Minulla on ilmennyt jo puolen vuoden ajan polvikipua. Kipu on aina vasemmassa polvessa, en osaa kuitenkaan tarkasti sanoa missä. Ehkä se tekee kipeää vähän koko polveen. Kipu lievittyy kun jalan suoristaa ja kaikkein tuskaisin se on kun istuu esimerkiksi ristiasennossa tai polvet muuten koukussa, varsinkin pitkiä aikoja. Polvi on hyvin harvoin turvonnut, mutta joskus nukkuminen on vaikeaa kivun takia. Polven hierominen auttaa hieman kipua. Liikunta on usein lievittänyt kipua, mutta olen myös huomannut, että viikot joina liikun runsaasti, kipu pahenee ja esimerkiksi nyt, kun olen lueskellut suurimmaksi osaksi yo-kirjoituksia varten, kipu on suurinpiirtein poissa kokonaan, koska en ole ehtinyt liikkua. Harrastan lenkkeilyä muutaman kerran viikossa, pyöräilen joka päivä, joogaan muutaman kerran viikossa (osa asanoista on aika haastavia, joissa pitäisi olla polvillaan, sillä minulla ei kärsi yhtään laskea painoa polville vaan se tekee kipeää ja polvet menevät mustelmille). Joskus tuntuu myös kipua oikeassa polvessa, mutta paljon lievempänä ja harvemmin.
Kipu arveluttaa ja pelottaa, koska olen vasta seitsemäntoista vuotias, osaatteko antaa jotain ohjeita sen hoitoon vai pitäisikö mennä lääkäriin?
Pelottava polvikipu
10
3495
Vastaukset
- lekuri222222
luultavasti olet rikkonut polviesi nk. pitkiä siteitä jossain vaiheessa ja
Oikeastaan ainoa, mitä voit tehdä , on se että yrität pitää jalkojesi
muut ja (rikotut ) lihakset/nivelet hyvässä kunnossa aloittaen AINA
lämmittelyllä ja sitten aerobisia (venyttäviä) liikkeitä ja vasta sitten
vahvistavia liikkeitä vähän kerrallaan painomääriä nostaen.
Mitään liikettä älä tee, jos tuntuu vähänkin kipua.\
Jos on kipuherkkää oloa, niin venyttele vaan rauhallisesti ja pidä ?
lihakset lämpösinä ilman suurempia ponnisteluja...\
Ja jos et ole kokeillut esim. Joogaa ,suosittelen sitä nyt!!!!!
Onnea kirjoituksiin!!!!
T.Yks Lekuri vaan - 49v.
Mulla oli vasen polvi kipee pitkään, sattusi kauheesti ja yöksi piti laittaa tyyny polvien väliin kun se sattus yölläkin. Polvi oli turvonut ja oli kosketus arka kun sitä paineli. Kävely ja istuminen olivat kauheet. Oli vaikee nousta seisomaan jos olin pitkään istunut.
Kävin lääkärissä, ottivat röntgen kuvan jossa ei näkynyt mitään. Mutta sain lähetteen sairaalaan kun en voinut elää kivun kans. Jouduin tähystysleikkaukseen. Kivut häipysivät pois ja polvi tuli kuntoon. Mutta nyt taas alkaa vaivaa sama polvi ja myös toinenkin.
Käy lääkärissä ja pyydä että polvi kuvataan ja jos kipu jatkuu, sano haluat jatkotutkimuksiin jotta pääset kivusta eroon. Aika monella nuorilla myös polvi vaivoja.- nivelrikko
Sinä olet huomattavasti vanhempi kuin alkuperäinen kysyjä, joten kohdallasi voisi olla kyseessä alkava nivelrikko. Et kertont mitä tähystyksessäsi tehtiin. Yleensä nivelrikko näkyy selvästi röngenkuvassa, mutta kierukkaviat magneettikuvassa ja tarkimmin vasta tähystessä. Minulla oli täsmälleen samanlaisia oireita kuin sinulla ja aloittajalla. Nivelrikko oli jo todettu röntgenkuvissa useita vuosia aiemmin. Magneettikuvassa todettiin kierukkavaurio, mutta kun aikanaan pääsin tähystykseen sitä ei enää voitu korjata ja niveltä vain siivottiin. Vuoden kuluttua laitettiin tekonivel ja kivut oli poissa.
- ja korvien väli
nivelrikko kirjoitti:
Sinä olet huomattavasti vanhempi kuin alkuperäinen kysyjä, joten kohdallasi voisi olla kyseessä alkava nivelrikko. Et kertont mitä tähystyksessäsi tehtiin. Yleensä nivelrikko näkyy selvästi röngenkuvassa, mutta kierukkaviat magneettikuvassa ja tarkimmin vasta tähystessä. Minulla oli täsmälleen samanlaisia oireita kuin sinulla ja aloittajalla. Nivelrikko oli jo todettu röntgenkuvissa useita vuosia aiemmin. Magneettikuvassa todettiin kierukkavaurio, mutta kun aikanaan pääsin tähystykseen sitä ei enää voitu korjata ja niveltä vain siivottiin. Vuoden kuluttua laitettiin tekonivel ja kivut oli poissa.
Mutta mitä tehdä,kun lääkärit joilla olen omassa tapauksessani käynyt, eivät usko tai ota todesta polvikipujani? Buranaa vaan ja kyllä se siitä. En edes voi syödä Buranaa, koska saan siitä todella pahoja vatsakramppeja ja ripulin.
Kaikki on vaan korvien välissä?
Olen yli nelikymppinen ja kulumia on todettu ainakin jalkaterien luiden nivelissä jo kymmenen vuotta aitten. Miksei niitä voisi olla polvissakin? Miten lääkäri voi kieltää tutkimukset? En voi kohta enää harrastaa mitään liikuntaa, koska kipu on niin kova. Ja liikkua pitäisi, ettei ylipaino (minulla n. 20 kg) ainakaan nousisi. Työuraa olisi jäljellä vielä ainakin 25 vuotta, joten luulisi,että ikäisteni liikuntaelinvaivoja kannattaisi vielä hoitaa??? 90-kymppisetkin kuitenkin pääsevät tekonivel leikkauksiin, sen tiedän ihan jo ammattinikin takia.
Olisiko "lekuri222222" :lla vastaus tähän? - Polvikas
ja korvien väli kirjoitti:
Mutta mitä tehdä,kun lääkärit joilla olen omassa tapauksessani käynyt, eivät usko tai ota todesta polvikipujani? Buranaa vaan ja kyllä se siitä. En edes voi syödä Buranaa, koska saan siitä todella pahoja vatsakramppeja ja ripulin.
Kaikki on vaan korvien välissä?
Olen yli nelikymppinen ja kulumia on todettu ainakin jalkaterien luiden nivelissä jo kymmenen vuotta aitten. Miksei niitä voisi olla polvissakin? Miten lääkäri voi kieltää tutkimukset? En voi kohta enää harrastaa mitään liikuntaa, koska kipu on niin kova. Ja liikkua pitäisi, ettei ylipaino (minulla n. 20 kg) ainakaan nousisi. Työuraa olisi jäljellä vielä ainakin 25 vuotta, joten luulisi,että ikäisteni liikuntaelinvaivoja kannattaisi vielä hoitaa??? 90-kymppisetkin kuitenkin pääsevät tekonivel leikkauksiin, sen tiedän ihan jo ammattinikin takia.
Olisiko "lekuri222222" :lla vastaus tähän?Kävitkö "arvauskeskuksessa" vai? Jos kävit niin ei ne tiedä mitään vaan syöttävät sitä buranaa kaikille.
Sun kannattaa mennä yksityiselle koska varmaan saat paremman hoidon siellä vaikka se maksaakin enemmän. Niillä on aikaa potilaalle. Toivottavasti saat polven kuntoon. - yksityispuolelta
Polvikas kirjoitti:
Kävitkö "arvauskeskuksessa" vai? Jos kävit niin ei ne tiedä mitään vaan syöttävät sitä buranaa kaikille.
Sun kannattaa mennä yksityiselle koska varmaan saat paremman hoidon siellä vaikka se maksaakin enemmän. Niillä on aikaa potilaalle. Toivottavasti saat polven kuntoon.Niinhän minullakin oli tilanne! Vaikka paha nielrikko oli todettu ja pyysin lähetettä terveyskeskuslääkäriltä ortopedille tekonielen harkitsemista varten, hän kieltäytyi kirjoittamasta. Menin yksityiselle ortopedille joka lähetti ensin magneettikuvaan ja todettuaan pahan kuluman ja kierukkavian, kirjoitti lähetteen julkisen puolen sairaalaan ortopedille. Tämä sitten uusien röntgenkuvien perusteella laittoi tähystykseen ja tähystänyt lääkäri totesi että nivelpinnat on loppu ja ellei puolessa vuodessa tule helpotusta niin tämän perusteella pitää saada terveyskeskuksesta lähete tekonivelleikkauksen suunnitteluun. Näinhän siinä kävi ja sitten tulikin vauhtia ja tekonivel laitettiin. Koko prosessi vei pari vuotta mutta nyt on polvi kivuton ja menokunnossa.
- polvivamma 76
itse tässä juuri saikkua vietän koska polveni turposi taas ja nyt sain aikaiseksi mennä lääkärille. polveen oli kertynyt ylimäärästä nestettä joka poistettiin ja siitä sain tänään tulokset. leukosyytit kohollaan mutta lääkäri rauhoitteli että ei kannata panikoida, otetaan vielä uusia kokeita. epäili että siellä voi olla jotain häikkää kierukassa.
polvi on aika tarpeellinen vekotin tässä liikumisen maailmassa joten kannattaa tutkituttaa niin saa kivun syyn selville- ...............
Ilmeisesti sitten tuo yksityispuoli on se ainoa vaihtoehto saada vauhtia asiaan. Mutta kallista sekin on, jos sielläkin sattuu olemaan vastaanotolla samainen Buranapelle kuin tk:ssa, ja asia jää siihen.
Olen kuullut,että lääkärit julkisella puolella aivan tarkoituksella kieltäytyvät antamasta jatkotutkimuslähetteitä tai tutkimasta, että potilas tulee sitten illalla hänen yksityisvastaanotolleen lääkäriasemalle. Ja maksaa maltaita. Onko tämä sitten eettistä toimintaa? Maksan kuitenkin veroja tonnin kuussa- sillä hinnalla luulisi pääsevän edes röntgeniin pari kertaa elämässään. - polvipojasta
............... kirjoitti:
Ilmeisesti sitten tuo yksityispuoli on se ainoa vaihtoehto saada vauhtia asiaan. Mutta kallista sekin on, jos sielläkin sattuu olemaan vastaanotolla samainen Buranapelle kuin tk:ssa, ja asia jää siihen.
Olen kuullut,että lääkärit julkisella puolella aivan tarkoituksella kieltäytyvät antamasta jatkotutkimuslähetteitä tai tutkimasta, että potilas tulee sitten illalla hänen yksityisvastaanotolleen lääkäriasemalle. Ja maksaa maltaita. Onko tämä sitten eettistä toimintaa? Maksan kuitenkin veroja tonnin kuussa- sillä hinnalla luulisi pääsevän edes röntgeniin pari kertaa elämässään.tonnin kuussa ? minnee en maksa ees maassa yhtään
- .....,,...
polvipojasta kirjoitti:
tonnin kuussa ? minnee en maksa ees maassa yhtään
jumal....siinä pelleille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1726293- 1471744
- 1131528
- 511280
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️46962Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢32879Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu97856Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?5809Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan231775- 41759