"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi

niinkuin mekin

annamme heille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

Mitä ajattelet tästä Isämeidän rukouksen paikasta?

Minä ajattelen, että "Oi Herra armahda minua syntistä ja anna ARMOSTASI anteeksi, ei ole minulla sinulle mitään tuotavaa. En siis pysty vetoamaan siihen, että Jumala tekisi minulle samoin, kuin minä olen tehnyt ja teen lähimäisilleni. Ainoastaan Kristus meissä kykenee armahdamaan lähimäistään, jos se jää oman tahtomme ja voimiemme varaan, niin olemme mennyttä! Meillä on tosin halu hyvään, mutta voimat sen tekemiseen puuttuvat.

Minun on vaikea uskoa että tämä' rukous olisi edes ollut näillä sanoilla , vaan se on muutettu aikojen saatossa. Paremmin sopisi että: "Anna meille meidän syntimme anteeksi ja anna meille myöskin Voimaasi ja Rakkauttasi antaa kaikki meitä vastaan tehdyt synnit anteeksi lähimäisillemme!"

18

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Ja anna meille meidän syntimme anteeksi
      niinkuin mekin 14.9.2010 15:09
      annamme heille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."

      Mitä ajattelet tästä Isämeidän rukouksen paikasta?

      TÄRKEIN KOHTA RAAMATUSSA !

      Isä meidän rukous on tärkein rukous ja tuo kohta siinä tärkein, sillä:

      Mark. 11:26
      Jos te ette anna anteeksi, ei teidän taivaallinen Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

      • vajavaisuudessamme

        olemme. Kyllä se niin on, että jos Jumala ei anna meille anteeksi muutakuin senverran mihin me vajavaisuudessamme pystymme, niin jäämme armon ulkopuolelle. On helppo sanoa antavansa anteeksi, mutta sydän ei aina ole siinä mukana. Minä tunnen itseni vajavaiseksi, enkä voi unohtaa sitä vääryyttä jota minua vastaan on tietoisesti tehty. Pahamieli tulee siitäkin huolimatta, vaikka olen rukoillut että pääsisin pois katkeruudestani. Senvuoksi minun rukoukseni kuuluukin, että Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni ja anna sinä voimaa anttaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA.


      • Päinvastoin:
        vajavaisuudessamme kirjoitti:

        olemme. Kyllä se niin on, että jos Jumala ei anna meille anteeksi muutakuin senverran mihin me vajavaisuudessamme pystymme, niin jäämme armon ulkopuolelle. On helppo sanoa antavansa anteeksi, mutta sydän ei aina ole siinä mukana. Minä tunnen itseni vajavaiseksi, enkä voi unohtaa sitä vääryyttä jota minua vastaan on tietoisesti tehty. Pahamieli tulee siitäkin huolimatta, vaikka olen rukoillut että pääsisin pois katkeruudestani. Senvuoksi minun rukoukseni kuuluukin, että Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni ja anna sinä voimaa anttaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA.

        Eli: "Anna meidän antaa lähimäisillemme anteeksi, niinkuin Sinäkin olet meille anteeksi antanut."
        Luultavasti alunperin olikin tässä järjestyksessä, mutta kun ihmisillä on hinku muuttaa kaikki omilla teoillaan ansaituksi, niin tässäkin on varmaan käynyt? Että pyydetään Jumalaa antamaan meille anteeksi "niin hyvin" kuin me ihymiset teemme toisiamme kohtaan?????


      • kuullut rukoukset..
        vajavaisuudessamme kirjoitti:

        olemme. Kyllä se niin on, että jos Jumala ei anna meille anteeksi muutakuin senverran mihin me vajavaisuudessamme pystymme, niin jäämme armon ulkopuolelle. On helppo sanoa antavansa anteeksi, mutta sydän ei aina ole siinä mukana. Minä tunnen itseni vajavaiseksi, enkä voi unohtaa sitä vääryyttä jota minua vastaan on tietoisesti tehty. Pahamieli tulee siitäkin huolimatta, vaikka olen rukoillut että pääsisin pois katkeruudestani. Senvuoksi minun rukoukseni kuuluukin, että Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni ja anna sinä voimaa anttaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA.

        kuule kyllä Jumala on kuullut varmasti sinun rukouksesi että sinä todella haluat antaa anteeksi sille joka on tehnyt vääryyttä sinua vastaan.
        Mutta se unohtaminen on toinen asia, kyllä ihminen muistaa mitä on tapahtunut, mutta siitä on kuin kärki pois sen jälkeen kun kun olet sydämmestäsi antanut anteeksi tuolle väärintekijälle.
        Minulla oli samantapainen kokemus kuin sinulla kun tulin uskoon, oli yksi henkilö jonka kanssa meillä oli ollut välit poikki kun hän aina valehteli minusta ihmisille, mutta kun tulin uskoon niin Jumalan Henki puhutteli minua että minun tulisi tehdä sovinto tuon henkilön kanssa, menin hänen luokseen ja sanoin että anna anteeksi minulle jos olen sinua loukannut jollain tavalla, me sovimme kaikki ja kuulin senjälkeenkin että hän vielläkin teki valheita minusta, mutta se ei loukannut minua yhtään annoin hänen puhua mitä hän tykkäsi, näin Jumala voi ottaa katkeruuden pois meiltä vihamiehiämmekin kohtaan.


      • vajavaisuudessamme kirjoitti:

        olemme. Kyllä se niin on, että jos Jumala ei anna meille anteeksi muutakuin senverran mihin me vajavaisuudessamme pystymme, niin jäämme armon ulkopuolelle. On helppo sanoa antavansa anteeksi, mutta sydän ei aina ole siinä mukana. Minä tunnen itseni vajavaiseksi, enkä voi unohtaa sitä vääryyttä jota minua vastaan on tietoisesti tehty. Pahamieli tulee siitäkin huolimatta, vaikka olen rukoillut että pääsisin pois katkeruudestani. Senvuoksi minun rukoukseni kuuluukin, että Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni ja anna sinä voimaa anttaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA.

        "enkä voi unohtaa sitä vääryyttä jota minua vastaan on tietoisesti tehty"

        Hieman kieronlainen tunnustus tuo, nimittäin kun siinä edellä todettiin
        katkeruus vain vajavaisuudeksi. Mutta jos ihminen jatkaa katkeruuden
        syntiä, ei hän ole omalla kohdallaan käsittänyt mitä anteeksisaaminen on.
        Joka todella kokee saaneen Herralta anteeksi saastaisuutensa, antaa
        ilomielin anteeksi toisille.
        Katkeruuden synti on ainut mistä Raamattu sanoo ehdottoman jyrkästi:

        Jaak. 2:12
        Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne,
        mitä puhutte tai teettekin.
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion,
        mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton.

        Rakkaus "ei musitelee kärsimäänsä pahaa" - ei muistele pahalla, vaikka
        muistaa ja ymmärtää, että hänellle tehtiin vääryyttä. Armahdettu antaa
        iloiten anteeksi.


      • Päinvastoin: kirjoitti:

        Eli: "Anna meidän antaa lähimäisillemme anteeksi, niinkuin Sinäkin olet meille anteeksi antanut."
        Luultavasti alunperin olikin tässä järjestyksessä, mutta kun ihmisillä on hinku muuttaa kaikki omilla teoillaan ansaituksi, niin tässäkin on varmaan käynyt? Että pyydetään Jumalaa antamaan meille anteeksi "niin hyvin" kuin me ihymiset teemme toisiamme kohtaan?????

        En käsittänyt viestiäsi "anna meidän antaa", sillä tietysti hän antaa meidän
        antaa. Joku kirjoitti viisaasti ...

        " Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni
        ja anna sinä voimaa antaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA. "

        Ehkä opimme antamaan anteeksi kun rukoilemme, että anna minun
        ymmärtää kuinka paljon olet joutunut antamaan minulle anteeksi.


      • kuullut rukoukset.. kirjoitti:

        kuule kyllä Jumala on kuullut varmasti sinun rukouksesi että sinä todella haluat antaa anteeksi sille joka on tehnyt vääryyttä sinua vastaan.
        Mutta se unohtaminen on toinen asia, kyllä ihminen muistaa mitä on tapahtunut, mutta siitä on kuin kärki pois sen jälkeen kun kun olet sydämmestäsi antanut anteeksi tuolle väärintekijälle.
        Minulla oli samantapainen kokemus kuin sinulla kun tulin uskoon, oli yksi henkilö jonka kanssa meillä oli ollut välit poikki kun hän aina valehteli minusta ihmisille, mutta kun tulin uskoon niin Jumalan Henki puhutteli minua että minun tulisi tehdä sovinto tuon henkilön kanssa, menin hänen luokseen ja sanoin että anna anteeksi minulle jos olen sinua loukannut jollain tavalla, me sovimme kaikki ja kuulin senjälkeenkin että hän vielläkin teki valheita minusta, mutta se ei loukannut minua yhtään annoin hänen puhua mitä hän tykkäsi, näin Jumala voi ottaa katkeruuden pois meiltä vihamiehiämmekin kohtaan.

        " sovimme kaikki ja kuulin senjälkeenkin että hän vieläkin teki valheita minusta, mutta se ei loukannut minua yhtään annoin hänen puhua mitä hän tykkäsi, näin Jumala voi ottaa katkeruuden pois meiltä vihamiehiämmekin kohtaan. "

        Ei kylläkään käsittääkseni aina sopimaan tarvitse mennä jos muutoinkin pääsee asiasta yli. Kun antaa anteeksi, ei enää loukkaannu sillälailla kuin
        ennen. On selvää että meistä kaikista puhutaan niin hyvää kuin pahaa.

        Joskus ei pidä mennä pyytämään anteeksi. Eräs tuttuni pyysi toiselta
        anteeksi, että oli tästä ajatellut pahaa. Tämä loukkaantui kovasti.
        Ennen oli kaikki ok. Pahanpuhujalle olisi riittänyt että lopetti moisen.


      • eremith32
        Päinvastoin: kirjoitti:

        Eli: "Anna meidän antaa lähimäisillemme anteeksi, niinkuin Sinäkin olet meille anteeksi antanut."
        Luultavasti alunperin olikin tässä järjestyksessä, mutta kun ihmisillä on hinku muuttaa kaikki omilla teoillaan ansaituksi, niin tässäkin on varmaan käynyt? Että pyydetään Jumalaa antamaan meille anteeksi "niin hyvin" kuin me ihymiset teemme toisiamme kohtaan?????

        Voidaankos me Jumalaa vastaam me mitättömät ihmispoloiset rikkoa, sillä hän on niin kaukana ja korkealla, että meidän rikkomuksemme ei suinkaan häneen vaikuta millään tavalla hänen olemassaoloonsa? Hänkö meidän mitättömistä asioista voisi loukata "mielensä", ei, vaan hänen puoleltaan on aina kaikki anteeksi annettu, sillä häntä tosiaankaan meidän, jotka pienen olemattoman ajan hetken Hänen: iankaikkisuuden luoenneen silmissä, viivähdämme täällä ajassa, vain olemattoman hetken, ei suinkaan liikauta sinne eikä tänne.

        Mutta on muistettava, että suhtautumisemme lähimmäisiin on kokonaan toinen asia, joten rikkomuksemme ja väärinkäytöksemme lähimmäistämme kohtaan, joita olemme tehneet, ja jos ne me haluamme sovittaa ja pyytää anteeksi, niin tottakai ne on samalla pyydetty Jumalaltakin anteeksi, katso Kristus kadulla kulkee. Eli emme voi pyytää Jumalalta anteeksi eirikseen, vaan kun sovimme Jeesuksen Kristuksen esimerkin antamassa Rakkaudessa väärintekomme lähimmäisemme kanssa, niin silloin me olemme samalla kertaa sopineet ja pyytäneet Jumalaltakin anteeksi, kun me olemme sydämestämme pyytäneet lähimmäiseltämme anteeksi.

        Tämä anteeksi pyyntö syventyy täällä käytännön elämässä äärettömän monella tavalla kanssaihmisiimme-lähimmäisiimme, ei se ainoastaan ole siinä, että sanomme "suo anteeksi se, että minä tein sen minkä "epäkohdan" tahansa, sillä me olemme oikeastaan joka päivä anteeksiannon velassa lähimmäisiämme kohtaan aivan jokaista ihmistä jonka kohtaamme päivittäin, sillä emme me aina tajua, että joku osa alue käytöksessämme ja sanoissamme saattaa olla arka asia johon saatamme epähuomiossa sanoissamme tai teoissamme itse eksyä, inhimmillisyydessämme, näin ainakin itse koin aika usenkin erehtyvän.


      • armahdettuko
        AnttiVKantola kirjoitti:

        " sovimme kaikki ja kuulin senjälkeenkin että hän vieläkin teki valheita minusta, mutta se ei loukannut minua yhtään annoin hänen puhua mitä hän tykkäsi, näin Jumala voi ottaa katkeruuden pois meiltä vihamiehiämmekin kohtaan. "

        Ei kylläkään käsittääkseni aina sopimaan tarvitse mennä jos muutoinkin pääsee asiasta yli. Kun antaa anteeksi, ei enää loukkaannu sillälailla kuin
        ennen. On selvää että meistä kaikista puhutaan niin hyvää kuin pahaa.

        Joskus ei pidä mennä pyytämään anteeksi. Eräs tuttuni pyysi toiselta
        anteeksi, että oli tästä ajatellut pahaa. Tämä loukkaantui kovasti.
        Ennen oli kaikki ok. Pahanpuhujalle olisi riittänyt että lopetti moisen.

        Sillä jolle on annettu anteeksi maanpäällä, on myöskin annettu anteeksi taivaassa.


      • armahdettuko kirjoitti:

        Sillä jolle on annettu anteeksi maanpäällä, on myöskin annettu anteeksi taivaassa.

        " Sillä jolle on annettu anteeksi maanpäällä,
        on myöskin annettu anteeksi taivaassa. "

        Oikein tuossa käsität yhden muun viestini tarkoituksen. Meidän tulee
        armahtaa vihamiehiämmekin, jotta Herrakin armahtaisi heitä.
        Se on samalla itsemme alentamista Herran tarkoittamalla tavalla.
        Vaikka emme menisi ylpeänä kertomaan, että olen sinulle antanut
        anteeksi, niin kyllä tuo väärintekijä sen vaistoaa ja saattaa muuttaa
        tapansakin.


      • eremith32 kirjoitti:

        Voidaankos me Jumalaa vastaam me mitättömät ihmispoloiset rikkoa, sillä hän on niin kaukana ja korkealla, että meidän rikkomuksemme ei suinkaan häneen vaikuta millään tavalla hänen olemassaoloonsa? Hänkö meidän mitättömistä asioista voisi loukata "mielensä", ei, vaan hänen puoleltaan on aina kaikki anteeksi annettu, sillä häntä tosiaankaan meidän, jotka pienen olemattoman ajan hetken Hänen: iankaikkisuuden luoenneen silmissä, viivähdämme täällä ajassa, vain olemattoman hetken, ei suinkaan liikauta sinne eikä tänne.

        Mutta on muistettava, että suhtautumisemme lähimmäisiin on kokonaan toinen asia, joten rikkomuksemme ja väärinkäytöksemme lähimmäistämme kohtaan, joita olemme tehneet, ja jos ne me haluamme sovittaa ja pyytää anteeksi, niin tottakai ne on samalla pyydetty Jumalaltakin anteeksi, katso Kristus kadulla kulkee. Eli emme voi pyytää Jumalalta anteeksi eirikseen, vaan kun sovimme Jeesuksen Kristuksen esimerkin antamassa Rakkaudessa väärintekomme lähimmäisemme kanssa, niin silloin me olemme samalla kertaa sopineet ja pyytäneet Jumalaltakin anteeksi, kun me olemme sydämestämme pyytäneet lähimmäiseltämme anteeksi.

        Tämä anteeksi pyyntö syventyy täällä käytännön elämässä äärettömän monella tavalla kanssaihmisiimme-lähimmäisiimme, ei se ainoastaan ole siinä, että sanomme "suo anteeksi se, että minä tein sen minkä "epäkohdan" tahansa, sillä me olemme oikeastaan joka päivä anteeksiannon velassa lähimmäisiämme kohtaan aivan jokaista ihmistä jonka kohtaamme päivittäin, sillä emme me aina tajua, että joku osa alue käytöksessämme ja sanoissamme saattaa olla arka asia johon saatamme epähuomiossa sanoissamme tai teoissamme itse eksyä, inhimmillisyydessämme, näin ainakin itse koin aika usenkin erehtyvän.

        "Hänkö meidän mitättömistä asioista voisi loukata "mielensä",
        ei, vaan hänen puoleltaan on aina kaikki anteeksi annettu,"

        Kaikkea luotua voimme loukata, vaan emme Jumalaa itseään.
        (Paitsi se "Hengen pilkka", josta ollaan monitasoista mieltä.)
        Kyllä loukkaaminen on loukkaajalle itselleen isompi ongelma kuin
        loukatulle loppujen lopuksi. Kun joku loukkaa ja taas loukkaa minua - tai luulen että loukkaa - toivon, että hän pian pääsisi ulos
        oravanpyörästään.

        Luuk. 12:10
        Ja jokaiselle, joka sanoo sanan Ihmisen Poikaa vastaan, annetaan anteeksi; mutta sille, joka Pyhää Henkeä pilkkaa, ei anteeksi anneta.

        Matt. 12:31
        Sentähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anteeksi anneta.

        Mark. 3:22
        Ja kirjanoppineet, jotka olivat tulleet Jerusalemista, sanoivat:
        "Hänessä on Beelsebul", ja: "Riivaajien päämiehen voimalla hän ajaa ulos riivaajia".
        - -
        28 Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;
        29 mutta joka pilkkaa Pyhää Henkeä, se ei saa ikinä anteeksi, vaan on vikapää iankaikkiseen syntiin."
        30 Sillä he sanoivat: "Hänessä on saastainen henki".


      • voimaa...
        AnttiVKantola kirjoitti:

        En käsittänyt viestiäsi "anna meidän antaa", sillä tietysti hän antaa meidän
        antaa. Joku kirjoitti viisaasti ...

        " Isä anna anteeksi myöskin tämä anteeksiantamattomuuteni
        ja anna sinä voimaa antaa anteeksi ja myöskin UNOHTAA. "

        Ehkä opimme antamaan anteeksi kun rukoilemme, että anna minun
        ymmärtää kuinka paljon olet joutunut antamaan minulle anteeksi.

        antaa samoin anteeksi, niinkuin Jumalakin on meille anteeksi antanut. Tätä tarkoitin. Sillä ihmisen omat teot jäävät aina vajaiksi.


    • alex-kasi

      On helpompi antaa anteeksi jos jätät kaiken tuomitsemisen Jumalalle..
      ---

      Jeesus opetti asian niin selvästi että ei siitä voi kenelläkään olla epäselvyyttä.

      Rukoilkaa te siis näin:
      Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon SINUN nimesi.

      Tulkoon SINUN valtakuntasi.

      Tapahtukoon SINUN tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

      Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.

      Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.

      Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.*

      Aamen.

      Ja lisäsi:
      Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi, mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
      --------

      Jos sinun on vaikeaa antaa anteeksi muille ihmisille, niin opettele YMMÄRTÄMÄÄN heitä.. se helpottaa anteeksi antoa huomattavasti.

      Ota esimerkiksi tällä palstalla kirjoitteleva uskova_1 tai Bushmanni - jotka ovat mollanneet vuosikausia ahdistelleet ja mollanneet adventisteja ja kaikkia niitäkin jotka eivät ole samaa mieltä, mutta joille adventistit ja minäkin kerta toisensa jälkeen annamme anteeksi.

      Me ymmärrämme sen taustan miksi he sellaista tekevät ja siksi ei ole vaikea antaa anteeksi.. mutta se eitarkoita että sanoisimme että he ovat oikeassa - koska he eivät ole..

      Pietari kysyi Jeesukselta:
      Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa? (Ajatteli kai että se on kovinkin armeliasta jos antaa anteeksi seitsemän kertaa)..

      Jeesuksen vastaus kertoo asian ytimen:
      Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.

      Mieti että voisitko elää kenenkä kanssa tahansa Jumalan valtakunnassa, sinne ei pääse mikään katkeruus ja toisia vastaan kannettu kauna.

      Olet oikeassa siinä että anteeksi annon tulee lähteä sydämmestä, sen täytyy olla rakkauden ja ymmärryksen hedelmä - ei mikään taktinen siirto.. mutta että se ei olisi välttämätöntä sille joka haluaa pelastua kuolemasta elämään .. sellainen ajatus on väärä.. anteeksi antaminen on välttämätöntä.. se kuuluu iankaikkiseen elämään.

      Huomaa ihmisellä on ja tulee aina olemaan valinnan vapaus - sillä orjuudessa ei ole iankaikkista elämää.

      • "Anna meille meidän syntimme anteeksi", esitti aloittaja otsikossaan ja
        sinä alex hämmästelet, että miksi tuollaista asiaa esille tuot.

        Et ole käsittänyt Jumalan lakia koska sanot näin:

        "On helpompi antaa anteeksi jos jätät kaiken tuomitsemisen Jumalalle"

        Nimittäin meidän on annettava anteeksi, jotta lähes varmistaisimme, että
        Jumalakin antaa anteeksi. Kannanottomme voi kenties vapauttaa kirouksesta
        ja tilalle saattaa siunauksen. Tahdommehan siunata?


      • eremith32

        jokapäiväiseen käytännön elämään ennen kaikkea, siksi että se on opeteltava täällä käytännön arjen elämässä luonnollisena osana elämämme käytäntöön, sillä anteeksi antoa tarvitaan joka päivä ihmisten välisessä käytännössä. Emmehän sitä osaisi soveltaa ikuisuudessa ellemme opettelisi sen ominaisuutta ja vaiktusta täällä käytännön elämässä niin, että mitä on todellinen anteeksi anto, joka vaikutus on todellista anteeksiantoa, eikä pelkkää huulten helinää.

        Se on "sydämen todellista luovuttamista lähimmäiselleen", se todellisessa merkityksessä!?


    • "ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme" (Mat 6:12)

      Noin Jeesus opetti rukoilemaan, eli jos on itse katkera joillekin niin on nopeasti tehtävä siitä parannus, sillä muuten on oma anteeksisaaminen Jumalalta evätty.
      Tässä Jeesus sanoo vielä selvemmin:

      "Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.” (Matt 6:14-15)

      • omassa voimassaan

        tekemään yhtään rakkaudellista tekoa. Senvuoksi olisikin nöyrryttävä Jumalan edessä pyytämään Häneltä voimaa rakastaa ja antaa anteeksi SAMOIN mkuin Jumalakin on meille anteeksi antanut.

        >>>>eli jos on itse katkera joillekin niin on nopeasti tehtävä siitä parannus, sillä muuten on oma anteeksisaaminen Jumalalta evätty.


      • omassa voimassaan kirjoitti:

        tekemään yhtään rakkaudellista tekoa. Senvuoksi olisikin nöyrryttävä Jumalan edessä pyytämään Häneltä voimaa rakastaa ja antaa anteeksi SAMOIN mkuin Jumalakin on meille anteeksi antanut.

        >>>>eli jos on itse katkera joillekin niin on nopeasti tehtävä siitä parannus, sillä muuten on oma anteeksisaaminen Jumalalta evätty.

        >>>>eli jos on itse katkera joillekin niin on nopeasti tehtävä siitä parannus, sillä muuten on oma anteeksisaaminen Jumalalta evätty.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe