Tonttuilin ja laitoin aiheesta tuonne paniikkihäiriö-keskusteluun kysymyksen...jospa tällä puolen ois asiasta kokemusta omaavia...
Elikkä onko kukaan ehtinyt jo kokeilemaan Cipralexin rinnakkaisvalmistetta nimeltään Escitalopram Actavis? Itse aloitin suoraan sillä ja mietin onko merkittävää eroa alkuperäiseen? Nyt muutaman päivän lääkettä käytettyäni ainakin sivuvaikutukset taitavat olla melko lieviä...vähän huimausta ja väsymystä olen huomannut. Myös ruokahalua vähentänyt. Käytän sitä sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön. Hintaero on ainakin huima jos ei muuta eroa ole :)
Elikkä onko kukaan ehtinyt jo kokeilemaan Cipralexin rinnakkaisvalmistetta nimeltään Escitalopram Actavis? Itse aloitin suoraan sillä ja mietin onko merkittävää eroa alkuperäiseen? Nyt muutaman päivän lääkettä käytettyäni ainakin sivuvaikutukset taitavat olla melko lieviä...vähän huimausta ja väsymystä olen huomannut. Myös ruokahalua vähentänyt. Käytän sitä sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön. Hintaero on ainakin huima jos ei muuta eroa ole :)
Vastaukset 5
Vanhimmat
eroa kuin apu/sidosaineet ja tietysti se hinta, Cipralexista poistuu kokonaan korvattavuus.
Ja kun et edes ole vaihtanut toisesta toiseen niin eipä siinä sen kummosempaa.
Itse käytän alkuperäistä kun sitä tuolla vielä muutama satakappaletta on. Sitten vaihdan tuohon rinnakkaiseen jos tarvetta vielä on.
Itse vaihdoin korvaavaan pari kuukautta sitten ja vaste ei tunnu olevan sama vaikka annostusta on lisätty puolella. Lääkärin mukaan ongelmia on esiintynyt enemmän kuin muilla korvaavilla valmisteilla.
Sitä uutta rinnakkaista on nyt kokeiltu pari kuukautta. Tuntuu, että olo menee huonompaan suuntaan tai sitten se on talvi, joka ahdistaa. Huomasin muista vastauksista, että annoskoko (nyt 15mg) saisi olla actavisilla suurempi kuin cipralexilla. Ehkä tämä on juuri syynä. Jos näin on, niin mielestäni apteekki saisi kyllä mainita siitä asiasta. Tekee silti mieli vaihtaa takaisin cipralexiin.
Jos oikeasti kokee, ettei rinnakkainen toimi (mutta korvien välissä se yleensä on... toki joku apuaine saattaa aiheuttaa huonompaa imeytymistä, mutta tämmöiset tabletit on ns. perussettiä, samanlaisia melkeinpä aina), kannattaa puhua LÄÄKÄRILLE! Lääkäri voi kirjoittaa reseptiin vaihtokiellon, jolloin korvauksen saa kalliimman lääkkeen koko hinnasta, mikäli lääke on korvattava.
Ja aina voi oma-aloitteisesti vaihtaa takaisin alkuperäiseen.
Itse aloitin ekaa kertaa käyttämään ja enää ei ahdista niin paljon... Jotenki parempi olo (määrättiin paniikkihäiriöön), mut väsymystä ja haukottelua ja ruokahaluttomuutta on... Ei kuitenkaan mitään pahoja oireita, vaikka oon syöny vasta 4 pv..