Olen 24-vuotias mies. Jonkin sorttista jännitysvapinaa mulla on ollut jo lähes 10 vuotta ja muutenkin reagoin jännittämiseen käsien vapinalla. Nyt kuitenkin kesän aikana vapina on laajentunut siten että vapisee koko ajan jonkin verran ja rinnassa puristava tunne. Suvussa ollut essentiaalista vapinaa, tod näk periynytyn mulle. Tämä on hyvin kiusallista, joutuu syömään Propralia aina ennen esim. ruokailutilanteita tai jos jotain joutuu käsillä tekemään. Lueskelin, että vapinaan käytetään myös mm. klonotsepaamia, Rivatrilia ja muita epilepsialääkkeitä? Propral ei yksinään tahdo enää auttaa, koska mukana myös lievää pään vapinaa ja omituisia nykimisiä. Kokeilin Rivatrilia 0.5mg ja kyllähän tuo auttoi hyvin! toinen keino on sitten alkoholilla lääkitseminen. Mutta voiko tuo essentiaali vapina paheta parissa kuukaudessa näin paljon ? Tuntuu että pienenkin liikuntasuorituksen jälkeen tärisee koko kroppa... verenpaine ok, ei diabetesta.
Jatkuvaan vapinaan paras lääke?
13
7595
Vastaukset
- Bentsoja
Eiköhän tähänkin vaivaan löydy Diapamista apu.
- tutina.
Rivatril, minulla on essent.vapina.
Itse olen käyttänyt Propral Rivatril -yhdistelmää nyt 11 vuotta. Aika hyvin tehonnut. Unohda alkoholi lääkkeenä, annokset nousevat ja vapina lisääntyy. Lisäksi essentiaalinen vapina, jonka anatomia on huonosti tunnettu, on ilmeisesti pikkuaivoperäinen suvussa kulkeva vaiva. Ja alkoholihan vaikuttaa pikkuaivoihin niitä tuhoavasti pidemmällä aikavalillä.
Minulle Rivatril määrättiin neurologin toimesta jatkuvaksi lääkkeeksi 0.5 mg ad x 3/vrk, mutta suosittelen, että käytät sitä vain tarvittaessa, silloin hyödyt siitä parhaiten eikä toleranssi nouse. Nelikymppistä Propralia käytän 1-4 tabl/vrk
Topiramaatillakin on ilmeisesti vapinaa vähentävä vaikutus.
Buspironillakin saattaa olla vapinaa hillitsevä vaikutus, neurologi totesi minulle v. 1999.- tapsa-
Kiitos asiallisesta vastauksesta, Magnesio!
Hittolainen, vähän kyllä huolettaa tämmöinen lääkecocktail, kun syön jo SNRI:tä päivittäin ja melko usein myös Proral x10 mg-20 mg. Näistä ei ikävä kyllä tuohon vapinaan tarpeeksi ole apua. Mietin, että pitäisköhän tuo SNRI tipauttaa posi, vai onko se kuinka tarpeellinen näissä sos. til. ahdistuksissa ja paniikkihäiriöissä?
Käytät siis itse päivittäin 0.5 mg? Huomasin itse, että 0.25 mg/2 pv on jo kohtalaisen suuri hyöty. Eli jos otan lääkkeen tänään, niin pärjäään ilman vapinaa / ahdistusta huomennakin. Mikä olisi sellainen käyttöväli sitten, ettei toleranssia pääsisi syntymään? Oletko tuossa pitkäaikaiskäytössä huomannut mitään haittavaikutuksia? Oletko työelämässä, miten koet sen? Entä miten esim. seurustelu tai seksi sujuu näiden lääkkeiden kanssa? tapsa- kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta, Magnesio!
Hittolainen, vähän kyllä huolettaa tämmöinen lääkecocktail, kun syön jo SNRI:tä päivittäin ja melko usein myös Proral x10 mg-20 mg. Näistä ei ikävä kyllä tuohon vapinaan tarpeeksi ole apua. Mietin, että pitäisköhän tuo SNRI tipauttaa posi, vai onko se kuinka tarpeellinen näissä sos. til. ahdistuksissa ja paniikkihäiriöissä?
Käytät siis itse päivittäin 0.5 mg? Huomasin itse, että 0.25 mg/2 pv on jo kohtalaisen suuri hyöty. Eli jos otan lääkkeen tänään, niin pärjäään ilman vapinaa / ahdistusta huomennakin. Mikä olisi sellainen käyttöväli sitten, ettei toleranssia pääsisi syntymään? Oletko tuossa pitkäaikaiskäytössä huomannut mitään haittavaikutuksia? Oletko työelämässä, miten koet sen? Entä miten esim. seurustelu tai seksi sujuu näiden lääkkeiden kanssa?Käytin alussa 1.0-1.5 mg/pv, ½ ½ 1-2. Nykyisin menee ½-3 tabl/pv riippuen päivän ohjelmasta. On välillä välipäiväkin, koska kyse on pitkävaikutteisesta bentsosta eikä vieroitusoireet tule kovin nopeasti.
Vapisen ja toisinaan vapisen paljon. Lääkityksen määrä riippuu päivästä. Esim. pelkästään huonosti nukuttu yö aiheuttaa vapinan pahentumista.
Olen työelämässä, juon kahvia (mukista, en koskaan kupista tassin kanssa) sosiaalissa tilanteissa kuten työpaikan kahvihuoneessa. Yleensä pohjalla työpäivinä menee aamusta 40-80 mg Propralia ja 0.5 mg Rivatrilia ja puolenpäivän aikaan otan 40 mg Propralia lisää ja 0.5 mg Rivatrilia.
Varsinaisia haittavaikutuksia en ole havainnut. Ainoastaan lääkkeiden puute voi aiheuttaa haittaa. Olen riippuvainen Rivatrilista ja mielelläni olenkin - niin kauan kun se auttaa noilla lukemilla.
En ole havainnut suoranaista näiden lääkkeiden vaikutusta esim. seksielämään. Sen sijaan muinoin käyttämäni SSRI-lääke Zoloft oli ongelmallinen. Kun taas SNRI-lääke Ixel ei haitannut petipuuhissa. Nykyisin en käytä em. ryhmien lääkkeitä.
Enkä voisi seurustella sellaisen naisen kanssa, joka ei hyväksyisi sitä realiteettia, että vapisen ja tarvitsen siihen lääkitystä.- tapsa-
Magnesio kirjoitti:
Käytin alussa 1.0-1.5 mg/pv, ½ ½ 1-2. Nykyisin menee ½-3 tabl/pv riippuen päivän ohjelmasta. On välillä välipäiväkin, koska kyse on pitkävaikutteisesta bentsosta eikä vieroitusoireet tule kovin nopeasti.
Vapisen ja toisinaan vapisen paljon. Lääkityksen määrä riippuu päivästä. Esim. pelkästään huonosti nukuttu yö aiheuttaa vapinan pahentumista.
Olen työelämässä, juon kahvia (mukista, en koskaan kupista tassin kanssa) sosiaalissa tilanteissa kuten työpaikan kahvihuoneessa. Yleensä pohjalla työpäivinä menee aamusta 40-80 mg Propralia ja 0.5 mg Rivatrilia ja puolenpäivän aikaan otan 40 mg Propralia lisää ja 0.5 mg Rivatrilia.
Varsinaisia haittavaikutuksia en ole havainnut. Ainoastaan lääkkeiden puute voi aiheuttaa haittaa. Olen riippuvainen Rivatrilista ja mielelläni olenkin - niin kauan kun se auttaa noilla lukemilla.
En ole havainnut suoranaista näiden lääkkeiden vaikutusta esim. seksielämään. Sen sijaan muinoin käyttämäni SSRI-lääke Zoloft oli ongelmallinen. Kun taas SNRI-lääke Ixel ei haitannut petipuuhissa. Nykyisin en käytä em. ryhmien lääkkeitä.
Enkä voisi seurustella sellaisen naisen kanssa, joka ei hyväksyisi sitä realiteettia, että vapisen ja tarvitsen siihen lääkitystä.vastauksesta ja neuvoista.
Mikä sinulla oli syy alkaa käyttää kyseisiä lääkkeitä? Liittyikö vapinaan myös sos. til. pelkoa?
Osaatko sanoa, miksi joillekin kehittyy toleranssi (joutuvat nostamaan annosta) ja joillekin taas ei? - tutina.
tapsa- kirjoitti:
vastauksesta ja neuvoista.
Mikä sinulla oli syy alkaa käyttää kyseisiä lääkkeitä? Liittyikö vapinaan myös sos. til. pelkoa?
Osaatko sanoa, miksi joillekin kehittyy toleranssi (joutuvat nostamaan annosta) ja joillekin taas ei?ajan kanssa toleranssi.
Itselläni es.vapina ja siihen ei liity mitään sos.fobioita tms. tapsa- kirjoitti:
vastauksesta ja neuvoista.
Osaatko sanoa, miksi joillekin kehittyy toleranssi (joutuvat nostamaan annosta) ja joillekin taas ei?...neurologin idea (siis Rivatrilin aloitus).
Ei mulla ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa, vaikka se että vapisee ja kun joku tuijottaa, niin kyllä vapisuttaa enemmän. Ja nykyisinhän sos.tilanteiden pelkoon tahdotaan syöttää ensisijaisesti SSRI:tä, eikö vain? SSRI:t ovat minulla olleet vain masennuksen hoitoon. Enää en ole niitä vuosiin tarvinnut.
Toleranssi kehittyy saman annoksen säännöllisestä ottamisesta. Samoin fyysinen riippuvuus. Huomaan kyllä olevani fyysisesti riippuvainen, jos joudun pari päivää ilman klonatsepaamia olemaan. Mutta selkeää tarvetta annoksen nostolle en ole havainnut. Päinvastoin, alussa 11 vuotta sitten se oli 1.5 mg/vrk ja nykyisin 0.25-1.0 mg/vrk.- tapsa-
Magnesio kirjoitti:
...neurologin idea (siis Rivatrilin aloitus).
Ei mulla ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa, vaikka se että vapisee ja kun joku tuijottaa, niin kyllä vapisuttaa enemmän. Ja nykyisinhän sos.tilanteiden pelkoon tahdotaan syöttää ensisijaisesti SSRI:tä, eikö vain? SSRI:t ovat minulla olleet vain masennuksen hoitoon. Enää en ole niitä vuosiin tarvinnut.
Toleranssi kehittyy saman annoksen säännöllisestä ottamisesta. Samoin fyysinen riippuvuus. Huomaan kyllä olevani fyysisesti riippuvainen, jos joudun pari päivää ilman klonatsepaamia olemaan. Mutta selkeää tarvetta annoksen nostolle en ole havainnut. Päinvastoin, alussa 11 vuotta sitten se oli 1.5 mg/vrk ja nykyisin 0.25-1.0 mg/vrk.Kyllä näin on, että ensisijaisesti nimenomaan tuolla SSRI:lla pyritään hoitamaan ongelmaa. Itsellä se ei kuitenkaan juurikaan ole auttanut, ehkä hivenen masennusta helpottanut, mutta ei itse ongelmaa.
Propral auttaa jo jonkin verran paremmin, mutta ainoastaan tuo Propral Rivatril -yhdistelmä on tuonut selkeän avun.
Mukava kuulla, että olet pystynyt pitämään annoksen samalla tasolla tai jopa pienentänyt. Mitenkäs sulla alkoholin käyttö tuon kanssa? Onko täysin joutunut luopumaan? tapsa- kirjoitti:
Kyllä näin on, että ensisijaisesti nimenomaan tuolla SSRI:lla pyritään hoitamaan ongelmaa. Itsellä se ei kuitenkaan juurikaan ole auttanut, ehkä hivenen masennusta helpottanut, mutta ei itse ongelmaa.
Propral auttaa jo jonkin verran paremmin, mutta ainoastaan tuo Propral Rivatril -yhdistelmä on tuonut selkeän avun.
Mukava kuulla, että olet pystynyt pitämään annoksen samalla tasolla tai jopa pienentänyt. Mitenkäs sulla alkoholin käyttö tuon kanssa? Onko täysin joutunut luopumaan?...luopunut alkoholinkäytöstä. Silloin kun otan alkoa, en tarvitse Rivatrilia, koska alkoholi käsitykseni mukaan sitoutuu samoihin reseptoreihin kuin bentsot (joku viisaampi osaa varmaan selittää tätä) eikä silloin vapisuta. Krapulassa vapina on sitten kahta kauheampi.
Toisaalta kun olen käyttänyt Rivatrilia jo kauan, ei sekavuustilojakaan tule siten kuin sellaisella joka lääkkeitä käyttämättömänä ottaa sekaisin bentsoja ja alkoholia, puhumattakaan, että pyrkii tarkoituksella päihdekäyttöön lääkkeiden ja alkoholin avulla.
Mutta koska alkoholi vaikuttaa pikkuaivoja rappeuttavasti ja tiettävästi essentiaalinen vapina on pikkuaivoperäistä olisi fiksumpaa pitäytyä vain saunakaljoissa.- tapsa-
Magnesio kirjoitti:
...luopunut alkoholinkäytöstä. Silloin kun otan alkoa, en tarvitse Rivatrilia, koska alkoholi käsitykseni mukaan sitoutuu samoihin reseptoreihin kuin bentsot (joku viisaampi osaa varmaan selittää tätä) eikä silloin vapisuta. Krapulassa vapina on sitten kahta kauheampi.
Toisaalta kun olen käyttänyt Rivatrilia jo kauan, ei sekavuustilojakaan tule siten kuin sellaisella joka lääkkeitä käyttämättömänä ottaa sekaisin bentsoja ja alkoholia, puhumattakaan, että pyrkii tarkoituksella päihdekäyttöön lääkkeiden ja alkoholin avulla.
Mutta koska alkoholi vaikuttaa pikkuaivoja rappeuttavasti ja tiettävästi essentiaalinen vapina on pikkuaivoperäistä olisi fiksumpaa pitäytyä vain saunakaljoissa.Millä paikkakunnalla kävit neurologin vastaanotolla? Itseänikin kiinnostaisi kyllä käydä. Kyllähän tutoa Rivatrilia vielä on jäljellä vaikka kuinka paljon, mutta sitten kun tulee loppuminen ajankohtaiseksi. En usko, että tk-lääkäri mulle suostuisikaan sitä kirjoittamaan.
- es.vap.
tapsa- kirjoitti:
Millä paikkakunnalla kävit neurologin vastaanotolla? Itseänikin kiinnostaisi kyllä käydä. Kyllähän tutoa Rivatrilia vielä on jäljellä vaikka kuinka paljon, mutta sitten kun tulee loppuminen ajankohtaiseksi. En usko, että tk-lääkäri mulle suostuisikaan sitä kirjoittamaan.
neurologeja ainakin jokaisella lääkäriasemalla....itse pk-seudulta.
- neurologista
sairautta nimeltään, servicaali dystonia? Siihen kuuluu pään vapina ja veto yhteen suuntaan. Se on diagnosoitu sairaus ja oiretta voidaan lievittää neuron polilla.
Kysy lekuriltasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769