Yleiseen kasvatustieteeseen?

sinnekö?

Onko järkevää vaihtaa amk-opinnoista yliopiston puolelle yleiseen kasvatustieteeseen? Opiskelen tällä hetkellä amk:ssa alaa, joka työllisyysnäkymiensä puolesta olisi varmaan järkevämpi ratkaisu kun tuo yleinen kasvatustiede josta valmistuneiden työllisyydestä olen kuullut aika negatiivista tietoa. Koen kuitenkin, etten tällä hetkellä ole menossa ihan oikeaan suuntaan. Pelottaa vaan tosiaan se kaikki mitä olen tuosta yleisestä kasvatustieteestä kuullut; miten se ei valmista tai pätevöitä juuri mihinkään, työllistyminen on heikkoa ynnä muuta. Luokanopettajaksi kun en haluaisi. Jotkut muut opettamiseen liittyvät tehtävät voisivat olla mahdollisia jossain vaiheessa, mutta kannattaako kasvatustieteeseen hakea jos ei välttämättä ole kiinnostunut opettamisesta?
Lisäksi haluaisin saada mahdollisimman laajat työmahdollisuudet, tahtoisin myös pitää niin sanotusti ovet auki myös ulkomaille, eli antaako yleinen kasvatustiede tällaiseen mahdollisuksia? Kun miettii juuri tuota kansainvälisyyttä ja monipuolisia mahdollisuuksia, niin monelle varmasti ensimmäisenä tulee mieleen kauppatieteet. En kuitenkaan koe, että minusta olisi kauppatieteiden opiskelijaksi, en jaksa uskoa että mielenkiinto riittäisi. Sivuaineena ehkä voisin kuvitella jotain vastaavaa lukevani.

Kuulisin mielelläni erilaisia näkemyksiä aiheesta oman päätöksenteon tueksi!

7

1247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikkari

      En ymmäörrä mistä tuo väite tulee etteikö muka kasvatustieteellä työllistyisi. Nimenomaan ovet avautuvat useampaan suuntaan kun on mahdollista hakea eri aloille töihin. Tosin, itse olen sitä mieltä että aikuiskasvatustiede on parempi vaihtoehto, sillä lasten ja perheiden parissa työmahdollisuudet ovat huonommat kuin aikuisten. Itse olen aikuiskasvatustieteilijä, joten mainostan tätä vaihtoehtoa sinullekin.

      Ensinnäkin. Yleistä kasvatustiedettä (tai aikuiskasvatustiedettä) opiskelevat/opiskelleet EIVÄT ole opettajia!!! Heistä ei myöskään tule opettajia, elleivät tee tietynlaisia valintoja opiskeluvaiheessa. Ihan täysin varma en ole kaikista yleisen kasvatustieteen työmahdollisuuksista, mutta aikuiskasvatustieteilijä voi toimia mm. kouluttajana, koulutussuunnittelijana, henkilöstöhallinnon tehtävissä, erilaisissa järjestöissä, asiantuntijoina, tutkijoina, konsultteina yms.

      Pelkästään henkilöstöhallinnon ala on jo aika laaja. Lähes kaikissa työpaikoissa/yrityksissä/järjestöissä/kunnissa valtiolla on jonkinlainen järjestely henkilöstöhallinnolle joko oma osasto tai ulkoistetut palvelut näihin erikoistuneesta yrityksestä. Henkilöstöön liittyviä työtehtäviä ei ole pelkästään palkanmaksu, vaan myös henkilöstön kehittäminen, työsuhdeasiat yleensä, rekrytointi ja kaiken tämän hallinnointi. Kasvatustieteilijöitä toimii paljon mm. henkilöstön kehittäjinä (vastaten koulutuksista, niiden suunnitteluista, kehityskeskusteluista yms.), rekrytoijina (ei vastaa pelkästään haastatteluista ja työpaikkailmoituksista, vaan he myös kartoittavat työpaikan osaamistarvetta ja sitä, kuinka paljon ja mihin tehtäviin tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan työvoimaa, tai pitääkö joistain tehtävistä luopua), henkilöstöpäällikköinä, HR-assistentteina.. Lista on loputon.

      Nykyisin työpaikoilla noudatetaan elinikäisen oppimisen periaatteita hyvin pitkälle. Ihmisiä koulutetaan ja osaamiseen panostetaan. Kouluttajille ja koulutuksen suunnittelijoille on siis tarvetta yhä kasvavassa määrin. Joten jos vain olet tällaisiin tehtäviin soveltuva ja innokas, töitä löytyy kyllä. Ja kun työkokemusta on jokun verran karttunut, voi vaikka ryhtyä yrittäjäksi ja alkaa itse suunnitella/toteuttaa koulutuksia ja myydä konsulttipalveluita eri tahoille. Kouluttajalle voi löytyä töitä myös esim. kansalaisopistoista yms.

      Kansainvälisyydestä sen verran että nykyisin kaikki on globaalia. henkilöstöasioiden parissa voit hakeutua kansainvälisiin yrityksiin, jolloin saatat päästä ulkomaille töihin tai ainakin olla tiiviissä yhteistyössä ulkomaalaisten firmojen kanssa. Koulutuksen saralla puolestaan yleistyy se että suomalaista osaamista myydään ulkomaille koulutusten muodossa. Ulkomailla arvostetaan suomalaista koulutusjärjestelmää ja esimerkiksi lähi-idästä ja aasiasta ostetaan paljon erilaisia koulutuspaketteja suomesta, jotta he voisivat kehittää omaa osaamistaan.

      Mahdollisuudet ovat rajatomat ja oma sijoittuminen on pääasiassa itsestä kiinni. Tutustu lisää erityisesti aikuiskasvatustieteeseen. Vaikutit siltä että voisit siitä kiinnostua. :) Kannattaa esim. käydä tutustumassa yliopistojen opetussuunnitelmiin ja kurssikuvauksiin niin saat paremman kuvan siitä mistä on kysymys.

      • --------

        Tuli tässä näitä viestejä lueskellessa mieleen, että kannattaako hieman ujon ihmisen hakeutua opiskelemaan kasvatustiedettä/aikuiskasvatustiedettä? Jos tulevaisuuden mahdollisuudet ovat toimia kouluttajana yms, niin onko ujosta luonteesta haittaa tulevaisuudessa?
        Ja tuosta opettajuudesta, että millaisia valintoja pitäisi opiskeluvaiheessa tehdä päätyäkseen opettajaksi, ja mitä opettajia tuota kautta olisi mahdollista valmistua?

        Itse olen todella pitkään tuskaillut näiden asioiden kanssa ja tuo kasvatustiede tosiaan vaan aina nousee pohdinnoissani esille, mutta olen kyllä kuullut niin paljon negatiivisia puheita siitä että epäilyksiä on paljon. Ehkä siinä tosiaan epäilyttää hiukan se, että tulevaisuus tuntuu niin epämääräiseltä kun mitään tiettyä ammatti-identiteettiä ei kehity. Toisaalta on myös mukavaa ajatella että olisi paljon eri mahdollisuuksia. Mutta en tosiaan tiedä mitä ajatella, kun niitä negatiivisia mielipiteitä ja kokemuksia on tullut kuultua niin paljon. Tuo edellinen viesti kyllä piristi.


      • myös kiinnostunut
        -------- kirjoitti:

        Tuli tässä näitä viestejä lueskellessa mieleen, että kannattaako hieman ujon ihmisen hakeutua opiskelemaan kasvatustiedettä/aikuiskasvatustiedettä? Jos tulevaisuuden mahdollisuudet ovat toimia kouluttajana yms, niin onko ujosta luonteesta haittaa tulevaisuudessa?
        Ja tuosta opettajuudesta, että millaisia valintoja pitäisi opiskeluvaiheessa tehdä päätyäkseen opettajaksi, ja mitä opettajia tuota kautta olisi mahdollista valmistua?

        Itse olen todella pitkään tuskaillut näiden asioiden kanssa ja tuo kasvatustiede tosiaan vaan aina nousee pohdinnoissani esille, mutta olen kyllä kuullut niin paljon negatiivisia puheita siitä että epäilyksiä on paljon. Ehkä siinä tosiaan epäilyttää hiukan se, että tulevaisuus tuntuu niin epämääräiseltä kun mitään tiettyä ammatti-identiteettiä ei kehity. Toisaalta on myös mukavaa ajatella että olisi paljon eri mahdollisuuksia. Mutta en tosiaan tiedä mitä ajatella, kun niitä negatiivisia mielipiteitä ja kokemuksia on tullut kuultua niin paljon. Tuo edellinen viesti kyllä piristi.

        Tuota kasvatustiedettä on tullut harkittua usein täälläkin. Minullekin on kyllä jotenkin jäänyt sellainen kuva että työnsaanti tuolla tutkinnolla olisi vaikeaa, koska se ei anna pätevyyttä oikeastaan mihinkään suoraan... ja itseäni ehkä häiritsee myös se, että ei ole oikein muodostunut konkreettista kuvaa siitä mihin ihan oikeasti kasvatustieteestä valmistuneet voivat sijoittua työelämässä. Yliopistojen sivuja on tullut selattua yms, mutta auttaisi todella paljon jos jostain saisi ihan konkreettisia eri tarinoita siitä mihin valmistuneet ovat mitäkin reittiä päätyneet. Kasvatustieteissä häiritsee vähän se jos hakulomakkeita täyttäessä ei ole muuta kuin hataria mielikuvia tulevaisuudesta.

        Lisäksi haluaisin vähän tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista. Onko yleisen kasvatustieteen/aikuiskasvatuksen koulutuksista mahdollista päästä vaihtoon? Minulle on vähän epäselvää mikä vastaisi kasvatustiedettä ulkomailla. Ja paljon on tullut mietittyä sitäkin, että onko kasvatustieteen tutkinnosta hyötyä ajatellen sitä, että mahdollisesti haluaisi pitää ovet auki ulkomailla työskentelyn suhteen. Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa mistä saisi hyvää infoa näihin asioihin liittyen. :)


        Huh, pian pitäisi jo päättää hakeako vai ei!


      • myös kiinnostunut
        myös kiinnostunut kirjoitti:

        Tuota kasvatustiedettä on tullut harkittua usein täälläkin. Minullekin on kyllä jotenkin jäänyt sellainen kuva että työnsaanti tuolla tutkinnolla olisi vaikeaa, koska se ei anna pätevyyttä oikeastaan mihinkään suoraan... ja itseäni ehkä häiritsee myös se, että ei ole oikein muodostunut konkreettista kuvaa siitä mihin ihan oikeasti kasvatustieteestä valmistuneet voivat sijoittua työelämässä. Yliopistojen sivuja on tullut selattua yms, mutta auttaisi todella paljon jos jostain saisi ihan konkreettisia eri tarinoita siitä mihin valmistuneet ovat mitäkin reittiä päätyneet. Kasvatustieteissä häiritsee vähän se jos hakulomakkeita täyttäessä ei ole muuta kuin hataria mielikuvia tulevaisuudesta.

        Lisäksi haluaisin vähän tietoa kansainvälistymismahdollisuuksista. Onko yleisen kasvatustieteen/aikuiskasvatuksen koulutuksista mahdollista päästä vaihtoon? Minulle on vähän epäselvää mikä vastaisi kasvatustiedettä ulkomailla. Ja paljon on tullut mietittyä sitäkin, että onko kasvatustieteen tutkinnosta hyötyä ajatellen sitä, että mahdollisesti haluaisi pitää ovet auki ulkomailla työskentelyn suhteen. Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa mistä saisi hyvää infoa näihin asioihin liittyen. :)


        Huh, pian pitäisi jo päättää hakeako vai ei!

        Vielä piti tuohon edelliseen viestiin lisätä, että kuuluuko noihin opintoihin englannin kielellä opiskelua? Itse olisin kiinnostunut opiskelemaan juuri englanniksi mahdollisimman paljon jos vaan mahdollista, mutta ei ole oikein käsitystä siitä miten nuo yliopistoissa järjestyvät.


      • opeksi opiskeleva
        myös kiinnostunut kirjoitti:

        Vielä piti tuohon edelliseen viestiin lisätä, että kuuluuko noihin opintoihin englannin kielellä opiskelua? Itse olisin kiinnostunut opiskelemaan juuri englanniksi mahdollisimman paljon jos vaan mahdollista, mutta ei ole oikein käsitystä siitä miten nuo yliopistoissa järjestyvät.

        Juuri muistan jostain artikkelista lukeneeni, että kasvatustieteellisellä alalla työllisyys on heikointa nimenomaan yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen puolella, koska he eivät pätevöidy mihinkään täsmäammattiin. Usein myös näiden alojen opiskelijoita vaivaa etenkin alkuvaiheessa jonkinlainen ahdistus siitä kun ei oikein tiedetä mihin ollaan valmistumassa.


      • alan opiskelija
        myös kiinnostunut kirjoitti:

        Vielä piti tuohon edelliseen viestiin lisätä, että kuuluuko noihin opintoihin englannin kielellä opiskelua? Itse olisin kiinnostunut opiskelemaan juuri englanniksi mahdollisimman paljon jos vaan mahdollista, mutta ei ole oikein käsitystä siitä miten nuo yliopistoissa järjestyvät.

        Opintojen alkuvaiheessa ei ole kovin paljon englanninkielisiä tekstejä, joitakin artikkeleita muistaakseni oli. Myöhemmin oli hieman enemmän, mutta enimmäkseen suomeksi. Luulisin, että maisterivaiheessa on enemmän englanniksi (olen toisen/kolmannen vuoden opiskelija). Joskus on myös mahdollista itse valita, mitä kirjoja/artikkeleita lukee, ja usein kirjalistoissa on ollut valittavana myös englanninkielistä kirjallisuutta.
        Minulla on sivuaineena sosiaalipsykologia, siinä pitää lukea paljon enemmän englanniksi..


    • aikkari

      "Ja tuosta opettajuudesta, että millaisia valintoja pitäisi opiskeluvaiheessa tehdä päätyäkseen opettajaksi, ja mitä opettajia tuota kautta olisi mahdollista valmistua?"

      Vastaus edelliseen: Jos lähdet Jyväskylän yliopistoon, sinulla on mahdollisuus hakea APO-opintoihin (aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot) jolloin saat pätevyyden ryhtyä aikuisopettajaksi. Eli voit esim opettaa kasvatus- ja aikuiskasvatustiedettä tai jotakin lukemaasi sivuainetta esim. yliopistoissa/korkeakouluissa, opistoissa, toimia kouluttajana yms. jälleen mahdollisuudet ovat rajattomat.

      "Onko yleisen kasvatustieteen/aikuiskasvatuksen koulutuksista mahdollista päästä vaihtoon?"

      On mahdollista. Todella moni lähtee ulkomaille vaihtoon. Ei Suomi ole todellakaan ainoa maa jossa kasvatustieteitä harjoitetaan!!!

      "Juuri muistan jostain artikkelista lukeneeni, että kasvatustieteellisellä alalla työllisyys on heikointa nimenomaan yleisen kasvatustieteen ja aikuiskasvatustieteen puolella, koska he eivät pätevöidy mihinkään täsmäammattiin"

      Juu.. _kasvatustieteellisellä alalla_ heikointa! Opettajat ja lastentarhanopettajat työllistyvät lähes 100% valmistuttuaan koska heille on niin paljon työpaikkoja ympäri Suomea. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että kasvatus- ja aikuiskasvatustieteitä lukevan olisi mahdotonta työllistyä. Ainakin Jyväskylän yliopiston valmistuneista yli 90% työllistyy oman alan töihin (olen nähnyt tiedekunnan ja ammattijärjestömme tilastoja). Joten ihan turha pelätä sitä etteikö työllistyisi vaikkei mitään spesifiä ammattia saisikaan!

      Suosittelen käymään Jyväskylän yliopiston kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen yksikön hakusivuilla. Sieltä saa lisätietoja mm. niistä APO-opinnoista ja siitä millaista opiskelu on ja millaisiin töihin on mahdollista päätyä. :)
      www .jyu.fi/edu/laitokset/kas/opiskelijavalinta/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe