Luovu kaikesta??

peksi691

Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, omalla tavallani. Yleensä jaksan rukoillakin ja kaikki ok.
Mutta tämä yksi juttu: "luovu kaikesta niin saat kaiken" askarruttaa aina vaan.

Että mitä häh? Siis 1) Jumala luo ihmisen, antaa sille elämän johon kuuluu koti työ perhe elinekeino jne.
2) Ja sitten määrää - tai ainakin Jeesus sanoo - että luovu kaikesta ennenkuin voit olla opetuslapseni.

Mitä ihmettä tää tarkoittaa? Miksi mun pitäisi esim. käsittää se niin että myyn talon, heitän perheen
kadulle, eroan töistä jne ennenkuin minut "suvaitaan" Jeesuksen porukoihin? Vai mitä ihmettä? Eikös kaikki
mitä meillä kullakin on, ole juuri Jumalan armosta saatuja asioita jotka ovat osa elämää? Miksi niistä
pitää jollain ihme konstilla luopua jotta ne saa sitten takaisin? Miten ne asiat muuttuvat muka?

Ei käsitä. Onko täällä viisaampia kommentoimaan? Kiitos etukäteen..

13

465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Uskon Jumalaan ja Jeesukseen, omalla tavallani. Yleensä jaksan rukoillakin ja kaikki ok.
      Mutta tämä yksi juttu: "luovu kaikesta niin saat kaiken" askarruttaa aina vaan.

Että mitä häh? Siis 1) Jumala luo ihmisen, antaa sille elämän johon kuuluu koti työ perhe elinekeino jne.
      2) Ja sitten määrää - tai ainakin Jeesus sanoo - että luovu kaikesta ennenkuin voit olla opetuslapseni.

Mitä ihmettä tää tarkoittaa? Miksi mun pitäisi esim. käsittää se niin että myyn talon, heitän perheen
      kadulle, eroan töistä jne ennenkuin minut "suvaitaan" Jeesuksen porukoihin? Vai mitä ihmettä? Eikös kaikki
      mitä meillä kullakin on, ole juuri Jumalan armosta saatuja asioita jotka ovat osa elämää? Miksi niistä
      pitää jollain ihme konstilla luopua jotta ne saa sitten takaisin? Miten ne asiat muuttuvat muka?

Ei käsitä. Onko täällä viisaampia kommentoimaan? Kiitos etukäteen.."

- käsittääkseni ja Raamatun kokonaisilmoituksen pohjalta voi vain sanoa, että on kysymys lienee tärkeysjärjestyksestä.

Jos joku asia, mikä tahansa, on tärkeämpi, kuin Jeesus, ei Jeesus voi käyttää häntä kovinkaan suurissa määrin, koska em.asiat estävät kokonaisvaltaisen seuraamisen. Perhe ja ms. asiat ovat tietysti tärkeitä ja heitä ei saa unohtaa, hyljätä, sillä joka perheensä hylkää, on uskotontakin pahempi, on kirjoitettu.

Jumala käytti esim Paavalia suuresti, koska hän oli Jeesukselle antautunut yksineläjä. Mikään side ei ollut esteenä Jeesuksen antamalle tehtävälle.

Luuk. 14:26

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

- Raamattu toisaalla kieltää vihaamasta, mutta Jeesus ei tarkoitanutkaan sillä saqnomallaan periaatteessa vihaamaista, vaan tärkeysjärjestystä, kun kokonaisilmoitusta seuraamme.

Ole rohkealla mielellä, olet silti Jeesuksen opetuslapsi omalla sarallasi, jokaisella meillä on omat tehtävämme, joihin Jeesus Pyhän Henkensä kautta meitä opettaa. Kaikilla ei voi olla esim Paavalin tehtävän kaltaisuutta, tuskin kellään muulla.

Tässä näin äkikseltään ajatuksia, lieneekö apua?

• <<<<

Jotkin raamatun kohdat otetaan kirjaimellisesti, joitakin ei. Miksi raamattu ei voisi olla yksiselitteinen, tulee paljon väärinkäsityksiä, ne saattavat olla jopa tuhoisia.
        Lukemattomat erilaiset seurakunnat ja lahkot perustuvat myös raamattuun, kuitenkin heidän oppinsa eroavat selkeästi toisistaan.

• JuPiKö
        <<<< kirjoitti:

Jotkin raamatun kohdat otetaan kirjaimellisesti, joitakin ei. Miksi raamattu ei voisi olla yksiselitteinen, tulee paljon väärinkäsityksiä, ne saattavat olla jopa tuhoisia.
        Lukemattomat erilaiset seurakunnat ja lahkot perustuvat myös raamattuun, kuitenkin heidän oppinsa eroavat selkeästi toisistaan.

"Miksi raamattu ei voisi olla yksiselitteinen..."

- Mun mielestäni ongelma on siinä että siihen suhtaudutaan liian palvovasti. Jos esim. Paavalin kirje efesolaisille miellettäisiin todellakin Paavalin kirjeeksi efeson seurakunnalle eikä "pyhäksi, aina oikeassa olevaksi Jumalan sanaksi" niin Raamattuun kirjoitetut asiat selkenisivät huomattavasti.

Kyllä Raamatusta sen löytää että Jeesus oli ylösnoussut Kristus, Jumalan Poika, vaikkei jokaista Raamattuun kirjoitettua lausetta ehdottomana totuutena pitäisikkään. Se taitaa ainakin Jupikön mielestä olla sen kirjan pohjimmainen sanoma.

Koko elämän kattavaksi ohjenuoraksi Raamattu on niin pitkä ja solmuinen että siitä tekee hyvin helposti myös hirttoköyden.

• ei huolta tästä

Kelpaat sellaisenaan, jos olet sydämmen uskossa, Jeesus vastasi sellaiselle joka halusi olla lähemmäs täydellisempää uskovaista, joten hän sanoi että siinä tapauksessa pitäisi luopua kaikesta ja seurata Häntä. Se ei ole vaatimus, vaan vastus sille joka halusi olla täydellinen uskovainen, koska sellaista ei taida olla olemassakaan, en tiedä onko edes munkki tai nunnaluostareissakaan?

• Ilmeisesti viittaat Lukkaan kohtaan Luuk.14:33? Jeesus on aijemmin kyseisessä tekstissä kertonut valaisevat esimerkit ja vertauskuvat suurista pidoista, rakentajasta ja kuninkaasta. Jeesuksen seuraaminen vaatii "täyssydämisyyden", mikään "puolittainen" ei kelpaa, eikä ole uskojalle itselleen hyväksi. Eli mikään asia ihmisen elämässä ei saa mennä uskon ja Jeesuksen edelle. Se mitä ihmisen sydämessä on ohjaa hänen elämää. Jos siellä on tärkeimpänä menestyksen ja omaisuuden tavoittelu, se on ihmisen "jumala". Tätä Jeesus ajaa takaa.

Raamattu ei kiellä etteikö uskovaisella saisi olla rahaa ja omaisuutta, hyvää virkaa ja muuta maallista hyvää. Ne ei vaan saa tulla elämän tärkeimmiksi asioiksi, ohi Jeesuksen. Tämä on mielestäni tässä kohdassa Jeesuksen opetuksen ydinajatus.

• ---

Omaisuus joka on tuottanut paljon pahaa mieltä ja aiheetonta vihaa, alkaa kyllästyttää. Omantunnon tähden on tehtävä oikeat ratkaisut, jos mahdollista.
      Vaikka tehdä testamentti jos sillä loppuu riitely.
      Työpaikassa voi joutua omantunnon ristiriitaan, silloin on luotettava Jumalaan ja lähdettävä sieltä pois, harva uskaltaa, yleensä pahaan vain sopeudutaan, jos on jo ennenkin mennyt pohja elämästä.
      Nykyään tuskin löytyy niin vilpittömiä uskiksia, että he jakavat kaiken keskenään.
      Jeesuksen aikaan usko merkitsi matkustamista, oli vaikea omistaa mitään, siihen aikaan myös oli keskinäinen rakkaus, oli itsestäänselvää, aina löytyi majapaikka uudessa evankeliointipaikassa.

• Lainaus: "myyn talon, heitän perheen kadulle, eroan töistä jne ennenkuin minut "suvaitaan" Jeesuksen porukoihin?"

Eiväthän nuo ole Jeesuksen porukoihin pääsemisen edellytyksiä! Porukaan pääseminen on varsin simppeliä:
      "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon." Matt 11:28
      Kun ottaa tämän kutsun vastaan ja lähtee täysillä Jeesuksen seuraan, on porukassa.

Eiväthän opetuslapsetkaan vaimojaan ja perheitään hylänneet!

Ja vielä ristilläkin Jeesus itse huolehti äidistään:
      "Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!" Sitten hän sanoi opetuslapselle: "Katso, äitisi!" Ja siitä hetkestä opetuslapsi otti hänet kotiinsa." Joh 19:26-27

Mutta ajan mittaan, kun Jumala vetää rakkaudellaan sinua yhä lähemmäs itseään, sinulle (kuten meille muillekin uskoville) voi kuitenkin käydä niin, että havaitset, että jokin asia elämässäsi alkaa muodostua epäjumalaksi, seikaksi, johon sinulla on rakkaussuhde, joka tulee tärkeämmäksi kuin suhteesi Jeesukseen ja jonka haluaisit kätkeä Jumalalta. Silloin voi olla edessä se tilanne, että sinun on heitettävä tuo epäjumala pois, jotta et alkaisi luisua pois Jeesuksen porukoista.

• peksi691

Haluan kiittää kaikkia vastanneita. Selvensi montaa asiaa itselleni, peilaten kiihkouskovaa
        lapsuuttani kotona nuoruuden raha/statushakuisuutta ja siihen liittyvää jatkuvaa
        menettämisen pelkoa. Pappi-isä jätti kun olin 11 jolloin Jumala "jätti" minut - siis omasta
        mielestäni. Mutta, taaksepäin katsoen niin ainahan Hän on mua kantanut eikä Jeesus
        ole koskaan unohtanut mua vaikka tälläinen maallinen p**ka olenkin. Nykyään rukoileminen
        ja kirkossa käynnit kantavat vaikka menettäisin kaiken. Siinä vastaus alkuperäiseen juttuuni.
        Tarvitsin näemmä vaan nettiseurakunnan apua tässä, mutta sitä vartenhan kai me kaikki
        täällä olemme, vertaisiamme varten ja Jeesus ohjaa koko jengiä. Amen.

• 17+15

Vanha ketju, mutta nostan ylös tällä kommentilla.

Luovu kaikesta mitä sinulla on, kertoo paljon enemmän kuin me usein ajattelemme sen tarkoittavan.
      Tähän tulee liittää myös tämä kohta, Ellei ihminen synny uudesti ylhäältä....
      On luovuttava vanhasta ihmisestä, vanhasta persoonasta, se mitä sinulla nyt on, sinun persoonasi, se on maailman muokkaama ja synnyttämä maailman mukaan toimiva persoona.
      Tämä on naulittava ristille kuolemaan, kärsimään pilkkaa.
      on tultavatyhjäksi siitä mitä sisällä nyt on, ja synnyttävä uudesti henkisesti Pyhästä hengestä joka on Mestarin sanoissa, sillä:"minun sanani ovat henki ja elämä".
      Tämä ei ole aina lyhyt prosessi, sormia näpäyttämällä ei synny uudesti tuosta vain.

Ensin on käytävä vanhojen tapojen ja uskomuksien kimppuun ja ne on kyseenalaistettava ja unohdettava, koska nämä uskomukset ja tavat saavat sinut käyttäytymään niinkuin käyttäydyt.
      Käy niitä kaikkia vastaan rohkeasti Jeesuksen voimalla "minä olen antanut teille voiman kaikkea vihollisen voimaa vastaan"

Tutki Jeesuksen opetuksia ja opi ymmärtämään ne, ja kun hänen opetuksensa pääsevät sisällesi oikein ymmärrettyinä, tunnet sen ilon lempeyden ja hyvyyden joka hänessä on ja joka tuo Pyhän hengen sisällesi.

Opit ymmärtämään Mestaria tulemalla hänen kaltaisekseen, eli tutki ensin hänen elämäänsä ja hänen elämänohjeitansa, sisäistä ne ja kaikki muukin avautuu sinulle.

älkää vastatko pahaan pahalla, antakaa anteeksi, tehkää niin kuin toivoisitte itsellennekin tehtävän jne.

siitä se lähtee kasvu, hitaasti mutta varmasti hyvissä käsissä ja oikeaa tietä.

:)

• ____

Luopuminen kaikesta voisi merkitä että laskee kätensä ettei kosta vihamiehelle, antaa asian olla.
      Monet sanovat kuinka vaikeaa on antaa anteeksi, asian tyhjäksi tekeminen helpottaa, ei se niin suurta ollut.
      Kun joku tuttava on ihan lähellä, pelkään edelleen hänen vihaansa josta hän ei lakkaa, koska se tuntuu demoniselta.
      Naiset eivät helposti lyö toisiaan, vaikka kuinka olisi kärsijän roolissa alkaa tuntea mielipahaa etteikö mitään voi tehdä. Vain toivoa että muut lakkaavat kuuntelemasta.
      Vähän pääsee eteenpäin näin ettei tunne vihaa, surusta toisen puolesta hankalampi.

• Aarteita taivaaseen

Miten ymmärtää Jeesuksen sanat siitä, että pitää jakaa omaisuus köyhille? Minusta liian moni kristitty kuitenkin sivuuttaa ne sanat täysin ja sanoo että on ok olla rikas ja menestyvä jne. Voiko uudestisyntynyt kristitty kerätä omaisuutta maan päälle, kun maailmassa on niin paljon hädänalaisia ihmisiä ja tarvetta? Lapsia ilman kotia ja ruokaa? Itse pohdin paljonkin, että mikä on hyväksyttävää omistamista. Minulla on perhe ja asumme vuokralla, mutta ajattelen että on ok omistaa kohtuuhintainen koti, kun jossain pitää asua kuitenkin. Ei niin että omaisuuden kerääminen ja hoito vie kaikki rahat ja sen tähden ei ole enää mitään mitä antaa tarvitseville. Tai että paisuttaa jatkuvasti pankkitiliä ja osakesalkkua eläkepäiviä varten.

• hellari...

Tunnen erään henkilön, veljen joka jätti "kaiken" jopa työn haun ja luopui työttömyyskorvauksestakin ja alkoi kuljeksia toisten uskovaisten nurkissa loisena asuen viikkoja muka toimien paikkakunnalla evankelistana. Tuli vian ihmisten oven taakse pyysi saada jäädä muutamaksi päiväksi ym.
      Ei missään nimessä kaikesta luopuminene takoita tuollaista ansiotyön, perheen ym. laiminlyömistä.
      Asia tarkoittaa sydämen luopumista kaikesta maallisesta. Kyllä moni lähetystyöntekijä on joutunut luopumaan jopa hyvästä palkasta, seurustelukumppanista (jos ei ole ollut uskossa tai ole ollut yhteistä kutsua), voi myös menettää vainojen kautta perheenjäseniä tai omaisuutta.
      Tarkoittanee, että vaikka ajallisesti joutuu maksamaan uksotaan uhreja niin ei silti katkeroidu Jumalalle.

• ........

Jeesus sanoi rikkaalle nuorukaiselle, koska hän ymmärsi kuka Jeesus on, luovu kaikesta ja seuraa minua. Nuorukainen ajatteli tuossa on Messias mutta ei silti totellut käskyä, vaan meni pois murheellisena.
      En luopuisi viimeisestä kaverin hyväksi koska tiedän etten itse saisi mistään vippiä.
      Kykyjeni mukaan auttaisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      135
      6191
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      57
      4386
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      59
      2861
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2808
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1885
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1544
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      35
      1427
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      26
      1427
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      31
      1251
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1161
    Aihe