Se pieni ero....

fenno.maani

Mitä eroo on muslimilla ja islamilla?
Mun tietosanakirja vuodelta yks ja kaks sanoo muslimi on islami ja
kun katson niin islami on muslimi.
Onko sitten joku ihme ettei suomalaiset tiedä niiden eroa, kun ei sitä tiedä tietosanakirjan tekijätkään.
Onko tämä kysymys auennut tähän mennessä jollekin?
Monet vaan kysyy minulta mitä eroo on muslimilla ja islamilla?
Olen jo kauan yrittänyt etsiä sitä tietoa, mutta noi koraanin lauseet on niin sairasta tekstiä, etten kykene lukemaan juttujanne, josko vastaus olisi luettavissa jossain ?
Eli älkää kirjoittako mulle pelottavia säkeitä koraanista tai mä en lue.
Se on liian sairasta tekstiä minulle.

35

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asrar

Taitaa olla melko vanha tietosanakirja. Tai ehkä kirjan tekijöitäkin on pelottanut ;)

Yritän selvittää nämä termit lyhyesti:

Muslimi on islaminuskoinen, joka uskoo, ettei ole muuta Jumalaa kuin Allah (=Jumala) ja että Muhammed on Hänen profeettansa.

Islam tarkoittaa sanatarkasti alistumista (Jumalalle) ja se on yksi kolmesta ns. Lähi-idän uskonnosta juutalaisuuden ja kristinuskon ohella.

Koraanin, islamin pyhän kirjan, sinä jo tunnetkin - ainakin niiltä osin, mitä tämän palstan islamkriitikot ovat esitelleet. He saavat asiat näyttämään tarkoituksellisesti pelottavilta.

Islamista löytyy runsaasti tietoa niin kirjallisuudesta kuin Internetistä. Netissä surffaillessa ei vain aina tiedä, mille rannalle ajautuu. Tämä foorumi on siitä oiva esimerkki. Siksi laitan tähän pari kelpo linkkiä tiedonhakuun:

Wikipedia:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Islam

Islamopas:
      http://islamopas.com/

• SiiS onko muslimi se ihminen ja islami se uskonto?
        Ja siis voiko muslimi olla olematta muslimi eli vaikka krsitinuskonen ?
        Kun tämä asia ei minulle aukene.

Kun olen suomalainen voin olla samalla vaikka juutalainen tai muslimi tai voin puhua suomea ruotsia tai vaikka hebreaa, mutta niinku ymmärrätkö mitä en tajua?

Vai olisko se että hauki on kala, mutta kala ei ole hauki -vertaus sopiva.
        Siis olen lukenu tuon islami-asian mutten silti älyy mitää eroo on muslimilla ja islamilla.
        Jos siis muslimi voi olla islami mutta islami ei välttämä ole muslimi, vai toisinpäin.
        En mä taida tätä saada itseni ymmärrykseen, eikä ketään kiinnosta selittää. ?

tekijöitäkin on pelottanut ;)
        Luulenpa että siihen maailman aikaan kysymys ei ollut relevantti, eikä sillä ollut väliä.
        Mutta onko ne sitten oikeesti sama asia, synonyymeja, eli onko oikein sanoa että joku on muslimi-uskoinen? Vai onko se islami-uskoinen? Vai onko se sama asia?
        Voiko joku henkilö olla muslimi ja toinen on islami? Samaku joku on kristitty
        Joo mä en oikeesti älyy tästä yhtään mitään, sen enempää kun mun tietosanakirjakaan ;)
        Ja uskon ettei ketää kiinnosta selittää
        Selitä nyt vaikka suomalaisuuden ja kristinuskon kannalta niin jos siitä ymmärtäisin.
        Eli siis islamisti on niinku meillä on kristitty
        muslimi on sama ku meillä on suomalainen
        Niinkö?

• fenno.maani kirjoitti:

SiiS onko muslimi se ihminen ja islami se uskonto?

Kun olen suomalainen voin olla samalla vaikka juutalainen tai muslimi tai voin puhua suomea ruotsia tai vaikka hebreaa, mutta niinku ymmärrätkö mitä en tajua?

Siis olen lukenu tuon islami-asian mutten silti älyy mitää eroo on muslimilla ja islamilla.
        Jos siis muslimi voi olla islami mutta islami ei välttämä ole muslimi, vai toisinpäin.

Luulenpa että siihen maailman aikaan kysymys ei ollut relevantti, eikä sillä ollut väliä.
        Mutta onko ne sitten oikeesti sama asia, synonyymeja, eli onko oikein sanoa että joku on muslimi-uskoinen? Vai onko se islami-uskoinen? Vai onko se sama asia?
        Joo mä en oikeesti älyy tästä yhtään mitään, sen enempää kun mun tietosanakirjakaan ;)
        Selitä nyt vaikka suomalaisuuden ja kristinuskon kannalta niin jos siitä ymmärtäisin.
        Niinkö?

ääh
        Tarkoitin
        voiko muslimi olla olematta islami eli vaikka krsitinuskonen ?

• Eli kysynkö vielä näin päin että mikä heidän kulttuurissaan vastaa meidän kristittyä
        ja mikä heillä vastaa meidän suomalaista
        Sit kun tähän sekotetaan vielä mitäs se arabi sitten tarkoittaa?
        niin voiko joku ymmärtää miten sekavaa tämä on?
        Tai palestiinalainen... on kai sekä arabi että muslimi että islami
        Palestiina on valtio ja sen kansalaiset on palestiinalaisia, jotka voivat olla vaikka muslimeja tai islameja, mutta voiko olla myös kristittyjä, ei kai ? Mut periaatteessa voiko?

Ja sit vielä se että miksi te haukutte suomalaisia kun puhumme vaan islameista niinku se olis yks kasa, ja sitten kun kysytään niin kukaan ei selitä, ja arvaan että seuraavaksi joku rupee taas vittuilee ja sit mä heitän koneen seinään tai ainakin kiinni.

Mä nyt yleensä olen vaan sanonu että antaa olla ku tiän ettei kukaan kuitenkaan selitä.
        Mut älkää site ihmetelkö kun emme tiedä, monet ei tahdo kysyä näitä kysymyksiä kun vastaukseksi tulee vaa vittuilua.

• fenno.maani kirjoitti:

Eli kysynkö vielä näin päin että mikä heidän kulttuurissaan vastaa meidän kristittyä
        Palestiina on valtio ja sen kansalaiset on palestiinalaisia, jotka voivat olla vaikka muslimeja tai islameja, mutta voiko olla myös kristittyjä, ei kai ? Mut periaatteessa voiko?

Ja sit vielä se että miksi te haukutte suomalaisia kun puhumme vaan islameista niinku se olis yks kasa, ja sitten kun kysytään niin kukaan ei selitä, ja arvaan että seuraavaksi joku rupee taas vittuilee ja sit mä heitän koneen seinään tai ainakin kiinni.

Mä nyt yleensä olen vaan sanonu että antaa olla ku tiän ettei kukaan kuitenkaan selitä.
        Mut älkää site ihmetelkö kun emme tiedä, monet ei tahdo kysyä näitä kysymyksiä kun vastaukseksi tulee vaa vittuilua.

ja vielä sekin että arabit/ muslimit/ islamit eivät tahdo edes että suomalaiset näitä asioita ymmärtäisi kun niistä on niin kivaa hubaa naureskella kun emme tiedä niin selkeesti helppoja ja yksinkertaisia asioita että vauvakin tollaset asiat ymmärtää, niin siks just antaa olla.
        Mulle ne on jatkossakin vaan kasa arabi/muslimi/islami/ym niin kauan kunnes joku selittää vittuilematta niiden erot.

Ja toiste en kysy.
        Mitäs se mulle sit kuuluu. Pitäkööt salaisuutensa.

• Pasmat selviksi
        fenno.maani kirjoitti:

Eli kysynkö vielä näin päin että mikä heidän kulttuurissaan vastaa meidän kristittyä

Islam on uskonto.
        Kristinusko on uskonto.

Maailmassa on paljon uskontoja, ja ne ovat sikermä hyviä ja kunnioitettavia asioita, joita noudattamalla uskovainen toivoo elävänsä oikein ja ehkä saavansa siitä palkkion kuolemansa jälkeen.

Muslimi on islamiin uskova henkilö, joten olet itsekin muslimi, jos käännyt islamin uskoon. Arabi voi uskoa mihin haluaa, mm. Allahiin ja profeettaan, ja silloin arabi sanoo olevansa muslimi.
        Mutta jos arabi on kristillisen kirkon jäsen, hän on kristitty arabi. Palestiinassa on kristillinen kirkko ja sen jäsenet ovat kristittyjä, silti palestiinalaisia. Mitä muuta he olisivat?

Jos suomalainen ihminen kääntyy toiseen uskoon, niin hän ei ole enää kristitty, vaikka on ja pysyy suomalaisena. Kyllä suomalainenkin voi olla muslimi, jos tunnustaa islaminuskoa.

Tai jos suomalainen liittyy mormoniseurakuntaan, niin hän on mormooni, tai jos liittyy helluntaiseurakuntaan, hän on helluntalainen, mutta toki kansallisuus säilyy.

Suomessa on uskonnonvapaus. Jokainen voi valita uskonsa.

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

Niinkö?

Koetan vastata ainakin näihin kysymyksiisi:

”SiiS onko muslimi se ihminen ja islami se uskonto?”

Juuri näin. Muslimi on ihminen ja islam uskonto.

”Ja siis voiko muslimi olla olematta muslimi eli vaikka krsitinuskonen ?”

Islamin mukaan ajatellaan, että jokainen ihminen syntyy muslimiksi. Ihminen on fyysisessä muodossaan aina muslimi, mutta hänellä on vapaa tahto tehdä valintoja. Eli fyysisessä muodossa oleva muslimi voi olla olematta uskonnoltaan ja elämänkatsomukseltaan muslimi. Tällöin hän voi olla esimerkiksi kristinuskoinen. En tiedä, osasinko selittää asian riittävän ymmärrettävästi.

”Siis olen lukenu tuon islami-asian mutten silti älyy mitää eroo on muslimilla ja islamilla.
        Jos siis muslimi voi olla islami mutta islami ei välttämä ole muslimi, vai toisinpäin.”

Muslimi tai islaminuskoinen (ihminen) ei tarkoita samaa kuin islam (uskonto).

”Luulenpa että siihen maailman aikaan kysymys ei ollut relevantti, eikä sillä ollut väliä.
        Voiko joku henkilö olla muslimi ja toinen on islami? Samaku joku on kristitty”

Mahtaa sinulla olla vanha tietosanakirja?! Miltä maailman ajalta se on? Ihmisestä puhuttaessa voi siis suomeksi käyttää termejä ”muslimi” tai ”islaminuskoinen”. Uskonnosta puhuttaessa käytetään termiä ”islam”. Samalla tavalla termit menevät kristinuskossa; ihmisestä ”kristitty” tai ”kristinuskoinen” ja uskonnosta ”kristinusko”.

”Eli siis islamisti on niinku meillä on kristitty”

”Islamisti” on median luoma termi. Islamisti on muslimi, joka on sekoittanut uskontoonsa erilaisia poliittisia ideologioita. Islamin uskoa harjoittava muslimi ei kuitenkaan välttämättä ole islamisti.
        Islamisti-termi ei siis ole verrattavissa sanaan ”kristitty”.

• sitafin
        fenno.maani kirjoitti:

Niinkö?

Sana islam on arabiaa ja merkitsee ”alistu­mista”. Muslimi on ”alis­tuva”. Jos et usko Allahin olevan ainoa oikea jumala ja Muhammadin olevan hänen profeettansa, et ole muslimi.

• sitafin
        Asrar kirjoitti:

Islamin mukaan ajatellaan, että jokainen ihminen syntyy muslimiksi. Ihminen on fyysisessä muodossaan aina muslimi, mutta hänellä on vapaa tahto tehdä valintoja. Eli fyysisessä muodossa oleva muslimi voi olla olematta uskonnoltaan ja elämänkatsomukseltaan muslimi. Tällöin hän voi olla esimerkiksi kristinuskoinen. En tiedä, osasinko selittää asian riittävän ymmärrettävästi.

”Siis olen lukenu tuon islami-asian mutten silti älyy mitää eroo on muslimilla ja islamilla.
        Jos siis muslimi voi olla islami mutta islami ei välttämä ole muslimi, vai toisinpäin.”

”Luulenpa että siihen maailman aikaan kysymys ei ollut relevantti, eikä sillä ollut väliä.

Mahtaa sinulla olla vanha tietosanakirja?! Miltä maailman ajalta se on? Ihmisestä puhuttaessa voi siis suomeksi käyttää termejä ”muslimi” tai ”islaminuskoinen”. Uskonnosta puhuttaessa käytetään termiä ”islam”. Samalla tavalla termit menevät kristinuskossa; ihmisestä ”kristitty” tai ”kristinuskoinen” ja uskonnosta ”kristinusko”.

”Islamisti” on median luoma termi. Islamisti on muslimi, joka on sekoittanut uskontoonsa erilaisia poliittisia ideologioita. Islamin uskoa harjoittava muslimi ei kuitenkaan välttämättä ole islamisti.

"”Islamisti” on median luoma termi. Islamisti on muslimi, joka on sekoittanut uskontoonsa erilaisia poliittisia ideologioita. Islamin uskoa harjoittava muslimi ei kuitenkaan välttämättä ole islamisti."

Poliittisuus on merkittävä osa islamia. Islam ei itse asiassa ole ensisijai­sesti us­konto, vaan fa­sismia muistut­tava totalitaristi­nen po­liitti­nen ideologia ja mi­litaristis-ekspan­siivi­nen kultti­liike, joka tähtää koko maailmaan alis­tami­seen Al­lahin lain, sharian, alai­suuteen: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/009.qmt.html#009.033
        Toki yksittäiset muslimit voivat ymmärtää islamin toisin, mutta vain, mikäli he eivät ole tietoisia siitä, mitä islam tosiasiassa on, tai he ovat tietoisesti hylänneet islamin poliittisen puolen.

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

”Eli kysynkö vielä näin päin että mikä heidän kulttuurissaan vastaa meidän kristittyä
        ja mikä heillä vastaa meidän suomalaista”

Tähän kysymykseen on kaksi ongelmaa; ensiksikin en kykene vastamaan siihen lyhyesti ja toiseksi minun näkemykseni yhtäläisyyksistä ei ole ehkä samaa sinulle. Voin ottaa kuitenkin pari esimerkkiä uskontojen keskeisimmistä yhtäläisyyksistä.

Islamilla ja kristinuskolla yhdessä juutalaisuuden kanssa on yhteinen koti; kaikki kolme uskontoa ovat syntyneet Lähi-idässä. Kaikki kolme uskontoa ovat myös monoteistisiä uskontoja, joilla on yksi ja sama, yhteinen Jumala.

Islam on ottanut vaikutteita niin juutalaisuudesta kuin kristinuskosta. Islam tunnustaa näiden kahden aikaisemmin syntyneen uskonnon useita tärkeitä tapahtumia profeettoineen, jotka mainitaan Koraanissa, islamin pyhässä kirjassa. Muun muassa Jeesus, Marian poika, mainitaan ja hänet tunnustetaan islamissa yhdeksi keskeisimmäksi profeetaksi, Jumalan sanansaattajaksi.

”Sit kun tähän sekotetaan vielä mitäs se arabi sitten tarkoittaa?”

Arabilla voidaan tarkoittaa esimerkiksi joko Arabian niemimaalta kotoisin olevaa, seemiläistä alkuperää olevaa ihmistä tai sitten ihmisiä, joita yhdistää yhteinen kieli, arabia.

”Ja sit vielä se että miksi te haukutte suomalaisia kun puhumme vaan islameista niinku se olis yks kasa, ja sitten kun kysytään niin kukaan ei selitä, ja arvaan että seuraavaksi joku rupee taas vittuilee ja sit mä heitän koneen seinään tai ainakin kiinni.”

Tarkennatko, että ketkä haukkuvat suomalaisia? Jos tällä palstalla jotkut haukkuvat ja ”kettuilevat”, he ovat joitain muita kuin muslimeja, onhan valtaosa täällä kirjoittavista muslimeista itsekin suomalaisia. Muslimit esittävät kyllä kysymyksiä ja vastakritiikkiä palstan islamkriittisille kirjoittajille.

”ja vielä sekin että arabit/ muslimit/ islamit eivät tahdo edes että suomalaiset näitä asioita ymmärtäisi kun niistä on niin kivaa hubaa naureskella kun emme tiedä niin selkeesti helppoja ja yksinkertaisia asioita että vauvakin tollaset asiat ymmärtää, niin siks just antaa olla.
        Mulle ne on jatkossakin vaan kasa arabi/muslimi/islami/ym niin kauan kunnes joku selittää vittuilematta niiden erot.”

Minusta taas tuntuu, että aivan kaikki suomalaiset eivät halua ymmärtää muslimeja, eivätkä hyväksy islamia uskontona. Hyväksyn itse tämän, mutta valheellisen tiedon levittäminen ei ole oikein. Toisen ihmisen ja tämän uskonnon tai elämänkatsomuksen kunnioitus kaiketi kuuluu meille kaikille ihmisille?

Antoivatko vastaukseni yhtään selvennystä? Kysymyksiisi on vaikea vastata yhdellä tai kahdella sanalla. Nimimerkki ”Pasmat sekaisin” vastasi kysymyksiisi mielestäni hyvin. Lyhyt kertaus:

arabi = ihminen, ei aina muslimi
        muslimi = ihminen, islaminuskoinen
        islam = uskonto (sanatarkka käännös "alistuminen", "tottelevaisuus")

• Asrar kirjoitti:

kiitos vaan vastauksista, vain yks lause oli kamala, melkee pelotti tulla katsoo mitä täällä mutta ok.

eli siis niinku uskokaa vaan tämä ei ole helppoa, ihmiselle joka ei erota kunnolla edes oikeeta ja vasenta.
        Kerran mä väitin että syön tällä kädellä ja se on oikea kunnes toinen antoi mulle lusikan että syö sitte, ja olin väärässä.
        Sillekin on olemassa joku termi, miksei ihminen erota oikeeta ja vasenta, erotan mä ne mutta pitää miettiä ja melkeen tapella itteni kaa että kumpi se nyt taas onkaan ja sit melkee ruveta syömään ennekö ne erotta. Toisaalta olen myös vähän molempi kätinen mikä sotkee asian ymmärtämistä.

Mutta kiitos vaan selvityksistä tässä oli todella paljon kaikenlaista ja vähän ylimääräistäkin.
        Ja vaikea näitä sisäistää yhdellä kertaa. Mä pystyn sisäistää vieraat omituiset asiat vain yhden asian kerrallaan kysymyksen ja siihen vastauksen, ylimääräinen sotkee.

Jos näitä termejä nyt selkeyttäs
        muslimi on ihminen ei tää nyt ole selvä vieläkään,
        siis muslimi voi olla islaminuskoinen tai kristinuskoinen jossain luki, en enää löydä kohtaa.
        siis mikä ihme sit tekee muslimista muslimin?
        Mä haen jotain vastausta jota en osaa kysyä oikein. Anteeksi.
        Jos muslimi voi olla vaikka kristinuskoinen.
        Siis tarkoittaako että muslimi on se joka on syntyny muslimimaassa, eli arabimaassa eli Lädi-Idässä
        Totta kai ne enimmäkseen on islaminuskoisia tiedän arvaan, mutta minkä tähden niitä kutsutaan muslimeiksi?
        Miksei arabeiksi, vai onko ne edes sama asia, siis ei.

Eli siis onko oikein sanoa
        islam on uskonto niinku meillä on kristinusko
        ja islami on islaminuskoinen niinku kristinuskoinen, eli kristitty
        islamisti onko se nyt se muslimi-terroristi vai onko se islami-terroristi?
        ja muslimi on, ihminen joka on en tiedä jotain… menin sekasin.
        Vai onko se niin että muslimi on aina vain islaminuskoinen vai onko se islamia harjoittava joku opilas.

Juu mun tietosanakirja on vuodelta 1982, eli ilmeisesti tehty 70 luvulla kun ikinä oltu edes nähty muslimia. No tietty oli öljy ja Iranin ja Irakin väliset sodat. Kaukana.

Se kamala asia joka taas kivetti mun sydämeni on tää: Islamin mukaan ajatellaan, että jokainen ihminen syntyy muslimiksi. Ihminen on fyysisessä muodossaan aina muslimi, mutta hänellä on vapaa tahto tehdä valintoja.
        Mun mielestä tollanen puhe on järkyttävää. Ja siksi koko uskonto järkyttää, enkä voi ymmärtää miten joku rauhallinen pystyy edes lukee saati kääntyy tuohon islamin-uskontoon. Mä en edes tahtois tietää tollasta lausetta olevan olemassakaan.

Sit luin jostain toisesta yhteydestä koraanin lauseista.
        Tämä : http://keskustelu.suomi24.fi/node/3351589/flat_thread#comment-17496972
        nuo kaikki on kamalaa, että miten joku voi määrätä ja pakottaa kaikenlaista.
        ja varsinkin toi miesten naisen välisyys ja
        "Oi naiset, antakaa hyväntekeväisyyteen ja etsikää anteeksiantoa tosi paljon, koska minä olen nähnyt, että te muodostatte enemmistön helvetissä.".

katkasen tästä jatkuu lisää

• fenno.maani kirjoitti:

kiitos vaan vastauksista, vain yks lause oli kamala, melkee pelotti tulla katsoo mitä täällä mutta ok.

eli siis niinku uskokaa vaan tämä ei ole helppoa, ihmiselle joka ei erota kunnolla edes oikeeta ja vasenta.
        Kerran mä väitin että syön tällä kädellä ja se on oikea kunnes toinen antoi mulle lusikan että syö sitte, ja olin väärässä.
        Sillekin on olemassa joku termi, miksei ihminen erota oikeeta ja vasenta, erotan mä ne mutta pitää miettiä ja melkeen tapella itteni kaa että kumpi se nyt taas onkaan ja sit melkee ruveta syömään ennekö ne erotta. Toisaalta olen myös vähän molempi kätinen mikä sotkee asian ymmärtämistä.

Mutta kiitos vaan selvityksistä tässä oli todella paljon kaikenlaista ja vähän ylimääräistäkin.
        Ja vaikea näitä sisäistää yhdellä kertaa. Mä pystyn sisäistää vieraat omituiset asiat vain yhden asian kerrallaan kysymyksen ja siihen vastauksen, ylimääräinen sotkee.

Jos näitä termejä nyt selkeyttäs
        muslimi on ihminen ei tää nyt ole selvä vieläkään,
        siis muslimi voi olla islaminuskoinen tai kristinuskoinen jossain luki, en enää löydä kohtaa.
        siis mikä ihme sit tekee muslimista muslimin?
        Mä haen jotain vastausta jota en osaa kysyä oikein. Anteeksi.
        Jos muslimi voi olla vaikka kristinuskoinen.
        Siis tarkoittaako että muslimi on se joka on syntyny muslimimaassa, eli arabimaassa eli Lädi-Idässä
        Totta kai ne enimmäkseen on islaminuskoisia tiedän arvaan, mutta minkä tähden niitä kutsutaan muslimeiksi?
        Miksei arabeiksi, vai onko ne edes sama asia, siis ei.

Eli siis onko oikein sanoa
        islam on uskonto niinku meillä on kristinusko
        ja islami on islaminuskoinen niinku kristinuskoinen, eli kristitty
        islamisti onko se nyt se muslimi-terroristi vai onko se islami-terroristi?
        ja muslimi on, ihminen joka on en tiedä jotain… menin sekasin.
        Vai onko se niin että muslimi on aina vain islaminuskoinen vai onko se islamia harjoittava joku opilas.

Juu mun tietosanakirja on vuodelta 1982, eli ilmeisesti tehty 70 luvulla kun ikinä oltu edes nähty muslimia. No tietty oli öljy ja Iranin ja Irakin väliset sodat. Kaukana.

Se kamala asia joka taas kivetti mun sydämeni on tää: Islamin mukaan ajatellaan, että jokainen ihminen syntyy muslimiksi. Ihminen on fyysisessä muodossaan aina muslimi, mutta hänellä on vapaa tahto tehdä valintoja.
        Mun mielestä tollanen puhe on järkyttävää. Ja siksi koko uskonto järkyttää, enkä voi ymmärtää miten joku rauhallinen pystyy edes lukee saati kääntyy tuohon islamin-uskontoon. Mä en edes tahtois tietää tollasta lausetta olevan olemassakaan.

Sit luin jostain toisesta yhteydestä koraanin lauseista.
        Tämä : http://keskustelu.suomi24.fi/node/3351589/flat_thread#comment-17496972
        nuo kaikki on kamalaa, että miten joku voi määrätä ja pakottaa kaikenlaista.
        ja varsinkin toi miesten naisen välisyys ja
        "Oi naiset, antakaa hyväntekeväisyyteen ja etsikää anteeksiantoa tosi paljon, koska minä olen nähnyt, että te muodostatte enemmistön helvetissä.".

katkasen tästä jatkuu lisää

siis tätä tarkoitin eikä se mahdu tänne otan sit vaan pätkiä, mahtuukohan nyt
        tätä tarkoitin eilen pelottavalla sydämen kivettävällä tekstillä kun eilen lukasin
        SiiS eikö nämä muka ole koraanista kun näyttää siltä?

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3351589/flat_thread#comment-17496972
        "Tosiaan, Allaah edellyttää oikeutta" [al-Nahl 16:90]
        "Ja kun tuomitsette, tuomitkaa oikeudenmukaisesti" [al-Nisa’ 4:58]
        "Sano: 'Ovatko ne jotka tietävät samanarvoisia kuin ne jotka eivät tiedä?'" [al-Zumar 39:9]
        "Sano: 'Onko sokea tasa-arvoinen näkevän kanssa? Tai pimeys valkeuden kanssa?'" [al-Ra’d 13:16]
        "Tasa-arvoisia teidän joukossanne eivät ole ne, jotka kuluttivat ja taistelivat ennen Mekan valloitusta niiden kanssa, jotka tekivät niin myöhemmin." [al-Hadeed 57:10]
        "Tasa-arvoisia eivät ole uskovista ne, jotka istuvat kotona, paitsi …niiden kanssa, jotka yrittävät ja taistelevat kaikkensa Allahin puolesta – uhraten heidän elämänsä ja henkensä" [al-Nisa’ 4:95]
        Jokainen mies tietää, että olisi ei-hyväksyttävänä, jos me sanoisimme, että nainen olisi tasa-arvoinen miehen kanssa."
        [Sharh al-‘Aqeedah al-Waasitah, 1/180-181]
        Allaah sanoo:
        "Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä, koska Allaah on antanut toisille enemmän ja koska miehet kuluttavat omaisuudestaan naisten hyväksi." [al-Nisa’ 4:34]
        Hänen Kirjassaan ja Hänen Profeettansa Sunnassa. Joten mies on synnynnäisesti parempi kuin nainen, ja hän on naista ylempi, koska hän elättää tätä. Joten on soveliasta, että mies on naisen esimies, kuten Allaah sanoo "mutta miehillä on velvollisuus heistä" [al-Baqarah 2:228]

'Ali ibn Abi Talhah sanoi, siteeraten Ibn 'Abbaasta: >>Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä…

• Asrar kirjoitti:

”Eli kysynkö vielä näin päin että mikä heidän kulttuurissaan vastaa meidän kristittyä
        ja mikä heillä vastaa meidän suomalaista”

Tähän kysymykseen on kaksi ongelmaa; ensiksikin en kykene vastamaan siihen lyhyesti ja toiseksi minun näkemykseni yhtäläisyyksistä ei ole ehkä samaa sinulle. Voin ottaa kuitenkin pari esimerkkiä uskontojen keskeisimmistä yhtäläisyyksistä.

