Olen palailemassa pitkäksi venyneeltä Keski-Euroopan komennukselta takaisin Suomeen (toivottavasti) jouluksi. Jouduin sillä välin rekisteröimään Suomen kilvissä olleen autoni Saksan kilpiin.
Enhän joudu maksaa autoveroa uudelleen kun rekisteröin saman auton uudelleen Suomessa? Kaiken järjen mukaan en, mutta ajattelin kysyä jos täällä on asioista paremmin perillä olevia.
Auto sinänsä on vanha eikä siitä kai menisi edes paljon veroa (VW Golf vm. 1993), mutta paperityössä on aina oma hässäkkänsä. Ehkä melkein samalla vaivalla myisi tämän Puolaan ja ostaisi jonkun toisen kotteron tilalle, mutta en viitsi kun auto nyt kuitenkin on hyvässä kunnossa eikä kotopuolessa tule paljon ajettua.
Eli riittääkö rekisteröintikatsastus ja asia on sillä selvä?
Uudelleen rekisteröinti Suomessa
9
1273
Vastaukset
- Tarkista akesta
autosi Suomen rekisteristä? Jos et ole, mitään rekisteröintikatsastusta ei tarvita. Ruuvaat vain takakontissa olevat suomikilvet paikoilleen.
Jos taasen olet poistanut auton Suomen rekisteristä, riittää rekisteröintikatsastus. Autoveroa ei tarvi enää maksaa uudestaan. Tilannehan on samansuuntainen kun auto poistetaan Suomen rekisteristä esim. kolarivaurion takia. Auto voidaan tällöin rekisteröidä jopa samoilla rekisteritunnuksilla (mikäli vielä vapaana).- Komennusinssi
Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.
No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa. - PekkaPut
Komennusinssi kirjoitti:
Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.
No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa."Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus."
Auto ei voi olla kahden maan rekisterissä samaan aikaan,eikä sillä voi olla siis kaksia rekisteritunnuksia eri EU maissa.
"No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa. "
No , jos oikein onnettomasti käy , niin milläs todistat että autostasi on aikoinaan autovero maksettu ? Ake:lla (TraFi) ei ole tietoa siitä , onko autovero maksettu ja/tai onko sitä kenties maastaviennin yhteydessä palautettu , jolloin verovelvollisuus palaa jälleen rekisteröitäessä. Tullilta pitäisi toki löytyä verokuitti tai he voivat antaa luvan rekisteröintiiin (autovero siis maksettu) mutta eipä olisi ensimmäinen kerta jos hukkaavat tietoa. Autoverohan on siitä hassu vero , että maksajalle ei veron maksusta jää minkäänlaista tosisetta. Tässä suhteessa tuontiautot ovat hyviä. Veron maksaja saa mustaa valkoisella maksetusta autoverosta. - Komennusinssi
PekkaPut kirjoitti:
"Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus."
Auto ei voi olla kahden maan rekisterissä samaan aikaan,eikä sillä voi olla siis kaksia rekisteritunnuksia eri EU maissa.
"No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa. "
No , jos oikein onnettomasti käy , niin milläs todistat että autostasi on aikoinaan autovero maksettu ? Ake:lla (TraFi) ei ole tietoa siitä , onko autovero maksettu ja/tai onko sitä kenties maastaviennin yhteydessä palautettu , jolloin verovelvollisuus palaa jälleen rekisteröitäessä. Tullilta pitäisi toki löytyä verokuitti tai he voivat antaa luvan rekisteröintiiin (autovero siis maksettu) mutta eipä olisi ensimmäinen kerta jos hukkaavat tietoa. Autoverohan on siitä hassu vero , että maksajalle ei veron maksusta jää minkäänlaista tosisetta. Tässä suhteessa tuontiautot ovat hyviä. Veron maksaja saa mustaa valkoisella maksetusta autoverosta.Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.
Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.
Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :) - Komennusinssi
Komennusinssi kirjoitti:
Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.
Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.
Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :)"Soitin tutulle tullimiehelle"
Niin siis kyseessä oli katsastusmies eikä tullimies. - on hyvä elää
Komennusinssi kirjoitti:
Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.
Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.
Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :)"Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti."
Näin oli ennen mutta nyt on nyt. Mikään ei ole tässä veroparatiisissä (verottajan siis) ole varmempaa kuin autoverolakien vuosittaiset muutokset. 1.1.2010 lähtien on ollut mahdollista saada autoverosta palautusta nimenomaan ulkomaille vietäessä ja sinne rekisteröidessä. Täten ei voida enää sanoa varmaksi , että Suomen vanha rekisteriote olisi riittävä dokumentti täällä auton uudelleen rekisteröintiin ilman veron maksua. TraFi:lla ei ole tietoja autoverojen maksusta. Ja tulli on nykyisin sellainen sekametelisoppa , ettei hyvä tosi, ei olisi mikään ihme vaikka värmestelmästä puuttuisi runkonumeroiden perusteella maksettuja verotietoja enemmänkin. Jotain tullin tietojärjestelmien tasosta voi päätellä siitä , että siellä huseraa kavereita niiden parissa , joille solujen kopionti oikein excelillä on vuosien saatossa tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia. - Komennusinssi
on hyvä elää kirjoitti:
"Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti."
Näin oli ennen mutta nyt on nyt. Mikään ei ole tässä veroparatiisissä (verottajan siis) ole varmempaa kuin autoverolakien vuosittaiset muutokset. 1.1.2010 lähtien on ollut mahdollista saada autoverosta palautusta nimenomaan ulkomaille vietäessä ja sinne rekisteröidessä. Täten ei voida enää sanoa varmaksi , että Suomen vanha rekisteriote olisi riittävä dokumentti täällä auton uudelleen rekisteröintiin ilman veron maksua. TraFi:lla ei ole tietoja autoverojen maksusta. Ja tulli on nykyisin sellainen sekametelisoppa , ettei hyvä tosi, ei olisi mikään ihme vaikka värmestelmästä puuttuisi runkonumeroiden perusteella maksettuja verotietoja enemmänkin. Jotain tullin tietojärjestelmien tasosta voi päätellä siitä , että siellä huseraa kavereita niiden parissa , joille solujen kopionti oikein excelillä on vuosien saatossa tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia.Tuntuu hassulta, mutta hyvä tietää tuo veronpalautuskäytäntö. Autoni kuitenkin rekisteröitiin Saksassa jo viime vuoden alkupuolella. En tiedä onko tällä merkitystä. Sittenpähän näkee.
Viranomaisten toiminnan taso on kyllä sitä tasoa että huh huh, yksityisellä sektorilla ei tulisi kuuloonkaan. Tullissa tiedetään todella vähän tai ainakin ei olla kovin alttiita neuvomaan autoverotusasioissa. Heitä ei kiinnosta koko homma pätkän vertaa, heidän ydintoimintaansa on konttien tullaaminen ja heroiinin kaivaminen perseestä. AKE on sitten oma lukunsa.
Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan. - se on
Komennusinssi kirjoitti:
Tuntuu hassulta, mutta hyvä tietää tuo veronpalautuskäytäntö. Autoni kuitenkin rekisteröitiin Saksassa jo viime vuoden alkupuolella. En tiedä onko tällä merkitystä. Sittenpähän näkee.
Viranomaisten toiminnan taso on kyllä sitä tasoa että huh huh, yksityisellä sektorilla ei tulisi kuuloonkaan. Tullissa tiedetään todella vähän tai ainakin ei olla kovin alttiita neuvomaan autoverotusasioissa. Heitä ei kiinnosta koko homma pätkän vertaa, heidän ydintoimintaansa on konttien tullaaminen ja heroiinin kaivaminen perseestä. AKE on sitten oma lukunsa.
Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan."Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan."
Nooh ... Täällä on säädetty tullin kanssa pienempienkin summien takia jo useita vuosia , 15-20 virkamiestuntiin saa helposti lisätä 0 perään , vaikka nolla ei olekaan mitään.
Yhä edelleenkään ei tiedä kuka nuo summat tulee loppuviimeksi maksamaan. Ja kaiken huippuna valtiolle on ensimäisen kierroksen (5v) epäselvää sekin , kuka on edes maksanut ja kenelle. - kiki.
Komennusinssi kirjoitti:
Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.
No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa.Kerropa se autosi SUOMALAINEN rekisteritunnus, niin katsotaan tuolta ohjelmasta mitä tietoa siitä löytyy, uskoisin että löytyy samat tiedot kuin lähtiessäkin, mutta rekkareille on eri vaihtoehtoja 21902076 kappaletta, niin en viitsi lähteä ARPOMAAN tota tunnusta...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883