Vapaudentien jatke

MITÄ JÄRKEÄ???

Kertokaas mikä ihmeen järki konkurssin partaalla olevan kaupungin on rakentaa turha
ja tarpeeton Vapaudentien jatke.? On tie jonka viereen halutaan toinen samanlainen
ja samalla tuhotaan kaunis kirkkoon johtava kuja.

Ruuhkaa siellä on puolen tunnin ajan yhteensä koko päivänä ja silloinkaan
ei niin paljoa että liikenne sen takia seisoisi. Ja tie hiljenee muutenkin kun
tulee uusi itäinen ohikulkutie.

Hanketta vastustaa yksin joku kokoomuslainen joten pitää vissiin kerrankin
elämässään olla kokoomuslaisen kanssa samaa mieltä.

Ja juuri kun saatiin kovat korotukset kaupungin johtajille nyt pitää leikata
kaupungin työväen palkkoja jotta saataisiin konkurssia siirrettyä.

80

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hölmöläisten touhua

      Todellakaan mitään järkeä, toivoa pitää että koko hanke kaatuu.

      • No Way Jose.

        Jostain syystä se uusi tie halutaan kiireellä ja väkisin ennenkuin ohikulkutie avataan
        koska sen jälkeen olisi enää paha perustella miksi aution tien viereen halutaan toinenkin.


      • työn alle.
        No Way Jose. kirjoitti:

        Jostain syystä se uusi tie halutaan kiireellä ja väkisin ennenkuin ohikulkutie avataan
        koska sen jälkeen olisi enää paha perustella miksi aution tien viereen halutaan toinenkin.

        Tönävällä voisi pitää ihania monipuolisia kesäjuhlia, jos Vapis ei jylläisi kauniin alueen läpi.


      • No way Jose
        työn alle. kirjoitti:

        Tönävällä voisi pitää ihania monipuolisia kesäjuhlia, jos Vapis ei jylläisi kauniin alueen läpi.

        Seinäjoen keskustassa voisi järjestää vaikka maahanmuuttajajuhlia kun koko Seinäjoen keskusta suljettaisiin autoilta.


    • ahistaaaa

      älytön koko ajatus moisesta tiestä.. itäinen ohikulkutie tulossa joka poistaa varsinkin raskaan liikenteen pätkältä.. joillekin ei historia meinaa mitään.. mettät ja kirkkotiet uusiks?? Aina mietitään vaan tapahtumia.. eikö täällä paikallisillakin pitäis olla hyvät oltavat..??? ja en oo sitte mikään uudistusvastarintainen jäärä joka kirjotin.. mut jotkut asiat vaan tulisi pyrkiä näkemään ja säilyttämääään!!!

      • sitten mahdollinen.

        Kirkkotien kuuset ovat voimakkaasti lähovikaisia.
        Siihen Kirkkotielle nyppylän taakse voist tehdä sitten upean portin, kun se Vapisjatke saadaan.
        Hyvä KImmo !!!


      • Nussunnussun.
        sitten mahdollinen. kirjoitti:

        Kirkkotien kuuset ovat voimakkaasti lähovikaisia.
        Siihen Kirkkotielle nyppylän taakse voist tehdä sitten upean portin, kun se Vapisjatke saadaan.
        Hyvä KImmo !!!

        Ja tyypt jotka haluaa kaikkea kivaa tänne rakentaa ei takuulla itse maksa verojaan Seinäjoelle ja tuskin muuallekaan. Juuri ne vinkuaa aina kaikkea jotka ei sitä joudu maksamaan.


    • Ärsyttää Pirusti

      Sivulla 6 on pieni juttu asiasta. Vapaudentin jatke mukaan suunnitelmiin. Aikamoista järjettömyyttä, koska itse en ole kokenut törnäväntitä ruuhkaiseksi muulloin kuin provinssirokin aikaan ja silloinkin siitä on kyllä päässyt läpiajamaan kohtuu-ajassa. Rahalle kyllä löytyy kaupungissa muutakin käyttöä.

      • Konsensus.

        Nyt on kiire sillä jatke pitää saada aikaan ennenkuin uusi ohitustie valmistuu
        sillä sen jälkeen sitä ei enää tarvita koska Törnävän alue autioituu ja rak.liikkeiden
        kanssa on jo sovittu että heille nämä työt järkätään.

        Rak.liikkeet taas on hyviä vaalirahoittajia ja niistä on tulevaisuudessa pulaa.


      • Velkahirsi
        Konsensus. kirjoitti:

        Nyt on kiire sillä jatke pitää saada aikaan ennenkuin uusi ohitustie valmistuu
        sillä sen jälkeen sitä ei enää tarvita koska Törnävän alue autioituu ja rak.liikkeiden
        kanssa on jo sovittu että heille nämä työt järkätään.

        Rak.liikkeet taas on hyviä vaalirahoittajia ja niistä on tulevaisuudessa pulaa.

        Sisäpiiri jakaa ne viimeiset rahat ennen romahdusta.

        Ketä on sisäpiirissä, hyvävelikerhossa ? Vapaamuurareita &kumpp.
        Kaikki on ennalta sovittua sekä voideltua eikä rahvas sitä huomaa..
        Namä sopimukset syntyvät ennenkuin kukaan heistä laittaa yhtäkään kirjainta paperille.
        Ydinryhmän tekosia on vaikea jarruttaa tämän korruption takia.
        Edustajat, virkamiehet, lakimiehet, pankinjohtajat, "kerma", lääkärit, psykologit..

        Hedelmässä taitaa olla mätäpaisetta poistettavaksi ?!


    • MÄKELÄ-asuu-bunkkerissa

      Eikö Ari Solmu Mäkelä ole kuullut mitään ITIKSEN KOLAREISTA.,-----Ilkassa tänään tyhmänä.
      Ramppeja on rakennettu vain puolet tarpeesta.

      • uunoeemeli

        opetelkaa liikennesäännöt ensi jos sitte osaasitta ajella. ei nuo pienes kaupungis mitää ramppia tartte


    • Vapis-rakennetaan

      Kirkkotien kuuset läpilahoja.

    • Megalomania

      Vapaudentien jatke on tänänä kaupunginhallituksen käsittelyssä. Budjetiksi arvioitu 7 miljoonaa mutta sen saa varmaan tuplata sillä hetkellä kun ensimmäomem 7 milliä on myönnetty.
      Tarkoituksena rakentaa 3 kilsaa 4-kaistaista moottoritietä ja alikulkusiltojakin tarvitaan. Oikeastaan jos laitetaan budjetiksi 20 miljoonaa niin ollaan lähellä totuutta.

      Ja mihin se raha menee? Ihan hukkaan kun rakennetaan tie vaikka niitä on jo valmiina. Ja Törnävä autioituu muutenkin kun ohikulkutie valmistuu lopullisesti. Törnävällä on aika hiljaista jo nykyäänkin.

      Rengonharjulla on jo valmis siääntuloväylä kaupunkiin ja toinen Nurmossa. Ja jos lisää tarvitaan niin lisätään pari kylttiä Peräseinäjoentien liittymään ohikulkutielle kun nyt siellä lukee vain VIRRAT ja moni ei tiedä että siitä pääsee Seinäjoelle.

      Järjen vähyyttä ja suuruudenhulluutta rakentaa vielä 4-kaistainen moottoritie ohikulkutieltä Vapaudentien jatkeen perään.

      • bnklöm52ljk

        Taas yksi osootus Seinäjoella asuvasta suuruudenhulluudesta! Mutta mitäs sen on väliä, jos veronmaksajat maksaa! Ja seuraavis vaaliis äänestää edelleen näitä suuruudenhulluja päättäjiksi! Liikenne on hilijenny senverran palijo ja edelleen hilijenöö, ku ohitustie saadaan täysin valamihiksi. Ruuhkaa ei oo, ku provinssin aikahan!!


    • näimmeillä

      Rekkaliikennehän tuloo vähenemään roimasti, kun teollisuusalueelle menevä rekkaväylä valmistuu. Lisäksi routakallion liittymä yhdistyy aikanaan Vuoritiehen, jota tulee käyttämään Kasperin ja Kivistön liikenne.

      Mutta jo nykyään, esim Pohjan liikealueelle pääsee nopeiten ja helpoiten Ohitustietä sekä Kuortaneentietä pitkin. Kuten myös tietysti Hyllykallion liikealueelle.

      Rengon liittymää tulevat käyttämään ainoastaan ns kantaseinäjoelle menevä väki, rautatien länsipuolelle siis. Sairaalanmäki-Keskusta-Törnävä akseli. Muu liikenne tulee ohjautumaan muista sisääntuloväylistä muihin Seinäjoen kaupunginosiin.

      Varsinaisestihan Seinäjoen ohi kokonaan kulkee vain vähäinen määrä liikennettä. Suurin osa autoista on tulossa johonkin osaan Seinäjokea. Osa sairaalanmäelle, osa hyllykalliolle, osa pohjaan, osa teollisuusalueelle, jne. Ja tietysti päinvastoin.

      Toki Lapuan suunnasta tulevalle liikenteelle, ohikulkutie ei tarjoa mielekkäitä sisääntulovaihtoehtoja. En jaksa selittää, mutta karttaa katsomalla asian tajuaa parhaiten. Toki ohikulkutienä tie toimii molempiin suuntiin. Mutta sisääntulojakotienä vain etelän suunnasta.

    • megalomania

      Tuo 7 millin kustannusarvio oli vasta Törnävä-Ruukintien välistä. Summa ei takuulla riitä edes siihen ja vähintään toinen mokoma tulee Ruukintie-Ohitustie välistä. Rahaa palaa kymmeniä miljoonia.

      Ja kun ne on poltettu poltetaan taas 10 miljoonaa kun Törnävä uutetaan "kaupunkipuistoksi" johon hankkeeseen Seinäjoki on sitoutunut.

      • Kansa...tahtoo

        Kannattavin ja nopeimmin rakennettava jatke on yhdistää Teollisuustie ja Tehtaantie Minimanin parkkipaikan kulmassa.
        Nyt mm. Duursonparkki on hankalassa paikassa monen risteyksen takana.
        Viljavaraston piilossa.


      • spooria
        Kansa...tahtoo kirjoitti:

        Kannattavin ja nopeimmin rakennettava jatke on yhdistää Teollisuustie ja Tehtaantie Minimanin parkkipaikan kulmassa.
        Nyt mm. Duursonparkki on hankalassa paikassa monen risteyksen takana.
        Viljavaraston piilossa.

        Joo muttakun ei toisten tontin läpi voi tietä nuon vaan tehdä. Ja vaikka pakkolunastuksella saisikin, niin minimani tuskin haluaa parkkialueestaan läpiajoväylää teollisuusalueelle. Elikkä ei onnistu, piste.


      • Sanoi....johtaja
        spooria kirjoitti:

        Joo muttakun ei toisten tontin läpi voi tietä nuon vaan tehdä. Ja vaikka pakkolunastuksella saisikin, niin minimani tuskin haluaa parkkialueestaan läpiajoväylää teollisuusalueelle. Elikkä ei onnistu, piste.

        Minimani kannattaa tulpan puhkaisua.


      • spooria
        Sanoi....johtaja kirjoitti:

        Minimani kannattaa tulpan puhkaisua.

        Joojoo mutta siinon ainavaan se toisen tontti esteenä. Ei toisen tontin läpi voi tietä tehdä. Tuskin se tontin omistaja haluaa tonttiaan pienemmäksi.


    • Gukapula

      Ei tässä vielä vuosikausiin tapahdu mitään, mutta Seinäjoen olisi saatava pois noita päättäjiä joilla yksityisautoilu on kaikki kaikessa. Ne järjestäisi Vauhtiajojaan vaikka pari kertaa vuodessa. Ei ole häpeä laittaa luontoarvoja etusijalle, kuin että haluttaisiin kaasutella ympäri kaupunkia. Uusia moderneja päättäjiä valtaan.

    • uunoeka

      Tämänpäivän Ilkassa (16.3.) entinen kaupunginvaltuutettu Jarmo Lintala suorastaan läiskii halvalla kunnanhallituksen puheenjohtaja Heinosen hentoiset faktat (=LUULOT). Ero on kuin opettajalla ja oppilaalla. Ei näitä asioita ihan kansakoulupohjalta saisi ruveta esittelemään niin kuin tämä Heinonen tekee.

    • nykyajannäkemystä

      Omasta mielestä kyllä puheenjohtaja heitti vanhalle opettajalla oikeat faktat. Ei opettajat nyt mitään maailman napoja ole. Aika pieni näkemys maailman menoihin. Elämällä oppii

    • Minimalismia

      Katso kuvaa ja lukaise teksti: mennä lenhotetaan pusero auki... Näin tässä tapahtuu. Nyt tarvitaan jarrumiestä.

      • Järvimaisteri

        Kuuluu samaan sarjaan kuin ent. kaup.joht. Pukkinen joka yritti myydä Energian, mutta joillakin oli vielä silloin valtuustossa järki päässä, eikä se mennyt läpi. On tällä hetkellä kaupungin kultakimpale.


    • Sulka.Hattuun-ko

      Aivan järjetön hanke!

      Suurin ongelma ja pullonkaula kaupungin sisäisessä liikenteessä on JUNARATA.

      Yksi ainoa yhteys välillä: KESKUSTA - POHJA / TEOLLISUUSALUE eli nykyinen alimitoitettu alikulku kahden sillan alta!

      Kivistöntien silta on olemassa mutta se ei palvele keskustaa. Valtionkadulta on alikulkuyhteys Louhenkadulle mutta sitä tuskin on tarkoitettu pääväyläksi!

      Miksi ei rakenneta liikenneyhteyksiä niitä tarvitseville paikkakuntalaisille?
      - liikenneyhteys sairaalanmäelle
      - liikenneyhteys keskusta - Pohja/Teollisuusalueelle/Hyllykallio

      • 1121

        Ehdottomasti alikulkujen sumppu paha. Päivöläntieltä tullessa ei pääse kääntymään liikenteen takia kuin oikealle. Ainut oikein tehty asia alueella on iso liikenneympyrä. Se vetää autoja kohtuullisesti.
        Citymarket, Minimani, Biltema, Bygmax ja vielä Lidlikin tulossa. Keskustan ja päivölän liikenneympyrän väli on tukossa. Tehtaantiekin takkuaa. Vaatisi osaavaa liikennesuunnittelua kiireesti. Vapaudentien jatkeet voi unohtaa.


    • Katuvalopää

      Ketä tuo uusi tielinjaus palvelisi?

      Kärjen asuntoalueelta pääsisi hieman nopeammin Vapaudentielle! Minuutin säästö! Törnävän alueen kesäkäyttö?

      KUN ITÄINEN OHITUS KAIKKINE LIITTYMINEEN VALMISTUU
      1.) Rengonharjun liittymästä pääsee Hamarintielle
      2.) Sjk-Peräseinäjoki tien liittymästä pääsee Törnäväntielle
      3.) Rekkaväylän liittymästä pääsee teollisuusalueelle
      4.) Kuortaneentie liittymästä Kuortaneentielle

      HEI HALOO (SEINÄJOKI)
      Aikaisemman yhden sisääntuloväylän sijaan niitä on pian (ainakin) 4 ! ! !

      S Y T Y T E T Ä Ä N E N N E M M I N K A T U V A L O T

      • pbasso

        Ettei vaan olsi niin, että tää tiehanke naamioidaan Kärjen "valtaväyläksi". Mutta todellinen tarkootus on jossain vaihees yhdistää se ohikulkutiehen, ja tehdä siitä se varsinaanen Seinäjoen sisääntuloväylä. Jos kerran nelikaistaasena tehdään, ja aina Vuoritien tasalle asti. Siitähän jo sitten meneekin nykyinen 4-kaistatie keskustaan saakka. Eli lopputuloksena saadaan 4-kaistainen valtaväylä ohikulkutieltä keskustaan saakka. Siihenkö tässä pyritään? Ja siksikö, että on huomattu nykyisen sisääntuloväylän olevan hidas ja mutkikas s-mutkineen ja liikenneympyröineen?

        Olisiko ollut järkevämpi tehdä parempi sisääntuloliittymä Rengonharjulle, nykyiseen verrattuna. Poistaisivat nyt edes betonikaiteet siitä kohtaa, mistä vanha tie liittyi rakennusvaihees ohikulkutiehen, siinähän olis valmis liittymiskaista ohikulkutielle, siitähän väliaikainen tiekin meni. Tottakai sen hyvinkin voisi tehdä, ja olisi noin pitänytkin tehdä jo rakennusvaiheessa.

        Toki tie olisi pitänyt alunalkaenkin rakentaa eri periaatteella. Pääliikennesuunta kohdistuu kuitenkin Kantaseinäjoen alueelle. Noin 80% liikenteestä suuntautuu Kantaseinäjoelle, loput 20% kulkee ohikulkutiellä, joista niistäkin suurin osa suuntautuu jonnekin Kapernaumin ja Hyllykallion välimaastoon. Varsinaista pitkänmatkan ohikulkuliikennettä on hyvin vähän.

        Näinollen olisi pitänyt vanhan tien mennä vanhaa linjaansa Sorsanpesän risteykseen, ja tehdä vähäiselle ohikulkuliikenteelle se liittymä ramppeineen, joko nykyisen S-mutkan kohdalta, tai pohjoisempaa. Ihan perus eritasoliittymä siis ilman ympyrähässäköitä. Nurmossahan tämä idea onkin, eli pääliikenne suoraan Seinäjoelle, ja ohikulkevat rampin kautta ohikulkutielle.

        Esim täältäpäin jos haluaa päästä Tampereen ohikulkutielle, niin pitää kääntyä oikealle, suoraan ajettaessa päätyy Tampereen keskustaan. Toki siellä on monta kertaa suuremmat liikennemäärät, mutta periaate ihan sama. Sama juttu Helsingin suunnasta, kääntyä pitää jos ohikulkutielle mielii.

        Näin jos oltaisiin toimittu, niin tarvetta paremmalle sisääntulotielle ei olisi, koska se olisi se sama mikä on iankaiken ollut. Ainoastaan ohikulkutielle olisi tullut uusi ramppi, sitä tarvitseville. Paljon helpompi, järkevämpi sekä halvempi. Ja tie olisi palvellut nimenomaan pääliikennesuuntaa, joka on Kantaseinäjoki.


    • Eräs_niistä

      Kyllä valtuutetuista vastustajia löytyy.

    • Mennee

      Voi tuota Heinosta!

      • SOLMUT-KETUTTAVAT

        RENGONHARJULLE pian uudet liittymärampit.
        JA POHJAAN kunnon väylä asemalta pyörille.


      • Järvimaisteri

        Järijen köyhyyttä laittaa nuaho rahaa. Eikö opittu mitään Rengonharjulle menneitten rahojen järijettömyyksistä. Niistäkin kaupunkien ja kuntien tukirahoista viimeiset meni suaraan tiettyjen pisnesmiästen lakkareihin.


    • kaupunkikonkurssiin

      Ei tätä mitenkään naamioida. Kyllä se siellä papereissa lukee. Ensin tehdään 4-kaistainen moottoritie Törnävältä Ruukintielle ja myöhemmin jatketaan siitä ohikulkutielle. Rahaa siihen palaa KYMMENIÄ miljoonia.
      Kolmas vaihe suunnitelmissa on muuttaa Törnävä joksikin puistoksi jolla saa ajaa 30 km/h ja neljännessä vaiheessa se saatetaan sulkea kokonaan autoilta kun siitä tehdään kaupunkipuisto.
      Tämän hankkeen vuoksi ohikulkutiellä Peräseinäjoentien liittymässä lukee VIRRAT eikä SEINÄJOKI koska valmiina olevaa väylää ei haluta yleiseen käyttöön koska Törnävästä on suunniteltu puisto.
      Ja kymmeniä miljoonia palaa rahaa.

      Ai niin muuten vuonna 2018 alkaen kaupunki joutuu maksamaan pakolaisten elättämisestä ainakin 10 miljoona per vuosi kun valtion tuki loppuu. Summa siis nykyisillä määrillä.

      • pbasso

        Tunnut olevan viisas mies. Mitäs mieltä olet tuosta, että ohikulkutie olis pitäny laittaa erkanemaan päätiestä, eikä päinvastoin kuten nykyään?

        Kuitenkin liikennevirrat suuntautuu pääosin Kantaseinäjoelle, vähäinen määrä tarvitsee ohikulkutietä (=rekat). Lisäksi se ohikulkutie olisi voinut olla normaalikaistainen tie. Ohituskaistoja olisi voinut tehdä Jalasjärvi-Rengonkylä välille, koska siellä ajetaan jonossa, ohikulkutiellä ei jonoja pääse harvan liikenteen takia muodostumaan. Eli suoraan ajamalla Seinäjoelle, rampista ohikulkutielle.


      • Ruutys

        Mutta eikös tuo Eskoon liittymä oo Vapaudentienjatkeeseen nähden vääräs kohdas? Meinaan että eikös se jatke oo suunniteltu yhtyvän Ruukintien loppupäähän. Ruukintien päähän osuu suoraan jatkettuna noin 1,5 km Eskoon liittymästä pohjoiseen päin, sehän tarvitsisi tällöin oman eritasoliittymän. Vai onko suunnitelmissa, että Eskoon liittymästä tehtäisiin Törnäväntieltä Z-kirjaimen muotoinen koukkaus Ruukintienpäähän ja jatkeelle. Katsokaa kartasta niin ymmärrätte yskän. Onhan autossa toki ratti, mutta aikamoisen koukkauksen tuosta saisi Vapaudentienjatkeelle tehdä, ei kovin luonnikas reitti, vaikka kuinka viivoitinta vääntäisi. Toki voisihan Routakallionkin liittymästä kaiketi yhdystien tehdä, mutta sielläkin saisi kierrellä ensin sillan alta, ja sitten takaisin tulosuuntaan, ei luonnikasta reittiä tuoltakaan. Vai onko tuohon väliin suunniteltu jokin jälkeenpäin tehtävä eritasoliittymä, joka tehdään jollain mahtikäskyllä? Jos ei, niin ei kyllä Ruukintien päähän pääse järkevää reittiä mitenkään, varsinkaan, jos kuvitellaan väylän olevan jouheva sisääntulotie.


    • Munamies56

      Heinonen on sentään järjen mies. Mikä tuo Lintala on? Sopan keittäjä ja katkera eläkeläinen. Läpihän tuo menee. Vain liitoskuntien valtuutetut, jotka eivät ymmärrä kaupungin kehityksen kulkua, vastustaa. Katotaans ny kellä on munaa.

      • surkuhupaasa

        Heinonen heitti ilkan kirjoituksessa koko ajan faktoja pöytään, ja perusteli asioita. Lintala lähinnä vastusti ilman perusteluja ja vaihtoehtoja, ihan vastustamisen ilosta.


      • juho36

        Vastinetta tuli kyllä.Kärjen rakentuminen on toive, ei totuus.Kolme nykyystä väylää on edelleen käypä vaihtoehto.Jarrua pitää vähä painaa, kun kehitys oikeen kehittyy.


      • Harmmagedon
        surkuhupaasa kirjoitti:

        Heinonen heitti ilkan kirjoituksessa koko ajan faktoja pöytään, ja perusteli asioita. Lintala lähinnä vastusti ilman perusteluja ja vaihtoehtoja, ihan vastustamisen ilosta.

        Juu niin vaan on ettei se mies (Heinonen) edes tiedä mikä on fakta. Sen on virkamiehet ja muut oppineemmat laittaneet asialleen, ja tämä kastoklupu menöö kun kehutaan.


    • kyyriä

      Vapaudentien jatke pitää rakentaa, jotta saadaan perusteita ohikulkutien olemassaololle. Ohikulkutien tarve perustuu liikennemäärälaskelmiin, jossa siellä kulkee 10 000 autoa vuorokaudessa. Se toteutuu, jos Kärjen eteläpuolelle saadaan jumalattoman suuri asuinalue, jossa asuu 20 000 ihmistä. Ilman tätä ohikulkutien liikennemäärä jää murto-osaan tästä kaavaillusta määrästä. Ohikulkutie tehtiin tavallaan ensin, sen jälkeen aletaan keksimään sinne jostain asukkaita. Veikkaan kuitenkin, että niin suuren asukasmäärän saaminen tuonne alueelle, ei ole ihan pikkujuttu. Käytännössä sinne tarvittaisiin 2x Hyllykallion Kertunlaakson alueen asukkaat. Ei toteudu ihan kymmenessäkään vuodessa. Kyllä siihen äkkiä 30 vuotta tarvitaan, sekä sairaalan yms säilymiset, kuka niistäkään tietää.

      No, ohikulkutie on nyt puolivalmis, ja parin vuoden päästä täysin valmis. Ohikulkutie tulee kuitenkin jäämään pitkäksi aikaa vähälle liikennemäärälle. Sitä käyttää ohikulkevat rekat sekä satunnaiset autoilijat. Sanoisin, että ohikulkutiellä on jo nyt 95% se liikennemäärä, mikä siinä tulee olemaan sen täysin valmistuttua. Käykääpä ajamassa, ei näy montaa autoa, kiva ajaa kun on 4-kaistaa eikä muita autoja. Mutta on se ylimitoitettu tässä vaiheessa. Ehkä sitä ohikulkutietä sitten kiitellään 30 vuoden päästä, ken tietää.

    • Seinää

      Ei sitä tule vaikka olisi hyvä 3 vaihtoehto keskustaan kärjestä. Taitaa olla liito-oravia Tielinjan alla.

    • jhfdyj

      Turha mitään uusia teitä rakentaa. Reilu 10 vuoden kuluttua automaattisesti lentävät ihmiskuljetus minikopterit ovat arkipäivää. Massatuotannon ja 3D-tulostamisen myötä niiden käyttökustannukset on pienemmät kuin auton.

      • TULEVAISUUS.on.LÄHELLÄ

        Tottakai uusi tie tarvitaan kun Kärjen takapalstat asutetaan.
        Se suunta ja Nurmon Karhuvuori-Ripsanluoma ovat tulevaisuuden asuntoalueet.
        Pohjan kevyenliikenteen tunneli tai silta on kyllä nyt ENSIN rakentamisvuorossa.


      • merkkinimi22
        TULEVAISUUS.on.LÄHELLÄ kirjoitti:

        Tottakai uusi tie tarvitaan kun Kärjen takapalstat asutetaan.
        Se suunta ja Nurmon Karhuvuori-Ripsanluoma ovat tulevaisuuden asuntoalueet.
        Pohjan kevyenliikenteen tunneli tai silta on kyllä nyt ENSIN rakentamisvuorossa.

        Kärjen takapalstat asutetaan Peräseinäjoentien molemmin puolin joten siinä on jo valmis valtaväylä Keskustaan. Vaihtoehtoinen väylä on Ruukintie kun se jatkuu edelleen etelää kohden.


    • 983456

      korkialta,kovaa.....komiaa.....pitää näytäää...kai ne seuraavaksi suunittelee ratikkaa kuolevan "suur"city keskustaan....naurettavaa...metrokin olis kiva ja oma liittovaltio miataa kuvernööriksi

    • Sunny.Rock.City

      TUNNELI
      .
      Tunneli välille Rengonharju - Nurmoo
      .
      Ja ramppeja ei tarvita lainkaan, ainoastaan hissit maan pinnalle, jos rakennetaan riittävästi pysäköintipaikkoja keskustan alle!
      .
      MAAILMAN AINOA KAKSIKERROKSINEN KAUPUNKI
      .
      HYÖDYT:
      - kaupungin kellarikerroksessa ei tarvi tehdä lumitöitä
      - valtava turistimäärä loisi tarpeen avata lentokenttä mutta kentän pienuuden vuoksi ei sallittaisi lainkaan kotimaan lentoja! Kotimaan lennot voisi ohjata Vaasaan ja Helsinki/Vantaalle joista olisi suorat junayhteydet Händsam (Komia) Seinäjoki Rockcity.
      - pääkatu, Händsam Pulevaardi, olisi molempiin suuntiin 6 kaistainen ja sen varrella olisi tietysti todella leveät kävelykongit. Tottahan maailman kaikki mahtavimmat liikkeet olisi Händsam Pulevaardilla edustettuna, Louis Voittoon, Rollssi, Meisiis, Very Diiamonds yms.
      - Rockcityssä saisi ajaa vain sähköautoilla, sähkömopoilla, sähköjunilla jne.
      .
      Louhinnasta löytyneellä kultamäärällä voitaisiin uusia Itikanmäen risteystä toimivaksi, laajentaa rautatiesillan alikulku 4 kaistaiseksi ja samalla korottaa 5 metriin sekä saneerata kaupungintalo tuoreeks terveeks, näin pääsiäisen kunniaks. Kullasta saatava loppuraha sijoitettaisiin viisaasti, ostettaisiin Vaasan lentokenttä ja satama, rakennettaisiin niihin Seinäjoelta moottoritie ja hankittaisiin hyvätuottoisia osakkeita. Osaketuotoilla katettaisiin kaikkien kuntalaisten verotulot eli kaupunki muuttuisi Pohjolan veroparatiisiksi, sorry Kauniainen ja Monaco. Verottamisen sijaan kuntalaisille ryhdyttäisiin maksamaan kuntalaispalkkaa. Kaikille yhtä paljon, paitsi tietysti virkamiehille nykyisen hierarkian mukaan!
      .
      Ai niin, loppurahalla voitaisiin sytyttää uudelleen ne sammutetut katuvalot.
      .

    • thsruj

      Joo mäkin oon sitä mieltä että itikan risteys ensin kuntoon. Isoo maailmanympyrä sinne valtatien päälle, joka poistaas samalla ne kahdet liikennevalot siitä molemmat. Tulis jouhia liikenne, eikä ruuhista olsi tietuakaan.

    • juho36

      Ilkan juttu oli kyllä hyvä.Siinä nuori into ja vanha harkinta vähä otatteli.Kova usko pitää olla, että Kärki tällä lailla rakentuu. Oikeen hyvin mahtuu vielä parikymmentä vuotta autot nykyteitä pitkin.

      • Ruuno

        Ä tuollaasia haatanan leuhottajia tarttisi ollakkaan!


      • Ramppikuume.kaikilla

        Kunhan ei vaan Solmu Mäkelä Elystä mitenkään osallistu suunnitteluun.
        Niin älyttömiä on nyt Rengonharjun umpisolmuympyrät.
        Ja Jalasjärvelle ei millään saada ympyrää.


    • tielle

      yks valtuutettu puhiu oman autoilun vähentämisestä,,,, eli ihan muuta kun jatke,,, ihan pihalla...
      hyvä että nyt aletaan kun on ollut parikytvuotta "pöydällä"

    • mitäneisaiskoskaantehdä

      Kehitys vastaan puut. Ei jeesus

    • hstdefault

      Olisi pitänyt aikanaan valita Läntinen ohikulkutie. Koska nyt Seinäjoki laajenee väärään suuntaan, nevoille ja märille suomaille.

      Läntinen ohikulkutie olisi antanut mahdollisuuden kaavoittaa Jouppilanvuoren takaisille metsämaille asuinalueita aina Ilmajoen rajalle saakka. Sisääntulotiet olisi tulleet lännestä, ja siirtänyt painetta kaupungin länsiosiin.

      Nuo Jouppilan takaiset metsät olisivat mitä parhaimpia asuinalueita, mäkistä metsämaata, kuivaa kangasmaata pääasiassa. Alue on niin laaja, että metsää olisi pystytty jättämään väliin sopiviksi virkistyskäytäviksi. Nythän siellä on toistakymmentä neliökilometriä pelkkää metsää. Vähempikin riittäisi virkistysalueeksi.

      Nythän alue on toki ns syrjässä. Mutta mitä olisikaan ollut, jos läntinen ohikulkutie olisi valittu. Alue olisi mitä hienointa asuinpaikkaa, ja kaikki haluaisivat sinne, nykyisten soiden sijaan.

    • toivo52

      Se vaan sieltä tulee.Vastustajat valtuustossa lähinnä suunsoittajia ja viherpiipertäjiä.Missä on järjen käyttäjät , kuten edellisellä kerralla? Ne on jo poissa näistä kuvioista.Kevyet on voimat.

    • tietarvitaan

      Ja Ristilä taas kolmea eri mieltä asiasta. Voi luoja mitä päättäjiä

      • sejosmikäontärkein

        Ristilälle ihan sama kunhan KOMIAN kasvu jatkuu, hinnalla millä hyvänsä ja piittaamatta oheisilmiöistä.


      • valtuutettu

        Laskin tuossa pyhän aikana, kun tulin kattoneeksi tämän keskustelun täällä.Veikkaan, että rakennetaan 34-17.


    • meluonsaasteistapahimpia

      Lähtökohtana suunnittelulle olisi syytä olla se, että kaikki raskas kuljetus lopultakin saadaan pois Seinäjoen keskustasta. Valion ja Keskon rekkoja ajaa päivittäin klo 4.00 alkaen kaupungin läpi todella paljon. Valion pihalla käy kuulemma jopa 44 täysperävaunullista maitorekkaa eli edes-takaisin siis 88 raskasta kuljetusta PÄIVITTÄIN. Kaupunkilaiset ansaitsisivat rauhalisemman asuinkaupungin. Vielä kun mopot hyväksytään vain sähköisinä, koettu hyvinvoinnin kohentuminen alkaisi lyhentää myös tk-jonoja.

      • Vapis..Tehdään

        Kirkkotien vanhat kuuset lahoavat pystyyn.
        Kärjen takana uusi asuntoalue kaipaa uutta tietä.
        Upea juhla-alue syntyy Törnävälle kun raskas liikenn poistuu.


    • suurlooshi

      Edellinen viesti oli siis Vapaamuurareiden ja Kokoomuksen yhteisen "Raiskataan yhdessä Törnävä ja tienataan kymmeniä miljoonia tarpeettomalla Vapaudentien jatkeella" -työryhmän mietinnöstä.
      Veronmaksajapikkupossut kyllä maksaa ja otetaan 50 MILJOONAA lisää velkaa.

      • negatiivipositiivi

        Mutta onhan meillä varaa.

        Seinäjoki on takuu varmasti kriisikunta jossain vaiheessa tällä talouden hoitamisella.


    • Tuleva.tampere

      Kasvukeskus Seinäjoki on , ei mikään kriisikunta. Itäinen ohikulkutie täysin oikea valinta samoin vapaudentien jatke. Eikähän tämä jatke saada tehtyä.

      • napa-mikä-napa

        >>>Kasvukeskus Seinäjoki on<<<

        Seinäjoesta ei koskaan tule tampereen vertaista, ympäristö on jo ravattu tyhjäksi ja yksi pieni kylä ei miksikään laajene veny kummosenmaksi -pitäkääs haaveenne.

        Tampere lepää jaajoilla harteilla -elikkä voimmakkaasa ympäristössä -ei omassa navassaan !!!


      • tamperetamperesjksjk

        Tuleva Tampere vai?

        Semmoista ei kannattaisi ainakaan kunnan velkarahalla rakentaa.


    • KaukoKatsoja

      Vapaudentien jatke ei tule koskaan ulottumaan Itäväylälle, vaan jatkeesta tulee ainoastaan uusi väylä keskustaan Kärjen ja Uuden-Kärjen asukkaille. Törnäväntien ja Rautatienkadun väliin tulee yhdystie, Itäväylän suuntaisesti, johon Vapaudentien jatke päättyy, T-risteykseen. Tätä kokoojatietä pitkin sitten pääsee Itäväylälle, ajamalla 90-astetta sivuun jompaan kumpaan suuntaan noin 1,5 km.

      Näin ollen Vapaudentien jatkeesta ei synny varsinaista sisäänajoväylää Itäväylälyä keskustaan. Päätarkoitus on Kärjen alueen pääväylän uusiminen. Nykyäänhän Kärjen perukoilta käytetään Ruukintietä ja Törnäväntietä. Vapaudentien jatke muodostaisi joutuisan väylän keskustaan aivan Kärjen perukoille saakka. Nykyäänhän Ruukintie on todella hidas ja vaarallinen. Lisäksi Törnäväntien ja Vapaudentien liikennevalot saadaan Vapaudentien jatkeella ohitettua. Jos Vapaudentien jatke tehtäisiin, niin ensimmäiset liikennevalot olisi vasta Sahalammen kohdilla, siihen asti saisi tulla aika joutuisasti kahta kaistaa. Tämä on luullakseni Vapaudentien jatkeen päätarkoitus.

      Ne jotka kuvittelevat Vapaudentien jatkeen (pienessä mielessään) Itäväylältä tulevan sisääntuloliikenteen väyläksi, voivat ottaa kartan käteen ja havaita ettei se ole mahdollista, koska jatke ei osu Itäväylän liittymien kohdalle. Eikä Vapaudentien jatketta ole edes Itäväylälle asti suunniteltu. Jos olisi, niin liittymävaraus olisi otettu huomioon Itäväylää rakennettaessa. Nyt tuolla kohtaa menee ohituskaistat, eikä siihen voi uutta eritasoliittymää ilman laajoja muutoksia noin vain tehdä. Periaatteessa koko Itäväylän rakenne pitäisi suunnitella uusiksi, jos uusi eritaso tuohon tehtäisiin. Näin ollen Vapaudentien jatke jää kauas nykyisistä Itäväylän eritasoliittymistä, eikä se voi siten toimia sisääntuloväylänä.

    • smartmat

      jos rekka ajaa edestakaisin tuskin kaupunki joutus maksumieheksi mut tuskin firmat maksas...joutuu monta maito purkkia myydä? jaa että mopot kielletäs on muuten menny läpi monessa isommassa kaupungissa missä arvostetaan kävelykeskustaa? seinäjoella pitää yksityisautoilijoiden päästä kaupan oven eteen autolla? siksi muutos suurkaupungiksi pitäs olla ihmislähtöinen? pohjamaa on tosi hyvä alusta muuttaa ihmisten tottumuksia

    • Ostanparitonttia

      Hmm..Kukahan, heh he mahtaa omistaa tulevan tien ymp. reunustontteja, joissa ei vielä kaavaa..Kaukaa kun on viisas niin siihen saa hianoja kerrostaloja sitten...Ja totta kai autokaupunki tarvitsee sen jatkeen..

      • Katseeteenpäin

        Ei mitään väliä kuka omistaa. Kaupunki saa maankäytön kehityksestä tuloja ja tuosta alueesta saadaan kehittmällä uusille sukupolville entistä viihtyisämpi ja turvallisempi asuinmiljöö.


    • Buhco

      Vapaudentien jatketta ajetaan sillä ideologialla, että uskotellaan tyhmälle kansalle, että samalla Seinäjoki saa vihdoin kunnollisen sisääntulotien Itäväylältä, ja solmumäkelän sykkyröissä kiemurtelut loppuu.

      Tosiasiassa Vapaudentienjatke ei tule yhtymään Itäväylään mitenkään suorasti. Vaan se päättyy T-risteykseen eli kokoojakatuun, jota poikittain kulkemalla kilometrin verran, pääsee jälleen uuteen T-risteykseen, josta sitten Törnäväntietä Eskoon eritasoliittymään. Ei mikään sisääntulotie siis tule olemaan, vaan maankäytöllinen tieyhteys noiden tiettyjen maanomistajien maille, jonne on suunnitteilla asuinalueita. Eli noiden asuinalueiden kokoojatieksi sitä Vapaudentienjatketta suunnitellaan.

      Myimättömiä asuntoja on silti lähemmäs tuhat, eikä kauppa käy. Siitä huolimatta suunitellaan jo rahankiilto silmissä lisää asuinalueita. Vapaudentienjatkeelle haetaan yleistä hyväksyntää mm sisääntulotien muodossa, vaikka karttasuunnitelmista tyhmäkin näkee ettei kahden T-risteyksen reitistä muodostu mitenkään sisääntuloväylää.

      Kokonaisuus on hukassa. Liikaa on rahankiilto silmissä. Nähdään vain pieniä osia sieltä täältä, ja iso kuva jää hämäräksi. Paremmalla ja epäitsekkäämmällä suunnittelulla saataisiin samalla iskulla suora sisääntulotie, sekä uusia asuinalueita tulevaisuuden varalle. Pienaluepolitiikka hyvävelikerhoineen hallitsee liikaa maankäyttöä ja suunnitelmia. Rahaa varmasti tahkotaan, mutta kokonaisuus jää heikoksi.

    • hölmölandia

      Vapaudentien jatketta tarvitaan siksi että Törnäväntien liikenne halutaan siirtää sille ja Törnävä halutaan sulkea autoilta ja sinne aletaan rakentaa jättimäistä kulttuurikeskusta sekä puistoaluetta. ensi vuosikymmenen aikana.

      Sikälikin hölmöläisten suunnitelmaa kun nyt Peräseinäjoentien kautta pääsee kohtuusuoraan keskustaan mutta jatkossa reitti mutkittelisi melkoisen monen silmukan kautta.

    • Wihnes

      Paras sisääntulotie olisi Hamarintien yhdistäminen Vapaudentien jatkeeseen. Eli Hamarintie vain siitä liikennevaloristeyksen yli ja kurvaten siitä kaavassa olevaa maastokäytävää pitkin kohti Vapaudentietä. Näin tehden tärveltäisiin vain se kuntoradan alue, ja tuo kirkkomaan metsäalue jousiampumaratoineen säilyisi. Museoalueen halkova Törnäväntie voitaisiin museoida esim hiekkatieksi ja kieltää autoilta, kuten jossain sellainen suunnitelma olikin.

      Toki ei haittaisi sekään, jos Rengonharjulla nuo liittymäsykkyrät muutettaisiin hieman jouhevammaksi. Taikka tehtäisiin aivan uudet loivat rampit siihen kohtaan, missä Hamarintie sukeltaa Itäväylän alitse, tehden S-mutkan. Etelän suuntaan suunnilleen siitä kohtaa, mistä vanha tielinja meni, taitaa olla vielä vanha pengerkin jossain määrin jäljellä siinä kohtaa. Kaupungin suuntaan menevä ramppi olisi myös aika helppo tehdä tuohon jokiuoman kohtaan siten, että se ramppi osuisi siihen samaan Hamarintien alikulkuun, mistä se nytkin sukeltaa Itäväylän ali.

      Sitten vielä jos tuon Simunan liikenneympyrän kohtaan saisi toisenlaisen ratkaisun, niin saisi olla isommat nopeusrajoitukset sisääntuloväylällä. Periaatteessa jos tuon Törnävän risteyksenkin saisi tehtyä siten, että Eskoon suunnalta tuleva tie yhtyisi loivasti ramppiliittymällä tuohon Vapaudentienjatkeeseen, niin tuolla sisääntuloväylällä voisi olla periaatteessa 80 nopeusrajoitus melkein vanhan Vapaudentien päähän saakka. Miettikääpä sitä.

      • Järkikäteen

        Jousiradalle löytyy varmaa 10 korvaavaa paikkaa, esim siihen kärjen nousun joen puoleiseen vanhaan louhosmonttuun. Sen rajoittamana on turha linjata tulevia kulkuväyliä


    • munmielestä

      Lukematta sen tarkemmin tekstiä vain huomiona että kaupunki ei ole yritys joka voisi edes teoriassa mennä konkurssiin tai jonka tarvisi tavoitella voittoa tai yhdistyä mihinkään pieneen kuntaan tehokkuuden vuoksi. Kaupungit ja maaseudut on valtion hallintoon liittyviä asuinpaikkoja ei yrityksiä jotka pyörittävät bisneksiä. Kauppiaille ja muille on annettava mahdollisuus tähän. Valtion hallinnon osat eivät ole näille kilpailijoita joten ei kannata näistä puhua kaupan alan termein.

    • Viktory

      Yksi mielenkiintoinen asia on kaavoissa pitkän aikaa ollut Rautatiekatu. Rautatiekadun pätkiähän on useammassa kohdassa. Yksi on Siipipyöränkadun päässä oleva noin 600m pituinen Rautatiekatu niminen pätkä, joka kulkee rautatien suuntaisesti ja muuttuu sitten jyrkän mutkan jälkeen Tapiolantieksi. Rautatienkatu kulkee myös Itäväylältä aina Vuoritielle saakka, jossa se muuttuu Vuoritieksi. Puretun Ruukintien Shellin kohdalla oli myös joitain vuosia sitten noin 70 metrin pituinen Rautatiekadun pätkä, joka muuttui sitten Naperokujaksi. Nykyään tuo samainen kadun pätkä on nimeltään Konduktöörinkatu.

      Kun katsoo Seinäjoen kaupungin karttapalvelusta... https://kartat.seinajoki.fi/IMS/fi/
      Niin sinnehän on merkitty Rautatiekadun varaus aina tuosta Vuoritien päästä tuonne Konduktöörin kadulle saakka, koko matkan radan vierustaa seuraten.

      Kun katsoo paikkatietoikkunan... https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?lang=fi
      Ja sieltä kiinteistöjaotukset, niin voi huomata että Konduktöörinkadun vieressä olevan Siukunkatu 3 ja 4 tontin raja on kaarevan muotoinen. Myös ilmakuvista katsottuna tuon kerrostalokiinteistön autotallit mukailevat kaarevasti tontin rajaa. Tästä voi päätellä, että kaavoissa oleva Rautatiekatu on suunniteltu liittymään loivakaarisesti Konduktöörinkatuun ja siitä sitten risteyksenä Ruukintiehen.

      Tuohon puretun Shellin tilallehan on noussut kolme kerrostaloa. Kun ilmakuvista katsoo, niin mikäli puretun Shellin tilalle ei olisi rakennettu kerrostaloja, niin kuvitellulta Rautatiekadulta olisi pystynyt tekemään loivakaarisen S-mutkan siten, että se olisi jatkunut suoraan kohti Kirkkokadun liikennevaloristeystä. Ja pesäpallokentän suunnasta tuleva Ruukintie olisi töpännyt siihen T-risteyksenä. Mahtoiko joskus aikoinaan ollut tämmöinen suunnitelma, koska kuitenkin se on edelleen näkyvissä Seinäjoen kaupungin karttapalvelussa.

      Muistan joskus 90-luvulta, kun jo silloin puhuttiin että Shelli puretaan, ja sen päälle tulee tie. No ei tullut tietä, vaan kerrostaloja. Mutta joku käry tuossa asiassa varmaan oli, ainakin siihen aikaan niin kuviteltiin. Hyvä idea sinänsä, mutta taitaa olla liian tukkoon rakennettu nykyään, kaava taitaa olla vanhentunut, koska tiet vie leveyssuunnassa enemmän tilaa mitä tuohon aikaan kaavassa kuviteltiin. Mutta silti se kaava siellä edelleen on olemassa, ainakin kartalla ja kaavoissa.

      Miettikääpä sitä, että jos Itäväylä olisikin rakennettu vaikka 20 vuotta aikaisemmin, niin olisiko Rautatiekadusta tullutkin Seinäjoen sisääntulon pääväylä. Itäväylältä 80 km/h lähes keskustaan saakka, ensimmäinen liikennevaloristeys Hotelli Lakeuden kohdalla.

    • Moneytobemade

      Kärki kehittyy hyvä näin. Pitää alkaa seurata kärjen hintoja tarkemmin

    • juho36

      Satuin tälle foorumille taas lukemaan nämä ajatukset.Eikähän tämä hanke ole jo haudattu tarpeettomana.

    • Hyvä.näin

      Ajeleppa Juho kärjessä niin huomaat että tulossa on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe