Joona oli kuolleena suuren kalan vatsassa

Filadelfi

Sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös
Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä, Matt.12:40.

Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä. Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisässä, minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle.
Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni. Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani, Joona 2:1-3, 7.

Jeesus profetoi omaa kuolemaansa merkkinä sukupolvelle, vertaamalla Joonaan joka oli kuolleena saman ajan, Joona oli kalan sisässä ja hän huusi apua tuonelassa.

20

517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mistä olet saanut päähäsi, että Joona olisi ollut kuolleena valaan mahassa!

      Eihän Joona ollut kuolleena, vaan aivan elävänä ja rukoili siellä Herraa (Joona 2:2), huusi ahdistuksissaan (2:3), Herra vastasi hänelle (2:3), huusi apua (2:3), Herra kuuli hänen äänensä (2:3), virta ympäröisti hänet, kuohut ja aallot meni ylitseen, kun Herra hänet syöksi syvyyteen eli hyvin elossa oli ja pystyi kertomaan, miten vajosi (2:4), ajatteli ja puhui temppeliä vielä katselevansa (2:5), kertoo kuinka vesi piiritti häntä, syvyys ympäröi ja jopa kaisla kietoutui hänen päähänsä (2:6), vajosi vuorten perustuksiin asti ja ajatteli, että oli lukittu sinne iankaikkisesti (2:7), sielunsa tuntui nääntyvän ja hän muisti Herraa (2:8), hän rukoili (2:8) ja sitten Herra käski kalaa oksentamaan hänet ja hän tuli oksennuksen mukana kuivalle maalle (2:10).

      Joona ei siis kuollut missään vaiheessa eikä menettänyt tajuntaansa edes. Eikä häntä tarvinnut herättää kuolleista, vaan vain semmoisenaan elävänä kala hänet oksens.

      • Filadelfi

        Mutta, usko ainutsyntyisen Jumalan Jeesuksen kirjaimellisia sanoja: sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa.
        Jeesus kuoli ristillä, sen todisti Tuomas nähdessään naulojen jäljet ylösnousseen Vapahtaja Herran Jumalan käsissä.


      • Martti*

        mahassa, koska Valas koostaan huolimatta ei pysty nielemään
        muuta, kuin Planctoneita. Näin on asia ennen ymmärretty.

        Juutalaisesta kirjallisuudesta ilmenee, että Joona on ollut
        Jätti Simpukan tai Näkin kengän kotelossa nämä kolme
        päivää ja yötä.

        Näet sanontahan kuuluu, että hän oli meri
        pedon mahassa, Kuitenkaan ei ole mainintaa tarkemmin
        pedon laadusta muualla, kuin tässä kirjallisuudessa


      • skreivi

        Joona 2:
        2:1 Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.

        2:2 Ja Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisässä

        2:3 ja sanoi: "Minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle. Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni.

        2:4 Sinä syöksit minut syvyyteen, merten sydämeen, ja virta ympäröitsi minut, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi vyöryivät minun ylitseni.

        2:5 Minä ajattelin: Olen karkoitettu pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä saan vielä katsella sinun pyhää temppeliäsi.

        2:6 Vedet piirittivät minut aina sieluun asti, syvyys ympäröitsi minut, kaisla kietoutui päähäni.

        2:7 Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani.

        2:8 Kun sieluni nääntyi minussa, minä muistin Herraa, ja minun rukoukseni tuli sinun tykösi, sinun pyhään temppeliisi.

        2:9 Ne, jotka kunnioittavat vääriä jumalia, hylkäävät armonantajansa.

        2:10 Mutta minä tahdon uhrata sinulle kiitoksen kaikuessa. Mitä olen luvannut, sen minä täytän. "Herrassa on pelastus."

        2:11 Sitten Herra käski kalaa, ja se oksensi Joonan kuivalle maalle.


      • skreivi
        Martti* kirjoitti:

        mahassa, koska Valas koostaan huolimatta ei pysty nielemään
        muuta, kuin Planctoneita. Näin on asia ennen ymmärretty.

        Juutalaisesta kirjallisuudesta ilmenee, että Joona on ollut
        Jätti Simpukan tai Näkin kengän kotelossa nämä kolme
        päivää ja yötä.

        Näet sanontahan kuuluu, että hän oli meri
        pedon mahassa, Kuitenkaan ei ole mainintaa tarkemmin
        pedon laadusta muualla, kuin tässä kirjallisuudessa

        Joona rukoilee kalan vatsassa

        1 Mutta Herra pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä. 2 Hän rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisuksissa 3 ja sanoi:

        -- Ahdingossani minä kutsun Herraa avuksi, ja hän vastaa minulle. Tuonelan kohdusta minä huudan apua, ja sinä, Herra, kuulet ääneni.

        4 Sinä heitit minut syvyyteen,
        merten sydämeen,
        ja virta ympäröi minut.
        Sinun tyrskysi ja aaltosi
        vyöryivät ylitseni.
        5 Minä ajattelin: "Minut on sysätty pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä yhä tähyilen pyhää temppeliäsi kohti."

        6 Vedet nousivat kaulaani asti,
        syvyydet saartoivat minut,
        kaislat kietoutuivat päähäni.
        7 Vuorten pohjiin minä painuin, vajosin syvyyksien maahan, sen salvat sulkeutuivat takanani ainiaaksi. Mutta sinä, Herra, minun Jumalani, nostit minut elävänä ylös haudasta.

        8 Kun voimani jo raukenivat, minä yhä kutsuin Herraa, ja rukoukseni tuli sinun luoksesi pyhään temppeliisi.

        9 Ne, jotka luottavat turhiin jumaliin,
        hylkäävät ja pettävät sinut.
        10 Mutta minä saan uhrata ja laulaa kiitosta sinulle. Minkä olen luvannut, sen minä täytän. Vain Herra voi pelastaa.

        11 Sitten Herra käski kalan oksentaa Joonan kuivalle maalle.


      • skreivi

        Kol 1:

        13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.

        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen,

        Joonan merkki johdattaa ihmisen evankeliumin luokse, joka julistaa Herran Jeesuksen veren, kuoleman ja ylösnousemuksen kautta syntien anteeksiantamusta ja iankaikkista elämää, kaikille niille jotka tunnustavat syntinsä ja uskovat Herraan Jeesukseen.


      • whereareyouo

        ykkönen kadonnut


      • Yksi_usko
        whereareyouo kirjoitti:

        ykkönen kadonnut

        1 = Mutta Herra pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä. (Joona 2:1)


    • Yksi-usko

      >>Sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös
      Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä, Matt.12:40.

      Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä. Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisässä, minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle.
      Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni. Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani, Joona 2:1-3, 7.

      Jeesus profetoi omaa kuolemaansa merkkinä sukupolvelle, vertaamalla Joonaan joka oli kuolleena saman ajan, Joona oli kalan sisässä ja hän huusi apua tuonelassa.>>

      Missään Raamatussa ei sanota, että Joona oli kuollut, vaan nimenomaan että Joona rukoili ja huusi ahdistuksissaan Herraa. Kala oksensi Joonan kolmen yön ja kolmen päivän päästä ja Joona oli tuolloin kypsynyt viemään varoitussanoman jumalattomaan ja jo tuhoon tuomittuun Niniveen. Joonan saarnan johdosta kaikki kaupunkilaiset kuitenkin katuivat syvästi ja pyysivät anteeksi syntejään, jolloin Jumala säästi kaupungin.

      Jeesus vertaa tuota kolmea yötä ja kolmea päivää omaan kuolemaansa maan povessa. Jeesus ei sanonut, että niin kuin Joona oli kuolleena, vaan niin kuin Joona oli valaan vatsassa. Siis elävänä. Tämä vertaus on erittäin merkityksellinen ja tekee mahdottomaksi sen, että Jeesus olisi oikeasta kuollut pitkänä perjantaina. Perjantaista sunnuntaihin ei tule kolmea yötä ja kolmea päivää. Pitkäperjantai on selvästi myytti, eivätkä Messiaaniset sitä käsitystä käsittääkseni tue.

      Mitä tulee taas tuohon suureen kalaan, niin se todistaa, että ennen oli ollut suuria eläimiä, kuten dinosauruksia. Dinot ym. suuret eläimet ovat todellakin eläneet ihmisten aikaan, ei miljoonia vuosia ennen, niin kuin evoluutio-teoria virheellisesti opettaa.

      • evenakeliumia

        Kuten adventistitkin toitottavat omia oppejaan evankeliumin jäädessä taka-alalle, niin niin tekee myös Yksi-uskokin, käytännössä lähes sivuuttaa sen, mikä on kuitenkin kaikkein tärkeintä.

        Joonan kertomuksen ydin ei ole siinä kolmessa päivässä vaan ihan jossakin muussa. Jeesus ei maininnut Joonan tapausta kertoakseen kuolemansa kestosta vaan evankeliumista. Joonankirjan ydinajatus on siinä, että Joona - uskova syntinen ihminen, joka on hakeutunut pois Jumalan luota - saa pelastuksensa Jumalalta taivaan temppelistä täydellisenä lahjana mutta hän saa sen vain jos on valmis vastaanottaman sen. Ja kun hän niin päättää, hän pelastuu. Samoin Niniven kansalaiset, jotka olivat tuhoon tuomittuja syntiensä tähden, voivat pelastua mutta vain jos he ottavat Jumalan vastaan.

        Ja niin koko Niniven kaupunki otti vastaan Jumalan sanan. Kaikki puettiin säkkikankaaseen ja syntejä kaduttiin. Jopa eläimet puettiin säkkikankaaseen. Se oli kuninkaan käsky. Joona vain ei tainnut oppia läksyään kun nurisi edelleen jostakin turhasta kasvista, joka nääntyi aavikon kuumuudessa. Tältä osin tarina jääkin avoimeksi.

        Dinosaurukset eivät voi todistaa sitä, että olisi ollut suuria kaloja...ellei sitten usko evoluutioteoriaan mutta suurimman löydetyn kivettyneen kalanhampaan koko on niin suuri, että tutkijoiden mukaan sellaisen kalan pituuskin on täytynyt olla luokkaa 20-25 metriä ja sen kalan suuhun ihminen olisi mahtunut vaikka seisomaan, jos se suu olisi ollut auki. Leedsichthyskin on ollut arviolta 16 metriä pitkä kala.


      • Yksi-usko
        evenakeliumia kirjoitti:

        Kuten adventistitkin toitottavat omia oppejaan evankeliumin jäädessä taka-alalle, niin niin tekee myös Yksi-uskokin, käytännössä lähes sivuuttaa sen, mikä on kuitenkin kaikkein tärkeintä.

        Joonan kertomuksen ydin ei ole siinä kolmessa päivässä vaan ihan jossakin muussa. Jeesus ei maininnut Joonan tapausta kertoakseen kuolemansa kestosta vaan evankeliumista. Joonankirjan ydinajatus on siinä, että Joona - uskova syntinen ihminen, joka on hakeutunut pois Jumalan luota - saa pelastuksensa Jumalalta taivaan temppelistä täydellisenä lahjana mutta hän saa sen vain jos on valmis vastaanottaman sen. Ja kun hän niin päättää, hän pelastuu. Samoin Niniven kansalaiset, jotka olivat tuhoon tuomittuja syntiensä tähden, voivat pelastua mutta vain jos he ottavat Jumalan vastaan.

        Ja niin koko Niniven kaupunki otti vastaan Jumalan sanan. Kaikki puettiin säkkikankaaseen ja syntejä kaduttiin. Jopa eläimet puettiin säkkikankaaseen. Se oli kuninkaan käsky. Joona vain ei tainnut oppia läksyään kun nurisi edelleen jostakin turhasta kasvista, joka nääntyi aavikon kuumuudessa. Tältä osin tarina jääkin avoimeksi.

        Dinosaurukset eivät voi todistaa sitä, että olisi ollut suuria kaloja...ellei sitten usko evoluutioteoriaan mutta suurimman löydetyn kivettyneen kalanhampaan koko on niin suuri, että tutkijoiden mukaan sellaisen kalan pituuskin on täytynyt olla luokkaa 20-25 metriä ja sen kalan suuhun ihminen olisi mahtunut vaikka seisomaan, jos se suu olisi ollut auki. Leedsichthyskin on ollut arviolta 16 metriä pitkä kala.

        >> Jeesus ei maininnut Joonan tapausta kertoakseen kuolemansa kestosta vaan evankeliumista. >>

        Kysymys tässä Raamatun kohdassa on, totta kait, myös evankelioimisesta ja jo tuhoon tuomitun, jo jumalattonman kansan, viimehetkisestä pelastuksesta. Kuitenkin lainoppineet ja fariseukset olivat kysyneet merkkiä, johon Jeesus vastasi, että "niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä". Tämä tekee pitkäperjantaista armotta pelkän myytin, ja se on vailla Raamatullista pohjaa.

        Raamatussa ei suotta kehoteta tutkimaan kirjoituksia, jotta voi erottaa oikean ja väärän toisistaan. Ei ole Raamatunmukaista ottaa toinen kohta ja jättää toinen kohta huomioimatta. Eli lukea Raamattua kuin 'piru' ottaen vain sen, mikä tukee pakanakristillistä opetusta.

        Matt. 12:38-42
        "38 Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!"
        39 Mutta Jeesus vastasi heille:
        "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. 40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. 41 Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona! 42 Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettaa sille tuomion. Hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta, ja tässä teillä on enemmän kuin Salomo!"


      • evenakeliumia
        Yksi-usko kirjoitti:

        >> Jeesus ei maininnut Joonan tapausta kertoakseen kuolemansa kestosta vaan evankeliumista. >>

        Kysymys tässä Raamatun kohdassa on, totta kait, myös evankelioimisesta ja jo tuhoon tuomitun, jo jumalattonman kansan, viimehetkisestä pelastuksesta. Kuitenkin lainoppineet ja fariseukset olivat kysyneet merkkiä, johon Jeesus vastasi, että "niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä". Tämä tekee pitkäperjantaista armotta pelkän myytin, ja se on vailla Raamatullista pohjaa.

        Raamatussa ei suotta kehoteta tutkimaan kirjoituksia, jotta voi erottaa oikean ja väärän toisistaan. Ei ole Raamatunmukaista ottaa toinen kohta ja jättää toinen kohta huomioimatta. Eli lukea Raamattua kuin 'piru' ottaen vain sen, mikä tukee pakanakristillistä opetusta.

        Matt. 12:38-42
        "38 Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!"
        39 Mutta Jeesus vastasi heille:
        "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. 40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. 41 Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona! 42 Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettaa sille tuomion. Hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta, ja tässä teillä on enemmän kuin Salomo!"

        Niin, tässä todella keskitytään Kristukseen sekä siihen, että vaikka minkälaisia merkkejä ja ennustuksia Jeesuksesta oltiin annettu, niin niitä ei oltu uskottu vaan odotettiin edelleen uutta merkkiä ja uutta Messiasta. Tämä on turhautuneen Jeesuksen tekstiä, joka sisältää valtavan sanoman mutta se sanoma ei ole kolme päivää ja kolme yötä vaan jotakin aivan muuta. Turha siitä on silloin muita merkityksiä lähteä kaivamaankaan.


    • Tarkkaväännös

      Joona.2:3. Biblia (1776). Ja sanoi: minä huusin Herraa minun ahdistuksessani, ja hän vastasi minua; minä paruin helvetin vatsasta, ja sinä kuulit minun ääneni.

    • Pisteuo

      On puhuttu valaista ja muista kaloista. Katsokaapa valashain kuvia. Sellainen pystyy nielemään ihmisen vaikka poikittain.
      http://www.searchgol.com/?s=img&babsrc=HP_ss&rlz=0&sd=33&q=valashai

      Muutoin ramatussa käytetään usein profeetioissa päivää vuoden asemasta.
      Jos Jeesus olisi sanonut sanansa vuonna 30, niin sanoman olisi voinut tulkita "VIelä neljäkymmentä vuotta niin Jerusalem hävitetään" Jerusalem tuhoutui vuonna 70.

    • otakoppikirjautumatta
    • Exap

      No, olipa Joona sitten maalla, merellä tai ilmassa, niin mielenkiintoiseksi asian tekee se, että hän oli siellä jossakin samaan aikaan kun Herran TEMPPELI oli olemassa.
      Joona 2:5 "5 Minä ajattelin: "Minut on sysätty pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä YHÄ TÄHYILEN PYHÄÄ TEMPPELIÄSI kohti.""

      Joten mihinkäs ajankohtaan adventistit sitten sijoittaisivat tuon Joonan "meripedonvatsassaolemisen" ? Salomon aikoihinko ? vaiko paljonkin se jälkeen ?

      • esikuva

        Eikös se Raamattu sano, että maallinen temppeli on vain esikuva taivaallisesta temppelistä. Jos kerran maallinen temppeli rakennettiin jo erämaavaelluksella on esikuva ollut jo ennen sitä olemassa. Missään Raamatussa ei kerrota esikuvan ikää. Sehän voi olla kymmeniä tuhansia vuosia tätäkin vanhempi. Sen perusteella ei tarvitse sijoittaa ajallisesti tuota kertomusta mihinkään erityiseen aikaan.


    • Tarkkaväännös

      Matt.12:40. Biblia (1776). Sillä niinkuin Jona oli valaskalan vatsassa...... Suuri kala, mutta ei mikään meripeto.

    • Wikipedia

      Valas ei ole kala. Valaat delfiinit ja pyöriäiset, ovat nisäkkäitä, ne hengittävät ilmaa ja synnyttävät eläviä poikasia.

      • Mutta sitä eivät seemiläiset kansat, eivätkä heidän pappinsa tienneet, joten ei tiennyt heidän Jumalansakaan.

        Tuossa meni Jumalalta ohi hieno tilaisuus osoittaa olevansa olemassa ja kertoa valaan olevan nisäkkään.

        Noh, ehkä joskus toiste.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1407
    2. Rakkauden riemuvoitto

      Valta voidaan voittaa tiedolla. Mutta tieto on huonompi kuin kauneus, hellyys ja rakkaus. Siksi kauneus on vallan ja tie
      Hindulaisuus
      349
      1131
    3. 37
      812
    4. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      70
      796
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      157
      765
    6. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      42
      752
    7. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      48
      722
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      695
    9. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      44
      679
    10. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      49
      632
    Aihe