Selkäkipu säteilee jalkaan

peloissaan

Olen 25- vuotias nainen ja kärsinyt selkäkivuista ja selän heikkoudesta viitisen vuotta. Minulla on todettu synnynnäinen skolioosi, hypermobiliteettioireyhtymä sekä nikamissa spondylolyysiä. Yläselkää särkee lapaluiden kohdalta päivittäin, tätä on jatkunut pari vuotta, pahentuen selvästi viimeisen vuoden aikana, kun koulussa istuu päivittäin 6-8 tuntia. Särkylääkkeet eivät auta, lääkäri ei suostu nostamaan Voltaren 75 mg annostusta. Olen kokeillut myös Sirdaludia, joka hieman rentouttaa selän lihaksia.

Minua on alkanut pelottaa lähes päivittäinen alaselän vasemmanpuoleinen vihlonta, joka alkoi noin puoli vuotta sitten ja on nyt pahentunut viimeisten kahden kuukauden aikana. Selän vasen puoli on jatkuvasti koholla, ilmeisesti skolioosin vuoksi ja selän lihakset ovat todella heikot. Välillä kävellessä täytyy kumarrella, jotta selkä kestäisi loppumatkan. Olen kokeillut selkä- ja vatsalihasliikkeita sekä aerobista liikuntaa, ei vaikutusta, selkä tulee vain entistä kipeämmäksi.

Välillä on myös iskiasoiretta, kipu säteilee vasempaan pakaraan, varsinkin pidempään istuttaessa, esim. matkustaessa. Iskiasoireet alkoivat viisi vuotta sitten.

Alaselkää vihloo jatkuvasti, istuessa, seisoessa, makuulla ja liikkuessa. Vihlonta ei ole erityisen kovaa, mutta toistuu säännöllisin väliajoin, monta kertaa minuutissa, vihlaisee kerran, sitten on hieman taukoa ja muutaman sekunnin kuluttua vihlaisee uudellen, välillä vihlonta toistuu lähes tauotta jonkin aikaa, usein istuessa, välillä taas on pidempiä taukoja vihlaisujen välillä. Selän vasen puoli ei kestä ollenkaa rasitusta ja tuntuu usein ns. pettävän alta, kävellessä esimerkiksi saattaa yhtäkkiä tuntua, että se puoli ikäänkuin pettää alta, ei ota ruumiin painoa vastaan ja on äkkiä kumarruttava tai oikaistava selkä, muuten vasen jalka lähtee alta.

Olen käynyt muutaman kerran hierojalla, mutta viimeisimmän kerran jälkeen alaselkä meni pahemmaksi, joten enää en uskalla kokeilla sitä, vaikka hieman rentouttikin yläselkää...

Näiden oireiden lisäksi vuoden sisällä on alkanut tulla kipua ranteisiin ja sekä vasemmanpuoleiseen jalkapöydän luuhun ja sääriluuhun. Rannekipua pahentaa tietokoneella kirjoittaminen ja fyysinen ponnistelu, esim. kauppakassien kantaminen. Jalkojen särky puhkeaa usein kävelemisen seurauksena, esim. tänään kävelin kilometrin kauppaan ja nyt on vasenta säärtä särkenyt melko voimakkaasti koko illan.

Ovatko alaselkäkipu ja jalka- sekä rannesärky kenties yhteydessä toisiinsa vai voivatko säryt johtua yliliikkuvuudesta? Voiko alaselkäkipu olla oire mahdollisesta kehittyvässä olemasta/jo olemassa olevasta välilevynpullistumasta ja kuinka nopeasti tilanne mahdollisesti pahenee niin, että ilmaantuu pysyviä hermovaurioita, ym. seurauksia?

Lääkäri ei pidä tilannettani millään tavalla huolestuttavana, eikä ole toivoakaan päästä julkisella puolella mihinkään kuvauksiin, yksityiselle taas ei ole opiskelijana varaa. Pelottaa tulevaisuus, joudunko joskus mahdollisesti leikkaukseen ja onko selkä jo nyt mahdollisesti pilalla loppuelämäksi...

9

3698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grjdgjgfhfbfgnjm

Hei, mulla sama. Toiseen jalkaan säteily kertoo välilevyn alkavasta pullistumasta. Tai iskiashermon paineesta. Treenaa selkääsi niin jalkakipu lähtee.

