miten päästä opiskelemaan kieliä?

kieltenopiskelijako?

Hei,

haluaisin Turkuun tai Helsinkiin opiskelemaan kieliä. Haluaisin tietää millainen kielten pääsykoe on ja voinko opiskella useampaa kieltä vai tarviiko jokin kieli valita ns. pääkieleksi? Itse haluaisin opiskella englantia, espanjaa ja ranskaa ja suomea siinä sivussa tietysti.
Kirjoitin lukiossa englannista M:n ja ruotsista E:n. Sen jälkeen olen opiskellut espanjaa (Espanjassa) ja nyt olen aloittanut ranskan alkeet. Haluaisinkin tietää riittävätkö taitoni vai tarviiko minun opiskella paljon jo nyt ½ vuotta ennen hakuja? Millainen pääsykoe yleensä on? Netistä löysin tiedon, että viime pääsykoekirja oli kielitieteen perusteet. Onko tämän lisäksi joku käännösosio tms? Pitääkö minulla olla todistus käymistäni espanjan/ rankan kursseista vai riittääkö pelkkä pääsykoe?

Kiitos kaikille, jotka vaivaantuvat vastaamaan. Haluaisin todellakin nyt jotain järkeä tulevaisuuden suunnitelmiini ja siitä on paljon hyötyä jos joku osaa valoitaa näitä asioita minulle. Kiitos

6

1523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • an englishman

      Sinun pitää hakea opiskelemaan pääainetta, eli siis esim. englannin filologiaa (tai englannin kieltä, oppiaineen nimi vähän vaihtelee yliopistoittain), ja tehdä kyseisen aineen pääsykoe. Sitten kun saat opinto-oikeuden kyseiseen oppiaineeseen, voit lukea muita kieliä sivuaineena yliopistossa. Yleensä sivuaineeseenkin vaaditaan tasokoe tai vastaava - se järjestetään usein esim. alkusyksystä opintojen alussa.

      Suomen kielestä on ole varma, mutta se saattaa olla niin sanottu vapaa sivuaine, eli kursseja voi suorittaa ilman erillistä tasokoetta.

      Pääsykoe riippuu ihan oppiaineesta (eli onko se sinulla nyt sitten englanti, ranska vai espanja), jota haet pääaineena opiskelemaan.

      Noista suorittamistasi kursseista ei tarvitse mitään todistuksia esitellä, vaan yliopistoon valitaan suurin osa pääsykokeen ja ylioppilaskokeen perusteella. Pieni osa hakijoista saa opiskelupaikan pelkän pääsykoemenestyksen perustella.

      Sinun kannattaa harkita myös nyt sitä, haluatko opiskella pääaineen filologiaa, siis esim. englannin filologiaa vaiko kääntämistä. Esim. englannin kääntäminen on filologiasta erillinen oppiaine. Filologia tarkoittaa sitä, että opinnoissa käsitellään kyseisen kielen historiaa, kielitiedettä, kirjallisuutta ja kulttuuria. Kääntäminen on hieman "ammatillisempi" oppiaine. Useimmat kielten opettajat ovat lukeneet kielen filologiaa pääaineena, mutta myös kääntämistä opiskellut voi tietyin reunaehdoin pätevöityä kielen opettajaksi.

      • kieltenopiskelijako?

        haluaisin opiskella pääaineena espanjan filologiaa.. onkohan minulla kuitenkaan mahdollisuuksia päästä opiskelemaan sitä kun en ole sitä kerran lukiossa opiskellut? olen siis opiskellut sitä vuoden espanjassa ja nyt olisi tarkoitus etsiä joku espanjan kurssi suomesta.


      • marjut,tre
        kieltenopiskelijako? kirjoitti:

        haluaisin opiskella pääaineena espanjan filologiaa.. onkohan minulla kuitenkaan mahdollisuuksia päästä opiskelemaan sitä kun en ole sitä kerran lukiossa opiskellut? olen siis opiskellut sitä vuoden espanjassa ja nyt olisi tarkoitus etsiä joku espanjan kurssi suomesta.

        Muista,että opetus tapahtuu sillä kielellä mitä alat opiskelemaan.Kielitaidon pitää olla jo valmiiksi helkkarin hyvä,muuten opinnot ei edisty.


      • Opex

        Ainakaan Turun yliopistossa suomen kieli EI OLE vapaa sivuaine, vaan opinto-oikeutta täytyy hakea syksyisin pidettävän sivuainekokeen kautta.


      • kielten opiskelija
        Opex kirjoitti:

        Ainakaan Turun yliopistossa suomen kieli EI OLE vapaa sivuaine, vaan opinto-oikeutta täytyy hakea syksyisin pidettävän sivuainekokeen kautta.

        Suomen kieli EI OLE Helsingissäkään vapaa sivuaine.

        Ämmän englannilla on luultavasti turha kuvitella pääsevänsä sitä opiskelemaan, taso kun on melkoisen kova!

        Espanjakin on tietääkseni melko suosittu aine, mutta kun kerta olet Espanjassa vuoden asunut, hallitset kielen varmaan jo melko hyvin? Kieliopit & säännöt, ja pääsykirjat yleensä, kannattaa kuitenkin opetella todella perinpohjin!

        Yliopiston sivuilta kyllä löytyy tietoa pääsykokeista, -vaatimuksista ja -kirjoista -etsimään vain!


      • Tuleekohan myöhässä
        kielten opiskelija kirjoitti:

        Suomen kieli EI OLE Helsingissäkään vapaa sivuaine.

        Ämmän englannilla on luultavasti turha kuvitella pääsevänsä sitä opiskelemaan, taso kun on melkoisen kova!

        Espanjakin on tietääkseni melko suosittu aine, mutta kun kerta olet Espanjassa vuoden asunut, hallitset kielen varmaan jo melko hyvin? Kieliopit & säännöt, ja pääsykirjat yleensä, kannattaa kuitenkin opetella todella perinpohjin!

        Yliopiston sivuilta kyllä löytyy tietoa pääsykokeista, -vaatimuksista ja -kirjoista -etsimään vain!

        Joo, jos aloittaja haluaa englantia opiskelemaan, niin suosittelen oleskelua (esim. au pair tms.) englanninkielisessä maassa ja valmennuskurssia kirjallisuuden lukemista. Voit myös pyrkiä lukemaan jotain kieliainetta ja ottaa englannin sivuaineeksi ja vaihtaa sitten. Kieliaine antaa pohjaa toiselle kielelle, esim. teorioissa päällekkäisyyksiä, ja sivuaineeksi oli ainakin minun helpompi saada enkku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe