Rasistiset sanat?

pilkuviilaaja

Eli antakaapa mielipiteitä.
Onko rasismi sanojan suussa vai kuulijan korvassa?
Eli Ovatko rasistisia sanontoja&puheita sellaiset jotka kuulija kokee
rasistisiksi(vaikka eivät niitä olisi) vai sellaisia jotka sanoja sanoja takoittaa rasistisiksi?

esmes. Joku sanoo minua valkolaiseksi(tarkoittaen sen rasistiseksi) ja en sitä itse koe rasistisena, niin
onko se rasismia? Tai joku sanoo minua valkolaiseksi(tarkoittamatta rasistiseksi), mutta itse koen sen rasistiseksi, niin onko se rasismia? Ja jos mielestänne tuo jälkimmäinen on rasismia, niin miten enää pystyy
määrittelemään mitään rasistiseksi, koska silloinhan sitä voi olla ihan mikä tahansa. Riippuen kuulijasta.
Ja jos mikä tahansa voi olla rasistista, niin silloin koko termi kokee todella raskaan inflaation..

Eli ainoa vaihtoehto on kovin wanha&perisuomalainen ratkaisu, ettei sano kenellekään mitään :D

20

1783

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eijaksakirjautua.

Jos minä pilkaan sinua niin, että et tajua minun pilkaavan sinua, niin ei se, ettet ymmärrä muuta miksikään sitä, että pilkkaan sinua.

Jos sinä kuvittelet minun pilkaavan sinua, vaikken pilkannut sinua, en pilkannut sinua.

Jos sanon sanon sinulle pahaa tarkoittamatta pelkästään typeryyttäni jotain sellaista, joka asettaa sinut muiden ihmisten mielestä naurettavaksi, on sinua silloin pilkattu.

Aivan samoin kuin edellä pilkkauksessa on kyse rasismin kanssa. Rasistisesti voi sanoa tarkoituksella, mutta myös tarkoittamattaan. Voi myös kuvitella rasismia sellaisessa, jossa sitä ei ole. Asiat eivät ole niin yksinkertaisia.

• 1. Onko rasismi sanojan suussa vai kuulijan korvassa?

Kyllä tekijänoikeus on vain tuottajalla - eli rasismi on sanojan suussa.

2. Ovatko rasistisia sanontoja&puheita sellaiset jotka kuulija kokee
      rasistisiksi(vaikka eivät niitä olisi) vai sellaisia jotka sanoja sanoja takoittaa rasistisiksi?

Vain ja ainaosataan sellaiset, jotka sanoja tarkoittaa rasistisiksi.

3. Joku sanoo minua valkolaiseksi(tarkoittaen sen rasistiseksi) ja en sitä itse koe rasistisena, niin
      onko se rasismia?

Kyllä on.

4. Tai joku sanoo minua valkolaiseksi(tarkoittamatta rasistiseksi), mutta itse koen sen rasistiseksi, niin onko se rasismia?

Ei.

Ja jos mielestänne tuo jälkimmäinen on rasismia, niin miten enää pystyy
      määrittelemään mitään rasistiseksi, koska silloinhan sitä voi olla ihan mikä tahansa.

Ei mitään, tietenkään. Oikeudellinen pulma tietenkin on, että ihmisen motiivia on mahdotonta osoittaa, joten oikeastaan kaikki hiemankin epäselvät syytökset rasistisuuden suhteen raukeavat.

Eli ainoa vaihtoehto on kovin wanha&perisuomalainen ratkaisu, ettei sano kenellekään mitään :D

Ilmeisesti itse vastasit kysymykseen eri tavoin kuin minä?! Ja johtopäätöksesi meni sen vuoksi pieleen...? No, ehkä se tuli tässä korjattua...?

• noinkohan..

Eli jos nyt esimerkin vuoksi jotain sanoo nekruksi tai manneksi, ei välttämättä ole siis rasismia...
        No useinhan tekijä tietysti tarkoittaa sanonnan rasistiseksi..
        mutta koska kukaan ei pääse pääni sisään, niin voin huoletta sanoa ihmisiä vaikkapa nekruiksi ja kukaan ei pysty sitä rasismiksi osoittamaan...

• noinkohan.. kirjoitti:

Eli jos nyt esimerkin vuoksi jotain sanoo nekruksi tai manneksi, ei välttämättä ole siis rasismia...
        No useinhan tekijä tietysti tarkoittaa sanonnan rasistiseksi..
        mutta koska kukaan ei pääse pääni sisään, niin voin huoletta sanoa ihmisiä vaikkapa nekruiksi ja kukaan ei pysty sitä rasismiksi osoittamaan...

nykysyuomessa määrittyvät jo itse rasistisiksi - siinä laki tietyllä tavalla saattaa sitten ikään kuin toimia toiseen suuntaan.

Mutta hyvä pointti - ja jatkopohdinnan arvoinen.

• Mustaleima

Entäs jos kutsun henkilöä somaliksi? Sillä sanalla on ruma merkitys nykyään Suomessa, miksei muuallakin.

• Mustaleima kirjoitti:

Entäs jos kutsun henkilöä somaliksi? Sillä sanalla on ruma merkitys nykyään Suomessa, miksei muuallakin.

poistamaan on osaltaan tämäkin palsta perustettu.

• elijootota
        Mover kirjoitti:

nykysyuomessa määrittyvät jo itse rasistisiksi - siinä laki tietyllä tavalla saattaa sitten ikään kuin toimia toiseen suuntaan.

Mutta hyvä pointti - ja jatkopohdinnan arvoinen.

Miten siis ne määrittyvät rasistisiksi?
        Siis eikai ole mitään virallista&lainvoimaista sanalistaa?

Ja joo, miltei kaikkihan niitä rasistisina pitävät, mutta jos kerran rasismi on sanojan päässä,
        niin ei niitä absoluuttisesti siis rasistisina voida pitää. Taas kerran siis rasismi riippuu ainoastaan
        siitä sanojan tarkoituksesta, joka on täysin mahdoton todistaa.

• suomentunut
        Mover kirjoitti:

poistamaan on osaltaan tämäkin palsta perustettu.

pitävät siitä huolen että somali on kirosana.

• suomentunut kirjoitti:

pitävät siitä huolen että somali on kirosana.

sopeutuu yhteiskuntaan, toinen ei - mutta kyllä nämä yleistävät ja rasistiset haukkumasanat kehittävät vallan muut tahot kuin somalit itse.

• 13
        Mover kirjoitti:

sopeutuu yhteiskuntaan, toinen ei - mutta kyllä nämä yleistävät ja rasistiset haukkumasanat kehittävät vallan muut tahot kuin somalit itse.

kahdeksan ei....

Eikä sopeutuminen ole edes heidän tarkoituksensa.Hyysärit ovat saaneet tuon(kin) päähänsä etteivät somalit sopeudu koska kantaväen asenteissa vikaa.

He viihtyvät vallan mainiosti heimoveljiensä kanssa ja veisaavat valkoisista sen verran että käyvät sossussa/kelassa tai tekemässä rikoksen valkoista kohtaan.

Työnteko ei sitäpaitsi ole koskaan ollut erityisen arvostettua mustien afrikkalaisten keskuudessa ja täällähän heidän ei sitä edes tarvitse tehdä.

Rahan saa muutenkin.

Poista nyt mover tämäkin koska sisälsi asiattomuuksia ja rasistista textiä?

• kyllälähteeeee
        13 kirjoitti:

kahdeksan ei....

Eikä sopeutuminen ole edes heidän tarkoituksensa.Hyysärit ovat saaneet tuon(kin) päähänsä etteivät somalit sopeudu koska kantaväen asenteissa vikaa.

He viihtyvät vallan mainiosti heimoveljiensä kanssa ja veisaavat valkoisista sen verran että käyvät sossussa/kelassa tai tekemässä rikoksen valkoista kohtaan.

Työnteko ei sitäpaitsi ole koskaan ollut erityisen arvostettua mustien afrikkalaisten keskuudessa ja täällähän heidän ei sitä edes tarvitse tehdä.

Rahan saa muutenkin.

kaikista nopeiten ne tekstit joissa on liikaa totuutta. Niinkuin sensuurissa aina... mutta yhtä huonosti se totuus sillä sensuurilla kuitenkaan muuttuu kun aina ;)

• 13 kirjoitti:

kahdeksan ei....

Rahan saa muutenkin.

- jos kuvaamallasi tavalla ajattelevat.

Sopeutumattomuus ei lähde mistään kummallisimmista kummallisesta joukosta - vaan yksilöstä - joka ei sopeudu.

Unohda siis "somalit" ja "hyysärit".

Jos ihan oikeesti haluat nuo "loiset" saada "nalkkiin" - niin minulla on sinulle yksi hyvä ohje:

Älä enää ikänään kerro kuinka kehnoa väkeä "somalit" ovat.

Sen sijaan vastuuta vaikka joka ikinen somalirikollinen, joka on lakia rikkonut ja edellytä häneltä sovitusta, mikä milloinkin on tilanteessa asianmukaista.

Tämä saa aikaan sen, että juuri tuo huono somaliaines ei enää pääse kuin koira veräjästä, kun jengi vain arvostelle "somaleita" - koko ryppäänä.

Sopiiko?

• Miten ehkäiset?
        Mover kirjoitti:

- jos kuvaamallasi tavalla ajattelevat.

Sopeutumattomuus ei lähde mistään kummallisimmista kummallisesta joukosta - vaan yksilöstä - joka ei sopeudu.

Unohda siis "somalit" ja "hyysärit".

Jos ihan oikeesti haluat nuo "loiset" saada "nalkkiin" - niin minulla on sinulle yksi hyvä ohje:

Älä enää ikänään kerro kuinka kehnoa väkeä "somalit" ovat.

Sen sijaan vastuuta vaikka joka ikinen somalirikollinen, joka on lakia rikkonut ja edellytä häneltä sovitusta, mikä milloinkin on tilanteessa asianmukaista.

Tämä saa aikaan sen, että juuri tuo huono somaliaines ei enää pääse kuin koira veräjästä, kun jengi vain arvostelle "somaleita" - koko ryppäänä.

Sopiiko?

No tilastot nyt vaan tukevat faktaa, että somalilähtöiset tekevät enemmän rikoksia, kuin vaikkapa esmes Kantasuomalaiset.
        Se ei ole rasismia vaan tilastollinen fakta.

Ja ei ole hyvä asia tehdä koko ryhmää koskevia johtopäätöksiä, mutta miten hoitaisit sitten
        ennaltaehkäisevästi ongelman?
        En mä keksi todellakaan mitään muuta, kuin että koko kyseistä ryhmää ei maahan päästetä.

Ja kyllä. Kyseinen ryhmä tekee sen verran paljon rikoksia, että jotain ennaltaehkäisevää on PAKKO tehdä. Eivät Somalit mikään ainoa saareke ole tässä, ihan samaa ennaltaehkäisevyyttä täytyisi suorittaa kaikkien ryhmien kanssa.

Ja puhtaasti tilastojen mukaan.

Joo Suomalaiset olisivat suurin ryhmä tietenkin. Mutta ennaltaehkäisy on mahdotonta.
        Lasta ei voi estää syntymästä suomeen(vaikka välillä tuntuu, että valtiovalta kannustaa olemaan lisääntymättä, päätellen siitä millainen asema lapsiperheillä on). Mutta Maahantulemisen voi estää.

• sitäodotellessa....,
        elijootota kirjoitti:

Ja joo, miltei kaikkihan niitä rasistisina pitävät, mutta jos kerran rasismi on sanojan päässä,
        niin ei niitä absoluuttisesti siis rasistisina voida pitää. Taas kerran siis rasismi riippuu ainoastaan

Eipä tullut mitään vastausta :D

• 13
        Miten ehkäiset? kirjoitti:

No tilastot nyt vaan tukevat faktaa, että somalilähtöiset tekevät enemmän rikoksia, kuin vaikkapa esmes Kantasuomalaiset.

Ja ei ole hyvä asia tehdä koko ryhmää koskevia johtopäätöksiä, mutta miten hoitaisit sitten
        En mä keksi todellakaan mitään muuta, kuin että koko kyseistä ryhmää ei maahan päästetä.

Ja kyllä. Kyseinen ryhmä tekee sen verran paljon rikoksia, että jotain ennaltaehkäisevää on PAKKO tehdä. Eivät Somalit mikään ainoa saareke ole tässä, ihan samaa ennaltaehkäisevyyttä täytyisi suorittaa kaikkien ryhmien kanssa.

Joo Suomalaiset olisivat suurin ryhmä tietenkin. Mutta ennaltaehkäisy on mahdotonta.
        Lasta ei voi estää syntymästä suomeen(vaikka välillä tuntuu, että valtiovalta kannustaa olemaan lisääntymättä, päätellen siitä millainen asema lapsiperheillä on). Mutta Maahantulemisen voi estää.

Koko maan kansaa ei kannata yleistää.Mutta ne suomeen saapuvat kyllä pystyy aika pitkälle niputtamaan samaan säkkiin.

Kyvykkäämmät etnot nimittäin eivät tule suomeen vaan pyrkivät mielekkäämpiin maihin.

Suomi sitävastoin isoine sosiaalietuuksineen ja löysine rikoslakeineen houkuttelee niitä jotka eivät ole kovin lainkuuliaisia tai työhaluisia.

• elijootota kirjoitti:

myös niin, että kun näyttö on riittävä, niin tuomio napsahtaa. Siinä ei silloin tarvitse sen kummemmin tutkia syytetyn omia aivoituksia.

Oikein kiinnostava ajatuksesi. En ole asiaa tältä kannalta vielä ajatellutkaan.

• Miten ehkäiset? kirjoitti:

- ja ennen kaikkea rehellistä - mikä ei aivan tavallista täällä palstalla ole. Näin pitkälle ei kovin monesti päästä, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Nyt täytyy nähdä metsä puilta.

Elementit ovat:

1. Somalien korkeampi rikosprosentti

2. Suomalainen oikeuskäsitys

3. Tilanteen onnistuneeksi ratkaisemiseksi tarvittavat toimet

Kenellekään ei ole epäselvyyttä siitä, että pakolaiset esim. tekevät rikoksia enemmän kuin kantasuomalaiset.

Toisaalta - suomalainen yhteiskunta rakentuu yhdenvertaisuuden ajatukselle ja siihen ei ollenkaan sovi kokonaisiin kansanryhmiin kuuluvat erityistoimet.

Kuinka siis edetä?

Itselleni ratkaisu on - kaikesta huolimatta - hyvin selkeä: Kullakin etnisellä ryhmällä rikosaste on alle kolme - kun se kantasuomalaisille on n. 1,5.

Vastauksen antaa yhteiskuntatieteiden ykkönen, sosiologia: Tilanne ei siis ole - nyt - eikä se tule ikäpäivänä olemaan - "riistäytynyt hallinnasta" - niin kuin jotkut sanovat.

Ihmiset nimittäin ovat samoja. Politiikka vaihtelee. Ja siihen tulen nyt:

Suomi on länsimainen valtio, joka on noussut ja saanut kehittyä turvallisuuden ilmapiirissä, joka perustuu arvoille, jotka tunnustavat kansanvallan merkityksen.

Nytkään ei mikään meidän turvallisuuttamme uhkaa, vaikka monet niin yrittävät selittää,

Meitä uhkaa pääasiassa ihmisten hämmennys - ja pelko - jossa ei enää luoteta mainittuihin kansanvallan perusperiaatteisiin, vaan aletaan vaatimaan, sen sääntöjen vastaisesti, ihmisiä tilille viiteryhmänsä tekojen perusteella, eikä heidän omien tekojensa.

Kun kohtaamme uuden tilanteen esim. maahanmuuttajien lisääntyneenä muuttopaineena maahamme, niin mitä meidän tulee tehdä - heittää roskiin periaatteemme, ottaa kivi käteen ja alkaa toimimaan jonkun rosvojoukon tavoin - vai alkaa kiivas mutta intensiivinen keskustelu tilanteen lailliseksi korjaamiseksi?

Olikohan tämä vastaus...

• pelkkää
        Mover kirjoitti:

- ja ennen kaikkea rehellistä - mikä ei aivan tavallista täällä palstalla ole. Näin pitkälle ei kovin monesti päästä, mutta tästä on hyvä jatkaa.

Nyt täytyy nähdä metsä puilta.

Elementit ovat:

1. Somalien korkeampi rikosprosentti

2. Suomalainen oikeuskäsitys

3. Tilanteen onnistuneeksi ratkaisemiseksi tarvittavat toimet

Kenellekään ei ole epäselvyyttä siitä, että pakolaiset esim. tekevät rikoksia enemmän kuin kantasuomalaiset.

Toisaalta - suomalainen yhteiskunta rakentuu yhdenvertaisuuden ajatukselle ja siihen ei ollenkaan sovi kokonaisiin kansanryhmiin kuuluvat erityistoimet.

Kuinka siis edetä?

Itselleni ratkaisu on - kaikesta huolimatta - hyvin selkeä: Kullakin etnisellä ryhmällä rikosaste on alle kolme - kun se kantasuomalaisille on n. 1,5.

Vastauksen antaa yhteiskuntatieteiden ykkönen, sosiologia: Tilanne ei siis ole - nyt - eikä se tule ikäpäivänä olemaan - "riistäytynyt hallinnasta" - niin kuin jotkut sanovat.

Ihmiset nimittäin ovat samoja. Politiikka vaihtelee. Ja siihen tulen nyt:

Suomi on länsimainen valtio, joka on noussut ja saanut kehittyä turvallisuuden ilmapiirissä, joka perustuu arvoille, jotka tunnustavat kansanvallan merkityksen.

Nytkään ei mikään meidän turvallisuuttamme uhkaa, vaikka monet niin yrittävät selittää,

Meitä uhkaa pääasiassa ihmisten hämmennys - ja pelko - jossa ei enää luoteta mainittuihin kansanvallan perusperiaatteisiin, vaan aletaan vaatimaan, sen sääntöjen vastaisesti, ihmisiä tilille viiteryhmänsä tekojen perusteella, eikä heidän omien tekojensa.

Kun kohtaamme uuden tilanteen esim. maahanmuuttajien lisääntyneenä muuttopaineena maahamme, niin mitä meidän tulee tehdä - heittää roskiin periaatteemme, ottaa kivi käteen ja alkaa toimimaan jonkun rosvojoukon tavoin - vai alkaa kiivas mutta intensiivinen keskustelu tilanteen lailliseksi korjaamiseksi?

Olikohan tämä vastaus...

aivopesun yritystä, olet sairas tyyppi mover

• sulla
        pelkkää kirjoitti:

ei mitään sellasia ole

• pelkkää kirjoitti:

- kun vastaus on pelkkää pahan olon purkua...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe