Tekis mieli päivittää VW caddy uudempaan, mutta kun niitä ei oo enää tehty kohta 20 vuoteen. Tässä suhteessa en ole nirso merkkien suhteen, mutta tuohon verrattuna taitavat olla melkosia dieselirohmuja kaikki 2000 vuosimallin kieppeillä valmistetut rohjot. Vaikö? Vai ostanko imudieselin tilalle td-tekniikan ja 5 vaihteisen kirstun, saaden näin uutta vastaavan pelin itselleni?
Nuuka avolava
33
2057
Vastaukset
- vintsa sadalla
Kolmen hengen istuin ei olisi pahitteeksi, jos vaihtoon ryhdyn.
- ---
miten siitä kohta 20 vuotta vanhasta autosta tulee uutta vastaa peli ainoastaan moottorin ja vaihdelaatikon vaihdolla ? omat kokemukset autoista on kyllä sellaisia että moottori ja voimansiirto kyllä kestää,mutta pellit tahtoo hävitä siitä ympäriltä.eikä se että hitsaa/vaihtaa uutta peltiä muuta autoa uudeksi.
- vintsa sadalla
Että ajetut matkat on pitkiä, meteli on motarilla melkoinen. Viides vaihde ja ja turbodiiseli tota kippoa liikuttamaan päivittäis kulkupuolen vastaamaan nykypäivää ja käyttötarkoitusta. Mutta jos vaihdan autoa, yleensä on ollut käyttöautopuolella tapana päivittää uudempaan.
Nyt kun veitsenterävä huomiosi on saanut selityksen, voitko neropatti listata tähän esim. 2000 vuoden avolavojen kulutukset, tai edes pääseekö jollain mallilla yhtä halvalla. Minä en löytänyt mistään listaa, joten suureen älyysi minun on turvauduttava.
P.S. Ajatko partasi ajatuksen voimalla? - ----
vintsa sadalla kirjoitti:
Että ajetut matkat on pitkiä, meteli on motarilla melkoinen. Viides vaihde ja ja turbodiiseli tota kippoa liikuttamaan päivittäis kulkupuolen vastaamaan nykypäivää ja käyttötarkoitusta. Mutta jos vaihdan autoa, yleensä on ollut käyttöautopuolella tapana päivittää uudempaan.
Nyt kun veitsenterävä huomiosi on saanut selityksen, voitko neropatti listata tähän esim. 2000 vuoden avolavojen kulutukset, tai edes pääseekö jollain mallilla yhtä halvalla. Minä en löytänyt mistään listaa, joten suureen älyysi minun on turvauduttava.
P.S. Ajatko partasi ajatuksen voimalla?tiedä miten partani ajo liittyy tähän,mutta en aja partaa ajatuksenvoimalla.
ja nyt kun sinua suuresti askarruttanut kysymys on ratkennut voi jatkaa niiden kulutus taulukoiden etsintää sillä en todellakaa,ja tuskin kukaan muukaan,voi tietää vuoden 2000 avolavojen kulutuksia,niitä kulutuksia kun ei läheskään kaikki kyseisten autojen omistajat/käyttäjät mittaa.mutta toden näköisesti kaltaisellesi neropatille sopiva auto olisi polkuauto. - LÖYTYY!!!!!
---- kirjoitti:
tiedä miten partani ajo liittyy tähän,mutta en aja partaa ajatuksenvoimalla.
ja nyt kun sinua suuresti askarruttanut kysymys on ratkennut voi jatkaa niiden kulutus taulukoiden etsintää sillä en todellakaa,ja tuskin kukaan muukaan,voi tietää vuoden 2000 avolavojen kulutuksia,niitä kulutuksia kun ei läheskään kaikki kyseisten autojen omistajat/käyttäjät mittaa.mutta toden näköisesti kaltaisellesi neropatille sopiva auto olisi polkuauto.Nykypäivän avolavassa on tottakai ajotietokone joka näyttää kulutuksen(3,0 aut.askilla oleva Izusu kuluttaa mm.maantieajossa 8.5 litraa)Tpippimittarilla ja tankkauksella mitattu kulutus hieman pienempi eli 8.3 litraa/100 km.(melko luotettava tulos siis.)Kyydin väitän olevan myös komiaa ja alottelialle voin sanoa
että vaihda ihmeessä 20 vuotias romusi pois ihan ajoominaisuuksienkin takia,yllätyt tehojen /mukavuuden suhteen POSITIIVISESTI.Nappulaa valitettavasti kyllä pitää löytyä se 35-40 tonnia ennenkuin pääset maistamaan tätä herkkua. - laviska
LÖYTYY!!!!! kirjoitti:
Nykypäivän avolavassa on tottakai ajotietokone joka näyttää kulutuksen(3,0 aut.askilla oleva Izusu kuluttaa mm.maantieajossa 8.5 litraa)Tpippimittarilla ja tankkauksella mitattu kulutus hieman pienempi eli 8.3 litraa/100 km.(melko luotettava tulos siis.)Kyydin väitän olevan myös komiaa ja alottelialle voin sanoa
että vaihda ihmeessä 20 vuotias romusi pois ihan ajoominaisuuksienkin takia,yllätyt tehojen /mukavuuden suhteen POSITIIVISESTI.Nappulaa valitettavasti kyllä pitää löytyä se 35-40 tonnia ennenkuin pääset maistamaan tätä herkkua.vaihda siihen viis lovinen laatikko, se sepelimylly muuttuu autoksi, renkaita isommaksi ei ole hullumpi ajatus.
- vaikka kuplalla
LÖYTYY!!!!! kirjoitti:
Nykypäivän avolavassa on tottakai ajotietokone joka näyttää kulutuksen(3,0 aut.askilla oleva Izusu kuluttaa mm.maantieajossa 8.5 litraa)Tpippimittarilla ja tankkauksella mitattu kulutus hieman pienempi eli 8.3 litraa/100 km.(melko luotettava tulos siis.)Kyydin väitän olevan myös komiaa ja alottelialle voin sanoa
että vaihda ihmeessä 20 vuotias romusi pois ihan ajoominaisuuksienkin takia,yllätyt tehojen /mukavuuden suhteen POSITIIVISESTI.Nappulaa valitettavasti kyllä pitää löytyä se 35-40 tonnia ennenkuin pääset maistamaan tätä herkkua.käyttöön, ei muuten mitää järkee 2 henken auto 35-40 että viitsit.
- Vintsa sadalla
vaikka kuplalla kirjoitti:
käyttöön, ei muuten mitää järkee 2 henken auto 35-40 että viitsit.
Perheen talouskukkarosta kun maksan kaiken, ja ajan 30Gm vuodessa, ni tollasta Isuzun tapaista löpöviemäriä en halua. Ennemmin dieselöi sit vaikka doppelkabin natsipakastimen. Tyyli edes korvais puuttuvat ominaisuudet.
- Josef K
Hilux 2001 4WD (2LT-II etukammioturbo, ei D4D) kulutti 3:n vuoden kirjanpidossa 9,42 l/100km; kaikki maantiet, talviajot, kaupunkiajot, kärrynvedot ja kinttupolun kierrot siinä mukana. Maantiellä alimmillaan ilman kuormaa noin 8,5 l/100 km. Eli, ei mikään talousihme; ei ainakaan "kainuun kansallisautoon" eli Caddyyn verrattuna. Ranger 4WD 2008 on tähän mennessä tehnyt samoissa oloissa 8,28 l/100 km. Eli suorasuihku-kooleri on vähän - mutta vain vähän - taloudellisempi. Rankun välitykset ovat lisäksi pidemmät kuin Hilussa, mikä selittää osansa pienemmästä kulukista. Lisämausteena kannattaa muistaa, että ilman CO2-tietoa eli painon perusteella käyttöverotettavat pakut (vanhemmat kuin 2006) tulevat verojensa puolesta paljon kalliimmiksi jo ensi vuonna. Kevyt Caddy on silloinkin edelleen halpa (vuosiverot vain kaksinkertaistuvat...).
Jos halpaa kyytiä halunnet, etkä nelivetoa kaipaa: Dacia Logan 1,5 tdc. Jokseenkin tasan kuin Caddy ja ainoa uusi auto tässä luokassa. 15 kiloEUR. Onko sitten yhtä sitkeän luja, kuin Caddy? Vain ajan myötä selviää.- tai mersu
Ilmanmuuta Dacia tälle miehelle jolla ei ole lava-auton suhteen mitään muita vaatimuksia kuin että autossa pitää lava olla.Vanha sanonta "ladan hinnalla ei mersua saa".Dacia on varmasti ok jos on valmis tyytymään vähään eikä pahemmissa paikoissa koskaan ole tarvis kulkea.Pärjäähän monet henkilöautoiliatkin pelkällä etuvedolla kesäasfaltilla ja miksei talvisinkin jos tiet pidetään aurattuina.Viime vuonna kun oli Suomessa
aavistuksen lumisempi talvi. (normaali talvi) oli kuitenkin "itku" herkässä näilläkin palstoilla ja ainahan syyllinen löytyi huonosta teiden kunnossapidosta.Tosiasia on kuitenkin se että kannattaa harkita ostaa POHJOLAN oloihin sopiva auto millä pääset eteenpäin kelissä kuin kelissä ja juuri nämä neliveto pic-upit ovat niitä joilla
pääsee,eikä tarvitse palstoille palata itkemään huono teiden kunnossapitoa. - vintsa sadalla
tai mersu kirjoitti:
Ilmanmuuta Dacia tälle miehelle jolla ei ole lava-auton suhteen mitään muita vaatimuksia kuin että autossa pitää lava olla.Vanha sanonta "ladan hinnalla ei mersua saa".Dacia on varmasti ok jos on valmis tyytymään vähään eikä pahemmissa paikoissa koskaan ole tarvis kulkea.Pärjäähän monet henkilöautoiliatkin pelkällä etuvedolla kesäasfaltilla ja miksei talvisinkin jos tiet pidetään aurattuina.Viime vuonna kun oli Suomessa
aavistuksen lumisempi talvi. (normaali talvi) oli kuitenkin "itku" herkässä näilläkin palstoilla ja ainahan syyllinen löytyi huonosta teiden kunnossapidosta.Tosiasia on kuitenkin se että kannattaa harkita ostaa POHJOLAN oloihin sopiva auto millä pääset eteenpäin kelissä kuin kelissä ja juuri nämä neliveto pic-upit ovat niitä joilla
pääsee,eikä tarvitse palstoille palata itkemään huono teiden kunnossapitoa.Ei mulla oo ollu mitään valittamista lumisesta talvesta eikä kuumasta kesästä, vaikka ilmastoimattomalla etuvedolla köröttelenkin. Oon varmasti parempi kuski kun muut, ja kovempi jätkä.Niinkuin sanottu, 30 000 vuodessa mittariin, ja joku ehdottaa että pitäs tuplata dieselin kulutus toisen vetävän akselin takia.
Minä kuten varmasti muutkin "avolavistit" olen vaan ihastunut siihen suunnattomasti, että ei tartte repiä sitä kolisevaa muulia siellä auton perässä. Se kärry kun on integroitu välittömästi siihen ohjaamon taakse. Siinä menee kivasti polttopuut, prätkä, rakennustarvikkeet ja roskat.
Daciasta tuli mieleen itäblokki ja Skodan pikuppi. Aiheeseen perehtyy hän. Kuvissa näyttää lava vieläkin pienemmältä ku caddyssä, paha sanoa. - vintsa sadalla
Vastauksesta. Kainuun kansallisauto ilmaisuna oli kovin kiehtova. Pidin siitä.
- laite
vintsa sadalla kirjoitti:
Ei mulla oo ollu mitään valittamista lumisesta talvesta eikä kuumasta kesästä, vaikka ilmastoimattomalla etuvedolla köröttelenkin. Oon varmasti parempi kuski kun muut, ja kovempi jätkä.Niinkuin sanottu, 30 000 vuodessa mittariin, ja joku ehdottaa että pitäs tuplata dieselin kulutus toisen vetävän akselin takia.
Minä kuten varmasti muutkin "avolavistit" olen vaan ihastunut siihen suunnattomasti, että ei tartte repiä sitä kolisevaa muulia siellä auton perässä. Se kärry kun on integroitu välittömästi siihen ohjaamon taakse. Siinä menee kivasti polttopuut, prätkä, rakennustarvikkeet ja roskat.
Daciasta tuli mieleen itäblokki ja Skodan pikuppi. Aiheeseen perehtyy hän. Kuvissa näyttää lava vieläkin pienemmältä ku caddyssä, paha sanoa.Niin, pääasiassahan siitä teiden kunnossapidosta ja vajaavetoisten huonosta etenemiskyvystä näillä palstoilla "itkivät" nelivetomiehet. Pitihän se mainostaa nelivedon erinomaisuutta, kun siihen kerrankin oli tilaisuus.
Tuo Dacia olisi kyllä mielenkiintoinen peli. Polttoaineenkulutukseksi(yhdistetty) luvataan 5,2 l/100 km, ja ajettavuuden luulisi olevan aika henkilöautomainen, kun alustarakenteet on lainattu farmarimallin Loganista. Pitänee kuitenkin vielä muutama vuosi odotella, ennen kuin niitä alkaa käytettynä löytymään... - viime talvena
vintsa sadalla kirjoitti:
Vastauksesta. Kainuun kansallisauto ilmaisuna oli kovin kiehtova. Pidin siitä.
Älkäähän "poijaat" ihan uskoko että nelivetoautoiliat on ihan ensimmäisenä hukassa kun Suomessa lunta "hieman tupruttelee" paljon tuli autettua vajaavetoisia autoja hesassa pois ihan parkkiruudusta viime talvenaTienpenkoistakin hinasin kaikenkaikkaan kuusi autoa enemmän tai vähemmän syvältä lumipenkasta.
Syvyydllähän ei ole juuri merkitystä vajaavetoinen autohan on talvella heti jumissa kun joku pyörä on
pudonnut väkäkin tieltä alemmas .Siinä sit huutaa vain kone ja pyörät lyö sutia,sitä en tiedä onko koko Suomessa näitä kuljettajia paljon jotka luottavat kaasun raakaan ylösnostavaan voimaan vai onko ajatus vain helsinkiseutukeskeinen.Neliveto pic-upilla kyllä henkilö auto aina nousee,ja hyvin apu kelpasi ainakin viime talvena. - valintoja...
viime talvena kirjoitti:
Älkäähän "poijaat" ihan uskoko että nelivetoautoiliat on ihan ensimmäisenä hukassa kun Suomessa lunta "hieman tupruttelee" paljon tuli autettua vajaavetoisia autoja hesassa pois ihan parkkiruudusta viime talvenaTienpenkoistakin hinasin kaikenkaikkaan kuusi autoa enemmän tai vähemmän syvältä lumipenkasta.
Syvyydllähän ei ole juuri merkitystä vajaavetoinen autohan on talvella heti jumissa kun joku pyörä on
pudonnut väkäkin tieltä alemmas .Siinä sit huutaa vain kone ja pyörät lyö sutia,sitä en tiedä onko koko Suomessa näitä kuljettajia paljon jotka luottavat kaasun raakaan ylösnostavaan voimaan vai onko ajatus vain helsinkiseutukeskeinen.Neliveto pic-upilla kyllä henkilö auto aina nousee,ja hyvin apu kelpasi ainakin viime talvena.Jos auto lipsahtaa lumipenkalle, on jo tehty paha ajovirhe. Silloin saa kiittää onneaan, että auto suistui penkalle, eikä vastaantulevan rekan eteen. Ja kun auto on siellä penkalla ei nelivetokaan yleensä enää auta. Kun pohja lepää lumen päällä eivätkä pyörät tapaa maata, ei ole paljoakaan merkitystä sillä, moniko pyörä lyö tyhjää...
Ominavuin parkkiruudusta ulos pääsemiseen on ainakin kaksi ratkaisua. Auton vaihto maasturiin tai lumilapion pitäminen tavaratilassa. Jokainen voi miettiä kumpi ratkaisu sopii itselle paremmin.
On hienoa, että auttamishalua vielä löytyy. Ainakaan minä en kuitenkaan viitsi nelivetomaasturia hankkia pelkästään siksi, että pääsisin hinailemaan ojanpenkalle suistuneita autoja takaisin tielle, parkkiruutuun aurausvallin taakse jumittuneille voin sitä lapiota lainata... - nishani
valintoja... kirjoitti:
Jos auto lipsahtaa lumipenkalle, on jo tehty paha ajovirhe. Silloin saa kiittää onneaan, että auto suistui penkalle, eikä vastaantulevan rekan eteen. Ja kun auto on siellä penkalla ei nelivetokaan yleensä enää auta. Kun pohja lepää lumen päällä eivätkä pyörät tapaa maata, ei ole paljoakaan merkitystä sillä, moniko pyörä lyö tyhjää...
Ominavuin parkkiruudusta ulos pääsemiseen on ainakin kaksi ratkaisua. Auton vaihto maasturiin tai lumilapion pitäminen tavaratilassa. Jokainen voi miettiä kumpi ratkaisu sopii itselle paremmin.
On hienoa, että auttamishalua vielä löytyy. Ainakaan minä en kuitenkaan viitsi nelivetomaasturia hankkia pelkästään siksi, että pääsisin hinailemaan ojanpenkalle suistuneita autoja takaisin tielle, parkkiruutuun aurausvallin taakse jumittuneille voin sitä lapiota lainata...kehiin, sanotaan pyörä mikä ei vedä niin se jarruttaa, itselläni on nelikko mutta silti isompia kiitoslauluja asiasta tee, ajelen aikas paljon yksin pikkuteillä tottaha siihen luottaa minkä takavedolla matka pysähtyy niin pääsis nelivedolla pois.
- caddysti
nishani kirjoitti:
kehiin, sanotaan pyörä mikä ei vedä niin se jarruttaa, itselläni on nelikko mutta silti isompia kiitoslauluja asiasta tee, ajelen aikas paljon yksin pikkuteillä tottaha siihen luottaa minkä takavedolla matka pysähtyy niin pääsis nelivedolla pois.
itsekin tässä avolava hakusessa kun caddy alkaa lopussa. Kova mietintä on ollut itselläkin että minkä auton haluaa, lava-auto se kuitenkin on.
Caddy tuo säästöpossuksiksikin mainittu kulutti n. 5,5l/100 km.että ei ihan paha kulutusinen ja nämä nykyajan lava-autot ovat aika isokokoisia ja -syömäisiäkin ja hintaakin ihan tarpeeksi..
Daciaa tässä on harkittu ja harkitsen edelleen, mutta mitään päätöstä ei ole näköpiirissä mikä automerkki olisi.
Etsintä jatkuu.. ja jos sama caddy tulisi markkinoille uudelleen ei mitään ongelmaa mikä auto se oikea olisi. - Vintsa sadalla
caddysti kirjoitti:
itsekin tässä avolava hakusessa kun caddy alkaa lopussa. Kova mietintä on ollut itselläkin että minkä auton haluaa, lava-auto se kuitenkin on.
Caddy tuo säästöpossuksiksikin mainittu kulutti n. 5,5l/100 km.että ei ihan paha kulutusinen ja nämä nykyajan lava-autot ovat aika isokokoisia ja -syömäisiäkin ja hintaakin ihan tarpeeksi..
Daciaa tässä on harkittu ja harkitsen edelleen, mutta mitään päätöstä ei ole näköpiirissä mikä automerkki olisi.
Etsintä jatkuu.. ja jos sama caddy tulisi markkinoille uudelleen ei mitään ongelmaa mikä auto se oikea olisi.Ruotsissa on myynnissä noita Felicia pickuppeja, välillä suomessakin, eiköhän ne lienee polon SDI-koneella ole. Ihan riittävän tehoton kone caddyistille, ja kulutuskin samaa.
Miten oot saanu sen viemään noin perkeleesti? Lavakuomu? - "kitinää"odotettavis
valintoja... kirjoitti:
Jos auto lipsahtaa lumipenkalle, on jo tehty paha ajovirhe. Silloin saa kiittää onneaan, että auto suistui penkalle, eikä vastaantulevan rekan eteen. Ja kun auto on siellä penkalla ei nelivetokaan yleensä enää auta. Kun pohja lepää lumen päällä eivätkä pyörät tapaa maata, ei ole paljoakaan merkitystä sillä, moniko pyörä lyö tyhjää...
Ominavuin parkkiruudusta ulos pääsemiseen on ainakin kaksi ratkaisua. Auton vaihto maasturiin tai lumilapion pitäminen tavaratilassa. Jokainen voi miettiä kumpi ratkaisu sopii itselle paremmin.
On hienoa, että auttamishalua vielä löytyy. Ainakaan minä en kuitenkaan viitsi nelivetomaasturia hankkia pelkästään siksi, että pääsisin hinailemaan ojanpenkalle suistuneita autoja takaisin tielle, parkkiruutuun aurausvallin taakse jumittuneille voin sitä lapiota lainata...Valtiovalta(Katainen) ovat etunenässä luomassa maahan autokantaa jossa kulutus olisi mieluusti n.4l/100 km.Minustakin hieno tavoite,vaan muuten nämä "pikkukinnerit" eivät sovellu "Pohjolan" arktiseen talveen
ja toisaalta EU.rajoittamaan eläinkantaan.4x4 pic-up omistajat eivät valita mm.täällä Suomi 24 palstalla
Tieverkosto ja Kunnossapito,kyllä ne on nimeenomaan "pikkukinnerin" omistajat jotka ovat joko omasta
tai valtiovallan veroohjailusta johtuen ostaneet itselleen Suomen olosuhteisiin sopimattoman auton.
4x4 auton omistajana suuntaisinkin rahavaroja aivan eri tavalla,talviaurauksista /suolauksesta voisi säästää todella paljon ja käyttää k.o.rahaa asfaltointiin.Joka kevät on lumi/jää sulanut itsestään joten
turhaa suolausta ja auraamista kannattaisi kustannussyistä välttää.Neliveto pic-up menee eteenpäin
ilman auraamisia ja suolauksia.Turhaa työtä voisi siis välttää "yksinkertaisella" kikalla eli ostaa itselleen Pohjolan olosuhteisiin soveltuvan auton ei tarvitse ainakaan sitten "kitistä" Suomi 24 tieverkosto ja kunnossapito palstalla.Aivan pian muuten tulee ensilumi ja siitä se "kitinä "taas alkaa! - Loskassa rämpien
"kitinää"odotettavis kirjoitti:
Valtiovalta(Katainen) ovat etunenässä luomassa maahan autokantaa jossa kulutus olisi mieluusti n.4l/100 km.Minustakin hieno tavoite,vaan muuten nämä "pikkukinnerit" eivät sovellu "Pohjolan" arktiseen talveen
ja toisaalta EU.rajoittamaan eläinkantaan.4x4 pic-up omistajat eivät valita mm.täällä Suomi 24 palstalla
Tieverkosto ja Kunnossapito,kyllä ne on nimeenomaan "pikkukinnerin" omistajat jotka ovat joko omasta
tai valtiovallan veroohjailusta johtuen ostaneet itselleen Suomen olosuhteisiin sopimattoman auton.
4x4 auton omistajana suuntaisinkin rahavaroja aivan eri tavalla,talviaurauksista /suolauksesta voisi säästää todella paljon ja käyttää k.o.rahaa asfaltointiin.Joka kevät on lumi/jää sulanut itsestään joten
turhaa suolausta ja auraamista kannattaisi kustannussyistä välttää.Neliveto pic-up menee eteenpäin
ilman auraamisia ja suolauksia.Turhaa työtä voisi siis välttää "yksinkertaisella" kikalla eli ostaa itselleen Pohjolan olosuhteisiin soveltuvan auton ei tarvitse ainakaan sitten "kitistä" Suomi 24 tieverkosto ja kunnossapito palstalla.Aivan pian muuten tulee ensilumi ja siitä se "kitinä "taas alkaa!Siinä taas nähtiin nelivetokuskin usko ja järjenjuoksu...
Mietihän missä kunnossa tiet olisivat, jos niitä ei talvella aurattaisi. Teille kertyisi nopeasti tiivis parinkymmenen sentin lumikerros, jonka läpi nastarenkaat söisivät urat asfalttiin asti. Siinä sitten ajettaisiin kuin kiskoilla, ohittaminen olisi nelivetoisellakin mahdotonta ja jos auto jostakin syystä nousisi pois urasta, niin pyörähtäminen olisi hyvin lähellä...
Lisää ongelmia olisi edessä keväällä, kun se lumikerros alkaa sulaa ja muuttuu loskaksi. Ne urat olisivat täynnä vettä ja loskaa ja liikenne puuroutuisi entisestään. Normaaleissa maantienopeuksissa nelivetoinenkin nousisi liirtoon loskapatjan päälle ja ajonopeus olisi pakko pitää hyvin matalana.
Suolausta voisi minunkin mielestäni vähentää. Aurausta sen sijaan ei. Luulisin, että auraus tulee paljon halvemmaksi ja häiritsee vähemmän liikennettä kuin tiiviin, jäätyneen lumikerroksen säännöllinen höylääminen tiekarhulla. Sitäkin voisi miettiä, kumpi on kansantaloudellisesti järkevämpää, se että väki puskee hangessa eteenpäin isoilla bensasyöpöillä maastureilla, vai se että tie aurataan jonka jälkeen ajaminen onnistuu tavallisella taloudellisella perheautolla...
Omalla kotipolulla on ehkä hauska leikkiä offroad-kuskia. Julkisella tieverkolla auraamattomuus ei toimisi vaikka kansalla olisi millaiset maasturit, jos tavaroiden ja ihmisten halutaan liikkuvan nykyiseen tahtiin. - sopimaton autokanta
Loskassa rämpien kirjoitti:
Siinä taas nähtiin nelivetokuskin usko ja järjenjuoksu...
Mietihän missä kunnossa tiet olisivat, jos niitä ei talvella aurattaisi. Teille kertyisi nopeasti tiivis parinkymmenen sentin lumikerros, jonka läpi nastarenkaat söisivät urat asfalttiin asti. Siinä sitten ajettaisiin kuin kiskoilla, ohittaminen olisi nelivetoisellakin mahdotonta ja jos auto jostakin syystä nousisi pois urasta, niin pyörähtäminen olisi hyvin lähellä...
Lisää ongelmia olisi edessä keväällä, kun se lumikerros alkaa sulaa ja muuttuu loskaksi. Ne urat olisivat täynnä vettä ja loskaa ja liikenne puuroutuisi entisestään. Normaaleissa maantienopeuksissa nelivetoinenkin nousisi liirtoon loskapatjan päälle ja ajonopeus olisi pakko pitää hyvin matalana.
Suolausta voisi minunkin mielestäni vähentää. Aurausta sen sijaan ei. Luulisin, että auraus tulee paljon halvemmaksi ja häiritsee vähemmän liikennettä kuin tiiviin, jäätyneen lumikerroksen säännöllinen höylääminen tiekarhulla. Sitäkin voisi miettiä, kumpi on kansantaloudellisesti järkevämpää, se että väki puskee hangessa eteenpäin isoilla bensasyöpöillä maastureilla, vai se että tie aurataan jonka jälkeen ajaminen onnistuu tavallisella taloudellisella perheautolla...
Omalla kotipolulla on ehkä hauska leikkiä offroad-kuskia. Julkisella tieverkolla auraamattomuus ei toimisi vaikka kansalla olisi millaiset maasturit, jos tavaroiden ja ihmisten halutaan liikkuvan nykyiseen tahtiin.Niin no joo olet aivan oikeassa siinä että,täytteen auraamattomuuteen ei voida mennä,toisaalta ehkä kitinää nimimerkkikään ei tätä tarkoittanut,siinä kyllä on POINTTIA että maahan ollaan veroohjailulla luomassa entistäkin sopimattomampaa autokantaa,ei nyt sentään pohjoisessa SUOMESSA ainoa kriteeri saisi olla 4 litran pintaan oleva kulutus.Täällä harvaan asutussa maassa etäisyydet ovat pitkiä moneen muuhun euroopan maahan verraten joten tälläistä veroohjailua täällä ei kyllä tarvita jo siitäkin syystä että kyllä moni kaupunkilainen ostaa ilman tälläistä ohjailua itselleen pienikulutuksellisen auton jo ihan kulutussyistä säästääkseen.(on myös näppärä mm.parkiin ajaessa)Toisaalta kun on muutakin Suomea kuin kaupunkit niin mm.omalta kohdaltani totean että
täällä korpitaipaleilla auton parkeeramisongelmia kun ei ole eikä teitäkään niin kovin nopeasti aurata
(alempi hoitoluokitus)niin olisi toki suotavaa ettei veroohjailulla minulle/meille tyrkytettäisi väkisin näihin olosuhteisiin sopimatonta autoa.Koska Lava-auto palstalla ollaan niin Co2 päästöperusteinen verotus kun nyt tuli niin kerrottakoon että minun pic-up autossani perusvero
nousi 127.50e 228 e (auto siis vm.2009) Niiden jotka omistavat pic-upin joka on rekisteröity ennen 1.1.2008 vero jopa kolminkertaistui(% korotukset kovia) kun verotus menee kokonaismassan perusteella.Tälläistä kaupunkikeskeistä näkökantaa veroohjailussa ilmanmuuta vieroksun ja mikäli tälläinen veroohjailu saa yhä enemmän jalansijaa on teiltä pyrittävä poistamaan hoitoluokitus jotta kaikki tiet myös aurataan ja suolataan yhdenvertaisesti jotta minä/mekin täällä haja-asutus aluella pääsemme kulkemaan turvallisesti aikataulussa pikkukinnereillä.(maksaa maltaita)Neliveto (aito ei mikään citymaasturi) on ilmanmuuta hyvä(väitän että myös kaupunkissa)mutta tunnetusti kuluttaa enemmän ja tästä täällä rangaistaan nyky verolla. - vähentäkää aurausta!
sopimaton autokanta kirjoitti:
Niin no joo olet aivan oikeassa siinä että,täytteen auraamattomuuteen ei voida mennä,toisaalta ehkä kitinää nimimerkkikään ei tätä tarkoittanut,siinä kyllä on POINTTIA että maahan ollaan veroohjailulla luomassa entistäkin sopimattomampaa autokantaa,ei nyt sentään pohjoisessa SUOMESSA ainoa kriteeri saisi olla 4 litran pintaan oleva kulutus.Täällä harvaan asutussa maassa etäisyydet ovat pitkiä moneen muuhun euroopan maahan verraten joten tälläistä veroohjailua täällä ei kyllä tarvita jo siitäkin syystä että kyllä moni kaupunkilainen ostaa ilman tälläistä ohjailua itselleen pienikulutuksellisen auton jo ihan kulutussyistä säästääkseen.(on myös näppärä mm.parkiin ajaessa)Toisaalta kun on muutakin Suomea kuin kaupunkit niin mm.omalta kohdaltani totean että
täällä korpitaipaleilla auton parkeeramisongelmia kun ei ole eikä teitäkään niin kovin nopeasti aurata
(alempi hoitoluokitus)niin olisi toki suotavaa ettei veroohjailulla minulle/meille tyrkytettäisi väkisin näihin olosuhteisiin sopimatonta autoa.Koska Lava-auto palstalla ollaan niin Co2 päästöperusteinen verotus kun nyt tuli niin kerrottakoon että minun pic-up autossani perusvero
nousi 127.50e 228 e (auto siis vm.2009) Niiden jotka omistavat pic-upin joka on rekisteröity ennen 1.1.2008 vero jopa kolminkertaistui(% korotukset kovia) kun verotus menee kokonaismassan perusteella.Tälläistä kaupunkikeskeistä näkökantaa veroohjailussa ilmanmuuta vieroksun ja mikäli tälläinen veroohjailu saa yhä enemmän jalansijaa on teiltä pyrittävä poistamaan hoitoluokitus jotta kaikki tiet myös aurataan ja suolataan yhdenvertaisesti jotta minä/mekin täällä haja-asutus aluella pääsemme kulkemaan turvallisesti aikataulussa pikkukinnereillä.(maksaa maltaita)Neliveto (aito ei mikään citymaasturi) on ilmanmuuta hyvä(väitän että myös kaupunkissa)mutta tunnetusti kuluttaa enemmän ja tästä täällä rangaistaan nyky verolla.Politiikkaan ym.kantaa ottamatta 4 vedolla pääsee!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- vintsa sadalla
"kitinää"odotettavis kirjoitti:
Valtiovalta(Katainen) ovat etunenässä luomassa maahan autokantaa jossa kulutus olisi mieluusti n.4l/100 km.Minustakin hieno tavoite,vaan muuten nämä "pikkukinnerit" eivät sovellu "Pohjolan" arktiseen talveen
ja toisaalta EU.rajoittamaan eläinkantaan.4x4 pic-up omistajat eivät valita mm.täällä Suomi 24 palstalla
Tieverkosto ja Kunnossapito,kyllä ne on nimeenomaan "pikkukinnerin" omistajat jotka ovat joko omasta
tai valtiovallan veroohjailusta johtuen ostaneet itselleen Suomen olosuhteisiin sopimattoman auton.
4x4 auton omistajana suuntaisinkin rahavaroja aivan eri tavalla,talviaurauksista /suolauksesta voisi säästää todella paljon ja käyttää k.o.rahaa asfaltointiin.Joka kevät on lumi/jää sulanut itsestään joten
turhaa suolausta ja auraamista kannattaisi kustannussyistä välttää.Neliveto pic-up menee eteenpäin
ilman auraamisia ja suolauksia.Turhaa työtä voisi siis välttää "yksinkertaisella" kikalla eli ostaa itselleen Pohjolan olosuhteisiin soveltuvan auton ei tarvitse ainakaan sitten "kitistä" Suomi 24 tieverkosto ja kunnossapito palstalla.Aivan pian muuten tulee ensilumi ja siitä se "kitinä "taas alkaa!Jos edes PUOLET tie- raide- ja vesiliikenteen verotuloista ohjattaisiin tiestön ylläpitoon, meillä olisi lämmitettyjä moottoriteitä ympäri suomen.
Mutta joo, mun avolavailulla ei ole tarvetta poiketa käymättömille korpimaille, joten kaksivedolla pärjätään. Renkaan leveyden kun pitää alle sen 175, ja profiilin korkeana, pääsee kyllä maantiellä eteenpäin vaikkei ihan heti oiskaan aurattu.
(On aivan saatanan nerokasta laittaa autoon 235 leveät renkaat, ja sitten selittää että ilman nelikkoa ei pääse etiäpäin :D ) - renkaanvaihtoSHOW
vintsa sadalla kirjoitti:
Jos edes PUOLET tie- raide- ja vesiliikenteen verotuloista ohjattaisiin tiestön ylläpitoon, meillä olisi lämmitettyjä moottoriteitä ympäri suomen.
Mutta joo, mun avolavailulla ei ole tarvetta poiketa käymättömille korpimaille, joten kaksivedolla pärjätään. Renkaan leveyden kun pitää alle sen 175, ja profiilin korkeana, pääsee kyllä maantiellä eteenpäin vaikkei ihan heti oiskaan aurattu.
(On aivan saatanan nerokasta laittaa autoon 235 leveät renkaat, ja sitten selittää että ilman nelikkoa ei pääse etiäpäin :D )Niin no joo onhan jonkunverran rengastuksestakin auton eteneminen kiinni.Toisaalta "nelikolla"
M S rengasuksella on tosi turvallista ajaa kaikkina vuodenaikoina, ja myös laillista ajaa läpi vuoden Suomessa. Vajaavetoisissa autoissa lienee kuitenkin samoilla renkailla läpi vuoden ajo mahdotonta.Hymyillen tulee seurattua tota "rengasrallia" syystalvisin ja keväisin itse olen jo monta vuotta ajanut kesät talvet samoilla renkailla,toki rengas liikkeillä töitä piisaa sesonkina ihan ruuhkautumiseen asti ja töitä riittää. Pitää kuitenkin muistaa että on huolettomapki vaihtoehto olemassa 4 veto ja alle M S renkaat.(leveydenkään ei niin väljä ole ,voin sanoa kokemuksen rintaäänellä). - vintsa sadalla
renkaanvaihtoSHOW kirjoitti:
Niin no joo onhan jonkunverran rengastuksestakin auton eteneminen kiinni.Toisaalta "nelikolla"
M S rengasuksella on tosi turvallista ajaa kaikkina vuodenaikoina, ja myös laillista ajaa läpi vuoden Suomessa. Vajaavetoisissa autoissa lienee kuitenkin samoilla renkailla läpi vuoden ajo mahdotonta.Hymyillen tulee seurattua tota "rengasrallia" syystalvisin ja keväisin itse olen jo monta vuotta ajanut kesät talvet samoilla renkailla,toki rengas liikkeillä töitä piisaa sesonkina ihan ruuhkautumiseen asti ja töitä riittää. Pitää kuitenkin muistaa että on huolettomapki vaihtoehto olemassa 4 veto ja alle M S renkaat.(leveydenkään ei niin väljä ole ,voin sanoa kokemuksen rintaäänellä).Pysähtyykös se paljonkin 2-vetoa nopeammin? Jarrutusmatka on mulla talvisin ollut isompi ongelma kuin eteneminen.
- suhteellista...
renkaanvaihtoSHOW kirjoitti:
Niin no joo onhan jonkunverran rengastuksestakin auton eteneminen kiinni.Toisaalta "nelikolla"
M S rengasuksella on tosi turvallista ajaa kaikkina vuodenaikoina, ja myös laillista ajaa läpi vuoden Suomessa. Vajaavetoisissa autoissa lienee kuitenkin samoilla renkailla läpi vuoden ajo mahdotonta.Hymyillen tulee seurattua tota "rengasrallia" syystalvisin ja keväisin itse olen jo monta vuotta ajanut kesät talvet samoilla renkailla,toki rengas liikkeillä töitä piisaa sesonkina ihan ruuhkautumiseen asti ja töitä riittää. Pitää kuitenkin muistaa että on huolettomapki vaihtoehto olemassa 4 veto ja alle M S renkaat.(leveydenkään ei niin väljä ole ,voin sanoa kokemuksen rintaäänellä).Kerroppas mulle sellaiset M S renkaat, jotka toimivat hyvin sekä kesällä, että talvella. Ainakin maantiekäyttäyttöön tarkoitetuilla kitkarenkailla on ollut ongelmana, että kunnolliset talvirenkaat on kesäkelillä todella paljon liukkaammat kuin kesärenkaat. Hyvä talvirengas pitää lumella paremmin kuin märällä asfaltilla. Vastaavasti hyvin kesäkelillä toimivat kitkarenkaat tahtovat olla jäällä vaarallisen liukkaat, pitoa ei ole nimeksikään. Maastokäyttöön tarkoitetuista M S renkaista ei mulla ole mitään kokemusta, mutta vahvasti epäilen niiden soveltuvuutta käyttöön, jossa ajo tapahtuu pääasiassa kestopäällysteellä 80 - 100 km/h:n nopeuksilla...
Ja kuten edellinenkin, niin kysynpä minäkin, että helpottaako se neliveto paljonkin auton pysäyttämistä?
Enkä mä nyt tiedä, onko se renkaiden vaihto niin suuri vaiva. Tunnin verran siinä menee aikaa keväisin ja syksyisin ja siinä ajassa tulee jo voideltua jarrusatuloiden liukupinnatkin, sekä tarkastettua renkaiden kunto ja rengaspaineet. - sen ei tarvitse olla
vintsa sadalla kirjoitti:
Pysähtyykös se paljonkin 2-vetoa nopeammin? Jarrutusmatka on mulla talvisin ollut isompi ongelma kuin eteneminen.
Pysähtyykös se paljonkin 2-vetoa nopeammin? Jarrutusmatka on mulla talvisin ollut isompi ongelma kuin eteneminen.Tälläinen ongelma on aina ensikädessä ratin ja penkin välissä.Etenemiseen voi itse vaikuttaa ostamalla esimerkiksi Pohjolan arktisiin olosuhteisiin soveltuvan auton,jarrutusmatkaa on hyvä hahmotella jo ennen hallitsemattomiin tilanteisiin joutumista.http://www.ennakoiva-ajaminen.fi/tilannenopeus
- vintsa sadalla
sen ei tarvitse olla kirjoitti:
Pysähtyykös se paljonkin 2-vetoa nopeammin? Jarrutusmatka on mulla talvisin ollut isompi ongelma kuin eteneminen.Tälläinen ongelma on aina ensikädessä ratin ja penkin välissä.Etenemiseen voi itse vaikuttaa ostamalla esimerkiksi Pohjolan arktisiin olosuhteisiin soveltuvan auton,jarrutusmatkaa on hyvä hahmotella jo ennen hallitsemattomiin tilanteisiin joutumista.http://www.ennakoiva-ajaminen.fi/tilannenopeus
Tilannenopeus ja turvaväli ovat joo ihan olleet käytössä. Mutta oletko nyt sitä mieltä, että vain nelivedolla saavutetaan oikea turvaväli, sekä tilannenopeus?
- Joskus on hyvä edetä
vintsa sadalla kirjoitti:
Tilannenopeus ja turvaväli ovat joo ihan olleet käytössä. Mutta oletko nyt sitä mieltä, että vain nelivedolla saavutetaan oikea turvaväli, sekä tilannenopeus?
Juuri edellä yritän kertoa että suurimpaan osaan "persoona/autonostaja" voi vaikuttaa ihan itse.Sinulla kun on ollut jarrutusmatkan kanssa talvisin ongelmia niin siitä ongelmasta selviät
ihan helpolla mm.ajoharjoittelulla jäällä(kaupallisia kylläkin eli vähän maksaa,kannattaa kuitenkin harkita jos ei ole yhtään käsitystä millä matkalla autoni mistäkin nopeudesta pysähtyy.).On sinulla sitten mitkä renkaat/auto niin se auttaa
aivan hirveästi liikenteessä kun tiedät millä matkalla se pysähtyy/muuten käyttäytyy.Jos ei tietoa ole on edessä hallitsematon tilanne mahdollisesti hyvin vakavine seuraamuksineen.
Käyttömukavuuden kannalta suosittelen Suomeen nelivetoa (aitoa) se olisi pelastanut
mm.viime talvena monen jumiin jäännin jo pelkästään parkkipaikoille,puhumattakaan siitä kuinka monia vajaavetoisia autoja autettiin pois tieltä suistumisen vuoksi.Itsekkin vedin yli 20 autoa viime talvena.Yhtään nelivetoa ei minun köyden päässä ollut kaikki olivat lähinnä N.s."pikkukinnereitä",todennäköisesti pienikulutuksisiakin,osa myös vanhempaa takavetosta.Jokatapauksessa Suomen lainsäädännön kautta et "jarrutusmatkaongelmaasi"
löydä vastausta ainakaan renkaista,sen verran niitä kaikkialla on testattu ettei mm.laisäädäntö olisi kuitannut koskaan M S rengasta läpi vuoden ajettavaksi.Kuitenkin niistä löytyy tarvittava pito sekä kesä/ talvikäyttöön niin voin omasta kokemuksestani suositella mm.juuri siksi ettei ole tätä jatkuvaa vaihtorumpaa. - vintsa sadalla
Joskus on hyvä edetä kirjoitti:
Juuri edellä yritän kertoa että suurimpaan osaan "persoona/autonostaja" voi vaikuttaa ihan itse.Sinulla kun on ollut jarrutusmatkan kanssa talvisin ongelmia niin siitä ongelmasta selviät
ihan helpolla mm.ajoharjoittelulla jäällä(kaupallisia kylläkin eli vähän maksaa,kannattaa kuitenkin harkita jos ei ole yhtään käsitystä millä matkalla autoni mistäkin nopeudesta pysähtyy.).On sinulla sitten mitkä renkaat/auto niin se auttaa
aivan hirveästi liikenteessä kun tiedät millä matkalla se pysähtyy/muuten käyttäytyy.Jos ei tietoa ole on edessä hallitsematon tilanne mahdollisesti hyvin vakavine seuraamuksineen.
Käyttömukavuuden kannalta suosittelen Suomeen nelivetoa (aitoa) se olisi pelastanut
mm.viime talvena monen jumiin jäännin jo pelkästään parkkipaikoille,puhumattakaan siitä kuinka monia vajaavetoisia autoja autettiin pois tieltä suistumisen vuoksi.Itsekkin vedin yli 20 autoa viime talvena.Yhtään nelivetoa ei minun köyden päässä ollut kaikki olivat lähinnä N.s."pikkukinnereitä",todennäköisesti pienikulutuksisiakin,osa myös vanhempaa takavetosta.Jokatapauksessa Suomen lainsäädännön kautta et "jarrutusmatkaongelmaasi"
löydä vastausta ainakaan renkaista,sen verran niitä kaikkialla on testattu ettei mm.laisäädäntö olisi kuitannut koskaan M S rengasta läpi vuoden ajettavaksi.Kuitenkin niistä löytyy tarvittava pito sekä kesä/ talvikäyttöön niin voin omasta kokemuksestani suositella mm.juuri siksi ettei ole tätä jatkuvaa vaihtorumpaa.En o perään ajanu, enkä jumiin jääny. Itsekin teit selväksi, että toiset opettelee ajamaan ja toiset ostaa nelivedon.
- "pikkukinnerit"
"kitinää"odotettavis kirjoitti:
Valtiovalta(Katainen) ovat etunenässä luomassa maahan autokantaa jossa kulutus olisi mieluusti n.4l/100 km.Minustakin hieno tavoite,vaan muuten nämä "pikkukinnerit" eivät sovellu "Pohjolan" arktiseen talveen
ja toisaalta EU.rajoittamaan eläinkantaan.4x4 pic-up omistajat eivät valita mm.täällä Suomi 24 palstalla
Tieverkosto ja Kunnossapito,kyllä ne on nimeenomaan "pikkukinnerin" omistajat jotka ovat joko omasta
tai valtiovallan veroohjailusta johtuen ostaneet itselleen Suomen olosuhteisiin sopimattoman auton.
4x4 auton omistajana suuntaisinkin rahavaroja aivan eri tavalla,talviaurauksista /suolauksesta voisi säästää todella paljon ja käyttää k.o.rahaa asfaltointiin.Joka kevät on lumi/jää sulanut itsestään joten
turhaa suolausta ja auraamista kannattaisi kustannussyistä välttää.Neliveto pic-up menee eteenpäin
ilman auraamisia ja suolauksia.Turhaa työtä voisi siis välttää "yksinkertaisella" kikalla eli ostaa itselleen Pohjolan olosuhteisiin soveltuvan auton ei tarvitse ainakaan sitten "kitistä" Suomi 24 tieverkosto ja kunnossapito palstalla.Aivan pian muuten tulee ensilumi ja siitä se "kitinä "taas alkaa!http://www.iltalehti.fi/autot/2010112612761624_au.shtml
Kyllä vero-ohjailulla pyritään saamaan maahan sopimaton autokanta.Omamassan merkitystä ei
voida ohittaa sanoo kolaritestit mitä hyvänsä ja oli vaikka kymmen turvatyynyä muut turva hiluvitkuttimet niin "pikkukinneri"on hengenvaarallinen aina. - rekalla!
"pikkukinnerit" kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010112612761624_au.shtml
Kyllä vero-ohjailulla pyritään saamaan maahan sopimaton autokanta.Omamassan merkitystä ei
voida ohittaa sanoo kolaritestit mitä hyvänsä ja oli vaikka kymmen turvatyynyä muut turva hiluvitkuttimet niin "pikkukinneri"on hengenvaarallinen aina.Pikkukinnereistä tekee turvattomia se, että vastapuolella on usein massaa 1,5 - 2 kertaa sen pikkukinnerin painon verran. Vastaavasti taas keskimääräistä painavampien autojen turvallisuus perustuu suurelta osin nimenomaan siihen keskimääräistä suurempaan painoon. On vähän harhaanjohtavaa sanoa pikkukinnereitä turvattomiksi. Oikeampaa olisi kutsua suuria autoja vastapuolelle vaaralliseksi...
Jos kaikki ajaisivat niillä pikkukinnereillä, niin onnettomuuksien seuraukset eivät olisi juurikaan sen pahempia, kuin siinä tilanteessa että kaikki ajaisivat pari tonni painavilla pakuilla ja maastureilla. Siinä vaiheessa kuin kaikki ajavat niillä painavilla autoilla, massasta ei enää olekaan mitään hyötyä vaan jos haluaa lisää turvaa pitää taas ostaa entistä painavampi auto.
Turvallisuuden tavoittelu ostamalla aina vaan painavampia autoja on aika kestämättömällä pohjalla. Parikymmentä vuotta sitten pikkukinnerit painoivat 800 kg ja "turvalliset" ylemmän keskiluokan autot 1200 kg. Nykyään "turvattomat" pikkukinnerit painavat 1200 kg ja turvalliset ylemmän keskiluokan autot 1600 kg. Mikä mahtaa olla tilanne vuonna 2030 ? Pidetäänkö silloin tuollaista 1600 kg:n painoista autoa turvattomana pikkukinnerinä?
Tosiasia nyt vaan on, että kaikki eivät voi ajaa keskimääräistä painavammalla autolla... - utelu
Joskus on hyvä edetä kirjoitti:
Juuri edellä yritän kertoa että suurimpaan osaan "persoona/autonostaja" voi vaikuttaa ihan itse.Sinulla kun on ollut jarrutusmatkan kanssa talvisin ongelmia niin siitä ongelmasta selviät
ihan helpolla mm.ajoharjoittelulla jäällä(kaupallisia kylläkin eli vähän maksaa,kannattaa kuitenkin harkita jos ei ole yhtään käsitystä millä matkalla autoni mistäkin nopeudesta pysähtyy.).On sinulla sitten mitkä renkaat/auto niin se auttaa
aivan hirveästi liikenteessä kun tiedät millä matkalla se pysähtyy/muuten käyttäytyy.Jos ei tietoa ole on edessä hallitsematon tilanne mahdollisesti hyvin vakavine seuraamuksineen.
Käyttömukavuuden kannalta suosittelen Suomeen nelivetoa (aitoa) se olisi pelastanut
mm.viime talvena monen jumiin jäännin jo pelkästään parkkipaikoille,puhumattakaan siitä kuinka monia vajaavetoisia autoja autettiin pois tieltä suistumisen vuoksi.Itsekkin vedin yli 20 autoa viime talvena.Yhtään nelivetoa ei minun köyden päässä ollut kaikki olivat lähinnä N.s."pikkukinnereitä",todennäköisesti pienikulutuksisiakin,osa myös vanhempaa takavetosta.Jokatapauksessa Suomen lainsäädännön kautta et "jarrutusmatkaongelmaasi"
löydä vastausta ainakaan renkaista,sen verran niitä kaikkialla on testattu ettei mm.laisäädäntö olisi kuitannut koskaan M S rengasta läpi vuoden ajettavaksi.Kuitenkin niistä löytyy tarvittava pito sekä kesä/ talvikäyttöön niin voin omasta kokemuksestani suositella mm.juuri siksi ettei ole tätä jatkuvaa vaihtorumpaa.Kulkeeko neliveto kesälaadulla koko vuoden?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869