos myontaa ns. kaksoisriittisyys, jossa han toimittaa palveluksia ja sakramentteja yhdessa riituksessa uskovain tarpeiden mukaan, ja toisen riituksen mukaan kun uskovain joukko on enimmakseen toisen riituksen jasenista koostuva... Ymmartaakseni esim. Russicum'sta tulee tallaisia pappeja idan tarpeisiin...

        Ignatius


    • ovat Rooman

      ja Konstantinopolin tienoon uskovaiset olleet yhtä samaa uskontokuntaa, kunnes Itä-Rooman ja Länsi-Rooman auktoriteeteille oli tullut opillisia erimielisyyksiä uskonasioissa.

      Itä-Roomalaiset olivat olleet sitä mieltä, että puhdistautuminen pitää aloittaa itsestä, ja Länsi-Roomalaiset olivat olleet sitä mieltä, että käännyttäminen on ensisijaista.

      Erimielisyyden seurauksena Itä-Roomalaisista tuli Kreikkalaiskatolilaisia. He pyrkivät hiljentymällä saattamaan sisäisen ja ulkoisen sopusointuun.
      Länsi-Roomalaisista tuli Roomalaiskatolisia ja läntisellä, ulospäin kääntyneellä uskontokunnalla oli ohjeenaan levittää uskontoaan, tarvittaessa vaikka miekalla.

      Karttaa katsomalla on selvästi nähtävänä raja, joka erottaa itäiset ja läntiset uskonnot toisistaan.

      Amerikan intiaanien uskonto on rappeutunut kun sukuja on hajotettu, reservaateissa ja slummeissa ym. valtiokoneiston terrorissa lannistettu.
      Ennen valkoihoisten mantereelle tulemista intiaaneilla on ollut tietous kaikista nykyään tunnettujen kasvien parantavista ominaisuuksista. He ovat metsästäneet puhveleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jäätävä epävarmuus

      Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      83
      1658
    2. Ainakin hän on elossa

      ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      40
      1279
    3. En malta odottaa mies että tulet minuun

      Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu
      Ikävä
      87
      986
    4. Siltojen varjoissa

      Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja
      Ikävä
      202
      946
    5. Vanhemmalle naiselle

      Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.
      Ikävä
      68
      878
    6. Mitä hellittelynimiä

      Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      61
      863
    7. Mitä meille oikein

      Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      53
      862
    8. Pitsaa selliiä

      Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      20
      840
    9. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      34
      794
    10. Olet vain kiltimpi

      Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      789
    Aihe