Kirkon kristallipallo

Barra Edinazzu

Porin ev.lut. Seurakuntayhtymässä kurkistettiin kristallipalloon, ja tulokset kirjattiin Kirkko Porissa 2030 -mietintöön. Kristallipallosta näkyi mielenkiintoisia asioita:

* eronneiden määrä säilyy edelleen korkealla tasolla (nettomuutos –30.000/vuosi)
* kastettujen osuus vähenee 2 %/vuosi
* jäsenmäärä 2015: 3,9 miljoonaa
* kirkollisverotulot 2015 noin 15 % pienemmät kuin vuonna 2007
(s. 7)

Suora sitaatti mietinnöstä:
"Edellä olevien toimintatietojen perusteella voidaan ennakoida kirkolle tulevaisuudessa todellista jäsenkatoa. Kirkosta eroaa paljon nuoria aikuisia, lasten ja nuorten toimintaan osallistuminen vähenee, kastettujen osuus laskee ja kirkolliset vihkimiset ovat enää alle 2/3 kaikista avioliitoista.Tämä aiheuttaa kirkosta vieraantumista, ja kun se kohdistuu suurelta osin nuoriin ikäluokkiin, vaikutus on lumipalloefektin kaltainen tulevaisuudessa. Jäsenkato kiihtyy." (s. 15 Liite 2)

Lähde: http://www.porievl.fi/images/knvpdf/KIrkkoPorissa2030-web.pdf

Sellaisia näkymiä siis Porin ev.lut. Seurakuntayhtymässä tänä kesänä.

Niin synkältä vaikuttaa että voisi luulla että on jonkun ateistin laatimia tulevaisuudennäkymiä, mutta eipä ole. Kyse on ihan kirkon itsensä edustajien ennusteita kirkon kohtalosta.

8

319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • t s e m y

"kirkolliset vihkimiset ovat enää alle 2/3 kaikista avioliitoista"

Jo vuonna 2009 kirkolliset vihkimiset oli vain 56% kaikista avioliitoista. Ei mene enää montaakaan vuotta niin ollaan alle 50%.

• kehityksestä

Samanlainen kuva, jota kirkon tiedotus on jakanut. Kaikissa näissä oletetaan itsestään selvänä, että kirkon jäsenet hupenevat. Vauhtia ei tosin uskalleta arvioida vaan annetaan kolme skenaariota. Ja näistäkin siis positiivisin on että jäsenyys vähenee.

Eipä kirkolla mitään hätää ole tosin pitkään aikaan. Varallisuutta on kertynyt osakkeisiin, kiinteistäihin ja metsiin. Näillä porskuttaa vielä pitkään.

• 9 + 12

Kirkon onkelma onkin, että huonommat ajat on alkaneet eikä käännettä parempaan päin ole tiedossa. Kirkko on ajautunut itse itseään ruokkivaan negatiiviseen kierteeseen eikä kirkolla ole mitään hajua miten se pääsisi siitä ulos. Vuosi vuodelta kirkon asema heikkenee eikä säästössä oleva omaisuus ole kuin vain hidaste lopulliselle tuholle.

• idefixu

Esim. eläkevastuista kirkko on kattanut muistaakseni vain n. neljäsosa, en ole varma kylläkään. Se on aikapommi, josta kirkon piirissä monet ovat varoitelleet, mm. ex-pankinjohtaja Ahti Hirvonen.

• mnk trp
        idefixu kirjoitti:

Esim. eläkevastuista kirkko on kattanut muistaakseni vain n. neljäsosa, en ole varma kylläkään. Se on aikapommi, josta kirkon piirissä monet ovat varoitelleet, mm. ex-pankinjohtaja Ahti Hirvonen.

Eläkepommi on kirkolle massiivinen onkelma. Kirkko on tulouttanut rahaa eläkekassaan vain murto-osan vaadittavasta. Toinen onkelma on vinoutunut henkilöstörakenne, jossa vahhoja työntekijöitä on paljon ja nuoria vähän. Kirkko on haalinut palvelukseensa kokoajan enemmän ja enemmän työntekijöitä. Nyt jo yli 20000. Nyt kirkon talous on menossa kuralle eikä loppua talouskurimukselle näy. Joten kirkko joutuu rankalla kädellä supistamaan työtekijämääräänsä. Tällä alati pienenevällä väkimäärällä pitäisi kattaa valtava eläkkeelle siirtyvä poppoo. Huoltosuhde on kuralla eikä eläkekassassakaan ole riittävästi rahaa. Kirkko tulee olemaan todellisessa liemessä eläkkeiden maksujen kanssa.

http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/8A75CE045AD09FE4C22577AE00256611/$FILE/II_henkilosto.pdf
        Sivu 26: Kirkon pahasti vinoutunut henkilöstörakenne.
        Sivu 28: Kertoo kuinka kirkko on paisuttanut henkilöstömääräänsä kuin pullataikinaa.

• plt67

"* jäsenmäärä 2015: 3,9 miljoonaa"

Tämä kuulostaa todella nopealta aikataululta. Jos tämä ennuste toteutuu ja kirkon väkiluku laskee alle neljän miljoonan vuonna 2015, niin kirkko on kyllä todella pahassa lirissä.

• 12874

rahastukseen keinot keksii,taivaspaikoistahan ei vielä peritä arvonlisäveroa.

• 8476594

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      94
      3652
    2. Nainen olet minun

Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      46
      3003
    3. Sille ei voi enää mitään

Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      78
      2507
    4. Mukavaa päivää

Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2358
    5. Harmi jos ei enään nähdä

Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2321
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      117
      2297
    7. Vau miten upea nainen!

Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2197
    8. Merja Kyllönen: Ero

Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      117
      2188
    9. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2183
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      64
      2040
    Aihe