Maasturi perheautoksi

perheellinen

Olen alannut haaveilemaan maasturia perheautoksi. En halua normaali tila-autoa, maasturin kanssa vaihtoehtona on ns. pikkubussit (Transit, Hiace ja Transporter). Autossa pitäisi olla vähintään 7-paikka, jonkinlainen takakontti ja menovetenä diesel. Budjetti noin 15t€. Autolla tultaisiin pääasiassa ajamaan maantiellä, kesäisin vedettäisiin asuntovaunua. Mihinkää rapakkoon en mene rämpimään, mutta toisinaan pitäisi päästä ajamaan huonokuntoisilla ja lumisilla teillä.

Nyt olen katsellut vm. 1998-2002 Pajeroita, joista on hyvin tarjontaa. Pajerossahan on aika pieni tavaratilat, jos kaikki 7 penkkiä on käytössä. Tavaratilan syvyys on jotain luokkaa 30cm, lasten vaunuja voi olla vaikea saada kyytiin. Onko Land Cruiser, Patrol tai Pathfinder suurempia kuin Pajero? Onko Pathfinder Patrolin uudistettu painos vai onko niita valmistettu rinnakkain? Kumpi on isompi? Haluaisin ensisijaisesti Land Cruiserin sen luotettavuuden vuoksi (onko vain minun mielikuvani), mutta hinnat on huomattavasti kovempia kuin muissa japseissa. Voitteko ehdottaa muita vaihtoehtoja? Vierastan Jeeppejä ja Discoveryä, koska mielikuvissani ne on täynnä vikaantumisherkkää tekniikkaa. Onko Pajerossa ja Patrolissa jotain yhteistä suunnittelua tai jotain valmistajien yhteistyötä.

Meikäläisen käyttöön kannattaisi valitan autoon mahdollisimman sileäkuvioiset renkaat, koska pääasiassa maantiellä ajoa. Kuinka paljon ajaa keskimäärin rengassatsilla? Onko siinä suurta eroa normihenkilöautoihin, 30-50tkm/sarja? Rengassatsihan on aika kallis paukku, 700-1000€.

Kommentteja.

34

4873

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallista remonttia

      vain tiedossa tuon hintaisiin maastureihin. Järkevsti ajateltava Land Cruiser diesel maksaa vähintään 30' ja Jeep Grand Cherokee (esim 2,7 mersun koneella) 25'. Molemmat tietysti automaattivaihteisina. Siinä mielestäni parhaat.

      Land Rover on varmasti teknisesti paras maasturi ja uudemmat ovat myös mukavia matka-autoja. Siihen pätee sama kuin muihinkin maastureihin eli neliveto on kallis korjattava.

      Itsekin olen ajatellut yhtä käyttöautoa sen jälkeen kun useamman auton pitoa ollaan tekemässä kannattamattomaksi.
      Omat mielipiteeni perustuvat lähituttavien kommentteihin. Itselläni ei ole koskaan ollut maasturia joten kuulen myös mielelläni käyttäjien omia kokemuksia.

      • ja hanskat hukassa

        Yhdessäkään maasturissa ei ole tilaa lastenvaunuille, jos 7 paikkaa on käytössä. Pathfinder perustuu Navara pick uppiin (King Cap), eikä sillä ole mitään tekemistä Patrollin kanssa. Mitään yhteistä ei ole myöskään Pajerossa ja Patrolissa.

        Teknisesti Toyota on yleisesti ottaen paras, Land Rover huonoin (poikkeusyksilöitä on).

        Jeepistä ei ole 7-paikkaista versiota, joten sen suosittelu on suht turhaa.

        Ja kyllä, maasturi kuluttaa enemmän renkaita kuin henkilöauto, taaskin yleisesti ottaen.


      • perheellinen
        ja hanskat hukassa kirjoitti:

        Yhdessäkään maasturissa ei ole tilaa lastenvaunuille, jos 7 paikkaa on käytössä. Pathfinder perustuu Navara pick uppiin (King Cap), eikä sillä ole mitään tekemistä Patrollin kanssa. Mitään yhteistä ei ole myöskään Pajerossa ja Patrolissa.

        Teknisesti Toyota on yleisesti ottaen paras, Land Rover huonoin (poikkeusyksilöitä on).

        Jeepistä ei ole 7-paikkaista versiota, joten sen suosittelu on suht turhaa.

        Ja kyllä, maasturi kuluttaa enemmän renkaita kuin henkilöauto, taaskin yleisesti ottaen.

        Saksasta löytyy esim. 10t€ helposti alle 150tkm ajettuja Pajeroita. Käsittääkseni km-lukema, käyttö- ja huoltohistoria määrittävät auton kunnon. Eikai tuollainen 150tkm maantiellä ajettu Pajero voi loppu olla. Kyllä kai tuolla pitäisi olla paljon huolettomia kilometrejä edessä. Tietysti jotain pikkuvikoja tulee, muttei mitään isompaa, kone ja vaihteistoremonttia. Myöskään Saksassa ei pitäisi olla niin mittavaa ruosteongelmaa. Keskiverto henkilöautollahan ensimmäinen 200tkm tapaa mennä jopa ilman mitään remonttia. Tämän jälkee alkaa pikkuremontit kuten jarrurempat ja nivelten vaihdot. Vai onko nuo maasturit merkittävästi löyhempiä kuin henkilöautot.

        Niin vaihteistoksi olen ajatellut kuitenkin manuaalia. Tuon hintaluokan (=noin 10v vanha) autoissa ei varmaan ole kovin mukavaa automaattia. En tykkää normaaleista venyttävistä automaateista, jotka kaiken lisäksi kasvattaa kulutusta. Huolisin ainoastaan dsg-tyyppisen laatikon. Lisäksi ei innosta alata remontoimaan automaattilaatikkoa, jotka porsivat kuitenkin jossakin vaiheessa.

        Mikä noista maastureista olisi suurin sisätiloiltaan? Vai onko kaikki suunnilleen samankokoisia? Pienemmällä matkustajamäärällä voisi poistaa (taittaa seinälle) yhden penkin, jonka paikalle lastenvaunut mahtuisi. Jos matkustajia on 7, täytyisi vaunut jättää kotia tai laittaa katolle suksiboxiin. Aika epäkäytännöllistä pakata niitä katolle. Tämä puute taitaa tehdä maasturista sopimattoman meidän perheelle, vaikka mieli kuinka tekisi. Täytyy kai alata kiertelemään Multivaneja ja Transportereita.


      • jepjeep
        ja hanskat hukassa kirjoitti:

        Yhdessäkään maasturissa ei ole tilaa lastenvaunuille, jos 7 paikkaa on käytössä. Pathfinder perustuu Navara pick uppiin (King Cap), eikä sillä ole mitään tekemistä Patrollin kanssa. Mitään yhteistä ei ole myöskään Pajerossa ja Patrolissa.

        Teknisesti Toyota on yleisesti ottaen paras, Land Rover huonoin (poikkeusyksilöitä on).

        Jeepistä ei ole 7-paikkaista versiota, joten sen suosittelu on suht turhaa.

        Ja kyllä, maasturi kuluttaa enemmän renkaita kuin henkilöauto, taaskin yleisesti ottaen.

        Miten Tojota on teknisesti paras, laadultaan vai ratkaisuiltaan? Ja mikä Tojo tarkasti ottaen.
        Valitettavasti minulla e ole kokemusta tojotista, vain pajerosta.
        Kyseisen hintaluokan pajeroissa on ainkin lukot keskellä ja takana, jos puhutaan nimenomaan maastureihin liittyvistä ominaisuuksista. Myös neliveto on kytkettävissä vauhdista. Eikä nelivetoa tosiaan tarvita kaikenaikaa. Itse tarvitsen maasturin tyyppistä autoa suuren koukun kytkentämassan takia ja nelivetoa tarvitaan satunnaisesti esin veneen nostossa trailerilla. Ja onhan neliveto hyvä olla kaikkein pahimmille talviliukkaille ja muutenkin satunnaiseen käyttöön.


      • rempauttaja
        perheellinen kirjoitti:

        Saksasta löytyy esim. 10t€ helposti alle 150tkm ajettuja Pajeroita. Käsittääkseni km-lukema, käyttö- ja huoltohistoria määrittävät auton kunnon. Eikai tuollainen 150tkm maantiellä ajettu Pajero voi loppu olla. Kyllä kai tuolla pitäisi olla paljon huolettomia kilometrejä edessä. Tietysti jotain pikkuvikoja tulee, muttei mitään isompaa, kone ja vaihteistoremonttia. Myöskään Saksassa ei pitäisi olla niin mittavaa ruosteongelmaa. Keskiverto henkilöautollahan ensimmäinen 200tkm tapaa mennä jopa ilman mitään remonttia. Tämän jälkee alkaa pikkuremontit kuten jarrurempat ja nivelten vaihdot. Vai onko nuo maasturit merkittävästi löyhempiä kuin henkilöautot.

        Niin vaihteistoksi olen ajatellut kuitenkin manuaalia. Tuon hintaluokan (=noin 10v vanha) autoissa ei varmaan ole kovin mukavaa automaattia. En tykkää normaaleista venyttävistä automaateista, jotka kaiken lisäksi kasvattaa kulutusta. Huolisin ainoastaan dsg-tyyppisen laatikon. Lisäksi ei innosta alata remontoimaan automaattilaatikkoa, jotka porsivat kuitenkin jossakin vaiheessa.

        Mikä noista maastureista olisi suurin sisätiloiltaan? Vai onko kaikki suunnilleen samankokoisia? Pienemmällä matkustajamäärällä voisi poistaa (taittaa seinälle) yhden penkin, jonka paikalle lastenvaunut mahtuisi. Jos matkustajia on 7, täytyisi vaunut jättää kotia tai laittaa katolle suksiboxiin. Aika epäkäytännöllistä pakata niitä katolle. Tämä puute taitaa tehdä maasturista sopimattoman meidän perheelle, vaikka mieli kuinka tekisi. Täytyy kai alata kiertelemään Multivaneja ja Transportereita.

        Pajeroissa automaattilaatikot on huomattavasti kestävämpiä kuin manuaalit. Manuaaliloota yleensä peruskorjataan 170 000 km kohdalla. sen takia ne on 150 000 ajettuina jo edullisia. Ei pajero muutenkaan mikään huipputekele ole.
        Suosittelen T4 transportteria isolla koneella, se on vielä kestävä. T5 malliin ei kannata erehtyä, ne porsii volkkarin pakuille epätyypilliseen tapaan turhan usein ja monesta paikasta.


    • Ladamiäs

      No kaipati semmoista tarttee asfalttiviidakossa. Tosin kaikissa 7 hengen tila-autoissa on se ongelma, että tavaratilaa ei juurikaan ole, kun kaikki 7 paikkaa on käytössä. Mutta vissiin joku bikkupussi vois sopia sulle.

      • perheellinen

        Asun todellakin asfalttiviidakossa, jos sen määritelmä on, että pikitie löytyy 1km säteeltä. Tosiasiassa talollemme menee 200m yksityinen tie, jonka auraaminen on minun vastuulla (koska ainoastaan me käytämmekin tietä). Aamulla töihin lähtiessä olisi mukava päästellä vain kinosten yli ja hoitaa auras vasta iltapäivällä. Viime talvena lunta tuiskutti siihen malliin, että ei normaali henkilöautolla päässyt pihasta muuta kuin traktorin avustama. Tuuli pakkkaa sen onnettoman lumen tielle, vaikkei sitä niin paljoa sataisikaan.

        Lisäksi nelivedosta olisi etua karavaanihommista, esim. märjällä nurmikentällä etuvedon pito pakkaa loppua.

        Tietysti paljon valintaan vaikuttaa tunnepuoli. Olishan tuollainen kirveellä veistetty kantti-Pajero meleko komia peli. Ei olis mikään pillereillä pöhöttynyt kaupunkilais city-maasturi.

        Mutta taitaa tilanne olla kuitenkin niin surkea, että täytyy alata noita bikkubusseja kattelemaan, jos ei siihen kattoboxiin lähde. Saahan noita bussejakin 4-vetona.

        Ps. Oon muuten pitempään miettinyt kakkosautoksi Jimnyä. Saa nähdä, mikä on tilanne, kun nykyisestä 2-autosta aika jättää; aion ajaa sen loppuun.


      • Sivuhuomio
        perheellinen kirjoitti:

        Asun todellakin asfalttiviidakossa, jos sen määritelmä on, että pikitie löytyy 1km säteeltä. Tosiasiassa talollemme menee 200m yksityinen tie, jonka auraaminen on minun vastuulla (koska ainoastaan me käytämmekin tietä). Aamulla töihin lähtiessä olisi mukava päästellä vain kinosten yli ja hoitaa auras vasta iltapäivällä. Viime talvena lunta tuiskutti siihen malliin, että ei normaali henkilöautolla päässyt pihasta muuta kuin traktorin avustama. Tuuli pakkkaa sen onnettoman lumen tielle, vaikkei sitä niin paljoa sataisikaan.

        Lisäksi nelivedosta olisi etua karavaanihommista, esim. märjällä nurmikentällä etuvedon pito pakkaa loppua.

        Tietysti paljon valintaan vaikuttaa tunnepuoli. Olishan tuollainen kirveellä veistetty kantti-Pajero meleko komia peli. Ei olis mikään pillereillä pöhöttynyt kaupunkilais city-maasturi.

        Mutta taitaa tilanne olla kuitenkin niin surkea, että täytyy alata noita bikkubusseja kattelemaan, jos ei siihen kattoboxiin lähde. Saahan noita bussejakin 4-vetona.

        Ps. Oon muuten pitempään miettinyt kakkosautoksi Jimnyä. Saa nähdä, mikä on tilanne, kun nykyisestä 2-autosta aika jättää; aion ajaa sen loppuun.

        Eikö olisi ollut parempi ajoissa rajoittaa jälkikasvun määrää ;-)

        Anteeksi asiaton kommentti (tosin väestönkasvu on globaalisti merkittävä ongelma).


      • Ladamiäs
        perheellinen kirjoitti:

        Asun todellakin asfalttiviidakossa, jos sen määritelmä on, että pikitie löytyy 1km säteeltä. Tosiasiassa talollemme menee 200m yksityinen tie, jonka auraaminen on minun vastuulla (koska ainoastaan me käytämmekin tietä). Aamulla töihin lähtiessä olisi mukava päästellä vain kinosten yli ja hoitaa auras vasta iltapäivällä. Viime talvena lunta tuiskutti siihen malliin, että ei normaali henkilöautolla päässyt pihasta muuta kuin traktorin avustama. Tuuli pakkkaa sen onnettoman lumen tielle, vaikkei sitä niin paljoa sataisikaan.

        Lisäksi nelivedosta olisi etua karavaanihommista, esim. märjällä nurmikentällä etuvedon pito pakkaa loppua.

        Tietysti paljon valintaan vaikuttaa tunnepuoli. Olishan tuollainen kirveellä veistetty kantti-Pajero meleko komia peli. Ei olis mikään pillereillä pöhöttynyt kaupunkilais city-maasturi.

        Mutta taitaa tilanne olla kuitenkin niin surkea, että täytyy alata noita bikkubusseja kattelemaan, jos ei siihen kattoboxiin lähde. Saahan noita bussejakin 4-vetona.

        Ps. Oon muuten pitempään miettinyt kakkosautoksi Jimnyä. Saa nähdä, mikä on tilanne, kun nykyisestä 2-autosta aika jättää; aion ajaa sen loppuun.

        Noi 4-vetomaasturit on lähinnä itsetunnon (lue kalun) parantelijoita. Ainoa maasturi, joka sopii oikeesti vaikeaan maastoon on Lada Niva. Tosin, sinä voit unohtaa sen, koska se on vain 4 hlö:lle. Mut kyl tämmöinen landepaukkukin vois huolia maasturin. Samaralla oon tosin päässy liikkeelle, kun asun oikeestaan kaupungissa, mut kyl mökillekkin pääsee.


      • Ladamiäs
        Sivuhuomio kirjoitti:

        Eikö olisi ollut parempi ajoissa rajoittaa jälkikasvun määrää ;-)

        Anteeksi asiaton kommentti (tosin väestönkasvu on globaalisti merkittävä ongelma).

        Kylhän lapset pitää tehdä vielä, kun pystyy.


      • Sivuhuomio
        Ladamiäs kirjoitti:

        Noi 4-vetomaasturit on lähinnä itsetunnon (lue kalun) parantelijoita. Ainoa maasturi, joka sopii oikeesti vaikeaan maastoon on Lada Niva. Tosin, sinä voit unohtaa sen, koska se on vain 4 hlö:lle. Mut kyl tämmöinen landepaukkukin vois huolia maasturin. Samaralla oon tosin päässy liikkeelle, kun asun oikeestaan kaupungissa, mut kyl mökillekkin pääsee.

        "Ainoa maasturi, joka sopii oikeesti vaikeaan maastoon on Lada Niva."

        Eihän tässä ollut tarvekaan autolle, joka sopisi "oikeasti vaikeaan maastoon." Useimmilla ei ole tarvetta sellaiselle autolle. Kevyempään maastoajoon sopivaa (tai kuten aloittajalla, auraamattomien teiden ajoon) sen sijaan monellakin. Tuollaiseen käyttöön useimmat katumaasturitkin riittävät hyvin.

        Ymmärrän myös tuon tunnepuolen asiassa. Useimmat tila-autot ovat minusta melkoisen "munattomia" olemukseltaan, miksipä ei saisi miettiä omaan persoonaan paremmin istuvia vaihtoehtoja.


      • Sivuhuomio
        Ladamiäs kirjoitti:

        Kylhän lapset pitää tehdä vielä, kun pystyy.

        Kanssasi on moni samaa mieltä, siksipä nettolisäys maapallon väestöön onkin 6,7 miljoonaa ihmistä kuukaudessa. Tai noin 200 000 yhdessä päivässä. Se on enemmän kuin Suomen koko väkiluku. Ja luonnonvaroja käyttää suomalainenkin enemmän tai vähemmän globaalisti, vaikka väestötiheys meillä onkin harva.

        Mutta se siitä off-topicista.


      • Ladamiäs
        Sivuhuomio kirjoitti:

        "Ainoa maasturi, joka sopii oikeesti vaikeaan maastoon on Lada Niva."

        Eihän tässä ollut tarvekaan autolle, joka sopisi "oikeasti vaikeaan maastoon." Useimmilla ei ole tarvetta sellaiselle autolle. Kevyempään maastoajoon sopivaa (tai kuten aloittajalla, auraamattomien teiden ajoon) sen sijaan monellakin. Tuollaiseen käyttöön useimmat katumaasturitkin riittävät hyvin.

        Ymmärrän myös tuon tunnepuolen asiassa. Useimmat tila-autot ovat minusta melkoisen "munattomia" olemukseltaan, miksipä ei saisi miettiä omaan persoonaan paremmin istuvia vaihtoehtoja.

        Auton kuuluu olla vaan työkalu, joka siirtelee ihmisiä ja/tai tavaraa paikasta toiseen. Ja (ainaskin ittelleni) Lada on semmoinen auto, joka hankitaan järkisyistä. Ostin oman Samarani nääs käytettynä ja se oli niin vähäsen ajettu. Toimii edelleen.


      • Ladamiäs
        Sivuhuomio kirjoitti:

        Kanssasi on moni samaa mieltä, siksipä nettolisäys maapallon väestöön onkin 6,7 miljoonaa ihmistä kuukaudessa. Tai noin 200 000 yhdessä päivässä. Se on enemmän kuin Suomen koko väkiluku. Ja luonnonvaroja käyttää suomalainenkin enemmän tai vähemmän globaalisti, vaikka väestötiheys meillä onkin harva.

        Mutta se siitä off-topicista.

        Että Suomeen tulee koko ajan maahanmuuttajia. Itse en ole rasisti, mutta jos suomalaiset tekis itse lapsia, niin ei tartteis päästää niitä tänne. Ja tästähän vanhat rasistit tykkäis. Mutta nyt eksyttiin pahasti aiheesta. Eli maasturi vai? Eiks jotain tila-autoja saa 4- vetosina? Esim Renault Scenic.


      • perheellinen
        Ladamiäs kirjoitti:

        Auton kuuluu olla vaan työkalu, joka siirtelee ihmisiä ja/tai tavaraa paikasta toiseen. Ja (ainaskin ittelleni) Lada on semmoinen auto, joka hankitaan järkisyistä. Ostin oman Samarani nääs käytettynä ja se oli niin vähäsen ajettu. Toimii edelleen.

        Harvapa autoaan järkisyillä ostaa. Voisthan ajella vain Samarallas ja mennä pahoihin paikkoihin kävellen. Tai järkevintähän olisi olla menemättä ollenkaan niin pahoihin paikkoihin joihin ei etuvedolla pääse. Itse asiassa ei munkaan olisi mikään pakko mennä lumipyräkkäpäivinä töihin, voisin pitää palkatonta vapaata. Muutaman päivän menetetty työtulo ei tuntuisi missään, koska ei tarvitsisi ostaa kalliimpaa autoa. Näin siis järkiperustein.

        Mutta ymmärrän itse hyvin Niva-intoilusi. Sehän on melkoisen miehekäs auto. Olen itsekin sitä koeajanut, koska olisi varteenotettava kakkosauto. Tosin bensan kulutus ja heikot maantieajo-ominaisuudet tiputtivat sen listalta pois. Mielestäni autossa saa olla asennetta ja ei se välttämättä tarkoitan kuitenkaan mitään ekon kasvattamista. Mielestäni ekon kasvattaminen tapahtuu vähän muilla autoilla kuin Pajero, jota luultavasti naapurini ei kadehtisi. Kattois varmaan, että onpas tuo ostanu ruman auton:)

        Lasten tappamisneuvoja en ole tarvinnut, koska en mielestäni missään vaiheessa ole surkutellut perheen kokoani. Ainoastaan olen surkutellut maastureiden pienuutta, mutta jätän lapset tappamatta ja hommaan auton, johon mahtuu.

        Mulla ei muuten ole kovin mukavia muistoja Samarasta, isälläni oli yksi sellainen. Olihan se L- ja S-mallien jälkeen melko tykki ja länsimainen. Mutta se kestävyys... Taisi olla Sergein maanantaikappale...


      • mineenmuutukoskaa
        Ladamiäs kirjoitti:

        Että Suomeen tulee koko ajan maahanmuuttajia. Itse en ole rasisti, mutta jos suomalaiset tekis itse lapsia, niin ei tartteis päästää niitä tänne. Ja tästähän vanhat rasistit tykkäis. Mutta nyt eksyttiin pahasti aiheesta. Eli maasturi vai? Eiks jotain tila-autoja saa 4- vetosina? Esim Renault Scenic.

        hain vaimon ulkomailta, alkoi nuo paikalliset rasittaan, muistuttavat miehiä liiaksi, tällöin välttää myös sisäsiittoisen sukurutsan.

        Nurkassa on kiva asua eikä sinne ketään ulkopuolisia saa päästää, maailma muuttuu liiaksi kun jokin muuttuu.

        Osta suomalainen auto sillä jos ostat ulkomaisen niin silloin niillä on siellä rahaa painaa lisää mukeroita ja sitten ne tulee tänne ja vie meidät kaikki;)DDD


      • Ladamiäs
        perheellinen kirjoitti:

        Harvapa autoaan järkisyillä ostaa. Voisthan ajella vain Samarallas ja mennä pahoihin paikkoihin kävellen. Tai järkevintähän olisi olla menemättä ollenkaan niin pahoihin paikkoihin joihin ei etuvedolla pääse. Itse asiassa ei munkaan olisi mikään pakko mennä lumipyräkkäpäivinä töihin, voisin pitää palkatonta vapaata. Muutaman päivän menetetty työtulo ei tuntuisi missään, koska ei tarvitsisi ostaa kalliimpaa autoa. Näin siis järkiperustein.

        Mutta ymmärrän itse hyvin Niva-intoilusi. Sehän on melkoisen miehekäs auto. Olen itsekin sitä koeajanut, koska olisi varteenotettava kakkosauto. Tosin bensan kulutus ja heikot maantieajo-ominaisuudet tiputtivat sen listalta pois. Mielestäni autossa saa olla asennetta ja ei se välttämättä tarkoitan kuitenkaan mitään ekon kasvattamista. Mielestäni ekon kasvattaminen tapahtuu vähän muilla autoilla kuin Pajero, jota luultavasti naapurini ei kadehtisi. Kattois varmaan, että onpas tuo ostanu ruman auton:)

        Lasten tappamisneuvoja en ole tarvinnut, koska en mielestäni missään vaiheessa ole surkutellut perheen kokoani. Ainoastaan olen surkutellut maastureiden pienuutta, mutta jätän lapset tappamatta ja hommaan auton, johon mahtuu.

        Mulla ei muuten ole kovin mukavia muistoja Samarasta, isälläni oli yksi sellainen. Olihan se L- ja S-mallien jälkeen melko tykki ja länsimainen. Mutta se kestävyys... Taisi olla Sergein maanantaikappale...

        Kyllä monet muut tuntee syvää inhoa Ladoihin, mutta minulle se on auto, siinä missä 90-luvun japskit. Ja juuri Nissan Sunnyn, Almera, Corollan kanssa Samara kilpaili minun huomiostani. Oon tosin aatellu, että seuraava auto pitää olla diesel-automaatti.


      • Ihanneauto
        Ladamiäs kirjoitti:

        Kyllä monet muut tuntee syvää inhoa Ladoihin, mutta minulle se on auto, siinä missä 90-luvun japskit. Ja juuri Nissan Sunnyn, Almera, Corollan kanssa Samara kilpaili minun huomiostani. Oon tosin aatellu, että seuraava auto pitää olla diesel-automaatti.

        Kuten täällä jo joku sanoikin, missään maasturissa ei ole kunnon tavaratilaa 7-paikkaisena. Itselläni on kokemus Nissan Patrolista viidellä lapsella. Sullomalla meni nyssäköitä kolmannen istuinrivin reunoille ja lastenvaunut osissa pystyyn itse tavaratilaan. Kuorman määrä ei tuntunut yhtään. Sinun asemassasi harkitsisin VW Transporter tai Hiace -pikkubussia nelivetoisena. Kaikki mahtuisi väljästi mukaan ja kulutus ja dieselvero ei ainakaan oilsi enempää kuin maasturissa. Tila-autoista Chrysler Grand Voyager.


      • KySo
        perheellinen kirjoitti:

        Harvapa autoaan järkisyillä ostaa. Voisthan ajella vain Samarallas ja mennä pahoihin paikkoihin kävellen. Tai järkevintähän olisi olla menemättä ollenkaan niin pahoihin paikkoihin joihin ei etuvedolla pääse. Itse asiassa ei munkaan olisi mikään pakko mennä lumipyräkkäpäivinä töihin, voisin pitää palkatonta vapaata. Muutaman päivän menetetty työtulo ei tuntuisi missään, koska ei tarvitsisi ostaa kalliimpaa autoa. Näin siis järkiperustein.

        Mutta ymmärrän itse hyvin Niva-intoilusi. Sehän on melkoisen miehekäs auto. Olen itsekin sitä koeajanut, koska olisi varteenotettava kakkosauto. Tosin bensan kulutus ja heikot maantieajo-ominaisuudet tiputtivat sen listalta pois. Mielestäni autossa saa olla asennetta ja ei se välttämättä tarkoitan kuitenkaan mitään ekon kasvattamista. Mielestäni ekon kasvattaminen tapahtuu vähän muilla autoilla kuin Pajero, jota luultavasti naapurini ei kadehtisi. Kattois varmaan, että onpas tuo ostanu ruman auton:)

        Lasten tappamisneuvoja en ole tarvinnut, koska en mielestäni missään vaiheessa ole surkutellut perheen kokoani. Ainoastaan olen surkutellut maastureiden pienuutta, mutta jätän lapset tappamatta ja hommaan auton, johon mahtuu.

        Mulla ei muuten ole kovin mukavia muistoja Samarasta, isälläni oli yksi sellainen. Olihan se L- ja S-mallien jälkeen melko tykki ja länsimainen. Mutta se kestävyys... Taisi olla Sergein maanantaikappale...

        Mä ajelin muutaman vuoden Nissan Terranolla. Vm 1998, 7-paikkainen, 2,7 litrainen diesel, 125 hv. Uudemmissa kolme-itrainen ja 153 hv. On vähän halvempi kuin mainitsemasi mallit, sopii hyvin budjettiisi. Nyt mulla on Kia Sorento, tosi hyvä ja edullinen ostaa sekin, mutta vain viidelle rekisteröity.


      • eli mulkku
        Ladamiäs kirjoitti:

        Noi 4-vetomaasturit on lähinnä itsetunnon (lue kalun) parantelijoita. Ainoa maasturi, joka sopii oikeesti vaikeaan maastoon on Lada Niva. Tosin, sinä voit unohtaa sen, koska se on vain 4 hlö:lle. Mut kyl tämmöinen landepaukkukin vois huolia maasturin. Samaralla oon tosin päässy liikkeelle, kun asun oikeestaan kaupungissa, mut kyl mökillekkin pääsee.

        Itselleni olisi kelvannut farmarikin, mutta kun tarvii vetoluvan 2000kg painavaan kärryyn ja nelivedon, niin eipä paljon ole palkansaajalle sopivia tarjolla, joten päädyin sitymaasturiin.


      • soppelimpi
        Ihanneauto kirjoitti:

        Kuten täällä jo joku sanoikin, missään maasturissa ei ole kunnon tavaratilaa 7-paikkaisena. Itselläni on kokemus Nissan Patrolista viidellä lapsella. Sullomalla meni nyssäköitä kolmannen istuinrivin reunoille ja lastenvaunut osissa pystyyn itse tavaratilaan. Kuorman määrä ei tuntunut yhtään. Sinun asemassasi harkitsisin VW Transporter tai Hiace -pikkubussia nelivetoisena. Kaikki mahtuisi väljästi mukaan ja kulutus ja dieselvero ei ainakaan oilsi enempää kuin maasturissa. Tila-autoista Chrysler Grand Voyager.

        Samaa mieltä, neliveto bussian vaan hankkimaan.

        vaikka tommonen

        http://www.autotalli.com/crometapp/product/cars2/used_search/public/item.jsp?carId=31.2389388&list=12893886701590&cmd=move2&order=34.7&count=20&portal=auto&.pkg=12893886701310


      • Samara-mies
        eli mulkku kirjoitti:

        Itselleni olisi kelvannut farmarikin, mutta kun tarvii vetoluvan 2000kg painavaan kärryyn ja nelivedon, niin eipä paljon ole palkansaajalle sopivia tarjolla, joten päädyin sitymaasturiin.

        Sähän julistat ittes sit asfalttiviidakon tartsaniksi.


      • fgjfgjf
        Samara-mies kirjoitti:

        Sähän julistat ittes sit asfalttiviidakon tartsaniksi.

        Auton - citymaasturinkin - voi ostaa julistamatta yhtään mitään. Itsekin sellaisella ajan, harrastukset vaativat liikkumista huonommillakin ajourilla.


    • subbubban

      eli ennen oli cadillac deville 90 vaihoin 94 chevy suburban tilaa 8 henkilölle rek kuorma autoksi 150e dieselvero vuosi ei muuta veroa. tehoa löytyy 6,5 turbo diesel kahdet takapenkit ja hyvätavara tila ja kummatki penkkirivit on käänettävissä eli löytyy tavaratilaa tarvittaessa jopa 2,5 metriä

      • Samara-mies

        Onha Lada Samarakin monikäyttöauto. Takapenkin kaatamalla saa tilaa.


    • Nivaman
    • lada on paras

      kun ostaa kunnon lada nivan saa vastinetta rahoillesi.vielä vielä tehhdään naapurissa kunnon autoja sitä kokemusta ei mikään voita! ei ole mistään läkkipellistä tehtyjä kahvimyllyjä vaan kunnon autoja ja ovetkin on kun kassakaapissa.katsokaa testejä yotubesta!!!

