Uudelleen rekisteröinti Suomessa

Komennusinssi

Olen palailemassa pitkäksi venyneeltä Keski-Euroopan komennukselta takaisin Suomeen (toivottavasti) jouluksi. Jouduin sillä välin rekisteröimään Suomen kilvissä olleen autoni Saksan kilpiin.

Enhän joudu maksaa autoveroa uudelleen kun rekisteröin saman auton uudelleen Suomessa? Kaiken järjen mukaan en, mutta ajattelin kysyä jos täällä on asioista paremmin perillä olevia.

Auto sinänsä on vanha eikä siitä kai menisi edes paljon veroa (VW Golf vm. 1993), mutta paperityössä on aina oma hässäkkänsä. Ehkä melkein samalla vaivalla myisi tämän Puolaan ja ostaisi jonkun toisen kotteron tilalle, mutta en viitsi kun auto nyt kuitenkin on hyvässä kunnossa eikä kotopuolessa tule paljon ajettua.

Eli riittääkö rekisteröintikatsastus ja asia on sillä selvä?

9

1280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarkista akesta

      autosi Suomen rekisteristä? Jos et ole, mitään rekisteröintikatsastusta ei tarvita. Ruuvaat vain takakontissa olevat suomikilvet paikoilleen.

      Jos taasen olet poistanut auton Suomen rekisteristä, riittää rekisteröintikatsastus. Autoveroa ei tarvi enää maksaa uudestaan. Tilannehan on samansuuntainen kun auto poistetaan Suomen rekisteristä esim. kolarivaurion takia. Auto voidaan tällöin rekisteröidä jopa samoilla rekisteritunnuksilla (mikäli vielä vapaana).

      • Komennusinssi

        Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.

        No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa.


      • PekkaPut
        Komennusinssi kirjoitti:

        Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.

        No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa.

        "Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus."

        Auto ei voi olla kahden maan rekisterissä samaan aikaan,eikä sillä voi olla siis kaksia rekisteritunnuksia eri EU maissa.

        "No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa. "

        No , jos oikein onnettomasti käy , niin milläs todistat että autostasi on aikoinaan autovero maksettu ? Ake:lla (TraFi) ei ole tietoa siitä , onko autovero maksettu ja/tai onko sitä kenties maastaviennin yhteydessä palautettu , jolloin verovelvollisuus palaa jälleen rekisteröitäessä. Tullilta pitäisi toki löytyä verokuitti tai he voivat antaa luvan rekisteröintiiin (autovero siis maksettu) mutta eipä olisi ensimmäinen kerta jos hukkaavat tietoa. Autoverohan on siitä hassu vero , että maksajalle ei veron maksusta jää minkäänlaista tosisetta. Tässä suhteessa tuontiautot ovat hyviä. Veron maksaja saa mustaa valkoisella maksetusta autoverosta.


      • Komennusinssi
        PekkaPut kirjoitti:

        "Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus."

        Auto ei voi olla kahden maan rekisterissä samaan aikaan,eikä sillä voi olla siis kaksia rekisteritunnuksia eri EU maissa.

        "No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa. "

        No , jos oikein onnettomasti käy , niin milläs todistat että autostasi on aikoinaan autovero maksettu ? Ake:lla (TraFi) ei ole tietoa siitä , onko autovero maksettu ja/tai onko sitä kenties maastaviennin yhteydessä palautettu , jolloin verovelvollisuus palaa jälleen rekisteröitäessä. Tullilta pitäisi toki löytyä verokuitti tai he voivat antaa luvan rekisteröintiiin (autovero siis maksettu) mutta eipä olisi ensimmäinen kerta jos hukkaavat tietoa. Autoverohan on siitä hassu vero , että maksajalle ei veron maksusta jää minkäänlaista tosisetta. Tässä suhteessa tuontiautot ovat hyviä. Veron maksaja saa mustaa valkoisella maksetusta autoverosta.

        Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.

        Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.

        Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :)


      • Komennusinssi
        Komennusinssi kirjoitti:

        Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.

        Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.

        Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :)

        "Soitin tutulle tullimiehelle"

        Niin siis kyseessä oli katsastusmies eikä tullimies.


      • on hyvä elää
        Komennusinssi kirjoitti:

        Soitin tutulle tullimiehelle jolta olin aiemmin kysynyt neuvoa auton rekisteröinnistä Saksassa, eli mitä se Suomen päässä tarkoittaa. Ei voi kuulemma tosiaan olla kahden maan rekisterijärjestelmässä samanaikaisesti. Mutta kun autovero on kertaalleen maksettu, uutta veroa ei peritä.

        Onhan minulla kuitenkin vanha rekisteriote josta näkyy että auto on ollut Suomen kilvissä. Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti. Ja vaikka sitä ei olisi, luulisi valmistusnumeron olevan edelleen jossain tietokannassa.

        Kyseinen tuttu katsastusmies oli jotenkin automaattisesti olettanut että koska kerran menin Saksaan, hommaisin sieltä uuden auton ensi tilassa ja uhkasi seuraavassa katsastuksessa lyödä lekalla reiän vanhan volkkarini pohjaan, jos en osta Saksasta uudempaa autoa. :)

        "Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti."

        Näin oli ennen mutta nyt on nyt. Mikään ei ole tässä veroparatiisissä (verottajan siis) ole varmempaa kuin autoverolakien vuosittaiset muutokset. 1.1.2010 lähtien on ollut mahdollista saada autoverosta palautusta nimenomaan ulkomaille vietäessä ja sinne rekisteröidessä. Täten ei voida enää sanoa varmaksi , että Suomen vanha rekisteriote olisi riittävä dokumentti täällä auton uudelleen rekisteröintiin ilman veron maksua. TraFi:lla ei ole tietoja autoverojen maksusta. Ja tulli on nykyisin sellainen sekametelisoppa , ettei hyvä tosi, ei olisi mikään ihme vaikka värmestelmästä puuttuisi runkonumeroiden perusteella maksettuja verotietoja enemmänkin. Jotain tullin tietojärjestelmien tasosta voi päätellä siitä , että siellä huseraa kavereita niiden parissa , joille solujen kopionti oikein excelillä on vuosien saatossa tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia.


      • Komennusinssi
        on hyvä elää kirjoitti:

        "Kilpiinhän sitä ei edes saa, jos veroa ei ole suoritettu. Rekisteriotteen pitäisi olla riittävä dokumentti."

        Näin oli ennen mutta nyt on nyt. Mikään ei ole tässä veroparatiisissä (verottajan siis) ole varmempaa kuin autoverolakien vuosittaiset muutokset. 1.1.2010 lähtien on ollut mahdollista saada autoverosta palautusta nimenomaan ulkomaille vietäessä ja sinne rekisteröidessä. Täten ei voida enää sanoa varmaksi , että Suomen vanha rekisteriote olisi riittävä dokumentti täällä auton uudelleen rekisteröintiin ilman veron maksua. TraFi:lla ei ole tietoja autoverojen maksusta. Ja tulli on nykyisin sellainen sekametelisoppa , ettei hyvä tosi, ei olisi mikään ihme vaikka värmestelmästä puuttuisi runkonumeroiden perusteella maksettuja verotietoja enemmänkin. Jotain tullin tietojärjestelmien tasosta voi päätellä siitä , että siellä huseraa kavereita niiden parissa , joille solujen kopionti oikein excelillä on vuosien saatossa tuottanut ylitsepääsemättömiä ongelmia.

        Tuntuu hassulta, mutta hyvä tietää tuo veronpalautuskäytäntö. Autoni kuitenkin rekisteröitiin Saksassa jo viime vuoden alkupuolella. En tiedä onko tällä merkitystä. Sittenpähän näkee.

        Viranomaisten toiminnan taso on kyllä sitä tasoa että huh huh, yksityisellä sektorilla ei tulisi kuuloonkaan. Tullissa tiedetään todella vähän tai ainakin ei olla kovin alttiita neuvomaan autoverotusasioissa. Heitä ei kiinnosta koko homma pätkän vertaa, heidän ydintoimintaansa on konttien tullaaminen ja heroiinin kaivaminen perseestä. AKE on sitten oma lukunsa.

        Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan.


      • se on
        Komennusinssi kirjoitti:

        Tuntuu hassulta, mutta hyvä tietää tuo veronpalautuskäytäntö. Autoni kuitenkin rekisteröitiin Saksassa jo viime vuoden alkupuolella. En tiedä onko tällä merkitystä. Sittenpähän näkee.

        Viranomaisten toiminnan taso on kyllä sitä tasoa että huh huh, yksityisellä sektorilla ei tulisi kuuloonkaan. Tullissa tiedetään todella vähän tai ainakin ei olla kovin alttiita neuvomaan autoverotusasioissa. Heitä ei kiinnosta koko homma pätkän vertaa, heidän ydintoimintaansa on konttien tullaaminen ja heroiinin kaivaminen perseestä. AKE on sitten oma lukunsa.

        Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan.

        "Mutta lohdutuksena voin sanoa että aikamoista säätämistä se on välillä Saksassakin. Kokemus puhuu. Alle sadan euron asiasta jouduin ravaamaan pari kertaa virastossa, kirjoittelemaan selvityksiä ja käymään puhelinkeskusteluja. Arvioni on että kuluttivat siihen noin 15-20 miestyötuntia. Tuskin rivivirkamiesten palkat mitään häävejä ovat Saksassakaan, mutta veikkaan että asian vatvominen tuli maksamaan heille enemmän kuin se 91 euroa ja rapiat mistä oli kysymys. Ja jota en kaiken lisäksi loppukädessä joutunut maksamaan."

        Nooh ... Täällä on säädetty tullin kanssa pienempienkin summien takia jo useita vuosia , 15-20 virkamiestuntiin saa helposti lisätä 0 perään , vaikka nolla ei olekaan mitään.
        Yhä edelleenkään ei tiedä kuka nuo summat tulee loppuviimeksi maksamaan. Ja kaiken huippuna valtiolle on ensimäisen kierroksen (5v) epäselvää sekin , kuka on edes maksanut ja kenelle.


      • kiki.
        Komennusinssi kirjoitti:

        Voiko auto tosiaan olla kahden maan kilvissä samanaikaisesti? Kuvittelin että auton joutuu joka tapauksessa poistamaan Suomen kilvistä ja lähetin kilvet takaisin. Pahus.

        No pääasia että autoveroa ei siis tarvitse maksaa uudestaan ja saan koslan helposti taas käyttööni Suomessa.

        Kerropa se autosi SUOMALAINEN rekisteritunnus, niin katsotaan tuolta ohjelmasta mitä tietoa siitä löytyy, uskoisin että löytyy samat tiedot kuin lähtiessäkin, mutta rekkareille on eri vaihtoehtoja 21902076 kappaletta, niin en viitsi lähteä ARPOMAAN tota tunnusta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2265
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1978
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1529
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1377
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1076
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      997
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      116
      759
    Aihe