Mielestäni turhaan mollataan ratkaisua jossa auto ostetaan rahoituksella. Oma auto olisi tietysti oma, en kiistä. Mutta samalta kuulostaa jos laitan 35 k€ autoon maksaen 4,9 korkoa, tai laitan sen saman rahan autoon ja jätän rahan sijoittamatta, ja saamatta jää siis 4,9 korkoa. Sen uskoisin omilla aivoillani saavan koroksi sijoitukselle, tietenkin minimaalisella riskillä, ja nettona. Mutta riski se oli rahoitusyhtiölläkin.
Auton ostaminen rahoituksella
11
4615
Vastaukset
- onsenäinjoo
Näin on. Melko harva täälläkään tuon hintaista autoa omillaan ostaa vaikka puheista voisi muuta ymmärtää.
En ole vielä keksinyt millä tavalla käytännössä eroaa auton haltijana tai omistajana oleminen, poislukien tietysti kuukausittainen rahoitusyhtiön laskun maksu.
Ja jos itselläni olisi esim tuo 35k€ ylimääräistä, en sitä autoon "sijoittaisi". Sitten tilanne muuttuu jos tuo 35k€ olisi joutilaana nimenomaan autoon laitettavaksi. Näin tuskin tulee koskaan olemaan ellei arpa- tai lottovoitto osu kohdalle. Jaa, voi tuolta jotain perintöä jossain vaiheessa olla tuloillaan mutta sen aika ei ihan vielä taida olla.- minä...
Olen ostanut kaksi viimeistä autoa pankkilainan turvin. Korko on ollut aika samaa luokkaa ja olen itse auton omistaja alustaasti. Itse tykkään olla autoni omistaja enkä haltia, mutta tämähän on ihan makuasia. Kukin tekee tavallaan eikä taida olla oikeempaa tai väärempää tapaa.
- **
minä... kirjoitti:
Olen ostanut kaksi viimeistä autoa pankkilainan turvin. Korko on ollut aika samaa luokkaa ja olen itse auton omistaja alustaasti. Itse tykkään olla autoni omistaja enkä haltia, mutta tämähän on ihan makuasia. Kukin tekee tavallaan eikä taida olla oikeempaa tai väärempää tapaa.
Käsittääkseni.
- jeesvainouvai
** kirjoitti:
Käsittääkseni.
Minä hankin autoni omaan käyttöön, en myyntiä varten. Sitten kun auto on maksettu, voi auton vaihtoa katsella ja suunnitella. Nyt on pari vuotta jo "katseltu" ja olen siihen päätynyt että mitäs tuota hyvää pois vaihtamaan. Vanhahan tuo jo on, parisataa tuhatta ajettu. Useampi tili on töistä tullut sillä haettua jne.
- 60 x 600 onkin 18000
Rahoituksen ja käteiskaupan välillä ei todellakaan ole juuri eroa, jos ostetaan samanhintainen auto. Rahoitus kuitenkin yleensä otetaan siksi, ettei käteisellä pystytä ostamaan niin kallista autoa kuin halutaan. Ostajalla on esimerkiksi 10000 euroa, mutta rahoituksella hän voi ostaa 35000 euron auton.
Tämä jälkimmäinen voi olla ostajalle lopulta liian kallis. Vaikkapa neljälle vuodelle jaettuna hintaero tekee kuukaudessa reilut 500 euroa ja korko päälle. Se on aika kova kustannus ostajalle, jolle ei ole aikaisemminkaan jäänyt kovin paljon ylimääräistä säästöön. Eikä tuon neljän vuoden aikana ainakaan tule jäämään, joten seuraavakin autonvaihto joudutaan tekemään samalla menetelmällä. Pakkotyö ei lopu koskaan.
Kysymys ei siis ole rahoitustavasta vaan osamaksukaupan yleisestä ominaisuudesta, jossa kallis hankinta naamioituu halvaksi maksueräksi. - lainaa olla pitää
itse käytän pankkilainaa.
Kun kaikki asunto tms lainat on samassa pankissa, saa autolainasta neuvoteltua
kohtuu hyvät ehdot. Tai niinkuin eräät tekevät asuntoa ostaessa, ottaa "vähän"
ylimääräistä millä rahoittaa auton. Kätevää koska siitä saa jopa vähennykset silloin.
Pankkilainassa on sekin etu että auton omistussuhde siirtyy samantien itselle.
Eipä ole rahoitusyhtiötä sähläämässä siinä välissä ja voin tehdä autolle mitä haluan- vähän aikaa
> Kun kaikki asunto tms lainat on samassa pankissa, saa autolainasta neuvoteltua
kohtuu hyvät ehdot.
Jaa, saavai? Viimeeksi kun itse kysyin (useammasta pankista), niin se oli kuitenkin kulutusluotto ja korko ihan eri sfääreissä kuin asuntolainassa.
Sitäpaitsi, pankkilainan kanssa olisi pitänyt mennä vakuutusyhtiöiden rahastettavaksi eli vakuutukseen olisi haaskaantunut joku 1200 €/vuosi, koska minulta oli päässyt kaikki bonukset happanemaan. Autolainaan saa kaupan päälle liikennekaskon, joka on jotain 65 €/kk eli noin 800 €/vuosi. Saa siinä useamman vuoden bonuksia kasvatella ennen kuin pääsee edes vuosimenoissa tasoihin ja monta vuotta vielä lisää, ennen kuin on poskettomat (yli tonni/vuosi) bonuksellisen vakuutuksen aloituskustannukset kuitattu! Muistaakseni laskeskelin bonuksellisen vakuutuksen muuttuvan kannattavaksi vasta 15 vuoden jälkeen .... ja silloinkin vain sillä edellytyksellä, ettei tänä aikana satu mitää kämmäyksiä, jotka tiputtavat bonuksia.
> tai niinkuin eräät tekevät asuntoa ostaessa, ottaa "vähän"
ylimääräistä millä rahoittaa auton. Kätevää koska siitä saa jopa vähennykset silloin.
No tämähän se todellisen järjen jättiläisen valinta on! Aivan yhtä fiksua kuin housuun pissaaminen talvella!
Näyttää toki halvalta, eihän joku 20 k€ "ylimääräistä" lainaa nosta asuntolainan kk-menoja kuin satasella per kk eli säästyy helposti 300 €/kk verrattuna rahoitukseen. Mutta sitä fucking autoa maksetaan sitten seuraavat 20-25 vuotta, kuten asuntolainaakin. Onko kivaa, jos/kun auto menee vaihtoon vuonna 2013, mutta lainasta on vielä 90 % jäljellä ja sitä autosta johtuvaa ylimääräistä 100 €/kk maksellaan vielä vuodet 2013-2025?
- Mercedes-Benz ML
Hyvähän se köyhän on lohduttautua ties millä ajatuksilla. Minua vaan naurattaa. OSTAN KÄTEISELLÄ OMALLA RAHALLA !!!
- älökjöäöp*
päteä, yrittää mollata toisia tavalla tai toisella oman heikon itsetunnon muka pönkittämiseksi.
Tulee vaan mieleen, että ne mollaajat itse useinkin ajavat vanhalla mutta maksetulla ja kadehtivat uudemmilla ja paremmilla ajavia. Jokainen ajaa millä ajaa ja maksaa millä maksaa, ei kuulu muille.
On ne autot sen verran kalliita hyödykkeitä, että harvempi niitä suoraan lompakosta maksaa. - 9+18
Eihän autoa voi ostaa ilman rahoitusta - itse rahoitin autoni oston käteisellä omalta tililtä.
Lainaa kannattaa ottaa vain tuottaviin investointeihin; auto on surkea sijoitus.- Käteisellä joo
Uudehko keskikokoisen (noin 25 t-euroa maksavan) perushenkilöauton arvo tippuu keskimäärin 3 - 4 t-euroa vuodessa. Sitten kun vielä maksaa autolainaa tai osamaksueriä saman verran tai enemmänkin vuodessa, luulisi vetävän hiljaseks. Päälle sitten vielä käyttökustannukset. Itse olen ostanut aina vain juuri sen hintaisen auton, johon on ollut varaa ilman velanottoa. Tällä hetkellä alla 5 v vanha, jonka vaihdan varmaankin keväällä uudempaan ja välirahan maksan käteisellä. Rahaa on kertynyt sukanvarteen x euroa ja se määrittää tasan tarkkaan uuden hintatason.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713