Tätini kuoli muutama viikko sitten ja nyt on tullut pientä miettimistä valokuvauksesta.
Siskoani pyydettiin kuvamaan hautajaisissa ihmisiä ja arkkua, myös itse haluaisin kovasti kuvata. En tiedä miksi, mutta voi olla, että haluan ajatella jotain muuta, kuin haluan itkeä. Myös yksi syy on se, että ihminen, joka tulee hautajaisiin on ehkä kyläni ns. juorumuori ja en halua itkeä kyseisen ihmisen läsnä ollessa, varsinkin kun tämä ihminen tulee vaan juorujen etsinnässä. Valitettavasti hautajaiset eivät ole ns. hiljaisuudessa, vaan sukulaiset, tutut ja muut tulevat paikalle.
Eli onko se ollenkaan paha, että kiertelen sisareni kanssa valokuvaamassa ihmisiä hautajaisten aikana ja ottamassa kuvia muistoksi?
Valokuvaaminen hautajaisissa
2
812
Vastaukset
- Minävaantaas
Itse toin kaksi kameraa tyttäreni hautajaisiin. Annoin toisen hänen serkulleen ja sanoin, että räiski niin paljon kuin ehdit. Itse kuvasin etupenkistä aina tilaisuuden tullen.
Se serkku kuvasi seinän vierestä kappelin puolivälin tienoilta, eikä tuo häirinnyt ainakaan minua.
Ei ole ollenkaan paha, jos kuvataan. Älä kuitenkaan siunauksen aikana ainakaan salamalla, se häiritsee.
Arkun kukitusen aikana ja muistotilaisuudessa ihan vapaasti.
Jos kamerassasi on "silent mode" niin laita se päälle, niin ei piipitykset ja raksuminen kuulu.- AP1b
...vain yksi kuvaaja. Hautajaisissa jos missä pitäisi olla harras tunnelma. Yksi, hiljaa liikkuva kuvaaja hoitaa homman hyvin. Itse olen kuvannut muutamia hautajaisia, eikä sieltä loppuviimeksi niin paljon kuvia tarvita: muutama yleiskuva omaisista, siunaus ja ehkä joku yksittäinen otos arkusta ovat olleet ne mitä kaivataan. Se, että kaksi ihmistä kiertelee ympäriinsä, ei ole tunnelman kannalta oikein paras vaihtoehto. Lisäksi pitää muistaa sekin, että osa surevista ihmisistä tuskin haluaa päätyä kovin moneen kuvaan naama turvoksissa.
Melkeinpä tässä kohtaa pyytäisin jotain ulkopuolista, esim. tuttua kuvauksen harrastajaa hoitamaan kuvat pientä korvausta vastaan. Kyllä teidän osanne on tädin hautajaisissa surra, sen pitäisi olla selvää juorutädeillekin. On myös niin, että kameran läpi katsottuna tilanteesta erkaantuu ja tämä osa surutyötä jää tekemättä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042995Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391570Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921422- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119979Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783