    • Juu.

      Pajero ja Land Cruiser 120 ovat suunnilleen samankokoisia kaikki penkit käytössä. Sitten Land Cruiser 100 saattaisi olla ihan vähän tilavampi, mutten tiedä onko merkittävästi. Patrol lienee hieman isompi mitä edellämainitut tiloiltaan.

      Pathfinder ei ole Patrollin uudistettu painos, vaan se sijoittuu mallistossa Patrollin "alalapuolelle". Isoin ero on ajettavuudessa, siinä ero on valtava. Jos et maastossa aio ajaa, niin Patrol ei sinua ehkä niin paljoa kiinnosta, mutta koeajamalla ne, voit ehkä itse muodostaa mielipiteesi, nämä kun ovat vain minun arvioita.

      Land Cruiser ei ole oleellisesti luotettavampi enää tässä ikäluokassa. Kuva tulee vanhemman land cuirserin vahvasta maineesta. Veikkaisin Patrollia kaikista varmimmaksi näistä, siinä on eniten perinteistä, ns, pomminvarmaa tekniikkaa.

      Sitten, kun Pajeroitakin vertaat, niin 1998 on täysin erilainen auto mitä 2002 malli, koska välissä oli malliuudistus. Nissanilla ja Mitsulla ei näissä maastureissa tietääkseni ole tuolloin ollut yhteistyötä. Kyllä ne ovat tyystin eri autoja.

      3.koppaista 3,2 koneista Pajeroa itse suosittelisin tarpeisiisi katsomaan, koska vastaavilla varusteilla oleva land cruiser on sitten jo selvästi uudempi, ja menee yli budjetin. Land Cruiserin uudistus tapahtui myöhemmin. Jeeppiä veikkaisin myös todella veikeäksi laitteeksi maantiellä. Pathfinder lienee myös aika vahvoilla käyttöösi.

      Koeajamassa kannattaa ehdottomasti käydä, ainakin Land Cruiseria, Pajeroa, ja Pathfinderiä, ehkä Patrolliakin. Koska, silloin selviää varmasti paljon noiden autojen eroista. Noissa on aika valtavia eroja, varsinkin uudemman pajeron, ja vanhemman pajeron, sekä patrollin välillä.

    • verotero

      Jos oikeasti tarvitsee ne seitsemän paikkaa, oikea valinta on täysikokonainen tila-auto. Jos vielä ajat enimmikseen maantieajoa, kannattaa ottaa isolla bensakoneella, se vie maantiellä nelivetoautoa vähemmän. Näistä on myös hinnaltaan edullista tarjontaa vaikka kuinka paljon.

      Itse Chevy Transsportin omistaneena, väitä, ettei isoon kuljetustarpeeseen sen parempaa autoa ole. Kaikissa halvoissa autoissa on sitten vikoja.

    • kaarlo

      LC. Piste.

    • turve elvis

      Omas käytös lc 150 toinen menos .Hyvä vetää,tehotkin riittää ,kulutus ei hirveä.
      Mutta kovin vanhaa maasturia,en käyttö autoksi suosittelis.Olkoon minkä merkkinen tahansa.

    • pääsee helpommalla p

      Budjetti ei riitä alkuunkaan. Vanhat isot autot ovat kaalliita ylläpidettäviä.

      • jaska62.

        no tuosta perheautosajattelusta itse ostin jo 3 pajeron autokseni,mutta nyt ostin v6 bensakoneella !!! Nyt voin sanoa että tässä on auto joka lähtöön ja toimii kun kello. aikaisemmat pajerot oli 2,5td. ei nekään huonoja ole mutta vuositasolla v6 bensakoneella on halvempi kun ajan n.4700km./kk. Nyt tuli 9kk.aikana 1.vika lauhduttimen putket on ruostuneet puhki ja etsin uudet ja taas mennään säällä kuin säällä, on tukeva ajaa ja 7hlö.tarpeeksi tilaa tai muutenkin tilaa on reilusti. Eli eivät ole kalliita yllä pitää,kun vertaan opelin farkkuihin,niihin menee rahaa turhan paljon kun aina joku häiriövalo palaa ja ei voi luottaa opel astraan tai vectraan TIPPAAKAAN !!!


    • Verottaa pilalle

      Maastoauto on mainio perheauto joka hoitaa myös harrastukset joka lähtöön.

      Tosin valtion rooli tekee mahdottomaksi taloudellisesti vaikka juuri kerskakulutusta ja 3 vuoden cittariputkia vältetään näin ajamalla autolla joka on tehty käyttöön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe