asuntolaina valtiontakauksella

asunnotonPKS

Mitenkäs tuo valtiontakaus toimii asuntolainaa hakiessa pankista?
Kuinka paljon pitää olla omia säästöjä että tuon lainan saa jos ei ole takaajia eikä vakuuksia?
Ilman valtiontakausta pankki taitaa lainata 70-75 prosenttia asunnon ostohinnasta, riippuen pankista.
Tuon puuttuvan 30 prosentin säästämiseen menee vain niin pirun kauan aikaa ja asunnon tarve on nyt!
Jostain kuulin että valtio takaa 95 prosenttiin asti että omia säästöjä pitäs olla 5 prosenttia asunnon hinnasta.

Olen 29-vuotias ensiasunnon ostaja, vakituisessa työssä ja palkka 2200 euroa kuussa.
Ei muita lainoja tai velkoja, ei omaisuutta, luottotiedot kunnossa.
Ja osaako joku arvioida minkä suuruisen asuntolainan voin saada?

Kiitos asiallisista vastauksista!

74

15544

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • velaton talollinen

Voi voi kun kaikki pitäisi saada heti, nyt minulle ja kaiki mitä haluan.
      Kyllä se säästäminen on se ainut tie jolla pääset asunnon omistajaksi, jos et satu perimään omaisuutta.

Hommaa ns. osaomistusasunto. Se on helppo konsti päästä omaan asuntoon käsiksi. Säästäväinen elämäntapa on se jolla tavallinen tallaaja luo vaurautensa. Suuri velka on taas se, joka vie työstäsi saadun tulon pankeille korkojen muodossa. Jos otat pitkän lainan, niin maksat kämpän kahteen kertaan. Toinen kerta on niitä korkoja. Ja onko se elämä niin auvoisaa elää jatkuvassa velassa, talossa jota et edes omista. Kysyn vaan?

• asunnotonPKS

Mistä näitä sikiää täällä suomi24:ssä?
        En missään muualla ole törmännyt tälläseen määrään moraalipoliiseja ja muita valopäitä.
        Joko ei tule asiaan liittyvää vastausta ja auotaan turpaa tai sitten viestissä on asiaa mutta johonkin väliin on auottava sitä turpaa. Ei voi käsittää!

En näe viestissäsi vastausta kysymyksiini. Yrititkö edes vastata?
        Kysyt onko elämä auvoisaa elää jatkuvassa velassa? Minä kysyn sinulta seuraavaa ja toivon saavani vastauksen:
        Onko elämä niin auvoisaa elää vuokra-asunnossa jossa on kohtuuttoman suuri vuokra, maksat monta sataa, jopa lähemmäksi tuhat euroa joka kuukausi jollekin tuntemattomalle ihmiselle etkä näe rahojasi enään koskaan. Jos taas maksat asuntolainaa pankille toki häviät siinä paljon korkojen muodossa mutta osa menee sinulle itsellesi, maksat suurimman osan kuukaudessa ITSELLESI! Olen tällä hetkellä asunnoton, tuntuu siltä ettei vuokra-asuntoa tule kuin yksityiseltä joka on todella kallista. En voi ottaa mitään 20 neliöistä yksiötä jossa vuokra olisi alle 500 euroa monestakin syystä. Sen takia tuota kysyin, mietin vaihtoehtoja.
        Joten ole hyvä ja vastaa/kommentoi tätä tekstiä niillä sinun viisailla moralisoivilla kommenteillasi!

• Liekeissä lainasta
        asunnotonPKS kirjoitti:

En missään muualla ole törmännyt tälläseen määrään moraalipoliiseja ja muita valopäitä.
        Joko ei tule asiaan liittyvää vastausta ja auotaan turpaa tai sitten viestissä on asiaa mutta johonkin väliin on auottava sitä turpaa. Ei voi käsittää!

Kysyt onko elämä auvoisaa elää jatkuvassa velassa? Minä kysyn sinulta seuraavaa ja toivon saavani vastauksen:
        Onko elämä niin auvoisaa elää vuokra-asunnossa jossa on kohtuuttoman suuri vuokra, maksat monta sataa, jopa lähemmäksi tuhat euroa joka kuukausi jollekin tuntemattomalle ihmiselle etkä näe rahojasi enään koskaan. Jos taas maksat asuntolainaa pankille toki häviät siinä paljon korkojen muodossa mutta osa menee sinulle itsellesi, maksat suurimman osan kuukaudessa ITSELLESI! Olen tällä hetkellä asunnoton, tuntuu siltä ettei vuokra-asuntoa tule kuin yksityiseltä joka on todella kallista. En voi ottaa mitään 20 neliöistä yksiötä jossa vuokra olisi alle 500 euroa monestakin syystä. Sen takia tuota kysyin, mietin vaihtoehtoja.
        Joten ole hyvä ja vastaa/kommentoi tätä tekstiä niillä sinun viisailla moralisoivilla kommenteillasi!

Valtiontakauksen saa enintään 20 prosentille lainasta ja lainan määrä saa olla enintään 85 % asunnon hinnasta. Omaa rahaa pitää siis olla vähintään 15 %, paitsi ASP-ostajalla riittää 10 %. Siitäpä vain säästämään. ASP-sopimuksenkin taidat vielä pystyä tekemään.

Mutta ehkä on parempi jättää pitkäaikaiset lainat ottamatta, jos pinna on noin lyhyt. Siinä ehtii nimittäin kiristää päänuppia toisenkin kerran ennen kuin asunto on kokonaan oma. Eikä omassa asunnossa kannata hyppiä seinille, kun tapetit joutuu uusimaan itse.

• asunnotonPKS
        Liekeissä lainasta kirjoitti:

Valtiontakauksen saa enintään 20 prosentille lainasta ja lainan määrä saa olla enintään 85 % asunnon hinnasta. Omaa rahaa pitää siis olla vähintään 15 %, paitsi ASP-ostajalla riittää 10 %. Siitäpä vain säästämään. ASP-sopimuksenkin taidat vielä pystyä tekemään.

Mutta ehkä on parempi jättää pitkäaikaiset lainat ottamatta, jos pinna on noin lyhyt. Siinä ehtii nimittäin kiristää päänuppia toisenkin kerran ennen kuin asunto on kokonaan oma. Eikä omassa asunnossa kannata hyppiä seinille, kun tapetit joutuu uusimaan itse.

Eli 15 prossaa pitäs vähintään säästää, selvä juttu. Kiitos viestisi ensimmäisestä osasta.
        Tuon toisen puoliskon provon jätän huomioimatta.

• Jerry3922
        asunnotonPKS kirjoitti:

Eli 15 prossaa pitäs vähintään säästää, selvä juttu. Kiitos viestisi ensimmäisestä osasta.
        Tuon toisen puoliskon provon jätän huomioimatta.

Itse ostin kämpän aikanaan niin 10% laitoin omia säästöjä ja loput järjestyi muualta. Oisko kämppä käynyt vakuutena 75% arvosta ja valtiolta ollut tuo 15%.

Ostaminen oli monen mielestä huono ajatus, mutta nämä vuokraluuserit jätin omaan arvoonsa. Päivääkään en ole katunut ja asunto on kohta maksettu.

Niin, ja kituuttaa ei ole tarvinnut, 25% nettotuloista asumiseen..

• Tätä me tehhään..

Älä missään tapauksessa sotke rahojasi mihinkään osaomistusasuntoon, sieltä et saa edes omiasi pois myydessäsi ja maksat isoja yhtiövastikkeita tietämättä mihin rahat pakenee!
        Asunnon omistaa koko ajan joku muu , et sinä!
        Mene pankkiin ja kerro tilanteesi, uskon että saat ainakin pienemmän asunnon, maksa sitä vähän aikaa ja vaihda isompaan, huomaat kuinka viisas tekosi oli tai / ja valitse asuntosi vähän edullisemmalta alueelta mutta pidä huoli että et osta remonttirysää, putket kunnossa, lämmitys modernisoitu em remontit on kalliita, sensijaan pintaremontin voi tehdä halvalla ja itse , vanhastakin saa mukavan ja nykyaikaisen.

• cxvfjnklhl
        Tätä me tehhään.. kirjoitti:

Älä missään tapauksessa sotke rahojasi mihinkään osaomistusasuntoon, sieltä et saa edes omiasi pois myydessäsi ja maksat isoja yhtiövastikkeita tietämättä mihin rahat pakenee!
        Asunnon omistaa koko ajan joku muu , et sinä!
        Mene pankkiin ja kerro tilanteesi, uskon että saat ainakin pienemmän asunnon, maksa sitä vähän aikaa ja vaihda isompaan, huomaat kuinka viisas tekosi oli tai / ja valitse asuntosi vähän edullisemmalta alueelta mutta pidä huoli että et osta remonttirysää, putket kunnossa, lämmitys modernisoitu em remontit on kalliita, sensijaan pintaremontin voi tehdä halvalla ja itse , vanhastakin saa mukavan ja nykyaikaisen.

Mun tutut sai pk-seudulta lainan vuos sitten ilman minkäänlaista käsirahaa tai takaajaa. Pariskunta normaalituloisia mutta siinä vaikutti se että heillä molemmilla varma työpaikka johon ei lama vaikuta. Lisäksi he kuitenkin joutu siihen ottamaan jonkanlaisen ylimääräisen muutaman tonnin tapaturmavakuutuksen tai vastaavan en muista nimikettä että jos jompikumpi sairastuis vakavasti tai kuolis tai jotain nii.. en muista miten se juttu meni.
        Mut kaikista pankista he ei lainaa olis saanu joten kannattaa kierrellä kaikki läpi..

• sijoitusmies
        asunnotonPKS kirjoitti:

"Onko elämä niin auvoisaa elää vuokra-asunnossa jossa on kohtuuttoman suuri vuokra, maksat monta sataa, jopa lähemmäksi tuhat euroa joka kuukausi jollekin tuntemattomalle ihmiselle etkä näe rahojasi enään koskaan. Jos taas maksat asuntolainaa pankille toki häviät siinä paljon korkojen muodossa mutta osa menee sinulle itsellesi, maksat suurimman osan kuukaudessa ITSELLESI! Olen tällä hetkellä asunnoton, tuntuu siltä ettei vuokra-asuntoa tule kuin yksityiseltä joka on todella kallista. En voi ottaa mitään 20 neliöistä yksiötä jossa vuokra olisi alle 500 euroa monestakin syystä. Sen takia tuota kysyin, mietin vaihtoehtoja."

Maksat siis vuokraa lähemmäs tonnin. Oletko arvioinut minkä hintainen vastaava kämppä olisi, jos ostat omaksi? Et kertonut missä asut, mutta esim. pk-seudulla vuokratuotot ovat alhaisella tasolla. Ts. jos sinun maksamasi vuokra seurailee yleistä markkinatasoa, vastaavan kämpän ostaminen tarkoittaisi isoa lainaa. Luultavasti isompaa kuin pankki on sinulle valmis myöntämään, etenkin jos käsiraha on pieni.

Epäilen myös sitä saisitko lyhennettyä lainaa niin nopeasti että suurin osa maksuista menisi ns. omaan pussiin.

- lainan korko, oletuksena normaali korkotaso tyyliin 4-5% sis. marginaalin.
        - yhtiövastike, luultavasti 200e tai enemmän
        - remontit, kodinkoneiden uusiminen, jne
        - vakuutukset & kaikki muut maksut

Tässä siis olisivat vuokraan sisältyvät kulut. Sitten päälle se omaan pussiin menevä osuus, eli lainan lyhennys.

Tietysti jos olet valmis tinkimään asunnon koosta/sijainnista, se on eri asia. Mutta silloin voisit yhtä lailla muuttaa halvempaan vuokrakämppään ja pistää erotuksen säästöön. Tuo "en minä voi asua missään 20m2 kopissa"-asenne huolestuttaa. Jos ei ole säästöjä tai isoa palkkaa, sitten on tyydyttävä vähempään. Kaikkea ei voi saada heti, semmoista on elämä ;-)

• Haiti
        sijoitusmies kirjoitti:

"Onko elämä niin auvoisaa elää vuokra-asunnossa jossa on kohtuuttoman suuri vuokra, maksat monta sataa, jopa lähemmäksi tuhat euroa joka kuukausi jollekin tuntemattomalle ihmiselle etkä näe rahojasi enään koskaan. Jos taas maksat asuntolainaa pankille toki häviät siinä paljon korkojen muodossa mutta osa menee sinulle itsellesi, maksat suurimman osan kuukaudessa ITSELLESI! Olen tällä hetkellä asunnoton, tuntuu siltä ettei vuokra-asuntoa tule kuin yksityiseltä joka on todella kallista. En voi ottaa mitään 20 neliöistä yksiötä jossa vuokra olisi alle 500 euroa monestakin syystä. Sen takia tuota kysyin, mietin vaihtoehtoja."

Maksat siis vuokraa lähemmäs tonnin. Oletko arvioinut minkä hintainen vastaava kämppä olisi, jos ostat omaksi? Et kertonut missä asut, mutta esim. pk-seudulla vuokratuotot ovat alhaisella tasolla. Ts. jos sinun maksamasi vuokra seurailee yleistä markkinatasoa, vastaavan kämpän ostaminen tarkoittaisi isoa lainaa. Luultavasti isompaa kuin pankki on sinulle valmis myöntämään, etenkin jos käsiraha on pieni.

Epäilen myös sitä saisitko lyhennettyä lainaa niin nopeasti että suurin osa maksuista menisi ns. omaan pussiin.

- lainan korko, oletuksena normaali korkotaso tyyliin 4-5% sis. marginaalin.
        - yhtiövastike, luultavasti 200e tai enemmän
        - remontit, kodinkoneiden uusiminen, jne
        - vakuutukset & kaikki muut maksut

Tässä siis olisivat vuokraan sisältyvät kulut. Sitten päälle se omaan pussiin menevä osuus, eli lainan lyhennys.

Tietysti jos olet valmis tinkimään asunnon koosta/sijainnista, se on eri asia. Mutta silloin voisit yhtä lailla muuttaa halvempaan vuokrakämppään ja pistää erotuksen säästöön. Tuo "en minä voi asua missään 20m2 kopissa"-asenne huolestuttaa. Jos ei ole säästöjä tai isoa palkkaa, sitten on tyydyttävä vähempään. Kaikkea ei voi saada heti, semmoista on elämä ;-)

Kaikilla on oikeus rakastaa omia romujaan olivatpa ne jo maksettuja taikka eivät.

• juuri ottanut
        Liekeissä lainasta kirjoitti:

Ei se kyllä noin mene tuo valtiontakaus-homma. AP OLEPPA YHTEYDESSÄ PANKKIVIRKAILIJAAN NIIN SAAT FAKTAA!!

• LAINAAAAAAAAAAAAA

Sinä tulet saamaan noin 70000 - 100000 euroa riippuen pankista. Sinulla ei tarvitse olla omaa rahaa. Valtio takaa omansa ja pankki omansa. Saat pankilta neuvoja. Eli mene omaan pankkiisi ja kysy!

• laina otettu

Näin meilläkin..ilman takaajia selvittiin, kun pankki takasi loput valtion takauksen jälkeen..eli pankkiin vaan rohkeasti kysymään!!!

Vuokraa on typerää kyllä maksaa jos on varaa omaan..minä olen sitä mieltä!

• Asuntoa etsimässä

Netissä ainakin Nordean sivuilla on asuntolainalaskureitakin, niillä voi katsoa esim että minkä suuruista lainaa lyhentäsit nykyisellä vuokrallasi, tai että minkäsuuruisen lainan voisit ottaa jos haluat, että lainanlyhennys on vaikka 700e/kk. Ihan käteviä ja suuntaa-antavia laskureita!

• hio hoi

Kysy pankista, siellä ne tietää, kuinka paljon saat. Ja ettäkö valtion takaus asuntolainalle. Missä umpiossa olet elänyt.

• mk

150000€ lainaa ja 85% riittää asunto ja valtion takaus ja voit saada siihen semmoisen takausfirman mikä takaa lopu muuta ne kaikki maksaa. Itse otimme asuntolainan vuonna 2000 ja muistaaseni valtion takaus maksoi 200-500€ välillä ja niin edelleen.

• Oma kämppä kannattaa

Terve

Itseäkin ottaa suuresti pannuun kun pitää kaikkiin ihan asiallisiinkin viestiketjuihin/kysymyksiin tulla purkamaan omaa pahaa oloa ja turhautumista. Ja ihan vaan vinkiksi katkeroituneille yksilöille joilla on pakonomainen tarve rääpiä päätään muiden kustannuksella keskustelufoorumeilla:

Jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa, niin ei ole pakko osallistua keskusteluun!

Sitten itse asiaan.

Itse olen helkutin tyytyväinen että ostin oman kämpän muutama vuosi takaperin, kadun ainoastaan etten uskaltanut tehdä sitä jo 5 vuotta aiemmin kun oli jo vakituiset tulot. Mutta ei paljoa harmita =)

Voin olla väärässä, mutta ainakin sain sellaisen käsityksen kun lainoja kyselin, että mikäli minulla ei olisi ollut valmista pesämunaa lainan pohjaksi, olisi sellaisen voinut saada lainaksi.

Siis käytännössä olisin ottanut kaksi erillistä lainaa, joista ensin olisin maksanut pienemmän pois, ja sitten siirtynyt maksamaan isompaa. Tietenkin tämä järjestely olisi tullut hieman kalliimmaksi, mutta silti olisi ollut huomattavasti mielekkäämpää kun vuokralla asuminen.

Tietenkin asioista voidaan olla eri mieltä, ja varmaan toisten on järkevämpää asua vuokralla, jos vaikka esimerkiksi haluaa mahdollisesti muuttaa lähitulevaisuudessa muualle, vaikka voihan silloinkin aina laittaa kämpän myyntiin.

Omalla kohdalani velan kuukausierät ja yhtiövastike ovat yhteensä samaa luokkaan kun hieman pienemmän asunnon vuokra olisi, ja osa rahasta menee ns omaan pussiin, kaupanpäälle kämpän arvo senkun nousee. Joten en näe asiassa varjopuolia.

Tietenkin olisi optimaalista jos sattuisi olemaan osa kämpän hinnasta jo säästössä, mutta toisaalta jos mietitään sitä että nyt olisi mahdollista hommata kämppä kokonaan velaksi eikä ole epäilystäkään maksukyvystä, niin kyllä minun laskutaidoillani kannattaa toimia nopeasti, ennemmin kun odottaa 5v säästäen.

Jos heitän pientä laskelmaa ihan perstuntumalla.

Haluaisit ostaa kämpän 100 000€
      Tarvitsisit säästöjä 15 000€
      Ajattelit säästää sen 5v aikana, jolloin säästöön pitäisi kertyä 250€/kk
      Samaan aikaan maksat vuokraa 600€ kuussa vastaavasta kämpästä.

Jolloin asumiseen ja asunnon hankintaa varten säästämiseen menee 850€/kk ja 5 vuoden päässä lapasessa on 15 000, mikä on kaikinpuolin hienoa.

Jos taas saisit jollain konsilla samantien kämpän ostettua, voisit tuon koko summan (josta tietty täytyy miinustaa yhtiövastikkeet tai muut vastaavat asunnon kulut) käyttää lainan lyhentämiseen.

Tottakai alkuunsa aika uuri osa tuosta rahasta tulee olemaan korkojen makselua, mutta ihan mutu tuntumalla veikkaisin että loppuviimeksi joka kuukausi "omaan pussiin" sujahtaisi huomattavasti enemmän kun tuo 250€. Joka tarkottaisi sitä että 5v makselun jälkeen olisit maksanut kämpästä enemmän kun 15 000€

Ei tietenkään kannata ottaa minun piakaisia laskelmiani absoluuttisena totuutena, vaan kaappaa laskin kouraan ja tee hieman omia laskelmiasi, ja kysy vaikka vanhemmiltasi, tai joltain hyvällä taloudellisella touchilla varustetulta kaveriltasi (tai miksei vaikka pankistasi) jos heille tulee mieleen jotain ongelmia joita et ole osannut ottaa huomioon =)

• sijoitusmies

"Omalla kohdalani velan kuukausierät ja yhtiövastike ovat yhteensä samaa luokkaan kun hieman pienemmän asunnon vuokra olisi, ja osa rahasta menee ns omaan pussiin, kaupanpäälle kämpän arvo senkun nousee. Joten en näe asiassa varjopuolia."

Miten niin kämpän arvo senkun nousee? Tarkoittanet "kämpän arvo on noussut". Ei ole takeita siitä että arvonnousu jatkuu. Pitkällä aikavälillä asuntojen hinnat nousevat inflaation verran, ts. reaalinen arvonnousu on -0. Ja tämä sillä edellytyksellä että omistajat pistävät rahaa kiinni perusparannuksiin ym. Miten asia voisi olla toisin? Usko ikuiseen reaaliseen arvonnousuun on tuulipukukansan harhakuvitelmaa, yleensä perustuen viime vuosien hintakehitykseen. Se oli sitä 80-luvun lopulla Suomessa, 90-luvulla Japanissa, vuosina 2000-2008 USA:ssa, jne.

Huomaathan myös että lainan lyhennyksen päälle tulee yhtiövastike, remontit, vakuutukset, jne. Ei se kämppä loputtomiin kunnossa pysy, ilman huomattavaa rahallista panostusta.

Itse asun vuokralla, olen aina asunut. Ylimääräiset rahat olen sijoittanut osakkeisiin. Toki maksan vuokraisännälle voittoa (sen sijaan että maksaisin pankille), mutta toisaalta omistan pienen osan Suomen merkittävimmistä yhtiöistä. Kun YTJ rakentaa asunnon, Fortum toimittaa sähköä, Lassila & Tikanoja vie roskat pois, Sampo lainaa rahaa, jne...osa näistä rahoista kolahtaa minun tililleni.

Ehkä olen ollut tyhmä, mutta tänäkin vuonna n. 30 000 euron osinkotulot saavat minut uskomaan että moinen tyhmyys on kannattanut ;-)

En halua teilata asunnon ostamista, edes nykyisillä kuplahinnoilla. Se on yleensä parempi vaihtoehto kuin rahan hassaaminen turhuuksiin tai säästöjen makuuttaminen siellä pankissa. Mutta se ei todellakaan ole ainoa järkevä vaihtoehto.

• -----
        sijoitusmies kirjoitti:

"Omalla kohdalani velan kuukausierät ja yhtiövastike ovat yhteensä samaa luokkaan kun hieman pienemmän asunnon vuokra olisi, ja osa rahasta menee ns omaan pussiin, kaupanpäälle kämpän arvo senkun nousee. Joten en näe asiassa varjopuolia."

Miten niin kämpän arvo senkun nousee? Tarkoittanet "kämpän arvo on noussut". Ei ole takeita siitä että arvonnousu jatkuu. Pitkällä aikavälillä asuntojen hinnat nousevat inflaation verran, ts. reaalinen arvonnousu on -0. Ja tämä sillä edellytyksellä että omistajat pistävät rahaa kiinni perusparannuksiin ym. Miten asia voisi olla toisin? Usko ikuiseen reaaliseen arvonnousuun on tuulipukukansan harhakuvitelmaa, yleensä perustuen viime vuosien hintakehitykseen. Se oli sitä 80-luvun lopulla Suomessa, 90-luvulla Japanissa, vuosina 2000-2008 USA:ssa, jne.

Huomaathan myös että lainan lyhennyksen päälle tulee yhtiövastike, remontit, vakuutukset, jne. Ei se kämppä loputtomiin kunnossa pysy, ilman huomattavaa rahallista panostusta.

Itse asun vuokralla, olen aina asunut. Ylimääräiset rahat olen sijoittanut osakkeisiin. Toki maksan vuokraisännälle voittoa (sen sijaan että maksaisin pankille), mutta toisaalta omistan pienen osan Suomen merkittävimmistä yhtiöistä. Kun YTJ rakentaa asunnon, Fortum toimittaa sähköä, Lassila & Tikanoja vie roskat pois, Sampo lainaa rahaa, jne...osa näistä rahoista kolahtaa minun tililleni.

Ehkä olen ollut tyhmä, mutta tänäkin vuonna n. 30 000 euron osinkotulot saavat minut uskomaan että moinen tyhmyys on kannattanut ;-)

En halua teilata asunnon ostamista, edes nykyisillä kuplahinnoilla. Se on yleensä parempi vaihtoehto kuin rahan hassaaminen turhuuksiin tai säästöjen makuuttaminen siellä pankissa. Mutta se ei todellakaan ole ainoa järkevä vaihtoehto.

Toisaalta maksat myös itse vuokrassasi nuo remontit, vakuutukset yms. Omistusasunnon lainan korot voi vähentää verotuksessa. Ja lopulta asunto on oma; vuokraamisessa taas ei jää itselle mitään. Oma esimerkkini kehyskunnasta; satkun kämppä, lainan määrä 90 keur, vastike korot(verovähennys huomoituna) sekä tietty lyhennys; kulut yhteensä hieman reilu 650 euroa. Samasta talosta oli juuri vuokrattavana vastaavanlainen asunto hintaan 600 euroa/kk... kumman valitsisit?

• sijoitusmies
        ----- kirjoitti:

Toisaalta maksat myös itse vuokrassasi nuo remontit, vakuutukset yms. Omistusasunnon lainan korot voi vähentää verotuksessa. Ja lopulta asunto on oma; vuokraamisessa taas ei jää itselle mitään. Oma esimerkkini kehyskunnasta; satkun kämppä, lainan määrä 90 keur, vastike korot(verovähennys huomoituna) sekä tietty lyhennys; kulut yhteensä hieman reilu 650 euroa. Samasta talosta oli juuri vuokrattavana vastaavanlainen asunto hintaan 600 euroa/kk... kumman valitsisit?

korkotasosta, odotettavissa olevista remonteista, yms. Et kai käyttänyt laskelmassa nykyistä korkotasoa, tai jättänyt pois tulevia korjauksia? Huomioi myös nk. opportunity cost; että lainan lyhennys on pois tuotosta jonka olisit voinut saada muualta.

En siis osaa sanoa ostaisinko, kun en tiedä millainen kämppä on kyseessä, tai miten tuo 650 jakautuu koron, lyhennyksen, vastikkeen ja muiden kulujen välillä. Paljon myös riippuu siitä mikä on vaihtoehto? Rahojen pitäminen pankissa? Osakesijoittaminen?

Olet toki oikeassa siinä ettei minulle ole jäänyt kämppää. Mutta toisaalta n. 800 000 euron arvosta osakkeita ym arvopapereita. Ainahan ne voi myydä ja ostaa sen kämpän, jos mieli tekee. Pelkillä osinkotuotoilla kattaa n. 2 500e asumiskustannuksia per kk.

Onko se nyt sitten niin kamala juttu, kun en omista asuntoa?

• Ei aina
        sijoitusmies kirjoitti:

"Ehkä olen ollut tyhmä, mutta tänäkin vuonna n. 30 000 euron osinkotulot saavat minut uskomaan että moinen tyhmyys on kannattanut ;-) "

Niissä osakkeissahaan ei ole siis mitään riskiä?Että niiden arvo ei voi romahtaa?Ajattelehan;jos olet sijoittanut vuosien mittaan omiasi esim 300000 ja niiden arvo olisi noussut sinne 800:n.Mites kun arvo romahtaakin vaikka edes sinne omilleen?Siinä vaiheessa saa varmaankin alkaa etsiä narua kaulaan.Eiköhän joka mitalissa tapaa olla kaksi puolta..

• Tyttö kaupungista
        sijoitusmies kirjoitti:

korkotasosta, odotettavissa olevista remonteista, yms. Et kai käyttänyt laskelmassa nykyistä korkotasoa, tai jättänyt pois tulevia korjauksia? Huomioi myös nk. opportunity cost; että lainan lyhennys on pois tuotosta jonka olisit voinut saada muualta.

En siis osaa sanoa ostaisinko, kun en tiedä millainen kämppä on kyseessä, tai miten tuo 650 jakautuu koron, lyhennyksen, vastikkeen ja muiden kulujen välillä. Paljon myös riippuu siitä mikä on vaihtoehto? Rahojen pitäminen pankissa? Osakesijoittaminen?

Olet toki oikeassa siinä ettei minulle ole jäänyt kämppää. Mutta toisaalta n. 800 000 euron arvosta osakkeita ym arvopapereita. Ainahan ne voi myydä ja ostaa sen kämpän, jos mieli tekee. Pelkillä osinkotuotoilla kattaa n. 2 500e asumiskustannuksia per kk.

Onko se nyt sitten niin kamala juttu, kun en omista asuntoa?

...ei vois ostaa jos on omistusasunto? Minä myös omistan "merkittävien suomalaisten" yritysten osakkeita ja saan osinkotuloja vuosittain ihan reippaasti.

Asunnon ostin 5 vuotta sitten ja asunnon arvo on noussut viidessä vuodessa (ilman yhtään remonttia) 30 000 euroa. Lainastakin on maksettu jo iso osa pois, eli kun joskus myyn asuntoni niin rahaa tulee jäämään käteen kymmeniä tuhansia euroja - mitenkäs sinulla kun muutat vuokralta pois? Ai mut onhan sulla ne osakkeet...

Ja oikeasti, asuntoon sijoittaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin osakkeisiin. En koskaan itse olisi niin tyhmä, että pitäisin kaiken sijoitusomaisuuteni osakkeissa - niistä kun ei voi tietää mitä niille käy.

• sijoitusmies
        Tyttö kaupungista kirjoitti:

...ei vois ostaa jos on omistusasunto? Minä myös omistan "merkittävien suomalaisten" yritysten osakkeita ja saan osinkotuloja vuosittain ihan reippaasti.

Asunnon ostin 5 vuotta sitten ja asunnon arvo on noussut viidessä vuodessa (ilman yhtään remonttia) 30 000 euroa. Lainastakin on maksettu jo iso osa pois, eli kun joskus myyn asuntoni niin rahaa tulee jäämään käteen kymmeniä tuhansia euroja - mitenkäs sinulla kun muutat vuokralta pois? Ai mut onhan sulla ne osakkeet...

Ja oikeasti, asuntoon sijoittaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin osakkeisiin. En koskaan itse olisi niin tyhmä, että pitäisin kaiken sijoitusomaisuuteni osakkeissa - niistä kun ei voi tietää mitä niille käy.

Osakkeita voi toki ostaa vaikka olisi omistusasunto. Ennenhän moni teki näin. Asunto maksettiin pois 5-10 vuodessa. Nykyään ongelmana on 25 vuoden lainat. Sitten kun kämppä on maksettu, aletaan olla niin lähellä eläkeikää ettei välttämättä kannata sijoittaa kovin paljoa osakkeisiin. Riski on sitä suurempi mitä lyhyemmäksi aikaa sijoittaa.

"Asunnon ostin 5 vuotta sitten ja asunnon arvo on noussut viidessä vuodessa (ilman yhtään remonttia) 30 000 euroa. Lainastakin on maksettu jo iso osa pois, eli kun joskus myyn asuntoni niin rahaa tulee jäämään käteen kymmeniä tuhansia euroja - mitenkäs sinulla kun muutat vuokralta pois? Ai mut onhan sulla ne osakkeet..."

Niin. Ja niistä jäisi käteen se 800 000 euroa.

"Ja oikeasti, asuntoon sijoittaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin osakkeisiin. En koskaan itse olisi niin tyhmä, että pitäisin kaiken sijoitusomaisuuteni osakkeissa - niistä kun ei voi tietää mitä niille käy."

Asunto ei ole sijoitus. Se on hankinta. Eikä asuntojen hintakehityskään ole vakaata; jos ostit 1989, asuntosi arvo romahti helposti 50% ja kesti lähes 20 vuotta ennen kuin reaaliarvo palasi samalle tasolle.

On aivan hullua ostaa kuluvaa käyttöomaisuutta arvonnousun toivossa.

http://2.bp.blogspot.com/_ywErSt_9Cz4/S2KRwrbPrjI/AAAAAAAAADg/p4ro3WPKEbA/s400/Asuntojen hinnat.gif

• sijoitusmies
        Ei aina kirjoitti:

"Ehkä olen ollut tyhmä, mutta tänäkin vuonna n. 30 000 euron osinkotulot saavat minut uskomaan että moinen tyhmyys on kannattanut ;-) "

Niissä osakkeissahaan ei ole siis mitään riskiä?Että niiden arvo ei voi romahtaa?Ajattelehan;jos olet sijoittanut vuosien mittaan omiasi esim 300000 ja niiden arvo olisi noussut sinne 800:n.Mites kun arvo romahtaakin vaikka edes sinne omilleen?Siinä vaiheessa saa varmaankin alkaa etsiä narua kaulaan.Eiköhän joka mitalissa tapaa olla kaksi puolta..

On huomattavasti alle 300 000e. Itse asiassa se ei ole lähelläkään tuota. Ja tuon 800 000 euron päälle on laskettava vuosien varrella realisoidut voitot. Tarvittaisiin melkoinen pudotus että sijoittaminen muuttuisi pitkällä aikavälillä kannattamattomaksi. Millaisessa jamassa Suomi olisi, jos firmat jotka tuottavat palvelut ruuasta asuntoihin muuttuisivat lähes arvottomiksi? Tietysti sijoittamiseen liittyy aina riski, mutta kun horisontti on 20-30v tai enemmän, riski on huomattavasti pienempi kuin pikavoittoja metsästävillä rahastosijoittajilla.

Ja minä en edes aloittanut sijoittamista parhaaseen mahdolliseen aikaan (syy : opinnot). Jos olisin aloittanut muutamaa vuotta aikaisemmin, kasassa olisi huomattavasti enemmän. Käytännössä missasin huikeat kasvuvuodet, jotka tekivät monista piensijoittajista miljonäärejä.

Lisäksi täytyy myöntää että meillä on vapaa-ajan asunto. Mutta se ei tietysti ole sijoitus, vaan puhtaasti ylimääräinen kulu. Hankinnan perustelimme sillä että haluamme asua lähellä työpaikkoja, mutta toisaalta nauttia luonnon rauhasta. Vapaa-ajan asunto on siis hankittu sijoittamisesta saaduilla tuotoilla.

sijoitusmies kirjoitti:

Osakkeita voi toki ostaa vaikka olisi omistusasunto. Ennenhän moni teki näin. Asunto maksettiin pois 5-10 vuodessa. Nykyään ongelmana on 25 vuoden lainat. Sitten kun kämppä on maksettu, aletaan olla niin lähellä eläkeikää ettei välttämättä kannata sijoittaa kovin paljoa osakkeisiin. Riski on sitä suurempi mitä lyhyemmäksi aikaa sijoittaa.

"Asunnon ostin 5 vuotta sitten ja asunnon arvo on noussut viidessä vuodessa (ilman yhtään remonttia) 30 000 euroa. Lainastakin on maksettu jo iso osa pois, eli kun joskus myyn asuntoni niin rahaa tulee jäämään käteen kymmeniä tuhansia euroja - mitenkäs sinulla kun muutat vuokralta pois? Ai mut onhan sulla ne osakkeet..."

"Ja oikeasti, asuntoon sijoittaminen on huomattavasti riskittömämpää kuin osakkeisiin. En koskaan itse olisi niin tyhmä, että pitäisin kaiken sijoitusomaisuuteni osakkeissa - niistä kun ei voi tietää mitä niille käy."

Asunto ei ole sijoitus. Se on hankinta. Eikä asuntojen hintakehityskään ole vakaata; jos ostit 1989, asuntosi arvo romahti helposti 50% ja kesti lähes 20 vuotta ennen kuin reaaliarvo palasi samalle tasolle.

http://2.bp.blogspot.com/_ywErSt_9Cz4/S2KRwrbPrjI/AAAAAAAAADg/p4ro3WPKEbA/s400/Asuntojen hinnat.gif

On se, että asuntojenhinnat ei loputtomiin nouse, eikä kukaan oppinut mitään -90 luvun lamasta? Ja Miksi ostetaan asunto, osa rakentaa talon ja mietitään sitten vain nouseeko asunnonhinta vai laskeeko se, eikö sitä asuntoa/taloa olekaan tarkoitus pidemmäksi aikaa itselle hankkia. Sitten tietenkin oma lukunsa on ne perheettömät, joiden asunnot/talot menee valtiolle.

• Rahamagneetti
        sijoitusmies kirjoitti:

Ostin asunnon 15 vuotta sitten, myin sen kuukausi sitten kaksinkertaiseen hintaan. Samanaikaisesti olen kerryttänyt itselleni sijoitussalkun, jonka arvo ylittää sijoitusmiehen osakesalkun arvon.

En ihan ymmärrä "sijoitusmiehen" logiikkaa vuokralla asumisesta? Vuokralla asuminen on käytännössä melkein kalliimpaa kuin oman asunnon lainan lyhentäminen (jos ajatellaan kk-menoa vuokra vs. lyhennykset vastike) joten eikö kannattaisi nekin rahat laittaa itselleen "talteen"? Tyhmäähän se on niitäkin rahoja muualle jakaa, saman verran jää käteen lainanlyhennyksen ja vastikkeen jälkeen kuin vuokran jälkeen eli samalla summalla voi jatkaa kuukausittain sijoittamista.

• 58986587
        sijoitusmies kirjoitti:

samaan aikaan ku sä oot maksellu vuokraa ni joku toinen on hankkinu samat sijotukset JA samalla kans velattoman kämpän mistä saa voittoo. tai useamman jos on taas välillä myyny ja ostanu uuden. et sä nii viksu ookkaan vai mitä?

• omakoti<3

kannattaa tosiaan käydä muutamassa pankissa juttelemassa. mulla suht samat tulot, otin just lainaa n.160t, omaa rahaa piti olla n. 8000e, valtion takaus makso pari tonnia...

kysy pankista niin saat parhaimman vastauksen :)

ja itse ainakin suosittelen juuri tuota että ostaa oman, vuokrarahat menee harakoille, etkä ikinä omista kämpää, mielummin maksaa lainaa (ja korkoja) koska sitten lopulta se kämppä on sun, ihan oma.

• Kjpk

Itse kun ostin 4vuotta sitten ensimmäisen oman asunnon niin huomasin että pankeissa on suurikin eroja riippumatta asiakkuussuhteista. Pankki jossa olin ollut koko ikäni tarjosi kaikkein huonoimman lainan ja johonka olisi pitänyt sitten olla 3 takaajaa (summa alle 100 000e). Muissa pankeissa homma huomattavasti helpompaa ja tässä mistä sitten sain ja otin lainan ei tarvinnut ollenkaan takaajia kun lainanmäärä max 100 000e ja takaisin maksuaika max20vuotta. Enkä ole katunutkaan, korot ovat olleet ok ja pankkihoitanut oman osuutensa todella hyvin.

• säästele rauhassa. Kohta hinnat laskevat voimakkaasti ja teet hyvät kaupat. Lisäksi noilla vaatimattomilla tuloilla ei kannata lainaa ottaa.

• huhuhuhuhuh

Nuoko vaatimattomat??

• ätyli

ja lainaa tuli 75 000€, valtion takausta ei huolinu kun olis maksanut 1700 lisää. Googleta valtiontakaus niin löydät sieltä tietoa kyseisestä asiasta.... itse kyllä käytiin noilla googlen sivuila mutta nyt en muista kuinka paljon piti olla omia säästöjä... omia säästöjä taytyi kyllä olla... mutta sekin tietääkseni korjaantu niin että otat kaksi erillistä lainaa...pankissa kyllä neuvovat:)

• ++00++

Miettiessäsi lainaa, sen korkoa, kokoa ja maksuaikaa laske myös seuraava. Laita korko 7% sisältäen marginaalin. Pääoma tasalyhenteisesti älä ota annuiteettia! Alussa olet tosi tiukilla, mutta näin lasket mahdollisen koron nousuvaran ja velkasi lyhenee pääoman osalta koko ajan. Pyydä myös lainaan mahdollisuus lyhentää lainaa ylimääräisin lyhennyksin milloin sinulla siihen mahdollisesti on mahdollisuus. Tämä ilman lisäkuluja. Pitää kirjata lainasopimukseen! Jos lasket velkasi 20v se antaa sinulle pelivaraa, koska koskaan ei tiedä mitä elämässä voi tapahtua. Sairaus jne. Käy myös läpi miten vaikuttaa omien vakuutuksiesi siirtäminen pankin kanssa yhteistyötä tekevän vakuutusyhtiöön. Vertaa Hypoteekkiyhdistys - Tapiola. Korkoprosentti laskee siinä tapauksessa. Onnea matkaasi.

• laina ilman takaajia

Kysy pankeista ensin saatko lainaa ilman takaajaa, esim Nordea antaa lainaa ilman takaajia, ja sinullahan on työpaikka. PS: Älä välitä noista pas... puhujista. Hieno homma että yrität omaa, vuokralla asuminen menee aina hukkaan. Tsemppiä.8

• pärstäkerroin(ko)

Nordealta lainaa ilman takaajia..

• hellou..

Itse ostin jokin aikaa sitten myös ensiasunnon ja palkkakin on suunnilleen sama.
      Lainan suuruus voi riippua hieman pankista mutta itse ainakin varasin pankista ajan ja pyysin etukäteen tiedon kuinka paljon voin saada lainaa. Näin on myös helpompi katsella mieleistä asuntoa kun on valmiiksi tieto kuinka paljon voi saada lainaa. Itse olisin saanut lainaa 115000 euroa ilman takaajia. Tosin siihen vaikutti myös autoni lyhennykset..ym Eli voit saada hieman suuremmankin lainan tarvittaessa. Asuntoni maksoi lopulta 95000 euroa ja ainoa maksu minkä jouduin maksamaan heti oli n.1500 euroa. Mutta kuten mainitsinkin niin ota yhteyttä omaan pankkiisi, ainakin itsellä kaikki sujui todella hienosti pankin kautta.

• Lainaan saa useista pankeista ulkopuolisen takauksen lopulle summalle, se tietenkin maksaa muttei kohtuuttomasti...

• sampo paki

minulla ei ollut latiakaan kun menin sampo-pankkiin eikä takaajia mutta sieltä sain tälläisen takuu virman takaamaan lainojani kuin caratia kannattaa kysyä

• RKMK

Pankeista saa nykyään myös täystakauksia. Eli asunto käy takuuksi n. 70%:iin lainasta ja loppuun voi saada takauksen pankilta. Pankile maksetaan sitten siitä osuudesta hiukan suurempaa korkoa (joissain pankeissa tuon saa kertamaksullakin, käsittääkseni?).

Otimme vaimon kanssa viime vuonna asuntolainan täystakauksella, omaa pääomaa ei ollut senttiäkään eikä myöskään takaajia. Molemmilla oli kyllä työpaikka ja lainakin vain reilut 100k, joten en osaa sanoa kuinka isoon lainaan olisivat suostuneet tai miten sinun tapauksessasi kävisi...

• oma-aloitteisuus?

eikö tota olis helpompi kysyä omasta pankista kuin jossain keskustelupalstalla? mut kanattaa varmaan miettiä sitä kautta että mitä pystyy kuussa maksaan lainaa...

• ++123++

Ilman voimassaolevaa lainatarjousta et voi maksaa käsirahaa sopivasta asunnosta! Menetät silloin käsirahan! Kun sinulla on kaikki muut muuttujat eli kustannukset tiedossasi paitsi yhtiövastike ja mahdollinen remonttilaina tai uudessa asunnossa yhtiölainan osuus. Esimerkiksi yhtiölaina kannattaa ottaa omiin nimiinsä saat siitä korkovähennyksen. Samoin kannattaa laskea paljonko veroprosenttisi tippuu korkojen osuudelta eli nettotulosi nousevat hiekan. Älö vedä kulujasi hatusta tai kuvitellen että selviät pienemmillä kuluilla kuin todellisuudessa on! Sovi tapaamiset eri pankkien kanssa ja jos menet vieraaseen pankkiin ota mukaasi palkkakuitti ja oma laskelmasi mitä pystyt maksamaan kuukausittain. Aina tälläinen asiakas antaa kuvan, että on jo miettinyt asioita valmiiksi. Pankkiin ei kannata mennä valmistautumattomana. Mieti myös mihin korkosi sidotaan. Euribor 12kk vai mikä.

• MURM

Et tarvii säästöjä ollenkaan. Omatakauksella koko ostohinta pankista. Olen kaksi asuntoa näin ostanut. Nyt siis maksan kahta asuntolainaa. Halusin kahdesta eri kaupungista asunnon:D

• .......

Valtiontakauksella saat 85% asti takauksen ja tosiaan se 15% asunnon hinnasta tarttis olla omia säästöjä. Me tosin otimme Nordeasta tällaisen lainan: 70% asunto vakuutena, 5% takasi mun vanhemmat ja lopuille 25% ostimme takauksen. Eli omia säästöjä emme tarvinneet kuin sen takauksen ostoon, n. 1500e.

• hassut kyselijät

korot on lähdössä nousuun ja silloin asuntojen hinnat putoaa. Silloin nämä rahat jotka ovat menneet "taivaan tuuliin" ovat aika pikku rahoja. Tuo olettamus että rahat menevät taivaan tuuliin perustuu oletukseen että hinnat nousevat jatkuvasti. Seuraavien vuosien aikana nähdään että näin ei sitten käynytkään.

kun 120 000 hintaisesta arvo laskee 15% niin se on sitten melekin 20 tonnia taivaan tuuliin. Sillä maksaa jo aika pitkään vuokraa ilman mitään riskiä.

Säästä se oma osuus 20% vähintään, muuten ei mitään syytä ostaa asuntoa.

• juodimiess

On paska pankki!!! Saimme sieltä kaikista huonoimman lainatarjouksen!!!! Tosi huono!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ........
        juodimiess kirjoitti:

On paska pankki!!! Saimme sieltä kaikista huonoimman lainatarjouksen!!!! Tosi huono!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

me taas saatiin sieltä paras tarjous.

• as lainoja maksellut

Ota tarjous useammasta pankista ja vertaa niitä toisiinsa. Listaa asiat mitä Sinä haluat esittää kysymyksia tai ehtoja ja kirjoita vastaukset - talleta muistio.
      KIlpailu pankkien välillä on raju !

• Ota selvää pankista

Niin juuri asiallisia vastauksia ei täältä juuri saa, muttä nyt saa. Asunnon osakekirjat takaavat sen 70 % ja valtion takausta voit hakea lopulle, mutta se maksaa, tietenkin. Omalle lapselleni takasin osakekirjallani sen omavastuuden eli muistaaksen 15 %. En nyt kiveen hakkaa näitä prosentteja mutta kyllä se selviää pankissa, se valtiontakauksen hakeminen ei ole ilmaista, maksaisi tässä tapauksessa noin 400 euroa, aika sikahinta.

• ihanuuteni1981

Tervehdys!!
      Itse ostin tasan vuosi sitten oman talon maalta yksin. Talon hinta oli 104000e. talo oli vanhaa aikaa kunnioittaen täysin remontoitu kymmenen vuotta sitten, sisäwc vaan puuttui, ihana tupakeittiö vanhoine hirsiseinineen ja leivintakkoineen. otin talolainan lisäksi remonttilainaa 9000e. Omia säästöjä ei ollut yhtään, äiti riitti takaamaan 20000 lainasta, loppu tuli valtion ja pankin takauksella. omat tulot 2900e/kk. Ennen tätä 9 vuotta meni vuokralla kerrostalo yksiössä kaupungin keskustassa ylihintaan. nyt lämmittelen pihasaunaa kallion päällä :)

• ässäässä

minä sain lainan ilman takaajia ainakin vielä viime toukokuussa, vaikka velkaakin on. Tulot samaa luokkaa kuin sinulla. Kannattaa kiertää pankkeja, toisista saa, toisista ei.

• talo on

Lainan saa valtiontakauksella ainenkin Nordeasta, ilman mitään säästöjä, jos lainan summa on just se asunnon hinta. Jos tarvii ylimääräistä remonttiin yms., ni sit ei takaa. Joku takuu maksu yms. kuluja oli n. 2000e. Ni se pitäis löytyä. Muuten make your dreams come true! :)

• lotto vetänään

Nii. lotota kannattaa, jos potti poksahtaa,ei lainaa eikä mitän, käteisellä ostaa ja vinoilee muille. tai rakentaa mieleisensä. ei miljooona potilla kannata rakentaa, kun 300 000 saa ihan kivan "pikkutalon". jää sitä rahaa muuhunkin, vaikka käytettyyn autoon jossa ei huoltoonviemis takuita.. mikäli osaa yhtään autoa rassata

• Tuitui79

Juuri viime viikolla kävin itse kyselemässä laina-asioista... Valtio takaa aina 70 prosenttia asuntolainasta ja voit saada lopuille pankin takausta. Itse ainakin olen näin saanut aikaisemmin lainaa, siis ilman muita takaajia, mutta nyt juuri viime keväänä on tiukennettu sääntöjä ja omia säästöjä pitäisi olla 10 % lainasta.
      Jos tuo 2200 on bruttotuloja, niin lainaa saat vähän päälle 100 000 luulisin...
      Kannattaa tosiaan kysellä pankeista lisää, siellä nämä parhaiten selviää ja luulen, että jotkut pankit saattavat antaa lainaa vieläkin ilman omia säästöjäkin.

• Ei noin paljoa!

"Jos tuo 2200 on bruttotuloja, niin lainaa saat vähän päälle 100 000 luulisin... "

No toivottavasti ei saa :o! 100 tonnin laina laskettuna 5% korolla ja 20 vuoden maksuajalla tekee kuussa 660 euroa. Tuohon yhtiövastike päälle niin asumiseen menee kuussa sellainen 750 - 900 euroa. Tekee jo 45 - 55% nettotuloista (kai noin 1600e/kk).

2200 euron bruttotuloilla järjellinen lainamäärä on ennemminkin siellä noin 60 tonnin tienoilla. Silloin asumiseen menee noin kolmasosa nettotuloista, joka on vielä siedettävä summa.

• Juliett09

aivan ensiksi, niin kuin olet jo tehnytkin, kannattaa tosiaan jättää miettimään omia puheitaan ne. jotka tulevat moralisoimaan tuntematta sinua, aloittaja, muutamaa netissä kirjoitettua riviä enempää.

Itse elin useita vuosia vuokralla, ja aina sai kiristää hampaita ja soitella jollekin että tulisi korjaamaan jotain. Milloin verhot lepattaa ikkunoissa, kämppä on liian kylmä tai tiloissa muhii kosteusvaurio. Kyllästyin. Muutamia vuosia taaksepäin ostin pienen talon (lue mökki) yksin, tilaa on kaksi huonetta, keittiö ja sauna sekä wc. joten suuruudenhulluksi tuskin voi moittia. En ole katunut lainkaan. Jos joku on vialla, olen ainoastaan itse vastuussa siitä ja halutessani voin soittaa vaikka heti korjaajalle eikä tarvitse välikäsiä. Samalla maksan myös jotain omaksi ja tulevaisuutta ajatellen lapsille. Mieluummin maksan korkoja ja samalla omaa taloa kuin rahasummaa, joka 100% menee toisen taskuun.

Mä en tarvinnut isoa lainaa ja valtio takaa 5000 euroa. Lopussa on kiinteistö vakuutena. Olisin saanut henkilötakaajan mutta en halunnut.

Kuukausittainen lainaeräni on huomattavasti pienempi kuin kaksi edellistä vuokraani. Molemmissa asunnoissa oli ongelmia eristyksen ja lämmittämisen kanssa.

Aloittaja, olet kuitenkin täysin aikuinen ihminen ja ymmärrän, että haluat saada oman asunnon. Toteuta toiveesi ja hanki se, jos siltä tosiaan tuntuu! Oma on aina oma ja sitten kun joskus koittaa se päivä että velka on maksettu, sitä miettii varmasti että onpa hienoa että on oikeasti oma! Ja lapsille toki vanhemman omaisuudesta on selvää hyötyä - he eivät maksa enää korkoja lainaan tms. (Perintöverot tulevat kaikille tietenkin mutta se on yleensä pienempi paha).

Joten onnea vaan asuntokaupoille :D

• laatutuote

Pankeilta on saanut "ostaa" ns. Omatakauksen ainakin vielä parivuotta sitten.. Asunnon arvo kattaa pankista riippuen 70-80% lainasummasta. Puuttuva osuus ostetaan sitten pankista. Ei tarvi säästöjä, eikä takaajia.. Meillä oli muistaakseni n. 2000€ ja lainaa otettiin koko asunnon hinta n. 100000€

• duunari ja s.hoitaja
        laatutuote kirjoitti:

Pankeilta on saanut "ostaa" ns. Omatakauksen ainakin vielä parivuotta sitten.. Asunnon arvo kattaa pankista riippuen 70-80% lainasummasta. Puuttuva osuus ostetaan sitten pankista. Ei tarvi säästöjä, eikä takaajia.. Meillä oli muistaakseni n. 2000€ ja lainaa otettiin koko asunnon hinta n. 100000€

Moi! Joo meillä oli samanlainen homma 3 ja puol vuotta sitten. Pankki Nordea. Piti maksaa 8000 euron autolaina äkkiä pois että päästiin pankin kanssa suunnittelemaan asuntolainaa. Rivariasunnon hinta oli 93000e ja kaupanteossa tuli kiireitä, joten en kerenny saamaan äitiäni takaamaan enkä olis oikein halunnutkaan. Asunto itsessään takasi muistaakseni 70% lainan arvosta, valtio takasi aivan normaalisti sen 15% ja itsellä piti vakuudet löytää lopuille 15 prosentille, joko takaaja tai omatakaus. No maksettiin se pikkuisen reilu tonni siitä omatakauksesta ja kinusin vielä 4000e remonttilainaa erikseen, niin sain kylppärin uusittua. Itsellä vakityöpaikka ja vaimoni (silloinen avopuoliso), opiskeli viimeisiä kuukausia, nyt vakitöissä hänkin. Ei kaduta ollenkaan....Remonttilaina maksettiin reilussa vuodessa pois. Asunnon arvo on noussut 3:ssa ja puolessa vuodessa yli 20 000 euroa ja onhan tuota ehtinyt varmaankin sen 10 000 lyhentääkin vielä. Eli ens vuonna myyntiin ja mahdollisesti ruveta talonrakennushommiin. Jää reilut 30 000 euroa rahaa plus säästöt sitten seuraavan asunnon hankintaan. Nyt pitäs vaan tehdä ylitöitäkin jotta sais hieman kerättyä pääomaa.

• Asunto takaa lainasta 70% valtion takaus siihen päälle 10% Takauksen tarvitset siis 20%

Mutta on olemassa konsti jos et takaajia tuttavistasi saa, jotkin vakuutusyhtiöt tulee takaamaan mutta se ei ole ilmaista.

PARAS KONSTI HAKEA ASUNTOLAINAA ON MENNÄ PANKKIIN EI TÄÄLLÄ KUKAAN TIEDÄ OIKEASTI MITEN LÄHISEUTUSI PANKIT LAINOTTAA.

Rohkeasti pankkeihin kilpailuttamaan/ehtoja kyselemään.

• ewqetrrtry

Et tarvitse välttämättä takaajia etkä säästöjä.Asuntosi toimii takauksena pankille.Näin meillä.Lisäksi maksamme kerran vuodessa tietyn summan koska emme halunneet vanhaa äitiäni takausrasitukseen.
      Varaa pankista aika lainaneuvotteluihin ja laita ylös valmiiksi kaikki tulosi ja kuukausimenosi.
      Äläkä ota liiian suuria kuukausilyhennyksiä vaan sellaiset joista selviät vaikka sattuisi yllätyksiäkin.Kilpailuta myös eri pankeilta lainatarjous ja valitse se josta saat parhaimman.Asiakkuden voi aina siirtää.
      Älä osta osaomistuskämppää sillä se on kalleinta asumista.
      Terv.kokenut

• Melkein maksettu

Lainaa saat varmasti, kun säästöjä jo on, lopusta toimii vakuutena ostettava asunto. Osakekirjat jäävät pankkiin siihen asti, kun asunto on maksettu.

Asuntolainan korot ovat nyt alhaisemmillaan vuosikymmeniin, itsellä jotain 1,85%. Itse valitsin tasaerälyhennyksen, se on helpoin tapa laskea, paljonko tarvitsee kuukaudessa rahaa lyhennyksiin. Jos korot nousevat, niin laina-aika pitenee.

Ei kannata ottaa liian isoa lyhennyserää, ainahan voi maksaa lisää jos saa veronpalautuksia tms., tai säästää vaikka erilliselle tilille muuten.

Ja eri pankeissa on erilaisia korkotarjouksia, mutta ensin kannattaa kysyä siitä pankista, jossa jo on asiakkaana.

• onnellinen silti
        Melkein maksettu kirjoitti:

Lainaa saat varmasti, kun säästöjä jo on, lopusta toimii vakuutena ostettava asunto. Osakekirjat jäävät pankkiin siihen asti, kun asunto on maksettu.

Asuntolainan korot ovat nyt alhaisemmillaan vuosikymmeniin, itsellä jotain 1,85%. Itse valitsin tasaerälyhennyksen, se on helpoin tapa laskea, paljonko tarvitsee kuukaudessa rahaa lyhennyksiin. Jos korot nousevat, niin laina-aika pitenee.

Ei kannata ottaa liian isoa lyhennyserää, ainahan voi maksaa lisää jos saa veronpalautuksia tms., tai säästää vaikka erilliselle tilille muuten.

Ja eri pankeissa on erilaisia korkotarjouksia, mutta ensin kannattaa kysyä siitä pankista, jossa jo on asiakkaana.

Kun otatte 25-30v lainaa ja lainan loputtua olisitte n.65v, ette välttämättä jaksa niin pitkään olla työelämässä ja laina on sinne asti mitoitettu.Oman asunnon ostaminen on ilman muuta paras valinta, itse pienituloisena en valitettavasti näillä nykyisillä hinnoilla pysty ostamaan.Vaikka maksaisin vuokran verran lainaa, päälle vesi, sähkö, jäte,vakuutukset,ehkä vastike,ei riittäisi maksu kyky.

• asuntovelallinen

Hei.
      Me saimme Säästöpankista 100% takauksen. Toinen puoliso vakituisessa työssä ja toinen sairaseläkkeellä. Omaa säästöä ei tarvittu eikä takaajia. Ikääkin on jo reilu 40 v ja ensiasunnon osto kyseessä. Ihan omistusasunto ja velkaa reilu 120 000.00€
      Terveisin perhe joka ennemmin omaa maksaa kuin vuokraa. Halvemmalla pääsemme omiastusasunnon velan ja kulujen kanssa kuin vuokra-asunnossa.
      P.S riippuuhan se tietenkin minkä verran hakee lainaa. En ainakaan suosittele 200 000 velkaa ja HUOM! korkoprosentti pitkälle sopimukselle.
      Lainan suuruuden voi hieman laskea lainalaskurilla esim. oman pankin sivujen kautta. Mutta yhteys eri pankkeihin kannattee ja henkilökohtainen käynti.

• ...***...

Meille sanottiin Tapiola-pankissa että kun 1000€ lyö käteen niin saa 100% takauksen.

• meizi83
        ...***... kirjoitti:

Meille sanottiin Tapiola-pankissa että kun 1000€ lyö käteen niin saa 100% takauksen.

Kysymys on lähinnä vain siitä - kannattaako asuntolainaa ottaa, jos joutuu 100% lainaamaan.

Jos olisi edes niin, että omaa osakesalkun jo valmiiksi ennen asuntolainan ottamista. Olisi tulonlähde kalliille lainalle ja saisi isomman verovähennyksenkin. Siinä tapauksessa saatan ymmärtää 100% lainan, en muuten.

Eikä mitään mieletöntä laina-aikaa, tai eri juttuhan sekin olisi sen salkun kanssa, koska salkun tuotto pienentää sitä erää, jonka joutuu ns. omasta pussista maksamaan.

• 2626

hei...mene nooa säästöpankkiin keskustelemaan tilanteestasi. ostin ensimmäisen asuntoni 4 vuotta sitten ilman minkään laista käsirahaa. pankissa kertoivat kaikkiin kysymyksiini suorat vastaukset. paljonko saat lainaa, ja paljonko on kuukausilyhennykset, vakuutukset yms. ensimmäinen pankki koskaan jossa olen saanut erittäin asiallista ja hyvää palvelua. näin aluksi voit esim olla yhteydessä pelkän netin kautta ja saat varmasti nopean yhteydenoton. hyvää ja onnekasta syksyä...toivottavasti uuteen kotiin

• ....................

kyllä näitä idiootteja riittää joka keskusteluun !!

Ota ihan suoraan sinne yhteyttä ja kysy, paras tapa selvittää asia :)

Tältä ei asiallisia vastauksia saa kirveelläkää, ehkä 20% vastausksista ihan asiaakin.

Muille ...EI HELMIÄ SIOILLE !!!

• kaksi vaihtoehtoa

Kun kaikilla on asunnot kuka ostaa asunnon? omavastuu vaateen ollessa 15% joka on aika matala jotais olla 30% mut anyway on toi 15% tyhjästä aika matka säästellä.. Eli mielenkiintoista mistä saadaan pyramiidin alapäähän maksajia ettei tule tilanne että kysyntä nolla. No kaksi vaihtoehtoa laskea omaisuusvaadetta tai romauttaa hinnat. Jännä nähdä kumpi valitaan. lienee valinnan vaikeus. No kaipa eduskunta / päättäjät keksii

• waheli

Paikallisessa Säästöpankissa se pankki voi auttaa takuu hommissa? Säästöpankki voi antaa 80% ja Aktiapankki voi auttaa lopusta,tämä koettu asia!? Onnea matkaan? Mutta ole rehelline.

• tyytyväiväinen

Ostin ensiasuntoni pk-seudulta pari vuotta sitten (53 neliöö kerrostalossa). Pankista sain 118 000e lainaa ja käsirahan (4 000e) maksoin säästöistäni. Olen nyt 24v. ja vanhempani takasivat lainan ja koska mulla on säännöllinen työpaikka, pankki myönsi juuri sen summan kuin tarvitsinkin. Maksan hitaasti lyhennyksiä, sillä laina-aika on pitkä (mutta mulla on mahdollisuus lyhentää lainaa aikaisemminkin, jos esim. saan parempituloisen duunin tms.) Maksan 500e/kk lyhennystä korkoineen (vielä korot alhaalla, nousevat kyllä tuosta) ja kotivakuutus 85e/vuosi. Avopuolisoni, (joka ei omista asuntoa) maksaa yhtiövastikkeen 260e/kk. Ja tällä mennään. Ei mua huoleta iso velka, kun kuitenkin saan osuuteni maksettua ja asuntojen hinnat nousee koko ajan, että jossain vaiheessa kun tulee perheenlisäystä, vaihdetaan isompaan ja saadaan varmasti ainakin omamme pois.

Jos saat jonkun takaamaan lainasi, niin saat lainasi pankiltakin. Ja vakiotyö/palkka helpottaa kummasti. Suosittelen asunnonhankintaa, sillä asunnonomistajana sinulle jää loppupeleissä asunto. Ja sullahan on koko loppuelämä aikaa maksella lainaa pois.

• sijoitusmies
        tyytyväiväinen kirjoitti:

Ostin ensiasuntoni pk-seudulta pari vuotta sitten (53 neliöö kerrostalossa). Pankista sain 118 000e lainaa ja käsirahan (4 000e) maksoin säästöistäni. Olen nyt 24v. ja vanhempani takasivat lainan ja koska mulla on säännöllinen työpaikka, pankki myönsi juuri sen summan kuin tarvitsinkin. Maksan hitaasti lyhennyksiä, sillä laina-aika on pitkä (mutta mulla on mahdollisuus lyhentää lainaa aikaisemminkin, jos esim. saan parempituloisen duunin tms.) Maksan 500e/kk lyhennystä korkoineen (vielä korot alhaalla, nousevat kyllä tuosta) ja kotivakuutus 85e/vuosi. Avopuolisoni, (joka ei omista asuntoa) maksaa yhtiövastikkeen 260e/kk. Ja tällä mennään. Ei mua huoleta iso velka, kun kuitenkin saan osuuteni maksettua ja asuntojen hinnat nousee koko ajan, että jossain vaiheessa kun tulee perheenlisäystä, vaihdetaan isompaan ja saadaan varmasti ainakin omamme pois.

Jos saat jonkun takaamaan lainasi, niin saat lainasi pankiltakin. Ja vakiotyö/palkka helpottaa kummasti. Suosittelen asunnonhankintaa, sillä asunnonomistajana sinulle jää loppupeleissä asunto. Ja sullahan on koko loppuelämä aikaa maksella lainaa pois.

"Ei mua huoleta iso velka, kun kuitenkin saan osuuteni maksettua ja asuntojen hinnat nousee koko ajan, että jossain vaiheessa kun tulee perheenlisäystä, vaihdetaan isompaan ja saadaan varmasti ainakin omamme pois."

Eikö kouluissa nykyään opeteta Suomen talouden historiaa viittä vuotta pidemmälle? Miten niin monella voi olla sama luulo ikuisesta noususta? Pitkällä aikavälillä asuntojen reaalinen arvonnousu on tyypillisesti -0, sillä edellytyksellä että ne pidetään hyvässä kunnossa. Ts. nimellishinnat nousevat inflaation mukana. Esim. 1989 jälkeen hinnat tippuivat n. 50% eivätkä palanneet samalle tasolle ennen vuotta 2008.

Ja miksi ylipäätään toivot hintojen nousua? Mitä enemmän hinnat nousevat, sitä enemmän joudut maksamaan väliä siitä isommasta asunnosta.

• repepaviaani

Ihmetyttää vaan se et eräät saa ihan liikaa liksaa sekä lainaa vaikka ovat velkaa jo luomakunnalle eläissään
      enempi kun milläänrahalla kyetään maksamaan. Eivätkä tuota mitään muuta kun harmia ja tuhoa tällä planeetalla oikeesti. Esiintyvät todella tärkeinä työkäisinä siivoissa sisätoimisto tiloissa virastoissa joita
      ei ees tarvita oikeitten töitten tekemiseen.

• on siinä ettei

Hänellä ole minkäänlaisia säästöjä. Hyvä puoli on ettei ole velkaakaan. Omarahoitus osuus saattaa vaihdella tilanteen mukaan. Lisäksi pankeissa on omatakaustuotteita joissa kertakorvaus noin pari tonnia. Joissakin laskelmissa omatakaustuote tuli halvemmaksi kuin valtiontakaus ja se takasi isomman osan lainasta. Parhaimman vastauksen aloittaja saisi menemällä pankin tiskille kysymään paljonko hänen pitää säästää oman asunnon hankintaan. Hyvä vaihtoento omistusasunnon sijaan on asumisoikeus-tai osaomistusasunto koska säästöjä pitää olla vähemmän jotta saa asuntolainan ja on helpompi vaihtaa omistusasuntoon kun se asumisoikeusmaksu palautetaan.

• toholoppi

Ei voi muuta kuin kannustaa aikeissasi. Vuokra-asumisella ja omistusasunnolla ei ole juuri muuta eroa kuin, että omistusasuntosi voit myydä ja aina ostohintaa paremmalla hinnalla. Vuokrarahat menevät kankkulan kaivoon. Mutta unohda omapankkiajattelu. Itse olen elämäni aikana ottanut asunto- ym. lainaa 5..6 kertaa ja milloinkaan en ole päässyt kauppoihin "oman pankin" kanssa vaan joka kerta olen joutunut pankkia
      vaihtamaan. Eräässä lainaneuvottelussa pankki antoi lomakkeen jossa olisi pitänyt luetella kuluina laskut, aikakauslehdet, harrastukset ym.. Esitti siis yli 50 v. koht. tulot omaavalle miehelle. jolla oli jo ennestään
      muutama sijoitusasunto, omakotitalo ym.. Luin sitä hetken ja sanoin kiitos ja näkemiin, tämä pankki ollee tarkoitettu teini-ikäisille. Pankkiin ei pidä mennä "lakki kourassa" mentaliteetilla vaan mahdollisen
      tulevan asiakkaan ominaisuudessa. Äläkä sorru lainanmaksuvakuutuksiin ne ovat iltalypsyjä. Älä myöskään
      liiana pitkiin takaisinmaksuaikoihin ja annuinteettilyhennykseen. Pidä alkuvuodet tiukkaa talouslinjaa kyllä
      se aika pian helpottaa ja ehkä inflaatiokin alkaa auttaa lähivuosina. Tsemppiä

• henryking

Hyvää päivää,
      Sain viestin, että tarvitsette lainaa ja tarvitsetko edelleen lainaa? Tarvitsetko hätälainan / hyvityksen? Onko sinulla rahoituskriisiä? Tarjoan kaikenlaisia lainoja. Luotan luottaen selkeissä ja ymmärrettävissä olosuhteissa alhaisilla koroilla 2%. Tarjoan Xmas-lainoja, yritysluottoja, henkilökohtaisia lainoja, opiskelijaluottoja, autolainoja, pankkilainoja, nopeita lainoja ja lainoja laskujesi maksamiseen. Ota yhteyttä: ([email protected]) tietäen, että yritys voi tarjota sinulle lainamäärää, jota etsit.

Sinun rehellisyys ja yhteistyö ovat tavoitteita menestymistasi.

Toivottavasti vastaat pian.

Parhain terveisin,
      Herra Henry King.

• DANIELAMARCEL

Tarjoaa lainojen tarjouksia yksityishenkilöiden välillä kotitalouksille -
      Hankkeiden toteuttaminen - Henkilöhaku - Forbidden Bank tai muut -
      Hinta: 2% Tarjoan sinulle pankkisiirrolla tai muulla. Runsaasti
      ota yhteyttä minuun : [email protected]

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe