!980-luvulla helluntainuoret julkaisivat kasetin, jossa varoitettiin rock, erityisesti hevimusiikin saatanallisesta vaikutuksesta nuorisoon. Alla elävän arkiston pätkiä ja muita. Katso miten hevistä on ajateltu, ja ajatellaan yhä, alla linkkejä.
Heavymetal on jo useamman vuosikymmenen pitänyt pintansa, eli on siis jo itse asiassa vanha juttu.
Mutta onko musiikilla varjopuolensa?
Kommentoi, kristitty ja ei-kristitty.
Toivon keskustelua asiasta.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=541&a=3908
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=452&a=2381
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=452
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=95&t=589&a=5210
MELLERIN KIRJASTA ROCK: TAKAPERIN SOITETTUjA SAATANALLISIA VIESTEJÄ
http://samima1.tripod.com/rock_jatko.htm
http://samima1.tripod.com/Rockmusiikki.htm
http://lauratar69.vuodatus.net/blog/348509
http://fi.wikipedia.org/wiki/Metallimusiikki
http://www.suol.fi/raamattunet/saatpalv.html
http://www.voice.fi/index.php?option=com_sbsarticle&tmpl=blog&cid=19196&cat=1
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/jyv%C3%A4skyl%C3%A4n-surman-taustalla-satanismi/346575
ARI KOIVUSEN ESIMERKKIÄ:
http://www.hs.fi/keskustelu/Idols-t%E4hti Ari Koivunen puhui keikalla saatanasta ja sylki katsojan p
%E4%E4lle/thread.jspa?threadID=196731&tstart=0&sourceStart=60&start=40
https://oa.doria.fi/handle/10024/3064
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?t=11923
Kristillinen metallimusiikki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristillinen_metallimusiikki
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristillinen_rock
Hevi, saatanan musiikkia
25
1575
Vastaukset
- Minde1977
kyllä raskaampi rokki voi olla hyvääkin musiikkia ja tämän tyylin edustajia on myös kristillisissä bändeissä. ei kaikki heavy-metallin edustajat ole automaattisesti saatananpalvojia mut mä sanoisin et etenkin jos uskovainen kuuntelee maallista heviä, niin kyllä kantsii olla varovainen. muistan kun veljeni kuunteli nuorempana monia raskaan rokin edustajia, niin mua välillä ahdisti jo levyjen kansikuvat, saati sitten se "örinähevi" ettei saanu edes sanoista selvää.
Mun mielestä bändin sanoma vaikuttaa paljon siihen mitä mä itse kuuntelen ja mitä yhtyeitä kannatan jo sillä et ostan levyjä. En halua kannattaa bändejä, keiden keikat on viinaa, huumeita, seksiä ja arvomaailma sotii mun omaani vastaan. Kuunnelkoon heitä ne keitä kiinnostaa enkä mä ala tuomita toista sen perusteella mitä kuuntelee ja kannattaa. Mä olen vaan ite todennu et mulle bändin arvomaailma merkkaa, joten siks aattelen näin. Kyllä sekin huolestuttaa minkä esikuvan bändit antaa julkisuudessa, koska heistä otetaan mallia. Oli sitten kyseessä ei-kristillinen tai kristillinen bändi, niin jollain tavalla aina bändiläiset nostetaan jalustalle ja otetaan mallia miten eletään. Tässä ei oo eroa mitä musatyyliä mikäkin bändi edustaa, vaan kyllä ihmisen mielipiteitä ja tapaa elää seurataan hyvin tarkkaan.
Eli ei se pelkkä hevi-bändi tee ihmisestä pahaa tai hyvää, vaan se kaikki muu touhu musabisneksen ympärillä, etenkin jos lähtee sille tielle et kaikki on sallittua.- Nuori nainen
Sen että joittenkin aivan tunnettujen yhtyeiden kappaleissa, beatlesien, Iron Maidenin, the who yms. legendoja (ei tietääkseni ole edustanee mitään pimeyden lahkoa/ kulttia) on takaperin soittamalla saatu aivan selkeitä saatanan viestejä?? Muitakin, monia yhtyeitä joiden levyiltä on saatu viestejä, jotka ovat olleet pelottavia?
Ja jo ajat sitten. Miten niistä saadut lauseet ovatkin olleet niin saatanallisia ja ylistäneet saatanaa herraksi?
Uskotko sinä että hevi itsessään kantaa paholaisen vaikutusta, joka ei erikseen tarvitse saatanallista sanomaa, vaan riittää että se on heviä?
Eivätkä Beatlesit esim. olleet edes heviä. Haluaisin kovasti tietää ihmisten mielipiteitä. Onko muo takaperinsoitot, joita joskus aikoinaan on tehty, täysin väkisin väännettyjä, keksittyjä?
Nimittäin monet noista yhtyeistä ovat tehneet tosi hyvää musaa.
Voihan paholainen toisaalta pyrkiä vääristämään myös musiikkia tahallisesti.
Ehkä tämä lähtee jo raiteilta, mutta sinänsä kiinnostavaa tietää. - ew3rg
Nuori nainen kirjoitti:
Sen että joittenkin aivan tunnettujen yhtyeiden kappaleissa, beatlesien, Iron Maidenin, the who yms. legendoja (ei tietääkseni ole edustanee mitään pimeyden lahkoa/ kulttia) on takaperin soittamalla saatu aivan selkeitä saatanan viestejä?? Muitakin, monia yhtyeitä joiden levyiltä on saatu viestejä, jotka ovat olleet pelottavia?
Ja jo ajat sitten. Miten niistä saadut lauseet ovatkin olleet niin saatanallisia ja ylistäneet saatanaa herraksi?
Uskotko sinä että hevi itsessään kantaa paholaisen vaikutusta, joka ei erikseen tarvitse saatanallista sanomaa, vaan riittää että se on heviä?
Eivätkä Beatlesit esim. olleet edes heviä. Haluaisin kovasti tietää ihmisten mielipiteitä. Onko muo takaperinsoitot, joita joskus aikoinaan on tehty, täysin väkisin väännettyjä, keksittyjä?
Ehkä tämä lähtee jo raiteilta, mutta sinänsä kiinnostavaa tietää.Sinun saatanasi on mielikuvitusolento ja ne "viestit" ovat hömpänpömppää, joissa sekopäät kuulevat jotain typerää, jota haluavatkin kuulla. Piste.
- Minde1977
Nuori nainen kirjoitti:
Ehkä tämä lähtee jo raiteilta, mutta sinänsä kiinnostavaa tietää....että hevi itsessään on paholaisesta, se olis kiva tietää miks on noita takaperin soitettuja viestejä ja mistä niitten vaikutus lähtee. Tiedän ettei moni noista sun mainitsemistasi bändeistä ole julkisesti tunnustautuneet saatananpalvojiksi mut siihen mä en osaa vastata et miks niitten levyillä on saatanallisia viestejä. Sitä pitäis kysyä suoraan bändien jäseniltä, koska he siihen parhaiten osais vastata, mä en ole käyny heidän pään sisällä selvittämässä mitä "herraa" he loppujenlopuksi palvookaan. Jos kyseessä on huono vitsi, niin sit vitsaillaan aika rankoilla aiheilla, jos taas ne on laitettu sinne tosissaan niin sitten siitäkin voi tehdä omat johtopätöksensä bändin todellisesta herrasta.
Tottakai paholainen yrittää kaikki keinot sokaistaakseen ihmisen ja hän jos kuka valheen mestarina saa syötettyä ihmisen kautta levyille vaikka mitä soopaa. Ei kai kaikki saatananpalvojatkaa ole mustiinpukeutuvia ja angstaavia nuoria, heitä voi olla vaikka minkä ammatin edustajissa, voihan olla niinkin, et bändiltä voi olla suorastaan laskelmoitua (?) olla olematta julkisesti saatananpalvojia, koska se karkoittais osan faneista mut yksityiselämässä voi olla vaikka mitä... en mä tiedä, tää oli vaan heitto koska oon ihmisestä oppinu tässä elämässä sen, et se voi olla julkisesti mitä tahansa mut yksityispuolella jotain aivan muuta... uskovainenkin, ikävä kyllä...
Olen mä nähny joskus televisiosta yhden suomalaisen black-metalliyhtyeen haastattelun, suoraan sanottuna he näyttikin käveleviltä saatanoilta ja se teksti mitä suusta tuli et miten he valmistautuu konsertteihin, sai mulla menemään kylmät väreet pitkin selkää. Joten joo, voi saatana vaikuttaa suoraan musiikkiinkin ja siihen mitä ja miten lavalla esiinnytään mut osalla bändeistä voi olla laskelmoitua sekin, et otetaan jotain vähän tuolta satanismin puolelta ja saadaan ihmiset spekuloimaan mitkä on bändin motiivit. Saadaan ilmaista julkisuutta, tosi kieroa ajattelua, mut moni bändi sekoittaa touhuihinsa tiedostaen pimeyden voimia siksi, et se on ihmisistä mielenkiintoista ja jännittävää ja saadaan hyvät lavashowt. Sit he nauraa partoihinsa, kun uskovat ja ei-uskovat tappelee julkisesti keskenään siitä onko bändi saatanallinen vai ei ja levynmyynnit nousee.
En tiedä menikö tää vähän off-topic mut tälläisiä ajatuksia nousi mieleeni... - Nuori nainen
Minde1977 kirjoitti:
...että hevi itsessään on paholaisesta, se olis kiva tietää miks on noita takaperin soitettuja viestejä ja mistä niitten vaikutus lähtee. Tiedän ettei moni noista sun mainitsemistasi bändeistä ole julkisesti tunnustautuneet saatananpalvojiksi mut siihen mä en osaa vastata et miks niitten levyillä on saatanallisia viestejä. Sitä pitäis kysyä suoraan bändien jäseniltä, koska he siihen parhaiten osais vastata, mä en ole käyny heidän pään sisällä selvittämässä mitä "herraa" he loppujenlopuksi palvookaan. Jos kyseessä on huono vitsi, niin sit vitsaillaan aika rankoilla aiheilla, jos taas ne on laitettu sinne tosissaan niin sitten siitäkin voi tehdä omat johtopätöksensä bändin todellisesta herrasta.
Tottakai paholainen yrittää kaikki keinot sokaistaakseen ihmisen ja hän jos kuka valheen mestarina saa syötettyä ihmisen kautta levyille vaikka mitä soopaa. Ei kai kaikki saatananpalvojatkaa ole mustiinpukeutuvia ja angstaavia nuoria, heitä voi olla vaikka minkä ammatin edustajissa, voihan olla niinkin, et bändiltä voi olla suorastaan laskelmoitua (?) olla olematta julkisesti saatananpalvojia, koska se karkoittais osan faneista mut yksityiselämässä voi olla vaikka mitä... en mä tiedä, tää oli vaan heitto koska oon ihmisestä oppinu tässä elämässä sen, et se voi olla julkisesti mitä tahansa mut yksityispuolella jotain aivan muuta... uskovainenkin, ikävä kyllä...
Olen mä nähny joskus televisiosta yhden suomalaisen black-metalliyhtyeen haastattelun, suoraan sanottuna he näyttikin käveleviltä saatanoilta ja se teksti mitä suusta tuli et miten he valmistautuu konsertteihin, sai mulla menemään kylmät väreet pitkin selkää. Joten joo, voi saatana vaikuttaa suoraan musiikkiinkin ja siihen mitä ja miten lavalla esiinnytään mut osalla bändeistä voi olla laskelmoitua sekin, et otetaan jotain vähän tuolta satanismin puolelta ja saadaan ihmiset spekuloimaan mitkä on bändin motiivit. Saadaan ilmaista julkisuutta, tosi kieroa ajattelua, mut moni bändi sekoittaa touhuihinsa tiedostaen pimeyden voimia siksi, et se on ihmisistä mielenkiintoista ja jännittävää ja saadaan hyvät lavashowt. Sit he nauraa partoihinsa, kun uskovat ja ei-uskovat tappelee julkisesti keskenään siitä onko bändi saatanallinen vai ei ja levynmyynnit nousee.
En tiedä menikö tää vähän off-topic mut tälläisiä ajatuksia nousi mieleeni...Joo, samoilla linjoilla olen itse. kaipa sitä uskaltaa kuunnella noita legendaarisia yhteitä. :) niin ja Pink Floyd mainittiin kanssa, et joku takaperin soitettuna ollu aivan saatanallista. kyllähän se hieman sairaalta tuntuu, jos jotkut on varta vasten tehny jotain sinne muka takaperoiseksi sanomaksi. ja yhtä hullulta sekin että niitä on sitten soiteltu ja etsitty pienintä yksityiskohtaa myöten. tekisi mieli lukea se Mellerin aikoinanaan kirjoittama kirja. Rock. Ihan mielenkiinnosta. Oletko itse lukenu sen? j
- Minde1977
Nuori nainen kirjoitti:
Joo, samoilla linjoilla olen itse. kaipa sitä uskaltaa kuunnella noita legendaarisia yhteitä. :) niin ja Pink Floyd mainittiin kanssa, et joku takaperin soitettuna ollu aivan saatanallista. kyllähän se hieman sairaalta tuntuu, jos jotkut on varta vasten tehny jotain sinne muka takaperoiseksi sanomaksi. ja yhtä hullulta sekin että niitä on sitten soiteltu ja etsitty pienintä yksityiskohtaa myöten. tekisi mieli lukea se Mellerin aikoinanaan kirjoittama kirja. Rock. Ihan mielenkiinnosta. Oletko itse lukenu sen? j
En ole lukenu, osittain siksi et vierastan sellaista uskoa, et etitään piruja suurennuslasilla joka paikasta. Mä en ite vaan tykkää hevistä, se musa jotenkin ahdistaa enkä edes osaa sanoa miksi. Suurin syy on se, et mun pitää saada sanoista selvää, jos menee niin rankaksi, et sanat hukkuu tai vaan öristään mikkiin niin mä jätän välistä. Kuuntelen ihan mielelläni esim. Nightwishiä, Linkin Parkia, Negativea vaikka oonkin uskossa ja välillä tuo Linkin Parkin musiikki menee niillä rajoilla et jaksaako kuunnella. Jos on paha angstipäivä, niin rokkia täysille samalla kun tekee kunnon hikilenkin, niin johan kiukku laantuu.
Ehkä mä elän taas jonkun mielestä liian "keveästi" mut en tiedä jaksanko edes välittää sellaisista piiloviesteistä. Mä elän kuitenki elämääni Jeesuksen veren suojassa ja mun omatunto kertoo mikä mulle on hyväksi. Jos musiikki ahdistaa, niin en kuuntele ja sama koskee kaikkea elämässä. Oon joskus nuorena ottanu liiankin paljon selvää asioista ja ahdistuin kun tuntu et saatana tunkee joka rööristä sisään, mä aloin pelätä sen sijaan et eläisin vapautuneessa uskossa joten en oo nykyään edes tutkinu tälläisiä musiikin lieveilmiöitä tai satanismia. Toki mä tykkään seurata esim. dokkareita yleissivistyksen kannalta ja tuo mun em. mainittu black metalli-yhtyeen haastattelu oli oikeesti silmiä avaava. Tää maailma on vähintäänkin outo mut sitä enemmän oikeestaan haluaa elää armollisen Jumalan lähellä. Mä murehdin muutenki kaikesta liikaa joten jos mä vielä pelkäisin kaikkea, niin saisin mahahaavan :(
Ehkä mä olen inhorealisti mut joskus jossain yhteydessä oon puhunu tästä populaarimusan lieveilmiöistä ja laskelmoinnista. Kun seuraa julkkiksia, niin kas kummaa he tempaisee mitä älyttömämpiä juttuja just kun levy on tulossa ulos ja kas, myy taas muutama tuhat kipaletta enemmän. En väitä et tästä olis kyse näissä väärinpäin-kuunneltu-jutuissa mut vähän haistahtaa siltä et nostetaan kohu niin ihmiset kiinnostuu lisää. Senkään takia en oo jaksanu enää näin aikuisempana miettiä onko jonkun bändin musa saatanallista vai ei, kuuntelen jos tykkään ja skippaan jos en. Kukin valitkoon niinkuin parhaaks näkee :)
- Tujut saarnat
1) Jos bändin sanoitukset ovat selvästi antikristillisiä - joko vakaumuksellisesti tai vitsinä, niin bändi on automaattisesti rankattu pois valikoimasta uskovalta.
2) Miten musiikki vaikuttaa sinuun? Tunnetko synnillisten piirteidesi korostuvan tai jotain muita negatiivisia haittavaikutuksia. Jos näin, niin automaattisesti rankattu pois uskovan valikoimasta.
3) Onko bändillä tarkoituksellisesti paholaismainen rekvisiitta ja imitoivatko he tämän tyyppistä arvomaailmaa jotenkin? Jos näin, niin ei muuta kuin rankkaa pois vaan.
4) Missä Demonihenki kulloinkin vaikuttaa, sitä me tuskin tarkkaan näemme. Mutta arvioi asiaa Jumalan sanan pohjalta, kuuntele omaatuntoasi ja rukoile Jumalalta että kykenet riittävän hyvin erottamaan mikä on hyvää, mikä pahaa.
5) Tuskin hevi peruslähtökohdaltaan on muuta kuin tiettyjä ääniä säädeltynä niin, että ne kuuluvat tietyllä tavalla, tässä tapauksessa raskaammin ja roisimmin. Voisinhan minäkin vaikka viilalla hangata metallia vasten niin, että sattuu korvaan, mutta ei se ääni silti Paholaisesta ole. Jos Pyhä Henki alkaisi säveltäjäksi, niin en tiedä kuinka paljon hän tykkäisi sähkökitaralla revittelemisestä. Luulisin että hän on mieltynyt musiikkiin, joka on kaunista, mieltä keventävää ja toivoa antavaa ja josta sykkii elämä ja ilo. Mutta tämä nyt ei tarkoita sitä etteikö Pyhä Henki sallisi muunkin tyyppisiä tyylejä. Onhan raamatussakin esim. valitusvirret, saarnaajan kirja, laulujen laulu, psalmit, job, evankeliumit, ilmestyskirja, opetuskirjeet jne. Jos jokin vain voi olla rakennukseksi ja hyväksi, niin voihan Jumala sitä käyttää ja inspiroida sellaista. Kuka sitten alunperin on mieltynyt heviin, niin enpä tiedä olisiko Jumala siitä alunperin ollut innostunut. Meinasin vaan kun hän asuu valossa, jota ei voi lähestyä, niin mahtaisiko hän häikäisevässä kirkkaudessaan innostua "ottamaan kitaran käteensä" ja laittamaan heviksi. Epäilenpä. Hevin ei silti tarvitse olla Saatanasta, vaikka se ei kuuluisikaan Jumalan mielimusiikkimakuun. Mutta luulenpa että Saatana mieluummin kuuntelee heviä kuin vaikkapa Juha Tapiota.
6) Valitse sellainen bändi, jota kuunnellessa ei tarvitse miettiä liikoja, vaan voit kokea Hyvän läsnäolon.
7) Loppujen lopuksi tässä tarvitaan hengellistä pelisilmää. Rukoile että näet asiat niinkuin Jumala ne näkee, silloin ei tarvitse pohdiskella. Emme ole Jumala, emmekä Jumalia, mutta varmaankin Jumala antaa meille riittävän ymmärryksen johonkin asiaan, jos sitä häneltä pyydämme ja tutkimme asiaa. - Lisää pohdinta-apua
Käytä hengellistä pelisilmää. Kuuntele musiikin sanoja ja tunnustele melodiaa miten hyvin se sopii yhteen Jumalan todellisuuden kanssa, mieti musiikin käyttötarkoitusta ja sen vaikutuksia, mietin bändiä ja sen arvomaailmaa. Ja kai sekin jotain kertoo millaisen kohdeyleisön se kerää ympärilleen, siis ketkä vapaaehtoisesti maksavat ja omalla ajallaan sitä kuuntelevat?
Heviäkin on erityyppistä. Rukoile hengellistä näkökykyä, pohdiskele, lue Raamattuasi, kuuntele omaatuntoasi. Keskustele. Eiköhän riittävään selvyyteen pääse.
Oleellisin kysymys lienee: keneltä on tullut inspiraatio hevimusiikin tekemiseen? Kuka on alunperin siihen mieltynyt ja miksi?
Mutta riippuu tosiaan ihan millaisesta hevistä on kysymys, bändistä, sanoista, melodiasta, käyttötarkoituksesta, arvomaailmasta, vaikutuksista. Nämä kaikki voivat mennä sikin sokin. Jotain voi Paholainen käyttää hyödykseen, jotain Jumala.
Näsäviisaasti voisin vastata että hevi on peräisin esim. sähkökitarasta, sähköbassosta, rummuista, sähköpianosta tms. Näin luonnontieteellisesti ottaen hevi on siis kai lähtöisin sähkölaitokselta!
Mutta mistä halu tällaisen musiikin tekemiseen, tiettyjen äänensävyjen ja laatujen käyttämiseen on, niin se on sitten toinen juttu. Riippuen tapauksesta halu voi olla Jumalasta, Paholaisesta tai vaikka ihmisen turmeltuneesta sydämestä. - ja saatana
Musiikki ja kuvat ovat puhetta sielullemme, ne herättävät meissä tuntemuksia ja jäävät vaikuttamaan alitajuntaamme ja sitä kautta käytökseemme ja arvomaailmaamme. Jos et tiennyt vielä niin monet artistit ovat kokreettisesti tehneet sopimuksen lusifin kanssa ja toteuttavat saatanallisia tarkoitusperiään,valtaosa väestöstä ei vain tätä huomaa. Jos tutkit esimerkiksi metallican tai eminemin, lady gagan, madonnan sanoituksia ja esiintymistä niin jos olet tarkka huomaat missä mennään. Nuoret ovat alttiita vaikutteille idol sana tulee sanasta epäjumala. Tärkein käsky on rakasta Herraa Jumalaasi kaikesta sielustasi mielestäsi ja voimastasi. Jeesuksen tulisi täyttää ihmisen sisin ei esimerkiksi jonkun kuolevaisen artistin. Nämä artistit ovat saatanan luomia epäjumalia jotka asettuvat nuorten ihmisten sydämiin sinne missä niiden ei pitäisi olla.
Hän ei ole ainut
http://www.youtube.com/watch?v=IqvvOD4bdRs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=VtL8NX03gc4&feature=related- liberaali uskova
kun näet häntä joka paikassa :-)
Liity ihmees islaminuskoisiin!
Nuorten kuuluu mielestäni kapinoidakin.
- wqaedfw
hellareiden ja vastaavien voi olla vaikeata, jos ei mahdotonta, ymmärtää tätä, mutta yritetään. Kukaanhan tällaista höpötystä saatanoista ei tietenkään ota millään muotoa vakavissaan, ainoa mitä te mahdollisesti saatte aikaan, on lisääntynyt kiinnostus mollaamaanne musiikkityyliä kohtaan, eli teette hyvää ja ilmaista mainosta yhtyeille ja artisteille. Kiitos siitä :)
Any publicity is good publicity :)- klassista ei virsiä
Mutta kun mikään musiikki ei ole joillekin soveliasta, eikä tanssi, eikä luonto, eikä luovuus.
Siinä näkee siis usko käskee sulkemaan aistit Jumanlan luomalta. Terkkuja vaan.
Joku härski kehtas tuolla jollain palstalla tietävänsä Kari Tapion menneen helvettiin, musiikkiinsa vuoksi sillä näin hän houkutteli ihmiset haureuteen. Jos toi on tervettä niin mä oon Mikki Hiiren serkun tyttö.
olen iloinen uskonnottomuudestani. (:
Musiikki on niin valtavan hieno asia. Musta on niin ihanaa, miten valtavasti se vaikuttaa mielentilaan, ja miten vahvasti se inspiroi. Joskus kun on maassa - kuten näin pimeenä aikana usein on - niin voi pistää jotain piristävää, kevyttä soimaan taustalle, ja sen voiman tuntee selvästi. Aamuisin on kivaa kuunnella jotain rokimpaa, niin lähtee aamu käyntiin, iltapäivällä taas ehkä jotain rauhallisempaa ja rentouttavaa musiikkia. Joskus kun oikein herkistyttää, niin voi kuunnella jotain hempeempää, ja esimerkiksi maalaillessa ja piirtäessä musiikki toimii hyvänä inspiraation lähteenä. Jos tahdon piirtää jotain rankempaa, niin etsin siihen sopivaa musiikkia, joulukortteja tehdessä taas kuuntelin joululauluja. Kun kirjoitan tarinoita tai runoja, kuuntelen musiikkia, jossa ei ole laulua ollenkaan tai sitä on melko vähän. Parhaat inspiroijat kuvataiteessa ovat ehdottomasti suomalaiset Zen Café ja Kotiteollisuus, kirjoitellessa Medieval Babes ja elokuvien soundtrackit.
Liian heviä en ite jaksa kuunnella muuta kun harvoin, ja sitäkin harvemmin sen sanoja edes yritän kuunnella. En kuitenkaan koskaan ole tullut vihaiseksi raskaammastakaan musiikista, tai muista että oisin muutenkaan muuttunu agressiivisemmaks sellasen jälkeen. Tunnen ihmisiä, jotka kuuntelee pelkästään raskasta heviä, ja useimmat näistä on tosi symppiksiä ja herttasia ihmisiä, enkä todellakaan vois kuvitella, että se musiikki ois vaikuttanu ainakaan negatiivisella tavalla.
Tietysti jos joku tulee hevistä vihaseks tai rupee mellastamaan, niin asia on erikseen. Mutta miksei fiksu ja tervejärkinen uskovainen vois myös kuunnella heviä, olipa sanoitus mitä tahansa? Jos siitä tulee hyvä fiilis, eikä pistä päätä negatiivisella tavalla sekaisin, niin eikö se ole vaan hyvä että jokainen on löytänyt oman juttunsa? Itse kuuntelen lähinnä musiikkia musiikkina, ja sanoitus on vähän sivu seikka. Medieval babes esimerkiksi laulaa usein melko kristillisistä aiheista, jotka ei itseä vois kiinnostaa tippaakaan, ja silti musiikkinsa puolesta tykkään ihan valtavasti.
Simmut ja korvat auki, ihmiset! Ei se musiikki ole niin kuoleman vakava asia. (: Se tekee elämästä vaan rikkaampaa!- ...
Eräs kirjoitti tässä ketjussa:
"Musiikki ja kuvat ovat puhetta sielullemme, ne herättävät meissä tuntemuksia ja jäävät vaikuttamaan alitajuntaamme ja sitä kautta käytökseemme ja arvomaailmaamme."
Ajattelen samoin. Musiikki joka ihannoi Jumalan tahdon vastaisia asioita voi olla haitaksi. Ihmisen luontaista synninturmelusta ei kannata ruokkia syntisellä musiikilla.
"Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa." (Fil. 4:8)
Me voimme Raamatun perusteella arvioida mikä on syntistä musiikkia ja mikä ei. Myös omaatuntoa kannattaa kuunnella. Samoin myös voimme käyttää niitä hengellisiä kykyjä arviointiin mitä Jumala on antanut. Jollakin voi olla erityinen lahja erottaa mikä on lähtöisin Jumalasta, mikä Saatanasta ja mahdollisesti myös mikä on lähtöisin ihmisestä itsestään. Tämä voi koskea myös musiikkia.
Ymmärtääkseni mitä tahansa musiikkityyliä voi käyttää evankeliumin julistamiseen. Joskus se voi kuitenkin herättää ihmetteleviä reaktioita. Esim. jos jokin musiikkityyli yleisesti edustaa Jumalan tahdon vastaista elämäntapaa. Musiikkityylin valintaa on hyvä miettiä ja pyytää johdatusta Jumalalta. Ymmärtääkseni mikä tahansa musiikkityyli voi olla Jumalan työn välikappale tai Saatanan työn välikappale. Tyyleissä sinänsä ei kai ole mitään vaarallista. Sen sijaan minkälainen henki siinä vaikuttaa, niin se voi tehdä musiikista vahingollista.- ...
"Tyyleissä sinänsä ei kai ole mitään vaarallista."
Mutta voi niissä silti olla jotain vahingollista. Tyylinkin takana voi olla inspiraatio, joka voi olla lähtöisin esim. Saatanasta tai ihmisen syntisestä sydämestä. ... kirjoitti:
Mutta voi niissä silti olla jotain vahingollista. Tyylinkin takana voi olla inspiraatio, joka voi olla lähtöisin esim. Saatanasta tai ihmisen syntisestä sydämestä.Metallimessujen jälken on kirkkokansa alkanut sietää paremmin metallimusiikkia ja metallibändit eivät automaattisesti ole saatanasta
- wererfe
Nibe kirjoitti:
Metallimessujen jälken on kirkkokansa alkanut sietää paremmin metallimusiikkia ja metallibändit eivät automaattisesti ole saatanasta
Räimeällä mekkalahevillä on oikeastaan ihan turhaa julistaa evakeliumia koska ei kurttuotsanen mörököllityyli mitään tunteita herätä. Vai onko joku joskus kyynelehtinyt ja hartiajumeja vapauttavasti huokaillut Hornan taikka Metallican soidessa? Evankeliumin julistukseen on parempiakin musatyylejä, kuten vaikka sellainen kaunis tapa, jota HB ainakin alkuaikoina käytti. Jätetään paskatyylit toki paskanlevityksen palvelukseen.
Ja ihan hyvä HB että valitsi kauniin naisen kujertamaan puhtaasti ja korkealta. Ei niitä muutamia kappaleita voi itkemätttä kuunnella. Tuskin mieslaulaja ainakaan minussa silmien kyyneltymistä aikaan saisi. Ja vaikka sanotaanki että Herran sanan julistus olisi miehen työ niin minusta on kuitenkin parempi että sillon ku sitä julistetaan laulaen, on nainen parempi sanoman perilleviejä. No ei sillä ettei Pekka Simojokikin kolauttasi sisälläni jotain. - dfdfgdrtret
wererfe kirjoitti:
Räimeällä mekkalahevillä on oikeastaan ihan turhaa julistaa evakeliumia koska ei kurttuotsanen mörököllityyli mitään tunteita herätä. Vai onko joku joskus kyynelehtinyt ja hartiajumeja vapauttavasti huokaillut Hornan taikka Metallican soidessa? Evankeliumin julistukseen on parempiakin musatyylejä, kuten vaikka sellainen kaunis tapa, jota HB ainakin alkuaikoina käytti. Jätetään paskatyylit toki paskanlevityksen palvelukseen.
Ja ihan hyvä HB että valitsi kauniin naisen kujertamaan puhtaasti ja korkealta. Ei niitä muutamia kappaleita voi itkemätttä kuunnella. Tuskin mieslaulaja ainakaan minussa silmien kyyneltymistä aikaan saisi. Ja vaikka sanotaanki että Herran sanan julistus olisi miehen työ niin minusta on kuitenkin parempi että sillon ku sitä julistetaan laulaen, on nainen parempi sanoman perilleviejä. No ei sillä ettei Pekka Simojokikin kolauttasi sisälläni jotain.Vielä lisäisin, että ompa tosissansa Jumala oikein yhistänyt äänen ja kuvan, siis Johannan lauluääntä ja ulkonäköä tarkoitan. Saa hän palvella Herraa visuaalisella ja audiaalisella kauneudellaan. Tai sai ainakin silloin kun oli vielä ihan blondi (se kai sen syntymäväri vissiin on, tahtoo sanoa: näyttää luontevimmalta ratkaisulta). Värjäskö sitten välillä runetiksi tukkasa? Ei ois mielestäni kannattanu. Toivon että on palannut alkuperäseen väriinsä, koska ainakin minuun laulujen sanoma tehosi parhaiten silloin kun ne tuli sen Luojan värjäämän ihanan vaalean aaltoilevan tukan ja surumielisten enkelinsilmien koristamasta päästä ja puhtaalla hellällä äänellä. Vaikka se väliin korkealla käykin niin veikkaan että ei se silti niin korkalle pääse, ettei sitä jaksais kuunnella vaikka viikkoa putkeen. Ei haittaa vaikka korvaan huutaisi. Ihan toista on se ääni kuin vaikka Tarja Turusella, jonka voice on jotenkin kylmä, julma, kireä ja rääpivä ja rauhaton, ei ollenkaan ilosanoman levitykseen sopiva.
- drgh
... kirjoitti:
Mutta voi niissä silti olla jotain vahingollista. Tyylinkin takana voi olla inspiraatio, joka voi olla lähtöisin esim. Saatanasta tai ihmisen syntisestä sydämestä.Eikö ois hedelmällisintä käyttää ilosanoman perillemenon tehostukseen sellaisia musiikkityylejä, soittimia, sanoituksia, laulajia ja äänenkäyttötapoja jotka liikuttaa ihmistä? Saavat hänet murtumaan, kuin mustan kynnösviilun lapiokarhin piikkien iskuista. Kuin kuivat kovat viilut Kvernelandin tykityksessä lopulta muuttuvat pehmeäksi mullaksi johon siemenet saa upotettua itämään, niin voi murtua ihmisenkin kuori oikein valituilla soittotavoilla.
- sdkjf
Evankeliumia julistaa oikeasti syntiset ihmiset...koska muunlaisia ei olekaan. Miksei siis vähän harppujensoittoa väkevämmillä tyyleilläkin voisi julistaa evankeliumia? Varastaa Saatanalta se tyyli tai jopa ne tyylit, jotka se luulee voivansa määrätä vain synnintunnottomaksi paaduttavien sanomien imeyttämisaineeksi. Jos hevi on kuin piikki jolla paatumus ruudataan sieluun niin eikö samalla piikillä tulisi tehokkaasti myös päinvastaista tavaraa, kuhan vaan sisältö eli sanat vaihettas? Tai no, en nyt tarkota mitään mardukkimaisia tyylejä, deathia, grindcorea tai muuta raivostuttavaa taidotonta paskametelipuuroa, vaan lahjakaan kuuloisista soittajista lähtevää taiturointia, sellaista joka saa huokaamaan, vapauttaa kireästä fyysisestä olosta ja johtaa sitten monesti lopulta itkuun, millä taas on valtava määrä positiivisia vaikutuksia niin henkeen kuin ruumiiseenkin. Saatana ehkä haluaa meiän aattelevan että ne jokka ossaa soittaa kaunista sinffoonista metallia, ei saa julistaa evankeliumia. Mutta kyllähän kaikkia Jumalan luomia taitoja voi käyttää niin Hyvän kuin Pahankin palvelukseen. Eihän nyt toki noilla jo mainitsemillani roskatyyleillä mitään ilosanomia kannata julistaa, koska ei ne herkistä ollenkaan eikä saa ihmistä tunteelliseksi. Ne vaan on kuin synkkää tervaa ja pikeä jotka tukkivat kaiken ja pitävät mielen ja hengen masentuneina ja tunteettomina. Kaikkia ei myöskään ehkä kuohuta liikutukseen asti, jos iankaikkisia totuuksia laulaa vapisevaääninen huivimummokuoro polkuharmoonin, pajupillin, triangelin ja marakassin ryydittämänä. Niillä voi olla jopa sama vaikutus kuin turskilla mättöhevillä, eivät aiheuta liikutusta tai mitään tunteita ylipäätään. Olisiko siis kiellettyä ottaa kaikki maholliset evankeliuminkylvökeinot käyttöön nyt, vaikkapa hevahtavan sinffoonisetkin. Tie ihmisenhenkeen kun kokemani mukaan käy tunteiden kautta.
- sanaattorin_rouva
Mää kuuntelin kolme viikkoo yhtä soittoa yhden metallibändin levyä takaperin ja jo viikon päästä aloin kuulla aivan saatanallisia säkeitä, olokin oli jo tosi heikko siinä vaiheessa. Ei tullut syötyä ei nukuttua.
Että kyllä se totta on. - serfgertg
Jos saatanalla on asiaa niin kyllä kai se mieluummin haluaa sanua sen ihan suoraan ja etuperin kuin jotenkin arvoituksellisesti takaperin, pystyssä, sivuttain, nurinpäi, takaviistosti ylösalasi. Ei se malta aikailla että jospa tuo sielu ny jonku kuukaue päästä hiffais tämän sanoman......Sillä Pirulla on pirummoinen kiire saaha ihmisiä helvettiin, tai oikeestaan paatumuksen tilaan, eli hylkäämään etsikkoaika toistuvasti, jolloin Jumala voi jättää ihmisen semmoseen kuolleseen tilaan niin ettei mikään kutsu enää tehoa ja ihmienn kuolee pelastumattomana.
. Se tietää että mitä nopeemmin valittujen luku tulee täyteen, sitä nopeemmin tulee ylöstempaus, josta ei oo Saatanan kannalta enää kovin pitkä matka siihen että se itekki joutuu Hornaan. Helvetissähän ei oo vielä ketään( mikäli oikeen oon käsittäny hengellisten auktoriteettimiesten puheita) vaan se apikka on sielä oottamassa vähintään Saatanaa ja sitä palvelevia henkiolentoja (plus valitettavasti myös aimo määrää niitä ihmisiä, jokka ei tahto taivaaseen)
Yleisesti ehkä aatellaan maallistuneessa Suomessammekin niin lapsellisesti, että Saatana jo on helvetissä ja tanssisi sielä onnessaan kuin kotonaan hanko käessä . Mutta oisko silti kuitenkin totuus se, että Saatana yhä oottaa väistämätöntä tuomiotaan paisuvan kauhun vallassa ja on sitä akressiivisempi mitä lähempänä tietää sen olevan. Sekin melko varmasti pelkää helvettiä, ehkä enemmän kuin osaamme kuvitella, ja on äärimmäisen katkera ihmiselle, jolle sentään on annettu mahis välttyä helvetiltä. Ihmisen puolesta kun Jeesus on kuollet, mutta ei Saatanan puolesta. Saatanalla ei siis ole mitään toivoa välttyä helvetiltä. Jos saatana ei pelkäis helvettiä niin vihaisiko se ihmistä silloin? Olisiko sillä mitään motiivia kiusata ihnistä ä koko tämän elinikä ja koettaa vietellä tuhlaamaan jokainen etsikonaika eli viivyttämään kutsuun vaastaamista niin että ihminen lopulta paatuu niin että lakkaa tuntemasta itseään syntiseksi ja kuoleekin lopulta pelastumattomana? Jääkäämme miettimään.
- tuulosentie
Syyskuussa 2015 koin muutoksen elämässäni ja musiikki makuni muuttui täysin.
Kuuntelen nykyään ortodoksista kuorolaulua, kysymyksiä laulu on hieno ja jne.
Samoin 50-luvun musiikki on hyvää.
Kaikenlainen "räminä" ja siihen liittyvä on jäänyt taakse.
Näin sitä muuttuu.- yhdistelmätoimii
Sepi kumpulainen ja kuorolaulu viitoittaa kohti jumalaa.
- HevariJns
Sepi Kumpulainen ja armotonta menoa on klassikko.
Mutta mitä heviin tulee,niikuin aiemmin tuolla oli joku todennnut,ettei noita
saatanan palvonta juttuja kukaan täysipäinen voi ottaa vakavasti.
Sitten tuo takaperin kuuntelu,niin sekin on pelkkää psykologiaa.
Mistä vain saa "saatanallisia" viestejä,jos sattuu olemaan polla jo valmiiksi sekaisin.
https://www.youtube.com/watch?v=hq7Fqr0JYvM
https://www.youtube.com/watch?v=rsfSwTFEza8
R.I.P. Jeff Hanneman
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400006101004424h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102458Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2111862Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja231663- 721050
Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.43993Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?75875Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57862En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.43832Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee
Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä82792