Kaamosväsymys

nukkumaija

En usko että kohdallani on mistään sen vakavammasta kyse kuin kaamosväsymyksestä, mutta ajattelin josko tuotakin totaalista koko ajan päällä olevaa väsymystä voisi helpottaa? Ruokavaliolla ja liikkumisella teen nyt sen verran kuin on mahdollista.

Olen saanut aikoinaan lääkettä ahdistukseen (pikkaiseen sellaiseen) Oxamin 15 mg. Otin sitä tarvittaessa puolikkaan ja helpotti kyllä siihen etten itkenyt koko aikaa. Nyt kun ei huvittaisi mikään niin olen kokeillut ottaa tuota myös sillä tuloksella että puolikas ennen nukkumaan menoa mä nukun taivaallisesti enkä ole niin väsynyt aamuisin kuin ennen, mutta töihin en voi ottaa kun sitten nukahdan istuaalleen. Tosin mieliala oli parempi päivälläkin kun tuo puolikkaan otin. Eli olin reippaampi ja innostuneempi.

Nyt jos kävisin lääkärillä niin onko kellään mitään hyvää kokemusta jostain lääkkeestä jolla saa vähän iloa/tsemiä/virkeyttä elämään, nukuttua hyvin ja pää ei menisi sekaisin? :)

49

3247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme lääkkeitä

      Sinulle suosittelisin ihan ensimmäisenä että jatka niin pitkään ilman lääkkeitä kuin pystyt. Et halua alottaa sitä pirun kierrettä. Lisää vaikka liikuntaa ja nuku kunnon yö unet. Ruokavalio kans hyvä pitää kuosissa. Näistä nyt jo mainitsitkin mutta ne melkein ovat suurimmat tekijät. Mites kahvi? voitko juooda... siitähän sitä piristyis. tai yleensäkkin kofeiini? Energiajuomat ? Iloa ja tsemiä antavat monille nuo masennuslääkkeet mutta sanon oikeasti, et halua lähteä siihen rumbaan jos et koe itseäsi OIKEASTI todella masentuneeksi.
      Eiks luontaiskaupatkin myy jotain mikä piristää vähän ?
      Ja mitä sitten noihin lääkkeisiin tulee niin mainitsin tuon oxaminin, eli siis bentson. Tämähän on melko koukuttava lääke. Itselleni sitä on määrätty unilääkkeeksi ja syönyt sitä noin parivuotta. Siihen se auttaa ihan ok. Nykyään en juuri tarvitse sitä kun toinen lääke käytössä. On tuo tosin varalla.
      Muista bentsoista sanoisin 5mg diapam.. se rauhottaa, itseäni se ei väsytä pienillä määrillä. Sama vaikutus kuin oxaminilla, mutta ei sitä väsyttävää ja unettavaa fiilistä. Oxamin on jo melko koukuttava kun mitä taas diapam ei ole, olisko ollu toisiks vähiten koukuttava lääke ja nyt puhutaan todella monista eri lääkkeistä.
      Tätä on 2mg myös ja aina mitä lääkettä syö tahansa, niin se kaikista pienin määrä millä pärjää on paras. Muista kuitenkin, että tämäkin lääke aiheutta myös toleranssin nousua ja lääkkeeseen koukuttumista.
      Siksi siis sanoin tuossa alussa että aina parempi jos ei lääkkeitä käytä, ellei ole aivan pakko.
      Toivottavasti tästä oli jotain apua.. :)

      • tykytyky

        panikoida jonkun pikku masiksen kanssa. Lyhyet masennusjaksot kuuluu elämään, silloin hermosto lepää.


      • nukkumaija
        tykytyky kirjoitti:

        panikoida jonkun pikku masiksen kanssa. Lyhyet masennusjaksot kuuluu elämään, silloin hermosto lepää.

        Kiitos vastauksista. En tosiaan itse pidä itseäni masentuneena (en tiedä mitä lääkäri sitten sanoisi), mutta tää on mulla joka syksyinen ongelma, ja kärsin siitä välillisesti enemmän eli kun ei juuri tunne elävänsä hetkessä, vaan ensi keväässä. Jaksaisin liikkua enemmän jos olisin virkeämpi, jaksaisin työssä antaa suuremman panoksen jos olisin virkeämpi ja oishan se mukavampaa kun tosiaan osaisi nauttia hetkestä eikä odottaisi vain koko ajan jotain. Oikeasti masentuneesta nämä ajatukset on varmasti ihan hölyn pölyä.

        Mä olen ollut oikeastaan aina lääkevastainen, ja en pidä edes siitä et alkoholi saa pään sekaisin (lähes absolutisti siis). Mulla kuitenkin takan pitkäaikainen kokemus opiaateista rankalla annostuksella ja sitten siitä vieroittumisestakin, ja olen kyllä selvittänyt itselleni etten jää koukkuun henkisten puolten takia (luulen et mihinkään), mut fyysisesti vieroittuminen oli todella rankkaa, ja sitä en halua uudelleen kokea. Joten olen kyllä tosi varovainen kaikkien lääkkeiden kanssa.

        Jos mulle lääkäri vaikka jonkun piristävän lääkkeen määräisikin, niin onhan se koukkuun jäämisen pelko siellä päässä tottakai...

        Tuntuu et täs syysmasennuksessa ei ainakaan hermosto lepää kun on väsynyt ja tyytymätön koko ajan, muutosta haluaisi niin kovin (ei mitään mullistavia vaan ihan vaan et arkipäivät tuntuisivat paremmilta). Lääkärille menossa muiden asioiden takia, ja voishan tuosta mainita, vaikkakin et suosittelee samaa kuin te :) Mut mua askarrutti et onko siis olemassa joku yhtä hyvä lääke kuin Oxamin (ei sekoita päätä) mutta joka ei väsyttäisi, ja siihen sain vastauksen, vaikka ymmärrän et jos vaan pärjää niin parempi olla lääkkeittä.


    • 1+1

      on bentzo, toki se väsyttää. Ja diatsepam koukuttaa samalla lailla. Ja väsyttää, kas kun se on noiden bentzojen tarkoituskin, rauhoittaa ja väsyttää. Diapamia käytetään unettomuuteenkin, joten..
      Matala annos masennuslääkettä auttaa mielialaan jos on depressiivinen.

      Miksi ihmeessä bentzoa jos masentaa?!

      • nukkumaija

        Siis ahdistukseen olen sitä aikoinani saanut ja kokeilin auttaako tähän nykytilanteeseeni. Ja auttoihan se (nukun paremmin ja en pyörittele päässä alvariinsa ikäviä asioita jotka "masentaa" vain enemmän), mutta väsymys on ihan liikaa (päivisin) sivuoireena.


      • TORIÄMMÄ
        nukkumaija kirjoitti:

        Siis ahdistukseen olen sitä aikoinani saanut ja kokeilin auttaako tähän nykytilanteeseeni. Ja auttoihan se (nukun paremmin ja en pyörittele päässä alvariinsa ikäviä asioita jotka "masentaa" vain enemmän), mutta väsymys on ihan liikaa (päivisin) sivuoireena.

        mahdollista, että sinulla on liikaa aikaa miettiä kaikkea? Yksinäisyyttä ja harrastuksen puutetta?
        Entisajan ihmiset eivät tunteneet sanaa masennus, koska oli koko ajan tekemistä.


      • JK
        TORIÄMMÄ kirjoitti:

        mahdollista, että sinulla on liikaa aikaa miettiä kaikkea? Yksinäisyyttä ja harrastuksen puutetta?
        Entisajan ihmiset eivät tunteneet sanaa masennus, koska oli koko ajan tekemistä.

        Liikuntaa vaan ja naimista, noi kaikki mömmöt vetää ainakin multa pään sekaisin seuraavaks päiväks, viimeeks Mirtazapin ei muka pitäis aiheuttaa pöhnää, mulla ainakin oli pää kuin mehiläispesä seuraavana päivänä. Eli Liikuntaa ja seksiä, ei mömmöjä eikä viinaa


      • Masentumaton
        TORIÄMMÄ kirjoitti:

        mahdollista, että sinulla on liikaa aikaa miettiä kaikkea? Yksinäisyyttä ja harrastuksen puutetta?
        Entisajan ihmiset eivät tunteneet sanaa masennus, koska oli koko ajan tekemistä.

        Aikaa on minullakin paljon miettiä kaikkea, mutta silti ei ole masennus koskaan iskenyt. Oman pään sisältä se paras apu tulee - omasta ajattelutavasta.


      • --------------------
        TORIÄMMÄ kirjoitti:

        mahdollista, että sinulla on liikaa aikaa miettiä kaikkea? Yksinäisyyttä ja harrastuksen puutetta?
        Entisajan ihmiset eivät tunteneet sanaa masennus, koska oli koko ajan tekemistä.

        usta kans tuntuu et nykyaikana ollaan niin helvatan laiskoja ettei muuta osata kuin istua tietsikan äärellä ja ruikuttaa ja sit ollaan yksin neljän seinän sisällä ja riippuvaisii netist. Ku kuus tuntii illas netis istuu niin ei ihme jos ei nää eikä kuule oikeeta elämää eikä oo tekemisis muut ku netti-immeisten kanssa. Surkeeta laiskuutta!!!!!


    • kuinkarhu

      Kaamosväsymystä on meillä kaikilla...jokainen reagoi siihen omalla tavallaan. mie tekisin kuin karhut..nukkumaan ja sit keväällä heräisin. väsyttää aina. liikun, koitan harrastaakin, mutta kun päivänvalo loppuu, loppuu energiakin. älä silti ota lääkkeitä, elä oman kehosi rytmin mukaan.. koita nukkua paljon. jos ei onnistu, lue tai tee jotain. syö terveellisesti, ota vitamiinéjä...koita syödä rautaa. jos varaa, osta kirkasvalolamppu... TSEMPPIÄ!

    • jaahansta

      muiden joukossa. Nyt on tullut markkinoille korvalamppu joka on kuin pieni musiikkisoitin korvakuulokkeineen.Valkee- niminen laite ohjaa led-valoa suoraan korvankäytävän kautta aivoihin.
      Itse en ole kokeillut mutta tuntuvat olevan testaajat tyytyväisiä ja saaneen avun.

    • Lillil

      Suosittelen kaikille D-3-vitamiinilisän käyttöä! (Siis sellaisia aurinkokapseleita) Piristää huomattavasti mieltä pimeinä vuodenaikoina. Ja pyöräilemään ja lenkkeilemään vain, raitis ilma tekee hyvää ja saa ajatuksetkin tuulettumaan...

    • piristynyt

      Ainakin piristävät oloa ubkinoni Q10 ja minua ainakin kovasti auttaneet ternicol-ternimaitokapselit.Tasanen verensokeri myös tärkeä.
      Voimia syksyyn,pimeät vielä edessäpäin

      • elämä omissa käsissä

        Heipä hei väsynyt.
        Minä pääsin tuollaisesta olosta eroon lukemalla kirjan Alitajuntasi voima (Joseph Murphy) lainaa siis kirjastostasi tai osta omaksi.Vanha kirja mutta neuvot tehoavat edelleen.


    • Mie syön karkinvärisiä pillereit lääkäri antoi

    • Kirkasvalolamppu

      Terveet elämäntavat: liikuntaa, ulkoilua, fiksu ruokavalio, ei alkoholia, unirytmi. Eli tylsää ja tasaista elämää. :)

      Lisäksi kirkasvalolamppu ja vitamiineja. Ja tietty yks matka aurinkoon marras- joulukuussa.

    • serafina57

      Oxamin on bentso siin kuin diapamkin, koukutusvaikutus on sama, mutta , jos saat nukuttua puolikkalla, se ei ole paha, yksi hyvä vaihtoehto on väsyttävät antihistamiinit, niissä ei ole koukkuvaaraa, ja kun ottaa tuntia, puoltatoista ennen saa nukuttua, sitä täytyy kokeilla että löytää oikean määrän ja ajan, ettei ole aamulla tainnuksissa. Ja siin ei ole tottumisvaaraa, kuten bentsoissa, esim Tenox on.
      Itselläni mielenvireyteen on Sepram, eli citolopram ollut tosi hyvä, sitä ei tiedä syövänsä, mitään oireita ei ole, mutta itkuisuus ja haluttomuus on tipotiessään. Parasta olisi olla ilman, mutta esim masennuksessa, uusitumisriski on melkoinen, ja jos sen voi estää pienellä sepram annoksella, hyöty on varmasti suurempi kuin haitta. Aina, ihan aina lääkkeissä on ajateltava että kummat ovat suuremmat, edut vai haitat.
      Haitatonta lääkettä ei ole olemassakaan, mutta ei myöskään tautia.

      • Baabelinkala

        En tiedä muista, mutta minua piristää metsässä samoilu: varsinkin jos on mahdollista mennä jonnekin, minne ihmisten äänet ja autojen melu ei kanna.


    • oi joi ku väsyttäää:

      Kaamosväsymys on korvien välissä , trendi nimi kaamosväsymys :))))Miksi joka asiaan täytyy olla syy ,, kaamosväsymys mistä apua voi voi :))

      • Herman Göring

        "Kaamosväsymys on korvienvälissä".Totta helvetissä on sen vuoksi jotkut vetävät mieliala ja psyykelääkkeitä.Auttaako? En tiedä koska moisia ole koskaan tarvinnut voisikohan johtua siitä,että pyykeeni on terästä?(Tosin tehon on myöntänyt jo länsimainenkin lääketiede ; )


    • Box_.

      Kannattaa kokeilla esimerkiksi sienestystä kaamosmasennukseen. Nyt on nurmikot vääränään esimerkiksi Suippumadonlakkeja, joista saa mukavasti piristystä arkisiin askareisiin.

    • edfgghjjh

      Korvalamppuja ja d-vitamiinia minäkin suosittelisin ennen lääkkeitä.

      • kokemusta on

        Oikea lääkäri, psykiatrian erikoislääkäri suositti ennaltaehkäisevänä hoitona syysmasennukseen kirkasvalohoitoa kotioloissa. Aamulla klo 6:sta 9:ään vähintään puolen tunnin ajan pidän kirkasvalolampun pöydällä puolen metrin etäisyydellä samaan aikaan kun nautin aamupalaa ja luen sanomalehteä. Lampun teho oltava vähintään 2000 luxia. Joka syksy heti syyskuun alusta joka päivä vuoden vaihteeseen saakka. On auttanut, voin lämpimästi suositella. Viisi vuotta olen näin toiminut ja homma jatkuu edellä kerrotulla tavalla.
        Ei tarvitse mitään pillereitä popsia. Tietysti muussa mielessä tulee otettua D-vitamiinia 40mg/pv, B-ryhmän vitamiineja myös, monipuolista ruokaa, ulkoliikuntaa. Kevättalvella keskipäivän auringonvalo ulkona korvaa lamppuhoidon.


    • --------->

      D-vitamiini, mutta varo vitamiinien yliannostusta varsinkin kun nykyisin niitä tungetaan joka paikkaan ja osa kertyy elimistöön aiheuttaen yliannostuksena suuriakin ongelmia.

      • ölkhj

        jatkuuko sulla kaamosväsymys yhtä soittoa jouluun asti? mulla eka kertaa jo nyt, yleensä alkaa vasta joulukuussa ja ihmetyttää että mistä kysymys.


      • 13+10=?

        D-vitamiinia suosittelen minäkin. Katso myös mitä syöt, pimeä aika saa syömään liian raskasta/makeaa, mitkä nekin vaikuttavat mielialaan, katso vaikka Morgan Spurlockin Supersize Me, joka todisti junk foodin negatiivisista vaikutuksista terveyteen ja yleiseen mielialaan.


      • Elämä hymyilee

        D-vitamiini auttaa juu. Olo muutenkin paljon virkeämpi sekä flunssat tiessään! Mutta Suomen suositukset on päin prinkkalaa. Luin jostain tutkimuksen jonka mukaan sopiva annos on 1000IU per 11kg elomassaa. Siitä saa hyvin laskettua tarpeellisen määrän. Yliannostuksen vaaraa ei oikeastaan ole ennenkuin annoskoko alkaa olemaan 50 000IU per päivä. Kannattaa myös huomata et D vitsku lisää kalsiumin imeytymistä eli niitä kalkkitabuja ei kannata sit samalla niin popsia. Suomessa tuo maksaa vitamiini maksaa niin tolkuttomasti että itse olen ruvennut tilaamaan Iherb nimisestä nettikaupasta. Suosittelen, maailman suurin vitamiinikauppa ja tilattu tuote postilaatikossa keskimäärin 8:ssa päivässä.

        Ensitilaajat saapi tällä koodilla 5 taalaa alennusta: JOL770

        Esim tästä vuoden D-vitamiinit 15 dollaria, josta koodilla 5 dollaria pois. Postit 4 dollaria eli loppusummaksi jääpi 14 dollaria (11€): http://www.iherb.com/Healthy-Origins-Vitamin-D3-5-000-IU-360-Softgels/18335?at=0


    • Ullapullahullamulla
      • Puoskari setä

        Kokeillut näiden korvalamppujen tehoa,että toimiiko?Koska luulisi paremmin auttavan masennukseen,kun työntää otsalampun perseeseen ja hymyilee!


      • Luxuryman
        Puoskari setä kirjoitti:

        Kokeillut näiden korvalamppujen tehoa,että toimiiko?Koska luulisi paremmin auttavan masennukseen,kun työntää otsalampun perseeseen ja hymyilee!

        toimii korkeilla lux- arvoilla ja päivänvalolaitteissa on ulostuleva valo luxeina niin suuri että tehoaa.


      • valosta voimaa
        Puoskari setä kirjoitti:

        Kokeillut näiden korvalamppujen tehoa,että toimiiko?Koska luulisi paremmin auttavan masennukseen,kun työntää otsalampun perseeseen ja hymyilee!

        Tänä aamuna pidin 8minuuttia kirkasvalolamppuja korvissa(vastaa 3tuntia auringon valoa). Oli vasta toinen aamu, kun nautin valohoitoa. Aamulla keitin kahvit, ja ihmettelin miksi edes juon sitä, kun olen jo herännyt kirkasvalolampun vaikutuksesta. Töihin mennessä huomasin hymyileväni, valo oli rauhoittanut mieltäni. Yleensä töihin mennessä stressaan ja tuskailen jo valmiiksi työasioita. Minulla oli jostain syystä vahva ja rauhallinen olo. Töissä kerroin työkavereilleni, että olin ottanut aamulla toista kertaa valohoitoa. He sanoivat ihmetelleensä miksi olin niin pirteä. Minulla on samanlainen olo kuin olisin ulkomailla!(: hinta oli 179e yliopiston apteekista, valkeen kirkasvalolamput. Tämän ei ole tarkoitus olla mainospuhe, mutta haluan todella kertoa, että nämä lamput korvissa auttavat minua!


    • s.x

      punk rock.

      • väsymyksestä.

        Eroon,asennemuutoksella. Kaamosväsymyksen poistoon ei tarvita pillereitä eikä ruokavalion muutoksia,vaan asennemuutosta,sillä se lähtee lopullisesti.


      • nukkumaija
        väsymyksestä. kirjoitti:

        Eroon,asennemuutoksella. Kaamosväsymyksen poistoon ei tarvita pillereitä eikä ruokavalion muutoksia,vaan asennemuutosta,sillä se lähtee lopullisesti.

        Vau, kiva et oli tullut lisää vastauksia! Ihan ensinnäkin... se joka väittää et tämä on asenteesta kiinni ei tiedä mistä puhuu. Se on vähän sama asia jos mä menisin jollekin ihan diagnosoituneelle masentuneelle sanomaan et tsemppaa nyt, ei tää elämä niin kauheata ole.

        Mä syön terveellisesti; vihanneksia ja hedelmiä paljon, ei makeaa ja en juo oikeastaan ollenkaan alkoholia. Nukun niin paljon kuin mahdollista, eli 7 tuntia yössä, 8 olisi parempi. Liikun paljon jo koirankin takia. Mulla on (tai olisi jos aina ehtisi) vilkas sosiaalinen elämä, eli yksinoloa haluan välillä, se ei ole mulle peikko, varsinkin kun on paljon tärkeitä ihmisiä lähellä. Eli ei mulla ole mitään syytä oikeasti masentua, mutta tämä syksy nyt vaan vaikuttaa minuun niin että haluaisin myös mennä sinne talviunille karhujen tapaan. Ja haluaisin siis sitä lisäenergiaa/positiivisempaa ajattelua siihen et kyllä tää talvi ohi menee... vitamiinin syömiset on reilassa. Ei puutoksia niissäkään.

        Tuo kirkasvalolamppu kiinnostaa kyllä, mutta onko kellään kokemusta kuinka se käy sellaiselle jolle tulee migreeni helposti kirkkaasta valosta?

        Nyt on auttanut se että olen ottanut puolikkaan iltaisin (en joka ilta) ja olen nukkunut todella hyvin yöni, eli olen saanut patterit aina aamuksi hyvin ladattua :)


      • Ledipää
        nukkumaija kirjoitti:

        Vau, kiva et oli tullut lisää vastauksia! Ihan ensinnäkin... se joka väittää et tämä on asenteesta kiinni ei tiedä mistä puhuu. Se on vähän sama asia jos mä menisin jollekin ihan diagnosoituneelle masentuneelle sanomaan et tsemppaa nyt, ei tää elämä niin kauheata ole.

        Mä syön terveellisesti; vihanneksia ja hedelmiä paljon, ei makeaa ja en juo oikeastaan ollenkaan alkoholia. Nukun niin paljon kuin mahdollista, eli 7 tuntia yössä, 8 olisi parempi. Liikun paljon jo koirankin takia. Mulla on (tai olisi jos aina ehtisi) vilkas sosiaalinen elämä, eli yksinoloa haluan välillä, se ei ole mulle peikko, varsinkin kun on paljon tärkeitä ihmisiä lähellä. Eli ei mulla ole mitään syytä oikeasti masentua, mutta tämä syksy nyt vaan vaikuttaa minuun niin että haluaisin myös mennä sinne talviunille karhujen tapaan. Ja haluaisin siis sitä lisäenergiaa/positiivisempaa ajattelua siihen et kyllä tää talvi ohi menee... vitamiinin syömiset on reilassa. Ei puutoksia niissäkään.

        Tuo kirkasvalolamppu kiinnostaa kyllä, mutta onko kellään kokemusta kuinka se käy sellaiselle jolle tulee migreeni helposti kirkkaasta valosta?

        Nyt on auttanut se että olen ottanut puolikkaan iltaisin (en joka ilta) ja olen nukkunut todella hyvin yöni, eli olen saanut patterit aina aamuksi hyvin ladattua :)

        Itse olen kokeillut tuolla aikaisemmin mainittua valkeen korvaledilamppua. Ainakaan vielä ei ole tullut kaamosväsymystä, mutta ei se kyllä muuten tunnu miltään. Joka aamu 8 minuttia, jotain viisi viikkoa olen kokeillut.

        Migreenistä en kärsi, joten en tiedä miten tuo sellaiselle soveltuu.


      • Elämä hymyilee
        nukkumaija kirjoitti:

        Vau, kiva et oli tullut lisää vastauksia! Ihan ensinnäkin... se joka väittää et tämä on asenteesta kiinni ei tiedä mistä puhuu. Se on vähän sama asia jos mä menisin jollekin ihan diagnosoituneelle masentuneelle sanomaan et tsemppaa nyt, ei tää elämä niin kauheata ole.

        Mä syön terveellisesti; vihanneksia ja hedelmiä paljon, ei makeaa ja en juo oikeastaan ollenkaan alkoholia. Nukun niin paljon kuin mahdollista, eli 7 tuntia yössä, 8 olisi parempi. Liikun paljon jo koirankin takia. Mulla on (tai olisi jos aina ehtisi) vilkas sosiaalinen elämä, eli yksinoloa haluan välillä, se ei ole mulle peikko, varsinkin kun on paljon tärkeitä ihmisiä lähellä. Eli ei mulla ole mitään syytä oikeasti masentua, mutta tämä syksy nyt vaan vaikuttaa minuun niin että haluaisin myös mennä sinne talviunille karhujen tapaan. Ja haluaisin siis sitä lisäenergiaa/positiivisempaa ajattelua siihen et kyllä tää talvi ohi menee... vitamiinin syömiset on reilassa. Ei puutoksia niissäkään.

        Tuo kirkasvalolamppu kiinnostaa kyllä, mutta onko kellään kokemusta kuinka se käy sellaiselle jolle tulee migreeni helposti kirkkaasta valosta?

        Nyt on auttanut se että olen ottanut puolikkaan iltaisin (en joka ilta) ja olen nukkunut todella hyvin yöni, eli olen saanut patterit aina aamuksi hyvin ladattua :)

        Jos et kirkkaasta yksittäisestä valosta välitä niin miten olisi ihan vaan päivänvalolamput kaikkalle kämppään? googleta Viva lite, ja vaihda kaikki loisteputket 954 daylight putkiin. Eivät maksa paljoa, valo on tismalleen samanväristä mitä ikkunasta sisään tuleva. Muutenkin mukavampi olla mitä kusenkeltaisessa hehkulamppu valossa tai muuten vain huonolaatuisessa valossa. (kapea spectri)


      • niilo SL
        Elämä hymyilee kirjoitti:

        Jos et kirkkaasta yksittäisestä valosta välitä niin miten olisi ihan vaan päivänvalolamput kaikkalle kämppään? googleta Viva lite, ja vaihda kaikki loisteputket 954 daylight putkiin. Eivät maksa paljoa, valo on tismalleen samanväristä mitä ikkunasta sisään tuleva. Muutenkin mukavampi olla mitä kusenkeltaisessa hehkulamppu valossa tai muuten vain huonolaatuisessa valossa. (kapea spectri)

        Omat taistelut kaamos väsymystä vastaan käydään seuraavasti:
        -paljon paljon keinovaloa, kuten yllä oleva tuumaa.
        -ei piristeitä, koska haittaavat lopulta unta -> väsyttävät. Ilman kahvia ja tupakkaa nukkuu paljon paremmin ja herää pirteämpänä, kokemusta on.
        -liikuntaa. Hiki päälle pari kertaa viikossa, niin unen laatu paranee.
        -terveellistä ruokaa


      • valoa pimeyteen
        nukkumaija kirjoitti:

        Vau, kiva et oli tullut lisää vastauksia! Ihan ensinnäkin... se joka väittää et tämä on asenteesta kiinni ei tiedä mistä puhuu. Se on vähän sama asia jos mä menisin jollekin ihan diagnosoituneelle masentuneelle sanomaan et tsemppaa nyt, ei tää elämä niin kauheata ole.

        Mä syön terveellisesti; vihanneksia ja hedelmiä paljon, ei makeaa ja en juo oikeastaan ollenkaan alkoholia. Nukun niin paljon kuin mahdollista, eli 7 tuntia yössä, 8 olisi parempi. Liikun paljon jo koirankin takia. Mulla on (tai olisi jos aina ehtisi) vilkas sosiaalinen elämä, eli yksinoloa haluan välillä, se ei ole mulle peikko, varsinkin kun on paljon tärkeitä ihmisiä lähellä. Eli ei mulla ole mitään syytä oikeasti masentua, mutta tämä syksy nyt vaan vaikuttaa minuun niin että haluaisin myös mennä sinne talviunille karhujen tapaan. Ja haluaisin siis sitä lisäenergiaa/positiivisempaa ajattelua siihen et kyllä tää talvi ohi menee... vitamiinin syömiset on reilassa. Ei puutoksia niissäkään.

        Tuo kirkasvalolamppu kiinnostaa kyllä, mutta onko kellään kokemusta kuinka se käy sellaiselle jolle tulee migreeni helposti kirkkaasta valosta?

        Nyt on auttanut se että olen ottanut puolikkaan iltaisin (en joka ilta) ja olen nukkunut todella hyvin yöni, eli olen saanut patterit aina aamuksi hyvin ladattua :)

        Kävin tänään yliospiston apteekista hakemassa nuo valkeen kirkasvalolamput. Hinta oli suolainen, mutta odotuksetkin on sen verran kovat, että kyllä sen maksaa.
        -en halua vaipua karhuntalviunille, niinkuin monesti syksyn ja talven pimeydessä käy.Huomaa, että sänky vetää puoleensa, ja ei vaan jaksa muutaku syödä.
        -eli toinen odotukseni ledien suhteen on painonhallinta ja jopa laihtuminen, olen kuullut, että ne vähentää ruokahalua ja muutamat ovat kertoneet laihtuneensakin reilusti.Syksyllä ja talvellakun tuppaa suklaa maistumaan-> liekkö merkki kaamosmasennuksesta.
        -www.valkee.com sivuilta olen lukenut testiryhmäläisiltä kokemuksia ledeistä ja olen tullut vakuuttuneeksi, että niistä on apua moneen asiaan. Eräs testiryhmäläinen kertoi mm.että kirkasvalolamput olivat poistaneet häneltä toistuvan migreenin. Kirkasvalolamppujen on havaittu poistavan myös tehokkaasti tulehduskipua aivoissa ja muuta päänsärkyä. Joten buranastakin voi luopua..


    • kahjustb tervis

      Kokeilin kirkasvaloa tuloksetta kuusi vuotta, nyt laitatin kupari/uraani-implantit Sinnemaessa, saas nähä!

    • crystal clear

      Ootko kokeillut huumeita? Moni on löytänyt helpotuksen.

      • Tappavat,,,,,lllll

        helpotusta elämästä, sillä huumeet tappavat.


    • -------hhg.......
      • makoilijamysteeri

        Tein itselleni viimesyksynä korvaan asetettavan kirkasvalolampun. Löysin pätkän johtoa , kaksi led lamppua ja paristokotelon. Ei maksanut mitään.

        Kannattaa tehdä tinaukset kunnolla ettei ledit jää korvakäytäään. Täytyisi taasen kaivaa lamppuviritys jostakin esiin kun haukotuttaa niin vietävästi


      • rbtfe
        makoilijamysteeri kirjoitti:

        Tein itselleni viimesyksynä korvaan asetettavan kirkasvalolampun. Löysin pätkän johtoa , kaksi led lamppua ja paristokotelon. Ei maksanut mitään.

        Kannattaa tehdä tinaukset kunnolla ettei ledit jää korvakäytäään. Täytyisi taasen kaivaa lamppuviritys jostakin esiin kun haukotuttaa niin vietävästi

        Onko noista korvaan asetettavista led valoista mitään tutkimustietoa ?


      • makoilijamysteeri
        rbtfe kirjoitti:

        Onko noista korvaan asetettavista led valoista mitään tutkimustietoa ?

        Non niin löysin äsken tekemäni led valo lamput ja istun tässä läppäri sylissä ja lamput korvissa.


      • "aurinkorannalla"
        rbtfe kirjoitti:

        Onko noista korvaan asetettavista led valoista mitään tutkimustietoa ?

        käy kattoo www.valkee.com sivuilta..niistä on saatu hyviä tuloksia mm. vakavasti masentuneiden ihmisten(migreenin, unettomuuden, päänsäryn, stressin ym)hoidossa. Eipä ne muuten ois apteekissakaan jos niitä ei olisi kunnolla tutkittu ja saanut lääketieteellisten laitteiden sertifikaattia. Itse kävin palkkapäivänä hakemassa nuo yliopiston apteekista. Hyvältä tuntuu, samalta kuin ois aurinkorannalla, kun on saanut päivän valoannoksen (:


    • Melatoniinista saattaisi olla apua, lisäksi sen pitäisi kohentaa vastustuskykyä. Bentsot yleensä huono ratkaisu, ja niiden teho alenee jatkuvassa käytössä. Paniikkioireet myöskin mahdollisia. Ts. ko. lääkkeestä tulee riippuvaiseksi ja ahdistukset pääsevät kasvamaan aikaa päälle. Kirkasvalohoito voisi olla yksi ratkaisu myöskin.

    • ellervo

      Moi!

      Olen miettinyt itsenikin kohdalla että mikä hemmetti mua vaivaa kun vaan väsyttää (jo päivälläkin) ja nälkä kurnii vatsassa koko ajan ja koko ajan on jotenkin masenutnut olo (Bläääääh-sana kuvastaa oloa hyvin..). Niskajumitus tähän päälle vielä päänsäryn kera on ollut suorastaan fantastista..

      Ehkä se on sitten vaan valon määrän väheneminen kun vaikuttaa kehoon ja mieleen. Ostin pari viikkoa sitten sarastevalon ja se on auttanut todella paljon aamuherätyksissä. Olen yrittänyt liikkua myös väh. kolme kertaa viikossa ja syödä terveellisesti. Odotan kyllä jo tulevaa kevättä ja AURINKOA!! Onneksi pienet matkat ja tulevat mukavat tapahtumat piristävät mieltä edes vähän. Mutta lääkkeisiin en taurvaudu, en!!

      Tsemppiä kaamokseen ja kyllä se kevät sieltä vielä saapuu! ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvästi, mies

      Tulen nyt tänne harvoin. Lakkasin unelmoimasta meistä. Päästin irti tästä meidän välisestä tilanteesta. Vaikka mitään ei
      Ikävä
      27
      2351
    2. Sä saisit kenet

      Sä vaan haluaisit
      Ikävä
      79
      1736
    3. Oikein hyvää perjantai päivää

      Hyvää huomenta ja kaikkea hyvää. ☺️🤍🍁✨🧡
      Ikävä
      222
      1062
    4. Hiihtäjälegenda Juha Mieto avautuu Farmin "leidien" käytöksestä - Tämä yllätti: "Me miehet oltiin.."

      Juha Mieto on mukana Farmi Suomi: Revanssi -realityssä. Tsemppiä Farmille, Mietaa! Lue Juha Miedon haastattelu: https:
      Suomalaiset julkkikset
      18
      989
    5. Semmonen juttu, että..

      ..ikävä iski. Mietin kaikkea sitä, mitä sä antaisit mulle ja mitä mä antaisin sulle. Millasta meillä olisi yhdessä, kos
      Ikävä
      28
      934
    6. Nuorempi mies, vanhempi nainen

      Olen aivan sekaisin itseäni n. 20 vuotta vanhemmasta naisesta. En saa häntä mielestäni millään, vaikka olen yrittänyt. E
      Ikävä
      61
      901
    7. Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea

      Parisuhteettomuus- kyse valinnasta, kelpaamisesta vai siitä ettei osaa hakea? Ikivanhan aloituksen provosoimana mietin m
      Sinkut
      122
      891
    8. Mennäänkö sitten mies

      Naimisiin joskus? Haluaisitko?
      Ikävä
      43
      829
    9. Mietin vain sua

      Kuinka saat pään ihan pyörälle. Oltaisiin hyviä yhdessä. Joku uskomaton kemia meidän välillä. Ulkopuolisista varmaan näy
      Ikävä
      11
      771
    10. On ilta jälleen joten

      Uusi iltaketju tähän. Mukavaa iltaa vaan. Susi se täällä aina yksin tallustaa. 😊🐺🌃🌙☕🧡
      Ikävä
      118
      720
    Aihe