12.9. sunnuntaina Hänen Autuutensa Jerusalemin patriarkka johtaa liturgian Uspenskin katedraalissa. Tällä palstalla lienee turhaa selittää, mitä katedraali tarkoittaa. Minua kummastuttaa suuresti, että KP metropoliitta Ambrosius ei ole mukana toimittamassa liturgiaa. Tapaus ei ole pelkästään nolo vaan myös huonoa käytöstä.
Vieraamme on vanhimman patriarkaatin johtaja ja vierailee tietääkseni ensimmäistä kertaa Suomessa. On moukkamaista, että katedraalin piispa ei itse ole paikalla. Tämän nyt ei pitäisi periaatteessa olla kenellekään yllätys, metropoliitta kun toimittaa palveluksia silloin, kun bisneksiltään ennättää. Kysymys kuuluukin, onko tämä oikein? Tilannetta voi verrata läheisen sukulaisen vierailuun. En minä ainakaan menisi ystävälleni kylään, jos samaan aikaan omassa kodissani vierailisi sukulainen, joka on käymässä ensimmäistä kertaa. Ei isäntä yksinkertaisesti voi laistaa velvollisuuksistaan!
Jokainen ymmärtää vertaukseni. Luterilainen kirkko "vihkii" ensimmäisen naispiispansa virkaan samana päivänä. Metropoliitan mielestä tämä tilaisuus on tärkeämpi. Syy tähän on selvä: media on paikalla ja jälleen voi antaa populistisia ja epä-ortodoksisia lausuntoja. Ja rakkaat veljet ja sisaret, älkää kavahtako tuota sanaa. Metropoliitta Ambrosiuksen poissaolo näyttää mallia papistolle. Kirkkoherra ei ole myöskään paikalla sunnuntaina. Hän on Tukholmassa toimittamassa palvelusta. Tämä ei missään nimessä ole yhtä väärin kuin metropoliitan poissaolo mutta kertoo jostain syvemmästä ongelmasta. Eikö Helsingin seurakuntaa informoitu tarpeeksi ajoissa ja jos ei, niin miksi?
Helsingin hiippakunnan ja seurakunnan tapa hoitaa HA Jerusalemin patriarkan vierailu on hävettävää. Onko metropoliitta tosiaan niin moukka, ettei tajua asian vakavuutta? Vakavuutta siinä mielessä, että patriarkan vierailu on oikeasti merkittävä ja tärkeä tapahtuma. Tai kenties häntä kiinnostaa enemmän naispiispa. Kuten todettua, Ambrosius pääsee jälleen antamaan mielisteleviä lausuntoja medialle. Toivottavasti joku kertoo patriarkalle, missä katedraalin isäntä on samaan aikaan, kun tämän pitäisi ottaa patriarkka vastaan! Minua ainakin hävettää.
Vahvista Jumala pyhää oikeaa uskoa sekä oikeauskoisia kristittyjä, alati, nyt ja iankaikkisesti. Amen.
MP Ambrosius ja Jerusalemin patriarkka
21
904
Vastaukset
- hämmästyttää kovasti
hämmästyttää kovasti asioiden arvojärjestys. Luterilaisen piispan vihkimykseen on kai kutsuttu ensisijaisesti muiden luterilaisten kirkkojen edustajia, eikä siellä paljon arvosteta Ortodoksisen kirkon metropoliittaa, hän on vain välttämätön paha ja ekumenisessa mielessä kutsuttu. Ambrosius ehtii tavata uuden piispan ja onnitella häntä myöhemminkin. Sen sijaan HA Jerusalemin patriarkan vierailu on historiallinen Ortodoksisen kirkon oma juttu.
Muistelen tapausta yli 30 vuoden takaa, jolloin KP arkkipiispa Paavali oli ollut vierailulla Turun seurakunnassa. Hän oli huomannut paikallisesta lehdestä, että Karjalan hiippakunnan kirkkoherra oli tullut ekumeniseen tilaisuuteen Turun luterilaiseen seurakuntaan, "ystävyysseurakuntaansa". KP Paavali soitti yhden puhelun ja määräsi oman kirkkoherransa Turun ortodoksiseen kirkkoon mukaan toimittamaansa liturgiaa, mikä oli tietenkin ainoa oikea ratkaisu.- sklöjdflökasdjf
Tänään postiluukusta kopsahti Ortodoksiviesti, jossa Ambro ottaa kantaa naisten asemaan seurakunnassa.
Ambro pitää sovinismina mm. sitä, että "naisten toisinaan yhäkin oletetaan tulevan kirkkoon huivi päässä".