• ....

alaselässä säteilee jalkaan yleensä.mene naprapaatille

• Terveyslähetti

Tällä voisit saada apua ainakin jonkin verran.
      Suomalaisella Kipukoukulla yletyt selän taakse jännittyneisiin lihaksiisi. Tällöin yleensä kipu hellittää lihaksen laukeamisen myötä. Verenkiertosi vilkastuu, jolloin hapensaantisi lihaksille ja muuallekin paranee. Kuonat lähtevät liikkeelle (muista juoda vettä riittävästi). Jännittyneet lihakset laukeavat. Rannevaivasi voivat olla juuri verenkiertosi huonoutta.
      Hyvä hieroja ja osteopaatti painavat kipupistettä yleensä 10-30 sekunttia löydät niitä luultavammin selän takaa. Muutaman painelukerran jälkeen kipupiste yleensä häviää. Painelu menetelmä sopii yleensä tulehtuneellekin lihakselle, hierontaa ei yleensä suositella tällöin.
      Käytän itse Kipukoukkua myös sängyssä maaten aukaistesseni lavan reunan sinne kertyneistä muhkuroista. Ohjeita löydät www.kipukoukku.info sivuilta.
      Kokemuksesta tiedän että myös selkäranka voi olla pois paikoiltaan ja sieltä säteilevä jännitys aiheuttaa näitä lihaskramppeja. Selänkorjaajaksi löytyy ammattilaisia, jotka oasaavat ja laittavat tuhansia selkiä paikalleen vuosittain. Osteopaatti, Naprapaatti, Jäsenkorjaaja ja Kiropraktikot.
      Itse olen joutunut Iskiasvaivani takia käymään melkein kaikilla näillä. Apua on löytynyt. Kipukoukku pitää tästä aiheutuvan lihasjännitteisen kivun itselläni ainakin kurissa. Särkylääkkeitä en enää käytä.
      Parempaa olotilaa sinulle.

• 321312

Sulla on välilevyn pullistuma.

• minun_mielipide

Olen kirjoittanut jokaiselle samat ohjeet.
      Viljatuotteet aiheuttavat kymmeniä erilaisia autoimmuunisia sairauksia (tulehduksia).
      Eri ihmisillä nämä ongelmat vain näkyvät erilaisina ilmiöinä.
      Mielestäni kannattaa ehdottomasti kokeilla viljatonta kautta ja muutenkin vältellä ruokia, jotka sisältää sokeria. Sokeri ei ole terveystuote.
      Hyvin harva uskaltaa jättää viljatuotteita pois kuoleman pelossa, koska lääkärit näin pelottelevat. Ei siihen kuole, vaan päinvastoi. Jo parin viikon kuluttua alkaa olo tuntumaan paremmalta.

• sdadssdasad

Unohdit rekkalastillisen D-vitamiinia päivittäin vasemman olan yli otettuna!

• fansut_ladon_taa

Sinun mielipide tosiaankin. Todennäköisesti olet noin 15-vuotias, etkä ole koskaan kokenut yhtään mitään. Oletko kuullut puhuttavan geeneistä? On olemassa syndroomia, joissa nivelet ovat yliliikkuvat, eikä niitä keliakiadieeteillä parenneta. Ylipainosta ja liikkumattomuudesta aiheutuvat oireet ovat asia erikseen. Silloin ihmisen pitäisi laihduttaa ja harrastaa liikuntaa.

Et voi niputtaa kaikkia oireita yhden tekijän taakse. Maanviljelyyn siirtymisessä oli pahinta se, että maapallon väestö ollaan saatu sitä kautta kasvatettua ekosysteemin kannalta sietämättömän korkealle tasolle. Toivon, että jokainen fanaatikokkarppaaja tai fanaatikko viljan vastustaja esittää myös ratkaisun, kuinka maapallon väestö ruokitaan ilman viljoja? Vai yksinkertaisti tuhotaan 95 % ihmisistä, niin jälkeen jäävät voivat mässätä lihalla?

• sdadssdasad

Syökää kasviksia, ei viljaa.

Viljat ovat haitallisia.

D-vitamiinin puute lisää riskiä saada moni ikävä tauti, joka ei parane.

• kokeilevaihtoehtoja

Kokeiltavia juttuja:
      naprapaatti
      kalevalainen jäsenkorjaaja
      kiropraktikko
      akupunktio (vie kipua, ei korjaa asentoa)

Mahdollisesti shiatsun tai aromaterapian kautta voisit oppia rentoutumista. Kysy onko terveyskeskuksessasi fysioterapeutin ohjaamaa selkäkoulua.

Tavalliselle hierojalle ei kannata mennä apu kestää korkeintaan viikon.

Jumppaa varmasti tarvitset vahvistaaksesi lihaksia, mutta sen rinnalla venytystä ja rentoutusta. Erilaiset body motion ja body balance tunnit keskittyvät keskivartalon lihaksiin.

Kasvikset ja öljyt ovat tärkeä osa ruokavaliota. Erilaisiin jännityskipuihin auttaa magnesium. Sitä saa apteekista ja kannattaa ottaa joka ilta. D-vitamiini on hyvä talvella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3447
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2096
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1241
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1211
    6. 37
      1121
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1063
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      994
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      39
      974
    Aihe