Se että käyttää hammaslankaa ennen harjausta vai hammaslankaa harjauksen jälkeen?
Oisko vielä jotain mikä parantaisi hampaidenpesun tulosta?
Kumminpäin parempi tulos?
10
1435
Vastaukset
- *TheRoad*
Mielipide kysymys. Olen varma, että saat vastauksia laidasta laitaan. Minun mielipuoleni on, että ensin lankaus ja sitten harjaus. Välissä voi vielä vaikka purskutella/huuhdella suun vedellä, ettei ne hampaiden väleistä kaivetut moskat mene harjatessa takaisin koloihinsa. Tämähän on yleensä se mihin vedotaan, kun sanotaan että harjaus ensin ja lankaus sen jälkeen. Jos haluaa tätä noudattaa, niin varmaankin kannattaa huuhdella suu lankauksen jälkeen vedellä vielä suuremmalla syyllä.
- jozzucca
Yleensä suositellaan lankaamaan ensin, jotta hammastahnan fluori pääsisi paremmin vaikuttamaan ja kovettamaan hammasta hammasväleissä. Kun lankaa ensin niin bakteeripeite ei estä fluorin pääsyä hampaan pinnalle. Toisaalta suuta kielletään huuhtelemaasta pesun jälkeen, jotta suuhun jäisi tarpeeksi fluoria kovettamaan hampaita, joten jos tykkää purskutella lankauksen jälkeen, olisi hyvä langata ennen hampaiden pesua. Mutta itse vain tykkään langata hampaat pesun jälkeen (en purskuttele tahnaa vedellä pois harjauksen jälkeen).
Pääasia kuitenkin on että lankaa hampaat ennen taikka jälkeen pesun.
Jos haluaa tehdä hammsväleihin tehopuhdistuksen, voi sormella sivellä hammastahnaa hampaiden purupinnoille ja väleihin ja langata vasta sitten. Tällöin lanka vie tahnaa suoraan hammasväleihin.
Se vielä lankauksesta, että muistakaa langata myös ikenen alta hammasväleissä eli sen iennystys molemmilta puolilta eikä vain sitä itse hammasväliä. Näin myös ikenet pysyy kunnossa eikä tule ientulehdusta tai parodontiittia. Siis hammasvälissä lankaa tulisi liikuttaa molemman hampaan pintaa pitkin alas V:n muotoisella liikeradalla.- 2019
Olen samaa mieltä järjestyksestä, ensin lankaus ja sitten harjaus. Esität hyvin hammaslangan käytön. Itse käytän hammalankaa, jossa on fluoria. Tästä luulisi jotakin jäävän hammasväleihinkin.
- -
2019 kirjoitti:
Olen samaa mieltä järjestyksestä, ensin lankaus ja sitten harjaus. Esität hyvin hammaslangan käytön. Itse käytän hammalankaa, jossa on fluoria. Tästä luulisi jotakin jäävän hammasväleihinkin.
En voisi kuvitellekkaan että ensin pesu ja sitten lankaus, koska suoraan sanottuna jää paska maku suuhun. Eli ensin lankaus ja sitten pesu!
- *TheRoad*
- kirjoitti:
En voisi kuvitellekkaan että ensin pesu ja sitten lankaus, koska suoraan sanottuna jää paska maku suuhun. Eli ensin lankaus ja sitten pesu!
Tuota minäkin ihmettelen, puolikas possunruho kun tulee sieltä hampaiden väleistä, niin kyllä minä ainakin haluan pestä ne pois tai vähintäänkin purkutella vedellä. ;)
- *TheRoad*
" Toisaalta suuta kielletään huuhtelemaasta pesun jälkeen, jotta suuhun jäisi tarpeeksi fluoria kovettamaan hampaita, "
Voitko kertoa kuka kieltää?? Hammastahnoissa on kaikenlaisia "myrkkyjä" en todellakaan jättäisi huuhtelematta. - 13+8
*TheRoad* kirjoitti:
" Toisaalta suuta kielletään huuhtelemaasta pesun jälkeen, jotta suuhun jäisi tarpeeksi fluoria kovettamaan hampaita, "
Voitko kertoa kuka kieltää?? Hammastahnoissa on kaikenlaisia "myrkkyjä" en todellakaan jättäisi huuhtelematta.Minulle hammaslääkäri sanoi, että saa huuhdella harjauksen jälkeen, mutta lähinnä kevyesti purskutellen että näkyvä vaahto häviää. Hammastahnan makua saa jäädä suuhun, se olisi ihanteellinen tilanne.
- Ellisti
*TheRoad* kirjoitti:
Voitko kertoa kuka kieltää?? Hammastahnoissa on kaikenlaisia "myrkkyjä" en todellakaan jättäisi huuhtelematta.Hahahhaa! Anna mun kaikki kestää! Kerrohan vielä mitä nämä sun myrkyt on? Eihän hammastahna syötäväksi ole tarkoitettu, kun ei sillä ole ravitsemuksellisesti muuta arvoa kuin taata hampaiden pesun yhteydessä riittävä fluorin määrä. Mutta ei siinä nyt myrkyiksi luokiteltuja aineitakaan ole! Voi typeryys. Samaan kastiin menee kuin lisäaine vouhotus. Lisäaineista jaksetaan paasata, jolla ei loppujen lopuks ole mitään merkitystä kellekään. Sen sijaan itse tärkein, iso kokonaisuus eli ruuan ravitsemukselliseen arvoon kukaan ei kiinnitä huomiota. Faktat kuntoon ja turhat uskomukset ja vouhotukset pois.
- SUUVESI
Hmm. Harjaus, lankaus ja lopuksi suuvesi (sisältää fluoria). :)
- Nykyään lankaan
Lankaatko riittävän usein, jos lankaus aiheuttaa pahaa makua suuhun?
Itse olen inhonnut lankausta, sillä hammasvälini ovat pienet, joten lanka on vaikea viedä hammasväliin ilman, että siitä aiheutuu kipua ja verenvuotoa. (Tietenkin ikenistä vuotava veri on merkki ientulehduksesta, mutta lankaus on tuntunut niin ikävältä puuhalta, etten ole sitä jaksanut tehdä.)
Hammaslankain on hyvä ahtaille hammasväleille, ja silloin, kun tavallinen lanka tuppaa rispaantumaan ja jäämään hampaiden väliin.
Aiemmin minulla oli niitä hammaslankaimia, joissa lanka kulkee varren kanssa samansuuntaisesti. Lankaus jäi suorittamatta jo ihan siitä syystä, että poskihampaiden lankaus vaati hurjaa kikkailua (suupielet eivät tykkää siitä venyttelystä).
Vihdoin ja viimein sain hankituksi lankaimen vaihdettavalla lankainpäällä, jossa lanka kulkee kohtisuoraan lankaimen varren kanssa. Tuon kanssa on helppo ylettyä poskihampaisiin, lanka liukuu helposti väleissä eikä lankaa tarvitse kiskoa puolikasta rullaa, jotta sen saisi kieputettua sormien ympärille (ja poskihampaita langattaessa ei tarvitse tunkea kahta kättä suuhun).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k313984- 412679
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut412667Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82425- 302363
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3122220- 381949
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461643Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t481582- 1411487