Hei, olen nuori nainen ja pelkään gynekologille menoa. Minulle on kerran tehty gynekologinen tutkimus, kun en sitä enää voinut välttää. En muista siitä muuta kuin järkyttävän ahdistuksen, kivun ja että tärisin ja itkin 15 minuuttia sen jälkeen. Sain viimeksi taas siirrettyä tutkimusta seuraavalle kerralle, ja vaikka siihen on vielä hetki aikaa olen jo ahdistunut. En saa kunnolla edes nukuttua, kun asia kummittelee päässäni koko ajan. Aloin eilen jopa itkemään asian takia.
En voi sietää edes ajatusta että joku tuntematon henkilö alkaisi minua kopeloida ja vielä enemmän pelkään että jos saan vielä paniikkikohtauksen. Olen lueskellut hyviä ja kamalia kokemuksia gynekologikäynneistä, että osaisin varautua kaikkeen. Se ei ole vielä näyttänyt auttavan.
Onko normaalia pelätä näin? Tiedän että sen pitäisi olla ihan normaali terveystarkastus.
Onko kellään hyviä neuvoja? tai jotain sanottavaa?
Gynekologi pelko
17
6307
Vastaukset
- ei hätää.
heheheee Kyllä se joka naista jollainlailla "hävettää", mutta ajatteleppa niin, että gyne tekee sitä työkseen ja sinä vain käyt siellä ! Olen käynyt säännöllisesti tarkastuksessa ( jota suosittelen sinullekin) koska eiköhän se ole parempi huomata poikkeavuudet heti alkuun kun sitten kun se on jo myöhäistä?? Reippaasti ja asiallisasti vaan sinne, gyne tekee ne tarvittavat toimenpiteet ja sillä selvä. TSEMPPIÄ !! Eikä siinä ole mitään itkemistä !!
- 10+14
Tuohon on helpppo välttää: kun sinulla on gynekologipelko, mene gynekologiseen tutkimukseen yleislääkärille. Hekin kun voivat tehdä sisätutkimuksen.
- ha na
todellakaan ei pidä mennä yleislääkärille, kokemuksieni mukaan pahinmpia mahdollisia mämmikouria maailmassa. Asiantuntija sen olla pitää.
- Juttele
vaikka vastaanottohenkilökuntaan kuuluvan kanssa asiasta ja kysy hänen mielipidettään siitä, kuka on hellävaraisin ja suosituin gyne siinä paikassa. Kyllä jotkut vastaakin rehellisesti. Netissä voisit kysyä, että millaisia kokemuksia muilla on ollut sen paikkakunnan gyneistä.
- Pyydä myös
varaamaan pienimmät mahdolliset tutkimusvälineet ja keskustele ennen tutkimusta ja sen aikana peloistasi ja tuntemuksistasi.
- oceansoul0
Harmillista, että sinulla on noin paha pelko gynekologista tutkimusta kohtaan. Käsittelitkö kenenkään kanssa tuota viimekertaisen tutkimuksen jälkeistä olotilaa? Mainitsitko gynellesi, että tunsit kovaa kipua (sellaista ei kuuluisi olla)? Mikä sinua eniten tutkimuksessa ahdisti?
Kerrot lueskelleesi hyviä ja kamalia gynekologikokemuksia. Kai huomioit sen, että netissä varsinkin ihmiset helposti liioittelevat tai ihan tahallaan kirjoittelevat pelottelutarinoita?
Olen itse käynyt monia kertoja gynekologilla, eikä yksikään niistä ole ollut mitenkään kamala kokemus. Lääkäreinä on ollut miehiä ja naisia. Ei ole sattunut tai mitään; papa-kokeenkin otto on tuntunut vain ihan pieneltä nippaukselta.
Tämä ei ehkä sinua millään tavalla lohduta, kun pelkosi noin paha näyttää olevan.
En nyt haluaisi sanoa näin, mutta eihän tuo nyt normaalia jännitystä enää ole. Voisitkohan jutella asiasta jonkun kanssa? Muista myös ehdottomasti jutella gynekologillesi tästä asiasta, kun menet vastaanotolle.- keltalehti
Olen puhunut asiasta miesystävälleni, mutta hän ei oikein tiedä mitä muuta sanoisi kuin että "ei ole hätää". Hän yrittää lohduttaa kovasti, vaikka tämä on tietysti hyvin vieras aihe hänelle. Hän on jopa ehdottanut ettei minun tarvitsisi mennä hakemaan ehkäisyreseptiä jos pelkään näin paljon. Järki minulla sentään on päässä, joten ilmoitin heti, ettei se ole vaihtoehto niin kauan kun kumpikin meistä ovat hedelmällisiä.
En vain kestä, kun vieras ihminen koskettelee minua. Se on kauheaa. Minua alkaa ahdistamaan kun en tiedä mitä tapahtuu ja etten pysty hallitsemaan tilannetta. Paniikki vain alkaa iskeä. Tiedän ettei pelkoni ole enää normaalia jännitystä, mutta en oikein tiedä kuinka siitä pääsisi eroon. Hävettää ja pelottaa jos saan tutkimuksen aikana paniikin. Pelkään mitä se lääkäri ajattelee minusta, jos saan paniikin. Ei minulla ole ketään jolle voisin edes jutella tästä (siis muuta kuin mieheni). - oceansoul0
keltalehti kirjoitti:
Olen puhunut asiasta miesystävälleni, mutta hän ei oikein tiedä mitä muuta sanoisi kuin että "ei ole hätää". Hän yrittää lohduttaa kovasti, vaikka tämä on tietysti hyvin vieras aihe hänelle. Hän on jopa ehdottanut ettei minun tarvitsisi mennä hakemaan ehkäisyreseptiä jos pelkään näin paljon. Järki minulla sentään on päässä, joten ilmoitin heti, ettei se ole vaihtoehto niin kauan kun kumpikin meistä ovat hedelmällisiä.
En vain kestä, kun vieras ihminen koskettelee minua. Se on kauheaa. Minua alkaa ahdistamaan kun en tiedä mitä tapahtuu ja etten pysty hallitsemaan tilannetta. Paniikki vain alkaa iskeä. Tiedän ettei pelkoni ole enää normaalia jännitystä, mutta en oikein tiedä kuinka siitä pääsisi eroon. Hävettää ja pelottaa jos saan tutkimuksen aikana paniikin. Pelkään mitä se lääkäri ajattelee minusta, jos saan paniikin. Ei minulla ole ketään jolle voisin edes jutella tästä (siis muuta kuin mieheni)."Minua alkaa ahdistamaan kun en tiedä mitä tapahtuu ja etten pysty hallitsemaan tilannetta. "
Pyydä gyneäsi kertomaan koko ajan, mitä hän tekee.
Monia ahdistaa tilanteet, joissa ei pysty hallitsemaan itse tilannetta, mutta gynellähän käynti ei nyt varsinaisesti ole sellainen. Voit missä tahansa kohtaa kieltäytyä tutkimuksesta tai käskeä lopettamaan.
"Tiedän ettei pelkoni ole enää normaalia jännitystä, mutta en oikein tiedä kuinka siitä pääsisi eroon. "
Peloista - varsinkaan näin suurista - ei välttämättä pääsekään eroon ilman ammattiapua.
"Hävettää ja pelottaa jos saan tutkimuksen aikana paniikin. Pelkään mitä se lääkäri ajattelee minusta, jos saan paniikin."
Eiköhän lääkäreille paniikkikohtaukset ja muut ole ihan normaali juttu. Älä nyt sellaista mieti.
Tällaisten tilanteiden hoitoon on kyllä olemassa lääkkeitäkin. - ...
keltalehti kirjoitti:
En vain kestä, kun vieras ihminen koskettelee minua. Se on kauheaa. Minua alkaa ahdistamaan kun en tiedä mitä tapahtuu ja etten pysty hallitsemaan tilannetta. Paniikki vain alkaa iskeä. Tiedän ettei pelkoni ole enää normaalia jännitystä, mutta en oikein tiedä kuinka siitä pääsisi eroon. Hävettää ja pelottaa jos saan tutkimuksen aikana paniikin. Pelkään mitä se lääkäri ajattelee minusta, jos saan paniikin. Ei minulla ole ketään jolle voisin edes jutella tästä (siis muuta kuin mieheni).Minulla on aivan sama ongelma eli et ainakaan ainut ole, mikä tuskin kyllä yhtään lohduttaa.
Minullakin kesti vuosia uskaltaa mennä gynelle. Aikaisemmin oli kyllä jonkinlaista sisätutkimusta tehty, mutta ei koskaan papaa otettu, koska en uskaltanut ja jotenkin olin vielä onnistunut saamaan pilleritkin ilman sitä. Ilman sitä papaakin ne käynnit oli pelkkää tuskaa.
Nyt sitten jouduin vähän aika sitten käymään siinä papassa kun uudella paikkakunnalla lääkäri ei suostunutkaan enää sitä pillereiden reseptiä uusimaan. Aloin itsemään ja menin ihan paniikkiin. En olisi varmasti uskaltanut tehdä koko hommaa ellei hoitaja olisi sattunut tulemaan paikalle. Hän sai suostuteltua sitten. Hän piti kädestä koko ajan ja lääkärikin alkoi hänen seurassaan olemaan kiva ja kertoi koko ajan mitä teki. Lisäksi hän käytti paljon liukuvoidetta ja niitä pienimpiä välineitä. Siltikin itkin koko illan kotona ja olo tuntui likaselta ja loukatulta.
Minäkin olen yrittänyt puhua peloistani niin ystäville kuin entiselle ja nykyiselle miehelle, mutta ei se oikein auta. Usein varsinkin naiset suhtautuvat siihen pelkoon kuin se olisi naurettavaa. Eniten ärsyttää kun joku sanoo, että ei se mitään satu ja en minä ole ainut joka joutuu sen kestämään. Eipä se minua paljon lohduta.
Nyt joudun siihen papaan pian uudestaan kun siellä sitten löytyi jotain...olisi varmaan kannattanut mennä aiemmin...Pelkään jo nyt vaikka siihen on vielä aikaa. kai tämä on vaan sellainen helvetti, josta ei ikinä pääse eroon. - keltalehti
... kirjoitti:
Minulla on aivan sama ongelma eli et ainakaan ainut ole, mikä tuskin kyllä yhtään lohduttaa.
Minullakin kesti vuosia uskaltaa mennä gynelle. Aikaisemmin oli kyllä jonkinlaista sisätutkimusta tehty, mutta ei koskaan papaa otettu, koska en uskaltanut ja jotenkin olin vielä onnistunut saamaan pilleritkin ilman sitä. Ilman sitä papaakin ne käynnit oli pelkkää tuskaa.
Nyt sitten jouduin vähän aika sitten käymään siinä papassa kun uudella paikkakunnalla lääkäri ei suostunutkaan enää sitä pillereiden reseptiä uusimaan. Aloin itsemään ja menin ihan paniikkiin. En olisi varmasti uskaltanut tehdä koko hommaa ellei hoitaja olisi sattunut tulemaan paikalle. Hän sai suostuteltua sitten. Hän piti kädestä koko ajan ja lääkärikin alkoi hänen seurassaan olemaan kiva ja kertoi koko ajan mitä teki. Lisäksi hän käytti paljon liukuvoidetta ja niitä pienimpiä välineitä. Siltikin itkin koko illan kotona ja olo tuntui likaselta ja loukatulta.
Minäkin olen yrittänyt puhua peloistani niin ystäville kuin entiselle ja nykyiselle miehelle, mutta ei se oikein auta. Usein varsinkin naiset suhtautuvat siihen pelkoon kuin se olisi naurettavaa. Eniten ärsyttää kun joku sanoo, että ei se mitään satu ja en minä ole ainut joka joutuu sen kestämään. Eipä se minua paljon lohduta.
Nyt joudun siihen papaan pian uudestaan kun siellä sitten löytyi jotain...olisi varmaan kannattanut mennä aiemmin...Pelkään jo nyt vaikka siihen on vielä aikaa. kai tämä on vaan sellainen helvetti, josta ei ikinä pääse eroon.Kuulostaa vähän lohduttavalta, että jollakulla muullakin on sama ongelma kuin minulla.
Kaikkein eniten olen alkanut pelkäämään sitä kuinka minun käy vanhempana kun alan haluta lapsia. Tiedän etten voi vaarantaa lasta pelollani. Pelottaa ihan hirveästi mitä kaikkea sitä sitten seuraisi, jos olisin raskaana. - ...
keltalehti kirjoitti:
Kuulostaa vähän lohduttavalta, että jollakulla muullakin on sama ongelma kuin minulla.
Kaikkein eniten olen alkanut pelkäämään sitä kuinka minun käy vanhempana kun alan haluta lapsia. Tiedän etten voi vaarantaa lasta pelollani. Pelottaa ihan hirveästi mitä kaikkea sitä sitten seuraisi, jos olisin raskaana.Juu minulla on kanssa sama pelko tuota lasten hankkimista kohtaan.
Ristiriitaista on se, että samaan aikaan pelkään kuollakseni sitä, etten voisi koskaan saada lapsia ja sitä, että jos joskus joudun odottamaan ja synnyttämään lapsen. - samasama
... kirjoitti:
Juu minulla on kanssa sama pelko tuota lasten hankkimista kohtaan.
Ristiriitaista on se, että samaan aikaan pelkään kuollakseni sitä, etten voisi koskaan saada lapsia ja sitä, että jos joskus joudun odottamaan ja synnyttämään lapsen.Tiedän myös haluavani lapsia, mutta kaikki ne kokeet ja testit mitä siinä tehdään on vain kauhistuttavia. Olen suunnitellut että pitäis miettiä kotisynnytystä jos se mitään helpottais. ihan kamala tilanne. Pitää oikeasti keksiä joku ratkasu tähän.
- gurrrnau
Gynekologille meno on kamalaa ja valitettavasti kaikki naiset joutuu sen käymään läpi. Minulla on myös kauhea gynekammo, usein oksentelen ja pyörryn ennen käyntiä tai sen jälkeen. Onko sinulle koskaan annettu rauhoittavia ennen käyntiä? Minulle kamalinta on aina se, kun lääkäri pyytää makaamaan ja repii jalat auki. Minulla itselläni on ollut aivan kauheita lääkäreitä - kun minulle tehtiin PAPA-koe sain paniikkikohtauksen, mutta lääkäri iski minua sisäreiteen ja käski rentoutumaan samalla kun tähystylaite oli sisällä. voit arvata, että sattui. Eli siis jos lääkäri vaikuttaa jo kauhealta, kannattaa miettiä kaksi kertaa antaako sen katsoa sisään vai ei! Ja miesystäviltä ei kannata odottaa ymmärrystä, sillä mistäs ne siitä mitään tietää? :p
- amatöörigyne
Eihän tuollaista nyt kenenkään tarvitse eikä saakaan hyväksyä. Ei muuta kuin ylös tuolista, housut jalkaan ja lääkärille terveisiä että nyt riitti. Sitten reklamaatio asiasta sairaalan ylilääkärille. Nuo pässinpäät on saatava aisoihin! Muistakaa että lääkärillekin voi sanoa EI, vaikka kopeloijana olisi itse sairaalan toimitusjohtaja! Muistakaa myös antaa sairaalalle mahdollisimman paljon negatiivista palautetta esim. nettisivujen kautta. Monissa sairaaloissa tämäkin on mahdollista. Yksityisellä puolella lääkäriltä on oikeus vaatia EHDOTONTA TOTTELEVAISUUTTA!
- kammoinen
Mulla on myös gynekammo! Ekan tarkastuksen mulle teki vielä tuttu henkilö, voitte arvata hävettikö!! Pillerireseptit hankin terkkarin kautta ja mikäli kysyy ja onkin kysyny, koska viimeksi on tehty tutkimus ja papa otettu, olen vain sanonu, että olen käyny yksityisellä (vaikka en ole käynyt :D) sen ovat uskoneet. Vältän parhaimpani mukaan tutkimuksia ja lapsia en halua, juuri tämä ongelman takia... Ei vieraiden kuulu tutkita minun alapäätäni... Ne, jotka tietävät ongelmani, eivät voi ymmärtää minua ja ymmärrän heitä. Onhan kyse terveydestäni, mutta silti aion karttaa tutkimuksia viimeiseen asti, terveytenikin uhalla.
- Alistua ei kannata
Eiköhän nämä pelot nouse just siitä että lääkäreillä on yleensä niin onnettoman huonot ihmissuhdetaidot. Olisi tärkeää että jokainen huonoa hoitoa saanut kantelisi siitä mahdollisimman laajasti. Yksityisellä puolella palautetta on helppo antaa. Muistakaa myö sellainen tärkeä asia, että yksityisellä puolella ASIAKAS MAKSAA lääkärin palkan. Huonosta työstä ei kannata maksaa. Muutosta on turha odottaa jos asiasta vain hyssytellään. Antakaa palautetta, esim yksityisillä lääkäriasemilla se käy nettisivuilla ihan anonyymisti.
Jonkin verran tunnen tuota maailmaa sukulaisten kautta... - Ahdistunutt
Oon paniikkihöiröinen ja gynekammonen vaikken ookkaan käyny. Nyt on eka kerta edessä oireiden takia ja ahistus vain isonee, vieläkun olen neitsyt pelkään todella paljon varinskin millainen olo minulle jää. Todella paljon olen googlaillu ja lukenu kokemuksia ja kertomuksia ja liian monessa on joku törkiästi että ryhdistäydy ja housut kinttuun, tämä on hirveintä mitä sanoa ahdistuneelle. Toinen mitä huomaan on poikien kommentit kuinka voivat hoittaa nuolemalla kuntoon..huoh. Mutta nyt oli aivan ihana lukea tämä keskustelu kun asiallisia kommentteja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.806532- 1476070
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.5013896Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?
Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s1232351- 421539
Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.
Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved4171446- 741255
Sydämeni on sinun luona
Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun471094Jatkuva stressitila
On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan611056Trump ja Venäjä
Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja1431033