Ambro kaipaa myös kirkollisen kielen uudistamista. Ambro kokee, että on vaarassa unohtua marttyyrinaiset. Ambrolta ne voivat hyvinkin unohtua hääriessään muurarimiesporukoissaan. Ortodokseilta ne eivät ainakaan ole vaarassa unohtua.
Koko lehti oli taas kaikkea muuta kuin ortodoksinen. Ainoa mielenkiintoinen juttu oli vierailu venäläiseen kylään. Aluksi mielenkiinnolla luin myös kultaajan kertomusta, kunnes selvisi, että sekin juttu oli kirjoitettu Ambron yksityisessä kulttuurikeskuksessa järjestettävän kultauskurssin mainokseksi.
Sitten yhteysliikkeen pappi Heba Huttusen kirjoitus suvaitsevaisuudesta. Heh. Ei tarvitse varmaan enempää avata. En jaksa edes lukea ja tulen vain vihaiseksi moisesta ortodoksien pilkkaamisesta. Heba naamioi aina homouden mamuuteen. Ne kaksi asiaa eivät vaan ole millään tavalla verrannollisa. Maahanmuutto ei ole syntiä ja tämä tuntuu olevan Heballe käsittämätön asia.
Lehden nimeksi voisi muuttaa: Ambrolandian Sanomat. Olen ilmoittanut, etten halua ko. lehteä enää kotiini, kun nyt vielä yli kolme kuukautta olen srk:n jäsen. - parasta, että
sklöjdflökasdjf kirjoitti:
Tänään postiluukusta kopsahti Ortodoksiviesti, jossa Ambro ottaa kantaa naisten asemaan seurakunnassa.
Ambro pitää sovinismina mm. sitä, että "naisten toisinaan yhäkin oletetaan tulevan kirkkoon huivi päässä".
Ambro kaipaa myös kirkollisen kielen uudistamista. Ambro kokee, että on vaarassa unohtua marttyyrinaiset. Ambrolta ne voivat hyvinkin unohtua hääriessään muurarimiesporukoissaan. Ortodokseilta ne eivät ainakaan ole vaarassa unohtua.
Koko lehti oli taas kaikkea muuta kuin ortodoksinen. Ainoa mielenkiintoinen juttu oli vierailu venäläiseen kylään. Aluksi mielenkiinnolla luin myös kultaajan kertomusta, kunnes selvisi, että sekin juttu oli kirjoitettu Ambron yksityisessä kulttuurikeskuksessa järjestettävän kultauskurssin mainokseksi.
Sitten yhteysliikkeen pappi Heba Huttusen kirjoitus suvaitsevaisuudesta. Heh. Ei tarvitse varmaan enempää avata. En jaksa edes lukea ja tulen vain vihaiseksi moisesta ortodoksien pilkkaamisesta. Heba naamioi aina homouden mamuuteen. Ne kaksi asiaa eivät vaan ole millään tavalla verrannollisa. Maahanmuutto ei ole syntiä ja tämä tuntuu olevan Heballe käsittämätön asia.
Lehden nimeksi voisi muuttaa: Ambrolandian Sanomat. Olen ilmoittanut, etten halua ko. lehteä enää kotiini, kun nyt vielä yli kolme kuukautta olen srk:n jäsen.sinä gölem et ottaisi ihan kaikkeen kantaa, eihän sinulle ole mitään valmiuksiakaan kritisoida, omilla peloilla ei voi mitään perustella
- xGolem
parasta, että kirjoitti:
sinä gölem et ottaisi ihan kaikkeen kantaa, eihän sinulle ole mitään valmiuksiakaan kritisoida, omilla peloilla ei voi mitään perustella
Kirjoitus, johon viittaat, ei ole minun koneeltani. Olen aikaisemmin esittänyt näkemykseni metropoliitta Ambrosiuksesta jo niin monelta kantilta, ettei tuohon naiskysymykseen tarvitse puuttua. Metropoliitta sotkee ortodoksisen uskon käsitteitä tehokkaasti ihan itse. Miksi mainostaisin sellaista, minkä jokainen voi lukea lehdestä ja osaa arvioida.
Myönnän jo hävinneeni tämän "nettisodan" avoimelle seurakunnalle. Siispä opiskelen joskus ymmärtämään kirkkoslaavia. Olen kuullut, että Troitsassa olisi vielä papistoa, joka saarnaa oikein. Siis ei tarvitse mennä Moskovan patriarkaatin kirkkoihin.
Olette sotkeneet minut moniin muihinkin nimimerkkeihin hieman turhaan. Kirjoittelen enemmänkin sanomalehtien nettipalstoilla. Siellä tyhmemmätkin vastaukset ovat älykkäämpiä, kuin enemmistö täällä. Eikä siellä takerruta nimimerkkeihin, vaan kirjoitettuun mielipiteeseen.
Huomaan, että joku on käynyt kaappaamassa nimimerkkini sillä aikaa, kuin en ole kirjoitellut tänne. Siksi tuo x edessä. Siispä uusi nimimerkki Golem on joku uusi tyyppi. - mayrim
sklöjdflökasdjf kirjoitti:
Tänään postiluukusta kopsahti Ortodoksiviesti, jossa Ambro ottaa kantaa naisten asemaan seurakunnassa.
Ambro pitää sovinismina mm. sitä, että "naisten toisinaan yhäkin oletetaan tulevan kirkkoon huivi päässä".
Ambro kaipaa myös kirkollisen kielen uudistamista. Ambro kokee, että on vaarassa unohtua marttyyrinaiset. Ambrolta ne voivat hyvinkin unohtua hääriessään muurarimiesporukoissaan. Ortodokseilta ne eivät ainakaan ole vaarassa unohtua.
Koko lehti oli taas kaikkea muuta kuin ortodoksinen. Ainoa mielenkiintoinen juttu oli vierailu venäläiseen kylään. Aluksi mielenkiinnolla luin myös kultaajan kertomusta, kunnes selvisi, että sekin juttu oli kirjoitettu Ambron yksityisessä kulttuurikeskuksessa järjestettävän kultauskurssin mainokseksi.
Sitten yhteysliikkeen pappi Heba Huttusen kirjoitus suvaitsevaisuudesta. Heh. Ei tarvitse varmaan enempää avata. En jaksa edes lukea ja tulen vain vihaiseksi moisesta ortodoksien pilkkaamisesta. Heba naamioi aina homouden mamuuteen. Ne kaksi asiaa eivät vaan ole millään tavalla verrannollisa. Maahanmuutto ei ole syntiä ja tämä tuntuu olevan Heballe käsittämätön asia.
Lehden nimeksi voisi muuttaa: Ambrolandian Sanomat. Olen ilmoittanut, etten halua ko. lehteä enää kotiini, kun nyt vielä yli kolme kuukautta olen srk:n jäsen.En ole lukenut.Jos näin sitten onkin.
Pahoittelen että tunnen velvollisuudekseni noudattaa Jumalan sääntöä peittää paljas pää rukoillesani ja kirkossa ettei sitä päätänsä häpäise.
Ei siihen mitään miehiä liity.Sovinismia se ei kuitenkaan ole vaan uskonnollista suvaitsemattomuutta antaa yksilön valita uskonsa harjoittamisen puitteet itse.
Itse en ilkeäisi olla pois omista menoista jos olisin piispa ja kyllä jos raamattu sanoo että nainen ei voi olla pappi.. niin se ei sitten voi olla pappi.Toki ihmistä voi tukea vaikka se syntiä tekisikin ja olisi siitä pahoillaan.
Mutta tässä ei taida olla oikein siitäkään kysymys.Minua kauhistuttaisi väännellä raamatun sanaa sillä verukkeella että aika muuttuu ja meistä nyt tuntuu tältä.Raamatussa on jyrkästi kielletty kyseiset asiat.
No minä olenkin traditionalisti... mutta en minä silti ottaisi silmää silmästä teesikseni...otappa nyt sitten selvää mikä se siten oikein on...
- XYZ*
Minusta Ambrosiuksen pitäisi heti peruuttaa osallistumisensa Helsingin evlut hiippakunnan juhliin! Omat vieraat hoidetaan ensi, ja sitten vasta, jos aikaa jää, mennään mukaan naapurin juhliin. Tuli vain mieleen, että nyt meidän, kirkkokansan tulisi sankkana joukkona täyttää katedraali.
- --------------------
Onko hänet varmasti kutsuttu ja meneekö hän juuri sinne tuolloin?
- mitenkään varma,
-------------------- kirjoitti:
Onko hänet varmasti kutsuttu ja meneekö hän juuri sinne tuolloin?
eikä kai sellaiseen tilaisuuteen mitenkään voi osallistua, jos oma kirkkokunta edellyttää hänen hoitavan hänelle asetetut tehtävät omassa katedraalissa tärkeän ja harvinaisen patriarkkavierailun aikana.
Mitä meidän metropoliittamme tekisi tilaisuudessa, jossa tärkeimmät kunniavieraat ovat pohjoismaisia naispiispoja kahvimyssyt päässään. Kyllä hän olisi siellä täysin tarpeeton ja tuntisi varmasti olevansa väärässä paikassa väärään aikaan. Uuden Helsingin piispan hän ehtii tavata milloin vain, hänet voi kutsua vaikka päiväkahville Sofiaan ja ottakoon vaikka tuomiorovastinsa mukaan. - XYZ*
mitenkään varma, kirjoitti:
eikä kai sellaiseen tilaisuuteen mitenkään voi osallistua, jos oma kirkkokunta edellyttää hänen hoitavan hänelle asetetut tehtävät omassa katedraalissa tärkeän ja harvinaisen patriarkkavierailun aikana.
Mitä meidän metropoliittamme tekisi tilaisuudessa, jossa tärkeimmät kunniavieraat ovat pohjoismaisia naispiispoja kahvimyssyt päässään. Kyllä hän olisi siellä täysin tarpeeton ja tuntisi varmasti olevansa väärässä paikassa väärään aikaan. Uuden Helsingin piispan hän ehtii tavata milloin vain, hänet voi kutsua vaikka päiväkahville Sofiaan ja ottakoon vaikka tuomiorovastinsa mukaan.mutta viimeiseen asti tietysti toivomme, ettei hän menisi tuohon tilaisuuteen. Kotimaa-lehden mukaan metropoliitta Ambrosius on luvannut pitää puheen juhlalounaalla. Kotimaan blogistin mukaan ap Leo ja katolilaisten piispa Teemu Sippo ovat myös saaneet kutsun, mutta kieltäytyneet siitä.
- ratlos
Outoa ja noloa on. Tietysti katedraalin isännän olettaisi olevan paikalla. Ei kahta sanaa.
- lkjhölkjk
Irja Askola 17.6.2010 sana.fin haastattelussa:
http://www.sana.fi/haastattelut/ristiriitojen_sulattaja/
"– Tutustuin moniin sisarkirkkojemme johtajista ja opin tulemaan heidän kanssaan toimeen. En usko, että naispiispan valitseminen on ekumeenisille suhteillemme suurikaan ongelma.
Teemme haastattelun ortodoksisessa kulttuurikeskuksessa Sofiassa Helsingin Vuosaaressa. Sinne on kokoontunut kansainvälinen naisteologien seminaari – onnittelijoita riittää. Myös Sofiaa johtava piispa Ambrosius antaa myhäillen Suomen ensimmäiselle naispiispalle täyden tukensa. "- tarjoaa luettavaksi
luterilaisten lehtiä? Totta kai niiden toimittajat kirjoittavat tietenkin oman käsityksensä mukaan, mutta en ymmärrä kenenkään ortodoksin niitä lukevan ja vielä tarkkaan miettivän niiden sanavalintojen merkitystä.
- kanonikon
kummallista, että tieto Jerusalemin patriarkan vierailusta saatiin Helsinkiin vasta aivan hiljattain.. Miksiköhän?
Kyllä vastuullisuus edellyttää myös jo luvattuihin tärkeisiin tilaisuuksiin osallistumisen. - täysin mahdollista,
kanonikon kirjoitti:
kummallista, että tieto Jerusalemin patriarkan vierailusta saatiin Helsinkiin vasta aivan hiljattain.. Miksiköhän?
Kyllä vastuullisuus edellyttää myös jo luvattuihin tärkeisiin tilaisuuksiin osallistumisen.että Ambro hoitaa velvollisuutensa Uspenskissa ja muutenkin HA patriarkan isäntänä, mutta poikkeaa välillä takaoven kautta siellä Luterilaisessa tuomiokirkossa. Eihän hänellä voi siellä olla mitään muita velvollisuuksia kuin näyttäytyä ja olla nähtävänä, ja kaikki menee hyvin, jos hänen osallistumisensa sattuu siihen kohtaan, jolloin luultavasti vieraina olevat piispat käyvät tervehtimässä vihittyä piispaa. Vasta kaikkien luterilaisten ja muiden protestanttisten kirkonjohtajien jälkeen lienee vasta ortodoksien vuoro. Ja auto voi odottaa siellä Senaatintorin kulmalla valmiina ajamaan metropoliitan taas takaisin varsinaiseen toimeensa Uspenskin katedraaliin. Näin sen on mentävä.
- asdkjfalkösjdf
tarjoaa luettavaksi kirjoitti:
luterilaisten lehtiä? Totta kai niiden toimittajat kirjoittavat tietenkin oman käsityksensä mukaan, mutta en ymmärrä kenenkään ortodoksin niitä lukevan ja vielä tarkkaan miettivän niiden sanavalintojen merkitystä.
Ambrohan niissä luterilaisissa lehdissä yleensä esiintyy. Näistä luterilaisista lehdistä saa oikean kuvan Ambron tekemisistä. Minä ainakin aitona ortodoksina kaivan oikean tiedon vaikka kiven alta kun luottamus Ambroihin ja sen ystäviin on mennyt jo aikaa sitten. Jos haluaa elää täydellisessä pimennossa, voi jatkaa Ambrolandian Sanomien lukemista.
- Ambrosiusta tarvitak
Ambrosiusta tarvitakaan, sillä ennakkotietojen mukaan paikalla on KP Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Tosin Helsingin metropoliitan osallistuminen palvelukseen olisi tietenkin suotavaa, mutta jos jonkun on sitten edustettava kirkkokuntaa luterilaisten piispanvihkimyksessä niin se on kai sitten Ambrosiuksen tehtävänä. Toivottavasti hän ymmärtää jättää sen läntisen tyylin mukaisen piispan/papinkauluksensa sinne Sofiaan.
- Kadilo
Helsingin Ortodoksista hiippakuntaa edustamaan olisi hyvin riittänyt metropoliitta Ambrosiuksen sihteeri. Olihan siellä paikalla ekumeeninen pappimmekin.
Miksi ihmeessä ortodoksisella kirkolla pitäi olla paikalla arvokkaampi edustaja, kuin katolisilla? - sdflöldkf
Kadilo kirjoitti:
Helsingin Ortodoksista hiippakuntaa edustamaan olisi hyvin riittänyt metropoliitta Ambrosiuksen sihteeri. Olihan siellä paikalla ekumeeninen pappimmekin.
Miksi ihmeessä ortodoksisella kirkolla pitäi olla paikalla arvokkaampi edustaja, kuin katolisilla?Eikös tämä ekumeeninen pappi ole siirtynyt ortodoksisesta yhteysliikkeen papiksi? Molempia on mahdoton palvella.
- sivusilmin
"Metropoliitta Ambrosiuksen poissaolo näyttää mallia papistolle. Kirkkoherra ei ole myöskään paikalla sunnuntaina. Hän on Tukholmassa toimittamassa palvelusta."
Joutaisivat useamminkin olemaan harhauskoisten tilaisuuksissa tai Tukholmassa. Mieluiten pysyvästi.
Kun siloleukayhteysherrat ja lutuhyysärit ovat poissa kuviosta, on ehkä toivoa, että Uspenskissa voidaan toimittaa käsikirjojen ja Kirkon ohjesääntöjen mukaiset normaalit palvelukset ilman tavaksi tulleita sateenkaarikansan "Veljet ja sisaret"-kotkotuksia.- kljölkj
Tuntuvat tosiaan olevan aivan turhaa porukkaa. Paremmin pärjäisimme ilman.
- piispojen välillä
kljölkj kirjoitti:
Tuntuvat tosiaan olevan aivan turhaa porukkaa. Paremmin pärjäisimme ilman.
Minusta piispoilla on ihan looginen työnjako viime viikonloppuna.
Jerusalemin ja koko Palestinan partiarkka on oman kirkkonsa päämies. Joten on aivan paikallaan että meidän kirkon päämies arkkipiispa Leo palveli hänen kanssaan vierailun tärkeämmässä jumalanpalveksessa. Kaikki muu olisi ollut epäkohteliasta.
Ambrosius on Helsingin paikallinen piispa, ja on vähintäänkin kohteliasta olla läsna toisen kansankirkon saman paikkakunnan piispan vihkiäisissä. Kaikki muu olisi ollut epäkohteliasta.
Vaikka kirkkomme esipaimenet tunnetusti eivät ole aivan hyvissä välin keskenään, niin onneksi he pysytvät näköjään kordinoimaan keskinäistä työtään hyvin, kun on tärkeistä kysymyksistä kysymys.
Ja kirkkoherran poissaoloista. Tukholman suomalainen ortodoksinen seurakunta on ollut ilman omaa pappia, ja on täysin riippuvainen suomalaisista, ruotsia osaavien pappien naapuriavusta. Tarkoittaako täällä jankuttavat kirjoittajat, että meidän kirkosta aikoinaan lähteneet veljet ja sisaret olisi jätettävä yksin? Kyllä Uspenskissa papistoa riitti sunnuntaina. Säälittävää napaan tujolittamista.
Herra varjelkoon meidät jos tämän palstan puupää-keittiöteologit saisivat vaikutusvaltaa missään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703550Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483503Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463322- 532769
- 322036
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301962Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401695- 481676
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä961625- 391390