Moro! Kertokaa rakkaat ihmiset mistä saa hiljaisen auton ?? Nyt olen niin perin pohjin masentunut, kyllästynyt ja raivostunut tähän autoiluun että huhhuh!
Ajan työni takia autolla todella paljon, ja olen perin pohjin kyllästynyt noihin focuksiin ja astroihin! Järki lähtee nyt kun kuulokijn jo on alkanut hiipua...!!
MIKÄ AUTO ON HILJAINEN ? Uudet, Jetat, Passatit, Mondeot, A4 farmari Audi, v70 volvo - 08 on kokeiltu ja volvo oli ainut kohtu hiljainen, mutta nuo edukkaammat passatit ja jetat niin ihan oikeasti törkeän äänekkäitä vehkeitä!!!
Tutuillani on vanha crysleri ja isoja 500 bemareita (tuntuu olevan koko ajan jotaki vikaa) mutta äänieristys näissä 10v vanhoissa rötkylöissä huomattavasti parempi kuin tämän vuoden volksvaakeneissa!
Miks ihan oikeasti autoista ei osata tehdä hiljaisia ??? Mikä siinä on niin vaikeaa, kun tietokoneita ja kuuraketteja on tehty jo 60 luvulla ??
Uskomatonta paskaa tämä äänieristäminen kun 25 tonnilla ei saa hiljaista perusautoa!!
Eli tarkoitus olisi ostaa kohtu kulutuksinen, luotettava ja ihan perinteinen mutta laadukas auto ja hiljainen!! Auto tulisi matka-ajoon (sopimus työnantajan kanssa etä voin ajaa omalla autolla ja unohtaa firman mölyiset "autot") ja sais olla max 3-4v vanha jossa kilometrej' vähän ja diisselinä..
Onko hyviä ideoita ? Tuo bemari on kyllä hiljainen ja miellyttävä auto ajaa mutta taitaa olla liian kallis minulle. Hankinta hinta max 25t ja miel tällainen perusauto!
Mölytön auto ?
42
2100
Vastaukset
- Piippaa jo!
Ehottakaa mitä merkkiä vain, joka on kohtu hintainen hankkia!! Ja sitten Toytan kehujille, että ei sekään niin hiljainen ollut kuin bemarit ja crysleri ja PS Opelin Omega oli kans erittäin hiljainen auto mutta vanhoja rutkuja en ottaisi!! Jos en ole liian vaativa tohon hintaan näheen niin ehottakaa vaikka mitä näitä uusia Kiioja sekä hyndaita jne kiinalaisia (vai mitä ne on) saa ehottaa jos on PERUS AUTO JA HILJAINEN!! !! Auttakaa hyvät ihmiset kun en todellakaan voi kiertää jokaista autoliikettä etsien äänieristettä autoa!!
- Rahanpuutetta?
Kun se hiljaisuus kerran on noin tärkeää, pitää suositella sähköautoa. Saat sitten ladata sitä pitkillä matkoillasi sadan kilometrin välein, mutta silloinhan on vielä hiljaisempaa.
- 14+12
korvatulpat 0,30€/pari
- ensinnäkin
tohon sun kritiikkiin, etteikö osattaisi tehdä hiljaisia autoja, niin viittaat mitä ilmeisimmin rengasmeluun, eikö vain? Autovalmistajia ei tunnu tuo asia hirveästi kiinnostavan, sillä sellaisia roudannussimia teitä kuin Suomessa on, on maailmassa vain marginaalinen määrä. Toisin sanoen se vuoden 2010 Volkkari on Saksan teillä mukavan hiljainen auto, joten siksi siihen ei ole katsottu tarpeen tunkea lisäfyllinkejä ääntä eristämään ja painoa/kulutusta nostamaan.
Sitten niihin hiljaisiin autoihin: BMW 3-sarjalainen on kuulemma hiljainen. 25 tonnilla saa muutaman vuoden vanhan yksilön. Sellainen kannattaa koeajaa. Jotkut ranskalaiset ovat hiljaisia myös (esim. Citroen C5), mutta sellaisen ostaminen vaatii jo enemmän seikkailuhenkeä.Itselläni Astra hiljeni huomattavasti alustan massauksen jälkeen. Muutaman satasen maksoi, mutta kannatti, siis pelkän melun takia.
- tästäkin vähänsytä
> tohon sun kritiikkiin, etteikö osattaisi tehdä hiljaisia autoja, niin viittaat mitä ilmeisimmin rengasmeluun, eikö vain? Autovalmistajia ei tunnu tuo asia hirveästi kiinnostavan, sillä sellaisia roudannussimia teitä kuin Suomessa on, on maailmassa vain marginaalinen määrä.
Totanoin, tässä olisi melusta kitisijöillä peiliin katsomisen paikka. Syy huimaan rengasmeluun on meikäläinen asvaltti, joka on kehitetty kestämään jyrsimien kulutusta. Muualla maailmassa käytetään hienorakeisempia seoksia ja nykyään yleisesti myös ns desibeliasvalttia, joka on nimenomaan tarkoitettu vähentämään rengasmelua. Mutta dB-asvaltti ei kestä jyrsimiä lainkaan... testattu on, Kehä I:llä jokunen vuosi sitten...
Ainakin TM jutuissa on moneen kertaan mainittu, että pelkästään karkean (=jyrsimet hakanneet talven mittaan sideainetta pois kivien välistä) ja sileän (=uuden) asvaltin välillä on 4 dB ero auton sisämelussa. Karkean ja dB-asvaltin välillä ero lienee vielä suurempi.
Tämä jyrsimien kestävyys on sen verran pakollinen ominaisuus, että kaikki muu on jouduttu uhraamaan sen edessä. Karkearakainen asvaltti on paitsi meluisampaa, niin myös hienorakeista alttiimpaa pakkasrapautumiselle. Eli "roudannussiminen" on sekin seurausta jyrsimien laajamittaisesta käytöstä.
- ggg44
..oli tästä asiasta vertailua ja esimerkiksi e-mersu ei ollut hyvä vielä mutta sitten joku merkkiä muistamatta ollut erittäin arvokas auto malliin katsomatta sai moitteet siitä että rengasmelut tulee sisälle
kuin jossain tavisautossa.
Että eipä nuo asiat tule kuntoon aina rahallakaan.
Etsi testetä autoista jos muuten ei tietoa löydy, autot jotka saaneet plussaa hiljaisuudesta.
Pääsääntöisesti kai luulisi että mikään auto ei ole oikein maantienopeuksissa enää hiljainen sen rengasmelun takia. - frangröbbä
osta hybdi maksaa kylläkin yli 30t€
- kompromissi
Autovalmistajien täytyy tehdä kompromissi ajettavuuden ja sisämelun suhteen. Mitä paremmin renkaat eristetään autosta, sitä huonompi on ajotuntuma.
Esim. Ferrari ja Ford ovat äärimmäisen tarkkoja ja nopeita ajaa mutkateillä, mutta meluisia.
Monet jenkit ovat hiljaisia, mutta niillä on tarkoitus ajaa suoraan, mutkateillä ne ovat karmeita.
Muut merkit ovat jotain tältä väliltä.
Käys kokeilemassa Z-junaa (Helsinki - Lahti). On muuten meno kuiskaavan hiljaista vielä 160 km/h:n vauhdissa.- jäläs
Nyt taisit osua aikalailla oikeaan !
Mulla tuo kulkuneuvvo on honda sportti,ja renkaat ne 17 tuuman miselin
läskit , ja kyllä ujeltaa.Mutta kun tiessä tulee esimerkiksi
piellä paikattu silee kohta,niin täysi hiljaisuus ! Jopa jossain
kohdin sorateillä on niin tasasta että ne neljän pisteen
stereot vaikenee.
Elikkä AUTO ON HILJAINEN mutta nuo tuon kokoiset ja profiiliset
renkaat värisevät ja soivat niin kuin kitaran kaikukoppa
ja se yhdessä sporttisen alustan kanssa tulee läpi,
yhbessäkään 80-90 luvun autoissa ei ole tälläsiä
ulvomisia ullut.Tuosta metakasta voi aivan hyvin kuulon perusteella päätellä
minkälaisella pinnalla ajelee ! Mutkiin ku tällää sporttisesti,ni eipä ujella!
Siis se ei ole kovinkaan paljon autosta kiinni vaan
renkaiden rakenteellisesta viasta.
Mutta,kohta hiljenee kun saapi nokian nastat alle ! Uskomatonta
mutta totta ! Ennen sekin oli toisin päin ! ! - kauhea älämölö
jäläs kirjoitti:
Nyt taisit osua aikalailla oikeaan !
Mulla tuo kulkuneuvvo on honda sportti,ja renkaat ne 17 tuuman miselin
läskit , ja kyllä ujeltaa.Mutta kun tiessä tulee esimerkiksi
piellä paikattu silee kohta,niin täysi hiljaisuus ! Jopa jossain
kohdin sorateillä on niin tasasta että ne neljän pisteen
stereot vaikenee.
Elikkä AUTO ON HILJAINEN mutta nuo tuon kokoiset ja profiiliset
renkaat värisevät ja soivat niin kuin kitaran kaikukoppa
ja se yhdessä sporttisen alustan kanssa tulee läpi,
yhbessäkään 80-90 luvun autoissa ei ole tälläsiä
ulvomisia ullut.Tuosta metakasta voi aivan hyvin kuulon perusteella päätellä
minkälaisella pinnalla ajelee ! Mutkiin ku tällää sporttisesti,ni eipä ujella!
Siis se ei ole kovinkaan paljon autosta kiinni vaan
renkaiden rakenteellisesta viasta.
Mutta,kohta hiljenee kun saapi nokian nastat alle ! Uskomatonta
mutta totta ! Ennen sekin oli toisin päin ! !> yhbessäkään 80-90 luvun autoissa ei ole tälläsiä ulvomisia ullut.
Juuei, Rengasmelu eli samallailailla häirinnyt, kun se peittyi
- erit. 4-vaihteisissa autoissa moottorin ulvonnan alle (ja 5-lovisella laatikollakin varustetuissa kone kiersi aika kovaa, jos huiput esim 160 ja ajettiin 120 -> käytössä 75 % max. tehon kierroksista, nykyautot liikahtaa helposti 175, jopa 200, joten kone kiertää hiljempaa 120 vauhdissa)
- tuulen kohinaan kantti kertaa kantti korin nurkissa ja erit. "ilmastoinnin" ollessa käytössä (ikkuna raollaan)
Ei 80-luvun pikkuautoissa paljoa tarvinnut radiota kuunnella satasen vauhdissa tai keskustelua viritellä kyydittävien kanssa moottoritienopeuksilla. - JÄLÄS
kauhea älämölö kirjoitti:
> yhbessäkään 80-90 luvun autoissa ei ole tälläsiä ulvomisia ullut.
Juuei, Rengasmelu eli samallailailla häirinnyt, kun se peittyi
- erit. 4-vaihteisissa autoissa moottorin ulvonnan alle (ja 5-lovisella laatikollakin varustetuissa kone kiersi aika kovaa, jos huiput esim 160 ja ajettiin 120 -> käytössä 75 % max. tehon kierroksista, nykyautot liikahtaa helposti 175, jopa 200, joten kone kiertää hiljempaa 120 vauhdissa)
- tuulen kohinaan kantti kertaa kantti korin nurkissa ja erit. "ilmastoinnin" ollessa käytössä (ikkuna raollaan)
Ei 80-luvun pikkuautoissa paljoa tarvinnut radiota kuunnella satasen vauhdissa tai keskustelua viritellä kyydittävien kanssa moottoritienopeuksilla.Nii,oot kyllä ihan oikeessa tuossa asiassa,ei niissä vanhoissa
romuissa tereoita tarvinnu,muuta ku parkkipaikoilla.
Kun minäkin aloitin autoilun elitellä,ni kyllä se riitti
että sai sen tiellä pidettyä.
Kyllä nämä nyky autot on hienoja laitteita kaikki,
merkistä riippumatta.
Tuon civikin pitäis kulkee se 200 sataa,niin
eihän siinä näillä sallituilla nopeuksilla paljon
kone metelöi.Kehitys on ollu siis huimasti
parempaan suuntaan.
TM.testaajia lainataksen. . vaihteisto metelöi kuin vallan kumouksen
pauhu . . kyseessä oli muistaakseni LADA ! !
- _____________
Hiljaisia merkkejä ainakin ovat BMW, MB ja Lexus.
Kannattaa katsoa mihin malliin ja vuosimalliin rahat riittää.
Auton hiljaisuus on vain yksi osa premium autoja.- kompressor
Mukavuudesta joutuu maksamaan.
- mooon aamiii
kompressor kirjoitti:
Mukavuudesta joutuu maksamaan.
tartte,renault megane.hiljainen,tilava farkkuna ja alle 25 uutena.toki ranskalainen kannaattaa ostaa pari vuotta vanhana,hinta laskenu ja laatu hinta suhde loistava
- jokumuu.
mooon aamiii kirjoitti:
tartte,renault megane.hiljainen,tilava farkkuna ja alle 25 uutena.toki ranskalainen kannaattaa ostaa pari vuotta vanhana,hinta laskenu ja laatu hinta suhde loistava
Emännällä on Scénic II eli Méganen korkeampi versio. On hintaluokassaan yllättävän hiljainen auto, tosin kone voisi olla isompikin kuin 1,6 ettei moottoritiellä tarvitsisi kierrättää melkein neljää tonnia. Ranskalaisvalmistajat tuntuvat yleisesti ottaenkin panostavan meluntorjuntaan joten varsinkin vähän käytetyistä on mahdollista löytää mukava auto sopurahalla.
Melua pelkäävän kannattaa miettiä rengastus tarkkaan. Rengasprofiilin pitäminen korkeana auttaa, samoin kuin hiljaisen rengasmallin valinta. Ei noilla tosin meluisasta autosta hiljaista saa mutta vähän vähemmän meluisan kylläkin. - ei pidä paikkaansa
jokumuu. kirjoitti:
Emännällä on Scénic II eli Méganen korkeampi versio. On hintaluokassaan yllättävän hiljainen auto, tosin kone voisi olla isompikin kuin 1,6 ettei moottoritiellä tarvitsisi kierrättää melkein neljää tonnia. Ranskalaisvalmistajat tuntuvat yleisesti ottaenkin panostavan meluntorjuntaan joten varsinkin vähän käytetyistä on mahdollista löytää mukava auto sopurahalla.
Melua pelkäävän kannattaa miettiä rengastus tarkkaan. Rengasprofiilin pitäminen korkeana auttaa, samoin kuin hiljaisen rengasmallin valinta. Ei noilla tosin meluisasta autosta hiljaista saa mutta vähän vähemmän meluisan kylläkin.> Rengasprofiilin pitäminen korkeana auttaa, samoin kuin hiljaisen rengasmallin valinta.
Ei pidä paikkaansa. Joku lehti testasi tätä vertaamalla olikosenyt 185/205/225 tjsp. leveitä saman valmistajan & SAMAN NOPEUSLUOKAN renkaita. Melussa ei ollut mitään merkittävää eroa, mutta ohjauksen tarkkuudessa, kaarrepidossa ja jarrutumatkassa leveämmät kumit olivat parempia. Kapeampi oli paras ainoastaan vesiliirtoherkkyydessä.
Eli se hiljaisuus tulee "esiin" ainostaan silloin, kun autoon on sallittua asentaa alemman nopeusluokan renkaat. Kapeammathan ovat yleensä automaattisesti myös alempaa nopeusluokkaa, koska leveitä renkaita ei "köröttelymalleina" tehdäkään.
Tässä on vaan sellainen mutka matkassa, että jos auto sattuu kulkemaan vaikka 210 km/h, niin renkaiden nopeusluokan tulee olla tätä vastaava TAI kojelautaan täytyy liimata tarra, jossa kerrotaan, ettei tällä nyt enää sovi päästellä kuin max. XXX km/h. Tämä lienee päässyt aika monelta unohtumaan... - niin....
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
> Rengasprofiilin pitäminen korkeana auttaa, samoin kuin hiljaisen rengasmallin valinta.
Ei pidä paikkaansa. Joku lehti testasi tätä vertaamalla olikosenyt 185/205/225 tjsp. leveitä saman valmistajan & SAMAN NOPEUSLUOKAN renkaita. Melussa ei ollut mitään merkittävää eroa, mutta ohjauksen tarkkuudessa, kaarrepidossa ja jarrutumatkassa leveämmät kumit olivat parempia. Kapeampi oli paras ainoastaan vesiliirtoherkkyydessä.
Eli se hiljaisuus tulee "esiin" ainostaan silloin, kun autoon on sallittua asentaa alemman nopeusluokan renkaat. Kapeammathan ovat yleensä automaattisesti myös alempaa nopeusluokkaa, koska leveitä renkaita ei "köröttelymalleina" tehdäkään.
Tässä on vaan sellainen mutka matkassa, että jos auto sattuu kulkemaan vaikka 210 km/h, niin renkaiden nopeusluokan tulee olla tätä vastaava TAI kojelautaan täytyy liimata tarra, jossa kerrotaan, ettei tällä nyt enää sovi päästellä kuin max. XXX km/h. Tämä lienee päässyt aika monelta unohtumaan..."Joku lehti testasi tätä vertaamalla olikosenyt 185/205/225 tjsp. leveitä saman valmistajan & SAMAN NOPEUSLUOKAN renkaita"
Ja kuinkas usein nuo mainitut koot ovat myynnissä samalla nopeusluokalla? Eivät koskaan! Käytännössä AINA kapeampi ja matalaprofiilisempi rengas on pienemmällä nopeusluokalla. Että se siitä testistä. Voidaan siis käytännössä sanoa, että mitä korkeampi rengasprofiili, sitä hiljaisempi rengas. - korjaus:
niin.... kirjoitti:
"Joku lehti testasi tätä vertaamalla olikosenyt 185/205/225 tjsp. leveitä saman valmistajan & SAMAN NOPEUSLUOKAN renkaita"
Ja kuinkas usein nuo mainitut koot ovat myynnissä samalla nopeusluokalla? Eivät koskaan! Käytännössä AINA kapeampi ja matalaprofiilisempi rengas on pienemmällä nopeusluokalla. Että se siitä testistä. Voidaan siis käytännössä sanoa, että mitä korkeampi rengasprofiili, sitä hiljaisempi rengas."Käytännössä AINA kapeampi ja matalaprofiilisempi rengas on pienemmällä nopeusluokalla"
Piti lukea tietysti näin:
Käytännössä AINA kapeampi ja korkeaprofiilisempi rengas on pienemmällä nopeusluokalla - jokumuu.
ei pidä paikkaansa kirjoitti:
> Rengasprofiilin pitäminen korkeana auttaa, samoin kuin hiljaisen rengasmallin valinta.
Ei pidä paikkaansa. Joku lehti testasi tätä vertaamalla olikosenyt 185/205/225 tjsp. leveitä saman valmistajan & SAMAN NOPEUSLUOKAN renkaita. Melussa ei ollut mitään merkittävää eroa, mutta ohjauksen tarkkuudessa, kaarrepidossa ja jarrutumatkassa leveämmät kumit olivat parempia. Kapeampi oli paras ainoastaan vesiliirtoherkkyydessä.
Eli se hiljaisuus tulee "esiin" ainostaan silloin, kun autoon on sallittua asentaa alemman nopeusluokan renkaat. Kapeammathan ovat yleensä automaattisesti myös alempaa nopeusluokkaa, koska leveitä renkaita ei "köröttelymalleina" tehdäkään.
Tässä on vaan sellainen mutka matkassa, että jos auto sattuu kulkemaan vaikka 210 km/h, niin renkaiden nopeusluokan tulee olla tätä vastaava TAI kojelautaan täytyy liimata tarra, jossa kerrotaan, ettei tällä nyt enää sovi päästellä kuin max. XXX km/h. Tämä lienee päässyt aika monelta unohtumaan......mutta se olisi ollut mahdollista ilman viisasteluakin.
Käytännössä kuitenkin nopeusluokka nousee sitä mukaa kuin profiili madaltuu. Vai oletko nähnyt jossain myytävän T-luokan 35-sarjalaisia kumeja?
Pohjolan oloihin tarkoitetut talvirenkaat ovat muuten yleensä nopeusluokkaa Q tai R. Kai sinullakin on talvirengaskaudella kojelaudassa teksti, joka kertoo että nyt ei sitten sovi päästellä kuin 160 tai 170 kilometriä tunnissa? - nopeusluokkaan
jokumuu. kirjoitti:
...mutta se olisi ollut mahdollista ilman viisasteluakin.
Käytännössä kuitenkin nopeusluokka nousee sitä mukaa kuin profiili madaltuu. Vai oletko nähnyt jossain myytävän T-luokan 35-sarjalaisia kumeja?
Pohjolan oloihin tarkoitetut talvirenkaat ovat muuten yleensä nopeusluokkaa Q tai R. Kai sinullakin on talvirengaskaudella kojelaudassa teksti, joka kertoo että nyt ei sitten sovi päästellä kuin 160 tai 170 kilometriä tunnissa?> Pohjolan oloihin tarkoitetut talvirenkaat ovat muuten yleensä nopeusluokkaa Q tai R. Kai sinullakin on talvirengaskaudella kojelaudassa teksti, joka kertoo että nyt ei sitten sovi päästellä kuin 160 tai 170 kilometriä tunnissa?
Muistaakseni talvirenkaat saavat olla alempaa nopeusluokkaa ilman tekstejä kojelaudassa. Kesärenkaat eivät, mutta sekään ei yllättäisi, etteivät kaikki katsastajat osaa tätäkään katsoa. - täytyy huomauttaa
nopeusluokkaan kirjoitti:
> Pohjolan oloihin tarkoitetut talvirenkaat ovat muuten yleensä nopeusluokkaa Q tai R. Kai sinullakin on talvirengaskaudella kojelaudassa teksti, joka kertoo että nyt ei sitten sovi päästellä kuin 160 tai 170 kilometriä tunnissa?
Muistaakseni talvirenkaat saavat olla alempaa nopeusluokkaa ilman tekstejä kojelaudassa. Kesärenkaat eivät, mutta sekään ei yllättäisi, etteivät kaikki katsastajat osaa tätäkään katsoa.että nopeusluokat tarkoittavat jatkuvaa nopeutta. Eli jos nopeusluokka on Q tai R, niin kys. renkaalla saa hetkellisesti ajaa yli 160 km/h tai 170 km/h.
- pakkotoisto
täytyy huomauttaa kirjoitti:
että nopeusluokat tarkoittavat jatkuvaa nopeutta. Eli jos nopeusluokka on Q tai R, niin kys. renkaalla saa hetkellisesti ajaa yli 160 km/h tai 170 km/h.
Eipä auta - vaikkei meillä saa ajaa kuin max. 120 km/h, niin silti pitää kesärenkaiden nopeusluokan vastata auton huippunopeutta TAI kojelauta koristella varoitustarralla.
- op.
Citroen C 5 on hiljainen , esim. BMV 530 d sport A sedan on 5dB meluisampi , vert. Tuulilasi 7/2010 , tässä raha ja hiljaisuus eivät kohtaa hintaeroa on noin 35000 euroa.
- jaa...
TM 12/09 mittaili farkkutestissään mm. meluja ja sai seuraavia tuloksia:
etu/taka 120 km/h
69/70 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer
67/69 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic Wagon
69/71 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2,0 CDTi BL
68/70 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
68/68 Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon
70/71 VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion
Eli tuon perusteella ainakin Mondeo ja Avensis pesevät Citikan mennen tullen. Tuntuu jotenkin hullulle, että jos C5 on hiljaisempi kuin BMW 5-sarja, niin silloinhan BMW ei olisi pärjännyt tuossa ylläolevassakaan seurasssa. - TM...taas
jaa... kirjoitti:
TM 12/09 mittaili farkkutestissään mm. meluja ja sai seuraavia tuloksia:
etu/taka 120 km/h
69/70 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer
67/69 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic Wagon
69/71 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2,0 CDTi BL
68/70 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
68/68 Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon
70/71 VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion
Eli tuon perusteella ainakin Mondeo ja Avensis pesevät Citikan mennen tullen. Tuntuu jotenkin hullulle, että jos C5 on hiljaisempi kuin BMW 5-sarja, niin silloinhan BMW ei olisi pärjännyt tuossa ylläolevassakaan seurasssa.Taas on otettu citikasta karvalakkiversio tuohonkin testiin, käy kokeilemassa exlusive versiota, siinä on hiljainen auto. Kyllä noita avensiksen lukuja ihmettelen, satuin joutumaan sellaisen taksin takapenkille, eipä siellä huutmatta voinut keskustella yli satasen nopeuksissa. Nuo TM-testit ei oikeen vakuuta...
- op
jaa... kirjoitti:
TM 12/09 mittaili farkkutestissään mm. meluja ja sai seuraavia tuloksia:
etu/taka 120 km/h
69/70 Citroën C5 Hdi 110 Business Tourer
67/69 Ford Mondeo 2,0 TDCi DPF ECOnetic Wagon
69/71 Opel Insignia Sports Tourer Cosmo 2,0 CDTi BL
68/70 Renault Laguna Sport Tourer 1,5 dCi
68/68 Toyota Avensis D-4D Linea Sol Wagon
70/71 VW Passat Variant Comfortline 2,0 TDI BlueMotion
Eli tuon perusteella ainakin Mondeo ja Avensis pesevät Citikan mennen tullen. Tuntuu jotenkin hullulle, että jos C5 on hiljaisempi kuin BMW 5-sarja, niin silloinhan BMW ei olisi pärjännyt tuossa ylläolevassakaan seurasssa.BMV. 100km/h 74 dB edessä 73 dB takana Citroen 69 dB edessä 70 takana. 80km/h lukemat ovat BMV 71 edessä 71 takana, Citroenin vastaavat ovat 66 ed. 67 takana.
- __________1
op kirjoitti:
BMV. 100km/h 74 dB edessä 73 dB takana Citroen 69 dB edessä 70 takana. 80km/h lukemat ovat BMV 71 edessä 71 takana, Citroenin vastaavat ovat 66 ed. 67 takana.
Olisi mukava, jos laittaisit linkkiä, jossa nuo molemmat ovat verrattu samoissa tieolosuhteissa.
Muuten tuo väittämäsi ei oikein kanna. - aina menee
TM...taas kirjoitti:
Taas on otettu citikasta karvalakkiversio tuohonkin testiin, käy kokeilemassa exlusive versiota, siinä on hiljainen auto. Kyllä noita avensiksen lukuja ihmettelen, satuin joutumaan sellaisen taksin takapenkille, eipä siellä huutmatta voinut keskustella yli satasen nopeuksissa. Nuo TM-testit ei oikeen vakuuta...
että se on hyvä lehti, jossa se oma auto pärjää :)
Itse ihan puolueettomasti luotan enemmän Tekniikan Maailmaan kuin Tuulilasiin - jälkimmäisessä siis kun ilmeisesti väitetään, että BMW 530 d sport A sedan on 5dB meluisampi kuin C5.
Ei sikäli, että TM:n testistä pistää silmään myös tuo Passatin järkyttävä melulukema. Olen istunut useammankin kerran Passatin kyydissä, enkä ole huomannut rengasmelun olevan mitenkään erityisen kova. Noiden ilmoitettujen desibelien mukaan metelin täytyisi olla infernaalinen. - pitää paikkansa!
op kirjoitti:
BMV. 100km/h 74 dB edessä 73 dB takana Citroen 69 dB edessä 70 takana. 80km/h lukemat ovat BMV 71 edessä 71 takana, Citroenin vastaavat ovat 66 ed. 67 takana.
Ajoiko ne sitä Bemaria pelkillä vanteilla vai mistä moiset lukemat johtuvat? Jopa yleisesti tunnetut meluisat pikkuautot kuten vaikkapa Seat Ibiza alittaa nuo desibelimäärät. Eli jotain on kyllä todella pielessä tuossa testissä, sillä yksikään uusi BMW ei taatusti ole noin meluisa!
TM:n testissä tuo Citikka näyttää olevan 120 km/h yhtä meluisa kuin sama auto Tuulilasin testissä nopeudella 100 km/h?! Varustetasolla nyt tuskin on asian kanssa mitään merkitystä kuin korkeintaan siten, että kalliimmissa malleissa on yleensä isompaa vannetta ja matalaprofiilisempaa rengasta - eli niiden pitäisi olla periaatteessa vielä karvalakkimallejakin meluisampia.
Summa summarum: osta Mondeo tai Avensis, jos haluat hiljaisen auton.
- 29
-....ei ole hiljaisia autoja Suomen teille valmistettu!
(joitain ÖKY-malleja ei lasketa)
-Mikä siinä on. että 10-vuotta siiten 175/70-renkailla pärjäsi aivan hyvin, mutta nykyään tarvitaan
jo 205:t perusrenkaina? PELLEILYÄ -sataakaan saa ajaan kohta missään. koska kolareita sattuu ja rajoituksia alennetaan!- 18+12
Pärjää 175/70 -kumeilla nykyäänkin: Itse ostin juuri uuden Polon, jossa ne tulivat automaattisesti 14 tuuman vanteilla. Kyyti aika hiljaista, tosin tuo kolmisylinterinen moottori pitää reilusti ääntä kiihdytyksissä. 155:setkin olisi saanut talvirenkaiksi, mutta olen tähän 175-leveyteen tykästynyt.
Isäukolla on '05 Avensiksessa jotkut 205-sarjan renkaat 16" vanteilla, kun ne "sai ilman lisähintaa". Sanoi että mun auto on hiljaisempi :-)
Eli ei niitä leveitä renkaita missään Suomen yleisillä teillä oikeasti tarvita, haittaavat vain. Sen kuin sanoo vain myyjälle, että mulle kapeammat, niin ei tartte melusta valittaa. - vaikkapa
18+12 kirjoitti:
Pärjää 175/70 -kumeilla nykyäänkin: Itse ostin juuri uuden Polon, jossa ne tulivat automaattisesti 14 tuuman vanteilla. Kyyti aika hiljaista, tosin tuo kolmisylinterinen moottori pitää reilusti ääntä kiihdytyksissä. 155:setkin olisi saanut talvirenkaiksi, mutta olen tähän 175-leveyteen tykästynyt.
Isäukolla on '05 Avensiksessa jotkut 205-sarjan renkaat 16" vanteilla, kun ne "sai ilman lisähintaa". Sanoi että mun auto on hiljaisempi :-)
Eli ei niitä leveitä renkaita missään Suomen yleisillä teillä oikeasti tarvita, haittaavat vain. Sen kuin sanoo vain myyjälle, että mulle kapeammat, niin ei tartte melusta valittaa.alemman keskiluokan auton, niin harvassa on merkit, joissa olisi alle 205 leveitä renkaita. Ja kun auto on niille tyypitetty, niin ilman muutoskatsastusta et saa laittaa sellaiseen auton esim. 185 leveitä renkaita. Rekisteriotteessahan nuo sallitut rengaskoot on merkitty.
- 18+12
vaikkapa kirjoitti:
alemman keskiluokan auton, niin harvassa on merkit, joissa olisi alle 205 leveitä renkaita. Ja kun auto on niille tyypitetty, niin ilman muutoskatsastusta et saa laittaa sellaiseen auton esim. 185 leveitä renkaita. Rekisteriotteessahan nuo sallitut rengaskoot on merkitty.
Ymmärsin niin, että "alempi keskiluokka" tarkoittaa pieniä perheautoja. Tutkiskelin nettisivuja, joista seuraavien autojen kohdalta löytyi alle 200:set renkaat:
VW Golf: 195/65 R15 (Trendline, BlueMotion)
Renault Megane: (vakio) 195/65 R15 - 205/55 R16
Peugeot 308: 195/65 R 15 T
Skoda Fabia: 195/55 R15 ; 1.2 TSI 85 ja 1.2 TDI GreenLine 185/60 R15 ; Active 205/45 R16
Seat Leon Reference: 15” teräsvanteet, 195/65 R15 renkaat (1.4 TSI:ssä 205/55 R16 renkaat)
Citroen C4 EDITION ja SX Vision: 195/65R16
Hyundai i30: 195/65R15
Eli ei nyt niin kauhean harvassa sentään. Harmillista toki, ettei ilman ylimääräistä vaivaa näytä helposti saavan edes 185-sarjalaisia.
- tuleva sähköautoilij
Helsingin electric motor showssa ajettiin sähköautoilla sisätiloissa. Niistä ei lähtenyt juuri muuta ääntä kuin renkaiden satunnainen inahdus.
- kuten sinäkin
Nykyautoissa rengasmelu on pahin melunlähde. Se vaivaa ihan yhtälailla sähköautojakin - siis liikuttaessa kävelyvauhtia nopeammin.
Toki sähköautoja voidaan siinä mielessä väittää meluttomiksi, ettei niillä paljoa ole asiaa moottoriteille. Puoli tuntia 120 lasissa ja akut tyhjät.... - Peuwagen
kuten sinäkin kirjoitti:
Nykyautoissa rengasmelu on pahin melunlähde. Se vaivaa ihan yhtälailla sähköautojakin - siis liikuttaessa kävelyvauhtia nopeammin.
Toki sähköautoja voidaan siinä mielessä väittää meluttomiksi, ettei niillä paljoa ole asiaa moottoriteille. Puoli tuntia 120 lasissa ja akut tyhjät....Perheessämme on 14 vuotta vanha Peugeot 406 ST 2.0 ja 2 vuotta vanha VW Golf Variant 1.4 TSI.
Jälkimmäisen moottorimelu on eristetty erittäin hyvin. Tyhjäkäyntiä ei kuule sisälle lainkaan eikä moottori metelöi millään laillisilla nopeuksillakaan.
Peugeotissa moottorin äänen erottaa paremmin, mutta silti auto on maantienopeuksilla selvästi Golfia hiljaisempi. Rengasmelu ratkaisee! Ajaisin pitkää matkaa mieluummin Peugeot-vanhuksella, ellei se olisi näistä kahdesta se janoisempi (vaikkakin tehottomampi – 2-litraisesta löytyy vain 97 kW 1,4-litraisen tupla-ahdetun 118 kW:a vastaan).
Renkaat tuottavat melua sitä enemmän, mitä leveämpiä ja korkeammille nopeuksille tarkoitettuja ne ovat. Suuntaus (muoti) on ollut melun kannalta epäedullinen. Samoin hyvän ajotuntuman rakentaminen syö mukavuutta ja lisää melua: tietuntumaltaan tanakan auton pyöränripustus johtaa melun koriin paremmin kuin pehmeämmin jousitettu ja paksummilla kumipuslilla varustettu alusta. Kolmanneksi: turvallisuus- ja apulaitteiden lisääntyminen on tuonut autoihin kaiken aikaa lisää painoa. Kulutus-, suorituskyky- ja hintapaineissa ei autoihin haluta lisätä painoa ja kustannuksia lisäämällä niihin ylimääräistä ääneneristysmateriaalia. Kompromisseja joudutaan tekemään aina!
Sähköautot ovat varmasti hiljaisia kaupunkinopeuksissa, mutta maantie- ja moottoritienopeuksilla esiintyvän rengasmelun suhteen ne ovat aivan samalla viivalla bensa- ja dieselautojen kanssa. - Diesel-autoilija
Peuwagen kirjoitti:
Perheessämme on 14 vuotta vanha Peugeot 406 ST 2.0 ja 2 vuotta vanha VW Golf Variant 1.4 TSI.
Jälkimmäisen moottorimelu on eristetty erittäin hyvin. Tyhjäkäyntiä ei kuule sisälle lainkaan eikä moottori metelöi millään laillisilla nopeuksillakaan.
Peugeotissa moottorin äänen erottaa paremmin, mutta silti auto on maantienopeuksilla selvästi Golfia hiljaisempi. Rengasmelu ratkaisee! Ajaisin pitkää matkaa mieluummin Peugeot-vanhuksella, ellei se olisi näistä kahdesta se janoisempi (vaikkakin tehottomampi – 2-litraisesta löytyy vain 97 kW 1,4-litraisen tupla-ahdetun 118 kW:a vastaan).
Renkaat tuottavat melua sitä enemmän, mitä leveämpiä ja korkeammille nopeuksille tarkoitettuja ne ovat. Suuntaus (muoti) on ollut melun kannalta epäedullinen. Samoin hyvän ajotuntuman rakentaminen syö mukavuutta ja lisää melua: tietuntumaltaan tanakan auton pyöränripustus johtaa melun koriin paremmin kuin pehmeämmin jousitettu ja paksummilla kumipuslilla varustettu alusta. Kolmanneksi: turvallisuus- ja apulaitteiden lisääntyminen on tuonut autoihin kaiken aikaa lisää painoa. Kulutus-, suorituskyky- ja hintapaineissa ei autoihin haluta lisätä painoa ja kustannuksia lisäämällä niihin ylimääräistä ääneneristysmateriaalia. Kompromisseja joudutaan tekemään aina!
Sähköautot ovat varmasti hiljaisia kaupunkinopeuksissa, mutta maantie- ja moottoritienopeuksilla esiintyvän rengasmelun suhteen ne ovat aivan samalla viivalla bensa- ja dieselautojen kanssa.En lukenut koko ketjua, mutta onka polttoaineessa ja tekniikassa eroja renkaiden lisäksi.
Siirryin bensasta dieseliin äskettäin ja ero on melkoinen. Desibeleistä en tiedä, mutta ääni on erilainen.
Tunnut olevan hyvin perillä tästä ääniasiasta, niin toivon kommentteja tähänkin.
- ...............
Bemarin 3-sarjaa. 25 tonnilla saat vuosimallin 2006, ehkä jopa 2007 jos käy tuuri. Itsellä 2006 320 ja sekä omasta että monien kyydissä istuneiden mielestä erittäin hiljainen. Äkkiseltään väittäisin, että on jopa hiljaisempi kuin samanikäinen 5-sarja. Tämä siis korvakuulolta, joka on mitään mittaustuloksia tärkeämpi mielestäni. Noissa autolehtien testeissä pitäisi myös mitata kuuluvampia taajuuksia, ei pelkkiä desibelejä. Pari desibeliä voimakkaampi ääni matalilla taajuuksilla ei häiritse niin paljon kuin korkeammilla.
- 435tsaz4etgb
Toinen ääni e90 hiljaisuudelle minulta.
Näkemykseni perustuu pääsääntöisesti siihen, että vaimon 2005 Volvo S60 tuntuu e90 verrattuna meluisammalta. Olen myös ollut huomaavinani, että sisätilanlämmittimen hurina talviaamuisin kuuluu Volvosta selvästi vähemmän ulos kuin BMW:stä, mutta silti liikenteessä BMW vaikuttaa hiljaisemmalta. e90:n pyöräkoteloiden äänieristeet ovat kylllä melko paksun näköiset, näinköhän Volvosta saisi hiljaisemman vastaavilla eristeillä...
- musta ja pyöreä
Vaihda siihen jääolosuhteisiin tehdy kitkarengaat ni auto kuin auto muuttuu hiljaiseksi!
- ALKAA TINNITTÄÄ
Moi taas! Nimenomaan tätä rengasmelua olen alusta alkaen tarkoittanut! Nyt sitten on tullut kivasti vastauksia. Olen kokeillut nyt todella monia merkkejä/malleja ja en tätä rumbaa enää jaksais kauaa!
Mondeota joku suositteli, kiinnostuinki ja melko hiljainen itse asiassa oli, mutta nyt tässä on tullut samalla rantuksi ja tuo mondeo ei miellytäkkään. Ykköseksi on noussut tämä jonku jo suosittelema 300 bemari. Meinaa mennä vain budjetin yli. Yksi 318 vm 08 on löytynyt jolla ajettu kohtuulliset 35tuhatta mutta hinta kanittaa 27 tuhannessa. Vaikuttaa että sen alle ei myyjä luovu. Jokatapauksessa TODELLA HILJAINEN ja miellyttävä auto ajaa, täytyy sanoa että jos tästä tulisi uusi auto kotiin ja jos auto TEKNISESTI TOIMII niin nyt pysyn bemarissa pitkän aikaa jos tekevät jatkossakin tällaisia autoja. Todella miellyttävän oloinen ja kätevän kokoinen auti. Farmari olisi plussaa mutta se nyt näköjään jää taka-alalle... nuo 500 bemarit on lötkympiä ja vetelämpiä, tosin muuten kyl mielestäni hiljasempia ja mukavempia tavallansa, mutta on vielä paljon kalliimpi auto kun tämä pienempi.
Mersuja en ole kokeillut paitsi nyt olin uudessa taksissa ja oli pikkunen sedan dieseli mersu, hyväkyyti ja hiljainen mutta en laita autoon 30-40 tuhatta e.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997760- 1075577
- 2754841
- 494763
- 743517
- 502808
- 582487
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222438Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264