Epäonnistunut juurihoito?

tympääntynyt

Menin hammaslääkäripäivystykseen (ei oma hammaslääkärini) hammaskivun vuoksi. Otettiin röntgenkuvat ja hieman epäröiden nuori hammaslääkäri aloitti juurihoidon. Tällaista ei ole minulle koskaan ennen tehty ja jos olisin tiennyt mitä tuleman pitää, en olisi siihen suostunut. Kävin yhteensä neljä eri kertaa juurihoidossa. Viimeisellä kerralla ei enää puudutettu, kun lääkäri "luuli", ettei kuollut hammas mitään tunne. Siispä hän tykytteli vielä kertaalleen kaikki juurikanavat neulalla, mutta yhden kanavan kohdalla kävi helskutin kipeästi!!!!! Arvelin, että se ei ollut ihan tavallista! No lääkäri kaikesta huolimatta laittoi juuret umpeen, jollakin "massalla", savu vain nousi suusta, kun se aine piti polttamalla katkaista.
Niin juurihoitojen välillä kuin juurihoidon lopetuksen jälkeenkin hammas tykyttelee oudosti. Etenkin rasituksessa se sykkii sydämen tahtiin. Ei taida olla ihan normaalia?
Olen käynyt toisella lääkärillä (oma lääkärini), joka hieman paikkaili hammasväliä, kun se keräsi kaiken safkan sisäänsä. Vaiva helpotti joksikin aikaa, mutta nyt tykyttely on alkanut uudelleen. Kyse on siis vasemman puoleisesta takahampaasta ja saman puolen kaularauhaset ovat hieman arat ja kohollakin. Kyseinen hammas on ajoittain myös puruarka!
Voisiko tämä johtua juuri tästä juurihoidetusta hampaasta? Edelleen epäilen, että hoito on jotenkin epäonnistunut... Olen tilannut vaihteeksi ajan hammaslääkäriin, jonne pääsen vasta lokakuun lopulla.

Onko kellään ollut vastaavanlaista tai osaisiko joku ammatti-ihminen hieman valaista asiaa, mikä on vialla? Mikä juurihoidossa olisi voinut mennä vikaan? Oma hammaslääkärini sanoi, ettei viimeisen juurihoidon aikana olisi pitänyt tuntua kipua, vaikkei sitä oltu puudutettu. Kyseessähän pitäisi olla kuollut hammas. Onko joku juuri jäänyt katkaisematta ja se otti hermoon? Eihän siellä ole vain jokin tulehdus kehittymässä???? Aaaaapuvaaaaa....

84

31001

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *TheRoad*

Hammaslääkäri ei olisi saanut täyttää hammasta, jos täytön yhteydessä huomautit, että nyt sattuu. Nyt pitäisi ottaa rtg-kuva hampaasta ja todennäköistä on että hammas joudutaan avaamaan uudestaan.

Juurihoidon yhdeydessä ei hampaan juuria mihinkään katkaista. Juurikanavista poistetaan hermot ja verisuonet, lääkitään tulehdus ja desinfioidaan kanavat.

Joskus hampaassa voi olla ihanlyhyitä juurentynkiä varsinaisten juurten lisäksi ja ne sitten piilottelevat rtg-kuvassa isompien takana. Toinen vaihtoehto on ettei lääkäri mennyt jonkun juuren kohdalla tarpeeksi syvälle juurenkärkeen ja sinne on jäänyt elävää kudosta. Jospa kokematon lääkäri ei uskaltanut mennä tarpeeksi syvälle, kun sekään ei ole hyvä, jos meneekin liian syvälle. Otettiinko neulakuvaa hampaasta missään vaiheessa? Eli rtg jossa juurihoitoneula näkyy hampaan sisällä? Vai mittasiko juurikanavan pituuden pelkällä elektronisella mittarilla?

• sdöfskdkl

Toi tykytys viittaa siihen, että juurihoito ei ole ihan onnistunut. Jos hammas on kuollut, ei kipua pitäisi tuntua. Toki jos sen rassin törkkää liian syvälle juurikanavaan, voi kipua tuntua. Jos hampaassa on tulehdusta, se ei välttämättä puudu ollenkaan ja silloinkin kipu tuntuu. Tulehdus pitää hoitaa pois, ilmeisesti hammaslääkärit putsaavat sen mekaanisesti ja vasta hätäkeinona on antibioottihoito.

Edellä kerrottiin ylimääräisistä juurista, jotka piilottelevat röntgenkuvassa isojen juurian takana. Juurissa on myös mutkia, ne voivat olla ns. koukkupäisiä, jolloin juuren huippuun ei pääse ainakaan helpolla. Minulla on ollut koukkupöinen juuri, joka alkoi oikeilla n. 1,5 vuotta ekan juurihoion jälkeen.

Juuri otettaneen uudestaan auki ja putsataan kunnolla. Jos siinä yhteydessä tunnet kipua, niin kerro ihmeessä.

• tympääntynyt

Röntgenkuva otettiin ainoastaan ennen juurihoidon aloittamista. Silloinkin nuori päivystävä hammaslääkäri mietti aloittaako juurihoito vai ei. Eli mitään neulakuvia ei hampaasta otettu juurihoidon aikana. Toivottavasti mittasi juurikanavan jollakin mittarilla edes, sillä en nähnyt mitään mittareita. Kyselin kyllä koko ajan mitä milloinkin tehdään, sen kun suu auki ja täynnä härveleitä pystyy puhumaan.

Osaatko sanoa voiko kyseisen hampaan tykytyksen ja puruarkuuden lisäksi epäonnistuneesta juurihoidosta johtua myös sen puolen kaularauhasten arkuus ja kohoumat?

• kate___h
        tympääntynyt kirjoitti:

Röntgenkuva otettiin ainoastaan ennen juurihoidon aloittamista. Silloinkin nuori päivystävä hammaslääkäri mietti aloittaako juurihoito vai ei. Eli mitään neulakuvia ei hampaasta otettu juurihoidon aikana. Toivottavasti mittasi juurikanavan jollakin mittarilla edes, sillä en nähnyt mitään mittareita. Kyselin kyllä koko ajan mitä milloinkin tehdään, sen kun suu auki ja täynnä härveleitä pystyy puhumaan.

Osaatko sanoa voiko kyseisen hampaan tykytyksen ja puruarkuuden lisäksi epäonnistuneesta juurihoidosta johtua myös sen puolen kaularauhasten arkuus ja kohoumat?

Kaikki lääkärit eivät tosiaankaan mittaa juurten pituutta, minulla terveyskeskuslääkärit eivät ikinä niin tehneet, vain yksityiset. Suosittelen sua muutenkin vaihtamaan jollekin hyvälle yksityiselle lääkärille. Terveyskeskukseen en minä ainakaan ikinä enää juurihoitoa mene teettämään. (meni pahasti pieleen, koska hammas tulehtu. tehtiin pari juurihoitoa ja aina vain jäi hoitamattomia juuria plus paikka alkoi punertaa verestä..sekä painetta kertyi mielettömästi hampaaseen..eli särki hirveesti. Kyseinen hammas otettiin lopulta pois, koska en jaksanut juurirumbaa enää.)

Kun sun hammas tykyttää ja on puruarka, on se tulehtunut. Tulehdus voi tulla ilmankin, että ois hoitamattomia juuria jäljellä enää, koska hammasta on neuloilla sörkitty. (yleistä on siis, että juurihoidossa hammas tulehtuu aina, usein kuitenkin). Nyt uudestaa äkkiä hammaslääkäriin, että saat antibiootteja hampaaseen! Se kipu ei odottamalla kuin pahene. Minulla oli niin purunarka, että kun kosketti hellästi hammasta, niin kipu vihlas lujaa korviin ja ikinä ei ole ennen niin kovaa särkyä ollut hampaissa.( tosin tulehtuneen hampaan alla oli vielä viisauden hammas tulossa...)
        Antibiootteja syötyäs meet kuurinaikana kivun helpotettua takas avaututtamaan ja kuvaututtamaan hampaan.
        Älä nyt hyvä ihminen odota pidempään jos kaularauhaset turpoaa, ettei vain tulehdus leviä ja etene tappavaksi! Se voi tosiaan johtua tulehtuneesta hampaasta. Pikaisesti soitat heti lääkäriin.

• *TheRoad*
        kate___h kirjoitti:

Kaikki lääkärit eivät tosiaankaan mittaa juurten pituutta, minulla terveyskeskuslääkärit eivät ikinä niin tehneet, vain yksityiset. Suosittelen sua muutenkin vaihtamaan jollekin hyvälle yksityiselle lääkärille. Terveyskeskukseen en minä ainakaan ikinä enää juurihoitoa mene teettämään. (meni pahasti pieleen, koska hammas tulehtu. tehtiin pari juurihoitoa ja aina vain jäi hoitamattomia juuria plus paikka alkoi punertaa verestä..sekä painetta kertyi mielettömästi hampaaseen..eli särki hirveesti. Kyseinen hammas otettiin lopulta pois, koska en jaksanut juurirumbaa enää.)

Kun sun hammas tykyttää ja on puruarka, on se tulehtunut. Tulehdus voi tulla ilmankin, että ois hoitamattomia juuria jäljellä enää, koska hammasta on neuloilla sörkitty. (yleistä on siis, että juurihoidossa hammas tulehtuu aina, usein kuitenkin). Nyt uudestaa äkkiä hammaslääkäriin, että saat antibiootteja hampaaseen! Se kipu ei odottamalla kuin pahene. Minulla oli niin purunarka, että kun kosketti hellästi hammasta, niin kipu vihlas lujaa korviin ja ikinä ei ole ennen niin kovaa särkyä ollut hampaissa.( tosin tulehtuneen hampaan alla oli vielä viisauden hammas tulossa...)
        Antibiootteja syötyäs meet kuurinaikana kivun helpotettua takas avaututtamaan ja kuvaututtamaan hampaan.
        Älä nyt hyvä ihminen odota pidempään jos kaularauhaset turpoaa, ettei vain tulehdus leviä ja etene tappavaksi! Se voi tosiaan johtua tulehtuneesta hampaasta. Pikaisesti soitat heti lääkäriin.

" Kaikki lääkärit eivät tosiaankaan mittaa juurten pituutta, minulla terveyskeskuslääkärit eivät ikinä niin tehneet, vain yksityiset "

Kyllä pitäisi mitätä ihan jokaisen. Sehän on arpapeliä, jos jätetään mittaamatta. Minulta on kummankin tekemänsä juurihoidon aikana tk-hammaslääkäri mitannut ja ottanut neulakuvan silti jos on epäillyt mittarin lukemaa (aina se mittari ei anna luotettavaa tulosta, vaikka mittarissa ei mitään vikaa olisikaan).

• markkinoiva hammasho

Jotkut ovat sitä mieltä, että juurihoitoja ei pidä tehdä ollenkaan. En taatusti pilaa elämääni antamalla sorkkia tuolla tavoin. Se rääkkäys pitää lailla kieltää. Kiskon mieluummin itse pihdeillä pois, jos tarvetta tulee. Olen takahampaan, joka alkoi heilua, hyvin pois itse saanutkin. Vuosikymmeniä sitten hammaslääkäri oli irrottanut tuttavani takahampaan. Eikä mitenkään huomannut, että juurenpätkä jäi sisälle. Tulihan se aikanaan itsestään ulos. Miten kehitysmaiden ihmisten hampaat. Elokuvissa joskus harvanlaiset. Miten ne on irronneet? Ei kaikkia hampaita tarvita. Kyllä syönti onnistuu vähemmilläkin.

• *TheRoad*
        tympääntynyt kirjoitti:

" Osaatko sanoa voiko kyseisen hampaan tykytyksen ja puruarkuuden lisäksi epäonnistuneesta juurihoidosta johtua myös sen puolen kaularauhasten arkuus ja kohoumat? "

Kyllähän se siitä voi hyvinkin johtua. Jos josssain juuressa on elävää kudosta jäänyt jäljelle ja se on tulehtunut, niin tekee helposti tuollaisen oireen.

• Anonyymi

Mikä on Apex- mittari, elektroninenko?

• asdsasdsxxxxoooxoxo

Minulle kävi aikanaan juurihoidossa niin, että kun hampaan hermot ja verisuonet oli poistettu ja hammas uudelleen täytetty, alkoi jonkin ajan kuluttua hillitön särky ja jomotus siinä hampaassa. Menin sitten tietysti takaisin hammaslääkärille, hammas avattiin uudelleen ja hammaslääkäri (ei sama kuin ensimmäinen hampaan "avaaja") tokaisi "Oho, täältä ovat unohtuneet lääkeaineet kokonaan!". Tuntuu olevan tuo juurihoito aika haastava prosessi hammaslääkäreillekin, tai no, tuo nyt oli kyllä jo aika käsittämätön huolimattomuusvirhe...

• msda

minullakin tuntui juurihoidossa viimeisessä täyttövaiheessa vihlontaa kun sitä täyteainetta laitettiin. Mainitsin lääkärille ja hän sanoi, että ihan normaalia. Kyseessä ei ollut kylläkään mikään nuori alotteleva vaan ihan kokenut yksityinen hammaslääkäri. Mutta ei minulla kyllä jäänyt hammas jomottelemaan sen jälkeen. Vain täyteaineen laiton aikana vihloi ja siihen loppui.

• Pikky myymeli

Mulla meni yks hiton vuosi pilalle juurihoidon kans ja söin ainakin 3 antibiootti kuuriakin ja toiseks viimeisellä kerralla sanoin ;et ota se pois!! Ei ku mitä vielä halus uudelleen yrittää ja taas oli kohta hammas sykkivä eikä sillä voinnut mitään purra! Vihoviimein kun menin sinne viimeisen kerran niin lääkäri tuumaset ;oisiko tullut juureen vaurio! Ja oli vaurio ja hammas piti repiä irti...ja enään ikinä en anna tehdä juurihoitoa vaan sanon suoraan et irti vain tai otan ite!!

• zazuzuzu

ei ole ollut mitään ongelmia juurihoidetun hampaan kanssa, koska sehän tosiaankin ns.kuolee se hammas hoidon seurauksena. Epäpätevä hammaslääkäri saa kyllä tuhoja aikaiseksi jos ei hallitse hommaansa. Vaadi kyseisen hampaan tarkastamista, huonosti hoidetusta hampaasta voi lähteä jos minkälainen tauti elimistöön joten turtumisen tuntemukset samalla puolella kaulaasi johtunee siitä hoidetusta hampaasta. Ei kannata leikkiä terveydellään, joten hoida asia kuntoon!

• jfldl

Suosittelisin kyllä menemään nopeasti hammaslääkäriin, vaikka päivystykseen. itsellä ainakin kun kerran oli turvotusta kaulan alueella niin käskivät hammaslääkärissä tulla heti näyttämään ku sinne soitin..

• 23

Minulla on tehty juurihoito kahteen hampaaseen, olen itse yöllä purrut hampaita yhteen ja näin hampaiden verenkierto oli huonontunut ja niitä alkoi sitten vuorotellen särkemään ihan he.....ti!
      Kävin monta kertaa lääkärillä, joka teki juurihoitoa pitkään ja hartaasti. Parilla ekalla kerralla puudutettiin, mutta sitten ei enää. Onneksi kovaa kipua ei ollut.

Minullakin oli särkyjä ja tykytystä vielä melkein puolivuotta juurihoidon loppumisesta. Nyt hampaat on lähes normaalit. Juurihoito epäonnistuu kai aika usein. Ainakin mitä olen muiden kanssa keskustellut. Usein on pitänyt alkaa hoito alusta ja laittaa niitä puuttuvia lääkeaineita tai täytteitä.

Kannattaa kyllä käydä lääkärissä, voihan hampaissa olla vielä kuitenkin jotain eloa. Parempi katsoa, kuin katua hampaiden tulehdukset ovat vakava asia!

• 19

Miksi muuten hammaslääkäri ei halua ottaa pois hammasta, vaikka asiakas pyytäisi vaan mieluummin tekee pitkän ja hankalan juurihoidon?
        Yksityisellä ymmärtäisin rahan olevan motiivi, mutta entä päivystyksessä tai terveyskeskuksessa? Itse nimittäin pyysin ensin että poistaisivat hampaat (taka). Ei kuulemma ollut hyvä ajatus, joten sitten juurihoidettiin.

• jos voi hoitaa
        19 kirjoitti:

Miksi muuten hammaslääkäri ei halua ottaa pois hammasta, vaikka asiakas pyytäisi vaan mieluummin tekee pitkän ja hankalan juurihoidon?
        Yksityisellä ymmärtäisin rahan olevan motiivi, mutta entä päivystyksessä tai terveyskeskuksessa? Itse nimittäin pyysin ensin että poistaisivat hampaat (taka). Ei kuulemma ollut hyvä ajatus, joten sitten juurihoidettiin.

Purenta menee pilalle.

• Anonyymi
        jos voi hoitaa kirjoitti:

Purenta menee pilalle.

Ei mene.

Kun juurihoito on sössitty, niin hampaanpoisto on edessä kuitenkin ja sanotaan, että takahammas on tarpeeton ja sen voi ottaa pois. Siinä välissä vaan on tehty se juurihoito, millä on kerätty rahat pois, että lompakko säilyy pulleana. Bonushinta hampaanpoistosta.

• Implantti tämäkin

Kuullostaa ikävälle. Minulle on tehty useita juurihoitoja. Jotkut ovat onnistuneet hyvin, toiset vaivanneet pitkään. Viimeksi juurihodettiin hammasta, joka oli halki. Sitä ei voitu mitenkään huomata kuin vasta 3 käytikerran jälkeen ruokaa syödessä hammas halkesi. Ei auttanut muu kuin vetää koko hammas pois ja antibiootit päälle. Nyt saan implantit Tallinnassa kahteen Suomessa poisvedetyn hampaan tilalle. Suosittelen siellä käyntiä Erittäin asiantuntevaa, osaavaa, puhdasta ja HALPAA. www.kliinik32.ee :stä löytyy tietoa.

• Anonyymi

Ulkomaiset implantit ovat aina riski. Tiedän kun olen näitä työssäni nähnyt.

• sfyiodfyu

ilmeisesti. Ei ole koskaan ollu ongelmia juurihoidoissa. Operaatio ei ole sattunut, eikä jälkikipujakaan oo ollu. Ainoo kerta ku oon pelänny, et jotain menny pieleen oli ku terv.kesk. poistettiin viisaudenhammas. Sen jälkeen oli ainakin viikon kipua, jota minä kuvailisin hermosäryksi. Pelkäsin, et jääkö tuo pysyväksi haitaksi, mutta meni se sitte onneksi ohi. Aikaisemmassa viisaudenhampaan poistossa ei ollu tuollaista kipua jälkikäteen ollu.

• Höhläke

tyhmä ja yli hysteerinen tyyppi. Mitäs täältä kyselet neuvoa? Luuletko että saat täältä asintuntevaa palvelua? Tuon takia se ekakin oli puoskari.

• Anonyymi

Lause aloitetaan isolla kirjaimella.

Ylihysteerinen on yhdysssana eli kirjoitetaan yhteen.

Sinulta tuskin kukaan haluaa neuvoja.

• Hampuhoitaja

Juurihoidon tarkoitus on kuolettaa hammas, jolloin se jää suuhun ns. kuolleena. Juurihoidossa menee aina 3-5 käyntikertaa riippuen hampaasta. Ja tämä siksi, että eri hampaissa on eri määrä juurikanavia. Yleensä ekan/toisen kerran jälkeen ei enään puuduteta, koska kaikki hermot on jo poistettu. Joskus sinne kuitenkin jää pieniä hermosäikeitä, jotka eivät jostakin syystä tule pois ja silloin voi tuntua kipua. Ekalla kerralla yritetään saada mitattua juurikanavien pituus ja avattua ne mahdollisimman isolla neulalla, jonka jälkeen sinne laitetaan lääke, jolloin se alkaa parantua. Joskus kanavat vuotavat niin paljon tai ovat muuten kosteat ettei mittaa saada otettua, mutta lääke laitetaan silti. Toisella kerralla jatketaan "rassausta" ja lääke voidaan laittaa vielä kerran. Kolmannella kerralla kanavat täytetään ja kyllä, suusta voi nousta savua, koska guttaperkkanastat täytyy katkaista kuumalla instrumentilla. Viimeisellä kerralla juurihoidosta syntynyt kolo paikataan.
      Tykyttely voi johtua siitä, että hampaiden väliin kertyy ruokaa ja se tulehduttaa ientä. Joskus voi olla niin, että olet yöllä purrut hampaitasi yhteen ja näin rasittanut sitä ja se on tullut kipeäksi. Silloin se voi olle useankin päivän kipeä. Kun hammas on tulehtunut, se nousee hieman ylöspäin ja näin ottaa purressa vastaan joka taas rasittaa kyseistä hammasta ja voi tuntua tykytyksenä. Joskus jos hammas on purressa arka, voi se olla haljennut ja silloin yleensä hammas joudutaan poistamaan. Joitakin hiushalkeamia voidaan ensin yrittää paikata uudelleen.
      Tänäpäivänä hamapita ei lähdetä automaattisesti poistamaan. Tarvitset hampaitasi vielä yhdeksän kymppisenäkin. Tekarit eivät todellakaan ole mikään vaihtoehto. Silloin ne ongelmat vasta alkavatkin. Pitäkää ihmeessä omat hampaanne!!!!

• minävaan12

tuo massan polttaminen on tavallista, kun hampaan juureen laitetaan täytettä. täyteaine vaatii katkaisuun todella kuuman välineen eikä välineen riittävään kuumentamiseen juurikaan tällä hetkellä ole muita keinoja kuin kuumentaa väline tulella. väline on kuuma kun se potilaan suuhun laitetaan ja savua saattaa nousta, mutta tämä on todellakin normaali asia, eikä aiheuta potilaalle vaaraa kunhan henkilökunta on huolellista.
      on ihan normaalia, että juurihoidon jälkeen hammas on päivän/pari arka. parin päivän jälkeen pitäisi alkaa helpottaa, jos ei niin kiireesti hammaslääkäriin.
      oletko huomannut, että hampaaseen laitettu paikka olisi jäänyt liian korkeaksi? kun puret hampaitasi yhteen, meneekö kaikki hampaan normaalisti yhteen vai ottaako juurihoidettu hammas ensimmäisenä yhteen? jos paikka on liian korkea niin aiheuttaa tykyttävää tunnetta japuruarkuutta, asia korjataan hiomalla paikkaa matalammaksi.

• Hei, olen nuori vielä, enkä kyseisen alan ammattilainen, mutta minulle on tehty monta juurihoitoa. (Olen perinyt pehmeän hammaskiven, jonka takia reijät menevät nopeasti juuriin asti) Juurihoidot kesti minulla 2-3 hoitokertaa, enkä nyt tunne enää mitään niillä hampailla. Kuvailemiesi oireiden perusteella minä menisin heti hammaslääkäriin. Siellä voi olla tulehdus, mikä voi edetä luuhun asti.

• Voi olla syynä

Itselläni juurihoidon yhteydessä yksi juuri laajeni ja siksi juurihoidettua hammasta ei saatu koskaan täysin tunnottomaksi eikä saadakaan. Hoidon aikana juuri sen juuren täyttö ja rassaus aina sattui kun ei enää puudutuksia käytetty ja hammaskin sama mikä sinulla. Onneksi ei kovinkaan paljon vaivaa, koska seuraava toimenpide on sitten koko hampaan poisto ja haluan mahdollisimman pitkään pitää kaikki hampaani.

• kokemuksia,,,,

On monenlaisia juurihoitokokemuksia. Yhtä hoiti tkssa kesäpäivystyksessä tyttönen. Olisi pitänyt hälytyskellojen soida jo alkuminuuteilla , välillä kävi toisesta huoneesta kokeneempi katsomassa ja toteamassa että tuonne suuntaa kyllä se löytyy. Otti kuvankin ja tunnin rassimisen jälk. jälkeen laittoi välia.paikan. Kotiin päästyä kuljin käsillä tukien pitkin seiniä. Koska oli pe iltapaivä älysin kahden tunnin makoilun jälkeen soittaa tk. hon ja kokenut lääkäri käski heti tulla. Löytyi selitys neula oli pistetty läpi hampaan jostain poratusta reijästä ja kuvassa se näkyi kuinka neula oli pitkällä hampaan ulkopuolella. Väliaikanen paikkaaines sai aikaan huimausreaktion. No hammas sai lähteä koska vanha hammas jossa juurikanavat vetäytyneet nii ei saa oireettomaksi oli kokeneen lääk. vastaus. Poiston jälkeen huimaus jäi sinne. Maksoin vain hampaanpoistosta. On muitakin jossa hammasta hoidettu , neljäkin käyntikertaa mutta koska jouduttu sitten poistamaan niin poistosta vain maksettu. JOTEN ELÄ JÄTÄ SIIHEN vaadi että tulee kuntoon hammashoito on kallista

• suusta...
        kokemuksia,,,, kirjoitti:

On monenlaisia juurihoitokokemuksia. Yhtä hoiti tkssa kesäpäivystyksessä tyttönen. Olisi pitänyt hälytyskellojen soida jo alkuminuuteilla , välillä kävi toisesta huoneesta kokeneempi katsomassa ja toteamassa että tuonne suuntaa kyllä se löytyy. Otti kuvankin ja tunnin rassimisen jälk. jälkeen laittoi välia.paikan. Kotiin päästyä kuljin käsillä tukien pitkin seiniä. Koska oli pe iltapaivä älysin kahden tunnin makoilun jälkeen soittaa tk. hon ja kokenut lääkäri käski heti tulla. Löytyi selitys neula oli pistetty läpi hampaan jostain poratusta reijästä ja kuvassa se näkyi kuinka neula oli pitkällä hampaan ulkopuolella. Väliaikanen paikkaaines sai aikaan huimausreaktion. No hammas sai lähteä koska vanha hammas jossa juurikanavat vetäytyneet nii ei saa oireettomaksi oli kokeneen lääk. vastaus. Poiston jälkeen huimaus jäi sinne. Maksoin vain hampaanpoistosta. On muitakin jossa hammasta hoidettu , neljäkin käyntikertaa mutta koska jouduttu sitten poistamaan niin poistosta vain maksettu. JOTEN ELÄ JÄTÄ SIIHEN vaadi että tulee kuntoon hammashoito on kallista

Guttaperkalla,tikuilla hermokanavat tukitaan,siitä se savu tulee,kun niitä katkaistaan. Mitä sitten tulee juurihoidon takuuseen,ei sellaista luvata. Hammas voidaan joutua poistamaan kokonaan, vaikka jo viikon kuluttua.

• särkylähti
        kokemuksia,,,, kirjoitti:

no,ite kävin tk lääkärillä ku alko sätiin takahammasta niin prkleesti et valvoin 2 yötä sen takia.no kun sitten pääsin tohtorille asti ja kerroin vaivani,tohtori tuumas että täytyy juurihoitaa hammas.no emmä siitä tienny sen enempää ku sen et jos se kipu siit sit lähtee nii anna palaa.sain puudutuspiikin ja aah sitä autuutta ku särky lähti,se rassas hampaan ja aattelin et ok,kaikki hyvin ja lääkepaikka päälle.pääsin kotia siit sitte ja pikkuhiljaa särky alko taas tuntumaan ja paheni taas siihen pisteeseen et taas valvottiin ihana yö ja buranaa naamaan.aamulla taas siitä sit suureen ja mahtavaan tk-särkypäivystykseen ja lääkärille.no homman nimi oli se että tämä kyseinen apina oli avannu väärän hampaan ja juuri hoitanut siitä sitten pokalla terveen hampaan!!!!!!selitys oli et siel oli hermot tai jotai tulehtunu että se sätii toiseenkin hampaaseen.ja niinedelleen.onko kellään yhtämukavia kokemuksia???

ps,muistakaa hyvät naiset ja herrat harjata hampaanne aamuin illoin ja syödä sitä perkeleen ksylitolia sun muuta että ei tarttisi mennä sinne lääkäriin korjauttamaan leegoja!

• tympääntynyt
        särkylähti kirjoitti:

no,ite kävin tk lääkärillä ku alko sätiin takahammasta niin prkleesti et valvoin 2 yötä sen takia.no kun sitten pääsin tohtorille asti ja kerroin vaivani,tohtori tuumas että täytyy juurihoitaa hammas.no emmä siitä tienny sen enempää ku sen et jos se kipu siit sit lähtee nii anna palaa.sain puudutuspiikin ja aah sitä autuutta ku särky lähti,se rassas hampaan ja aattelin et ok,kaikki hyvin ja lääkepaikka päälle.pääsin kotia siit sitte ja pikkuhiljaa särky alko taas tuntumaan ja paheni taas siihen pisteeseen et taas valvottiin ihana yö ja buranaa naamaan.aamulla taas siitä sit suureen ja mahtavaan tk-särkypäivystykseen ja lääkärille.no homman nimi oli se että tämä kyseinen apina oli avannu väärän hampaan ja juuri hoitanut siitä sitten pokalla terveen hampaan!!!!!!selitys oli et siel oli hermot tai jotai tulehtunu että se sätii toiseenkin hampaaseen.ja niinedelleen.onko kellään yhtämukavia kokemuksia???

ps,muistakaa hyvät naiset ja herrat harjata hampaanne aamuin illoin ja syödä sitä perkeleen ksylitolia sun muuta että ei tarttisi mennä sinne lääkäriin korjauttamaan leegoja!

...soitan hammaslääkäriin!'
        Kiitti teille asiallisista vastauksista!
        (Paitsi, sinä, "höhläke"... Jätä ystävällisesti vastaamatta jos et tiedä asioista mitään. Tänne ei kukaan huvin vuoksi ja turhaan vaivojaan valittele ja täältä saa myös asiantuntevia neuvoja, kuten huomaat, jos osaat lukea tämänkin aiheen vastauksia!!!!)

• keskiaikaporaajat
        suusta... kirjoitti:

Guttaperkalla,tikuilla hermokanavat tukitaan,siitä se savu tulee,kun niitä katkaistaan. Mitä sitten tulee juurihoidon takuuseen,ei sellaista luvata. Hammas voidaan joutua poistamaan kokonaan, vaikka jo viikon kuluttua.

Juurihoidot heti lopetettava. En tunne asiaa, mutta näissä teidän kokmissa tuskissa en halua olla, enkä toivo muillekkaan. Verrattavissa keskiajan kallonporauksiin.

• *TheRoad*
        keskiaikaporaajat kirjoitti:

Juurihoidot heti lopetettava. En tunne asiaa, mutta näissä teidän kokmissa tuskissa en halua olla, enkä toivo muillekkaan. Verrattavissa keskiajan kallonporauksiin.

" Juurihoidot heti lopetettava. En tunne asiaa, mutta näissä teidän kokmissa tuskissa en halua olla, enkä toivo muillekkaan. Verrattavissa keskiajan kallonporauksiin. "

Jos et tunne asiaa, niin kannattaisiko olla hiljaa ja pelottelematta muita ihan turhaan. Ei juurihoito ole tuskaa, se HELPOTTAA tuskaa! Itse ainakin siinä hammaskipu tuskassa koen hammaslääkärin avun helpotukseksi siitäkin huolimatta, että olen ns. pelkopotilas.

• Ninder

Minäkin haluan jakaa oman juurihoitokokemukseni. Juurihoito aloitettiin helmikuussa terveyskeskuksen hammaslääkärissä poistamalla hermot, verisuonet jne. Seuraava hoitokerta oli yllättäen jo viikon päästä ja silloin päästiin availemaan kanavat ja otettiin röntgenit. Kolmannella kerralla lääkäri olisi jo halunnut täyttää hampaan, mutta sanoin että se on edelleen hieman puruarka, joten lekuri tyytyi laittamaan uudet lääkkeet ja väliaikaista paikkaa päälle. Seuraava aika sitten venyikin niinkin pitkälle kuin viime viikon keskiviikkoon...kerroin lääkärille saman kuin edellisellä kerralla, hammas on puruarka ja jos sitä esim. koputtelee, niin sitä vihloo ikävästi. Lekuri vaan tiuskaisi, että kyllä se nyt jo pitää täyttää. No täytteet laitettiin ja taas väliaikaista paikkaa päälle. Keskiviikko meni ihan mukavasti, torstaina tuli päivän aikana muutaman kerran todella kova vihlaisu ja järjetön tykytys joka meni muutamassa sekuntissa ohi. Perjantaina heräsin kovaan särkyyn ja menin päivystykseen. Sain vain antibioottikuurin ja 600 mg Buranaa. Särky vain paheni. Söin viikonlopun aikana 6 Buranaa päivässä ja päälle Panacodia sen verran kuin maha vain kesti, eikä mikään auttanut. Maanantaina taas päivystykseen, hammas avattiin, juurentäytteet oli itekseen nousseet hieman ylös. Niitä otettiin vähän pois, laitettiin lääkettä ja paikka päälle. Särky yltyi vaan ja varasin ajan yksityiselle tän päivän aamuksi. Kaulan imusolmuke turposi, koko leukaluu särki ja itkua vääntäen odotin vain tätä aamua. Pyysin, että hammas otettaisiin pois, koska en olisi kestänyt sitä särkyä enää hetkeäkään. Lääkäri varoitteli, että ei välttämättä puudu kunnolla, mutta sanoin että anna mennä vaan, kunhan sen paskiaisen saa sieltä pois. Hammas puutui hyvin, kipu loppui samantien ja nyt on hyvä olo. Hampaassa oli hiusmurtuma ylhäältä juureen asti, sen takia kai oireili noin. Mutta miksi tk-lääkäri täytti hampaan vaikka sanoin, että se on yhä arka...en tiedä. Mutta sen tiedän, että noita terveyskeskuksen laskuja en kyllä maksa. Täytyy ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Tässä mun kokemukseni juurihoidosta, olen kuullut monia onnistuneita tarinoitakin :)

• *TheRoad*

" Mutta miksi tk-lääkäri täytti hampaan vaikka sanoin, että se on yhä arka...en tiedä. "

En tiedä minäkään, mutta virheen tuo hml teki. Ehkä laiskuuttaan? Ajatellut, että kyllä tää pitää nyt jo riittää ja kyllä se varmaan siitä paranee joskus? Tai sitten on käsketty ylemmältä taholta, että juurihoidon on valmistuttava tuolla käyntimäärällä, (mikä on tietysti väärin, koska hammaslääkärillä tulee olla oikeus itsenäiseen harkintaan potilasta hoitaessaan).

Hampaan on aina oltava täysin oireeton ennen kun aletaan täyttää!

• Anonyymi

Tk-hl oli osaamaton / tietämätön / ammattitaidoton. Sopimaton siis hoitamaan hammaslääkärin ammattia. Siinä syy tunarointiin. On paljon huonoja hammaslääkäreitä. Eivät tunne yleisimpiäkään tulehduksenoireita, kuten hampaan tykytys / sykkiminen. Järkyttävän huonosti opiskelunsa hoitaneita, jotka ovat kuitenkin saaneet luvan ammatinharjoittamiseen.

• vm.-58

Mulla röntgenkuvattiin just puoliksi irronnut, haljennut, kymmenisen vuotta sitten juurihoidettu hammas, jonka kohdalla IENTULEHDUS OLLUT JATKUVAA.
      Ilmeni että hampaan "juureen" oli aikoinaan jäänyt puhdistusneula, ilmeisesti nikkelistä titaania.
      Olen nikkeliallerginen, vöistä ja halpiskorviksista ym. saan reaktion.
      Näinkin voi siis käydä.
      Mahdollinen korvaus hoitovirheestä?

• aikamo

Ite voisin kanssa jakaa mitä mahtavimman juurihoitokokemuksen. Elikkä itellä lohkes ammattikoulussa poskihammas. Ei sattunut sillon sen enempää ja ajattelin että meen intissä vasta johon oli noin puoli vuotta aikaa vielä. No hammas alko särkemään paljon ennen armeijaa mutta sinnikkäänä idioottina söin vaan särkylääkettä. Intissä kun äityi niin pahaksi ettei voinut muuta kun maata suu auki eikä mikään enää poistanu kipua vihdoinkin menin särkypäivystykseen. Hammas puudutettiin ja paikattiin ja illalla alko sama särky ellei jopa pahempi. Ja ei muuta kun seuraavana aamuna takasin ja sitten huomattiin että hammas on juurihoitokunnossa kun lekuri porasi ytimeen ilman puudutusta eikä runtunut mitään. Väliaikanen paikka ja aika parin viikon päähän ekaan juurihoitoon. Ja siitä se helvetti sitten alkokin. Eka juurihoito ilman puudutusta kun ei kuulemma tarvinnu kun hammas oli jo kuollut. En ikinä vielä tähänkään päivään asti ole kokenut sellasta kipua tai vuotanut niin paljon kylmää hikeä. Ihan oikeesti silmissä pimeni välillä, mutta se kerta vietiin tällä tavalla loppuun. Uusi aika ja toinen kerta tulikin ja jopa puudutettiinkin kun vaadin sen. Lekuri ei ois millään halunnut puuduttaa. Väliaikanen paikka ja kolmas aika. Kolmannen käynnin jälkeen alko intti olemaanniin lopussa ettei kerennyt neljättä siellä enää ja TK:ssa aika meni melkein vuoden päähän. TK:hon sitten neljänteen hoitokertaan ja lyötiin homma pakettiin. Hammas ei hirveästi aristellut tai särkenyt mutta satuin vuotta myöhemmin rutiinitarkastuksessa ottamaan puheeksi että on välillä puruarka ja sattuu kun painaa ikenestä. Otettiin röntgenit ja kas, toinen juuri tulehtunut. Hammas auki, lääkeaineet sisään ja toivomaan parasta että paranis. Olin muutenkin jo sitä mieltä et nyt riittää ja
      Revitään koko hammas pois mutta lekuri sai taivuteltua antamaan yhen mahdollisuuden. Ja nyt viimeviikon torstaina kävin ja oli vain levinnyt se tulehdus. Lekuri poisti hampaasta puolet eli vaib tulehtuneen juuren. Ja nyt tuo minkä piti olla terve särkee niin saatanasti ettei unta saa. Ei varmaan auta kuin mennä särkypäivystykseen että repivät tuon toisenkin puolen pois että tää vitun pelleily loppuu joskus. Eli yhteenvetona tähän mennessä: rahaa palanut monta sataa euroa turhan takia ja nyt suussa on puolikas helvetin kipee juurihoidettu hammas. Ja hermotkin riekaleina. Vittu.

• aikamo

Ja siis intistä pääsin pois 2013, eli kohta viitisen vuotta jatkunut tää sirkus

• a.e.e.e

Moi on tää juurihoito onkin niin kamalaa kun olla ja voi mulle tehtiin kaksi kerta ela oli ok mutta sitten kun he täyttivät niin sit se rupes olemaan niin kipee että itku oikeen tuli no kestin sen viikon verran menin sitten tänään uudestaan sanoivat että täyttö ainetta oli liikaa laitettu ja heidän hoito virhe oli sain kaksi eri antibioottia ja niitä ny syödään buranaa 800 ei oo kivaa myönnä☹

• drftyguhijk

"Juurihoidon tarkoitus on kuolettaa hammas, jolloin se jää suuhun ns. kuolleena. Juurihoidossa menee aina 3-5 käyntikertaa riippuen hampaasta. Ja tämä siksi, että eri hampaissa on eri määrä juurikanavia. Yleensä ekan/toisen kerran jälkeen ei enään puuduteta, koska kaikki hermot on jo poistettu."

Nimimerkki "Hampuhoitaja" kertoi yllä olevaa, minulle tehtiin juurihoito alaetuhampaaseen, eikä kertaakaan puudutettu, sanoivat vaan ettei pitäisi koskea kun hammas on jo kuollut vai hermotko ne oli. No, TUNTUI. En maininnut asiasta, kun en tiennyt onko sillä väliä. Nyt sain ajan erikoishammaslääkärille, melkein koko alaleuka on RTG-kuvien perusteella tulehtunut.

• Harvahammas

Minullakin huono kokemus juurihoidosta. Vajaa kaksi vuotta sitten takimmainen hammas lohkesi oliivin kiveen ja alta paljastui reikä. Lohjennut hammas ei ollut kovinkaan kipeä, kunhan ei mennyt ruokaa lohjenneeseen osioon. Päätin, että koska haluan säästää hampaani menen varmuuden vuoksi kumminkin yksityiselle, koska oletin hoidon olevan siellä parempaa kuin kunnallisella.

Kyseessä oli elämäni ensimmäinen reikä, reikäinen ja lohjennut hammas tarvitsi juurihoitoa ja jouduin käymään todella monta kertaa juurihoidossa (n.6krt). Juurihoitokertojen lisäksi jouduin myös laitattamaan lähes jokaisen väliaikaisen paikan uudelleen, koska ne paukahtelivat irti, olivat liian koholla jne. Hoidot yksityisellä tulivat kustantamaan minulle n.1000e. Hammas ei koskaan ollut täysin kivuton vaan siinä tuntui juurihoitojen ja kestävän paikan jälkeenkin pientä tykytystä aina kun hampaat olivat auki, hampaita yhteen puristaen tykytys loppui. Ystävät, joilla on reikiä aiemminkin ollut ja paikattu, meinasivat että se tykytys on ihan normaalia kun paikka hakee muotoaan, joten en varannut uutta aikaa vaan odottelin rauhassa, että paikka on hakenut muotonsa. Tykytys ei koskaan loppunut täysin.

Puolisen vuotta sitten kaulan ja niskan imusolmukkeet paisuivat, ne olivat n. 3krt normaalin kokoiseisia isompia. Kaulaani ultrattiin useaan otteeseen, otettiin ohutneula näyte, useampia verikokeita, syötiin kasa antibiootteja varmuuden vuoksi yms. mutta syy ei koskaan selvinnyt. Kuumetta ei ollut missään vaiheessa. Imusolmukkeet olivat turvonneina n.1.5kk ajan, sitten ne yhtä äkkiä normalisoituivat. Hammas ja ien näyttivät samalta kuin juurihoitojen jälkeenkin, joten sitä ei epäilty syylliseksi. Jälkikäteen pohdittuna itse uskon, että tämä juurihoidettu hammas oli syypää myös niihin paisuneisiin imusolmukkeisiin ja aiheutti myös "ei suoranaisesti hampaisiin liittyvää lisäkärsimystä".

Nyt elämäni ensimmäisestä reiästä, paikoista ja juurihoidosta on aikaa kulunut se noin 2v ja alkuviikosta sama hammas sitten kipeytyi, tuntui kuin se olisi ollut räjähtämäisillään. Varasin taas ajan samalle yksityiselle. Selvisi, että kaikissa hoidetun hampaan juurissa paikan alla on reikiä ja hammas pitää poistaa, mitään muuta ei ole tehtävissä. Voin kertoa, että on hivenen vituttanut. Elämäni ensimmäinen reikä johti juurihoidon kautta hampaan irroitukseen. Siis oikeesti, aluksi menee yli 30v täysin reiättömästi, sitten tulee yksi reikä, ota tosissaan yrittää hoidattaa ja sitä myöten lähtee koko hammas kävelemään... Ihan turhaan maksoin 1000e hampaan pelastusyrityksistä, kärsiin ihan turhaan juurihoidon aiheuttamaa kipua ja menetin hulluna omaa aikaani.

Nyt sitten pitää odotella vähintään se 3kk ja parannella hampaan jättämää aukkoa ja miettiä tänä aikana laitattaisiko hampaan tilalle implantin (1500-3000e) vai antaako taimmaasen hampaan tilalla vain olla pelkkää tyhjää.

• Huonoa_tuuria

Juurihoito on yleensä vain hampaan "tekohengitystä". Hammas kuolee juurihoidossa ja joudutaan poistamaan tulevaisuudessa. Ilmeisesti paikka ei ollut tiivis ja hammas pääsi tulehtumaan edelleen ja nopeutti poistamista. Yleensä takimmaisen hampaan puuttuminen ei haittaa kovin pahasti purentaa.

• Anonyymi

Olisit ennemmin kiitollinen hammaslääkärille että yritti pelastaa hampaasi. Se reikä nimittäin ei todella ole hammaslääkärin vika, hän ei niiden syntymistä voi estää, vain potilas itse voi sen tehä. Ihmeellistä että hammaslääkäriä syytellään siitä että yrittää auttaa, juurihoito on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin poisto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisit ennemmin kiitollinen hammaslääkärille että yritti pelastaa hampaasi. Se reikä nimittäin ei todella ole hammaslääkärin vika, hän ei niiden syntymistä voi estää, vain potilas itse voi sen tehä. Ihmeellistä että hammaslääkäriä syytellään siitä että yrittää auttaa, juurihoito on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin poisto.

Kyllä se jatkuva särky on pahempi kuin hampaan poisto!

• Implanttimaksaakuinauto

Itselleni tehtiin puoli vuotta sitten juurihoito ja päälle kruunu. Nyt otetuissa röntgenkuvissa näkyy pahempi tulehdus kuin ennen juurihoitoa. Että mitähän tässä nyt pitäisi ajatella? Kipuja ei ole, mutta kosketusarkuutta kyllä. Hoitopaikka ehdottanut kirurgista juuren ja tulehduksen poistoa, mutta jos juuri halki, pitää koko hammas poistaa. Olen ajatellut kieltäytyä hampaan poistosta kun ei kipujakaan ole. Sitä miettii että laitettiinko juurihoidossa asianmukainen lääkitys? Onko hoitovirhe vai mitä? Rahaa palanut ties kuinka paljon, juurihoito vei itseasiassa useita kuukausia. Kommentoikaa blease!

• juurihoidettu

Juurihoito on vähän tuuripeliä aina. Vaikka olisi kuinka hyvin tehty, niin aina se ei auta vaan hammas tulehtuu ja se joudutaan poistamaan.

Onhan se turhauttavaa, kun yksityisellä tehdään kallis juurihoito ja hammas joudutaan kuitenkin lopulta poistamaan.

• Surullistaon

Mulla vedettiin Oralin hammaslääkärin osaamattomuutta 35 juurihoito 2 mm yli ja sen talkia juurentäyttö valui päähermoon. Ikuiset hermokivut. Nyt pelkään kaikkia hammaslääkäreitä. Lukekaa arvostelut netistä, tää munkin tyyppi oli saanut järkyttävät lausunnot enkä ole ainoa jolle on aiheuttanut hetmovaurion. Valitettavasti!

• Anonyymi

Mistä paikasta netistä saa tietoa hl:istä? Itse ihan pihalla, kun suojelevat toisiaan, ja yrittävät syytellä pikemminkin potilasta.

• hyvähoito

Jostain syystä ainakin terveyskeskusten hammaslääkäreitten taso on laskenut huimasti. Voisi melkein kysyä mistä noita tulee? Työn laatu on kaikilla muillakin aloilla laskenut yli 50 %. Rakennukset ja muut ovat sentään korvattavissa mutta ihmistä ei korvata uusilla osilla ilman henkistä ja ruumiillista kärrsimystä. Kärsimys aiankin se henkinen puoli on hammaslääkärille täysin yhdentekevää. Hammashoidossa tehdään työ huonommin kuin kampaajalla tai kosmetologilla. Kysymys on ilmeisesti potilaitten ylitarjonnasta koska yksilöllistä vikaa ei edes osata tai haluta hoitaa oikeaoppisesti. Joku ihmeellinen suhtautumistapa siihen ettei hammaskalusto kuulu ihmisen terveyteen on levinnyt hammaslääkäreihin. Koirien ja kisspjen ym. lemmikkien hampaat hoidetaan hyvin koska ne tevitsevat hampaita. Ihminen taas ei muka tarvitse hampaita. Ihminen on biologisesti samanlainen kuin mikä muu eläin tahansa ja tarvitsee hyvän hampaiston saadakseen nykyisestä yliprosessoidusta ruuasta riittävästi vitamiineja, hivenaineita ja proteiineja. Kukaan ei enää välitä mistään mitään asenne on vaarallinen kaikilla aloilla mutta julminta se on silloin kun kysymyksessä on ihmisen ainutkertainen elämä olla olemassa tässä ja nyt.

• Urpå

Mitä ihmettä sä selität :D

• piilojuuriko

2kk kivuissa ja menossa 3 D kuvaan yksityiselle. 6 kertaa käynyt hammaslääkärissä ja yhden korvalääkärissä. Epäilen että juurihoidettuu hampaaseen jäänyt piilojuuri. Alkaa olemaan aika kypsä tähän rahastuksen määrään ja kivut vaan pysyy.

Olisi mukavaa että terveyskeskus hankkisi 3D röntgenen ettei tälläistä tarvitsisi jatkuvasti kokea.

• Anger

Älkää antako tehdä juurihoitoa yksityisellä.
      Maassa on myös alan spesialisteja. Vähän, mutta on kuitenkin. Jos juurihoito julkisella jostain syystä kuten käyrän juuren tai juureen katkenneen viilan takia epäonnistuu, täytyy julkisen hammaslääkärin tehdä lähete spesialistille, joka käyttää mikroskooppia ja osaa hoitaa käyrätkin juuret sekä poistaa viilanpalat. Tästä on ennakkotapauskin olemassa. Näin valisti spesialisti, jolla kävin. Muuten potilasvahinko vanhenee 10 vuotta vahingosta.

• Anonyymi

Eikös pt vahinkoilm. pidä tehdä 3 vuoden sisällä?

• Hermokipu

On niin pitkä tarina tästä omasta yhden takahampaan juurihoidosta ettei jaksa selittää. Nyt oma hammas hoitojen myötä vähentynyt alkuperäisestä huomattavasti, rahaa mennyt yhteensä lähes 2000 e ja väliaijainen kipuileva paikka suussa sykkivää jomotusta. Masennus ja väsymys tämän myötä. Montako tuhatta pitää maksaa? Ilmeisesti myös laskutettu jossain vaiheessa liikaa, mutta mihin valitan kun noin voi vaan halutessan tehdä jos kehtaa. Todennäköisesti kohta aletaan puhua hampaan poistosta ja 2500 e implantista taas kun hammasta on ensin useammalla tonnilla yritetty pelastaa. Menkää suoraan hyvälle endotontille jos sellaisen löydätte. Sinne joutuu kuitenkin lopulta ja maksaminen alkaa alusta. Mulla oli oireeton hammas ennen kuin sitä alettiin paikkailemaan. Tää on loputon fyysinen, psyykkinen ja taloudellinen helvetti. Välillä tuntuu että onko otsassani lappu,: rahastakaa tuhkatkin pesästä! Mulla ei oo mitään toivoa enää palautua taloudelliseen tasapainoon ja hampaan purennan sotkeutuminen lisää kipua vaikka sen poistaisi. Miten näin voidaan ihmiselle tehdä?

• huimaajahermoonkoskee

Mulla mennyt 2kk kivuissa ja en vieläkään tiedä tehtiinkö juurihoito väärään hanpaaseen kun oireet jatkuu. Neula myös katkesi juureen ja ei saatu pois. Rahaa mennyt 1500e ja kivut eivät helpottaneet ja oireet 3 hampaassa vieläkin.

Jotenkin vaikea uskoa että kipua ei saada selvitettyä. Pitääkö kaikki kolme hammasta juurihoitaa että tiedetään syypää?

• Anonyymi

Samat sanat. En saanut selvää edes spesialistilta varmaksi missä vika. Siis olivat erityisen epämääräisiä, jotta eivät joutuisi tilille. En vieläkään tiedä onko hoidossa oikea hammas. Joka tap.purenta muuttuu ja aiheuttaa lisäongelmia. Purennan korjaus on vaikeaa, aina muka kunnossa joka kerta kun muutetaan, vaikkei ole.

• Itkevä

2 kk mullakin mennyt ja kivut sen kun pahenee. Nyt ei pysty enää nukkumaan muuten kuin vahvoilla kipulääkkeillä. Myös rahanmenon aiheuttama ahdistus ja vaara tulehduksen pahenemisesta herättää yöllä. Purentakiskot maksaa satoja euroja. Se istui aiemmin hyvin, nyt ei sovi enää kun madaltuneet (lukuisten väliaikaisten paikkojen mukana viety runsaasti omaa hammasta) hampaat ei ota enää kiskon kanssa yhteen. Etuhampaat ottaa paineen vastaan. Leuat väsyvät, juurihoidettua hammasta sykkii ja särkee. Korvat soi stressin ja muiden sairauksien takia. Ei näy mitään loppua tai apua kivuille. Ei näy loppua rahanmenolle jatkuvien hoitovirheiden takia. Miten osaamatonta voi olla? Missä kokonaisvaltainen osaaminen? Tuntuu että hoidolla rahastetaan ja tehdään tahallaan joka puolella huonoa työtä. Hammasta ei ole kai motivaatiota saada kuntoon kun sillä voi tienata tuhansia. Tämmöistä on meno yksityisellä eikä juurihoitoa voi jättää kesken. Kunnallisella on töykeää ja huolimatonta, joka aiheuttaa kipua ja loputonta vaivaa. Onko Helsingissä enää yhtäkään osaavaa lääkäriä tekemään juurihoito hyvin ja kohtuullisella hinnalla. Monta tuhatta yhteen hampaaseen ei ole kohtuullista kun voidaan lisäksi joutua silti poistamaan hammas ja maksamaan tuhansien eurojen implantti. Jos purenta on epätavallinen, tilanne on vielä pahempi, sillä kivut tuplaantuvat kun purenta menee täysin epätasapainoon. Sitä paitsi tuo väliaikainen paikka on jopa hipaisuarka. Mikä kipu johtuu mistäkin, lääkärit eivät huomioi kokonaisuutta. Myös purennan muuttuminen lisää kipua ja painetta. Jos hampaan korkeus olisi normaali niin ei tulisi heijastuvia purentakipuja ja tulehduksia. Itkettää ja masentaa. Kohta on työkyky poissa. En jaksa tätä juurihoidetun (lue tuhotun} hampaan kipua enkä leukojen väsymistä kun ne jännittyvät luonnollisen purennan puuttuessa. Kertoisipa joku muu kuin joku trolli kenelle täällä kamnattaa mennä. Myös lääkärin vaihtaminen on hankalaa kun on vaikea jatkaa toisen aloittamaa työtä. Kohta pitäis jaksaa nousta töihin. Jos valitan kivusta niin se on pelkkää rahanmenoa taas. Mikään ei tietysti mene takuuseen vaan joka juttu on joku uusi ja yllättävä ongelma jota aletaan hoitaa jonain muuna kuin hoitovirheenä, ja onkohan kukaan ikinä saanut pilalle menneestä hoidosta ja kivusta mitään korvauksia tuhansien eurojen menetyksestä? Se on ainoa toivo että mielenterveys ja joku taloudellinen tasapaino voisi korjaantua. Huonolta lääkäriltä toiselle juokseminen turhauttaa. Kustannusarvioita ei suostuta antamaan. Edes erik. hl titteli ei kerro mitään ammattitaidosta johon kuuluu kokonaistilanteen asiallinen hoito ilman ylimääräistä rahastusta.

• Anonyymi

Niin on. Ei edes ehl, pahin hoitovirhe sattunut juuri itse mielestään erittäin kokeneella ehl:llä. Sitten kun ei tarvii kuunnella potilasta. Niin, onko missään puskaradiota hl:istä?

• painekipu

Joo huomasin yksityispuolen hampilääkärissä ettei ollut kiinnostunut kuulemaan josko juurihoidettua hammasta särkee! Sinne varmaan jäänyt juuri hoitamatta ja umpeen vaan halusi pikaisesti laittaa!

• selvisisyy

Paljastui että viereinen hammas olisi pitäny juurihoitaa. Oli mennyt kuolioon mutta yksityispuolen hammaslääkäri vaan paikkasi hampaan! Kunnon rahastusta.

• Ehdostus-juurihoidosta

Edellisisää postauksissa on paljon ajattelimisen aihetta. Ja itsekin olen joutunut kokemaan noita ns. "juurihoitoja".

Ehdotan, että lakisääteisesti juurihoitoa saisi jatkossa harjoittaa vain juurihoitoon erikoistunut hammaslääkäri. Tavallisilta hammaslääkäreiltä se olisi kielletty toimenpide.

Mielestäni ehdotus on kohtuullinen, koska kokemukseni mukaan 100 % juurihoidoista epäonnistuu, jollei sitä tee asiaan perehtynyt erikoislääkäri. Tämä on vain minun mielipiteeni, mutta uskon suurimman osan potilaista yhtyvän tähän.

• Anonyymi

Kuinka on mahdollista, että hammaslääkäri saa puuhastella potilaan suussa kuinka vaan, ja velottaa puuhastelustaan vielää täyden hinnan?

Kuinkahan kävisi, jos esim. remonttimies tekisi hammaslääkärin tilaaman huoneistoremontin vastaavalla tavalla ja tarkkuudella?

• Anonyymi

Nähtävästi puuhastellaan kyllä. Oikein ketuttaa ankarasti kun 3kk mennyt kivuissa ja taas töpeksitty juurihoidon aloituksessa? Kivut vmäisiä näin 11 päivää aloituksen jälkeen.

• Anonyymi

13 vrk nyt lääkepaikan laitosta ja juurioireet edelleen päällä. Tykyttää ja painetta. Voimistuu jos lähtee kävelemään. Ei nähtävästi koskaan pääse eroon tästä kivusta.
      Eikö vanhemmat hmlääkärit osaa juurihoitoa tehdä?

• Anonyymi

On myös paineen tunnetta ja jomotusta. Maatessa kipeän puolen posken tyynyyn laittaaminen provosoi kipuja, samoin kuin makuuasennosta ylös nouseminen ja pään heiluttelukin. Vuosia on ongelmaa tutkittu, mutta kovin heikoin tuloksin.
      Myös kolmoishermokipukin on ruvennut vaivaamaan.

• Anonyymi

No tuo ylempi kuullostaa tulehdukselta ja nuo hermokivut kuuluvat asiaan. Ittellä varmaan menee poistoon juurihoidettu hammas kun ei vaan halua rauhottua.

• Anonyymi

Sari Kervanto-Seppälä on pätevä.

• Anonyymi

Enpä tiedä.

• Anonyymi

Mulla 20v.sitten!😲 juurihoidettu hammas on juuren päästä kuulemma tulehtunut koska silloinen hoito on jäänyt vajaaksi 🤔 mitään oireita ei hampaassa ole ollut nyt se kuulemma pitäisi juurihoitaa uudelleen... Mietityttää.... Turhaa vai tarpeellista?

• Anonyymi

Suussasi on aikapommi, bakteeritulehdus vain odottaa tilaisuutta turvottaakseen pääsi jalkapallon kokoiseksi. Tai sitten se säilyy ns. kropnisena jiljaosena tulehduksena, joka kasvattaa elimistösi taakkaa ja altistaa mm. verisuonitaudeille, diabetekselle, aivoinfarktille jne.
        Sinun terveys, valitse itse. Hammaslääkärinä sanon, että minun sululaisille olisi vin 2 vaihtoehtoa: hampaan poisto tai uusintajuurihoito. Se, että ei tehtäisi mitään ei olisi vaihtoehtona.

• Anonyymi

Itselläkin epäonnistunut ison poskihampaan juurihoito takana. Itkettää edes ajatella asiaa, niin paljon rahaa ja aikaa meni turhaan!Lopputulos oli poisto! Niin paljon kärsimystä ja hirveä määrä lääkärillä ramppausta. Turhaan! Isoissa poskihampaissa vahingot on mahdollisia lääkärillä varmaan helpommin, koska juuria useampi. On helppo olla jälkiviisas, mutta en kyllä jatkossa aio yksityiselle maksaa juurihoidoista, ellei kyseessä ole spesialisti eli erikoislääkäri! En enää luota hammaslääkärien ammattitaitoon että se olisi parempi yksityisellä, miksi sinne kannattaisi rahaa kantaa. Nimittäin julkisella tehty juurihoito oli minkä aikanaan tein eri hampaaseen oli onnistunut, toisin kuin yksityisellä.

Itselläni oli paljon huonoa tuuriakin.
      Aluksi kyseisessä hampaassa oli iso reikä, ainut sillä kerralla suussani havaittu reikä joka huomattiin vasta liian myöhään jolloin se oli jo tosi syvä. Rutiinitarkastuksessa yksi lääkäri ei edes löytänyt sitä jätettyään kuvaamisen väliin! Tuon yhden reiän takia hammas tuhoutui täysin. Tämä virhe tapahtui julkisella. Ironista, että kyseinen hammas ei ollut antanut mitään merkkejä eikä ollut ollut ennen ronkkimista edes arka tai kipeä. Tulehdusta juuressa ei ollut ennen toimenpiteitä.

Ensiksi yksityishammaslääkäri paikkasi sen. Luulin että asia hoitui sillä, koska hintalappukin lähenteli lähemmäs 200:aa, kun kyseessä oli useamman pinnan paikka. Tämän jälkeen alkoi jomotus, sillä paikka oli vissiin niin lähellä hermoa. Hammas ärtyi ja syödessä jotain kylmää, saattoi jäädä loputon jomottava kipu. En kestänyt kipua. Lääkäri oli sanonut että tämä oli kahden vaiheella meneekö juurihoitoon vai ei.

Lääkäri ilmoitti juurihoitosummaksi n.500. Tuntui kamalalta, mutta toisaalta halusin säästää hampaan ja laittaa sen parhaalla mahdollisella tavalla kuntoon, yksityisellä.
      Lopulta menin sitten lääkärille, joka alotti juurihoidon ja kertoi kuinka ne useimmiten onnistuvat. Mikä minulla ihmetytti kyseisessä toimenpiteessä, oli se että se oli harvinaisen kivulias ja lisäksi se, että väliaikainen paikka ei millään meinannut pysyä ikinä kasassa ja sitäkin usein parsittiin. Hammas alkoi olla todella operoidun näköinen, täynnä ison paikan säröjä ja väliaikainen paikka päälle lätkäistynä vielä. Toimenpiteet tuntuivat tuskallisilta ja ikäviltä. Loppuvaiheessa epäilin oliko juurihoito onnistunut koska loppuvaiheessakin koin jotain tuntemusta hampaassa mutta se kuitenkin täytettiin. Samalla hammaslääkäri mainitsi minulle mikrohalkeamasta. Jälkiviisaana myös opin että ison poskihampaan kohdalla isot muovipaikat ovat hölmöläisen hommaa koska ne halkeilee (miksi juurihoitaa hammas kalliisti mikä on sitten altis lohkeilemaan halvan muovipaikan kanssa)ja juurihoito muutenkin haurastuttaa hammasta. Jos on valmis hoidattamaan hampaan kestäväksi, pitäisi olla valmis maksamaan myös useita satasia keraamisesta kruunusta vielä satojen eurojen juurihoidon päälle jota ei muuten julkisella tehdä.

Kävin juurihoidon jälkeen sanomassa kivusta mutta se meni ohi.

Siitä muutama kuukausi niin hampaan juureen tuli tulehduspesäke. Sitä edelsi jatkuva kummallinen maku suussa. Kipua ei tullut, mutta hampaan juuren pää oli tulehtunut puskien mätää ikenen läpi. Yäk! Todettiin että yksi juuri on tulehtunut.

Hammasta alettiin taas rassata. Juuritäyte irroitettiin. Tiesin että jo toinen juurihoitokierros ei omaa hyviä onnistumisprosentteja ja jatkossa repisin hampaan irti tuossa vaiheessa! Hammaslääkäri kuitenkin sitä ehdotti ja suostuin. Tietenkin halusin että hammas säilyy! Kuulemma halkeama hampaassa oli vain pieni.

Olin oppinut jo syömään käytännössä toisella puolella suuta, koska usein syöminen väliaikaisella paikalla johti monesti siihen että paikka irtosi/lohkesKerran sitten epähuomiossa puraisin tällä juurihoitohampaalla, eikä sitä nyt varsinaisesti ollut kielletykään ja koko hammas halkesi juureen asti! Kannattaa kahdesti miettiä pureeko paljon poratulla hampaalla jossa on väliaikainen paikka kesken juueihoidon. Yksikin kovempi palanen voi olla sen hampaan tarinan loppu.,jännä ettei hammaslääkärit siitä enemmän varottele!

Tässä vaiheessa todettiin myös röntgenissä että hammas oli edelleen tulehtunut eli en tiedä olisinko enää jaksanut jatkaa juurihoitoa muutenkaan.

Tämä johti hampaan poistoon. Lopputulos oli hampaan menetys suuren vaivan ja rahanmenon jälkeen. Summa lähenteli 700€, jos riittääkään. Hurjaa rahanmenoa.

Implanteissa puhutaan tuhansista euroista. Jos hampaan haluaa korvata. Semmoinen tarina. Kannattaa miettiä kaksi kertaa lähteekö juurihoitoon vai laittaako rahat mielummin implanttikassaan heti. Eritoten isojen muovipaikkojen hampaissa joissa on mikrohalkeamia unohtaisin koko homman. Jälkiviisas on helppo olla mutta olisin kieltänyt hampaan täytön jatkossa jos juurien sorkkiminen tuntui vielä oudolta. Olisi kannattanut odottaa ennemmin kuin täyttää juuret ja joutua irrottamaan täyte ja taas haurastuttaa hammasta uusilla toimenpiteillä. Lisäksi olisin varonut puremista ennen pysyvää paikkaa

• Anonyymi

Niin ja lisättäköön vielä kärsimyksen päälle kärsimystä itselläni, että juurihoito laukaisi itselläni kipua mikä vaikuttaa kolmoishermosäryltä. Tämä särky tuntuu jääneen krooniseksi. Se oli taas hetken aikaa helpompi kunnes hammas lohkesi/poistettiin. Kaikki toimenpiteet tuntuu itsellä laukaisseen sitä viimeaikoina. Juurihoidon aikana jopa kylmä ilma pahensi sitä ja pelkäsin kokoajan että se kiduttava särky laukeaa jostain.

Ison puruhampaan menetys voi aiheuttaa purennan ongelmia ja surettaa hirveästi kun se poistettiin juuri tämän takia. Pelkään pahenevia leukasärkyjä.

Kaikkinesa tämä kaikki on ollut ihan hirveän kuluttavaa henkisesti. Kipu, särky, rahanmeno,toimenpiteiden pieleenmenot, kaikki! :'(

Että ei siitä juurihoidosta turhaan pelotella. Pahimmillaan se on ihan helvettiä koko homma!

• Anonyymi

Joo miulla mennyt kohta 5000e ja 3 juurihoitoa 3 takahampaaseen. 1 hampaan poisto kun tuli hoitovirhe ja nyt nämä 2 juurihoidettua muuta hammasta sätkii hermokipua suussa ja en tiedä kummasta kipu tulee. Pitää varmaan poistaa vielä 2 hammasta vaikka ennen hoitoja kivit olivat paljon pienemmät. Myös minulla oli iso reikä paikan alla yhdessä, toisessa liian iso paikka lähellä hermoa ja kolmas hoidettiin kun kipu säteili siihen ja se hoito epäonnistui kun neula katkesi ja toinen juuri jäi kokonaan hoitamatta. Joudun myös syömään kovia hermokipulääkkeitä kun hmlääkäri ei usko enää oireiden tulevan hampaista vaan hermoista. Olen kärsinyt kivuista 8kk nyt ja loppua ei näy.

• Anonyymi

Ei se sano vaikka olisi juurihoitospesialisti että hoito onnistuisi. Minulla kokemusta kahdesta endodontista ja toinen oli aika sadisti. 10 kk kipua mutta huono hammas edelleen suussa. Menny luotto ja usko siihen että kivuista pääsis eroon enää. Vinkkejä hyvästä kivunhoitoa osaavasta hmlääkäristä? Luulin että endodontti olisi hyvä paikantamaan kivun lähteen mutta ei kipua tullut vaan lisää.

• Anonyymi

Mulla nyt 2 juurihoidettua poistettu. Ei missään vaiheessa hoidot auttaneet. Vielä yksi 7 ylä hammas joka juurihoidettu syksyllä oirehtii. Siis ei mikään noista hoidoista ole onnistunut. Maksulappua on tullut 8000€ edestä. En vaan tajua miten hyvinvointiyhteiskunnan hammashoito on näin huonoa. Jouduin hakeutumaan yksityiselle ja vaikka maksoikin niin hoito ei parantunut.
        Yksi vinkki on kaikille. Jos jotain hampaista tuntuu niin se yleensä on reikä tai jopa kuoleutunut hampaan juuri. Ei julkisella paljon tarkastuksissakaan löydetä reikiä paikkojen alla. Kyllä pännii menettää monta hammasta näin.

• Anonyymi

Anna vinkki kuka oli! Vaikka nimikirjaimet! Minulle joku suositti jokun medidentin ...olisiko ollut Lindfirs, muuta kuka näistä mainostajsta tietää?

• Anonyymi

Juurihoito onnistuu taikka sitten epäonnistuu. Epäonnistumisen prosentti on oman kokemukseni mukaan noin 90 %. Ja olen tavallinen tallaaja, joka käy hammaslääkärissä vuosittain.

Olisi mielenkiintoista tietää jotain (rehellistä) tutkimustulosta juurihoidoista. Onkohan kukaan tutkinut sitä.

• Anonyymi

Mulla tuli samanlainen vamma juurihoidosta kuin Anna Viertolalle mutta potilasvakuutus ei maksa mitään.
      Kolmoishermo vaurioitui ja joudun jäämään eläkkeelle.

Ei mitään korvauksia ja lopun elämään kipua hampaissa ja kasvoissa. Aivan hirveää ja hmlääkärit eivät ole tehneet mitään virhettä pvkn mukaan?!!

• Anonyymi

Mulle laajennettiin operatiivisen mikroskoopin avulla juurikanavat yksityisellä 2 viikoa sitten ja puhdistettiin laitettii väliaika paikka lääkkeillä.En vieläkäään saa oikein suuta hyvin auki ja sattuu kun syön tuntuu että siellä on jotain turvornut. On kipee.

• Anonyymi

Itselläni on tehty juurihoitoja vaikka missä hammaslääkärissä. Lopputuloksena on kuitenkin aina ollut kyseisen hampaan poisto ja korvaus implantilla.

Omalla kohdallani yksikään juurihoito ei ole onnistunut pelastamaan hammasta. Itse asiassa ensimmäisen juurihoidon tehnyt hammaslääkäri sen totesi, ei ole lopullinen hoito.

Implantti on mielestäni paras hoito. Ei kannata kärsiä juurihoidetuista hampaista, vaan pyytää poistamaan ja laittamaan tilalle implantti. Tämä on vain oma mielipiteeni.

• Anonyymi

Mistä johtuu että vaikea juurihoito tehty kipua nyt kuukauden suu vaikea avata.syöty viikko antibiottia ja byranaa..leuka tuntuu kuin ois toiselta lainassa syönyt vain laihaa keittoa ei voi purra. Kolme taplettia sain syötyä hermivaurio lääkettä suurin kipu helpotti..mutta sain tukehdus oireita lääkeestä ja koko leuka on kuin puutunut..en enää syö lääkettä..buranaa vaan jos särkee.

• Anonyymi

Ei ole normaalia. Mene takaisin hammaslääkärillesi ja kerro ongelmasi. Hänen tehtävä on ratkaista tuo ongelma, oli se sitten mikä tahansa!

• Anonyymi

Poistata hammas ja anna sen kuopan parantua. Sen jälkeen pyydä laittamaan tilalle implantti ja siihen hammaskruunu.

• Anonyymi

Pyytäkää tai menkää 3 D kuvaukseen KKTT jos ja vaikka ei olisi vaivaa. Itsellä löytyi tulehdusta hampaan juuresta tuolla kuvauksella. Muuten en pystynyt tietämään mistä särky tulee. Helvettiä tämä hampaiden hoitaminen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      302
      6907
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2079
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1297
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1166
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1076
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      982
    Aihe