Onko Akku OK ?

Latausmittaaja

Usein syksyisin herää kysymys akun kunnosta. Akun kunnon voi päätellä omatoimisilla tarkistuksilla hyvinkin suurella tarkkuudella ja varmuudella.

Hyvä sähköteorioiden tuntemus on tietenkin hyvä ja tarpeenkin, mutta tosiasiallisesti liika teoretisoiminen johtaa huonompaan lopputulokseen kuin yksinkertaiset käytännön päätelmät ja pikku mittaukset.

On turhaa lähteä pohtimaan lepovirtoja, halvan mittarin virheitä, lämpötilaa yms. Ei autoasiat niin tarkkoja ole. Mittausvirheiden teoreettinen summa vie mittauksen mielekkyyden turhaan. Halpa 5 e mittari käytännössä riittää.

Akun RIITTÄVÄN KUNNON voi todeta esim. seuraavalla tavalla:

- Navat ovat puhtaat hapettumista yms.
- Korkillisessa akussa neste on suunnilleen täyttömerkissä
- Yön seisonnan jälkeen syksyisenä aamuna akun napajännite kaikki johdot kiinni on luokkaa 12,65-12,80V...
(akuissa on yksilökohtaisia eroja)
- Lisäksi on hyvä mitata latausjännite käynnistyksen jälkeen. Napajännitteen pitäisi olla luokkaa 13,5-14,5V

7

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbbä

      johan on typeryys taas huipussaan

      • 11+8

        Mikäs pakko sinun on kommentoida joka viestiä? Eipä ole sinun kommenteista ollut kenellekkään vielä mitään hyötyä, koska kommenttisi ovat ihan yhtä tyhjän kanssa. Voisi todeta että, jopa on typeryys taas huipussaan.


    • Valitettavasti tuntemus on nyt kaukana, kun kirjoittelet ihan joutavia.
      Seuraavana aamuna et varmasti löydä 12,8 V sieltä akusta. Vain tuliterä käyttämätön
      täyteen ladattu akku saattaa antaa nuo lukemat. Yleensä meillä on autoissa
      kaikilla vanhat akut ja silloin voi olla tyytyväinen jos seuraavana aamuna
      löytyy noin 2,4 - 2,5 V. Käytetty vanha akku kun ei ladautu täyteen kapasi-
      teettiinsä. 60 %:n lataus, eli noin 40 Ah toimii autossa vielä ihan hyvin. Ominais-
      painomittari kertoo myös akun kunnon riittävällä tarkkuudella, jos karsastaa
      sähkötekniikkaa.

      Jos asia jää vielä askarruttamaan, niin voi ajaa varikolle ja teettää siellä
      mittaukset kuormitettuna siihen tarkoitukseen rakennetuilla laitteilla.

      • iajfois

        Vai että seuraavana aamuna löytyy 2,4 -2,5 V. Akkuhan on jo silloin tyystin tyhjä. Jos jännite putoaa alle 11, akku on jo silloin käytännössä tyhjä.


      • iajfois kirjoitti:

        Vai että seuraavana aamuna löytyy 2,4 -2,5 V. Akkuhan on jo silloin tyystin tyhjä. Jos jännite putoaa alle 11, akku on jo silloin käytännössä tyhjä.

        Kiitos huomautuksestasi. Itseänikin naurattaa painovirhe paholainen.
        Tietenkin tarkoitin 12,4 - 12,5 V. Samalla tuli mieleen, että kuormitus-
        kokeen voi itsekin tehdä jos omistaa Fluke 117 yleismittarin tai minkä
        muun tahansa, jossa on lukittuva minimi/maksiminäyttö. Mittajohdot
        vaan akun napoihin ja käynnistämään. Jos jännite tippuu mainitsemaasi
        11 voltiin, niin akku on silloin finaalissa.


      • Korjaus, pitää olla 12,4 - 12,5 V. Pahoittelen painovirhettä.


      • Täpinä kirjoitti:

        Kiitos huomautuksestasi. Itseänikin naurattaa painovirhe paholainen.
        Tietenkin tarkoitin 12,4 - 12,5 V. Samalla tuli mieleen, että kuormitus-
        kokeen voi itsekin tehdä jos omistaa Fluke 117 yleismittarin tai minkä
        muun tahansa, jossa on lukittuva minimi/maksiminäyttö. Mittajohdot
        vaan akun napoihin ja käynnistämään. Jos jännite tippuu mainitsemaasi
        11 voltiin, niin akku on silloin finaalissa.

        Perseelleen meni hieno teoriani akun kuormitusmittauksesta
        minimi/maksimi näytöllä. Jännite nimittäin putosi 9,65 volttiin
        startatessa vaikka akku on hyvässä kunnossa. Nyt ei auta muu
        kuin ryhtyä kaivamaan kuormitusjännitetaulukoita, sillä 11 V ei pidä
        paikkaansa. Toden näköisesti tuo alaraja lienee jossakin 8,5 V:n
        paikkeilla.

        Jospa tuo mittaus ei mennytkään perseelleen, vaan muistin ensin
        tuon huonon akun alarajan väärin. Joku joka tietää varmasti, niin
        voisi kertoa, niin säästyisin etsimiseltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe