kristinuskon perustaja?

epcool

Kyllä Jeesus Nasarettilainen on kristinuskon perusta. Mutta miks Paavalin sanotaan olevan kristinuskon toinen perustaja ja ensimmäinen teologi?

19

2749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vgfd.ä,ki

      rikollisen kristinuskon yksi perustajista on Paavali...
      MUTTA
      ota huomioon, että Jeesus, Hänene opetuslapset ja Jeesuksen seuraajat EIVÄT OLLEEET kristittyjä vaan he olivat ja ovat edelleen KRISTILLISIÄ.
      Kristilliset ovat Jumalan ja Jeesuksen Laille mahdollisuuksien mukaan kuuliaisia.
      Kristityt ovat Jumalan ja Jeesuksen Lain lainrikkojia jo viimeistään siinä vaiheessa kun Paavalin tuella tappoivat Jeesuksen seuraajia. Näin ollen kristityt ovat tavallaan sanoutuneet irti Jeesuksen tuoman Uuden Liiton sopimuksesta Jumalan ja Jeesuksen Lakia lainrikkojana rikkoen.
      Kristilliset ovat kaikessa hiljaisuudessaan Jumalallisuuden tietoudessa ja Laille kuuliaisia. Heidän joukossa on esivallan toimesta syntiin pakotettuja mutta heidän synnit Jeesus sovitti.
      Huom!
      Jeesus on sovittanut syntiin pakotettujen synnit mutta ei kaikkien kaikkia syntejä. Jos hän olisi kaikkien kaikki synnit sovittanut niin Hänen ei olisi tarvinnut Jumalan Moosekselle antamaa Lakia vahvistaa!

      • on jokseenkin

        ristiriitainen: toisaalta suhtaudut negatiivisesti Paavaliin mutta toisaalta puhu Jeesuksesta syntien sovittajana. Oppi Jeesuksesta syntien sovittajana on nimittäin paavalilainen oppi jonka hän tekaisi aikansa hellenististen kulttien mallin pohjalta.


      • Tämä on totuus

        Apostoli Paavali on Raamatun mukaan Jeesuksesta kertonut apostoli, joka oli ensin Jeesukseen uskovien vainoaja. Kyllähän Jeesus omat apostolinsa taivaaseen ottaa.


      • bvg.-äö,
        on jokseenkin kirjoitti:

        ristiriitainen: toisaalta suhtaudut negatiivisesti Paavaliin mutta toisaalta puhu Jeesuksesta syntien sovittajana. Oppi Jeesuksesta syntien sovittajana on nimittäin paavalilainen oppi jonka hän tekaisi aikansa hellenististen kulttien mallin pohjalta.

        Ei minun tarvitse puhua tai edes kirjoitaa Paavalista negatiivisesti sillä Paavali on itse antanut itsestään todistuksen kenen palveluksessa hän on/oli. Kai sinäkin uskot Paavalin itse antamaan tietoon raamatussa jossa hän kertoo olevansa helvetin enkeleiden seurassa rukoilemassa herraansa (saatanaa) tuskissaan!!! Ei taivaassa ole helvetin enkeleitä!!!
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Tuon lisäksi on paljon muuta faktaa Paavalista. Kristillisten vainoajana hän kavalsi Jeesuksen seuraajia kristinuskon tappaja rikollisille ja joutui melkein hengiltä kivitetyksi kristillisten toimesta ja aivovammaiseksi kivitettynä muka näki Jeesuksen ja teki itse itsestään pakanojen apostolin, ei Jeesusta seuraavien vaan häntä itseään epäjumalana jumaloiville.

        Jeesus on UT:n mukaan sovittanut syntejä mutta ei kaikkien kaikkia syntejä kuten harhauttajien opit opettavat. Jos Jeesus olis kaikkien kaikki synnit sovittanut niin Hänen ei olis tarvinnut Jumalan Moosekselle antmaa Lakia vahvistaa! Kai tuon uskovaisetkin ymmärtävät. Jeesus sovitti syntiin pakotettujen synnit. Tuollainen pakottaja on esimerkiksi paha esivalta, kuten esimerkiksi Hitlerin, Stalinin, Husseinin jne esivallat! Ja rikollinen kristinuskon on saman Lain rikkoja omien uskovaisten, pikku lastenkin tapattajana, ainakaan raamatussa ei kristinuskolle ole Jumala tai/ja Jeesus antanut poikkeus lupaa esim. älä tapa käskyn suhteen, ei edes syyttömien tappamisiin... Revi näistä selvyyksistä ristiriitaisuuksia herrasi palvelijana.


      • bvgf-jgt
        Tämä on totuus kirjoitti:

        Apostoli Paavali on Raamatun mukaan Jeesuksesta kertonut apostoli, joka oli ensin Jeesukseen uskovien vainoaja. Kyllähän Jeesus omat apostolinsa taivaaseen ottaa.

        Osoita väitteesi todeksi Jeesuksen Omalla Sanalla?

        Ellei sitä todistusta ole niin olet todistanut itsesi uskovaiseksi - ja uskovaiset uskoo mutta uskovaisia ei ole Jumalan Valtakunnassa vaan sielä on jumalallisuuden tietoudessa olevat!

        Paavalin pyhyys on helvetissä olevan helvetin enkeleiden seurassa herra saatanalta apua tuskiinsa armoa rukoilevan rikollisen valepyhyyttä! LUE JOSKUS TOTUUS PAAVALIN OMASTA SANASTA!
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Jos yrität väittää, että taivaassa, Jeesuksen luona on helvetin enkeleitä niin olet pahasti harhautettu suberhyber uskovainen!


    • Paavali toki oli tärkeä Kristuksen seuraamiseen liittyvien opillisten ja käytännöllisten asioiden opettaja, mutta Jeesus Kristus Nasaretilainen on kristinuskon ainoa oikea ja todellinen sisältö. Paavalikin sanoi: "Olkaa minun seuraajiani, niin kuin minä olen Kristuksen seuraaja." 1 Kor 11:1

      • hgf--miuv

        Ja Paavali seurasi tarkoin Jeesuksen seuraajia etsien ja heidät hän kavalsi rikolliselle kristinuskolle joka tappoi Jeesuksen seuraajat! Syy: kristillisillä (eri ryhmä kuin kristityt) Jeesuksen seuraajilla oli aito Jumalan ja Jeesuksen Sanan Pyhä Raamattu muisti tietoina!
        Paavali odottaa palvelijoitaan helvetissä helvetin enkeleiden ja herransa seuraan!!!
        Paavalin oman sanan tietoa:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.


      • eenh1
        hgf--miuv kirjoitti:

        Ja Paavali seurasi tarkoin Jeesuksen seuraajia etsien ja heidät hän kavalsi rikolliselle kristinuskolle joka tappoi Jeesuksen seuraajat! Syy: kristillisillä (eri ryhmä kuin kristityt) Jeesuksen seuraajilla oli aito Jumalan ja Jeesuksen Sanan Pyhä Raamattu muisti tietoina!
        Paavali odottaa palvelijoitaan helvetissä helvetin enkeleiden ja herransa seuraan!!!
        Paavalin oman sanan tietoa:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavalihan oli aluks vastaan kristinuskoa mutta kouluoppikirjojen mukaan jeesus ilmestyi hänelle ja tämän jälkeen hän kääntyi itse kristityksi ja toimi apostolina elämänsä loppuun asti.
        http://www.suol.fi/raamattunet/paavelam.html täältä voi lukea paavalista oikeaa tietoa.


      • tämä on se totuus

        Paavali opetti Jumalan antamalla viisaudella toisia uskovaisia elämään uskossansa oikein, ymmärtämään paremmin uskonasioita, ja oli esimerkkinä heille kun hänestä oli ensin tullut apostoli.


      • oij0e-wq
        eenh1 kirjoitti:

        Paavalihan oli aluks vastaan kristinuskoa mutta kouluoppikirjojen mukaan jeesus ilmestyi hänelle ja tämän jälkeen hän kääntyi itse kristityksi ja toimi apostolina elämänsä loppuun asti.
        http://www.suol.fi/raamattunet/paavelam.html täältä voi lukea paavalista oikeaa tietoa.

        Paavali oli juutalainen juutalaisten joukossa ja kertoi heille kristittyjen puhuvan juutalaisista pahaa. Ja Paavali oli kristittyjen joukossa kristitty ja kertoi heille juutalaisten puhuvan kristityistä pahaa. Näin Paavali sai aikaa riitaa heidn välilleen.
        Paavi, Paavali, Paul, Paulus, Paulos, Pope
        ovat mutaatioita Paavi -tittelistä. Englanninkielinen Paul -nimi (kuten myös Paulus) on mutatoitunut Saul -nimen kautta, kun "paavi paavali oli Juutalainen". Nykyisessä Englannin kielessä "Paul" on Pope, ja Suomen kielessä Paavali on Paavi.

        Tarsus/Tarsos (Paavali Tarsoslainen)
        Tarsos on kaupunki nykyisessä Turkissa. 'Tarsoslainen' osoittaa kotikaupunkia, syntymäpaikkakuntaa. Paavi oli syntynyt Tarsus -nimisessä kaupungissa, nykyisen Turkin alueella.

        Efesolaiskirje (1-6) alkaa
        1 Paavali (Paavi), Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.

        Mikä on Paavin (Paavalin) nimi?

        Efesolaiskirje (1-6) päättyy
        24 Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta-katoamattomuudessa. Efesolaisille kirjoittanut Roomasta, Tychicus.

        Viimeistä lausetta ei ole Raamatussa.

        Tychicus ei ole "Paavalin kirjuri" t m v, vaan Paavin nimi on Tychicus. Hän on Farisealainen ja Kirjanoppinut (luku- ja kirjoitustaitoinen) Gootti. Hän ei ole Roomalainen, mutta "Roomalaisena" hän vainoaa Juutalaisia. Hän muuttaa uskonsuuntaa (tekeytyy) Juutalaiseksi, ja "Juutalaisena" hän vainoaa Kristillisiä. Paavi Tychicus on keskeinen hahmo Kristinuskossa, ja Kristinuskoisena hän vainoaa Kristillisiä ja Juutalaisia kiihottaen Kansat toisiaan vasten. Muuttamalla identiteettiä ja vainoamalla ihmisiä, hän pääsi manipuloimaan kaikkia alkuperäisiä kirjoituksia, ja lietsomaan vihaa ihmisten välillä.

        Paavali oli valehtelija. Jeesuksen näkyä ei Paavali nähnyt vaan valehtelijana ja vihan lietsojana hänet kivitettiin melkein hengiltä ja kertoi näkevänsä mitä halusi nähdä henkensä pelastamiseksi. Tosin Paavali osasi olla rehellinenkin; ollessaan helvetin enkeleiden seurassa hän rukoili heidän herraansa tuskiinsa avuksi:
        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.


    • olivat niitä ekoja

      Jeesus ilmestyi apostolille ennenkuin tämä oli apostoli, ja tämä tuli uskoon ja lähti saarnaamaan Jeesuksesta lähetettynä saarnaajana, elikkä apostolina, jotka olivat niitä ensimmäisiä, koska heidän oli itse Jeesus lähettänyt matkaan ja antanut heille Pyhän Hengen.

      • juuks

        kertokaa mitä tarkoittaa tämä ensimmäinen teologi?


      • ovat UT:n
        juuks kirjoitti:

        kertokaa mitä tarkoittaa tämä ensimmäinen teologi?

        vanhimpia tekstejä, evankeliumitkin on kirjoitettu vasta niiden jälkeen. Näiden kirjeiden pohjalta voidaan päätellä myös hieman laajemmin, minkälainen teologia Paavalilla oli. Paavali myös esitteli tulkinnan Jeesuksen kuoleman merkityksestä eräiden hellenististen kulttien tavoin kuolevan ja ylösnousevan pelastajahahmon formaatissa ja tästä pelastuskäsityksestä on tullut kristinuskolle yksi sen keskeisempiä oppeja. Nämä syyt - hänen kirjeidensä varhaisuus ja niistä koostuva tulkinta Jeesuksen teologisesta ja pelastusopillisesta merkityksestä ja tuon teologian ja pelastusopin keskeisyys sitten yleisemminkin kristinuskossa - ovat tärkeimpiä miksi häntä on tapana kutsua ensimmäiseksi teologiksi.


      • juuks kirjoitti:

        kertokaa mitä tarkoittaa tämä ensimmäinen teologi?

        Wikipediasta:
        "Teologi (kreik. θεολογικος) tarkoittaa sananmukaisesti ”sitä, joka ymmärtää Jumalan”. Varhaiskirkossa sana teologi olikin paljolti tässä käytössä. Nykyään sillä tarkoitetaan usein ainoastaan akateemista oppiarvoa."

        Paavali oli henkilö, joka tunsi ja ymmärsi Jumalan. Nykyinen teologi käsite ei siis riitä kuvaamaan häntä.
        Jo häntä ennen Jumalan tunsivat ja ymmärsivät toki muutkin apostolit, kuten esim. Apt 2:14-40 osoittaa.

        Paavalin asema on kuitenkin sikäli erityinen, että hän on pakanoiden apostoli. Jotta uskoon tulleet pakanakristityt olisivat ymmärtäneet, millaisia Jumalan suunnitelmat ovat ja miten Jeesus ja hänen seuraamisensa liittyy vanhan testamentin ilmoitukseen, hänen täytyi opettaa uskoon tulleita pakanakristittyjä. Tässä mielessä häntä voi sanoa ensimmäiseksi kristinuskon Jumalan tuntemista opettaneeksi henkilöksi. Hän pyrki tekemään pakanoille ymmärrettäväksi kaikkea sitä, minkä juutalaiset olivat vuosituhansien kuluessa jo oppineet sekä sitä, mikä Jeesuksen kautta oli tullut ilmi.


      • jh-gf.i

        historiallinen totuus tuo julki faktaa jonka kiellät!
        Paavali kavalsi Jeesuksen seuraajia, kristillisiä rikollisille kristityille jotka tappaivat Jeesuksen seuraajia. Kun kristilliset huomasivat Paavalin olevan kavaltajan niin kivittivät hänet melkein hengiltä. Aivovammaisena Paavali pelasti henkensä keksimällä Jeesuksen muka ilmestyneen hänelle ja teki itsestään epäjumalan pakanoille.

        Paavi, Paavali, Paul, Paulus, Paulos, Pope
        ovat mutaatioita Paavi -tittelistä. Englanninkielinen Paul -nimi (kuten myös Paulus) on mutatoitunut Saul -nimen kautta, kun "paavi paavali oli Juutalainen". Nykyisessä Englannin kielessä "Paul" on Pope, ja Suomen kielessä Paavali on Paavi.

        Tarsus/Tarsos (Paavali Tarsoslainen)
        Tarsos on kaupunki nykyisessä Turkissa. 'Tarsoslainen' osoittaa kotikaupunkia, syntymäpaikkakuntaa. Paavi oli syntynyt Tarsus -nimisessä kaupungissa, nykyisen Turkin alueella.

        Efesolaiskirje (1-6) alkaa
        1 Paavali (Paavi), Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.

        Mikä on Paavin (Paavalin) nimi?

        Efesolaiskirje (1-6) päättyy
        24 Armo olkoon kaikkien kanssa, jotka rakastavat meidän Herraamme Jeesusta Kristusta-katoamattomuudessa. Efesolaisille kirjoittanut Roomasta, Tychicus.

        Viimeistä lausetta ei ole Raamatussa.

        Tychicus ei ole "Paavalin kirjuri" t m v, vaan Paavin nimi on Tychicus. Hän on Farisealainen ja Kirjanoppinut (luku- ja kirjoitustaitoinen) Gootti. Hän ei ole Roomalainen, mutta "Roomalaisena" hän vainoaa Juutalaisia. Hän muuttaa uskonsuuntaa (tekeytyy) Juutalaiseksi, ja "Juutalaisena" hän vainoaa Kristillisiä. Paavi Tychicus on keskeinen hahmo Kristinuskossa, ja Kristinuskoisena hän vainoaa Kristillisiä ja Juutalaisia kiihottaen Kansat toisiaan vasten. Muuttamalla identiteettiä ja vainoamalla ihmisiä, hän pääsi manipuloimaan kaikkia alkuperäisiä kirjoituksia, ja lietsomaan vihaa ihmisten välillä.


      • gfd-ky,v
        EJKR kirjoitti:

        Wikipediasta:
        "Teologi (kreik. θεολογικος) tarkoittaa sananmukaisesti ”sitä, joka ymmärtää Jumalan”. Varhaiskirkossa sana teologi olikin paljolti tässä käytössä. Nykyään sillä tarkoitetaan usein ainoastaan akateemista oppiarvoa."

        Paavali oli henkilö, joka tunsi ja ymmärsi Jumalan. Nykyinen teologi käsite ei siis riitä kuvaamaan häntä.
        Jo häntä ennen Jumalan tunsivat ja ymmärsivät toki muutkin apostolit, kuten esim. Apt 2:14-40 osoittaa.

        Paavalin asema on kuitenkin sikäli erityinen, että hän on pakanoiden apostoli. Jotta uskoon tulleet pakanakristityt olisivat ymmärtäneet, millaisia Jumalan suunnitelmat ovat ja miten Jeesus ja hänen seuraamisensa liittyy vanhan testamentin ilmoitukseen, hänen täytyi opettaa uskoon tulleita pakanakristittyjä. Tässä mielessä häntä voi sanoa ensimmäiseksi kristinuskon Jumalan tuntemista opettaneeksi henkilöksi. Hän pyrki tekemään pakanoille ymmärrettäväksi kaikkea sitä, minkä juutalaiset olivat vuosituhansien kuluessa jo oppineet sekä sitä, mikä Jeesuksen kautta oli tullut ilmi.

        tunnet asioita mutta et rikollisuuden taustaa!!!
        Pieni vihje; Tutki goottien historiaa... vaikkapa vain 4200 vuotta ajassa taaksepäin ja seuraa heidän toimintaa kun miekka keksittiin jne.... Loppu puoliskolta löydän totuuden linjan joka lyhennettynä on näin: Paavali oli gootti, Luder/Luther oli gootti, Hitleri oli gootti.....
        Kartuta tietoa faktalla ja tee siitä totuus niin ei tarvitse uskoa!
        Jumalan Valtakunnassa ei uskota!
        Jeesuskaan ei ollut uskossa!
        Usko tarkoittaa sitä, että uskoo Jumalaksi epäjumalaa.
        Usko on Jumalan ja Jeesuksen sekä Pyhän Hengen kieltämistä ja esim. kirkollisissa rituaaleissa Heidän pilkkaamista.
        Tuon tietävät kaikki jotka sielullisesti tuntevat Heidät!
        1Joh. 2:4
        Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä.


      • hgf-njny

        Jeesus antoi (väärennetyn) raamatun mukaan opetuslapsilleen tehtävän:
        Matt. 28:19 - 20
        Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
        "OPETTAMALLA JA PITÄMÄÄN KAIKKI MITÄ MINÄ OLEN KÄSKYNYT TAIDÄN PITÄÄ" tarkoittaa kiistattomasti myös Jumalan Moosekselle antamaa Lakia jonka Jeesus vahvisti!

        Rikollisen kristinuskon yksi perustajista oli Paavali.
        Yksi Jeesuksensueraajien vainoajista oli Paavali.
        jne...
        VAIN USKOVAISET USKOO ETTÄ PAAVALI PITI MITÄ JEESUS KÄSKI!

        Rikollinen kristinusko herra epäjumalineen on tappanut ja tapattanut satoja miljoonia ihmisiä!
        -ristiretket
        -löytöretket
        -pakanavainot
        -noitavainot
        jne...
        Todistappa nuo Jumalan tai/ja Jeesuksen tahdoksi?? "OPETTAMALLA JA PITÄMÄÄN KAIKKI MITÄ MINÄ OLEN KÄSKYNYT TAIDÄN PITÄÄ"

        toivon että alat ymmärtämään... mitä tarkoitan....

        Tänäänkin on rikollisen kristinuskon pappeja esim. USA:n sotilaiden mukana maailmalla opettamassa että pitää tappaa kun herra käskee!!!
        Jumala tai Jeesus ei ole antanut älä tapa käskyn rikkomiseen poikkeuslupaa kenellekkään vaan ovat pitäneet sen sen oikeuden Itsellään suojatakseen meitä rikollista esivaltaa vastaan, sitä esivaltaa tukevat mm. sotilaspapit.
        jne
        jne.............


    • sosofsdf

      julluuuuuu

    • Anonyymi

      kiva juttu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe