Lyhyestä virsi kaunis: Kerro mitkä ovat sinun mielestä urheiluauton kriteerit!
Vapaamuotoista kommenttia. Ei väittelytiä, sillä nyt on kyse mielipiteistä.
Kerro mikä on mielestäsi urheiluauto, ja mikä ei. Mitkä ovat kriteerit? Miten määritellään urheiluauto? Esimerkkejä saa antaa.
Kiitos ja hyvää vappua!
-Poju
Urheiluauto?
37
3075
Vastaukset
- Poju
Niin tosiaan, piti vielä yks asia sanoa, mutta unohdin.
Eli tuo auto, joka on kovasti jakanut mielipiteitä. Honda Type R! Onko se mielestäsi urheiluauto? Miksi? Miksi ei?
Tuosta on hyvä lähteä :)
Kertokaa mielipiteenne!!- Pakkasrouva
Kellään en tietääkseni ole tuota Typerää nähnyt, enkä ole bongannut kirjoituksia (siis muita kuin mitä täällä ja Jippiissä autonerot kertovat) siitä. Eli en osaa sanoa juuta enkä jaata siihen.
Unohdin muuten esimerkkini tuosta aiemmasta kommentistani. Urheiluauto: Mustang, Viper jne. Urheiluauto ei ainakaan ole 150 heppanen esim. audin farmari. Eikä Smart. ;) - V.K
Tuon täysin turhan lisäyksen olisit voinut tosiaan unohtaa, etkö saa tarpeeksesi Honda-palstan teinien kinaamisesta, pitääkö täälläkin jauhaa tuota samaa saissia???
No syötetään nyt trollia, toivottavasti tulee hyvä mieli.
Jos nyt tarkoitat tällä "Honda Type R!" -mallilla Civicciä niin kukakohan sitä on urheiluautoksi väittänyt.
Honda???,,,ei
ostajat???,,,ei
myyjät???,,,ei
autoista jotain ymmärtävät???,,,ei
Hondattomat dissaajat ja teiniflamettajat???....nyt taisi osua oikeaan.
Etuvetoinen, koriltaan perheauton mallinen auto neljällä sylinterillä ei ole urheiluauto vaikka siinä olisi tuhat hevosvoimaa.
Tämä on faktaa eikä taatusti ole "kovasti jakanut mielipiteitä".
Jos haluat keskustelua urheiluautoista, unohda CTR tai jauha tuota p****** Hondan merkkipalstalla tai Jippiin laadukkaalla foorumilla, sieltä löydät varmasti tasoistasi seuraa poju. - Poju
V.K kirjoitti:
Tuon täysin turhan lisäyksen olisit voinut tosiaan unohtaa, etkö saa tarpeeksesi Honda-palstan teinien kinaamisesta, pitääkö täälläkin jauhaa tuota samaa saissia???
No syötetään nyt trollia, toivottavasti tulee hyvä mieli.
Jos nyt tarkoitat tällä "Honda Type R!" -mallilla Civicciä niin kukakohan sitä on urheiluautoksi väittänyt.
Honda???,,,ei
ostajat???,,,ei
myyjät???,,,ei
autoista jotain ymmärtävät???,,,ei
Hondattomat dissaajat ja teiniflamettajat???....nyt taisi osua oikeaan.
Etuvetoinen, koriltaan perheauton mallinen auto neljällä sylinterillä ei ole urheiluauto vaikka siinä olisi tuhat hevosvoimaa.
Tämä on faktaa eikä taatusti ole "kovasti jakanut mielipiteitä".
Jos haluat keskustelua urheiluautoista, unohda CTR tai jauha tuota p****** Hondan merkkipalstalla tai Jippiin laadukkaalla foorumilla, sieltä löydät varmasti tasoistasi seuraa poju.Ei ollut missään tapauksessa tarkoitus provoilla tai alkaa kinaa! Toi oli mun mielestä vaan tosi hyvä esimerkki siitä, miten hankala on määritellä urheiluauto. Just toi Type R on sellanen, että jotkut pitää sitä ihan täysin urheiluautona, toiset ei alkuunkaan.
Ni sen tähden pistin.
Ei ollut tarkoitus saada mitään kinaa aikaseksi. - J..
Eikös Honda tee pieniä perheautoja?
- Pakkasrouva
Ehkä kakspaikkasuus (tai nimellinen nelipaikkaisuus) olisi se yksi olennaisimmista kriteereistä. Tietysti myös voimaa, vääntöä ja sen sellaista täytyy löytyä, joku 100 heppanen ei siis ole lähelläkään urheiluautoa. Ja urheilullinen ulkomuoto! =) Siis virtaviivainen, sporttinen ja sen pitää luoda katsojalle kuva vauhdista.
Moottorista täytyy lähteä mörinää, ei mitään teinicorollan pihinöitä, vaan valtavan voiman uhoa päästä vapaaksi.
Avomalli on yksi keino saada auto näyttämään jotenkin urheilulliselta, mutta joissain malleissa/ merkeissä se ei saa aikaan muuta kuin hymyn katsojan huulille.
Urheiluautot ovat oman aikansa "muskeleita", jos ruvetaan antamaan vain huippunopeuksia, mittaamaan kiihtyvyyttä tmv., olisivat vain uudet autot (jopa ei urheilulliset) ja viritellyt vehkeet urheiluautoja. Pois jäisi vanhan ajan muskelit. Tämä pitäisi muistaa vertaillessa uusien ja vanhojen autojen esim. kiihtyvyyttä.
Nämä kaikki (teho, äänet, ulkomuoto jne.) tekevät urheiluauton. Vaikka tunkisi siihen teinicorollaan 200 heppasen moottorin, ei se tee siitä urheiluautoa. Eikä 1,3 litranen Porche ole kovin vakuuttava. Tai tyystin hiljanen auto.
UGH! Olen puhunut!- lisäys...
"Eikä 1,3 litranen Porche ole kovin vakuuttava."
Wankel-koneella voisi tuokin 1,3 litrainen Porsche (kirjoitetaan muuten noin) mennä.
Tässä hyvä esimerkki. 1,3 litrainen kone, 247 hevosvoimaa :)
http://www.photochopper.com/photochops/rx8body.jpg - Pakkasrouva
lisäys... kirjoitti:
"Eikä 1,3 litranen Porche ole kovin vakuuttava."
Wankel-koneella voisi tuokin 1,3 litrainen Porsche (kirjoitetaan muuten noin) mennä.
Tässä hyvä esimerkki. 1,3 litrainen kone, 247 hevosvoimaa :)
http://www.photochopper.com/photochops/rx8body.jpgJuuh, tahtoo välillä jäädä kirjaimet välistä. =)
No niin noh, voihan nuita tuollaisia pikku moottorisia ollakin, ei vaan ole karvanen äijä kovin vakavasti otettava kun menee kehumaan Esson baarin kavereilleen, että "mullapas on Porsche, 1,3 koneella!" =))
- minä
Urheiluauto ei ole koskaan etuvetoinen.
- sport
urheiluauto on ehdottomasti Tatra mtx
- lineekö
sport kirjoitti:
urheiluauto on ehdottomasti Tatra mtx
Olikos se se Ferrarin koneella varustettu konsepti?
Ei tainnut päästä tuotantoon asti.
- Sportman
Kerran kysytään niin vastaan, että kaikki japanilaiset autot ovat urheiluautoja.
On melkoista urheilua ajaa niillä, koskaan ei tiedä milloin ne tekee kyydissäolijoista jalankulkijoita. - J.R
Tämä todellakin pistää miettimään. Itse voisin todeta, että urheiluauton kuuluu olla taka- tai nelivetoinen. Moottorin tyypillä ei ole väliä kunhan se on "riittävän" tehokas. Tämä käsite vaihtelee, omasta mielestäni urheiluautossa kuuluu olla yli 200 hv. Silläkään ei ole väliä onko ahdettu vai vapaastihengittävä. Vaihteistona voi olla mikä tahansa. Tämä on sen verran hankala kysymys, että jätän vastaamisen asioista paremmin tietäville. Vielä vaikeampi kysymys on se, että millainen on urheilullinen ajotapa.
- Tomppa
Urheilullinen ajotapa on helppo määritellä. Se on ajotapa, jolla liikkumiseen ei ole ensimmäistäkään järkisyytä. Lisää onnettomuusriskejä, lisää poltooaineenkulutusta, nopeuttaa auton kulumista, haittaa liikenteen sujuvuutta, saattaa käydä kalliiksi kukkarolle.
- Urheilija
Tomppa kirjoitti:
Urheilullinen ajotapa on helppo määritellä. Se on ajotapa, jolla liikkumiseen ei ole ensimmäistäkään järkisyytä. Lisää onnettomuusriskejä, lisää poltooaineenkulutusta, nopeuttaa auton kulumista, haittaa liikenteen sujuvuutta, saattaa käydä kalliiksi kukkarolle.
Kuvailit juuri tarpeetonta kaahaamista. Urheilullinen ajotapa on aivan muuta.
Urheilullinen ajotapa vaatii kelin ja ympäristön tarkemman huomioimisen, nopeammat päätökset, tarkemmat ohjausliikkeet, kiihdytykset ja jarrutukset, tarkkaa ennakointia ja yleistä varmuutta ja ennakoitavuutta. Ei siis hötkyillä vaan mennään jos ollaan menossa. Eikä pelätä sillä autolla AJAMISTA. Ajetaan sitä, eikä vain istuta kuskinpenkillä.
Urheilullinen ajotapa ei edellytä ylinopeutta, kiilailuja, ohituksia yms. muuta liikennettä vaarantavaa hölmöilyä.
Kaikki eivät valitettavasti erota näitä kahta toisistaan, enkä oikeastaan ihmettele. Valitettavan moni "urheilullisesti" ajeleva onkin itseasiassa tavallinen luupäinen kaahari.
- ,,,
Niin sinänsä taas hauska yhdentekevä jutun jauhaminen.
Minusta urheiluauton pitää painaa alle 1.5 tonnia, heppoja pitää olla ainakin 400, huippunopeus yli 300km/h, suuret mutkanopeudet.
Autossa ei pidä olla sähköikkunoita tai äänentoistoa tai muita turhuuksia.
Istuimia 2kpl. Sylintereitä vähintään 6, samoin vaihteita.
Tosin joskus puhutaan myös superautoista ja tämä olisi tietysti luokkana korkeammalla.
350Z tai RX-8 eivät ole urheiluautoja, eikä ole Porsche boxsterikaan. - kriteeri:
Urheiluauton tulee olla:
- joko taka- tai nelivetoinen
- kaksiovinen
- suorituskykyinen (alle 8 sekuntia 0-100 km/h)
- omassa sarjassaan, eli tavallisten henkilöautomallien pohjalle rakennetut, tehokkaammat versiot, eivät ole urheiluautoja (tyyliin Type R, Focus RS, Corolla T-sport, Astra Turbo).- poikkeus
tuli heti mieleen, Mazda RX8! Se on urheiluauto, vaikkei 2-ovinen olekaan:
http://www.wintonsworld.com/cars/carpics/geneva-2003/mazda-rx8-2.jpg
http://static.howstuffworks.com/gif/naias2001-mazda-rx8-doors.jpg - minä
poikkeus kirjoitti:
tuli heti mieleen, Mazda RX8! Se on urheiluauto, vaikkei 2-ovinen olekaan:
http://www.wintonsworld.com/cars/carpics/geneva-2003/mazda-rx8-2.jpg
http://static.howstuffworks.com/gif/naias2001-mazda-rx8-doors.jpgSe ei ole urheiluauto. Urheiluauton moottorissa on VOIMAA. Sitä puuttuu RX8:n koneesta.
- peju
poikkeus kirjoitti:
tuli heti mieleen, Mazda RX8! Se on urheiluauto, vaikkei 2-ovinen olekaan:
http://www.wintonsworld.com/cars/carpics/geneva-2003/mazda-rx8-2.jpg
http://static.howstuffworks.com/gif/naias2001-mazda-rx8-doors.jpg-yli 200hv,2-paikkainen,takaveto ja punainen,
originaali versio,ja vain 2-ovea.
- Yeankee
Corvette ja sen johdannaiset täyttänevät urheiluauton kriteerit.
http://www.lingenfelter.com/images/CF427TT_eprint.pdf - Urheilija
Urheiluauto on urheilullinen auto. Se on tehty ainoastaan ajamista varten, kaikki muu on toisarvoista.
Esim. Opel Speedster on urheiluauto. Dodge Viper on urheiluauto. Mersun SL ai ole urheiluauto, vaan matkailuauto. Siinä nimittäin mukavuuteen on panostettu liikaa.
Korimallilla ei sinänsä ole merkitystä mutta koska auto ei tarvitse kuin kuljettajan, urheiluautot ovat yleensä kaksipaikkaisia.
Teholla ei ole merkitystä vaan käsiteltävyydellä.
Onko Type-R urheiluauto? Ei. Perus-Civic on suunniteltu kauppakassiksi, joten Type-R:stä ei saa urheiluautoa. Erittäin yrheilullinen auto se kuitenkin on ja lähempänä urheiluautoa kuin moni tehokas coupe tai avoauto. - fmax
-Tehot yli 200HV (koneen koko tai ahtaminen ei vaikuta)
-0-100 km/h alle 7 sek.
-Taka- tai nelivetoinen
-Vaihteita mieluiten 6 eteen ja yksi taakse
-Penkkejä 2 tai 2 2 eli taakse ei ketään
oikeastaan mahdu
-Ei mikään tunattu perheauto (Siis M5 tai joku Seatin sportti-malli EI käy urheiluautosta)
-Vanteet 16" tai suuremmat
Oiskohan tuossa nuo ratkasevimmat jutut... - urheilullisella ajava
Urheiluauto on tehokas, taka- tai nelivetoinen ja yleensä coupe-mallinen. Esim. Golf GTI, Civic Type-R, Astra GSi ym. eivät ole urheiluautoja. Ne ovat urheilullisia autoja. Porsche, Ferrari, Lamborghini, Chevrolet Corvette yms. autot taas ovat urheiluautoja. Myös Audin S-sarjan autot ovat aika lähellä urheiluautoja, BMW:n M:t ovat niitä, ja tietenkin Opel Lotus Omega. Tässä minun käsitykseni urheiluautosta.
PS. Jos myös japsit lasketaan autoiksi, niin 300ZX, Skyline, Supra... - Anonyymi
Mulla on Peugeot 406, jota on tuunattu ja viritelty urheiluautokuntoon. Asentanut kookkaat takasiivet, lisännyt hiilikuituosia ja saanut kevennettyä autoa aikamitalla. Autossa on myös massiiviset ilmanohjaimet ja muuta arvokasta sälää ja koneesta lähtee tehoja 1000 heppaa. Jos autoni ei ole urheiluauto, niin sitten ei ole kyllä moni Ferrarikaan. Viivalla ollaan oltu ja moni urheiluauto on jääny taakse.
Pösöni on täysverinen urheiluauto neliovisuudesta huolimatta!- Anonyymi
Herää todellisuuteen !!
- Anonyymi
Keveys on yksi urheiluauton tärkeimmistä kriteereistä. Löytyy paljon tehokkaita autoja mutta sitten painavat kuin panssarivaunu, esim Tesla Model S tai BMW M5. Mielestäni esim Mazda MX-5 on enemmän urheiluauto kuin edellämainitut, tehoa vain 184hv mutta painaakin vain vähän päälle 1100kg. Mutkaisella radalla MX-5 voi hyvin kellottaa parempia kierrosaikoja kuin Model S tai M5.
- Anonyymi
Lisäisin vielä tuohon hyvään lähtökohtaasi että urheiluautossa pitää olla luonnetta. Sen ei tarvitse olla ajoltaa sellainen luonteeton pullamössä kuin perhevankkurit joihin myös Bematin M:t ja merusn AMGt kuuluu. Ne on liian täydellisiä ajaa.
Urheilu auto on nautiskelua varten ja siinä pitää vähän tehdä töitä kun ajaa ripakammin.
Fiilis siis on mielestäni tärkeä asia uhreiluautolle. Joku vanha 911 luonnollisesti on oikea urheiluauto vaikkei suorituskyky ero nykyajan uusista perhevakkutiplugareista.
Urheilu auto ei siis ole GT (suuri ja nopea matkavaunu ) eikä myöskään superauto. IMO.
- Anonyymi
-kevyt
-takaveto
-vapari
-manuaali
Siinä urheiluauton ainekset. Tehoa toki pitää olla riittävästi mutta keveys on paljon tärkeämpi kuin hirmutehot.- Anonyymi
Asiat muuttuu.. Jos puhuttu alunperin 2004 ja aiemmin valmistetuista autoista ja nyt puhutaan 2020 ja ennen valmistetuista autoista niin huomaa että kehitystä todella tapahtuu.
Jos 2004 7s 0-100 oli riittävä ei se sitä ole enään 2020. 2016 Ford Focus RS esim menee 4.7s 0-100 eikä ajettavuus jätä paljon toivomisen varaa. Sitä saa myös parannettua jos tietää mitä tekee ja osia kyseisen auton "parantamiseen" löytyy runsaasti.
Corvette ei ole ollut urheiluauto oikeastaan ikinä ennen tätä päivää. Mutta kas kummaa kyllä uusi 2020 sellaiseksi jo pitää laskea (takamoottori) tekee siitä jopa radalla hyvän ajaa. Myös suorituskyky on noussut aivan uudelle tasolle.
Suomen oloissa omaa autoa valitessa pitää kai ensimmäisenä miettiä ajaako sillä myös talvella? Mielenkiintoinen väite on myös se että urheiluauton tulisi kulkea 300KMH
Miksi muka? Luulis et Suomessa riittää jo 250 kun ei täällä saa ajaa kuin 120KMH
Ehkä pitäsi tutkia auton saavuttamia G voimia mutkassa? Mikä olisi hyvä arvo urheiluautolle?
Hyvä arvo voisi olla 1G muuta suurin osa autoista ei siihen kykene, joten ehkä 0.75-0.8G olsi hyvä urheiluauton vähimmäisvaatimus. Kertokaa toki myös omia ajatuksianne.
- Anonyymi
Kulkee kovempaa kuin mihin ajo-ominaisuudet rittää.
- Anonyymi
Isäni sanoi aikoinaan, että urheiluautoon istuudutaan ei istuta, eli penkit on matalla ja auto on matala, hieman ahdaskin. Tämä on lähtökohta ja sitten tulee vasta muut asiat, joka tekee urheiluauton.
- Anonyymi
Lapset hei!!!
Urheiluauto on eri auto kuin kilpa-auto.- Anonyymi
Juuri näin. Golifsta ja Corollasta saa kilpa-auton mutta ei urheiluautoa vaikka pellin alla olisi vaikka mitä.
- Anonyymi
Kaks-ovinen urheilullinen auto, jossa hyvä paino/teho-suhe. Super-auto on taas aikansa mestarituotos, eli aikaansa verrattuna huippunopea ja aerodynaaminen pakkaus... Urheiluautossa voi olla pienet takaistuimetkin, mut neljää ovea ei ikinä.
- Anonyymi
Urheiluauto on sellainen, jonka parissa toimimisesta tulee hiki!
- Anonyymi
Se on auto mikä on tehty vain ja ainoastaan nautiskeluun. Se voi olla etuvetoinenkin eikä siinä tarvi olla yletöntä suorituskykyä muta sen on oltava välitön ajettevuudeltaan.
Tärkeintä on se fiilis ja nautiskelu. Maailmasa paljon pieniä etuvetoisia erittäin antoisia urheiluautojakin. Sellainen on paljon antoisampi kuin vaikka BMW M5 mikä varmasti on nopea ja tehokas mutta tankkina ja perheautoki suunniteltuna ei ole missään tapauksessa urheiluauto, ei sinne päinkään. M3 on siinä rajalla mutta itse en sitäkään pitäisi urheiluautona edes coupe-korilla.
esimerkki urheiluautosta voisi olla vaikka Fiat X1/9 ja jotkin vanhat Alfat. Suorituskyky ei vastaa edes nykyisiä tehokkaita perheautoja mutta olivat todella antoisia autoja ajaa, siis todellakin AJAA.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733