Moi. Osaisiko joku kertoa, mikä mahtaa olla noin keskimäärin kilometrimäärä, jonka jarrupalat kestävät? Siis kulutuskestävyyttä mietiskelen. Olen kuullut viime päivinä sellaista hienovaraista kahinaa jarruttaessani, ja onkin tullut mieleen, ottavatko siellä jo jarrulevyt kiinni? Ajan mielestäni melko taloudellisesti ja käytän paljon moottorijarrutusta ja pääosa ajostani on tähän asti tapahtunut maanteillä, joten sellaisia ns. kovia jarrutuksia tulee aika vähän tehtyä. Nykyisillä jarrupaloilla on ikää noin 76 000 km.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Jarrupalojen
21
5425
Vastaukset
- 5
alle 200 tonnin menee niin silloin on vikaa joko autossa tai ratin ja penkin välissä.
- frangröbbä
200 tonnia,oletko typerys,uusavuton tai ihan vain latvakakkonen
- 21
frangröbbä kirjoitti:
200 tonnia,oletko typerys,uusavuton tai ihan vain latvakakkonen
kun toit oman vajavaisuutesi tänne esille, nostaahan se kissakin oman häntänsä ei sitä muut tee.
Paranemisiin...vai onkohan jo liian myöhäistä.
- ölkjasdf
ota ja katso, sillähän se selviää.
Ei sitä voi sanoa. On liian monta muuttujaa tässä yhtälössä.
Käytä ratas poissa ja katso silmällä niin näet onko jarrupäällystettä vielä ja jos, niin miten paljon. Äläkä sitten pane päätäsi tms auton alle jos se on pelkän tunkin varassa! Vakuutusyhtiöt eivät maksa korvauksia omaisille tällaisissa itsemurhatapauksissa...- frangröbbä
kyllä ne jo tolla matkalla on tarpeeksi kuluneet, helppo tarkistaa ei tarvii edes pyörää irroittaa edestä,mutta takapää jos on rummut niin se tuottaa jo enemmän hommia
- jarruseppä
mikä on autosi, ei olisi mitenkään ennen kuulumatonta, että noilla kilometreillä olisi jarrupalat ja/levyt kuluneet loppuun. Myös mahdollista, että jarrut osittain jumittavat ja vain yksi pala on kulunut loppuun.
Jos et itse osaa katsoa, niin käyppä korjaamolla ajoissa. Myös jonnekin väliin jäänyt kivi voi pitää ääntä, mutta sitä ei yleensä jaksa kauaa kuunnelle kukaan. - siitä miten
Ei tiedä ellei katso paljonko pintaa on jäljellä.
Itsellä nyt myös 76tkm ajettu ja pintaa on jäljellä alkup. paloissa, mutta veikkaan merkkihuollon haluavan ne vaihtoon 90tkmhuollossa.
Kuluminen riippuu ajotavoista ja ajaako maantietä vai kaupunkitöksäytyksiä ja kaikenmaailman luistonestot jne. sekoitaa asiaa. Sekä ne jumittumiset.- kulumisesta??
Ei ole kokemusta niin paljon, että osaisin arvioida jarrupalojeni kuntoa. Jos minulla olisi silmää sille, en olisi täällä. Kysymykseni oli muuten etupäässä teoreettinen. Ajotavan kerroin jo olevan äärimmäisen taloudellinen, pelkkää maantietä etupäässä. Autoon on tehty jarruhuolto joku 15 000 km sitten, mutta jarrupaloihin ei tuolloin koskettu, levyt putsattiin. Autoni on Skoda Octavia -97.
Huomatkaa myös yksi juttu: kysyin tätä myös ihan yleisellä tasolla, ei siis liittyen omaan autooni. Mikä voisi olla keskimäärin jarrupalojen vaihtoikä? Älkää tehkö ihmiset tästä liian vaikeaa. Olisiko esim. 50 000 km, 100 000 km, 150 000 km tai jokin muu.
Kiitos edelleen näkemyksistä! - Loskaa levyissä
kulumisesta?? kirjoitti:
Ei ole kokemusta niin paljon, että osaisin arvioida jarrupalojeni kuntoa. Jos minulla olisi silmää sille, en olisi täällä. Kysymykseni oli muuten etupäässä teoreettinen. Ajotavan kerroin jo olevan äärimmäisen taloudellinen, pelkkää maantietä etupäässä. Autoon on tehty jarruhuolto joku 15 000 km sitten, mutta jarrupaloihin ei tuolloin koskettu, levyt putsattiin. Autoni on Skoda Octavia -97.
Huomatkaa myös yksi juttu: kysyin tätä myös ihan yleisellä tasolla, ei siis liittyen omaan autooni. Mikä voisi olla keskimäärin jarrupalojen vaihtoikä? Älkää tehkö ihmiset tästä liian vaikeaa. Olisiko esim. 50 000 km, 100 000 km, 150 000 km tai jokin muu.
Kiitos edelleen näkemyksistä!Minullakin on rauhallinen ajotapa, mutta puolet kilometreistä on työajoa, jossa joudun pysähtymään muutaman kilometrin välein. Nykyisellä autolla on mittarissa 320000 km, josta itse olen ajanut 150000 km. Eteen on palat vaihdettu heti alkutaipaleella eli ennen kahdensadantuhannen täyttymistä, ja nyt kesällä tarkastettaessa ne olivat vielä hyvässä kunnossa. Arvioitu kestoikä yli 200000 km. Takajarruihin tehtiin täysremontti viime vuonna jumituksen takia ja samalla tietysti vaihdettiin palatkin, jotka olivat jo aika heikossa hapessa. Niiden ikää en tiedä, mutta luultavasti ne olivat alkuperäiset ja kestivät siis 300000 km.
- Uuno Turmio
kulumisesta?? kirjoitti:
Ei ole kokemusta niin paljon, että osaisin arvioida jarrupalojeni kuntoa. Jos minulla olisi silmää sille, en olisi täällä. Kysymykseni oli muuten etupäässä teoreettinen. Ajotavan kerroin jo olevan äärimmäisen taloudellinen, pelkkää maantietä etupäässä. Autoon on tehty jarruhuolto joku 15 000 km sitten, mutta jarrupaloihin ei tuolloin koskettu, levyt putsattiin. Autoni on Skoda Octavia -97.
Huomatkaa myös yksi juttu: kysyin tätä myös ihan yleisellä tasolla, ei siis liittyen omaan autooni. Mikä voisi olla keskimäärin jarrupalojen vaihtoikä? Älkää tehkö ihmiset tästä liian vaikeaa. Olisiko esim. 50 000 km, 100 000 km, 150 000 km tai jokin muu.
Kiitos edelleen näkemyksistä!ei ole olemassa jotain keskimääräistä kilometrirajaa jarrujen kulumiselle.
Yleisellä tasolla voidaan myös kysyä, että kuinka paljon autolla ajetaan takaperin noin teoriassa vuosittain - jonkunlainen seppä
Uuno Turmio kirjoitti:
ei ole olemassa jotain keskimääräistä kilometrirajaa jarrujen kulumiselle.
Yleisellä tasolla voidaan myös kysyä, että kuinka paljon autolla ajetaan takaperin noin teoriassa vuosittainJuuri näin on asia, kuten sanot ei mitään keskimääräistä.
Riippuu niin monesta tekijästä.
Jarrupalat ovat halpoja ja niitten vaihtaminen helppoa ei kannata miettiä kilometrejä.
Nykyään kun asbesti on poistettu jarrupaloista tuppaa levyt myös kulumaan kohtuuttomasti ja nekin joutuu turhan usein vaihtamaan.
Mikäli pala/palat on loppu, meteli yltyy jo päivässä semmoiseksi että varmasti huomaa. - kulumisesta??
Loskaa levyissä kirjoitti:
Minullakin on rauhallinen ajotapa, mutta puolet kilometreistä on työajoa, jossa joudun pysähtymään muutaman kilometrin välein. Nykyisellä autolla on mittarissa 320000 km, josta itse olen ajanut 150000 km. Eteen on palat vaihdettu heti alkutaipaleella eli ennen kahdensadantuhannen täyttymistä, ja nyt kesällä tarkastettaessa ne olivat vielä hyvässä kunnossa. Arvioitu kestoikä yli 200000 km. Takajarruihin tehtiin täysremontti viime vuonna jumituksen takia ja samalla tietysti vaihdettiin palatkin, jotka olivat jo aika heikossa hapessa. Niiden ikää en tiedä, mutta luultavasti ne olivat alkuperäiset ja kestivät siis 300000 km.
omakohtaisen kokemuksesi jakamisesta, joka toi syvyyttä tähän keskusteluun! Turkulainen kiittää. :)
- Tauno Turhapuro
Uuno Turmio kirjoitti:
ei ole olemassa jotain keskimääräistä kilometrirajaa jarrujen kulumiselle.
Yleisellä tasolla voidaan myös kysyä, että kuinka paljon autolla ajetaan takaperin noin teoriassa vuosittainsaattaa kyllä olla, mutta ehkäpä sinä Uuno olet liian tampio tajutaksesi sitä. Yleisellä tasolla voidaan myös kysyä, että kuinka monta riviä sinä kirjoitat täällä turhaan vuosittain.
- noilla kilsoilla
kulumisesta?? kirjoitti:
Ei ole kokemusta niin paljon, että osaisin arvioida jarrupalojeni kuntoa. Jos minulla olisi silmää sille, en olisi täällä. Kysymykseni oli muuten etupäässä teoreettinen. Ajotavan kerroin jo olevan äärimmäisen taloudellinen, pelkkää maantietä etupäässä. Autoon on tehty jarruhuolto joku 15 000 km sitten, mutta jarrupaloihin ei tuolloin koskettu, levyt putsattiin. Autoni on Skoda Octavia -97.
Huomatkaa myös yksi juttu: kysyin tätä myös ihan yleisellä tasolla, ei siis liittyen omaan autooni. Mikä voisi olla keskimäärin jarrupalojen vaihtoikä? Älkää tehkö ihmiset tästä liian vaikeaa. Olisiko esim. 50 000 km, 100 000 km, 150 000 km tai jokin muu.
Kiitos edelleen näkemyksistä!76tkm ja auto 13v vanha, voi olla hyvinkin ryytyneet/jumittavat noin vähäisen ajon vuoksi.
Ja jos autolla ei ajeta muutamaan päivään, niin ruosteinen levynpinta rahisee hieman alkuun...
Itsellä myös 76tkm, mutta auto -08
Kuukauden sisään onkin talvirenkaiden vaihto edessä, katso silloin onko jarrupalan metallissa jäljellä kitkapintaa vähintään muutama milli (uudessa ehkä sentin verran).
Jarrupalojen kuluminen on monesta tekijästä kiinni, täällä joku lupailee 200tkm..., ensimmäisessä autossa taisi mennä vaihtoon 30tkm välein, mutta oli varmaan pehmeät palat, kun siihen aikaan ei tehostimia usein ollut tavallisissa autoissa. - kulumisesta??
noilla kilsoilla kirjoitti:
76tkm ja auto 13v vanha, voi olla hyvinkin ryytyneet/jumittavat noin vähäisen ajon vuoksi.
Ja jos autolla ei ajeta muutamaan päivään, niin ruosteinen levynpinta rahisee hieman alkuun...
Itsellä myös 76tkm, mutta auto -08
Kuukauden sisään onkin talvirenkaiden vaihto edessä, katso silloin onko jarrupalan metallissa jäljellä kitkapintaa vähintään muutama milli (uudessa ehkä sentin verran).
Jarrupalojen kuluminen on monesta tekijästä kiinni, täällä joku lupailee 200tkm..., ensimmäisessä autossa taisi mennä vaihtoon 30tkm välein, mutta oli varmaan pehmeät palat, kun siihen aikaan ei tehostimia usein ollut tavallisissa autoissa.Viestisi antoi sen kuvan, että ymmärsit autollani olleen ajetun tuon 76 tkm. Ei, se oli jarrupalojen ikä. Autollani on jo tuokio sitten ylittynyt 300 tkm.
On totta, että tällä hetkellä en aja päivittäin. Tosin, sitten kuna ajan, niin niitä kilsoja tuleekin sitten aina kaksinumeroinen luku. Tuo ruosteisuus pitää varmasti paikkaansa, sillä jarrujen kahina loppuu muutaman ensimmäisen jarrutuksen jälkeen. Kaipa ne palat sitten ovat vielä ihan ok. Lisää vaan kovaa ajoa Skodalle! :) - Häskäpata
03 ocun myin 115000 hujakoilla, alkuperäisillä jarrupaloilla. Mut mä painoinkin kaasua, enkä jarrua.
- vammaisilla kuluu
Rahina johtuu levyjen ruostumisesta. Syksyisin kun on kosteaa ja suolataan, levyt rohisee aluksi jarruttaessa kun ei ole päivään tai pariin ajanut. Useamman kerran voimakkaasti jarruttamalla rohina häviää.
Jos olet omistanut auton uudesta ja ajat enimmäkseen maantiellä, noilla kilometreillä ei jarrupaloja todellakaan ole tarvetta vaihtaa. Korkeintaan huollossa rahastavat ja vaihtavat kuitenkin vaikka hyvin vois vielä ajaa 50000. 200000 pitäis päästä normaalilla ajotyylillä. Mutta jos olet vammainen jonka aina pitää kiihdyttää muiden rinnalle ja jarruttaa viimetingassa, saattaapa ne mennä vaihtokuntoon jo 50000km/ssä.- kulumisesta??
En harrasta päätöntä ajoa kaupunkiliikenteessä. Ja todellakin tapanani on punaisen valon/hitaamman ajoneuvon nähdessäni ottaa jalka kaasulta, eikä pitää kaasulla ja jarruttaa viime hetkellä. Suosin myös moottorijarrutusta.
Eli jos sanoihisi on uskominen, mun pitäisi ilmeisesti päästä vielä toiset 76 tkm näillä paloilla. Kiitos kommentistasi! - ????
kulumisesta?? kirjoitti:
En harrasta päätöntä ajoa kaupunkiliikenteessä. Ja todellakin tapanani on punaisen valon/hitaamman ajoneuvon nähdessäni ottaa jalka kaasulta, eikä pitää kaasulla ja jarruttaa viime hetkellä. Suosin myös moottorijarrutusta.
Eli jos sanoihisi on uskominen, mun pitäisi ilmeisesti päästä vielä toiset 76 tkm näillä paloilla. Kiitos kommentistasi!Noin 200 000 mittarissa, rupesi kuulumaan rohinaa, jota en heti tunnistanut. Rohina vain lisääntyi. Menin huoltoon. Siellähän se selvisi, jarrupalat olivat loppu ja meni jarrulevytkin uusiksi.
Sitä vaan ihmettelen, kun en itse osaa ja kykene vaihtamaan renkaita, niin miksi renkaiden vaihdon yhteydessä minua ei varoitettu siitä, että noille jarrupaloille tulisi tehdä jotakin. Näin maallikkona luulisi, että renkaanvaihtaja näkee siinä samalla jarrupalojen kunnon. Itse en sitä mistään näe. Hankkivatko huoltoliikkeet näin töitä itselleen kun jättävät kommentoimatta tästä. - huollontarve
???? kirjoitti:
Noin 200 000 mittarissa, rupesi kuulumaan rohinaa, jota en heti tunnistanut. Rohina vain lisääntyi. Menin huoltoon. Siellähän se selvisi, jarrupalat olivat loppu ja meni jarrulevytkin uusiksi.
Sitä vaan ihmettelen, kun en itse osaa ja kykene vaihtamaan renkaita, niin miksi renkaiden vaihdon yhteydessä minua ei varoitettu siitä, että noille jarrupaloille tulisi tehdä jotakin. Näin maallikkona luulisi, että renkaanvaihtaja näkee siinä samalla jarrupalojen kunnon. Itse en sitä mistään näe. Hankkivatko huoltoliikkeet näin töitä itselleen kun jättävät kommentoimatta tästä.200-300tkm kieppeillä on usein ne levytkin kuluneet minimimittaansa...
Sellainen pieni kohina, jos autolla ei ole ajettu ja mikä poistuu on normaalia.
Kovempi rohina ja joka ei helpota pienen ajon jälkeen, pitäisi olla merkki siitä että pitäs tehrä jotain.
Ja jos autoa huolletaan muutoinkin kuin pelkkiä öljyjä vaihtamalla, niin ei pitäisi tulla yllätyksenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841