Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

ROA -päiväkirja

acnefreefuture

Hei! Sain tänään ihotautilääkäriltä isotretinoin -kuurin ja aion rueta päivittämään kuurin etenemistä tänne kerran viikossa, useamminkin jos jotain oleellisia muutoksia tapahtuu. Tämä lähinnä sen takia, että jos jolla kulla herää kysymyksiä kyseisen kuurin (tai aknen yleensä) suhteen, tai on epäileväinen ottaako kuurin vai ei, toivoisin tästä olevan jonkinsorttista apua. Koska tämä on ensimmäinen postaukseni lienee paikallaan kertoa alkajaisiksi hieman aknehistoriaani:
Olen sairastanut aknea nyt nelisen vuotta, ja tilanne on vaihdellut vaikeasta lievään. Käytännössä kaikki muut hoitomuodot on kokeiltu paitsi isotretinoiini, mm. 3 antibioottikuuria, kaikki mahdolliset apteekin litkut, voiteet ynnä muut, kaiken maailman höpöhöpö dieetit (VHH ja 3 pv omenadieettikin :D), omega3, d-vitamiini jne. Apua näistä en ole saanut. Antibiooteista kyllä akuutisti, mutta hoidon loputtua ongelma on palannut. Akneni on kasvoissa, ja tämän hetkinen tilanne on se, että minulla on runsaat kymmenen aktiivista finniä ympäri kasvoja, kaikki enemmän tai vähemmän tulehtuneita. Eli tällä hetkellä lienen keskivaikean aknen kynsissä.
Akne on myös (luonnollisesti) vaikuttanut itsetuntooni, joka on tällä hetkellä pyöreä nolla, mutta olen kuitenkin luottavainen ja positiivisella mielellä tulevaisuuden suhteen.
Päätin siis hankkiutua ihotautilääkärille ja hoitaa tämän tuskallisen sairauden vihdoinkin sen kaikkein tehokkaimman myrkyn eli isotretinoiinin avulla kuntoon, lopullisesti. Eniten pelottaa tuo rankka alku, ja etenkin pahenemisvaihe. Mutta olen tällä hetkellä valmis menenemään vaikka läpi harmaan kiven kunhan saan naaman puhtaan ja terveen näköiseksi.
Huijasin itseäni vuosia uskottelemalla, etten tarvitse roaa (tai käytän Actavista, joka on roan rinnakkaisvalmiste), ja että löytäisin toimivan hoitomuodon akneeni 'ihmedieeteistä' tai jostain muusta hömpötyksestä, mutta olen vihdoin ymmärtänyt, ettei kasvoni tule kuntoon näillä tyhjillä lupauksilla. Tavallaan olen nyt myöntänyt, että akne voitti tämän kamppailun, ja otan vihdoin ja viimein isotretinoiinin käyttöön. Ja vaikka se pahentaisikin ihoani ensimmäisen parin viikon tai kuukauden aikana niin lopussa kiitos seisoo.
Eli päivitän tätä päiväkirjaa vähintään kerran viikossa ja vastaan toki kysymyksiin tms. jos jotain viestiä haluatte laittaa. Annoskokoni on muuten 30mg ja sain lisäksi ulkoista antibioottia pahenemisvaiheen lievittämiseen.
Wish me luck! :)
Ps. Jos joku nyt loukkaantui siitä että kritisoin mm. omega3, niin tarkoitukseni ei ollut vähätellä sen toimivuutta, kerroin vain miten asian itse koen ja etten enää uskoo moisiin parannuskeinoihin. :D

76

6309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yotambieen

      Hyvä idea: )

    • acnefreefuture

      Hei! Olen nyt ollut viikon isotrtetinoin kuurilla, ja muutoksia ihossa on alkanut jo tapahtua.
      Finnien määrä on toistaiseksi sama, noin 10. Mutta iho on alkanut työntämään likaa ulos pienen pienten valko- ja mustapäiden muodossa, toisin sanoen ihosta on tullut epätasaisempi, vaikkei se juuri päällepäin näykään. Mustapäät myös irtoilevat lähestulkoon itsestään, joten iho todella puhdistautuu. Mutta näkyvien finnien määrä on siis toistaiseksi pysynyt samana.
      Sivuvaikutuksia ei vielä liiemmin ole muita kuin ihon kuivuminen. Pariin otteeseen olen laittanut Humektan -perusvoidetta, sen enempää ei vielä ole tarvinnut. Huulet eivät myöskään ole vielä kaivanneet mitään kosteutusta, vaikka hieman normaalia kuivemmat ovatkin.
      Yksi sivuvaikutus on ihon selkeä punoitus, joka ilmenee 'punastuessa'. Aiemmin punastumistilanteissa minulla ei ole ollut näkyvää punoitusta, mutta nyt iho reagoi herkemmin ja punastun siis hyvin helposti ja punastumisen näkee melko selvästi.
      Pahenemisvaihe ei ole siis vielä alkanut, ja lähden toiselle viikolle luottavaisin mielin!

      • kirjoittamista

        itsellä sama kuuri kohta edessä ja pelottaa. mielenkiintoista lukea mitä tuleman pitää..


    • aknenaama

      "Eniten pelottaa tuo rankka alku, ja etenkin pahenemisvaihe"

    • acnefreefuture

      Hei! Nyt on syöty 2 viikkoa isotretioiinia ja muutoksia viime viikkoon on tapahtunut. Ensinnäkin aktiivisten finnien määrä on noin puolittunut, nyt kasvoissa 5-6 aktiivista finniä. Jälkiä vanhoista finneistä on jonkin verran, mutta ne ovat melko haaleita. Lisäksi mustapäät ovat vähentyneet ja pienen pienet valkopäät, joita kuurin ensimmäisellä viikolla ilmestyi, ovat kuivuneet nyt pois ja iho on näin ollen tasoittunut.
      Täytyy myöntää, että viikon aikana tuli puristettua pari finniä, mitä ei isotretinoin -kuurin aikana saisi tehdä jottei arpea pääsisi muodostumaan. Mutta normaaliin tapaan ovat nuo puristetutkin parantuneet eivätkä ole arpia jättäneet.
      Uusia finnejä tulee kyllä vielä, mutta harvakseltaan, ja ne paranevat nopeammin. Osin tämä johtuu varmasti ulkoisesta antibioottiliuoksesta jota lääkäri määräsi pahenemisvaiheen helpottamiseksi. Iho ei siis ole lähtenyt pahenemaan, päinvastoin iho näyttää jo melko hyvältä. Pari seuraavaa viikkoa osoittanevat tuleeko pahenemisvaihetta laisinkaan.
      Sivuvaikutukset ovat myös alkaneet, huulet hyvin kuivat, samoin kuin iho, joita olen molempia rasvaillut n. 2 kertaa päivässä. Hiukset ovat myös kuivemmat, ja niitä pitää pestä puolta harvemmin kuin aiemmin. Selkä on ollut melko kipeänä.
      Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen kuuriin ja lähden luottavaisin mielin kolmannelle viikolle.
      Jatkan päiväkirjan ylläpitoa kerran viikossa ja vastaan toki jos haluatte kommentoida tai kysyä jotain kuuriin tai akneen liittyen. Tsemppiä kaikille!

    • pikkurumpali

      Jees, meikäläisenkin ralli alkaa taas. Uusi kuuri tuli tänään aloitettua. Olen jo vanha konkari Roaccutanin saralla ja alkava kuuri taitaapi olla viides. Nyt on vuosi oltu ilman Roaccutania ja ei tästä oikein tule mitään ilman kyseistä lääkettä. Kaikki keinot on käyty läpi ja Roaccutan ainoa joka tehoaa. Itselleni ei tule lähes lainkaan sivuvaikutuksia aineesta, huulten kuivumista ja veren valumista nenästä lukuunottamatta. Ikää on 23 ja painoa 85-90. Päiväannostus roaccutania on 4x 20mg. Iho on nyt jäätävässä kunnossa, joten suunta ainoa on ylöspäin. tarkoitus ottaa alkuun 200 kapselia, ja seurailla siitä eteenpäin miten homma toimii.

    • acnefreefuture

      Hei! Kolme viikkoa on nyt popsittu isotretinoiinia ja muutoksia edellisviikkoon on jälleen tapahtunut.
      Ensinnäkin aktiivisten finnien määrä jälleen puolittunut, tällä hetkellä 2-3 finniä enää kasvoissa. Jälkiä kuivuneista finneistä on jäänyt muttei mitään pahoja. Finnejä on edelleen tullut, mutta ne paranevat todella nopeasti, jopa niin että jos aamulla on ilmestynyt uusi finni niin illalla se on poissa. Voi olla, että tuolla ulkoisella antibiootilla (Dalacin) on myös vaikutusta asiaan.
      Häpeäkseni minun on tunnustettava että olen edelleen puristellut finnejä, ja se saakin luvan loppua ensi viikolla. Mutta iho on siis edelleen paranemaan päin, vaikka olen syönytkin todella epäterveellisesti (mm. hirvittävän määrän makeisia). Yleensä epäterveellinen ruokavalio vetää ihoni ihan hirveään kuntoon, mutta nyt näin ei ole onneksi käynyt. Mutta ensi viikoksi siis ruokavalio puhtaaksi ja finnien puristelu pois ja toivottavasti se auttaisi loppujakin finnejä lähtemään hiivattiin kasvoiltani.
      Sivuoireissa ei ole tapahtunut mitään muutoksia, iho jatkaa kuivumistaan ja samoin huulet. Selkä melko kipeänä.
      Olen kuuriin kyllä tässä vaiheessa ERITTTÄIN tyytyväinen, ja positiivisella mielellä lähden ensi viikkoon. Aika on mennyt todella nopeasti, kohta jo kuukausi takana!
      Tsemppiä kaikille!
      Ps. Laittakaa ihmeessä kysymyksiä tai omia kokemuksia isotretinoiinista, niin kuin muutamat ovatkin tehneet :)

      • atawet

        Mulla ois kysyttävää! Niin eli siis oot kokeillut antibiootteja? MInkä merkkisii ja onko niistä ollut apua? Ja ootko kokeillut epiduo:ta? Itse sain pari pv sit tetracyalia ja epiduo:ta ja oon nyt pistäny kerran epiduota ja antibiootti kuurin (6kk ja 2 tablettia päiväs) alotan huomen. Tän jälkee varmaan pitäisi itsekkin hakea se roaccutan ellei noist nyt ole apua. Mulla on jäänyt noist finneist arpiaki :/ Onks sul arpia jääny ja ootko tyttö vai poika?


    • acnefreefuture

      Moi! Muistaakseni ainakin sellainen antibiootti kuin tetralysal on tullut kokeiltua ja paria muutakin merkkiä joiden nimiä en muista. Epiduoa en ole kokeillut, mutta vastaavanlaisia tuotteita kyllä. Antibiooteista ei ainakaan minulle siis ollut apua, ja olen ymmärtänyt ettei se muillekaan ole tuonut kuin tilapäistä apua ja kuurin loputtua akne palaa. Mutta toivotaan että saat avun noista ettei Roalle tarvitsisi lähteä, tosin ainakin tähän astisen kokemukseni mukaan tuo pelottelu sivuoireilla ja pahenemisvaiheilla on aivan toista kun todellisuus, eli ei sitä Roaakaan tarvitse pelätä. Niin ja olen poika
      :-D

    • acnefreefuture

      Hei! Nyt on melkein kuukauden verran oltu isotretinoin -kuurilla. Viime viikkoon ei ihmeellisiä muutoksia ihossa. Edelleen pari kolme aktiivista finniä ja jälkiä vanhoista jo kuivuneista jonkin verran, muttei mitenkään erityisen häiritsevästi. Ihon kunto ei siis oikeastaan ole muuttunut parempaan, muttei myöskään huonompaan suuntaan.
      Elämäntavat eivät myöskään ole (valitettavasti) muuttuneet, vaan epäterveellinen ruokavalio ja finnien puristelu on - häpeäkseni todettakoon - jatkunut. Tuolle pitäisi taas ensi viikolla jotain tehdä, jää nähtäväksi pitääkö itsekuri.
      Yksi uusi sivuoire on ilmaantunut, silmien kuivuminen. Alkuviikosta silmät olivat melko punaiset kun kuivuivat niin, että hiussuonia katkeili, vähän samaan tapaan kuin olisi valvonut koko yön. Voitelevat silmätipat ovat pitäneet ongelman melko hyvin kurissa, mutta tietäisikö joku jonkun hyvän keinon/tuotteen silmien kuivumiseem?
      Viidennelle viikolle luottavaisin mielin ollaan lähdössä! Kommentit ja kysymykset ovat tervetulleita! :)

      • kysyjä...

        Moi! Olen itsekin poika ja olen nyt toisella antibioottikuurillani. Kuuria on jäljellä noin viikon verran ja teho on ollut huomattavasti heikompi kuin ensimmäisellä kerralla. Lääkäri puhui jo kuurin alussa, että rooa voisin tarvita, mutta sanoin kuinka hyvin antibiootit olivat toimineet ja nyt kaduttaa kun otin uuden kuurin. Katumus johtuu siitä, että jos olisin ottanut rooan niin voisin olla nyt akne vapaa kenties lopullisesti. Toinen syy katumukselle on se, että menen armeijaan tammikuussa 2011 ja jos otan nyt rooa kuurin se jatkuu armeijan aikana. Siellä voi olla huono homma jos esim. on selkäkipuja niinkuin sinulla. Kuinka pahoja kivut ovat olleet? Myös ihon/huulien/ silmien kuivuminen on varmaan aika epämiellyttävää armeijassa, jos on vaikka jossain metsäleirillä.


      • acnefreefuture

        Hei! Ihan ensiksi vastaan kysymykseen, joka on tullut ja sitten lyhyt päivitys kuurin etenemisestä.
        Eli eivät nuo selkäkivut missään nimessä niin pahat ole etteikö voisi liikkua normaalisti jne. lähinnä selkä on aamuisin kipeä ja jäykkä sekä makuuasennossa siinä tuntuu vihlovaa painetta välillä, sekin kuitenkin ohimenevää. Itse urheilen paljon eikä tuo selän kipeytyminen ole haitannut harrastuksiani, joten kyllä tällä selällä kehtaisi armeijaan lähteä ihan hyvin :). Ihon/limakalvojen kuivuminen on tietty ikävää, mutta ainakin minun kokemuksellani tulee perusvoiteella ja silmätipoilla toimeen oikein hyvin. Ja ehtisithän olemaan kuurilla pari kuukautta ennen armeijaa kun nyt kävisit ihotautilääkärillä juttelemassa, joten homma tulisi varmasti tutuksi jo ennen palvelusta.
        Sitten oman kuurin etenemiseen, jota nyt siis 5 viikkoa takana. Ihossa ei edelleenkään oikeastaan mitään muutoksia, pari kolme aktiivista finniä edelleen. Odotankin nyt oikein jo innolla sitä hetkeä, kun finnien tuleminen lakkaa kokonaan. Tähän vaiheeseen olen ennenkin päässyt, että muutama finni vain kasvoissa, mutta en sen pitemmälle. Joten nyt toivoisin, että tuo isotretinoin ottaisi vielä sen viidennen vaihteen silmään ja että ensi viikosta tulisi finnitön (voi jäädä tosin toiveajatteluksi).
        Sivuoireita ei oikeastaan pahemmin ole ollut, silmien kuivuminen on loppunut tippojen ansiosta ja iho/huulet pysyvät rasvauksella kosteina.
        Jonkin verran alkoholia tuli nautittua eräänä iltana, ei ole vaikuttanut ihoon millään lailla.
        Ensi viikolla jälleen päivitystä, toivotaan, että tuolloin on 0 finniä kasvoissa :D
        Ps. Kysymykset ja kommentit edelleen tervetulleita. :-)


      • tsemppiä!
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Ihan ensiksi vastaan kysymykseen, joka on tullut ja sitten lyhyt päivitys kuurin etenemisestä.
        Eli eivät nuo selkäkivut missään nimessä niin pahat ole etteikö voisi liikkua normaalisti jne. lähinnä selkä on aamuisin kipeä ja jäykkä sekä makuuasennossa siinä tuntuu vihlovaa painetta välillä, sekin kuitenkin ohimenevää. Itse urheilen paljon eikä tuo selän kipeytyminen ole haitannut harrastuksiani, joten kyllä tällä selällä kehtaisi armeijaan lähteä ihan hyvin :). Ihon/limakalvojen kuivuminen on tietty ikävää, mutta ainakin minun kokemuksellani tulee perusvoiteella ja silmätipoilla toimeen oikein hyvin. Ja ehtisithän olemaan kuurilla pari kuukautta ennen armeijaa kun nyt kävisit ihotautilääkärillä juttelemassa, joten homma tulisi varmasti tutuksi jo ennen palvelusta.
        Sitten oman kuurin etenemiseen, jota nyt siis 5 viikkoa takana. Ihossa ei edelleenkään oikeastaan mitään muutoksia, pari kolme aktiivista finniä edelleen. Odotankin nyt oikein jo innolla sitä hetkeä, kun finnien tuleminen lakkaa kokonaan. Tähän vaiheeseen olen ennenkin päässyt, että muutama finni vain kasvoissa, mutta en sen pitemmälle. Joten nyt toivoisin, että tuo isotretinoin ottaisi vielä sen viidennen vaihteen silmään ja että ensi viikosta tulisi finnitön (voi jäädä tosin toiveajatteluksi).
        Sivuoireita ei oikeastaan pahemmin ole ollut, silmien kuivuminen on loppunut tippojen ansiosta ja iho/huulet pysyvät rasvauksella kosteina.
        Jonkin verran alkoholia tuli nautittua eräänä iltana, ei ole vaikuttanut ihoon millään lailla.
        Ensi viikolla jälleen päivitystä, toivotaan, että tuolloin on 0 finniä kasvoissa :D
        Ps. Kysymykset ja kommentit edelleen tervetulleita. :-)

        Kiva, että olet jaksanut kirjoittaa. Itselläkin menee varmaan hankintaan parin viikon päästä kun antibioottikuuri loppuu. Tällä hetkellä vaikka onkin kuri päällä on 5-10 aktiivista finniä kokoajan. Paha onglema on se, että finnit kasvavat aina todella isoiksi jättäen ruman jäljen, jonka paranemiseen menee pitkä aika. Pahempi tilanne on kuitenkin päänahan akne jossa finnejä on paljon enemmän. Tämän päänahan aknen takia rooasta lääkäri puhui, kun on kuulemma aika sitkeä aknen muotu mihin ainoastaan rooa tai sen rinnakkaisvalmisteet toimivat.


      • jeijjis
        tsemppiä! kirjoitti:

        Kiva, että olet jaksanut kirjoittaa. Itselläkin menee varmaan hankintaan parin viikon päästä kun antibioottikuuri loppuu. Tällä hetkellä vaikka onkin kuri päällä on 5-10 aktiivista finniä kokoajan. Paha onglema on se, että finnit kasvavat aina todella isoiksi jättäen ruman jäljen, jonka paranemiseen menee pitkä aika. Pahempi tilanne on kuitenkin päänahan akne jossa finnejä on paljon enemmän. Tämän päänahan aknen takia rooasta lääkäri puhui, kun on kuulemma aika sitkeä aknen muotu mihin ainoastaan rooa tai sen rinnakkaisvalmisteet toimivat.

        Kaikki rooa harkitsevat; suosittelen ensin kokeilemaan vähä hiilihydraattista ja maidotonta ruokavaliota vähintään 1kk ja sen jälkeen vasta harkitkaa roa:n hakemista. On nimittäin aikamoista myrkkyä tuo, ja itsellä ei siitä lopullista apua ollut. Itsellä pysynyt kohtuu kurissa finnit ruokavaliolla, liikunnalla ja d-vitamiinilla. Ja nyt käytössä basiron geeli, joka tuntuu pahenemisvaiheen jälkee toimivan, kunhan muistaa kosteuttaa ihoa tarpeeksi.


    • nyt jo helpottaa

      Mä oon syönyt nyt 2 kk ja 3 pv roaa ja vasta nyt on iho rauhoittunut. Minulla pahenemisvaihe oli todella kova ja rankka. Valehtelematta varmaan ainakin 18 finnii oli naamassa ja monesti tuli samaan paikkaan aina vaan uudestaan. Neljän viikon popsimisen jälkeen alkoi paheneminen ja nyt 2 kk:n kohdalla iho vasta rauhoittunut. Henkisesti tosi rankka kokemus, kun en kehdannut lähteä kämpästä mihinkään. Masensi aika lujaa, vaikka olenkin aika positiivinen ihminen. Mieheni avulla jaksoin, kun hän oli niin kiva, että tsemppasi ja "palveli" minua (toi kaupasta lehtiä jne.) Minulla siis aikuisiän akne - 37 v. Lähtötilanne keskivaikea akne. Muuten on sivuvaikutukset olleet aika mitättömät, huulet eivät ole päässeet kuivuun, kun rasvaan niitä koko ajan (Bevita R - ihan paras) ja kosteusvoiteena Eucerin Light kosteuttava emulsio - todella hyvä ja tehokas kosteuttaja. Samaa voidetta saa myös Rich versiona, jos tarvii vähän tuhdinpaa talveksi. Syön 2 x 20 mg.

      Viel loppuun, että älkää odottako nopeaa vaikutusta tai mitään pikajuttuja/pikaparanemisia, nimittäin tämä lääke ei sellaista tarjoa sanoi mun lääkäri ja on kyllä minun kohdallani pitänyt paikkaansa. Minulla meinasi jo usko loppua jossakin vaiheessa, kun tuntui että finniä vaan pukkaa... KÄRSIVÄLLISYYTTÄ tarvitaan tässä juoksussa

    • acnefreefuture

      Hei! Tuon edellisen viestin kanssa olen samaa mieltä, että kärsivällisyyttä tämä kuuri vaatii ja minulla paraneminen on ollut ilmeisesti vielä normaalia nopeampaa, ja nyt ollaan kuitenkin jo kuusi viikkoa oltu kuurilla. Mutta haluaisin sellaisen sanoa vielä tästä kuurista yleisesti ottaen ettei tätä todellakaan kannata pelätä, itse ainakin pelkäsin ja pelkoni on osoittautunut kaikkea muuta paitsi aiheelliseksi.
      Ja sitten päivitystä oman kuurin kehitykseen, johon liittyy tuo otsikon jeeee! :-) Nimittäin tällä hetkellä 0 aktiivista finniä kasvoissa!! Ei pidä luulla, ettäkö akneni olisi nyt täysin parantunut, sillä finnejä on kyllä muutamia tullut viikon mittaa, mutta nyt pariin päivään ei ole yhtään uutta ilmaantunut, ja kyllä on mahtava olo!
      Myös mustapäät tuntuvat hävinneet lähes kaikki kuin naps vaan. Tai ei nyt kaikki mutta 3/4 mustapäistä on tiessään. Ja iho on aivan uskomattoman sileä! Joka kerta kun pesen vedellä kasvoni oikein häkellyn että onko nämä varmasti minun kasvoni mitä tässä kosketan? Niin huomattava muutos on ihossa tapahtunut.
      Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö kasvoni näyttäisivät sileältä ja puhtaalta, sillä vanhoja jälkiä edellisviikolta ja myös sitäkin vanhempia tietysti on, mutta jospa nyt ensi viikolla ei enää tulisi uusia finnejä niin kasvot jopa näyttäisivät tuolloin hyvältä!
      Sivuoireissa ei muutoksia.
      Ensi viikkoon!
      (kysymykset ja kommentit tervetulleita) :-D

      • 34sgehgeaqe

        Etkö kokenut minkäänlaista pahenemisvaihetta kuurin aikana?


      • sarisairaanhoitaja

        tarinasi kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta....
        Sorry


      • acnefreefuture
        sarisairaanhoitaja kirjoitti:

        tarinasi kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta....
        Sorry

        Eli tosiaan mitään varsinaista pahenemisvaihetta en ole (ainakaan vielä) kokenut, enkä kyllä usko että sellaista enää tuleekaan. Ensimmäisen viikon aikana ihosta tuli epätasaisempi, muodostui joukko pienen pieniä valkopäitä poskiin ja leukaperiin sekä mustapäät lisääntyi tai ainakin tulivat näkyvämmiksi kun puskivat ulos kasvoista. Mutta mitään isoja tulehtuneita finnejä en saanut enempää kuin normaalistikaan, päin vastoin alusta saakka kipeitä paiseita tuli paljon harvemmin kuin ennen. Jo toisella viikolla nuo pienet valkopäät kuivuivat pois ja iho tasoittui. Ja nyt kuuden viikon jälkeen iho on siis jo uskomattoman sileä, vaikka vanhoja jälkiä edelleen on juuri poskissa ja leukaperissä sekä nenän vierustalla ja etenkin kylmällä ilmalla ne tuntuvat tulevan näkyvämmiksi. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että kylmä ilma tuo vanhat finnijäljet esiin?

        Ja sitten toiseen viestiin, siis tähän 'liian hyvää ollakseen totta'. Olen tavallaan ihan samaa mieltä, en ole itsekään uskoa että tuo paraneminen on ollut näin nopeaa ja ettei pahenemisvaihetta ole varsinaisesti tullut. Vaikka ihotautilääkärini kyllä sanoi ettei sitä kaikille tulekaan.
        Mutta viestisi viittaa siihen, ettet usko tähän päiväkirjaani, miksi näin? Mikä pointti olisi täällä pitää jotain valheellista päivitystä ihotautinsa lääkekuurin etenemisestä?

        Tsemppiä kaikille!


      • samaa rataa vaan!
        acnefreefuture kirjoitti:

        Eli tosiaan mitään varsinaista pahenemisvaihetta en ole (ainakaan vielä) kokenut, enkä kyllä usko että sellaista enää tuleekaan. Ensimmäisen viikon aikana ihosta tuli epätasaisempi, muodostui joukko pienen pieniä valkopäitä poskiin ja leukaperiin sekä mustapäät lisääntyi tai ainakin tulivat näkyvämmiksi kun puskivat ulos kasvoista. Mutta mitään isoja tulehtuneita finnejä en saanut enempää kuin normaalistikaan, päin vastoin alusta saakka kipeitä paiseita tuli paljon harvemmin kuin ennen. Jo toisella viikolla nuo pienet valkopäät kuivuivat pois ja iho tasoittui. Ja nyt kuuden viikon jälkeen iho on siis jo uskomattoman sileä, vaikka vanhoja jälkiä edelleen on juuri poskissa ja leukaperissä sekä nenän vierustalla ja etenkin kylmällä ilmalla ne tuntuvat tulevan näkyvämmiksi. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että kylmä ilma tuo vanhat finnijäljet esiin?

        Ja sitten toiseen viestiin, siis tähän 'liian hyvää ollakseen totta'. Olen tavallaan ihan samaa mieltä, en ole itsekään uskoa että tuo paraneminen on ollut näin nopeaa ja ettei pahenemisvaihetta ole varsinaisesti tullut. Vaikka ihotautilääkärini kyllä sanoi ettei sitä kaikille tulekaan.
        Mutta viestisi viittaa siihen, ettet usko tähän päiväkirjaani, miksi näin? Mikä pointti olisi täällä pitää jotain valheellista päivitystä ihotautinsa lääkekuurin etenemisestä?

        Tsemppiä kaikille!

        Ihan hyvä juttu, että sinulle on mennyt noin hyvin. Ainoa vaan, että jäin miettimään, että miten voi tulla jo ensimmäisellä viikolla vaikutuksia? Millä annoskoolla menet? Mulla nimittäin 40 ja 60 (aina vuoro päivinä) eikä mitään tuloksia tullut alle kolmessa viikossa. No kaikki on yksilöllistä. Mulla tosin taas ei ole kyllä täpliä jäänyt, en tiedä mistä johtuu. Puristelin kaikki kypsät finnit ja helposti avautuvat mustapäät, meni viikko kuin punaiset läikät oli jo tosi vaaleita ja kolmen viikon jälkeen ei jälkeäkään. Jokaisella sitten omat ongelmansa - näköjään


      • egqqw
        acnefreefuture kirjoitti:

        Eli tosiaan mitään varsinaista pahenemisvaihetta en ole (ainakaan vielä) kokenut, enkä kyllä usko että sellaista enää tuleekaan. Ensimmäisen viikon aikana ihosta tuli epätasaisempi, muodostui joukko pienen pieniä valkopäitä poskiin ja leukaperiin sekä mustapäät lisääntyi tai ainakin tulivat näkyvämmiksi kun puskivat ulos kasvoista. Mutta mitään isoja tulehtuneita finnejä en saanut enempää kuin normaalistikaan, päin vastoin alusta saakka kipeitä paiseita tuli paljon harvemmin kuin ennen. Jo toisella viikolla nuo pienet valkopäät kuivuivat pois ja iho tasoittui. Ja nyt kuuden viikon jälkeen iho on siis jo uskomattoman sileä, vaikka vanhoja jälkiä edelleen on juuri poskissa ja leukaperissä sekä nenän vierustalla ja etenkin kylmällä ilmalla ne tuntuvat tulevan näkyvämmiksi. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että kylmä ilma tuo vanhat finnijäljet esiin?

        Ja sitten toiseen viestiin, siis tähän 'liian hyvää ollakseen totta'. Olen tavallaan ihan samaa mieltä, en ole itsekään uskoa että tuo paraneminen on ollut näin nopeaa ja ettei pahenemisvaihetta ole varsinaisesti tullut. Vaikka ihotautilääkärini kyllä sanoi ettei sitä kaikille tulekaan.
        Mutta viestisi viittaa siihen, ettet usko tähän päiväkirjaani, miksi näin? Mikä pointti olisi täällä pitää jotain valheellista päivitystä ihotautinsa lääkekuurin etenemisestä?

        Tsemppiä kaikille!

        Vaikuttaako pahenemisvaiheeseen se kuinka paha akne oli alkujaan? eli jos oli vaikea akne tulee paha ja pitkä pahenemisvaihe ja jos on lievä akne ei tule välttämättä tai sitä ei huomaa? Kysymys on kaikille ei vaan ketjun aloittajalle. Aloittaja voisi kertoa, jos tästä oli puhetta kun lääke määrättiin.


      • acnefreefuture
        egqqw kirjoitti:

        Vaikuttaako pahenemisvaiheeseen se kuinka paha akne oli alkujaan? eli jos oli vaikea akne tulee paha ja pitkä pahenemisvaihe ja jos on lievä akne ei tule välttämättä tai sitä ei huomaa? Kysymys on kaikille ei vaan ketjun aloittajalle. Aloittaja voisi kertoa, jos tästä oli puhetta kun lääke määrättiin.

        Annoskokoani kysyttiin, se on 30mg. En tiedä miksi minulla lääke alkoi vaikuttaa jo ensimmäisellä viikolla ja jolla kulla toisella mitään vaikutusta ei tapahdu moneen kuukauteen. Kaikki on yksilöllistä, siinä lienee vastaus.
        Ja sitten tuohon pahenemisvaiheeseen, joka sekin on yksilöllinen, luonnollisesti. Mielestäni sillä ei ainakaan mitään suoraa yhteyttä siihen missä kunnossa iho on kun kuurin aloittaa. Olen lukenut, että joillakin lievän aknen omaavilla on tullut todella paha pahenemisvaihe, ja taas joillain vaikean aknen omaavilla ei pahenemisvaihetta ole tullut laisinkaan. En tiedä.
        Oma akneni oli keskivaikea kun aloitin kuurin (reilu 10 aktiivista finniä kasvoissa), eikä ihotautilääkärini osannut sanoa saanko pahenemisvaiheen ja jos saan niin miten paha siitä tulee. Kyselin kyllä melko paljon tuosta pahenemisvaiheesta kun se itseänikin mietitytti, mutta hän vain sanoi että joillekin se tulee pahempana, toisille lievempänä ja jollekin sitä ei tule lainkaan. Mutta täytyy muistaa, että tuota pahenemisvaihettakin voidaan lievittää esim. ulkoisella tai sisäisellä antibiootilla tai lääkkeen annostuksen pienentämisellä.
        Toivottavasti vastauksista oli jotain apua! Tsemppiä!


      • jeijjis
        acnefreefuture kirjoitti:

        Annoskokoani kysyttiin, se on 30mg. En tiedä miksi minulla lääke alkoi vaikuttaa jo ensimmäisellä viikolla ja jolla kulla toisella mitään vaikutusta ei tapahdu moneen kuukauteen. Kaikki on yksilöllistä, siinä lienee vastaus.
        Ja sitten tuohon pahenemisvaiheeseen, joka sekin on yksilöllinen, luonnollisesti. Mielestäni sillä ei ainakaan mitään suoraa yhteyttä siihen missä kunnossa iho on kun kuurin aloittaa. Olen lukenut, että joillakin lievän aknen omaavilla on tullut todella paha pahenemisvaihe, ja taas joillain vaikean aknen omaavilla ei pahenemisvaihetta ole tullut laisinkaan. En tiedä.
        Oma akneni oli keskivaikea kun aloitin kuurin (reilu 10 aktiivista finniä kasvoissa), eikä ihotautilääkärini osannut sanoa saanko pahenemisvaiheen ja jos saan niin miten paha siitä tulee. Kyselin kyllä melko paljon tuosta pahenemisvaiheesta kun se itseänikin mietitytti, mutta hän vain sanoi että joillekin se tulee pahempana, toisille lievempänä ja jollekin sitä ei tule lainkaan. Mutta täytyy muistaa, että tuota pahenemisvaihettakin voidaan lievittää esim. ulkoisella tai sisäisellä antibiootilla tai lääkkeen annostuksen pienentämisellä.
        Toivottavasti vastauksista oli jotain apua! Tsemppiä!

        Lähes kaikissa aknen hoidoissa tulee "pahenemisvaihe", koska ylimääräinen tukkeutuntu tali nousee pintaan. Sinulla käynyt hyvä tsägä, kun näin ei ole käynyt (ainakaan vielä kop kop) :) Mutta tosiaan useimmiten kuuluu asiaan tuo pahenemisvaihe.


      • sfsadfsadfsafdsfsd
        jeijjis kirjoitti:

        Lähes kaikissa aknen hoidoissa tulee "pahenemisvaihe", koska ylimääräinen tukkeutuntu tali nousee pintaan. Sinulla käynyt hyvä tsägä, kun näin ei ole käynyt (ainakaan vielä kop kop) :) Mutta tosiaan useimmiten kuuluu asiaan tuo pahenemisvaihe.

        lopettakaa jo nää roa päiväkirjat huh huh


      • toiveikas123
        acnefreefuture kirjoitti:

        Annoskokoani kysyttiin, se on 30mg. En tiedä miksi minulla lääke alkoi vaikuttaa jo ensimmäisellä viikolla ja jolla kulla toisella mitään vaikutusta ei tapahdu moneen kuukauteen. Kaikki on yksilöllistä, siinä lienee vastaus.
        Ja sitten tuohon pahenemisvaiheeseen, joka sekin on yksilöllinen, luonnollisesti. Mielestäni sillä ei ainakaan mitään suoraa yhteyttä siihen missä kunnossa iho on kun kuurin aloittaa. Olen lukenut, että joillakin lievän aknen omaavilla on tullut todella paha pahenemisvaihe, ja taas joillain vaikean aknen omaavilla ei pahenemisvaihetta ole tullut laisinkaan. En tiedä.
        Oma akneni oli keskivaikea kun aloitin kuurin (reilu 10 aktiivista finniä kasvoissa), eikä ihotautilääkärini osannut sanoa saanko pahenemisvaiheen ja jos saan niin miten paha siitä tulee. Kyselin kyllä melko paljon tuosta pahenemisvaiheesta kun se itseänikin mietitytti, mutta hän vain sanoi että joillekin se tulee pahempana, toisille lievempänä ja jollekin sitä ei tule lainkaan. Mutta täytyy muistaa, että tuota pahenemisvaihettakin voidaan lievittää esim. ulkoisella tai sisäisellä antibiootilla tai lääkkeen annostuksen pienentämisellä.
        Toivottavasti vastauksista oli jotain apua! Tsemppiä!

        Tarjosiko ihotautilääkäri itse tuota antibioottia pahenemista varten? Itsellä on ensi viikon keskiviikkona aika varattu ja rooa kuuri olisi tarkoitus saada. Tämä ulkoinen antibiootti, mikä on ilmeisesti joku rasva kiinnostaisi.


      • acnefreefuture
        toiveikas123 kirjoitti:

        Tarjosiko ihotautilääkäri itse tuota antibioottia pahenemista varten? Itsellä on ensi viikon keskiviikkona aika varattu ja rooa kuuri olisi tarkoitus saada. Tämä ulkoinen antibiootti, mikä on ilmeisesti joku rasva kiinnostaisi.

        Eli tuo ulkoinen antibiootti mitä sain on nimeltään Dalacin ja se on nestemäinen liuos. Iholle se levittyy annosputelin päässä olevan 'tyynyn' avulla. Eli kun pidät putelia alaspäin niin tyyny kostuu nesteestä ja sitten kun painat sen ihoa vasten niin se tyhjenee. En tiedä ymmärsitkö nyt tuosta selosteesta käyttötavan, toivottavasti. :-)
        Minulla tuo on ainakin toiminut todella hyvin, aloin käyttämään sitä saman tien Roan aloitettuani, liekö se ollut osasyy siihen ettei pahenemisvaihetta ole tullut? En tiedä, voipi olla.
        Lisäksi lääkäri sanoi että jos pahenemisvaihe äityy erityisen pahaksi, voidaan määrätä parin viikon mittainen sisäinen antibiootti, jonka hän sanoi olevan melkoista myrkkyä. Tuosta sisäisestä minulla ei ole siis mitään omia kokemuksia, joten en osaa tarkemmin sanoa sen toimivuudesta.
        Tuo Dalacin on nimenomaan siitä hyvä isotretinoin kuurin aikana, että se ei kuivata ihoa.


      • Mss Bim
        acnefreefuture kirjoitti:

        Eli tosiaan mitään varsinaista pahenemisvaihetta en ole (ainakaan vielä) kokenut, enkä kyllä usko että sellaista enää tuleekaan. Ensimmäisen viikon aikana ihosta tuli epätasaisempi, muodostui joukko pienen pieniä valkopäitä poskiin ja leukaperiin sekä mustapäät lisääntyi tai ainakin tulivat näkyvämmiksi kun puskivat ulos kasvoista. Mutta mitään isoja tulehtuneita finnejä en saanut enempää kuin normaalistikaan, päin vastoin alusta saakka kipeitä paiseita tuli paljon harvemmin kuin ennen. Jo toisella viikolla nuo pienet valkopäät kuivuivat pois ja iho tasoittui. Ja nyt kuuden viikon jälkeen iho on siis jo uskomattoman sileä, vaikka vanhoja jälkiä edelleen on juuri poskissa ja leukaperissä sekä nenän vierustalla ja etenkin kylmällä ilmalla ne tuntuvat tulevan näkyvämmiksi. Onko muilla samankaltaisia kokemuksia, että kylmä ilma tuo vanhat finnijäljet esiin?

        Ja sitten toiseen viestiin, siis tähän 'liian hyvää ollakseen totta'. Olen tavallaan ihan samaa mieltä, en ole itsekään uskoa että tuo paraneminen on ollut näin nopeaa ja ettei pahenemisvaihetta ole varsinaisesti tullut. Vaikka ihotautilääkärini kyllä sanoi ettei sitä kaikille tulekaan.
        Mutta viestisi viittaa siihen, ettet usko tähän päiväkirjaani, miksi näin? Mikä pointti olisi täällä pitää jotain valheellista päivitystä ihotautinsa lääkekuurin etenemisestä?

        Tsemppiä kaikille!

        Puutunpa tähän soppaan.

        Minulla Roaa takana jo 6 kuukautta ja jäljellä 2 viikkoa. Heti ekalla viikolla alkoivat leuan järkyttävät paiseet kutistua ja kuivua. Toisella viikolla leuka oli jo aikalailla kunnosssa, otsa ja nenänpilet vielä kukkivat. Minulla siis ei ollut vaikea akne. Aknen aiheutti kierukka, joka poistettiin aknen takia. Ja antibiootit ei purreet minun akneen niin päätettiin aloittaa Roa. No niin, siis jäljellä kaksi viikkoa. Ei ole tullut mitään pahenemisvaihetta kuurin alussa, eikä keskivaihella, vaan arvatkaapa mitä? Nyt se tuli! Kaksi viikkoa tosiaan kuuria jäljellä ja nyt leuka räjähti!? Koko kuurin olen syönyt 2 X 20 joka päivä. Ja iho kuivui viikko siitten ihan yhdessä yössä niin kovasti, että hilseilee kasvoista jatkuvasti! Tokihan kuuri varmaankin jatkuu jos tilanne ei rauhoitu tästä.

        Joten ainakin minä uskon täysin acnefreefuturen kokemuksen siitä, ettei pahenemisvaihetta ole ollut. En tietenkään halua pelotella ketään, että se vaihe tuleekin myöhemmin, ei välttämättä tule. Kuulin itse kuurini alussa, että isolla annoksella aloittaneet ovat saaneet pahenemisvaiheen rajuna, koska iso annoskoko vaikuttaa rajummin. En tiedä pitääkö paikkaansa, luulen, että kuitenkin yksilöllistä.

        Tämä vaan tiedoksi, että se pahenemisvaihe voi näemmä tulla ihan koska vaan!

        Hyvä, että joku viitsii kirjoittaa tänne kokemuksiaan. Se joka ei niitä jaksa lukea, niin voi vaihtaa paikkaa. Uskon, että näistä kirjoituksista on kuitenkin hyötyä niille ihmisille, jotka syövät samaa lääkettä sekä niille, jotka miettivät josko aloittaisivat ko. lääkkeen.

        Joku oli täälläkin tarjonnut tuota vähähiilarista dieettiä vaihtoehdoksi. Itse aloitin "karppaamisen", tiukan sellaisen, voin vuosi sitten. Siis ennen kuin tämä akne putkahti sen kierukan myötä. En voi sanoa, että se karpimpi elämäntapa olisi minulle tuonut apua, mutta se kyllä vaikuttaa moneen muuhun seikkaan mm jaksamiseen ja positiivisesti myös painoon. Luulen, että hormoniperäiseen (vai onko se aina hormoniperäistä) akneen ei karppaus juuri vaikuta) Mutta suosittelen kuitenkin kokeilemaan sitä ihan muista syistä.


      • 12345678910
        Mss Bim kirjoitti:

        Puutunpa tähän soppaan.

        Minulla Roaa takana jo 6 kuukautta ja jäljellä 2 viikkoa. Heti ekalla viikolla alkoivat leuan järkyttävät paiseet kutistua ja kuivua. Toisella viikolla leuka oli jo aikalailla kunnosssa, otsa ja nenänpilet vielä kukkivat. Minulla siis ei ollut vaikea akne. Aknen aiheutti kierukka, joka poistettiin aknen takia. Ja antibiootit ei purreet minun akneen niin päätettiin aloittaa Roa. No niin, siis jäljellä kaksi viikkoa. Ei ole tullut mitään pahenemisvaihetta kuurin alussa, eikä keskivaihella, vaan arvatkaapa mitä? Nyt se tuli! Kaksi viikkoa tosiaan kuuria jäljellä ja nyt leuka räjähti!? Koko kuurin olen syönyt 2 X 20 joka päivä. Ja iho kuivui viikko siitten ihan yhdessä yössä niin kovasti, että hilseilee kasvoista jatkuvasti! Tokihan kuuri varmaankin jatkuu jos tilanne ei rauhoitu tästä.

        Joten ainakin minä uskon täysin acnefreefuturen kokemuksen siitä, ettei pahenemisvaihetta ole ollut. En tietenkään halua pelotella ketään, että se vaihe tuleekin myöhemmin, ei välttämättä tule. Kuulin itse kuurini alussa, että isolla annoksella aloittaneet ovat saaneet pahenemisvaiheen rajuna, koska iso annoskoko vaikuttaa rajummin. En tiedä pitääkö paikkaansa, luulen, että kuitenkin yksilöllistä.

        Tämä vaan tiedoksi, että se pahenemisvaihe voi näemmä tulla ihan koska vaan!

        Hyvä, että joku viitsii kirjoittaa tänne kokemuksiaan. Se joka ei niitä jaksa lukea, niin voi vaihtaa paikkaa. Uskon, että näistä kirjoituksista on kuitenkin hyötyä niille ihmisille, jotka syövät samaa lääkettä sekä niille, jotka miettivät josko aloittaisivat ko. lääkkeen.

        Joku oli täälläkin tarjonnut tuota vähähiilarista dieettiä vaihtoehdoksi. Itse aloitin "karppaamisen", tiukan sellaisen, voin vuosi sitten. Siis ennen kuin tämä akne putkahti sen kierukan myötä. En voi sanoa, että se karpimpi elämäntapa olisi minulle tuonut apua, mutta se kyllä vaikuttaa moneen muuhun seikkaan mm jaksamiseen ja positiivisesti myös painoon. Luulen, että hormoniperäiseen (vai onko se aina hormoniperäistä) akneen ei karppaus juuri vaikuta) Mutta suosittelen kuitenkin kokeilemaan sitä ihan muista syistä.

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja kiva, että täällä käy "täysjärkisiä" kirjoittelemassa, eikä vaan kiihkoilijat ja muut hullut;DD


      • kuulostaa
        sarisairaanhoitaja kirjoitti:

        tarinasi kuulostaa liian hyvälle ollakseen totta....
        Sorry

        Itse olen 8kk kuurin vetänyt ja ainoat oireet oli ihon ja huulien kuivuminen joka ei juuri haitannut jos rasvasi ihon pari kertaa päivässä ja piti huulirasvaa aina mukana.
        Minulla ei tullut minkäänlaista pahenemisvaihetta.

        Tosin naamassani ei ollut runsaasti finnejä ainoastaan syviä märkäpesiä kasvoissa ja harteilla jotka tulehtuivat ja saattoivat punottaa jopa yli kuukauden, kun yksi parani seuraava tai pari syntyi parin päivän jälkeen. Lisäksi erittäin rasvoittuva iho. Silloin tällöin jokunen tavallinen pintafinni.

        Mutta joo kuurin aloitettuani iho meni ainoastaan parempaan suuntaan, kuurin aikana tuli 2 kertaa tuollainen syvä finni jotka eivät punoittaneet niin pahasti kuin ennen kuuria, ja paranivat nopeammin.
        Toinen oli "pakko" tyhjentää itse kun kävi kivuliaaksi mutta puristamisen jälkeen parani nopeasti.

        Kuurin jälkeen iho on ollut parempi kuin ennen kuuria, välillä on pintafinni iskenyt mutta ei mitään suurempaa ongelmaa, iho ei myöskään ole niin rasvoittuva.


    • acnefreefuture

      Hei! Viikko on jälleen vierähtänyt ja on kuurin etenemispäivityksen aika.
      Tällä hetkellä aktiivisten finnien määrä 0, mutta viikon aikana kyllä yhteensä neljä finniä putkahti esiin. Alkuviikosta ei tullut yhtään, mutta viikon loppupuolella tosiaan ilmestyi muutama näppylä. En tiedä liekö liialla valvomisella osuutta tuohon asiaan, olen näet huomannut, että unien jäädessä vähiin iho reagoi siihen finnien muodossa. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että nuo finnit mistä nyt puhun ovat pienen pieniä näppylöitä verrattuna niihin tulehtuneisiin paiseisiin joita tapasin saada.
      Saattaa kuulostaa naurettavalta kun puhun täällä parista pikku näppylästä, mutta tässä hommassa kasvaa nälkä syödessä. Tarkoitan tuolla siis sitä, että nyt kun odottaa ettei tulisi enää yhden ainutta finniä riesaksi, niin silloin yksikin näppy tuntuu yhtä ikävältä kuin ennen tuntui kolme suurta finniä. En tiedä ymmärsittekö nyt mitä tarkoitin mutta ei se mitään :-).
      Sivuoireet pysyneet muuttumattomina, huulet rasvaan pari kertaa päivässä ja kasvot kertaalleen.
      Ei kait tässä muuta kuin kohti (toivottavasti) finnitöntä ensi viikkoa!
      Kysymykset&kommentit tervetulleita! Tsemppiä vaan kaikille! :-D

      • 9+14

        Hieno homma, että on kuuri edennyt ainoastaan positiivisesti. Tänään hain isotretinoin kuurin ja toiveet on korkealla. Otin myös Actavistaa ja sain vielä antibioottia kuurin alkuun, että ei olisi niin pahaa pahenemisvaihetta, mikä on hyvä homma. Saattaa mennä sen takia asiat yhtä hyvin kuin sinulla, ainakin toivon. Antibiootti on tosin nieltävä tabletti, mikä johtuu paljolti siitä, että pahin akne on päänahassa. Tsemppiä!


      • acnefreefuture
        9+14 kirjoitti:

        Hieno homma, että on kuuri edennyt ainoastaan positiivisesti. Tänään hain isotretinoin kuurin ja toiveet on korkealla. Otin myös Actavistaa ja sain vielä antibioottia kuurin alkuun, että ei olisi niin pahaa pahenemisvaihetta, mikä on hyvä homma. Saattaa mennä sen takia asiat yhtä hyvin kuin sinulla, ainakin toivon. Antibiootti on tosin nieltävä tabletti, mikä johtuu paljolti siitä, että pahin akne on päänahassa. Tsemppiä!

        Toivotaan, että kuurista löytyy sinulle ratkaisu akneongelmaan. Kehotan kuitenkin asennoitumaan siihen, että pahenemisvaihe tulee, niin se ei sitten tule niin pahana takaiskuna jos iho alkaa huononemaan. Itsekin olen vielä asennoitunut siihen että paheneminen saattaa alkaa, vaikka kumminkin jo kohta kaksi kuukautta kuuria syönyt...
        ...Mistä saankin oivan aasinsillan toiseen asiaan, nimittäin omaan ihooni, johon on nyt alkanut ilmestyä pienen pieniä valkopäitä, samanlaisia kuin ensimmäisellä viikolla, huomattavasti vähemmän tosin, mutta kumminkin sen verran että iho tuntuu epätasaisemmalta ja näyttää hieman 'sotkuiselta'. Siltä iho nimenomaan näyttää, sotkuiselta, sillä siinä on vielä vanhoja finnijälkiä, ja (vaikkakin hyvin vähän) aktiivista aknea, ja tämä saa näyttämään ihon pahemmalta kuin se itseasiassa onkaan. Myös ihon oheneminen vaikuttaa varmaan vanhojen jälkien näkyvyyteen. Neuvoni onkin, että älkää puristelko finnejä roan aikana (tai muutenkaan, mutta eritoten isotretinoin kuurilla ollessanne), sillä jäljet jäävät pidemmäksi aikaa kasvoille kuin jos finnejä ei puristaisi, ja etenkin kylmyys tuo vanhat jäljet ainakin minulla esiin...
        ... Josta vedän vielä aasinsillan yhteen aiheeseen, eli noihin vanhoihin finnijälkiin, jotka tuppaavat aina kylmässä tulemaan näkyville, ja tekevät ihosta ikävän näköisen. Onko muilla tämä sama ongelma? Onko jollain ratkaisua tähän (jotain muuta kuin 'ole lämpimässä' tai jotain yhtä hauskaa :-D)
        Eipä muuta tällä kertaa. Tsemppiä kaikille tämän typerän vaivan parissa taisteleville!


      • jeijjis
        acnefreefuture kirjoitti:

        Toivotaan, että kuurista löytyy sinulle ratkaisu akneongelmaan. Kehotan kuitenkin asennoitumaan siihen, että pahenemisvaihe tulee, niin se ei sitten tule niin pahana takaiskuna jos iho alkaa huononemaan. Itsekin olen vielä asennoitunut siihen että paheneminen saattaa alkaa, vaikka kumminkin jo kohta kaksi kuukautta kuuria syönyt...
        ...Mistä saankin oivan aasinsillan toiseen asiaan, nimittäin omaan ihooni, johon on nyt alkanut ilmestyä pienen pieniä valkopäitä, samanlaisia kuin ensimmäisellä viikolla, huomattavasti vähemmän tosin, mutta kumminkin sen verran että iho tuntuu epätasaisemmalta ja näyttää hieman 'sotkuiselta'. Siltä iho nimenomaan näyttää, sotkuiselta, sillä siinä on vielä vanhoja finnijälkiä, ja (vaikkakin hyvin vähän) aktiivista aknea, ja tämä saa näyttämään ihon pahemmalta kuin se itseasiassa onkaan. Myös ihon oheneminen vaikuttaa varmaan vanhojen jälkien näkyvyyteen. Neuvoni onkin, että älkää puristelko finnejä roan aikana (tai muutenkaan, mutta eritoten isotretinoin kuurilla ollessanne), sillä jäljet jäävät pidemmäksi aikaa kasvoille kuin jos finnejä ei puristaisi, ja etenkin kylmyys tuo vanhat jäljet ainakin minulla esiin...
        ... Josta vedän vielä aasinsillan yhteen aiheeseen, eli noihin vanhoihin finnijälkiin, jotka tuppaavat aina kylmässä tulemaan näkyville, ja tekevät ihosta ikävän näköisen. Onko muilla tämä sama ongelma? Onko jollain ratkaisua tähän (jotain muuta kuin 'ole lämpimässä' tai jotain yhtä hauskaa :-D)
        Eipä muuta tällä kertaa. Tsemppiä kaikille tämän typerän vaivan parissa taisteleville!

        Suosittelen ostamaan bm voidetta arpia häivyttämään. Itsellä toiminut hyvin, tosin maksaa n.40e/50ml purkki. Mutta jos käyttää vain arpien päälle niin purkki kestää noin 3kk.


      • auttanut mulla
        acnefreefuture kirjoitti:

        Toivotaan, että kuurista löytyy sinulle ratkaisu akneongelmaan. Kehotan kuitenkin asennoitumaan siihen, että pahenemisvaihe tulee, niin se ei sitten tule niin pahana takaiskuna jos iho alkaa huononemaan. Itsekin olen vielä asennoitunut siihen että paheneminen saattaa alkaa, vaikka kumminkin jo kohta kaksi kuukautta kuuria syönyt...
        ...Mistä saankin oivan aasinsillan toiseen asiaan, nimittäin omaan ihooni, johon on nyt alkanut ilmestyä pienen pieniä valkopäitä, samanlaisia kuin ensimmäisellä viikolla, huomattavasti vähemmän tosin, mutta kumminkin sen verran että iho tuntuu epätasaisemmalta ja näyttää hieman 'sotkuiselta'. Siltä iho nimenomaan näyttää, sotkuiselta, sillä siinä on vielä vanhoja finnijälkiä, ja (vaikkakin hyvin vähän) aktiivista aknea, ja tämä saa näyttämään ihon pahemmalta kuin se itseasiassa onkaan. Myös ihon oheneminen vaikuttaa varmaan vanhojen jälkien näkyvyyteen. Neuvoni onkin, että älkää puristelko finnejä roan aikana (tai muutenkaan, mutta eritoten isotretinoin kuurilla ollessanne), sillä jäljet jäävät pidemmäksi aikaa kasvoille kuin jos finnejä ei puristaisi, ja etenkin kylmyys tuo vanhat jäljet ainakin minulla esiin...
        ... Josta vedän vielä aasinsillan yhteen aiheeseen, eli noihin vanhoihin finnijälkiin, jotka tuppaavat aina kylmässä tulemaan näkyville, ja tekevät ihosta ikävän näköisen. Onko muilla tämä sama ongelma? Onko jollain ratkaisua tähän (jotain muuta kuin 'ole lämpimässä' tai jotain yhtä hauskaa :-D)
        Eipä muuta tällä kertaa. Tsemppiä kaikille tämän typerän vaivan parissa taisteleville!

        Mä olen käyttänyt kuurin alusta asti Arbutin seerumia, ja mulla ainakin toimii hyvin. Mä olen puristellut finnejä samaan tahtiin kun niitä on tullutkin (tiedän, että ei saisi). Mulla oli kamala pahenemisvaihe ja puristelin kaikki mikä tuli pinnalle. Olen käyttänyt arbutinia yöksi ja päiväksi - aika reilustikin tietysti kosteusvoide päälle. Mulla ei ole jäänyt yhtään arpia tai punaisuutta tai muitakaan plänttejä. En tiedä onko sitten tästä Arbutinista, mutta puristelun jäljet ovat kaikki kadonneet. Mulla tosin kyllä esim. haavatkin paranee tosi nopeasti, en tiedä sitten ehkä iho uusiutuu sit nopeesti...


      • acnefreefuture
        auttanut mulla kirjoitti:

        Mä olen käyttänyt kuurin alusta asti Arbutin seerumia, ja mulla ainakin toimii hyvin. Mä olen puristellut finnejä samaan tahtiin kun niitä on tullutkin (tiedän, että ei saisi). Mulla oli kamala pahenemisvaihe ja puristelin kaikki mikä tuli pinnalle. Olen käyttänyt arbutinia yöksi ja päiväksi - aika reilustikin tietysti kosteusvoide päälle. Mulla ei ole jäänyt yhtään arpia tai punaisuutta tai muitakaan plänttejä. En tiedä onko sitten tästä Arbutinista, mutta puristelun jäljet ovat kaikki kadonneet. Mulla tosin kyllä esim. haavatkin paranee tosi nopeasti, en tiedä sitten ehkä iho uusiutuu sit nopeesti...

        Kertoisitko jeijjis vielä vähän tarkemmin tuosta bm voiteesta? Onko apteekissa myytävä tuote?

        Mahtaako toinen kirjoittaja tietää auttaako tuo Arbutin seerumi jo olemassa oleviin arpiin vai ainoastaan ennaltaehkäisemään uusien tuloa?

        Ja jeijjikselle vielä erikoishatunnosto kun niin ahkerasti jaksat kahlata tällä palstalla jaellen vinkkejäsi ja kokemuksiasi. :-) Vaikka emme ilmeisesti uskokaan aivan samoihin hoitomenetelmiin (mikä on täysin ymmärrettävää; minä en ole saanut vhh:sta apua etkä sinä ole saanut roasta apua), on silti minusta oikein hyvä kun jaat kokemuksiasi ja niitä asioita jotka ovat toimineet sinulla aknenhoidossa täällä muiden luettavaksi.
        Niin tosiaan olisi kiva jos jaksaisitte vielä vähän informoida noista tuotteistanne :-D


      • jeijjis
        acnefreefuture kirjoitti:

        Kertoisitko jeijjis vielä vähän tarkemmin tuosta bm voiteesta? Onko apteekissa myytävä tuote?

        Mahtaako toinen kirjoittaja tietää auttaako tuo Arbutin seerumi jo olemassa oleviin arpiin vai ainoastaan ennaltaehkäisemään uusien tuloa?

        Ja jeijjikselle vielä erikoishatunnosto kun niin ahkerasti jaksat kahlata tällä palstalla jaellen vinkkejäsi ja kokemuksiasi. :-) Vaikka emme ilmeisesti uskokaan aivan samoihin hoitomenetelmiin (mikä on täysin ymmärrettävää; minä en ole saanut vhh:sta apua etkä sinä ole saanut roasta apua), on silti minusta oikein hyvä kun jaat kokemuksiasi ja niitä asioita jotka ovat toimineet sinulla aknenhoidossa täällä muiden luettavaksi.
        Niin tosiaan olisi kiva jos jaksaisitte vielä vähän informoida noista tuotteistanne :-D

        Saa apteekista, mutta saa myös esim stockmannilta. Hintaeroja saattaa olla, että kannattaa katsoa vähän mistä ostaa. Hinta pyörii siinä 38e-50e. https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/2200/BM-Cream-Normal-Combination-Skin


      • acnefreefuture
        acnefreefuture kirjoitti:

        Kertoisitko jeijjis vielä vähän tarkemmin tuosta bm voiteesta? Onko apteekissa myytävä tuote?

        Mahtaako toinen kirjoittaja tietää auttaako tuo Arbutin seerumi jo olemassa oleviin arpiin vai ainoastaan ennaltaehkäisemään uusien tuloa?

        Ja jeijjikselle vielä erikoishatunnosto kun niin ahkerasti jaksat kahlata tällä palstalla jaellen vinkkejäsi ja kokemuksiasi. :-) Vaikka emme ilmeisesti uskokaan aivan samoihin hoitomenetelmiin (mikä on täysin ymmärrettävää; minä en ole saanut vhh:sta apua etkä sinä ole saanut roasta apua), on silti minusta oikein hyvä kun jaat kokemuksiasi ja niitä asioita jotka ovat toimineet sinulla aknenhoidossa täällä muiden luettavaksi.
        Niin tosiaan olisi kiva jos jaksaisitte vielä vähän informoida noista tuotteistanne :-D

        Hei! Nyt siis kaksi kuukautta takana isotretinoin -kuuria, ja tunnelmat ihan hyvät. Finnejä tulee vielä jonkin verran, tai eipä kai nyt finneistä voi puhua vaan niitä pieniä valkopäitä. Tällä hetkellä noita aktiivisia valkopäitä on noin kaksi,ja ehkäpä yksi tai kaksi on myös tuloillansa. Muutamassa päivässä nuo paranevat, mutta silti kyllä harmittaa jonkin verran että aktiivista aknea vielä löytyy, pikkuhiljaa alkaa jo toivoa että pääsisi aknesta lopullisesti eroon. Sitten olisi enään nuo punaiset arvet ja laajentuneet ihohuokoset ja myös hieman matalia kuoppa-arpia hoidettavana.
        Iho on ohentunut merkittävästi viime aikoina ja se on tuonut noita arpia enemmän esiin. Minulla olisikin kysymys koskien tätä asiaa, eli tietääkö kukaan palaako iho normaalin paksuiseksi sitten aikanaan tuon isotretinoin -kuurin jälkeen? Vai jääkö se yhtä ohueksi kuin mitä se on kuurin aikana?
        Myös toinen kysymys, eli te jotka olette jo isotretinoin -kuurilla olleet niin parantaako se ihoa yleisesti, esimerkiksi juuri noita laajentuneita ihohuokosia ja epätasaista väriä jne. vai poistaako se ainoastaan finnit? Jos noihin joku vastaisi, niin olisi oikein mukavaa :-).
        Sivuoireista sen verran että silmät olleet jälleen kuivina, hoitunut tipoilla hyvin kyllä. Myös muutamana päivänä peräkkäin oli päänsärkyä, uskoisin että se on kuurin ja huonosti nukkumisen yhteisvaikutusta...
        Eiköhän tässä tullut nyt ihan hyvä päivitys tehtyä, ensi viikolla jälleen sitten uudestaan. Ja kiitokset etukäteen jos joku jaksaa vastata noihin pariin kysymykseen! Tsemppiä kaikille!


      • acnefreefuture
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Nyt siis kaksi kuukautta takana isotretinoin -kuuria, ja tunnelmat ihan hyvät. Finnejä tulee vielä jonkin verran, tai eipä kai nyt finneistä voi puhua vaan niitä pieniä valkopäitä. Tällä hetkellä noita aktiivisia valkopäitä on noin kaksi,ja ehkäpä yksi tai kaksi on myös tuloillansa. Muutamassa päivässä nuo paranevat, mutta silti kyllä harmittaa jonkin verran että aktiivista aknea vielä löytyy, pikkuhiljaa alkaa jo toivoa että pääsisi aknesta lopullisesti eroon. Sitten olisi enään nuo punaiset arvet ja laajentuneet ihohuokoset ja myös hieman matalia kuoppa-arpia hoidettavana.
        Iho on ohentunut merkittävästi viime aikoina ja se on tuonut noita arpia enemmän esiin. Minulla olisikin kysymys koskien tätä asiaa, eli tietääkö kukaan palaako iho normaalin paksuiseksi sitten aikanaan tuon isotretinoin -kuurin jälkeen? Vai jääkö se yhtä ohueksi kuin mitä se on kuurin aikana?
        Myös toinen kysymys, eli te jotka olette jo isotretinoin -kuurilla olleet niin parantaako se ihoa yleisesti, esimerkiksi juuri noita laajentuneita ihohuokosia ja epätasaista väriä jne. vai poistaako se ainoastaan finnit? Jos noihin joku vastaisi, niin olisi oikein mukavaa :-).
        Sivuoireista sen verran että silmät olleet jälleen kuivina, hoitunut tipoilla hyvin kyllä. Myös muutamana päivänä peräkkäin oli päänsärkyä, uskoisin että se on kuurin ja huonosti nukkumisen yhteisvaikutusta...
        Eiköhän tässä tullut nyt ihan hyvä päivitys tehtyä, ensi viikolla jälleen sitten uudestaan. Ja kiitokset etukäteen jos joku jaksaa vastata noihin pariin kysymykseen! Tsemppiä kaikille!

        Vielä tuosta BM -voiteesta semmoinen, että käytetäänkö sitä siis normaalin kosteusvoiteen tavoin vai paikallishoitona finniarpien päälle? Onko toiminut hyvin?
        Kiitos vastauksista!
        Tsemppiä!


    • acnefreefuture

      Sellainen vielä tuosta BM -voiteesta että käytetäänkö sitä kosteusvoiteen tapaisesti vai vain paikallishoitona punaisille finnijäljille?
      Kiitos vastauksista!
      Tsemppiä!

      • jeijjis

        Juu kosteusvoide tuo on, mutta sen ainesosat auttaa haavoihin ja arpiin. Sopii päivä- ja yövoiteeksi.


    • fghlshkn

      Hei! Mulla olisi muutama kysymys. Sopiiko kyseinen kuuri 17-vuotiaalle? ja paljon sille tulee hintaa? Auttaako myös hartioiden ja selän finneihin? Ja tulisko roaccutanin aikana käyttää minkälaisia ihonhoitotuotteita? Kiitos jo etukäteen :)

      • acnefreefuture

        Hei!
        Kyllä kuuri sopii 17 vuotiaalle hyvin. Ei Roassa käytännössä mitään 'ikärajaa' ole, muttei sitä herkästi alle 15 vuotiaille määrätä, sillä se saattaa ilmeisesti hidastaa pituuskasvua tms. Lähinnä se mikä vaikuttaa Roan sopivuuteen on aknen laatu, eli lievään akneen sitä käytännössä ei ole tarkoitettu vaan keskivaikean/vaikean aknen poistamiseen.
        Tehdäänpä nopea laskutoimitus hinnasta:
        - Lääkärikäynti, minulla kelakorvausten jälkeen 45e ja tuo kerrottuna kolmella (ensimmäinen kerta ja sitten kahden kuukauden välein reseptin uusiminen)
        - Verikokeet kelakorvausten jälkeen 60e ja tuo myös kertaa kolme
        - Itse lääke n. 20e kertaa kolme (kolme pakettia=6kk), käytän halvempaa rinnakkaisvalmistetta, nimeltään Isotretinoin Actavis
        - Perusvoide (Humektan) 10e x2-3
        - Bepanthenia huulille


      • fghlshkn
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei!
        Kyllä kuuri sopii 17 vuotiaalle hyvin. Ei Roassa käytännössä mitään 'ikärajaa' ole, muttei sitä herkästi alle 15 vuotiaille määrätä, sillä se saattaa ilmeisesti hidastaa pituuskasvua tms. Lähinnä se mikä vaikuttaa Roan sopivuuteen on aknen laatu, eli lievään akneen sitä käytännössä ei ole tarkoitettu vaan keskivaikean/vaikean aknen poistamiseen.
        Tehdäänpä nopea laskutoimitus hinnasta:
        - Lääkärikäynti, minulla kelakorvausten jälkeen 45e ja tuo kerrottuna kolmella (ensimmäinen kerta ja sitten kahden kuukauden välein reseptin uusiminen)
        - Verikokeet kelakorvausten jälkeen 60e ja tuo myös kertaa kolme
        - Itse lääke n. 20e kertaa kolme (kolme pakettia=6kk), käytän halvempaa rinnakkaisvalmistetta, nimeltään Isotretinoin Actavis
        - Perusvoide (Humektan) 10e x2-3
        - Bepanthenia huulille

        Kiitos paljon informaatiostasi kysymyksiini :) ! Vastauksistasi oli todella paljon apua, jopa enemmän kuin uskalsin toivoa! Täytyy hakeutua tuonne ihotautilääkärin vastaanotolle, jospa saisin tämän naamani kuntoon. Suuret kiitokset vielä!!


      • acnefreefuture
        fghlshkn kirjoitti:

        Kiitos paljon informaatiostasi kysymyksiini :) ! Vastauksistasi oli todella paljon apua, jopa enemmän kuin uskalsin toivoa! Täytyy hakeutua tuonne ihotautilääkärin vastaanotolle, jospa saisin tämän naamani kuntoon. Suuret kiitokset vielä!!

        Hei! Jälleen on uuden päivityksen aika. Aknessa ei juuri muutoksia, pienen pieniä valkopäitä edelleen se pari kolme, kun vanhat kuivuu niin uusia tulee aina tilalle. Ei tuo kuitenkaan liiemmin häiritse, ovat nimittäin niin pieniä etteivät mikään esteettinen haitta ole, mutta vähän kumminkin ärsyttää kun ei akne ole vielä täysin kadonnut.
        Mutta paljon suurempi huolenaihe on nuo vanhat finnijäljet. Ja nyt puhun todella vanhoista, sillä esimerkiksi nenänvierustani, johon ei koko Isotretinoin -kuurin aikana ole tullut yhden ainutta finniä, on kuitenkin ikävien punaisten arpien täyttämä. Iho on siis kuoriutunut niin voimakkaasti että todella vanhat, jo haalenneet jäljet ovat tulleet uudelleen näkyviin. Kysyisinkin nyt uudelleen kun en viime viikolla saanut vastausta että auttaakohan Isotretinoin myös noihin arpiin, kun kumminkin kuorii ihoa, niin luulisi että kun on tarpeeksi kuorinut niin uusi, hyvä iho tuli esiin? Ja toistan vielä toisen viimeviikkoisen kysymykseni, eli palaako ihon normaali paksuus kuurin jälkeen ennalleen? Kiitokset, jos joku noihin viitsisi vastata.
        Ja vielä yksi asia. Mitä luulette (jos tätä ylipäätään joku lukee :), että olisiko tästä lähin riittävää päivittää kuurin tapahtumia kahden viikon välein? Viestiketju on jo nyt sen verran pitkä etten tiedä miten mahdottomaksi mahtaisi kasvaa, jos jatkaisin kerran viikossa päivittämistä. Laittakaa ihmeessä mielipiteenne asiasta sillä niitä vartenhan tämä on jotka haluavat lukea kokemuksia Roa -kuurista, joten onko kaksi viikkoa liian pitkä vai sopiva väli päivityksille?
        Ei muuta kuin tsemppiä kaikille ja laittakaa kysymyksiä ja kommentteja jos haluatte!


      • jeijjis
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Jälleen on uuden päivityksen aika. Aknessa ei juuri muutoksia, pienen pieniä valkopäitä edelleen se pari kolme, kun vanhat kuivuu niin uusia tulee aina tilalle. Ei tuo kuitenkaan liiemmin häiritse, ovat nimittäin niin pieniä etteivät mikään esteettinen haitta ole, mutta vähän kumminkin ärsyttää kun ei akne ole vielä täysin kadonnut.
        Mutta paljon suurempi huolenaihe on nuo vanhat finnijäljet. Ja nyt puhun todella vanhoista, sillä esimerkiksi nenänvierustani, johon ei koko Isotretinoin -kuurin aikana ole tullut yhden ainutta finniä, on kuitenkin ikävien punaisten arpien täyttämä. Iho on siis kuoriutunut niin voimakkaasti että todella vanhat, jo haalenneet jäljet ovat tulleet uudelleen näkyviin. Kysyisinkin nyt uudelleen kun en viime viikolla saanut vastausta että auttaakohan Isotretinoin myös noihin arpiin, kun kumminkin kuorii ihoa, niin luulisi että kun on tarpeeksi kuorinut niin uusi, hyvä iho tuli esiin? Ja toistan vielä toisen viimeviikkoisen kysymykseni, eli palaako ihon normaali paksuus kuurin jälkeen ennalleen? Kiitokset, jos joku noihin viitsisi vastata.
        Ja vielä yksi asia. Mitä luulette (jos tätä ylipäätään joku lukee :), että olisiko tästä lähin riittävää päivittää kuurin tapahtumia kahden viikon välein? Viestiketju on jo nyt sen verran pitkä etten tiedä miten mahdottomaksi mahtaisi kasvaa, jos jatkaisin kerran viikossa päivittämistä. Laittakaa ihmeessä mielipiteenne asiasta sillä niitä vartenhan tämä on jotka haluavat lukea kokemuksia Roa -kuurista, joten onko kaksi viikkoa liian pitkä vai sopiva väli päivityksille?
        Ei muuta kuin tsemppiä kaikille ja laittakaa kysymyksiä ja kommentteja jos haluatte!

        Kyllä iho paksuuntuu roa kuurin jälkeen, mutta voi mennä muutamia kuukausia kuurista ennenku iho alkaa toipumaan. Suosittelen käyttäämään jotakin hoitavaa kosteusvoidetta esim acon kuivan ihon hoitovoidetta bm voidetta ongelma kohtiin.


      • Don't Let Me Get me
        jeijjis kirjoitti:

        Kyllä iho paksuuntuu roa kuurin jälkeen, mutta voi mennä muutamia kuukausia kuurista ennenku iho alkaa toipumaan. Suosittelen käyttäämään jotakin hoitavaa kosteusvoidetta esim acon kuivan ihon hoitovoidetta bm voidetta ongelma kohtiin.

        Ite aloitin viime talvena käyttämään Arbutin-seerumia, kun aknearpia, couperosaa sekä ikääkin vähä yli 30-vee. Tällä tarkotan, että auttaa ihan oikeesti tekemmään ihosta sileemmän näkösen myös pienten ryppyjen kannalta. Mulla auttoi otsassa olevaan punaiseen arpeen joka oli tullut muusta kuin finneistä. Se siis haalistui kokonaan. Kuulostaa ehkä"olen kokenut ihmeen" mutta ei, mulla toi seerumi auttaa. Se maksaa kyllä sen vaajaa 50€, mutta on sen arvoista. Googlettamalla löytää myös tarjouksia välillä tuosta. On myös muita arpiin olevia tuotteita mm. Skin Doctorsilla on loistava voide.


      • acnefreefuture
        Don't Let Me Get me kirjoitti:

        Ite aloitin viime talvena käyttämään Arbutin-seerumia, kun aknearpia, couperosaa sekä ikääkin vähä yli 30-vee. Tällä tarkotan, että auttaa ihan oikeesti tekemmään ihosta sileemmän näkösen myös pienten ryppyjen kannalta. Mulla auttoi otsassa olevaan punaiseen arpeen joka oli tullut muusta kuin finneistä. Se siis haalistui kokonaan. Kuulostaa ehkä"olen kokenut ihmeen" mutta ei, mulla toi seerumi auttaa. Se maksaa kyllä sen vaajaa 50€, mutta on sen arvoista. Googlettamalla löytää myös tarjouksia välillä tuosta. On myös muita arpiin olevia tuotteita mm. Skin Doctorsilla on loistava voide.

        Hei! Kohta kolme kuukautta kuuria takana, kyllä aika kuluu nopeasti! Kaksi viikkoa edellisestä päivityksestä, ja iho on kyllä nyt uskomattoman hyvässä kunnossa.
        Aktiivista aknea ei lainkaan, eikä nyt reiluun viikkoon ole tullut yhtäkään uutta näppyä, ei edes niitä pieniä valkopäitä. Ajatella, että vielä vähän aikaa sitten kasvot olivat kipeiden finnien peitossa, ja nyt ei enää oikeastaan minkäänlaista aknea esiinny. Mustapäitä vielä joitakin, mutta niistäkin suurin osa häipynyt. Iho on, kuten sanottu, aivan uskomattoman sileä ja pehmeä! Toivottavasti akne olisi nyt lopullisesti nujerrettu.
        Haasteena ovat vielä nuo arvet, jotka eivät oikeastaan kuoppia ole vaan punaisia jälkiä. Ostin apteekista BM-tehoseerumia, kun voidetta ei ollut saatavilla. Nyt kaksi viikkoa käyttäneenä täytyy sanoa että on kyllä tehonnut arpiin todella hyvin! Jossain valossa arpia ei edes huomaa, mutta useissa keinovaloissa etenkin nenän vierusta on vielä ikävän näköinen, etenkin kylmässä olon jälkeen. Kyseinen tuote kuorii ihona todella voimakkaasti, jota ei kyllä tuoteselosteessa mainittu. Se johtuu varmasti siitä, kun isotretinoin ohentaa ja herkistää ihoa, niin seerumi vaikuttaa voimakkaammin.
        Sivuoireissa ei muutosta.
        Aivan uskomattoman tyytyväinen olen kuuriin tähän mennessä, ja itseluottamuskin on kohoamaan päin!
        Uusi päivitys jälleen parin viikon päästä. Kys. ja kommentit tervetulleita! Tsemppiä! :-D


      • acnefreefuture
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Kohta kolme kuukautta kuuria takana, kyllä aika kuluu nopeasti! Kaksi viikkoa edellisestä päivityksestä, ja iho on kyllä nyt uskomattoman hyvässä kunnossa.
        Aktiivista aknea ei lainkaan, eikä nyt reiluun viikkoon ole tullut yhtäkään uutta näppyä, ei edes niitä pieniä valkopäitä. Ajatella, että vielä vähän aikaa sitten kasvot olivat kipeiden finnien peitossa, ja nyt ei enää oikeastaan minkäänlaista aknea esiinny. Mustapäitä vielä joitakin, mutta niistäkin suurin osa häipynyt. Iho on, kuten sanottu, aivan uskomattoman sileä ja pehmeä! Toivottavasti akne olisi nyt lopullisesti nujerrettu.
        Haasteena ovat vielä nuo arvet, jotka eivät oikeastaan kuoppia ole vaan punaisia jälkiä. Ostin apteekista BM-tehoseerumia, kun voidetta ei ollut saatavilla. Nyt kaksi viikkoa käyttäneenä täytyy sanoa että on kyllä tehonnut arpiin todella hyvin! Jossain valossa arpia ei edes huomaa, mutta useissa keinovaloissa etenkin nenän vierusta on vielä ikävän näköinen, etenkin kylmässä olon jälkeen. Kyseinen tuote kuorii ihona todella voimakkaasti, jota ei kyllä tuoteselosteessa mainittu. Se johtuu varmasti siitä, kun isotretinoin ohentaa ja herkistää ihoa, niin seerumi vaikuttaa voimakkaammin.
        Sivuoireissa ei muutosta.
        Aivan uskomattoman tyytyväinen olen kuuriin tähän mennessä, ja itseluottamuskin on kohoamaan päin!
        Uusi päivitys jälleen parin viikon päästä. Kys. ja kommentit tervetulleita! Tsemppiä! :-D

        Hei! Piti tehdä päivitys hieman etuajassa sillä olen tehnyt tärkeän päätöksen: aion lopettaa Isotretinoin -kuurin. Kuuria olisi vielä 3kk jäljellä, mutta en aio jatkaa sitä. Heti alkuun pitää todeta etten suosittele kenenkään tekemään muutoksia lääkekuureihinsa (oli sitten mikä tahansa lääke) ilman lääkärin lupaa, mutta minä aion kuitenkin tehdä niin. Siihen on parikin syytä:
        Kuuri on toiminut niin hyvin (poistanut aknen kokonaan) että tuntuu etten enää tarvitse lääkettä. Tuntuu turhalta popsia lääkkeitä jotka kuivattavat ihon ja limakalvot (huulet ja silmät), kun itse ongelma (akne) on jo hävinnyt. Ja kyllä, tiedän että kuuri tulisi syödä loppuun sillä se ehkäisee aknen uusiutumista, mutta haluan nyt kuitenkin kokeilla miten ihoni kestää ilman lääkettä. Ja onhan minulla sitten vielä kolmen kuukauden satsi 'varastossa' jos akne palaakin takaisin.
        Toinen syy ovat nuo arvet. Isotretinoin on inhottavalla tavalla ohentanut ihoa niin runsaasti, että vanhat jäljet ovat tulleet näkyviin, ja vaikka iho tuntuu täysin sileältä, se näyttää kuitenkin joltain aivan toiselta. Iho on lisäksi jotenkin kuolleen näköinen ja värinen, johtuen sen ohuudesta ja vanhoista jäljistä. Eikä tilanne helpota niin kauan kun kuuri on päällä, joten ajattelin, että kun akne on (ainakin toistaiseksi) parantunut, niin voisin saman tien lopettaa kuurin jottaa nuo arvet alkaisivat parantumaan ja iho paksuuntuisi jälleen.
        Voi olla hölmöä lopettaa kuuri kesken, varsinkin kun akne parani lopullisesti vasta pari viikkoa sitten, mutta itsepähän kärsin sitten seuraamukset jos sellaisia tulee. Ja kuten sanottu ainahan voin aloittaa kuurin uudelleen.
        En siis todellakaan suosittele ketään tekemään samoin kuin minä, kuten totesin jo aiemmin, mutta olisi kumminkin hauska kuulla kommentteja tms. asiaan liittyen. Ja päivitän tietty edelleen päiväkirjaa ja kerron miten iho kestää ilman roaa ja alkavatko arvet parantua ja niin pois päin. Kys&Kommentit tervetulleita edelleen! Tsemppiä Kaikille!


      • ken tietää
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Piti tehdä päivitys hieman etuajassa sillä olen tehnyt tärkeän päätöksen: aion lopettaa Isotretinoin -kuurin. Kuuria olisi vielä 3kk jäljellä, mutta en aio jatkaa sitä. Heti alkuun pitää todeta etten suosittele kenenkään tekemään muutoksia lääkekuureihinsa (oli sitten mikä tahansa lääke) ilman lääkärin lupaa, mutta minä aion kuitenkin tehdä niin. Siihen on parikin syytä:
        Kuuri on toiminut niin hyvin (poistanut aknen kokonaan) että tuntuu etten enää tarvitse lääkettä. Tuntuu turhalta popsia lääkkeitä jotka kuivattavat ihon ja limakalvot (huulet ja silmät), kun itse ongelma (akne) on jo hävinnyt. Ja kyllä, tiedän että kuuri tulisi syödä loppuun sillä se ehkäisee aknen uusiutumista, mutta haluan nyt kuitenkin kokeilla miten ihoni kestää ilman lääkettä. Ja onhan minulla sitten vielä kolmen kuukauden satsi 'varastossa' jos akne palaakin takaisin.
        Toinen syy ovat nuo arvet. Isotretinoin on inhottavalla tavalla ohentanut ihoa niin runsaasti, että vanhat jäljet ovat tulleet näkyviin, ja vaikka iho tuntuu täysin sileältä, se näyttää kuitenkin joltain aivan toiselta. Iho on lisäksi jotenkin kuolleen näköinen ja värinen, johtuen sen ohuudesta ja vanhoista jäljistä. Eikä tilanne helpota niin kauan kun kuuri on päällä, joten ajattelin, että kun akne on (ainakin toistaiseksi) parantunut, niin voisin saman tien lopettaa kuurin jottaa nuo arvet alkaisivat parantumaan ja iho paksuuntuisi jälleen.
        Voi olla hölmöä lopettaa kuuri kesken, varsinkin kun akne parani lopullisesti vasta pari viikkoa sitten, mutta itsepähän kärsin sitten seuraamukset jos sellaisia tulee. Ja kuten sanottu ainahan voin aloittaa kuurin uudelleen.
        En siis todellakaan suosittele ketään tekemään samoin kuin minä, kuten totesin jo aiemmin, mutta olisi kumminkin hauska kuulla kommentteja tms. asiaan liittyen. Ja päivitän tietty edelleen päiväkirjaa ja kerron miten iho kestää ilman roaa ja alkavatko arvet parantua ja niin pois päin. Kys&Kommentit tervetulleita edelleen! Tsemppiä Kaikille!

        jos söisit roaa ylläpitohoitona esim. yksi kapseli joka toinen päivä tai vaikka yksi kapseli, joka kolmas päivä. Näin iho ei enään kuivuisi lisää vaan alkaisi pikkuhiljaa palautumaan, ja varmasti ihon kunto lähinnä ryppyisyys ja ihon väri alkaisivat tasaantumaan.


      • asögjlashgau
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Piti tehdä päivitys hieman etuajassa sillä olen tehnyt tärkeän päätöksen: aion lopettaa Isotretinoin -kuurin. Kuuria olisi vielä 3kk jäljellä, mutta en aio jatkaa sitä. Heti alkuun pitää todeta etten suosittele kenenkään tekemään muutoksia lääkekuureihinsa (oli sitten mikä tahansa lääke) ilman lääkärin lupaa, mutta minä aion kuitenkin tehdä niin. Siihen on parikin syytä:
        Kuuri on toiminut niin hyvin (poistanut aknen kokonaan) että tuntuu etten enää tarvitse lääkettä. Tuntuu turhalta popsia lääkkeitä jotka kuivattavat ihon ja limakalvot (huulet ja silmät), kun itse ongelma (akne) on jo hävinnyt. Ja kyllä, tiedän että kuuri tulisi syödä loppuun sillä se ehkäisee aknen uusiutumista, mutta haluan nyt kuitenkin kokeilla miten ihoni kestää ilman lääkettä. Ja onhan minulla sitten vielä kolmen kuukauden satsi 'varastossa' jos akne palaakin takaisin.
        Toinen syy ovat nuo arvet. Isotretinoin on inhottavalla tavalla ohentanut ihoa niin runsaasti, että vanhat jäljet ovat tulleet näkyviin, ja vaikka iho tuntuu täysin sileältä, se näyttää kuitenkin joltain aivan toiselta. Iho on lisäksi jotenkin kuolleen näköinen ja värinen, johtuen sen ohuudesta ja vanhoista jäljistä. Eikä tilanne helpota niin kauan kun kuuri on päällä, joten ajattelin, että kun akne on (ainakin toistaiseksi) parantunut, niin voisin saman tien lopettaa kuurin jottaa nuo arvet alkaisivat parantumaan ja iho paksuuntuisi jälleen.
        Voi olla hölmöä lopettaa kuuri kesken, varsinkin kun akne parani lopullisesti vasta pari viikkoa sitten, mutta itsepähän kärsin sitten seuraamukset jos sellaisia tulee. Ja kuten sanottu ainahan voin aloittaa kuurin uudelleen.
        En siis todellakaan suosittele ketään tekemään samoin kuin minä, kuten totesin jo aiemmin, mutta olisi kumminkin hauska kuulla kommentteja tms. asiaan liittyen. Ja päivitän tietty edelleen päiväkirjaa ja kerron miten iho kestää ilman roaa ja alkavatko arvet parantua ja niin pois päin. Kys&Kommentit tervetulleita edelleen! Tsemppiä Kaikille!

        saman tien voisi muuttaa otsikon kuinka pilata hoito helposti. kävin juuri kalliilla lääkärillä joka määräsi 4kk isotretinoinia ja sanoi että kerralla pitää syödä tarpeeksi pitkään ja tarpeeksi että se ei uusiudu ja jos joutuu syömään toisen kuurin niin se ei toimi enään niin hyvin jos siinä on aikaväliä! miksi et söisi sitä nyt loppuun kun parilla kuukaudella saat siitä lopullisen avun todennäköisesti. arvet paranet rauhassa loppu elämän kun uusia ei tule. Tulet katumaan hätäilyä jos nyt lopetat kesken. mietippä uudestaan. postaa toki miten toimit jatkossa : )


      • HELEVETIN
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Piti tehdä päivitys hieman etuajassa sillä olen tehnyt tärkeän päätöksen: aion lopettaa Isotretinoin -kuurin. Kuuria olisi vielä 3kk jäljellä, mutta en aio jatkaa sitä. Heti alkuun pitää todeta etten suosittele kenenkään tekemään muutoksia lääkekuureihinsa (oli sitten mikä tahansa lääke) ilman lääkärin lupaa, mutta minä aion kuitenkin tehdä niin. Siihen on parikin syytä:
        Kuuri on toiminut niin hyvin (poistanut aknen kokonaan) että tuntuu etten enää tarvitse lääkettä. Tuntuu turhalta popsia lääkkeitä jotka kuivattavat ihon ja limakalvot (huulet ja silmät), kun itse ongelma (akne) on jo hävinnyt. Ja kyllä, tiedän että kuuri tulisi syödä loppuun sillä se ehkäisee aknen uusiutumista, mutta haluan nyt kuitenkin kokeilla miten ihoni kestää ilman lääkettä. Ja onhan minulla sitten vielä kolmen kuukauden satsi 'varastossa' jos akne palaakin takaisin.
        Toinen syy ovat nuo arvet. Isotretinoin on inhottavalla tavalla ohentanut ihoa niin runsaasti, että vanhat jäljet ovat tulleet näkyviin, ja vaikka iho tuntuu täysin sileältä, se näyttää kuitenkin joltain aivan toiselta. Iho on lisäksi jotenkin kuolleen näköinen ja värinen, johtuen sen ohuudesta ja vanhoista jäljistä. Eikä tilanne helpota niin kauan kun kuuri on päällä, joten ajattelin, että kun akne on (ainakin toistaiseksi) parantunut, niin voisin saman tien lopettaa kuurin jottaa nuo arvet alkaisivat parantumaan ja iho paksuuntuisi jälleen.
        Voi olla hölmöä lopettaa kuuri kesken, varsinkin kun akne parani lopullisesti vasta pari viikkoa sitten, mutta itsepähän kärsin sitten seuraamukset jos sellaisia tulee. Ja kuten sanottu ainahan voin aloittaa kuurin uudelleen.
        En siis todellakaan suosittele ketään tekemään samoin kuin minä, kuten totesin jo aiemmin, mutta olisi kumminkin hauska kuulla kommentteja tms. asiaan liittyen. Ja päivitän tietty edelleen päiväkirjaa ja kerron miten iho kestää ilman roaa ja alkavatko arvet parantua ja niin pois päin. Kys&Kommentit tervetulleita edelleen! Tsemppiä Kaikille!

        KUURI LOPPUUN!!
        Aknesi ei ole vielä parantunut!

        Jos et olet kohta taas viikonloput kotona märehtimässä naamaasi surkealla itsetunnolla!

        EI KANNATA JÄTTÄÄ KESKEN!!!


      • george11777
        HELEVETIN kirjoitti:

        KUURI LOPPUUN!!
        Aknesi ei ole vielä parantunut!

        Jos et olet kohta taas viikonloput kotona märehtimässä naamaasi surkealla itsetunnolla!

        EI KANNATA JÄTTÄÄ KESKEN!!!

        minulla käynyt myös kuurin lopettaminen monta kertaa mielessä juuri noista samoista syistä, arvista jne. Mutta mitä hyötyä tästä sitte oli jos finnit tulee takaisin kun olen lopettanut? Ei mitään. Sain vain hitaasti paranevat arvet? Siksi olenkin päättänyt että loppuun syön ko. kuurin ja akne toivottavasti päättyy siihen. Parempi se nyt on näistä kärsiä kuin myöhemmin...


      • georgebest89
        george11777 kirjoitti:

        minulla käynyt myös kuurin lopettaminen monta kertaa mielessä juuri noista samoista syistä, arvista jne. Mutta mitä hyötyä tästä sitte oli jos finnit tulee takaisin kun olen lopettanut? Ei mitään. Sain vain hitaasti paranevat arvet? Siksi olenkin päättänyt että loppuun syön ko. kuurin ja akne toivottavasti päättyy siihen. Parempi se nyt on näistä kärsiä kuin myöhemmin...

        Ei varmasti pääty. Get ya shit together son.


      • tsoorts
        georgebest89 kirjoitti:

        Ei varmasti pääty. Get ya shit together son.

        Tiedän kyllä että aknen uusiutuminen on todennäköistä kuurin päätyttyä. Sen takia kirjoitinkin "toivottavasti" :)

        Itseni lisäksi kolmella tuttavallani on ollut roa kuuri, kellään heistä ei ole akne tullut takaisin.


      • dfiuwugiufgwf
        acnefreefuture kirjoitti:

        Hei! Piti tehdä päivitys hieman etuajassa sillä olen tehnyt tärkeän päätöksen: aion lopettaa Isotretinoin -kuurin. Kuuria olisi vielä 3kk jäljellä, mutta en aio jatkaa sitä. Heti alkuun pitää todeta etten suosittele kenenkään tekemään muutoksia lääkekuureihinsa (oli sitten mikä tahansa lääke) ilman lääkärin lupaa, mutta minä aion kuitenkin tehdä niin. Siihen on parikin syytä:
        Kuuri on toiminut niin hyvin (poistanut aknen kokonaan) että tuntuu etten enää tarvitse lääkettä. Tuntuu turhalta popsia lääkkeitä jotka kuivattavat ihon ja limakalvot (huulet ja silmät), kun itse ongelma (akne) on jo hävinnyt. Ja kyllä, tiedän että kuuri tulisi syödä loppuun sillä se ehkäisee aknen uusiutumista, mutta haluan nyt kuitenkin kokeilla miten ihoni kestää ilman lääkettä. Ja onhan minulla sitten vielä kolmen kuukauden satsi 'varastossa' jos akne palaakin takaisin.
        Toinen syy ovat nuo arvet. Isotretinoin on inhottavalla tavalla ohentanut ihoa niin runsaasti, että vanhat jäljet ovat tulleet näkyviin, ja vaikka iho tuntuu täysin sileältä, se näyttää kuitenkin joltain aivan toiselta. Iho on lisäksi jotenkin kuolleen näköinen ja värinen, johtuen sen ohuudesta ja vanhoista jäljistä. Eikä tilanne helpota niin kauan kun kuuri on päällä, joten ajattelin, että kun akne on (ainakin toistaiseksi) parantunut, niin voisin saman tien lopettaa kuurin jottaa nuo arvet alkaisivat parantumaan ja iho paksuuntuisi jälleen.
        Voi olla hölmöä lopettaa kuuri kesken, varsinkin kun akne parani lopullisesti vasta pari viikkoa sitten, mutta itsepähän kärsin sitten seuraamukset jos sellaisia tulee. Ja kuten sanottu ainahan voin aloittaa kuurin uudelleen.
        En siis todellakaan suosittele ketään tekemään samoin kuin minä, kuten totesin jo aiemmin, mutta olisi kumminkin hauska kuulla kommentteja tms. asiaan liittyen. Ja päivitän tietty edelleen päiväkirjaa ja kerron miten iho kestää ilman roaa ja alkavatko arvet parantua ja niin pois päin. Kys&Kommentit tervetulleita edelleen! Tsemppiä Kaikille!

        Heipä hei!

        Teet suuren virheen, jos lopetat kuurin ennen aikojaan, koska isotretinoinia on keräydyttävä elimistöön tietty määrä, että tulokset ovat pysyviä. Googletapa Accutane cumulative dose, niin tiedät enemmän.
        Itselläni on viimeinen kuukausi puolen vuoden kuurista menossa ja ihoni on vanhentunut tänä aikana ainakin viisi vuotta, kaikki kimmoisuus on kadonnut, mutta luovuttaminen ei ole käynyt mielessäkään. Tätä kuuria en halua toista kertaa ainakaan samassa mittakaavassa syödä. Kuiviin silmiin auttaa apteekin geelimäiset tipat ja nenään menee joka ilta öljysuihke.
        Tsemppiä vain jatkoon!


      • 8+3
        dfiuwugiufgwf kirjoitti:

        Heipä hei!

        Teet suuren virheen, jos lopetat kuurin ennen aikojaan, koska isotretinoinia on keräydyttävä elimistöön tietty määrä, että tulokset ovat pysyviä. Googletapa Accutane cumulative dose, niin tiedät enemmän.
        Itselläni on viimeinen kuukausi puolen vuoden kuurista menossa ja ihoni on vanhentunut tänä aikana ainakin viisi vuotta, kaikki kimmoisuus on kadonnut, mutta luovuttaminen ei ole käynyt mielessäkään. Tätä kuuria en halua toista kertaa ainakaan samassa mittakaavassa syödä. Kuiviin silmiin auttaa apteekin geelimäiset tipat ja nenään menee joka ilta öljysuihke.
        Tsemppiä vain jatkoon!

        Eipä ole näkynyt päivityksiä vaikka sanoit tekeväsi. Olisi kiva tietää miten on mennyt kuurin lopettamisen jälkeen.


    • acnefreefuture

      Hei! Nyt on noin kuukausi menty ilman isotretinoinia. Iho näyttää hyvältä, yhtäkään finniä ei ole tullut.
      En ole päivittänyt nyt niin usein kuin silloin kun olin kuurilla, sillä päivitykset olisivat olleet jokseenkin turhia. Muutoksia ei ole nimittäin tullut mitä akneen tulee, mutta ne arvet ja vanhat finnijäljet joiden takia kuurin lopetinkin ovat kyllä alkaneet parantua todella hyvin. Sanoin aiemmin, että vanhoja jälkiä tuli ihon ohenemisen seurauksena esiin ja iho näytti tästä syystä huonolta. Nyt nuo vanhat jäljet ovat hälvenneet pois, ja enää on ne, jotka tulivat kuurin aikana jäljellä.
      Eli iho on palautunut kuurista todella hyvin jo kuukaudessa, ja mikä tärkeintä akne ei ole palannut (ainakaan vielä). Ja tiedän, ettei voi sanoa vielä että tuleeko akne takaisin vai ei, joillakin on kuurin jälkeen ollut kaksikin vuotta hyvä iho ja sitten on jälleen alkanut finnejä pukkaamaan, mutta ainakin tällä hetkellä näyttää hyvältä. Ja aloitan kuurin uudestaan (minulla siis 3kk satsi vielä 'varastossa') jos näyttää siltä että akne palaa takaisin.
      Iho on muutenkin selvinnyt jo kuurista hyvin, huulet ja silmät eivät vaadi enää kosteutusta. Hiuksia tarvitsee pestä hieman useammin, joka kertoo siis siitä, että iho ei ole enää niin kuiva kuin kuurin aikana. Mitään tuotteita en ole kasvoihin käyttänyt, olen antanut ihon nyt palautua kuurista ihan luonnollisesti, ja hyvin on tuo taktiikka toiminut.
      Täytyy vielä siis loppuun todeta, että vaikka jätin kuurin kesken, en kuitenkaan suosittele sitä kenellekään muulle. Olen ilmeisesti sen tyyppinen henkilö joka rikkoo aina omia neuvojansa :-)).. Mutta kuuriin olen siis kaiken kaikkiaan ERITTÄIN tyytyväinen ja suosittelen sitä kyllä kaikille jotka kamppailevat aknen kanssa. Kys&kom tervetulleita, vastaan niihin mielelläni. Jos ei, niin päivittelen sitten taas jonkin ajan kuluttua (kuukausi..?)
      Tsemppiä kaikille!!!

      • acnefreefuture

        Moi kaikki! Päätin tehdä pikkupäivityksen, sillä ihossa on tapahtunut muutoksia.
        Eli noin viikko sitten aloin pohtimaan ihoni rumuutta, se oli harmaa ja eloton ja kylmä ilma toi punaiset (ja tummat) arvet näkyviin ikävällä tavalla. Lisäksi laajentuneet ihohuokoset nenänvierellä/poskipäissä häiritsivät tosi paljon. Päätin koittaa kosteuttaa ihoani ja käytössä oli koko isotretinoin kuurinkin ajan ollut humektan. Se ei kuitenkaan tuntunut oikein toimivan, tuli sellainen olo että tarvitsisin hieman paksumpaa perusvoidetta joka kumminkin kosteuttaisi vanhentunutta ihoani. Joten: ostin Orionin Aqualan plus -voidetta. Ja onneni kukkuloilla voin nyt todeta että ostos oli kannattava! Iho on muuttunut aivan uskomattomasti yhdessä viikossa. Arvet eivät enää tervehdi peilistä katsoessani ja ihohuokoset ovat supistuneet puoleen, joka tuntuu aivan uskomattomalta, kun jostain luin ettei huokosia voisi pienentää kun ne ovat kerran laajentuneet. Mutta minulla ihon perusteellinen kosteutus ja nimenomaan vähän paksummalla ja rasvapitoisemmalla voiteella on saanut ihon takaisin sellaiseksi jota kutsutaan normaaliksi, pehmeäksi ja kauniiksi.
        Ihonihan oheni tosi rajusti isotretinoin kuurilla, ja se saattoi johtua pitklti siitä ettei oikeanlainen kosteutus toteutunut. Joten jos joudun vielä syömään isotretinoinia, niin tulen kyllä käyttämään aqualan plussaa paljon tuolloin. Eli yksi parhaista, ellei jopa parhain vinkki jonka voin isotretinoin kuurilaisille antaa on, että hoitakaa kosteutus kuntoon! Ja suosittelen kyllä tuota aqualan plussaa, vaikka toki jokaisella toimii omat juttunsa parhaiten. Mutta minulle humektan oli siis liian kevyttä. Vaikkei tuo Aq pluskaan nyt tosiaankaan sieltä rasvaisimmasta päästä ole, mutta kumminkin astetta tai paria tuhdimpaa kuin humektan.
        Ja muistakaa, että rasvainenkin iho voi olla kuiva ja tarvita rasvausta!!
        Tsemppiä kaikille ja toivon tosissaan että otatte tästä neuvostani vaarin. Kys&kom tervetulleita, jos ei, niin päivitystä taas jonkin ajan kuluttua luvassa.
        Ps. Finnitilanne muuttumaton, eli niitä ei ole ;-)


      • 2+9
        acnefreefuture kirjoitti:

        Moi kaikki! Päätin tehdä pikkupäivityksen, sillä ihossa on tapahtunut muutoksia.
        Eli noin viikko sitten aloin pohtimaan ihoni rumuutta, se oli harmaa ja eloton ja kylmä ilma toi punaiset (ja tummat) arvet näkyviin ikävällä tavalla. Lisäksi laajentuneet ihohuokoset nenänvierellä/poskipäissä häiritsivät tosi paljon. Päätin koittaa kosteuttaa ihoani ja käytössä oli koko isotretinoin kuurinkin ajan ollut humektan. Se ei kuitenkaan tuntunut oikein toimivan, tuli sellainen olo että tarvitsisin hieman paksumpaa perusvoidetta joka kumminkin kosteuttaisi vanhentunutta ihoani. Joten: ostin Orionin Aqualan plus -voidetta. Ja onneni kukkuloilla voin nyt todeta että ostos oli kannattava! Iho on muuttunut aivan uskomattomasti yhdessä viikossa. Arvet eivät enää tervehdi peilistä katsoessani ja ihohuokoset ovat supistuneet puoleen, joka tuntuu aivan uskomattomalta, kun jostain luin ettei huokosia voisi pienentää kun ne ovat kerran laajentuneet. Mutta minulla ihon perusteellinen kosteutus ja nimenomaan vähän paksummalla ja rasvapitoisemmalla voiteella on saanut ihon takaisin sellaiseksi jota kutsutaan normaaliksi, pehmeäksi ja kauniiksi.
        Ihonihan oheni tosi rajusti isotretinoin kuurilla, ja se saattoi johtua pitklti siitä ettei oikeanlainen kosteutus toteutunut. Joten jos joudun vielä syömään isotretinoinia, niin tulen kyllä käyttämään aqualan plussaa paljon tuolloin. Eli yksi parhaista, ellei jopa parhain vinkki jonka voin isotretinoin kuurilaisille antaa on, että hoitakaa kosteutus kuntoon! Ja suosittelen kyllä tuota aqualan plussaa, vaikka toki jokaisella toimii omat juttunsa parhaiten. Mutta minulle humektan oli siis liian kevyttä. Vaikkei tuo Aq pluskaan nyt tosiaankaan sieltä rasvaisimmasta päästä ole, mutta kumminkin astetta tai paria tuhdimpaa kuin humektan.
        Ja muistakaa, että rasvainenkin iho voi olla kuiva ja tarvita rasvausta!!
        Tsemppiä kaikille ja toivon tosissaan että otatte tästä neuvostani vaarin. Kys&kom tervetulleita, jos ei, niin päivitystä taas jonkin ajan kuluttua luvassa.
        Ps. Finnitilanne muuttumaton, eli niitä ei ole ;-)

        Miten sinun ihosi voi nyt, kun kuurista on jo jonkin aikaa?


      • acnefreefuture
        acnefreefuture kirjoitti:

        Moi kaikki! Päätin tehdä pikkupäivityksen, sillä ihossa on tapahtunut muutoksia.
        Eli noin viikko sitten aloin pohtimaan ihoni rumuutta, se oli harmaa ja eloton ja kylmä ilma toi punaiset (ja tummat) arvet näkyviin ikävällä tavalla. Lisäksi laajentuneet ihohuokoset nenänvierellä/poskipäissä häiritsivät tosi paljon. Päätin koittaa kosteuttaa ihoani ja käytössä oli koko isotretinoin kuurinkin ajan ollut humektan. Se ei kuitenkaan tuntunut oikein toimivan, tuli sellainen olo että tarvitsisin hieman paksumpaa perusvoidetta joka kumminkin kosteuttaisi vanhentunutta ihoani. Joten: ostin Orionin Aqualan plus -voidetta. Ja onneni kukkuloilla voin nyt todeta että ostos oli kannattava! Iho on muuttunut aivan uskomattomasti yhdessä viikossa. Arvet eivät enää tervehdi peilistä katsoessani ja ihohuokoset ovat supistuneet puoleen, joka tuntuu aivan uskomattomalta, kun jostain luin ettei huokosia voisi pienentää kun ne ovat kerran laajentuneet. Mutta minulla ihon perusteellinen kosteutus ja nimenomaan vähän paksummalla ja rasvapitoisemmalla voiteella on saanut ihon takaisin sellaiseksi jota kutsutaan normaaliksi, pehmeäksi ja kauniiksi.
        Ihonihan oheni tosi rajusti isotretinoin kuurilla, ja se saattoi johtua pitklti siitä ettei oikeanlainen kosteutus toteutunut. Joten jos joudun vielä syömään isotretinoinia, niin tulen kyllä käyttämään aqualan plussaa paljon tuolloin. Eli yksi parhaista, ellei jopa parhain vinkki jonka voin isotretinoin kuurilaisille antaa on, että hoitakaa kosteutus kuntoon! Ja suosittelen kyllä tuota aqualan plussaa, vaikka toki jokaisella toimii omat juttunsa parhaiten. Mutta minulle humektan oli siis liian kevyttä. Vaikkei tuo Aq pluskaan nyt tosiaankaan sieltä rasvaisimmasta päästä ole, mutta kumminkin astetta tai paria tuhdimpaa kuin humektan.
        Ja muistakaa, että rasvainenkin iho voi olla kuiva ja tarvita rasvausta!!
        Tsemppiä kaikille ja toivon tosissaan että otatte tästä neuvostani vaarin. Kys&kom tervetulleita, jos ei, niin päivitystä taas jonkin ajan kuluttua luvassa.
        Ps. Finnitilanne muuttumaton, eli niitä ei ole ;-)

        Heips! Lopetin Roa-kuurin neljä kuukautta sitten syötyäni sitä kolme kuukautta. Olin jo oikeastaan unohtanut tämän sivuston, mutta nyt kun sattumalta tänne ajauduin niin ajattelin josko jotain kiinnostaa lukea kuulumisiani. Ihan ensiksi todettakoon että akne ei ole palannut sen koomin kun lähti, ja vaikken varmaksi voi sanoakaan niin sellainen tunne on ettei se enää ainakaan yhtä pahana tule palaamaan. Arpien kanssa paraneminen on hitaampaa, mutta ovat nekin jo haalenneet melko mukavasti.
        Ylivoimaisesti tärkein huomio on kuitenkin henkisessä hyvinvoinnissa: itseluottamus on palannut, ja ajattelen nykyään ihoani sata kertaa vähemmän kuin ennen (mistä todistaa jo se, että kun ennen kävin monta kertaa päivässä tälläkin sivustolla niin nyt olin jo unohtanut koko suomi24 :)). Uskallan katsoa ihmisiä jälleen silmiin ja todeta, että jotkut jopa katsovat takaisin.
        Toisin sanoen asiat ovat monen vuoden jälkeen palautuneet oikeisiin mittasuhteisiinsa ja vaikka edelleen olen hieman epävarma joissakin sosiaalisissa tilanteissa (esimerkiksi tytöille puhumisessa :)) niin nykyään sentään uskallan mennä niihin sosiaalisiin tilanteisiin, kun ennen jäin kotiin kiroamaan peiliä tai pikemminkin sitä mitä siitä joutui katsomaan.
        Jos ajatellaan ulkonäköäni, niin ei se nyt niin dramaattisesti ole muuttunut aknen lähdettyä, mutta silti tunnen itseni, jos en nyt ihan hyvännäköiseksi sentään, niin ainakin ihmiseksi. Nyt ymmärrän, kuinka paljon akne loppujen lopuksi on pään sisässä. Enkä sano, etteikö se minunkin ajatuksissani aina silloin tällöin pyörähtäisi, mutta ennen koko elämä meni aknen puhaltaessa pilliin ja minun tanssiessa sen tahtiin.
        Mitään ihonhoitotuotteita ei ole ollut tarvetta käyttää, olen siis antanut kasvojen olla ihan rauhassa vaan.
        Kysymykset ja kommentit ovat tervetulleita ja palaan muutaman päivän sisällä tänne katsastamaan onko sellaisia ilmaantunut. Jos ei, niin tsemppiä kaikille aknen parissa kärsiville! :-)


    • fawls

      Vaikka vähän luulenkin että et enää tällä palstalla juuri vieraile, olisi kiva kuulla miten asiat ovat näin kuukauden jälkeen viime postauksesta.

      Itse aloitin Roan tammikuun lopussa, ja nyt olen sitä syönyt reilut 3kk. Ainakin ihmettelen miten nopeasti sinulla lääke tehosi, ja vähän myös sitä kuinka "paha" aknesi alussa oli jos uskalsit kuurin jättää kesken? (vaikka toki ymmärrän hyvin myös sinun ajatusmaailmaasi) :)

    • nursing89

      En moralisoi aloittajaa, mutta kaikille tätä lukeville tiedoksi. Roaccutania ei kannata lopettaa kesken. Ensimmäinen Roaccutan-kuuri parantaa aknen 60%:lla käyttäjistä. Kuuri katsotaan otetuksi, kun käyttäjä on syönyt noi 100-120mg per painokilo. Roaccutania syödessä itse kuurin pituudella ei ole merkitystä, vaan sillä mikä on kuurin kokonaisannos. Tuollaisesta kolmen kuukauden kuurista ei ole mitään hyötyä, todennäköisesti. Akne palaa ennemmin tai myöhemmin, jos on palatakseen. Jos se ei palaa, olisi se parantunut ilman Roaccutaniakin. Kuuri kannattaa ehdottomasti syödä loppuun. Itselläni on hyvin lievä akne ja syön siihen Roaccutania tällä hetkellä. Ihoni on ollut ensimmäisestä viikosta saakka loistava, mutta en ikinä jättäisi kuuria kesken.

    • acnefreetoday

      Moi! Eksyinpä taas tälle palstalle sattuman kautta ja huomasin että aikoinaan aloittamaani viestiketjuun on tullut pari uutta viestiä.
      Ensiksikin akne ei ole palannut ja iho voi hyvin. Sen 3kk roaccutan satsin jälkeen ei ole tarvinnut paljonkaan huolehtia ihosta, esimerkiksi puhdistusaineita ym. en tarvitse. Roa -kuurin lopettamisesta on siis nyt jo yli puoli vuotta, joten akne näyttäisi lähteneen kokonaan pois, varmuudella tätä ei kuitenkaan tietenkään voida vielä sanoa.
      Roa muutti ihoa ohuemmaksi ja kuivemmaksi, mutta ne vanhat finnijäljet/arvet jotka tulivat esiin kuurin aikana ovat jo häipyneet.
      Sitten joku epäili millainen lähtötilanteeni oli, ja voin sanoa kyllä että se oli melko surkea, ihotautilääkäri määräsi välittömästi roan ja määritteli akneni keskivaikeaksi.
      Ylläolevan viestin kanssa olen sikäli samaa mieltä, etten suosittele lopettamaan kuuria kesken, ja tämä roapäiväkirja, jonka tarkoitus oli käydä läpi koko kuuri jäi melko tyngäksi kun itse siis lopetin kuurin puolessa välissä :/.
      Mutta haluan myös sanoa etten kadu lopettamista pätkääkään, kuten en myöskään aloittamista. Lisäksi vaikka määrät joita luettelit ovat varmasti suuntaa antavia, eivät ne mitään absoluuttisia ole. Ihmiset ovat yksilöllisiä, eikö ole mahdollista että toiset tarvitsevat pienemmän määrän isotretinoinia kuin toiset, kun jotkut eivät edes ikinä kärsi aknesta? Mistä tiedetään, ettei jo pienempi annos riittäisi monelle muullekin, kuten se minulle riitti? Kehotan käyttämään MYÖS omaa järkeä ja kuuntelemaan omaa kehoa kun päättää mitä pillereitä popsii ja miten pitkään. Totuus on kuitenkin että roa on melkoista myrkkyä, joten olen tyytyväinen että söin sitä vähimmäismäärän, enkä popsinut neljää kuukautta täysin turhaan lääkettä kun se oli jo parantanut vaivan.
      Noniin tuo nyt pienenä provosointina, tiedän että lääkettä tulisi syödä paljon jotta uudelleen sairastumisen riski olisi mahdollisimman pieni, mutta kuten jo sanoin, itse olen tyytyväinen ratkaisuuni, minulle se näytti sopivan hyvin.
      Tsemppiä vaan kaikille jotka joutuvat aknen kanssa kamppailemaan ja muistakaa että olette täysin saman arvoisia muiden ihmisten kanssa!

    • ,,,,,,,,,,,

      Edes useimmilla niillä, joilla Roa palaa, se ei palaa puolessa vuodessa. Siis koko kuurin syöneillä, keskimääräinen aika aknen palaamiseen on vuosi-kaksi. Älä juhli vielä.

    • kokemustahh

      juuhh. kyllä tuo 3kk aivan liian lyhyt aika. Kyllä se akne vielä tulee takaisin, mutta siinä voi mennä vuosia! kyllä sitten kaduttaa! Kerralla vaan pitkä kuuri(6-8kk) niin ongelman saa hoidettua kertaheitolla! (80% auttaa lopullisesti)

    • eat.that.shit

      Hei!
      Ei oo mikään ihmelääke tuo roaccutan, mikä toimisi muutamassa kuukaudessa. Itse syönyt nyt reilu 6kk 1 ja 2x20mg joka toinenpvä. Nyt on vasta naama täysin finnitön. Pahenemisvaihe oli itsellä aika rasittava, se tulee siinä 1-4kk aikana. ja tosiaan itselläni ei ollut paha akne vaan lievä ja silti pahenemisvaihe oli nimensä veroinen. Vielä pari kk kestettävänä ja sitten toivon mukaan ei ikinä enään. Roassa erittäin rasittavat sivuvaikutukset mm. huulten jatkuva kuivuminen, ihon jatkuva kuivuminen (naama, kämmenet), ihon punoitus ja paljon muuta. Mutta kyllä nuo kaikki sivuvaikutukset kestää, jos haluaa lopullisesti aknesta eroon!

    • Appe_

      Sopiiko edes jokin finnilääke 10w? Sillä mul on niit finnejä ihan kamalasti! Haluun ne pois HETI! Tai edes myöhemmin, mut sopiiko joku finnilääke 10W (Täytän kyl parin kuukauden pääst 11)? Ajattelin käyttää jotain lääkettä, mut mikä ei oo vaarallista mulle, mun ikäisille, auttakaaaaa!!

      • Akneee

        Tetrasykliini- antibiotti???


    • rain over me

      Hei! mulla oli menossa kanssa 6kk kuuri ja ja 4 kk jo syöny! Tuntuu itsekkin että voisi jo lopettaa kesken? syön 2x20mg/per päivä. Voinko itse muuttaa annostusta 2x20mg vain vuoropäivin kun sivuvaikutuksen on niin kamalia että tuntuu ettei kestä enää 2 kuukautta? PS. onko decubalin face vital cream hyvä voide iholle joka ei tuki ja kosteuttas paremmin kun humektan? Tahtoo nimittäin kuivattaa vielä enemmän näin talvella!

    • aknehelvetti

      Tämähän on ihankuin oma roa päiväkirjani kolme vuotta sitten, kun olin syönyt roaa lähes neljä kuukautta. Naama oli ollut täysin virheetön (arpia lukuunottamatta) jo yli kuukauden, joten ajattelin lopettaa kuurin kesken koska iho oli niin ohentunut että arvet alkoivat pukkaamaan esiin. Lopetin kuin seinään ja kuukauden päästä kävin pelkästään verikokeissa, en enää ihotautilääkärillä.
      Kuukausia kului ja iho oli mahtavassa kunnossa ja paksuuntui, arvet haalenivat ja iho oli virheetön. Vuosi kului kuurista, kun akne tuli takaisin lähes päivässä.
      Muistan illalla ihmetelleeni kun naamaa kivisti oudosti joka puolelta (vähän kuin silloin kun joku iso finni tulossa), mutta jälkeäkään ei näkynyt. Aamulla kun heräsin, huomasin että 7 isoa paukamaa oli lähtenyt kohoamaan naamaani, ja parin päivän päästä ihoni oli kamalammassa kunnossa kuin ikinä.
      Häntä koipien välissä marssin ihotautilääkärille joka sanoi lopettamisen olleen huono idea, koska keho tarvitsee tietyn määrän varastoitua isotretinoiinia jotta se voi parantua lopullisesti, ja lopettaminen teki paranemisesta väliaikaisen. Aloitin toisen roa kuurin, jonka vannoin syöväni loppuun, oheni iho kuinka paljon tahansa. Kahden kuukauden jälkeen kävin verikokeissa, ja maksa-arvot oli nousseet niin paljon etten saanut enää jatkaa kuuria... Nyt siis kärsin hirveästä paukamanaamasta lopun elämäni, ja olen jo 31v... Uutta kuuria tuskin mulle annetaan juurikin maksa-arvojen takia, ja sen takia että se olisi tavallaan jo kolmas kuuri, koska kesken jätetty kuuri lasketaan myös...
      Jos saisin mennä ajassa taaksepäin, en TODELLAKAAN olisi lopettanut kuuria, toisen kuurin jälkeen on elämä ollut TAAS yhtä matalaa itsetuntoa ja naaman peittelyä ja häpeämistä... Noh, itsepähän olin tyhmä...

    • Talipöllö

      Huomaa, ettet selvästikkään tiennyt lääkkeestä juuri mitään kun sen aikoinaan aloitit!? Mulla on finnit lähteneet aika hyvin, mutta ei tulisi mieleenkään lopettaa kuuria vaikka huulet ja niska kuivuukin. Vedenjuonti auttaa hyvin. Puolisen vuotta pitäisi vetää ja 2 kuukautta takana. Jos finnejä on vielä helmikuussa niin marssin ihotautilääkärille ja pyydän kahden kuukauden jatkon!

      Oma elämä oli talvisin joka ikinen päivä yhtä helvettiä kun iho karisi tulehdusten takia pois ja kasvoihin sattui saatanasti!

    • simpukkainen

      Olen lukenut nyt tämän koko ketjun ja täytyy sanoa, etten ikuna ala roaa käyttää, huh... Mulle on tosi tärkeää, että ihoni ei näytä vanhalta. Olen nainen ja jo 31 iältäni. Ihon nuorekkuus on mulle ulkonäköasioista se ykkönen. Jopa pari finniä kestän, kunhan en vain näytä vanhalta... Olen ehkä hiukka turhamainen....

      Mulla onneksi on lievä akne, jonka saan pysymään hallinnassa basironilla melkoisen hyvin. Mutta tulevaisuutta ajatellen, en uskaltaisi käyttää basironia tuon ihon ohenemisen takia.

    • Fiilareissa

      Niin.. Kysyn kuka haluaa olla Uuno Turhapuro koko lopun elämänsä?
      Syytätte roaa vaikka itse poltatte ja dokaatte joka viikonloppu! Kun naama on tulehtumia täynnä, siitä on vaikea saada kokonaiskuvaa.
      Roa=mahdollisuus!

    • Akne no more

      Vetelin 4v takaperin 16 vuotiaana 6kk kuurin halvempaa Isotretinoin Actavista, 3x20mg ja 2x20mg vuoropäivin. Kuurin jälkeen iho virheetön, alkoholin nauttimisen jälkeen on kuitenkin usein yksittäinen finni ilmaantunut aamuksi. Tällä hetkellä naamassa välillä pieniä finnejä, mutta ei missään nimessä häiriöksi asti. Suosittelen kaikille, oli sen ihon/huulien kuivumisen ja bepanthenrallin arvoista!

    • aknetytttö

      Aloitin Isotretoniini kuurin maanantaina. Olen päänsärky altis henkilö, mutta tuntuu, että nämä säryt tulevat yllättämättä, ovat voimakkaampia ja aiheuttavat myös huonovointisuutta... johtuukohan kuurista...

    • KasvovoideKuurinTueksi

      Hei,
      Käytin 4 kk ROA-kuurin aikana kasvoille SOOLANTRA emulsiovoidetta (10 mg/g) ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Hinta ensin hirvitti, mutta tulos oli sen arvoinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe