Hampaat "liikkuu"

nnell

Hei kaikki!
Auttakaa ken osaatte tämän vaivan kanssa. Olen siis 17-vuotias, ja tuntuu kuin kaksi etuhammastani lähtisivät pian irti. Ne naksuvat ja loksahtelevat aina kun nielaisen. Samalla tuntuu, että koko hammas saattaa lähteä irti. Olen nyt ollut pari kertaa muutaman viikon sisään hammaslääkärissä, mutta en ole kysynyt että mitä tämä voisi olla. Tuskin mitään vakavaa, sillä kyllähän he sen olisivat huomanneet. Joten pyydän, että vastaatte tähän ja autatte :))))

19

11494

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkklkl

Täältä saat ilmaisia neuvoja, muuta kannattaa varmaan jotain maksaakin kun hampaat on kysymyksessä.
      Älä heiluttele hampaitasi sormin, ne voi irrotakin. Vanhempana hampaat ovat lujemmin kiinni.

• En heiluttele ollenkaan. Ei ne silleen heilu vaan tuntuu siltä että ne loksahtavat pois paikoiltaa yms vaikka näin ei olekaan.

• Kepa77

Älä tosiaan liikuttele itse hampaitasi. Ensi tilassa yksityiseen hammaslääkäriin tutkittavaksi. Hampaan ei kuulu heilua. Mitä tahansa onkin syynä, saa varmasti hoidettua.

• En niitä heilutelekaan (: Hammaslääkäri olisi varmasti sanonut jos olisi jotain vakavaa kyseessä! :)

• *TheRoad*
        nnell kirjoitti:

En niitä heilutelekaan (: Hammaslääkäri olisi varmasti sanonut jos olisi jotain vakavaa kyseessä! :)

Kannattaa kuitenkin mainita hammaslääkärille asiasta. Oletko vielä menossa hammaslääkärille lähiaikoina?

• *TheRoad* kirjoitti:

Kannattaa kuitenkin mainita hammaslääkärille asiasta. Oletko vielä menossa hammaslääkärille lähiaikoina?

Juu kyllä ajattelin mainita (: äsken koitin varovasti yhtä etuhammastani ja se heilui aika pahasti. Olen menossa lokakuussa hlääkäriin (:

• --..

Mulla on sama juttu, yleensä ainakin syömisen jälkeen ne tuntuu oudolta ja sitten jotenkin hassusti "loksahtaa" paikoilleen.. Pelottaa hammaslääkäri niin kovasti, etten ole saanut aikaiseksi soitettua sinne edes vielä..

• hammashoitsuopisk.

Tuskin kyseessä on mitään kovin vakavaa, varsinkin jos olet käynyt hammaslääkärillä useasti lähiaikoina eikä hän ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Yleensä hammaslääkäri käynnillä, lääkäri tutkii suun yleisilmeen kuitenkin melko perinpohjin.. ja varsinkin jos ikenissäsi ei ole mitään tulehduksia tms, tuskin kyse on ainakaan mistään vakavasta.
      Noin nuorella aika harvoin mitään paroakaan on kovin mittavassa määrin, ja jos kyse on vain hampaiden heilumisesti, ni tuskin on syytä huoleen.. Tosin asiasta kannattaa lääkärille mainita, niin hän voi arvioida tilanteen tarkemmin.. :)

• dsegreu

Itsellä oli sama kokemus,, tuntui että hammas liikkuu jotenkin sijoillaan jollakin tavalla,, ajoittain kipeäkin. Ulkoisesti siinä ei näy mitään. Lopulta selvisi että hammas oli (kyseessä juurihoidettu hammas) oli saanut halkeamia, osa niin syviä, että hammas on poistettava,,

• Välttämättä irti ole lähdössä. Asia on niin, että ihminen käyttää hampaitaan pääasiassa syömiseen. Voit toki pyytää poistamaan ne, jos se kiusaa sinua.

• ärsyttävää

mulla kans ollut samanlaista, yks hammas välilä selkeästi lonksuu ja etuhampaat ikäänkun kinnais ja jos esim.kynnellä koitan ottaa välistä jotain pois räksähtää tms.liikahtaa.. mulle purentahammaslääkäri vaan sanoi että no kyllä hampaat kaikilla vähän liikkuu. ei silti paljon lohduta kun se on uus juttu,ei mun mielestä tällästä kuuluis olla! mul on myös puutuneet noi etuhampaat vähän väliä

• the_road

Lakkaa höpisemästä sekavia! =/

• todellista totta
        the_road kirjoitti:

Lakkaa höpisemästä sekavia! =/

Ai mitä sekavia?

• the_road
        todellista totta kirjoitti:

Ai mitä sekavia?

" Ai mitä sekavia? "

Tarkoitin tietysti tuota nimimerkin "ramipussinen" kommenttia. Eikö se aika sekavaa höpinää ole??

• koskahan loppus
        the_road kirjoitti:

" Ai mitä sekavia? "

Tarkoitin tietysti tuota nimimerkin "ramipussinen" kommenttia. Eikö se aika sekavaa höpinää ole??

jep,aattelin jo että tarkotit sitä että kun hampaat liikkuu ja lonksuu ;)
        Kuulemma purannallisesta asiasta olis kyse,hml sanoi mulle.
        mun tilanteessa vissiin lihasjännitys muuttaa sitä niin kokoajan että
        saa aikaan vaikka mitä mutta kestänyt jo 8kk!

• the_road
        koskahan loppus kirjoitti:

jep,aattelin jo että tarkotit sitä että kun hampaat liikkuu ja lonksuu ;)
        Kuulemma purannallisesta asiasta olis kyse,hml sanoi mulle.
        mun tilanteessa vissiin lihasjännitys muuttaa sitä niin kokoajan että
        saa aikaan vaikka mitä mutta kestänyt jo 8kk!

No enhän mä sinua tarkottanut =) Ihan asiallisia viestejä oot lähettänyt.

Kyllähän hampaat kaikilla heiluu/joustaa ihan vähän, mutta se on kyllä yleensä niin lievää, ettei itse edes huomaa. Purentakin muuttuu ajan kuluessa kaikilla ja kaikenikäisillä hiukan, eli hampaat siirtyvät. Mutta kyllähän tuossa jotain on jos noin paljon heiluvat, ei ihan normaalia.

Joo, mullakin kävi mielessä että olisi jotain purentaan liittyvää ehkä. Narskutteletko tai puretko hampaita tiukasti yhteen?? Yöllä tai päivällä? Meinaan, että olisiko siinä syy lihasjännitykseen?

• ressaa kovasti
        the_road kirjoitti:

No enhän mä sinua tarkottanut =) Ihan asiallisia viestejä oot lähettänyt.

Kyllähän hampaat kaikilla heiluu/joustaa ihan vähän, mutta se on kyllä yleensä niin lievää, ettei itse edes huomaa. Purentakin muuttuu ajan kuluessa kaikilla ja kaikenikäisillä hiukan, eli hampaat siirtyvät. Mutta kyllähän tuossa jotain on jos noin paljon heiluvat, ei ihan normaalia.

Joo, mullakin kävi mielessä että olisi jotain purentaan liittyvää ehkä. Narskutteletko tai puretko hampaita tiukasti yhteen?? Yöllä tai päivällä? Meinaan, että olisiko siinä syy lihasjännitykseen?

Kiskot on ollu käytössä jo kohta 6kk ja oireita yhä ja edelleen :/
        varsinaisesti narskuttamista en ole koskaan havainnut mutta hampaiden
        tiukkaa yhteenpuremista kylläkin.. siihen olen tosin viimeset puoli vuotta
        kiinnittänyt huomiota enkä enää tehnyt ainakaan hereillä ollessa.. luulis jo
        oireiden pikkuhiljaa häviävän.. sain uudet kiskot pari viikkoa sitten mutten ole
        pystynyt niitä käyttämään,tällä viikolla vihdoin meen niitä hiotuttamaan..
        meinaa hulluks tulla näiden oireiden kanssa :( alkoi kai loppuraskaudessa ja sillon
        hiottiin aina yhtä hammasta joka aina rupes kanttaamaan.. sitten poistettiin heti
        synnytyksen jälkeen viisuri ja siitä vasta hermokivut alkoikin..sitten juurihoitoa
        viereiseen hampaaseen. sitten toiselta puolelta viisuri pois kun oli vähän poikittain ja
        kivut siirtyi sinnekin. sitten niitä olikin molemmin puolin. Tänä aikana siis pari juurihoitoa,
        ei mätää.. ilmeisesti hermot menny puremisen takia (?). niin tai näin nyt on sitten etuhammas
        vähän liikkunut eteenpäin ja hitusen toisen yläetuhampaan päälle.. ja ikävän tuntunen.
        muutenkin vaikka mitä outoja tuntemuksia. kumpa nyt rauhottus!

• kkkss
        ärsyttävää kirjoitti:

mulla kans ollut samanlaista, yks hammas välilä selkeästi lonksuu ja etuhampaat ikäänkun kinnais ja jos esim.kynnellä koitan ottaa välistä jotain pois räksähtää tms.liikahtaa.. mulle purentahammaslääkäri vaan sanoi että no kyllä hampaat kaikilla vähän liikkuu. ei silti paljon lohduta kun se on uus juttu,ei mun mielestä tällästä kuuluis olla! mul on myös puutuneet noi etuhampaat vähän väliä

Kuulemma ruokavaliollakin merkitystä hampaiden suussa pysymiseen reikiintymisen estämiseen. Tarkistakaa että saatte vitamiiineja ja hivenaineita monipuolisesti, erityisesti D-vitamiinia, kalaöljyä, c-vit. yms.

• pönttöpääukkeli
        ressaa kovasti kirjoitti:

Kiskot on ollu käytössä jo kohta 6kk ja oireita yhä ja edelleen :/
        varsinaisesti narskuttamista en ole koskaan havainnut mutta hampaiden
        tiukkaa yhteenpuremista kylläkin.. siihen olen tosin viimeset puoli vuotta
        kiinnittänyt huomiota enkä enää tehnyt ainakaan hereillä ollessa.. luulis jo
        oireiden pikkuhiljaa häviävän.. sain uudet kiskot pari viikkoa sitten mutten ole
        pystynyt niitä käyttämään,tällä viikolla vihdoin meen niitä hiotuttamaan..
        meinaa hulluks tulla näiden oireiden kanssa :( alkoi kai loppuraskaudessa ja sillon
        hiottiin aina yhtä hammasta joka aina rupes kanttaamaan.. sitten poistettiin heti
        synnytyksen jälkeen viisuri ja siitä vasta hermokivut alkoikin..sitten juurihoitoa
        viereiseen hampaaseen. sitten toiselta puolelta viisuri pois kun oli vähän poikittain ja
        kivut siirtyi sinnekin. sitten niitä olikin molemmin puolin. Tänä aikana siis pari juurihoitoa,
        ei mätää.. ilmeisesti hermot menny puremisen takia (?). niin tai näin nyt on sitten etuhammas
        vähän liikkunut eteenpäin ja hitusen toisen yläetuhampaan päälle.. ja ikävän tuntunen.
        muutenkin vaikka mitä outoja tuntemuksia. kumpa nyt rauhottus!

voivoivvoivoiv

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2273
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      304
      1234
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      949
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      716
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      642
    Aihe