Mihin lähettää pölynäytteitä tutkittavaksi?

Dr.Atzuuh

Moi!
Onkohan Suomessa paikkaa (laboratoriota) johon voi lähettää huoneistosta kerättyjä pölynäytteitä tms. home-epäilyjen selvittämiseksi? Muistelen jossain nähneeni, että ympäristökeskuksella olisi tällainen palvelu (se kait olisi luotettava taho), mutta en ainakaan nopean selailun tuloksena löytänyt Helsingin ympäpäristökeskuksen sivuilta asiasta tietoa.

Luulisi nimittäin, että jos haitallista hometta sisäilmassa on niin sitä kertyisi huoneen pinnoille mitattavia määriä. Voin olla väärässäkin.

6

627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vertti-eetu

onko maassamme sellaista edes olemassa. Ei ole sattunut kohdalle.
      Vuokralaisena. Mutta jos maksat kaiken itse, näytteidenotot, analysoinnit, sijaisasunnon, remontit ja aivan kaiken. Tilanne voisi olla toisin ehkä. Mutta kokeile.
      En luota näissä homehommeleissa enää mihinkään muuhun kuin oman roppani tuntemuksiin ja jos se ei pelasta niin sitten ei mikään muukaan. Uskotko?

Paras lääke minkä olen lääkäreiltä saanut on "Heti pois kotoa, onko paikkaa mihin mennä".
      Uskotko, että suosittelen tuota heidän antamaansa "lääkettä" kaikille jotka ovat sairastuneet kosteusvauriomyrkkyihin ja epäilevät remonttien jälkeiseen terveeseen elämään kohteessa missä on sairastunut.
      Jokainen kuitenkin vastaa tekemistään ratkaisuista itse. Niin teen minäkin.
      Jos ja jos? Olisikin ollut varaa (rahaa) toimia heti "lääkärin määräyksen mukaan" eikä uskoa kaikkiin paskajuttuihin vastustajien kertomiin. Olisin nyt paljon terveempi mies. Vanheneva kylläkin.
      Neljään eri labraan on asuntomme näytteitä lähetetty. Tulokset aivan ok. Mutta lainsäädäntö aivan pielessä. Isännöitsijät, terveystarkastajat, homebisnes, aluehallintovirasto, kansanedustajat lainlaatijat ja mitä vielä. Kuka on puolellasi vaikka sieltä löytyisi kuinka paljon kosteusvauriomyrkkyä, hometta ja bakteereita pölysi seasta.
      Yhtään mitään oikeusturvaa eikä vakuutusturvaa ei ole minulle kymmenien ja useidenkin puhelinsoittojen jälkeen kukaan pystynyt takaamaan. Halit ja helit ja kuluttajasuojat olen soitellut.
      Parasta mitä olen saanut oli joku aste joka lähetti irtaimiston desinfiointiohjeiden linkin. Se kyllä tuli enempi kuin tarpeeseen koska otsonoinnit ja desinfioinnit ei auttanut. Ei kyllä kaikkea pelastanut edes ohjeiden mukaan tehdyt puhdistukset, kuten pyyhkeet, viinat, kloriitit, kompressoritupsaukset tai hepaimuroinnit. Nämä kaikki on nyt takana päin. Mutta rikastuttava elämä vielä edessä. Jos ymmärrät tämän hetkisen tilanteeni paremmin.
      Eikä tämä ole peloittelua vaikka joku niin voisi luulla. Otampahan turhat luulot pois heti alkuunsa.
      Olisipa joku uskaltanut tehdä saman minulle akuvuodesta 2010. Pekka Nikkola teki sen myöhemmin mutta silloin olikin jo tapahtunut liian paljon sähläystä, että olisin enää pelastunut kovilta kokemuksiltani terveyden kannalta.

Sanasinko. Hiljaista on mutta henki tallella. Teen viime joulukuusta lähtien rästiin jääneitä videojuttuja (editointeja) ja se vie ajatukseni ja aikani nyt muualle. Vaimo tuossa ompelee uusia verhoja vanhat meni roskiin. Elämä voitaa kun jaksaa alkaa tekemään sitä mistä todella pitää. Sairaanakin.
      Tsempataan.

• "Hiljaista on mutta henki tallella. Teen viime joulukuusta lähtien rästiin jääneitä videojuttuja (editointeja) ja se vie ajatukseni ja aikani nyt muualle."

Joo eipä se hiljaisuus mittään, mutten viitsi täällä yksinäni höpistä. Vaikuttaa kuolleelta, vaikka onhan sekin parempi kuin jatkuva sota ja kuluttava ilkeily. Jääpähän voimia muuhunkin - niitä totisesti tarvitaan.

• sanasinko kirjoitti:

"Hiljaista on mutta henki tallella. Teen viime joulukuusta lähtien rästiin jääneitä videojuttuja (editointeja) ja se vie ajatukseni ja aikani nyt muualle."

Joo eipä se hiljaisuus mittään, mutten viitsi täällä yksinäni höpistä. Vaikuttaa kuolleelta, vaikka onhan sekin parempi kuin jatkuva sota ja kuluttava ilkeily. Jääpähän voimia muuhunkin - niitä totisesti tarvitaan.

"Jääpähän voimia muuhunkin - niitä totisesti tarvitaan."

- Pitäisi oikolukea kirjoittamani 16 liuskaa tiheää pränttiä ja lisätä loppuun ehkä jotain. Ei vaan huvittais millään, mutta pakkohan se on, jos haluaa asiaa eteenpäin.

• vertti-eetu
        sanasinko kirjoitti:

"Jääpähän voimia muuhunkin - niitä totisesti tarvitaan."

- Pitäisi oikolukea kirjoittamani 16 liuskaa tiheää pränttiä ja lisätä loppuun ehkä jotain. Ei vaan huvittais millään, mutta pakkohan se on, jos haluaa asiaa eteenpäin.

sanoman sisältö.

Oikolukijoita ei ole ollut pitkiin aikoihin edes lehtitalojen toimituksissa.

Kun olin Lapissa käsinlatoja oppilas niin kaverille tuli ilmoituksen otsikkoon kirjoitusvirhe "Ostetaan puhtaita pieruja" Piti olla, että puhtaita riepuja rotaatiopainokoneen konepyyhkeiksi.

Joku oli sitten konttoriin soitellut ja kysynyt "ääninäytteellä vai ilman"?

• Biofactolta voi tilata erilaisia hometestejä, mutta ole varovainen viljelmien tarkastelun kanssa. Käytä apteekista saatavia hengityssuojaimia ja suojakäsineitä ja muista tuulettaa hyvin.

• vertti-eetu

niitä näytteitä ottamaan ja oikeussaliin lähdet mahdollisia syyllisiä viemään, niin häviämään taidat lähteä.

Luotettavalta taholta kokemuksia ja arvokasta tietoa olen nyt viimeisten vajaan yhdeksän kuukauden vääntämisen sivutuotteena saanut sen verran, että jos lähtisin kaiken alusta niin Satakuivaus Oy ja toinen olisi Novorite Oy kenenkä puoleen kääntyisin.
        Gooklaa "Hometalot: Uusien rivitalojen homeongelma yllätti Vantaalla" tuosta jutusta selviää miksi Novorite eikä kukaan toinen siinä kairassa. Pohjoisesta Inspector Sec Oy. Vaikka terveydensuojelu tykkäsi, että heidän näytteensä on wc paperin arvoinen. Isännöitsijä kuitenkin tilasi saman näytteen, että vaikea sanoa kuinka kova paperi heille on.
        Minulle kultaakin kalliimpi. Parempi kuin henkivakuutus kun lääkäreille sitä olen pukannut. Jokainen tekee omat valintansa. Tämä elämä on yhtä valintojen tekoa.
        Sanasinko on oikealla tiellä ja jos ei muuta merkitystä ole "pölyn koostumuksesta" kiinnostavaa tietää kuin se onko hometta, niin eihän siihen silloin kannata paljoa edes varojaan uhrata. Home ei varmaan ketään tapa. Myrkkyjä ne ovat. Kovia sellaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1526
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1176
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      223
      1156
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      259
      1013
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      969
    6. Naiset, naiset

Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      950
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      933
    8. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      889
    9. No mitä nyt

Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      71
      777
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      772
    Aihe