Islamilla ja kristinuskolla yhdessä juutalaisuuden kanssa on yhteinen koti; kaikki kolme uskontoa ovat syntyneet Lähi-idässä. Kaikki kolme uskontoa ovat myös monoteistisiä uskontoja, joilla on yksi ja sama, yhteinen Jumala.

Islam on ottanut vaikutteita niin juutalaisuudesta kuin kristinuskosta. Islam tunnustaa näiden kahden aikaisemmin syntyneen uskonnon useita tärkeitä tapahtumia profeettoineen, jotka mainitaan Koraanissa, islamin pyhässä kirjassa. Muun muassa Jeesus, Marian poika, mainitaan ja hänet tunnustetaan islamissa yhdeksi keskeisimmäksi profeetaksi, Jumalan sanansaattajaksi.

”Sit kun tähän sekotetaan vielä mitäs se arabi sitten tarkoittaa?”

Arabilla voidaan tarkoittaa esimerkiksi joko Arabian niemimaalta kotoisin olevaa, seemiläistä alkuperää olevaa ihmistä tai sitten ihmisiä, joita yhdistää yhteinen kieli, arabia.

”Ja sit vielä se että miksi te haukutte suomalaisia kun puhumme vaan islameista niinku se olis yks kasa, ja sitten kun kysytään niin kukaan ei selitä, ja arvaan että seuraavaksi joku rupee taas vittuilee ja sit mä heitän koneen seinään tai ainakin kiinni.”

Tarkennatko, että ketkä haukkuvat suomalaisia? Jos tällä palstalla jotkut haukkuvat ja ”kettuilevat”, he ovat joitain muita kuin muslimeja, onhan valtaosa täällä kirjoittavista muslimeista itsekin suomalaisia. Muslimit esittävät kyllä kysymyksiä ja vastakritiikkiä palstan islamkriittisille kirjoittajille.

”ja vielä sekin että arabit/ muslimit/ islamit eivät tahdo edes että suomalaiset näitä asioita ymmärtäisi kun niistä on niin kivaa hubaa naureskella kun emme tiedä niin selkeesti helppoja ja yksinkertaisia asioita että vauvakin tollaset asiat ymmärtää, niin siks just antaa olla.
        Mulle ne on jatkossakin vaan kasa arabi/muslimi/islami/ym niin kauan kunnes joku selittää vittuilematta niiden erot.”

Minusta taas tuntuu, että aivan kaikki suomalaiset eivät halua ymmärtää muslimeja, eivätkä hyväksy islamia uskontona. Hyväksyn itse tämän, mutta valheellisen tiedon levittäminen ei ole oikein. Toisen ihmisen ja tämän uskonnon tai elämänkatsomuksen kunnioitus kaiketi kuuluu meille kaikille ihmisille?

Antoivatko vastaukseni yhtään selvennystä? Kysymyksiisi on vaikea vastata yhdellä tai kahdella sanalla. Nimimerkki ”Pasmat sekaisin” vastasi kysymyksiisi mielestäni hyvin. Lyhyt kertaus:

arabi = ihminen, ei aina muslimi
        muslimi = ihminen, islaminuskoinen
        islam = uskonto (sanatarkka käännös "alistuminen", "tottelevaisuus")

Sinulle Asrar tähän vastaus
        #Tarkennatko, että ketkä haukkuvat suomalaisia? Jos tällä palstalla jotkut haukkuvat ja ”kettuilevat”, he ovat joitain muita kuin muslimeja, onhan valtaosa täällä kirjoittavista muslimeista itsekin suomalaisia. Muslimit esittävät kyllä kysymyksiä ja vastakritiikkiä palstan islamkriittisille kirjoittajille. #

Tämä maahanmuuttoasioista tohtoriksi väitellyt, sosiologi Salla Tuori Åbo Akademista toteaa.

Tutkija: keskustelu maahanmuuttajista ryöppyää yli äyräiden
        01.12.2009

http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Tutkija-keskustelu-maahanmuuttajista-ryoppyaa-yli-ayraiden

ja varsinkin tämä ajatus sai minut kiehumaan
        Esimerkiksi islamia käsitellään mediassa yhtenäisenä islamilaisuutena. Usein islam vielä rinnastetaan terrorismiin. Tällaisiin puhetapoihin puututaan harvoin. Ei kysytä, minkä suunnan islamista, missä maassa tai yhteisössä milloinkin puhutaan. Esimerkiksi maallistuneista muslimeista puhutaan harvoin, hän perustelee.

Ja tähän minä nyt yritän hakea edes pientä selvitystä :
        Eli mistä me suomalaiset jotka emme tahtoisi tietää islamista/muslimista mielummin yhtään mitään niin mistä meidän pitäisi edes tietää mitä ala lahkoja islamissa on ja miten se muuttaa yhtään mitään kun
        mulle ainakin se kaiken juuri on se että noi vaatteet pelottaa ym ym mutta vaatteet ainakin ja sitten se uskonto ja se kaikki kaikki ja kaikki .
        Siihen olin ajatellut juttua kirjoittaa, mutta kun noi termit on sekaisin ja varmaan pysyykin.
        Älkää syyttäkö sit niistä vääristä termeistä.
        Mutta tuon tapaiset kettuilut ärsyttää että voi voi ja voi voi kun suomalaiset ei nyt tiedä ja voi voi ja lämmin leipä.
        Emme niin tiedä kun ette opeta. Minäkin oikeesti haluisin mielummin keskustella mukavemmista asioista mutta tämä tappelu suomi vs muslimi harmittaa.
        Ihan se se on onko se sunni, sinni, sanni vai sonni kun se kaikki-islami pelottaa siis koko islami ihan sama mitä alalahkoja on ja siihen mulla olis melkee valmis juttu teidän muslimien pohdittavaksenne jos sopii, rupeen vääntää sitä. Se on järkky pitkä, enkä tiedä miten lyhennän.

• fenno.maani kirjoitti:

#Tarkennatko, että ketkä haukkuvat suomalaisia? Jos tällä palstalla jotkut haukkuvat ja ”kettuilevat”, he ovat joitain muita kuin muslimeja, onhan valtaosa täällä kirjoittavista muslimeista itsekin suomalaisia. Muslimit esittävät kyllä kysymyksiä ja vastakritiikkiä palstan islamkriittisille kirjoittajille. #

Tämä maahanmuuttoasioista tohtoriksi väitellyt, sosiologi Salla Tuori Åbo Akademista toteaa.

01.12.2009

http://www.helsinginuutiset.fi/Uutiset/Paivan-Puheenaihe/Tutkija-keskustelu-maahanmuuttajista-ryoppyaa-yli-ayraiden

Esimerkiksi islamia käsitellään mediassa yhtenäisenä islamilaisuutena. Usein islam vielä rinnastetaan terrorismiin. Tällaisiin puhetapoihin puututaan harvoin. Ei kysytä, minkä suunnan islamista, missä maassa tai yhteisössä milloinkin puhutaan. Esimerkiksi maallistuneista muslimeista puhutaan harvoin, hän perustelee.

Eli mistä me suomalaiset jotka emme tahtoisi tietää islamista/muslimista mielummin yhtään mitään niin mistä meidän pitäisi edes tietää mitä ala lahkoja islamissa on ja miten se muuttaa yhtään mitään kun
        mulle ainakin se kaiken juuri on se että noi vaatteet pelottaa ym ym mutta vaatteet ainakin ja sitten se uskonto ja se kaikki kaikki ja kaikki .
        Siihen olin ajatellut juttua kirjoittaa, mutta kun noi termit on sekaisin ja varmaan pysyykin.
        Mutta tuon tapaiset kettuilut ärsyttää että voi voi ja voi voi kun suomalaiset ei nyt tiedä ja voi voi ja lämmin leipä.
        Emme niin tiedä kun ette opeta. Minäkin oikeesti haluisin mielummin keskustella mukavemmista asioista mutta tämä tappelu suomi vs muslimi harmittaa.
        Ihan se se on onko se sunni, sinni, sanni vai sonni kun se kaikki-islami pelottaa siis koko islami ihan sama mitä alalahkoja on ja siihen mulla olis melkee valmis juttu teidän muslimien pohdittavaksenne jos sopii, rupeen vääntää sitä. Se on järkky pitkä, enkä tiedä miten lyhennän.

Ja varmasti siinä on paljonkin asiaa ok, en tarkoita sitä vaan just tota
        ettei tarvis haukkua suomalaisia tietämättömiksi niinku lehdessä.
        Musta se on vähä sama kuin jos meitä haukuttais että kun suomalaiset ei osaa kiinaa voi voi kun on voi voi kamalaa.
        Tollanen ylpeily, diivailu ei todellakaan saa mitään hyvää aikaiseksi.
        Mä uskon että moni varmaan ajattelee ettei edes tahdo edes tietää niitä alalahkoja.
        ja kyllä varmaan monelle niinkuin itsellenikin muslimi islami ja terroristi ovat Lähes synonyymejä.

Mutta suomalainen ja rasisti ei ole sama asia vaikka Stubb ne rinnastikin niin ja sai mut totaalisetsi hermostumaan.
        Saa nähdä miten monta suomalaista rasistia Suomesta löytyy äänestämään Stubbia.

Ja vielä se että en pidä oikeana sitä että tutkijoita uhkaillaan, vaikkei tutkijoiden tutkimiset mitään puolueettomia olekaan.
        Mutta kyllä mä yritän ajatella näitä välillä. Onhan tässä vähän muutakin elämää.

Näkis vaan miten paljon muslimit tai mamut opettelee Suomen historiaa tai kristinuskon alalahkoja tai meidän tapoja tai kulttuuria ?
        olisiko vastaus : ei yhtään?

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

01.12.2009

FM kirjoitti: ”Tämä maahanmuuttoasioista tohtoriksi väitellyt, sosiologi Salla Tuori Åbo Akademista toteaa.

01.12.2009

Esimerkiksi islamia käsitellään mediassa yhtenäisenä islamilaisuutena. Usein islam vielä rinnastetaan terrorismiin. Tällaisiin puhetapoihin puututaan harvoin. Ei kysytä, minkä suunnan islamista, missä maassa tai yhteisössä milloinkin puhutaan. Esimerkiksi maallistuneista muslimeista puhutaan harvoin, hän perustelee.”

Kiitos Fenno.maani tuosta Helsingin Uutisten linkistä. Olen tutkija Tuorin kanssa samaa mieltä, että mediassa käsitellään islamia yhtenäisenä islamilaisuutena. Aivan kuin islam ja terrorismi olisivat sama asia, samoin kuin muslimi ja terroristi. Näin asia ei ole. On paljon muslimeja, jotka haluavat elää sovussa toisten kanssa. On myös muslimeja, jotka kunnioittavat jokaista elävää luontokappaletta ja koettavat välttää vahingoittamasta niitä millään tavalla.

FM kirjoitti: ”Ja tähän minä nyt yritän hakea edes pientä selvitystä :
        mulle ainakin se kaiken juuri on se että noi vaatteet pelottaa ym ym mutta vaatteet ainakin ja sitten se uskonto ja se kaikki kaikki ja kaikki . ”

Sinulla vaikuttaa olevan monenlaisia pelkoja muslimeita kohtaan, joten vastaisitko muutamiin kysymyksiini? Olisi mukavaa, mikäli jaksaisit vastata edes johonkin näistä. Se mahdollisesti auttaa asiassa eteenpäin.

1) Pelottaako sinua joidenkin muslimien erilainen ulkonäkö (esimerkiksi ihonväri) vai vaatetus, vai kumpikin yhdessä?

2) Millaisen peittävän vaatetuksen siedät musliminaisilla? Olen kuullut ihmisten kanssa keskustellessani, että useimmat ei-muslimit sietävät musliminaisten huivin käytön, mutta eivät kasvojen peittämistä.

3) Oletko koskaan keskustellut kenenkään muslimin kanssa elävässä elämässä?

4) Oletko henkilökohtaisesti kokenut jonkun muslimin uhkaavana?

5) Oletko lukenut Koraania täällä keskustelupalstalla vai oletko lukenut sitä kirjana? Huomasin aikaisemmasta viestistäsi, että ainakin muutamia Koraanin jakeita on lyhennetty ja myös siteerattu omin sanoin. Kun sitten joku lainaa täällä netissä tuollaisia pätkittyjä jakeita, ne alkavat helposti elää omaa elämäänsä ja on vaarana, että asioiden merkitys muuttuu.

FM kirjoitti: ”Minäkin oikeesti haluisin mielummin keskustella mukavemmista asioista mutta tämä tappelu suomi vs muslimi harmittaa.”

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ensi keväänä ovat edessä eduskuntavaalit ja muutamat pienet puolueet yrittävät saada omia jäseniään kansanedustajiksi. Ainakin osa tästä kuumaksi käyneestä keskustelusta liittyy näiden puolueiden vaalityöhön. Taustalla ovat myös maailmalla vaikuttavat asiat: maailman talouden kehno tila, maapallon väestönkasvu, maahanmuuton lisääntyminen, ilmastonmuutoksen aiheuttamat ongelmat ja muutamien maiden poliittisesti hyvin epävakaa tilanne.

• sitafin
        Asrar kirjoitti:

FM kirjoitti: ”Tämä maahanmuuttoasioista tohtoriksi väitellyt, sosiologi Salla Tuori Åbo Akademista toteaa.

01.12.2009

Esimerkiksi islamia käsitellään mediassa yhtenäisenä islamilaisuutena. Usein islam vielä rinnastetaan terrorismiin. Tällaisiin puhetapoihin puututaan harvoin. Ei kysytä, minkä suunnan islamista, missä maassa tai yhteisössä milloinkin puhutaan. Esimerkiksi maallistuneista muslimeista puhutaan harvoin, hän perustelee.”

Kiitos Fenno.maani tuosta Helsingin Uutisten linkistä. Olen tutkija Tuorin kanssa samaa mieltä, että mediassa käsitellään islamia yhtenäisenä islamilaisuutena. Aivan kuin islam ja terrorismi olisivat sama asia, samoin kuin muslimi ja terroristi. Näin asia ei ole. On paljon muslimeja, jotka haluavat elää sovussa toisten kanssa. On myös muslimeja, jotka kunnioittavat jokaista elävää luontokappaletta ja koettavat välttää vahingoittamasta niitä millään tavalla.

mulle ainakin se kaiken juuri on se että noi vaatteet pelottaa ym ym mutta vaatteet ainakin ja sitten se uskonto ja se kaikki kaikki ja kaikki . ”

Sinulla vaikuttaa olevan monenlaisia pelkoja muslimeita kohtaan, joten vastaisitko muutamiin kysymyksiini? Olisi mukavaa, mikäli jaksaisit vastata edes johonkin näistä. Se mahdollisesti auttaa asiassa eteenpäin.

1) Pelottaako sinua joidenkin muslimien erilainen ulkonäkö (esimerkiksi ihonväri) vai vaatetus, vai kumpikin yhdessä?

2) Millaisen peittävän vaatetuksen siedät musliminaisilla? Olen kuullut ihmisten kanssa keskustellessani, että useimmat ei-muslimit sietävät musliminaisten huivin käytön, mutta eivät kasvojen peittämistä.

5) Oletko lukenut Koraania täällä keskustelupalstalla vai oletko lukenut sitä kirjana? Huomasin aikaisemmasta viestistäsi, että ainakin muutamia Koraanin jakeita on lyhennetty ja myös siteerattu omin sanoin. Kun sitten joku lainaa täällä netissä tuollaisia pätkittyjä jakeita, ne alkavat helposti elää omaa elämäänsä ja on vaarana, että asioiden merkitys muuttuu.

FM kirjoitti: ”Minäkin oikeesti haluisin mielummin keskustella mukavemmista asioista mutta tämä tappelu suomi vs muslimi harmittaa.”

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ensi keväänä ovat edessä eduskuntavaalit ja muutamat pienet puolueet yrittävät saada omia jäseniään kansanedustajiksi. Ainakin osa tästä kuumaksi käyneestä keskustelusta liittyy näiden puolueiden vaalityöhön. Taustalla ovat myös maailmalla vaikuttavat asiat: maailman talouden kehno tila, maapallon väestönkasvu, maahanmuuton lisääntyminen, ilmastonmuutoksen aiheuttamat ongelmat ja muutamien maiden poliittisesti hyvin epävakaa tilanne.

"Aivan kuin islam ja terrorismi olisivat sama asia, samoin kuin muslimi ja terroristi. Näin asia ei ole."

Hmm... Koraanista kylläkin löytyy varsin monia kohtia, jota oikeuttavat terrorismin. Itse asiassa Koraanin Medi­nan vai­heen vihaa liet­sovat, aseelliseen jihadiin ja uskottomien tap­pami­seen yllyttävät ja marttyy­riutta (sha­hida) ihan­noivat ja­keet kumoa­vat Mekan kau­den suu­rien suvaitsevammat ja­keet, jotka ”ku­moavat” (nasikh) Koraanin rauhanomaisemmat jakeet, toi­mivat tänäkin päivänä inspi­raa­t­ion lähteenä globaalia jihadia eri puolilla maailmaa käy­ville mujahi­dineille, is­lamin us­­kon­­­­so­tureille.
        Myös profeettanne antama esimerkki yllyttää terrorismiin: Uskottomien väkivaltainen pelottelu ja kau­hun kylväminen näiden keskuuteen oli yk­si keskeisistä menetelmistä, joiden avul­la Mu­ham­­mad pyrki toteuttamaan Al­lahilta saa­­maansa käskyä taistella ihmisiä vas­taan, kunnes kaikki alistuvat Al­lahin ja hänen shariansa määräysvaltaan ja tun­­nus­tavat Mu­ham­madin pro­fee­tal­lisen ase­man. Kun islamilaista maa­il­­man­valtaa tavoittelevat muslimit ny­ky­päi­vä­nä tur­vau­tu­vat mm. ter­ro­ris­miin, he nou­dat­ta­vat yk­sin­ker­tai­ses­ti sunnaa, pro­feet­ta Mu­ham­­­­madin elämäntapaa, jo­ka on tar­koi­tet­tu ikui­­sek­si esi­­ku­vak­si kai­kille mus­­­li­meil­le.
        Se on ehdottomasti totta, että enemistö muslimeista ei tee mitään aktiivisesti tukeakseen muslimiterroristeja ja heidän tavoitteitaan - suurinta osaa muslimeista ei vain kiinnosta jihad. Tosin muslimiyhteisö ei missään vaiheessa ole irtisanoutunut muslmiterroristien tavoitteista. Se on ymmärrettävää, sillä tavismuslimit eivät voi löytää isla­min omista lähteistä teo­logisia perus­teita kriti­soida mus­li­­miterroristeja, jotka perus­televat toi­min­tansa huo­lelli­sesti Ko­raa­nin ja­keilla ja sharian tul­kin­­noilla.

"On paljon muslimeja, jotka haluavat elää sovussa toisten kanssa. On myös muslimeja, jotka kunnioittavat jokaista elävää luontokappaletta ja koettavat välttää vahingoittamasta niitä millään tavalla."

Se, että on paljon rauhanomaisia muslimeja, ei kerro mitään islamista. Jokaisessa uskonnossa on paljon niitä, jotka eivät ymmärrä omaa uskoaan ja toimi­vat näin ollen sen määräämien rajojen ulkopuolella. Aivan samoin kuin kristi­tyn on usein helpompi lyödä takaisin, näy­tellä py­hää tai halveksia muita, muslimin on usein helpompaa pysytellä kotona kuin ryhtyä jiha­diin.
        On myös paljon sellaisia mus­li­meja, jotka halu­ai­si­vat jättää isla­min keski­ai­kai­set käy­tän­nöt ja omak­sua länsi­mai­sen va­paan elä­män­ta­van, mi­kä­li yh­teis­kunta vain tarjo­aisi heille tar­vitta­vaa suo­je­lua sen sijaan, että se pa­kot­taa hei­dät py­sy­mään sharian ikeen alla pal­vele­massa mo­ni­kultu­ris­min mal­linuk­keina ja su­vait­se­­vai­suus­kas­­vatuk­sen lyö­mä­aseina. Toi­saalta hä­lyttä­vää on, että Ihmis­oi­ke­us­­­liiton loka­kuus­­sa 2007 teke­män selvi­tyk­sen mu­­kaan Suo­­mes­sa us­konto­aan har­­joit­­­ta­vista musli­meis­ta 63 % oli sha­rian nou­dat­ta­­mi­sen kan­nalla sil­loin, kun se on ris­ti­rii­das­sa Suo­men lain kanssa (IOL 2007: 47–48). Bri­tanni­assa peräti 44 % mus­li­meista ha­luaa eris­täy­tyä muusta yh­teis­kun­nasta ja elää omissa ghe­tois­saan (Daily Star 21.1.2009); 40 % 16–24 vuoti­aista musli­mi­nuorista ha­lu­aa sha­rian käyttöön­ot­toa ja 36 % on sitä mieltä, että us­kon­luopio an­sait­­see kuo­le­man­ran­gais­tuk­sen (Telegraph 29.1.2007). Bri­tan­nian mus­li­mi­opis­keli­joista 28 % pitää tap­pa­mista isla­min ni­missä oi­keu­tet­tu­na, ja sa­moin kol­man­nes kan­nat­taa maail­manlaa­jui­sen is­la­mi­lai­sen kali­faa­tin pe­rus­ta­mista (Telegraph 27.7.2008).

• Asrar kirjoitti:

01.12.2009

Vastaan ja juttelen ja juttelisin vaikka livessäkin ja tarkoituskin oli, mutta aivan liikaa esteitä.

Olen jopa seurustellut muutamien muslimien kanssa joten olisiko siinä vastausta 1, 2 ja 3.

Ja jatkan : En pidä siitä minun pitää pelätä muslimeja. En pidä siitä että ne vihaa minua. Esim pään pois kääntäminen tarkoittaa vihaa. Aivan suunnatonta vihaa.
        Hymeilemättömyys, josta olen aiemminkin muualla puhunut, tarkoittaa vihaa.
        Huutaminen lapsilleen kuvottaa, meinasin käydä lastaan lätkivän äidin kimppuun.

Sit toisinpäin yks kyssä, mun käsi on pari kertaa koskettanut muslimin kättä, miksi ne saa hirveen hepulin ja rupee pesee itteensä tai kerrankin yks kauhistu niin että minäkin säikähdin, mitä tää tällanen on?
        Tai kun minä yritin jutella pienen lapsen kaa n 2-3v niin sen isä haki sen kiukussaan pois ja ehkä sanoi älä juttele tollasen saastasen kaa.
        Siinä pari teillepäin, että kuka pitää ketäkin saastasena?

Omasta mielestäni en koe inhoa heidän ihoaan kohtaan mutta tollasen sätkyn jälkeen kierrän nykyään kaukaa. Yritän olla koskematta niihin enää. Taivas, miten suvaitsemattomia musut onkaan!
        Ei inhota iho eikä väri eikä kangas, mutta se islam vaate tuo mieleeni TV.stä nähdyt kuvat.
        Enkä ymmärrä miksi se kauheus pitää tuoda Suomeen, minunkin katseltavakseni.

2) Millaisen peittävän vaatetuksen siedät musliminaisilla?
        En mitään koska se tuo mieleeni sodan ja tappamisen jota heidän johtajansa harrastaa kansalaisiaan kohtaan. Miksette kiusallannekin poistaisi kaikkia sen sodan mielleyhtymiä maailmastanne ja taas miksi se kaikki kauheus on oltava minun katseltavana jopa Suomessa?
        Sitä paitsi meille valehdeltiin että naiset pakotetaan kaapuihin. Se siis oli vale jota johtajamme harrastaa ja siksi en enää ikinä usko mitä psk-johtajat väittää meille.
        Vaikea tietää kumpaa uskoa alistetaanko vaatteilla vaiko ei. Hohoijaa.
        Pitäkööt vaatteensa, mutta saisivat miehetkin pukeutua niihin kaapuihin, se ongelmahan on miehillä ei naisilla, siis miksi naiset alistetaan? Ja miehet humpsuttelee vapaana.
        Ja kädet pois munista, se oksettaa katsella. Peskää niitä munia nii ei kutita. Liikkuvat taakse jne.

Eli 3) siis olen 1980-luvulla mutten uskosta, kulttuurista enkä sodasta vaan rakkaudesta.

4) Oletko henkilökohtaisesti kokenut jonkun muslimin uhkaavana.
        Nää kysymykset on jostain oletko rasisti kirjasesta :)
        En oikeesti mutta pelkään että joku niistä räjähtää. En pelännyt sitä 80 luvulla.

5) Koraanista olen täällä netissä lukenut pari jotka siis kivettää sydämeni ja kurkkuni turpoo ettei henki kulje. Varsinkin naisia alentavat kohdat. Nainen on aina oikeesti viisaampi kuin mies, mies vaan hakkaa naisen hiljaiseksi.

Eduskuntavaaleista. Olen päättänyt äänestää PerusSuomalaisia, en siksi että ne olis hyviä, vaan siksi että kaikki muut puolueet on läpimätiä. Kuten kuviosta näette.

En jaksaisi pelätä.
        Kirjoitin äsken varmaan 5 tuntia aihetta miksi pelkään islamia. Se nyt oli vähän sellainen pitää vielä kattella, ennekö heitän sen teidän raadeltavaksenne. Katselllaan. Vastaan muihin …

• Asrar kirjoitti:

01.12.2009

Mä vastasin sulle, ne meni tonne alemmas, eli ilmeisesti on tossa tämän yläpuolella.
        Mä en ymmärrä miks tää heittää nää vastaukset minne sattuu.
        Eikö sulla enää ollutkaan vastalauseita mulle?
        Niin en mä omasta mielstä ole rasisti, mutta muiden mielestä ilmeisesti olen.
        Sitä se lause tarkoittaa, mistä Sallakin kirjoitti kirjan, en ole rasisti, mutta..
        Ehkä hän tarkoittaa sillä jotain muuta koska eräät suomalaisten ja kristittyjen vastaiset etsimällä etsivät ja vääntää kaikki asiat suomi-vastaisiksi. Ja sellanen ajattelu-tapa suututtaa ainakin mua.

Ja niinkuin oli tarkoitus ja aiheeni että Tohtorit ym Sallat haukkuvat mokomat meitä, ei se ole kivaa, kun nää vääntää asiat väkisin meidän vastaisiksi.

Kyllä minä näen asiat siten että musut ja musuttajat just lietsoo tätä sotaa :
        suomalaiset pois Suomesta.
        Eihän meillä ole sotaa suomi vs aasia, just siksi koska ne ei aja meitä pois niinku musuttajat.
        Siitä tämä riitely johtuu, mekin tahdottais olla ja elää Suomessa, mutta jotenkin se ei musuttajille sovi. Kokoajan vastusatetaan kaikkea suomalaista, kokoajan musuja ja mamuja pitää palvella erilailla.
        Jotenki väsyttävää kuunnella musuttajien vaatimuksia.

Ja voisko joku sanoa niille mamuille että suojatien eteen kuluu pysähtyä kun ihminen on astumassa suojatielle, saati että kävelee suojatiellä, eikö niille opeteta lakia, vai eikö mamujen tarvi noudattaa mitään Suomen lakia?

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

Mä vastasin sulle, ne meni tonne alemmas, eli ilmeisesti on tossa tämän yläpuolella.
        Mä en ymmärrä miks tää heittää nää vastaukset minne sattuu.
        Eikö sulla enää ollutkaan vastalauseita mulle?
        Niin en mä omasta mielstä ole rasisti, mutta muiden mielestä ilmeisesti olen.
        Sitä se lause tarkoittaa, mistä Sallakin kirjoitti kirjan, en ole rasisti, mutta..
        Ehkä hän tarkoittaa sillä jotain muuta koska eräät suomalaisten ja kristittyjen vastaiset etsimällä etsivät ja vääntää kaikki asiat suomi-vastaisiksi. Ja sellanen ajattelu-tapa suututtaa ainakin mua.

Ja niinkuin oli tarkoitus ja aiheeni että Tohtorit ym Sallat haukkuvat mokomat meitä, ei se ole kivaa, kun nää vääntää asiat väkisin meidän vastaisiksi.

Kyllä minä näen asiat siten että musut ja musuttajat just lietsoo tätä sotaa :
        suomalaiset pois Suomesta.
        Eihän meillä ole sotaa suomi vs aasia, just siksi koska ne ei aja meitä pois niinku musuttajat.
        Siitä tämä riitely johtuu, mekin tahdottais olla ja elää Suomessa, mutta jotenkin se ei musuttajille sovi. Kokoajan vastusatetaan kaikkea suomalaista, kokoajan musuja ja mamuja pitää palvella erilailla.
        Jotenki väsyttävää kuunnella musuttajien vaatimuksia.

Ja voisko joku sanoa niille mamuille että suojatien eteen kuluu pysähtyä kun ihminen on astumassa suojatielle, saati että kävelee suojatiellä, eikö niille opeteta lakia, vai eikö mamujen tarvi noudattaa mitään Suomen lakia?

Olen lueskellut vastauksiasi, samoin kuin muitakin viestejä. En vain millään ehdi vastata usein yhteenkään kysymykseen samana tai seuraavana päivänä. Vuorokausi pysyy edelleen samanmittaisena, ja myös minulla riittää muuta puuhaa täällä ”elävässä” elämässä.

Sinulla on paljon kokemuksia muslimeista ihmisinä, eivätkä nuo kertomasi kovin positiivisilta vaikuta. En osaa selittää, miten toistuvasti törmäät vain ikäviin kokemuksiin. Pelkosi muslimeita kohtaan tuntuu myös saaneen varsin mittavat suhteet. Tv-kuvat ja nettikirjoittelu lisäävät pelkoasi ilmeisesti entisestään? Median voima on valtava, sillä jopa Koraanin muutamilla asiayhteydestään irrotetuilla yksittäisillä jakeilla yritetään selittää islamia. Se mitä jakeita olet lukenut, on vain hyvin pieni osa Koraanista. Teen vastoin tapaani poikkeuksen ja irrotan jakeen Valon suurasta. Se ei selitä koko islamia, mutta se mielestäni ilmaisee islamin ytimen.

”Jumala on taivaan ja maan valo. Hänen valonsa loistaa kuin lyhty ikkunasyvennyksessä. Lyhdyn lasi on kuin välkkyvä tähti, ja se on sytytetty siunatun öljypuun öljyllä, joka ei tule idästä eikä lännestäkään. Sen öljy miltei valaisisi, vaikka tuli ei sitä edes koskettaisi. Siinä on valoa valon päällä. Jumala johdattaa valkeuteensa, kenet tahtoo, ja Hän esittää ihmisille vertauksia. Jumala on kaikkitietävä.” Koraani (24:35)

(Tässä vaiheessa pyydän Fenno.maania pysähtymään tähän: mikäli epäilet pelkääväsi tai sinusta alkaa tuntua pahalta, jätä lukematta kaksi seuraavaa kappaletta.)

Väkivallan uhka on todellista kaikkialla. Syyskuussa 2002 autopommi tappaa 30 ihmistä Afganistanissa. Kuukautta myöhemmin Suomessa seitsemän ihmistä kuolee kemiantekniikan opiskelijan omatekoiseen pommiin kauppakeskuksessa. Vuonna 2007 helmikuussa 135 ihmistä kuolee itsemurhaiskussa Irakissa, ja saman vuoden marraskuussa Suomessa lukiolainen surmaa ampumalla yhdeksän ihmistä mukaan lukien itsensä. Vuonna 2008 tammikuussa autopommi surmaa Libanonissa ainakin neljä ihmistä. Saman vuoden syyskuussa Suomessa järkytytään jo toisesta niin sanotusta laajennetusta itsemurhasta, jossa ammattikorkeakouluopiskelija ampuu yhdeksän opiskelutoveriaan, opettajan ja lopuksi itsensä. Loppuvuodesta 2009 tapahtuu kaksi ampumistapausta: Yhdysvalloissa menehtyy 13 ihmistä sotilastukikohdassa ja Suomessa kuusi kauppakeskuksessa.

Myönnän, että lista on järkyttävää luettavaa. Kirjoitin sen huomauttaakseni, että koskaan ei voi varmuudella tietää, missä seuraavaksi räjähtää tai kuka ampuu. Kirjoitin listan myös sen takia, että muistaisimme tekijöiden olevan elämänkatsomukseltaan erilaisia. Tekijöillä saattaa olla teon taustalla uskonnollinen tai ideologinen motiivi. Väitän, että kaikkien tekijöiden tekojen perimmäiset syyt löytyvät kuitenkin hyvin inhimillisistä seikoista, usein erilaisista hylkäämisen ja ihmisen omien kokemusten mitätöinnin kokemuksista.

Poistaako Suomen rajojen sulkeminen maahanmuuttajilta ja muslimeilta kaikki maan ongelmat? Suomeen jäisi asumaan vielä tämän jälkeen muun muassa kahden kulttuurin perheistä toinen vanhemmista lapsineen. Sama tilanne on Suomeen adoptoiduilla. Pitäisikö heidänkin poistua maasta? Entä mitä tehdä niille maahanmuuttajille tai muslimeille, jotka ovat syntyneet Suomessa, ja ovat jopa toisen tai kolmannen polven suomalaisia? Tasapuolisuuden nimissä voisi järjestää DNA-testit kaikille Suomen kansalaisille ja lähettää ihmiset sinne, mitä perimää testi prosentuaalisesti vahvistaa eniten. Mahtaa suomalaisia löytyä tämän jälkeen kummallisista paikoista.

• Asrar kirjoitti:

Olen lueskellut vastauksiasi, samoin kuin muitakin viestejä. En vain millään ehdi vastata usein yhteenkään kysymykseen samana tai seuraavana päivänä. Vuorokausi pysyy edelleen samanmittaisena, ja myös minulla riittää muuta puuhaa täällä ”elävässä” elämässä.

Sinulla on paljon kokemuksia muslimeista ihmisinä, eivätkä nuo kertomasi kovin positiivisilta vaikuta. En osaa selittää, miten toistuvasti törmäät vain ikäviin kokemuksiin. Pelkosi muslimeita kohtaan tuntuu myös saaneen varsin mittavat suhteet. Tv-kuvat ja nettikirjoittelu lisäävät pelkoasi ilmeisesti entisestään? Median voima on valtava, sillä jopa Koraanin muutamilla asiayhteydestään irrotetuilla yksittäisillä jakeilla yritetään selittää islamia. Se mitä jakeita olet lukenut, on vain hyvin pieni osa Koraanista. Teen vastoin tapaani poikkeuksen ja irrotan jakeen Valon suurasta. Se ei selitä koko islamia, mutta se mielestäni ilmaisee islamin ytimen.

”Jumala on taivaan ja maan valo. Hänen valonsa loistaa kuin lyhty ikkunasyvennyksessä. Lyhdyn lasi on kuin välkkyvä tähti, ja se on sytytetty siunatun öljypuun öljyllä, joka ei tule idästä eikä lännestäkään. Sen öljy miltei valaisisi, vaikka tuli ei sitä edes koskettaisi. Siinä on valoa valon päällä. Jumala johdattaa valkeuteensa, kenet tahtoo, ja Hän esittää ihmisille vertauksia. Jumala on kaikkitietävä.” Koraani (24:35)

(Tässä vaiheessa pyydän Fenno.maania pysähtymään tähän: mikäli epäilet pelkääväsi tai sinusta alkaa tuntua pahalta, jätä lukematta kaksi seuraavaa kappaletta.)

Väkivallan uhka on todellista kaikkialla. Syyskuussa 2002 autopommi tappaa 30 ihmistä Afganistanissa. Kuukautta myöhemmin Suomessa seitsemän ihmistä kuolee kemiantekniikan opiskelijan omatekoiseen pommiin kauppakeskuksessa. Vuonna 2007 helmikuussa 135 ihmistä kuolee itsemurhaiskussa Irakissa, ja saman vuoden marraskuussa Suomessa lukiolainen surmaa ampumalla yhdeksän ihmistä mukaan lukien itsensä. Vuonna 2008 tammikuussa autopommi surmaa Libanonissa ainakin neljä ihmistä. Saman vuoden syyskuussa Suomessa järkytytään jo toisesta niin sanotusta laajennetusta itsemurhasta, jossa ammattikorkeakouluopiskelija ampuu yhdeksän opiskelutoveriaan, opettajan ja lopuksi itsensä. Loppuvuodesta 2009 tapahtuu kaksi ampumistapausta: Yhdysvalloissa menehtyy 13 ihmistä sotilastukikohdassa ja Suomessa kuusi kauppakeskuksessa.

Myönnän, että lista on järkyttävää luettavaa. Kirjoitin sen huomauttaakseni, että koskaan ei voi varmuudella tietää, missä seuraavaksi räjähtää tai kuka ampuu. Kirjoitin listan myös sen takia, että muistaisimme tekijöiden olevan elämänkatsomukseltaan erilaisia. Tekijöillä saattaa olla teon taustalla uskonnollinen tai ideologinen motiivi. Väitän, että kaikkien tekijöiden tekojen perimmäiset syyt löytyvät kuitenkin hyvin inhimillisistä seikoista, usein erilaisista hylkäämisen ja ihmisen omien kokemusten mitätöinnin kokemuksista.

Poistaako Suomen rajojen sulkeminen maahanmuuttajilta ja muslimeilta kaikki maan ongelmat? Suomeen jäisi asumaan vielä tämän jälkeen muun muassa kahden kulttuurin perheistä toinen vanhemmista lapsineen. Sama tilanne on Suomeen adoptoiduilla. Pitäisikö heidänkin poistua maasta? Entä mitä tehdä niille maahanmuuttajille tai muslimeille, jotka ovat syntyneet Suomessa, ja ovat jopa toisen tai kolmannen polven suomalaisia? Tasapuolisuuden nimissä voisi järjestää DNA-testit kaikille Suomen kansalaisille ja lähettää ihmiset sinne, mitä perimää testi prosentuaalisesti vahvistaa eniten. Mahtaa suomalaisia löytyä tämän jälkeen kummallisista paikoista.

Sori että painostin vastaamaan, luulin että sun duunisi on vastata täällä että olisit töissä Suomi24.lla ??
        Ja että olisit suuttunut Ajatukset ei muutu ellei niistä saa edes puhua, kun kokoajan syytätte rasismista ja rikolliseksi.
        Minäkin nyt nopeesti vastailen
        Tälleen kirjoittamalla moni asia muuttaa muotoaan kun et kuule ääneni sävyä.
        Minä yritän pohtia ja nyt olen miettinyt kun toisalla mua syytetään rasitiksi, vaikka vaan tahdoin pohtia asioita. Moni asia on sekoitusta omaa henk koht. ja sitä mitä luulen myös muiden kaltaisteni pelkäävän, Jos pelko olisi vain yksin minulla en kirjoittelisi täällä.

Kokemuksia on paljo eikä mikään koskaan mene niinkuin tahtoo.
        Olen tahtonut vastauksia. En enää tunne ketään joka vastailisi ihmetyksiini. Rasistiksi huudetaan kokoajan.
        Ja olen tahtonut ratkaista tämän riitelyn, mutta välillä pitää miettiä.
        Islam on iso asia ja yks kas sisäistettynä se ei onnistu, varmaan tiät iso juttu.
        Yritin sanoa että en pelkää itse ihmistä pelkään sitä kaikille maailman muslimeille annettua tappokäskyä, joita alkoi tulla vasta WTC jälkeen enemmältikin.
        Paininhan nuorempana poikienne kanssa, jos ymmärrät mitä kaikkea se pitää sisällään. Olin myös melkeen naimissa muutaman kanssa.
        Joten on aika jännittävää miten minusta on nyt tullut rasisti.

Totta että suomalaisetkin tekee rikoksia ne on tietyn näkösiä ja varmasti pelottaa nekin niitä vain vähemmistö.
        Jotenki en pelkää sitä samallalailla, koska se on elämää, mutta miettii..
        Jos tulen sun kotiisi ja tuon pussillisen hiekkaa sun lattialle. Oletko vaan että aha kiitos.
        vai raivootko että helvettiä?
        Jos vastaan että onhan täällä hiekkaa ennestäänkin niin onko se lupa tuoda sitä lisää?
        Musta on väärin että rikollisuutta tuodaan Suomeen lisää.

En luota muslimeihin koska niistä eräät ovat tehneet äärettömän paljon älyttömän suuria rikoksia.
        Siksi pelkään kaikkia muslimeita. Ymmärrän toki että kaikki ei tee rikoksia, mutta en voi tietää kuka se niistä on.
        ja suomalaisiin verrattuna asia on eri just siksi koska muslimit käyttää islamin kannattaja vaatteita.
        pelkään mä nistejäkin, ne on tietyn näkösiä, kierrän ne aina kuten musu-vaatteiset ihmisetkin.

Samallalailla kun jos koira puree ihmistä, niin ihminen pelkää kaikkia koiria aina, siitä johtuu koira-pelko ja ja noiden islamistien ym mitä lie huutelijoiden tappokäskyt annetaan kaikille muslimeille, niin silloin vaan rupee pelkää kaikkia maailman muslimeja.
        Sitähän se terrori juuri on pelon lietsontaa, kun ei tiedä kuka se on seuraava. Mutta miksi tuota rikollisuutta pitää lisätä.

Enhän minä voisi asua Suomessa jos pelkäsiin suomalaista, mutta muslimi ei ole suomalisen näköinen. Ja jos olet lukenut erään niin minä olin nuorena Jordanian kunigattaren näkönen. JOten tiedän tulevani jostain kaukaa. kuten me kaikki
        Islameilla on niinkuin uskonnon ja kulttuurin sanelema käsky tappaa vääräuskoiset. Ja sitten sellasia otetaan Suomeen se vaan hirvittää.
        Ja siksi ehdotin riidan ratkaisuksi että eroovat islamia kannattavasta uskonnosta ja liittyy kristinuskoon niin se sattaisi helpottaa.
        Koska mä luulen ettei Suomessa pelätä ulkomaalaisia vaan tuota muslimeille pakotettua tappokäskyä
        Eihän Suomessa inhota aasialaisiakaan, niin ei me voida olla rasisteja.
        Stubbi on niin väärässä ettei kukaan Hesari 19.3. s A5

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

Sori että painostin vastaamaan, luulin että sun duunisi on vastata täällä että olisit töissä Suomi24.lla ??
        Ja että olisit suuttunut Ajatukset ei muutu ellei niistä saa edes puhua, kun kokoajan syytätte rasismista ja rikolliseksi.
        Minä yritän pohtia ja nyt olen miettinyt kun toisalla mua syytetään rasitiksi, vaikka vaan tahdoin pohtia asioita. Moni asia on sekoitusta omaa henk koht. ja sitä mitä luulen myös muiden kaltaisteni pelkäävän, Jos pelko olisi vain yksin minulla en kirjoittelisi täällä.

Olen tahtonut vastauksia. En enää tunne ketään joka vastailisi ihmetyksiini. Rasistiksi huudetaan kokoajan.
        Islam on iso asia ja yks kas sisäistettynä se ei onnistu, varmaan tiät iso juttu.
        Yritin sanoa että en pelkää itse ihmistä pelkään sitä kaikille maailman muslimeille annettua tappokäskyä, joita alkoi tulla vasta WTC jälkeen enemmältikin.
        Paininhan nuorempana poikienne kanssa, jos ymmärrät mitä kaikkea se pitää sisällään. Olin myös melkeen naimissa muutaman kanssa.

Totta että suomalaisetkin tekee rikoksia ne on tietyn näkösiä ja varmasti pelottaa nekin niitä vain vähemmistö.
        Jos tulen sun kotiisi ja tuon pussillisen hiekkaa sun lattialle. Oletko vaan että aha kiitos.
        Jos vastaan että onhan täällä hiekkaa ennestäänkin niin onko se lupa tuoda sitä lisää?

En luota muslimeihin koska niistä eräät ovat tehneet äärettömän paljon älyttömän suuria rikoksia.
        Siksi pelkään kaikkia muslimeita. Ymmärrän toki että kaikki ei tee rikoksia, mutta en voi tietää kuka se niistä on.
        ja suomalaisiin verrattuna asia on eri just siksi koska muslimit käyttää islamin kannattaja vaatteita.
        pelkään mä nistejäkin, ne on tietyn näkösiä, kierrän ne aina kuten musu-vaatteiset ihmisetkin.

Samallalailla kun jos koira puree ihmistä, niin ihminen pelkää kaikkia koiria aina, siitä johtuu koira-pelko ja ja noiden islamistien ym mitä lie huutelijoiden tappokäskyt annetaan kaikille muslimeille, niin silloin vaan rupee pelkää kaikkia maailman muslimeja.
        Sitähän se terrori juuri on pelon lietsontaa, kun ei tiedä kuka se on seuraava. Mutta miksi tuota rikollisuutta pitää lisätä.

Enhän minä voisi asua Suomessa jos pelkäsiin suomalaista, mutta muslimi ei ole suomalisen näköinen. Ja jos olet lukenut erään niin minä olin nuorena Jordanian kunigattaren näkönen. JOten tiedän tulevani jostain kaukaa. kuten me kaikki
        Islameilla on niinkuin uskonnon ja kulttuurin sanelema käsky tappaa vääräuskoiset. Ja sitten sellasia otetaan Suomeen se vaan hirvittää.
        Ja siksi ehdotin riidan ratkaisuksi että eroovat islamia kannattavasta uskonnosta ja liittyy kristinuskoon niin se sattaisi helpottaa.
        Koska mä luulen ettei Suomessa pelätä ulkomaalaisia vaan tuota muslimeille pakotettua tappokäskyä

FM kirjoitti: ”Sori että painostin vastaamaan, luulin että sun duunisi on vastata täällä että olisit töissä Suomi24.lla ??
        Ja että olisit suuttunut Ajatukset ei muutu ellei niistä saa edes puhua, kun kokoajan syytätte rasismista ja rikolliseksi.”

Erehdyksiä sattuu, mutta ei se mitään. En minä kirjoittelusta suutu. Jos olen eri mieltä ja on aikaa kirjoittaa, niin teen sen. Jos aika on ”kortilla”, niin silloin on osaltani hiljaista. Toivottavasti en ole syyttänyt sinua henkilökohtaisesti rasistiksi? Koetan kaikin keinoin välttää henkilökohtaisuuksiin menemistä, joka on ihan hyvä tapa meille kaikille täällä palstalla kirjoittaville.

FM kirjoitti: ”Tälleen kirjoittamalla moni asia muuttaa muotoaan kun et kuule ääneni sävyä.”

Se on nettikirjoittelun huonoja puolia, ettei kuule ja näe vastapuolta. Neutraaliksi tarkoitettu viesti voi yllättäen muuttua lukijoista kovaksi ja vihaiseksi. Se on suomen kielen nurja puoli. Suomen kieli kuulostaa kyllä puhuttunakin sellaiselta kuin jokainen suunsa avaava olisi vihainen.

FM kirjoitti: ”Islam on iso asia ja yks kas sisäistettynä se ei onnistu, varmaan tiät iso juttu.
        Yritin sanoa että en pelkää itse ihmistä pelkään sitä kaikille maailman muslimeille annettua tappokäskyä, joita alkoi tulla vasta WTC jälkeen enemmältikin.”

Islam on ”iso juttu” kaikkine kulttuurisine variaatioineen, mikäli tarkastelee sitä maailmanlaajuisesti. Toisissa paikoissa se elää sulassa sovussa muiden uskontojen kanssa ja toisissa vähemmän sovussa, kuten on tehnyt kautta historian. En kuitenkaan näe, että islamin kannattajat ovat aina olleet aloitteentekijöitä konflikteissa. Palloa on heitelty puolin jos toisinkin. Kyllä minäkin islamistien tappokäskyn tai pommiuhkauksen kuullessani totean, että ”poojaat, rauhoittukaas ny, kunhan uhootte”, mutta menepä sanomaan se heille. Kunpa he malttaisivat kuunnella viisaampia, että islam leviää vääjäämättä ilman uhkauksiakin.

FM kirjoitti: ”Totta että suomalaisetkin tekee rikoksia ne on tietyn näkösiä ja varmasti pelottaa nekin niitä vain vähemmistö.
        Jotenki en pelkää sitä samallalailla, koska se on elämää, mutta miettii..”

Mielestäni aiemmin listaamani asiat ovat hyvin samankaltaisia. Islamisti, itsemurhapommittaja murhaa määrän ”x” ihmisiä ja samaan tähtää suomalainen kouluampuja. Erona ovat ainoastaan heidän ideologiansa; islamisti tekee sitä, koska vihaa vääräuskoisia ja tietää pääsevänsä Paratiisiin. Suomalainen kouluampuja vihaa ihmisiä ja haluaa, että hänen nimensä jää historiankirjoihin ja hänestä tehdään joskus Hollywood-elokuva.

FM kirjoitti: ”Jos tulen sun kotiisi ja tuon pussillisen hiekkaa sun lattialle. Oletko vaan että aha kiitos.
        Musta on väärin että rikollisuutta tuodaan Suomeen lisää.”

Mielenkiintoinen tuo hiekkavertauksesi. Eli sinä edustat vertauksessa valtiota (Suomea) ja kun kaadat hiekkaa lattialleni, tarkoittaa se kaikkia maahanmuuttajia. Jos en suutu, niin hyväksyn kaikenlaisen aineksen, myös rikollisten tulon Suomeen. Jos suutun, niin silloin olen vihainen valtiolle eli Suomelle, en maahanmuuttajille, oli heidän taustansa mikä tahansa.

• Asrar
        fenno.maani kirjoitti:

FM kirjoitti: ”En luota muslimeihin koska niistä eräät ovat tehneet äärettömän paljon älyttömän suuria rikoksia.
        ja suomalaisiin verrattuna asia on eri just siksi koska muslimit käyttää islamin kannattaja vaatteita.”

Pelko on kuluttavaa. Minä olen lakannut pelkäämästä, mutta ymmärrän toisten pelon. En vain edelleen näe eroa muslimin (uskonnon harjoittaja) ja suomalaisen (kansalainen) välillä. Molemmat voivat tehdä hyvää ja molemmat voivat tehdä pahaa. Jos he päättävät tehdä pahaa, niin ainoastaan heidän ideologiassaan on eroja. Pahojen tekojen jäljet ovat samanlaisia.

Miten erotat muslimin, joka ei käytä ”islamin kannattaja vaatteita”, ei-muslimista? Eikö sellainen ole mielestäsi muslimi? En tiedä, miten vaatteen pukeminen vaikuttaa siihen, mitä sinne pään sisälle tai sydämeen kuuluu.

FM kirjoitti: ”Samallalailla kun jos koira puree ihmistä, niin ihminen pelkää kaikkia koiria aina, siitä johtuu koira-pelko ja ja noiden islamistien ym mitä lie huutelijoiden tappokäskyt annetaan kaikille muslimeille, niin silloin vaan rupee pelkää kaikkia maailman muslimeja.
        Sitähän se terrori juuri on pelon lietsontaa, kun ei tiedä kuka se on seuraava. Mutta miksi tuota rikollisuutta pitää lisätä.”

Islamistit todella hallitsevat pelolla. Ja anti-islamistit, islamkriitikoiden äärikannattajat heittävät vettä alkavaan rasvapaloon. He vasta lietsovat vihaa ja yllyttävät kansalaisia islamin leviämisen vastaiseen taistoon. Tälläkin palstalla on näitä ”ei-omilla-aivoillaan-ajattelevia”, jotka lähettävät sisällöttömiä viestejä ja islamistien raakuuksia kuvaavia videolinkkejä. He ovat näitä anti-islamistien ”juoksupoikia”, enkä tarkoita Fenno.maani tällä sinua. Sinulla on omat syysi pelkoihisi. Tosin mielestäni lähes kaikki täällä lukemasi saattaa lisätä pelkoa ja ahdistusta, etkä ehkä ole ainoa.

FM kirjoitti: ”Enhän minä voisi asua Suomessa jos pelkäsiin suomalaista, mutta muslimi ei ole suomalisen näköinen. Ja jos olet lukenut erään niin minä olin nuorena Jordanian kunigattaren näkönen. JOten tiedän tulevani jostain kaukaa. kuten me kaikki”

Muslimi ei ole mielestäsi suomalaisen näköinen, mutta voiko suomalainen sitten olla muslimin näköinen? Minä olen ollut näkevinäni hyvin erinäköisiä muslimeita sekä Suomessa että maailmalla. Teen ihmisestä ensimmäiseksi havaintoja pohtien, että mitä kulttuuria tai kansalaisuutta hän edustaa, tai mitä kieltä hän puhuu.

Mainitsit Jordanian kuningatar Ranian. Onko hän mielestäsi pelottava, vaikka onkin muslimi? Kuningatar Rania tekee esimerkillistä työtä paitsi lasten parissa, myös hälventääkseen lännen ja islamilaisten maiden välistä kuilua. Hän on ihastuttava, eikä hän todellakaan eroa länsimaisesta naisesta - ainakaan ulkoisesti. Laitan linkin kuningattaren kotisivuille sekä YouTubeen, jossa hänestä on paljon elävää kuvamateriaalia haastatteluineen:

http://www.queenrania.jo/

http://www.youtube.com/watch?v=cWGd3-3CfMg&feature=related

FM kirjoitti: ”Islameilla on niinkuin uskonnon ja kulttuurin sanelema käsky tappaa vääräuskoiset. Ja sitten sellasia otetaan Suomeen se vaan hirvittää.
        Ja siksi ehdotin riidan ratkaisuksi että eroovat islamia kannattavasta uskonnosta ja liittyy kristinuskoon niin se sattaisi helpottaa.”

Erota islamista ja liittyä kristinuskoon? Kuulostaa aivan kansanedustajan loikkaukselta toiseen puolueeseen. Luulin, että kristinusko on uskonto, mutta se onkin politiikkaa. Eipä ihme, ettei suomalaisia kiinnosta. Ja tuosta kristinuskon helpottavuudesta vielä sananen. Koska usko on perimmältään jokaisen ihmisen henkilökohtainen kokemus, niin minkälaista olisi lausua tyhjin sydämin kristittyjen uskontunnustus? Se vasta valehtelua olisi, ja pahinta laatuaan!

• sitafin
        Asrar kirjoitti:

FM kirjoitti: ”Sori että painostin vastaamaan, luulin että sun duunisi on vastata täällä että olisit töissä Suomi24.lla ??
        Ja että olisit suuttunut Ajatukset ei muutu ellei niistä saa edes puhua, kun kokoajan syytätte rasismista ja rikolliseksi.”

Erehdyksiä sattuu, mutta ei se mitään. En minä kirjoittelusta suutu. Jos olen eri mieltä ja on aikaa kirjoittaa, niin teen sen. Jos aika on ”kortilla”, niin silloin on osaltani hiljaista. Toivottavasti en ole syyttänyt sinua henkilökohtaisesti rasistiksi? Koetan kaikin keinoin välttää henkilökohtaisuuksiin menemistä, joka on ihan hyvä tapa meille kaikille täällä palstalla kirjoittaville.

FM kirjoitti: ”Tälleen kirjoittamalla moni asia muuttaa muotoaan kun et kuule ääneni sävyä.”

Se on nettikirjoittelun huonoja puolia, ettei kuule ja näe vastapuolta. Neutraaliksi tarkoitettu viesti voi yllättäen muuttua lukijoista kovaksi ja vihaiseksi. Se on suomen kielen nurja puoli. Suomen kieli kuulostaa kyllä puhuttunakin sellaiselta kuin jokainen suunsa avaava olisi vihainen.

FM kirjoitti: ”Islam on iso asia ja yks kas sisäistettynä se ei onnistu, varmaan tiät iso juttu.
        Yritin sanoa että en pelkää itse ihmistä pelkään sitä kaikille maailman muslimeille annettua tappokäskyä, joita alkoi tulla vasta WTC jälkeen enemmältikin.”

Islam on ”iso juttu” kaikkine kulttuurisine variaatioineen, mikäli tarkastelee sitä maailmanlaajuisesti. Toisissa paikoissa se elää sulassa sovussa muiden uskontojen kanssa ja toisissa vähemmän sovussa, kuten on tehnyt kautta historian. En kuitenkaan näe, että islamin kannattajat ovat aina olleet aloitteentekijöitä konflikteissa. Palloa on heitelty puolin jos toisinkin. Kyllä minäkin islamistien tappokäskyn tai pommiuhkauksen kuullessani totean, että ”poojaat, rauhoittukaas ny, kunhan uhootte”, mutta menepä sanomaan se heille. Kunpa he malttaisivat kuunnella viisaampia, että islam leviää vääjäämättä ilman uhkauksiakin.

FM kirjoitti: ”Totta että suomalaisetkin tekee rikoksia ne on tietyn näkösiä ja varmasti pelottaa nekin niitä vain vähemmistö.
        Jotenki en pelkää sitä samallalailla, koska se on elämää, mutta miettii..”

Mielestäni aiemmin listaamani asiat ovat hyvin samankaltaisia. Islamisti, itsemurhapommittaja murhaa määrän ”x” ihmisiä ja samaan tähtää suomalainen kouluampuja. Erona ovat ainoastaan heidän ideologiansa; islamisti tekee sitä, koska vihaa vääräuskoisia ja tietää pääsevänsä Paratiisiin. Suomalainen kouluampuja vihaa ihmisiä ja haluaa, että hänen nimensä jää historiankirjoihin ja hänestä tehdään joskus Hollywood-elokuva.

FM kirjoitti: ”Jos tulen sun kotiisi ja tuon pussillisen hiekkaa sun lattialle. Oletko vaan että aha kiitos.
        Musta on väärin että rikollisuutta tuodaan Suomeen lisää.”

Mielenkiintoinen tuo hiekkavertauksesi. Eli sinä edustat vertauksessa valtiota (Suomea) ja kun kaadat hiekkaa lattialleni, tarkoittaa se kaikkia maahanmuuttajia. Jos en suutu, niin hyväksyn kaikenlaisen aineksen, myös rikollisten tulon Suomeen. Jos suutun, niin silloin olen vihainen valtiolle eli Suomelle, en maahanmuuttajille, oli heidän taustansa mikä tahansa.

"Toisissa paikoissa se elää sulassa sovussa muiden uskontojen kanssa ja toisissa vähemmän sovussa, kuten on tehnyt kautta historian."

Kaikkialla, missä islam kohtaa jonkin toisen uskonnon/elämäntyylin, on väkivaltainen konflikti käynnissä. Islamin viesti ei-muslimimaailmalle on ollut sama niin Mu­ham­madin aikana kuin läpi koko histo­rian: alistu tai sinut alistetaan. Ai­noat vaiheet Muhammadin ajan jälkeen, jolloin muslimimaailma ei ole ollut aktii­visesti sodassa ei-muslimimaailman kanssa, ovat olleet niinä ajanjaksoina, jolloin muslimi­maailma on ollut liian heikko ja hajanainen sotiakseen te­hok­kaasti.

"Kunpa he malttaisivat kuunnella viisaampia, että islam leviää vääjäämättä ilman uhkauksiakin."

Jep, islamilla on pa­konomainen tarve le­vittäytyä kaikkialle maailmaan ja alistaa koko maailma Allahin ja hänen shariansa alaisuuteen. =) Muslimien ta­voitteena on pe­rus­taa maailmanlaajui­nen kalifaatti, jota hallitaan sharian mu­kaisesti (Koraani 8:39, Koraani 9:33).

"En vain edelleen näe eroa muslimin (uskonnon harjoittaja) ja suomalaisen (kansalainen) välillä."

“Kaikki ihmiset ovat oi­keastaan samanlaisia. Kaikki kulttuurit ovat oikeastaan sa­manlaisia. Kaikki uskonnot ovat oi­keastaan samanlai­sia.” — Jotkut ovat jääneet kiinni tämänkaltaisiin kä­sityk­siin joko älyl­listä lais­kuuttaan tai pe­läten sen merkitsevän luo­pumista siitä loh­dullisesta ajatuk­sesta, että kaikki ihmiset ovat poh­jim­miltaan hy­viä. Ihmiset ovat epäile­mättä yhtä­läisiä siltä osin, että kaikki haluavat välttää kärsi­mystä ja saavuttaa onnelli­suuden, mutta eri ihmisillä on mitä erilaisim­pia kult­tuurisia, us­konnollisia ja ideologisia käsi­tyksiä siitä, mistä tuo onnel­lisuus löytyy ja millaisin menetelmin se on löy­dettä­vissä. On esimer­kiksi kult­tuureja ja us­kon­toja, joissa kun­nioi­tetaan ihmisten erilai­suutta ja ih­misille anne­taan vapaus etsiä on­nelli­suutta itse, ja toi­saalta islamin kaltaisia kulttuu­reja ja us­kontoja, joissa oman on­nelli­suu­den saa­vuttamisen katso­taan edellyttävän toisten oma­ehtoisen on­nelli­suuden etsin­nän tukahdut­ta­mista. Suh­tautu­mi­nen vapau­teen on eräs tärkeä kriteeri, jolla kulttuureja voi luokitella ja ar­vioida sen sijaan, että langetaan pas­siivi­seen kulttuu­rirelativis­miin ja sen mukanaan tuomaan välinpitä­mät­tömyyteen toisten kult­tuurien edustajien kärsi­myksiä kohtaan.

"Islamistit todella hallitsevat pelolla. Ja anti-islamistit, islamkriitikoiden äärikannattajat heittävät vettä alkavaan rasvapaloon."

Ko­raani (48:29) tekee jyrkän eron ylempiarvoi­sina pidetty­jen musli­mien ja alempiarvoi­sina pidetty­jen ei-mus­limien vä­lille. Vain mus­li­meja ja mus­limeiksi kään­tyviä kohtaan ke­hotetaan olemaan ar­me­liaita; kaikkia muita koh­taan Allah käskee ole­maan an­kara. Tämä periaate yksistään se­littää isla­min vihan länt­tä kohtaan ja muslimien vä­kivallan ei-muslimeja koh­taan kaikki­al­la maail­­mas­sa aina Muhammadin ajoista asti. Köyhyydellä, muslimimaiden so­siaa­lisilla oloilla tai sillä, mitä USA:n halli­tus, juutalai­set, “ristiret­keilijät”, islam-kriitikot ja ylipäätään “uskotto­mat” teke­vät tai jät­tävät te­ke­mät­tä, ei ole käy­tän­nös­sä mitään te­ke­mistä asian kans­sa. Syy muslimien vi­haan ei pii­le län­simaa­lai­siss­a, vaan Allah käs­kee yk­si­se­lit­tei­ses­ti musli­meja vi­haa­maan “uskot­to­mia” ja taistele­maan heitä vastaan, kunnes he alistuvat (Ko­raa­ni 8:39; Koraani 9:33).

"He vasta lietsovat vihaa ja yllyttävät kansalaisia islamin leviämisen vastaiseen taistoon."

Olet siis sitä mieltä, että demokratian, tasa-arvon, suvaitsevaisuuden, ihmisoikeuksien ja perusvapauksien puolustaminen on vihan lietsomista. Kannatat isla­min tota­litaari­sen järjes­telmän juurruttamista län­teen.

• Kafiiri
        Asrar kirjoitti:

koko sana "islamisti" on saudi-arabialaisen rahan,politiikan ja median luomus, joka on varsin tarkoitushakuinen. Sillä yritetään ainoastaan antaa maailmalle hyvä kuva islamista ikään kuin erottamalla nämä "islamistit" islaminuskosta ja muista muslimeista. Tosiasiassahan nk. "islamistit" ovat ainoastaan "islamilaisia fundamentalisteja"/oikeaoppisia, Koraania ja hadithia seuraavia muslimeja.

Lukekaapa tämän faktan valossa seuraava ote Ottawa Citizen -lehden kirjoituksesta koskien muslimiterroristeja, jotka saatiin kiinni ennen heidän yritystään räjäyttää Kanadan parlamenttitalo sekä muita tärkeitä kohteita:

"Vuonna 2001, he toivat sotansa länsimaita vastaan kahteen amerikkalaiseen kaupunkiin. Seuraavina olivat Espanja ja Englanti. Hollannissa he teurastivat elokuvantekijän kadulle. Australialaiset saivat osansa Balilla. On hämmästyttävää, että heillä kesti niin kauan kääntää katseensa Kanadaan.
        Tehdään selväksi, mitä me tarkoitamme ”heillä”. Tarkoitamme islamisteja. Ei muslimeja, vaan islamisteja. Muslimi on henkilö, joka harjoittaa islaminuskoa, hienoa uskontoa. Islamisti on henkilö, jolle islam ei ole ainoastaan uskonto, vaan poliittinen ideologia.
        Islamistit pyrkivät perustamaan puhtaita, täysin islamilaisia yhteiskuntia, joita hallitaan ankarimpien islamin tulkintojen mukaan. Islamismissa on maailmanlopullisia heijastumia toisesta ”kiliastisesta” ideologiasta, fasisimista (ajattele tuhatvuotista reichia). Islamismi on totalitaarista, utooppista, väkivaltaista – ja kuten fasismi, laajentumispoliittista."

Mitä jos "islamisteja" ei olekaan olemassa - kuten itse uskon - vaan kyse on ainoastaan ns. "ääri-islamilaisista", henkilöistä, jotka noudattavat Koraanin ja hadithin (perimätiedon) oppeja todellisuudessa. Eli toisin sanoin "oikeista/uskovaisista muslimeista". Miettikääpähän sitä hyvät palstalaiset.

• Kafiiri kirjoitti:

koko sana "islamisti" on saudi-arabialaisen rahan,politiikan ja median luomus, joka on varsin tarkoitushakuinen. Sillä yritetään ainoastaan antaa maailmalle hyvä kuva islamista ikään kuin erottamalla nämä "islamistit" islaminuskosta ja muista muslimeista. Tosiasiassahan nk. "islamistit" ovat ainoastaan "islamilaisia fundamentalisteja"/oikeaoppisia, Koraania ja hadithia seuraavia muslimeja.

Lukekaapa tämän faktan valossa seuraava ote Ottawa Citizen -lehden kirjoituksesta koskien muslimiterroristeja, jotka saatiin kiinni ennen heidän yritystään räjäyttää Kanadan parlamenttitalo sekä muita tärkeitä kohteita:

"Vuonna 2001, he toivat sotansa länsimaita vastaan kahteen amerikkalaiseen kaupunkiin. Seuraavina olivat Espanja ja Englanti. Hollannissa he teurastivat elokuvantekijän kadulle. Australialaiset saivat osansa Balilla. On hämmästyttävää, että heillä kesti niin kauan kääntää katseensa Kanadaan.
        Tehdään selväksi, mitä me tarkoitamme ”heillä”. Tarkoitamme islamisteja. Ei muslimeja, vaan islamisteja. Muslimi on henkilö, joka harjoittaa islaminuskoa, hienoa uskontoa. Islamisti on henkilö, jolle islam ei ole ainoastaan uskonto, vaan poliittinen ideologia.
        Islamistit pyrkivät perustamaan puhtaita, täysin islamilaisia yhteiskuntia, joita hallitaan ankarimpien islamin tulkintojen mukaan. Islamismissa on maailmanlopullisia heijastumia toisesta ”kiliastisesta” ideologiasta, fasisimista (ajattele tuhatvuotista reichia). Islamismi on totalitaarista, utooppista, väkivaltaista – ja kuten fasismi, laajentumispoliittista."

Mitä jos "islamisteja" ei olekaan olemassa - kuten itse uskon - vaan kyse on ainoastaan ns. "ääri-islamilaisista", henkilöistä, jotka noudattavat Koraanin ja hadithin (perimätiedon) oppeja todellisuudessa. Eli toisin sanoin "oikeista/uskovaisista muslimeista". Miettikääpähän sitä hyvät palstalaiset.

Tätäpä tässä mietinkin
        1. "ne sanoo että emme kaikki"
        2. "ne sanoo että kaikki maailman muslimit tappakaa vääräuskoiset"

Kyllä tässä pieni on ihan hakusessa.
        Vaikka minä pienenä kallistuisin mielummin ei muslimeita Suomeen -käsityksen kannattajaksi.
        Niin sillähän ei ole mitään merkitystä kun hallitus ja eduskunta tahtoo tänne lisää musuja.
        Ihan voi vaan itkeä voimattomuuttaan.

• hoojoohei
        Asrar kirjoitti:

FM kirjoitti: ”En luota muslimeihin koska niistä eräät ovat tehneet äärettömän paljon älyttömän suuria rikoksia.
        ja suomalaisiin verrattuna asia on eri just siksi koska muslimit käyttää islamin kannattaja vaatteita.”

Pelko on kuluttavaa. Minä olen lakannut pelkäämästä, mutta ymmärrän toisten pelon. En vain edelleen näe eroa muslimin (uskonnon harjoittaja) ja suomalaisen (kansalainen) välillä. Molemmat voivat tehdä hyvää ja molemmat voivat tehdä pahaa. Jos he päättävät tehdä pahaa, niin ainoastaan heidän ideologiassaan on eroja. Pahojen tekojen jäljet ovat samanlaisia.

Miten erotat muslimin, joka ei käytä ”islamin kannattaja vaatteita”, ei-muslimista? Eikö sellainen ole mielestäsi muslimi? En tiedä, miten vaatteen pukeminen vaikuttaa siihen, mitä sinne pään sisälle tai sydämeen kuuluu.

FM kirjoitti: ”Samallalailla kun jos koira puree ihmistä, niin ihminen pelkää kaikkia koiria aina, siitä johtuu koira-pelko ja ja noiden islamistien ym mitä lie huutelijoiden tappokäskyt annetaan kaikille muslimeille, niin silloin vaan rupee pelkää kaikkia maailman muslimeja.
        Sitähän se terrori juuri on pelon lietsontaa, kun ei tiedä kuka se on seuraava. Mutta miksi tuota rikollisuutta pitää lisätä.”

Islamistit todella hallitsevat pelolla. Ja anti-islamistit, islamkriitikoiden äärikannattajat heittävät vettä alkavaan rasvapaloon. He vasta lietsovat vihaa ja yllyttävät kansalaisia islamin leviämisen vastaiseen taistoon. Tälläkin palstalla on näitä ”ei-omilla-aivoillaan-ajattelevia”, jotka lähettävät sisällöttömiä viestejä ja islamistien raakuuksia kuvaavia videolinkkejä. He ovat näitä anti-islamistien ”juoksupoikia”, enkä tarkoita Fenno.maani tällä sinua. Sinulla on omat syysi pelkoihisi. Tosin mielestäni lähes kaikki täällä lukemasi saattaa lisätä pelkoa ja ahdistusta, etkä ehkä ole ainoa.

FM kirjoitti: ”Enhän minä voisi asua Suomessa jos pelkäsiin suomalaista, mutta muslimi ei ole suomalisen näköinen. Ja jos olet lukenut erään niin minä olin nuorena Jordanian kunigattaren näkönen. JOten tiedän tulevani jostain kaukaa. kuten me kaikki”

Muslimi ei ole mielestäsi suomalaisen näköinen, mutta voiko suomalainen sitten olla muslimin näköinen? Minä olen ollut näkevinäni hyvin erinäköisiä muslimeita sekä Suomessa että maailmalla. Teen ihmisestä ensimmäiseksi havaintoja pohtien, että mitä kulttuuria tai kansalaisuutta hän edustaa, tai mitä kieltä hän puhuu.

Mainitsit Jordanian kuningatar Ranian. Onko hän mielestäsi pelottava, vaikka onkin muslimi? Kuningatar Rania tekee esimerkillistä työtä paitsi lasten parissa, myös hälventääkseen lännen ja islamilaisten maiden välistä kuilua. Hän on ihastuttava, eikä hän todellakaan eroa länsimaisesta naisesta - ainakaan ulkoisesti. Laitan linkin kuningattaren kotisivuille sekä YouTubeen, jossa hänestä on paljon elävää kuvamateriaalia haastatteluineen:

http://www.queenrania.jo/

http://www.youtube.com/watch?v=cWGd3-3CfMg&feature=related

FM kirjoitti: ”Islameilla on niinkuin uskonnon ja kulttuurin sanelema käsky tappaa vääräuskoiset. Ja sitten sellasia otetaan Suomeen se vaan hirvittää.
        Ja siksi ehdotin riidan ratkaisuksi että eroovat islamia kannattavasta uskonnosta ja liittyy kristinuskoon niin se sattaisi helpottaa.”

Erota islamista ja liittyä kristinuskoon? Kuulostaa aivan kansanedustajan loikkaukselta toiseen puolueeseen. Luulin, että kristinusko on uskonto, mutta se onkin politiikkaa. Eipä ihme, ettei suomalaisia kiinnosta. Ja tuosta kristinuskon helpottavuudesta vielä sananen. Koska usko on perimmältään jokaisen ihmisen henkilökohtainen kokemus, niin minkälaista olisi lausua tyhjin sydämin kristittyjen uskontunnustus? Se vasta valehtelua olisi, ja pahinta laatuaan!

Niinpä niin, islamismi on islamismin vastustajien syytä. Viestisi on siis kaikessa yksinkertaisuudessaan se että "me räjäytämme teidät, ellette anna meidän räjäyttää teitä rauhassa".

Asrarin logiikkaa käyttäen: Natsi-Saksan pommikoneiden ampuminen ilmatorjuntatykillä saa ne vain kiihdyttämään pommituksia. Niiden pitäisi antaa lennellä rauhassa ja tarjota niille turvallinen lentokenttä.

• ????????
        hoojoohei kirjoitti:

Niinpä niin, islamismi on islamismin vastustajien syytä. Viestisi on siis kaikessa yksinkertaisuudessaan se että "me räjäytämme teidät, ellette anna meidän räjäyttää teitä rauhassa".

Asrarin logiikkaa käyttäen: Natsi-Saksan pommikoneiden ampuminen ilmatorjuntatykillä saa ne vain kiihdyttämään pommituksia. Niiden pitäisi antaa lennellä rauhassa ja tarjota niille turvallinen lentokenttä.

Missä kohden Asrar väitti, että islamismi on islamismin vastustajien syytä?

Luetko aina noin huonosti?

• Asrar
        hoojoohei kirjoitti:

Laitoit ihan mutkat suoriksi, vai? Se sen teettää kun pitää viestiketjutkin kahlata ”sata lasissa”. Taidat olla jo niin sokaistunut tuohon islamkritiikkiisi, ettet enää tiedä mikä oli sinun ja mikä minun. Hellitä vähän. Ehkä se luetun ymmärtäminen toisella kerralla sujuu paremmin.

• Asrar kirjoitti:

Laitoit ihan mutkat suoriksi, vai? Se sen teettää kun pitää viestiketjutkin kahlata ”sata lasissa”. Taidat olla jo niin sokaistunut tuohon islamkritiikkiisi, ettet enää tiedä mikä oli sinun ja mikä minun. Hellitä vähän. Ehkä se luetun ymmärtäminen toisella kerralla sujuu paremmin.

Moi Asrar
        Paljon on pakkasen puolelle mittari kääntynyt edellisestä.
        Mutta meillä jäi, vai jäikö nää jutut vähän kesken?

Kysymyksiä Fenno.maanille Asrar5.10.2010 03:02
        ...................................................................................
        Minä vastasin, mutta en saanut enää sinulta kommenttia.
        Kaikki vähän jäi sitten unholaan, mutta en ole unohtanut sinua.
        Kävin juuri tuolla vastaamassa, jonkun koiran räksytyksiin, että mikään muutu täällä kirjoittelemalla. Mutta kyllä mumi muuttuu.
        Pitikin kysyä että onko muslimeilla joku kukkakuu, kun kaikilla on niin paljon kukkamekkoja? :)
        Eikä noiden pikimustien kuolemaa symbolisoivien kaapujenkaan näemmä ole pakko olla mustia, kun näin jo jonkun toisenkin värisen.
        Jatkan tästä uuden alot...

• sitafin

"Mitä eroo on muslimilla ja islamilla?"

Muslimit (suurin osa) ovat tavallisia ihmisiä. Islam sen sijaan on fasistinen ideologia.

"Olen jo kauan yrittänyt etsiä sitä tietoa, mutta noi koraanin lauseet on niin sairasta tekstiä, etten kykene lukemaan juttujanne"

Koraanin monet tekstit ovat todellakin sairaita. Tiesitkö muuten, että Koraanin (2:106) it­sensä säätämän kumoamisperi­aatteen mukai­sesti aina silloin, kun jakeet ovat keskenään ristirii­dassa, Muhammadin myöhemmin saa­mat ilmestykset kumoavat hänen aiem­mat ilmes­tyksensä? Tällä on eräs merkit­tävä seuraus. Koraanin varhaiset suu­rat ja niiden suhteel­lisen rau­han­omaiset ja sit­tem­min ”kumotut” (man­­sukh) jakeet (2:256, 50:45, 109:1–6) ajoittu­­vat vai­hee­seen, jol­loin Mu­hammad oli Me­kassa uu­sine uskontoineen pahasti ala­kyn­­nessä. Häntä pil­kattiin, hänen saarnaamansa islam herätti pa­hen­nusta, ja lopulta hän joutui pake­nemaan kaupungista. V. 622, joka on islami­laisen ajanlaskun alku­piste, Muhammad muutti (hijra) lä­hei­seen Me­dinaan, johon perus­tettiin ensimmäinen isla­milainen val­­­tio, ja nyt hän­en ilmestysten­sä sävy alkoi muuttua so­taisaksi ja val­loitus­haluiseksi. Mu­hammad selitti: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/abudawud/014.sat.html#014.2635
      Medinasta käsin muslimit alkoivat Muham­madin johdolla tehdä so­ta- ja ryöstöretkiä Mekan paka­noita ja muita tois­us­koisia hei­moja se­kä näiden karavaaneja ja kyliä vas­taan. Jos nämä eivät suos­tu­neet kääntymään ”vapaaehtoi­sesti” isla­miin eli myöntämään, että ”Al­­lah on ainoa jumala ja Muham­mad Hä­nen profeet­tansa”, heidän mie­­hen­sä tapettiin, naiset raiskat­tiin ja otettiin sotasaaliiksi yh­dessä las­ten ja omaisuuden kanssa: http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/quran/008.qmt.html#008.001
      http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/019.smt.html#019.4364
      http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/bukhari/002.sbt.html#001.002.035
      http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/019.smt.html#019.4292

• tiirismaa

Islam on uskonto, jonka pyhä kirja on Koraani. Muslimi on henkilö, joka on kääntyessään lausunut islamin uskontunnustuksen ja elää sen jälkeen islamin oppien mukaisesti. Muslimiksi syntyneelle ilmeisesti riittää, että hän elää islamin oppien mukaisesti. Vastasyntyneen uskonnollinen asema saattaa vaihdella käytännössä.

• s-o-ssulainen..

;Jumalaa ei ole, mutta mafia..

• 7171

se on reproduction.

• hellistic

Life is not a spectator sport. If you're going to spend your whole life in the grandstand just watching what goes on, in my opinion you're wasting your life. :)

Jackie Robinson

• Niin no eikös tuo päde kaikkeen, jos ymmärsin oikein tuon enklannin.
        Pahat ihmiset on pahoja ja hyvät on hyviä.
        Ei se sen vaikeempaa olé.

Eikös se ole jokaisesta itsestään kiinni kumman puolella haluaa olla.

Monet muslimit, islamit eikä islamistit oikein voi vaihtaa puolta, kun vanhemmat pakottaa ja määrää
        Tai jos oikeammin sanoisi niin eikös hyvän puolelta voi aina pudota pahan puolelle,
        mutta pahan puolelta ei voikaan hypätä hyvän puolelle.
        Rikollinen on aina rikollinen, ja kiltti ei ole rikollinen, mutta kiltti voi niin halutessaan alkaa rikolliseksi, mutta rikollinen ei voi noin vain alkaa kiltiksi.
        Sitä ei vaan voi, siis se on oma valinta, kuten muslimeillakin rikollisuus on ja pysyy. Jos lähtee rikolliseksi niin sinne sontaan uppoo.
        Ja mulla on ainaki ollu kokoajan sellanen fiilis että muslimit tahtoo noudattaa koraania ja koraani käskee tappaa vääräuskoset ja luopiot ja emmä tiä, käskekööt tappaa vaikka kaikki, mutta jotenkin ihmetyttää miksi niitä tahdotaan Suomeen, kun niiden tarkoitus on tappaa, ainakin se koraani niin käskee, en sitten tiedä josko ne kaikki ei tottelisi koraania, mutta vaikea sitä on tältä istumalta uskoa, etteikö muka tahtoisi tai uskoisi. Oliko riittävän pitkä ja selkeä lause?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3103
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2844
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2395
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2216
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2053
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe