Ajeletko päivittäin Kehä I:ä tai Kehä III:a? Mihin aikaan ovat pahimmat ruuhkat, ja onko III yhtä ruuhkainen kuin I?
Tuleva työmatka tulee olemaan todennäköisesti sellainen, että kehäteitä kannattaisi käyttää, mutta uskaltaako/kannattaako sinne ylipäätään nokkaansa kokemattoman kuskin tunkea?
Kehäteiden ruuhkat
23
5863
Vastaukset
- Autoilija
Silloin kun kehäteillä liikkuu kannattaa käyttää mielummin bussia jos vain mahdollista. Itse ainakin pysäköin auton jollekin parkkipaikalle jos asioin paikoissa jotka ovat kehätien varrella ja käytän bussia liikkumiseen. Ruuhkat ovat niin hirveitä aamuisin ettei kannata mukaan lähteä ellei ole aivan pakko. Kumma että joka autossa on yleensä vaan yksi ukko. Jos samat ihmiset käyttäisivät bussia ei älyttömiä ruuhkia syntyisi.
- pera
kai sitä nyt käytettäisiin jos sellaisia liikkuisi. Kehä1stä taitaa kulkea 1? bussilinja
- Autoilija
pera kirjoitti:
kai sitä nyt käytettäisiin jos sellaisia liikkuisi. Kehä1stä taitaa kulkea 1? bussilinja
Noita busseja ei myöskään kauheasti liiku kehäteillä ja se vaikuttaakin osittain ruuhkaan. Mutta bussit ovat niin kalliita nykyään että samalla hinnalla ajaa omalla autolla jos ei ruuhkaan juutu. Bussiyhtiöiden pitäisi olla voittoa tavoittelemattomia yhtiöitä eikä mitään pörssiyhtiöitä joista pitää jatkuvasti repiä voittoja.
- tietäjä
pera kirjoitti:
- pera
tietäjä kirjoitti:
pitäisi katsoa kun siellä ei kulje bussia kuin muutamalle ihmiselle sopivasti
- huomaisit
pera kirjoitti:
pitäisi katsoa kun siellä ei kulje bussia kuin muutamalle ihmiselle sopivasti
kuinka väärässä oletkaan. Hyviä reittejä löytyy mitä uskomattomimmille osoitepareille. Testaa niin yllätyt.
- Pakkasrouva
Viime talven ajelin kehä ykköstä aamusin ja iltasin (klo8 ja 16). Ruuhkat oli kauhiat, mutta junalla en suostu kulkemaan. Bussillakaan ei päässyt kätevästi. Sitäpaitsi pidän siitä, ettei tarvitse minuutilleen lähteä kotoota eikä odotella asemalla.
Ennen viime talvea en ollut talvella ajanut, saatika missään ruuhkapaikassa, silti (jopa naisena) opin nopeasti sen tietyn itsekkyyden, jota siellä tarviaa. =) Joulun aikaan siellä ei ollut ruuhkia, pääsin töihin puolessa tunnissa. Normaalipäivinä meni vajaa tunti. Eli jos tiedät reitin, joka ehkä hieman kiertää, mutta jossa ei ole ruuhkaa, käytä sitä.
Tai jos tunnet, että julkisilla kulkeminen ruuhka-aikoina on mukavaa, käytä niitä. ;) Kehä kolmosesta en osaa sanoa, luulisi, että ne tietyömaat ja liikennevalot hidastaisivat entisestään. Mene ja tiedä.- Pakkasherra
Juuri tuohan se on meillä se asenne. Tunti menee, mutta menköön, julkisilla en suostu kulkemaan. "Ei tarvitse minuutilleen lähteä kotoota." Tosin sitten körötellään mokomaa matkaa tunti. "Opin nopeasti sen itsekkyyden".
Katson aamuisin bussin ikkunasta korkealta Munkkivuoressa, kun vieressä autoja kököttää viidellä kaistalla. Melkein jokaisessa yksi ukko sisällä. Hiihtoloman aikaan työmatkani sujui vartin nopeammin. Silloin noin joka kymmenes "itsekkään asenteen nopeasti oppinut" oli pois. Näinhän me jatketaan. Jokainen ymmärtää, että jos useampi kulkisi erittäin hyvin toimivalla julkisella liikenteellä, kaikki olisivat sen vartin nopeammin perillä. Mutta en minä kun ei muutkaan. Mitään muutosta tähän ei tule, paitsi huonompaan suuntaan, kun autojen määrä ja "itsekkään asenteen nopeasti oppineiden" määrä kasvaa. - Pakkasrouva
Pakkasherra kirjoitti:
Juuri tuohan se on meillä se asenne. Tunti menee, mutta menköön, julkisilla en suostu kulkemaan. "Ei tarvitse minuutilleen lähteä kotoota." Tosin sitten körötellään mokomaa matkaa tunti. "Opin nopeasti sen itsekkyyden".
Katson aamuisin bussin ikkunasta korkealta Munkkivuoressa, kun vieressä autoja kököttää viidellä kaistalla. Melkein jokaisessa yksi ukko sisällä. Hiihtoloman aikaan työmatkani sujui vartin nopeammin. Silloin noin joka kymmenes "itsekkään asenteen nopeasti oppinut" oli pois. Näinhän me jatketaan. Jokainen ymmärtää, että jos useampi kulkisi erittäin hyvin toimivalla julkisella liikenteellä, kaikki olisivat sen vartin nopeammin perillä. Mutta en minä kun ei muutkaan. Mitään muutosta tähän ei tule, paitsi huonompaan suuntaan, kun autojen määrä ja "itsekkään asenteen nopeasti oppineiden" määrä kasvaa.Kuljen sen takia autolla, koska en todellakaan halua lähteä kotoota/ töistä aina minuutilleen ja joko juosta tai odotella bussia/ junaa. Se syö kummasti miestä, kun seisoskelee tuolla räntä-/ vesisateessa. Ruuhka-aikoina bussit ja junat on täynnä, seistään kuin sillit purkissa, aamulla haistaan vahvasti hajuvesiltä, illalla hieltä. Nou vei.
Sitäpaitsi, junalla matkani olisi kestänyt 1,5 tuntia, autolla pääsin siis nopeammin. Nytkin, kun bussilla joudun töihin kulkemaan, menee enemmän aikaa ja täällä töissä joutuu odottamaan 40 minuuttia, että voi alottaa työt.
Ymmärsit sanomani (tahallaan?) väärin. Itsekkyydellä ruuhkaliikenteessä tarkotin sitä, ettei jokaista tarvitse väistää, vaan välillä voi mennä itse ensin. Mittaapa kauan kestää työmatka kehällä, jos päästät joka ikisen edellesi jopa vain mahdollisesti pyrkivän autoilijan eteesi. - Pakkasherra
Pakkasrouva kirjoitti:
Kuljen sen takia autolla, koska en todellakaan halua lähteä kotoota/ töistä aina minuutilleen ja joko juosta tai odotella bussia/ junaa. Se syö kummasti miestä, kun seisoskelee tuolla räntä-/ vesisateessa. Ruuhka-aikoina bussit ja junat on täynnä, seistään kuin sillit purkissa, aamulla haistaan vahvasti hajuvesiltä, illalla hieltä. Nou vei.
Sitäpaitsi, junalla matkani olisi kestänyt 1,5 tuntia, autolla pääsin siis nopeammin. Nytkin, kun bussilla joudun töihin kulkemaan, menee enemmän aikaa ja täällä töissä joutuu odottamaan 40 minuuttia, että voi alottaa työt.
Ymmärsit sanomani (tahallaan?) väärin. Itsekkyydellä ruuhkaliikenteessä tarkotin sitä, ettei jokaista tarvitse väistää, vaan välillä voi mennä itse ensin. Mittaapa kauan kestää työmatka kehällä, jos päästät joka ikisen edellesi jopa vain mahdollisesti pyrkivän autoilijan eteesi.En tainnut ymmärtää sanomaasi mitenkään väärin. Sinä taas et ymmärtänyt sanomaani ollenkaan. Kun me olemme niin yksilöllisiä ja toiset ihmiset vielä haisevatkin pahalta, niin sitten matka kestää. Ei pitäisi sitten ihmetellä, miksi kehätiellä on ruuhkaa.
- Calle
Siis eikös asia mene sillä tavalla, että jos kotoa tai työpaikalta nimenomaan lähtee minuutilleen, niin juna-asemalla ei tarvitse odottaa hetkeäkään? Ainakin itse olen sisäistänyt, että jos lähden kotoa x minuuttia ennen junan saapumista lähimmälle asemalle, voin suoraan astua junaan sisälle asemalle saavuttuani. Ja junat saattavat kyllä olla täysiä, mutta ei kovinkaan montaa vuoroa päivässä. Sinullakin näyttää olevan joustoa noissa työajoissa, pakkoko on liikkua niillä täysillä? Lisäksi käsittääkseni lähijunat ovat täynnä vasta kun Pasilaan on alle kymmenen minuutin matka, eli pidemmältä tulleet istuvat oikeaoppisesti koko matkan, ja lyhyemmänhän matkan terve ihminen seisookin. Vai mitä?
- Pakkasrouva
Calle kirjoitti:
Siis eikös asia mene sillä tavalla, että jos kotoa tai työpaikalta nimenomaan lähtee minuutilleen, niin juna-asemalla ei tarvitse odottaa hetkeäkään? Ainakin itse olen sisäistänyt, että jos lähden kotoa x minuuttia ennen junan saapumista lähimmälle asemalle, voin suoraan astua junaan sisälle asemalle saavuttuani. Ja junat saattavat kyllä olla täysiä, mutta ei kovinkaan montaa vuoroa päivässä. Sinullakin näyttää olevan joustoa noissa työajoissa, pakkoko on liikkua niillä täysillä? Lisäksi käsittääkseni lähijunat ovat täynnä vasta kun Pasilaan on alle kymmenen minuutin matka, eli pidemmältä tulleet istuvat oikeaoppisesti koko matkan, ja lyhyemmänhän matkan terve ihminen seisookin. Vai mitä?
Työaikani eivät jousta mihinkään suuntaan, ei ole joustanut eikä tule joustamaan.
Okei, ehkä sanoin hassusti, että kotoota lähtiessä joutuu odottamaan. No, mä joudun, koska otan aina vähän aikaa varalle, jos jotain esim. unohtuu kotiin tai muuta. Ja varsinkin bussien kanssa liikuttaessa se vara on hyvä, sillä välillä tulevat etuajassa. =) Mutta kun töistä lähtee, joutuu odottelemaan.
Toki nyt kun iltasella on töissä, ei ole julkiset niin kamalan täysiä.
Itseasiassa, kun kuljin sen n. tunnin junamatkan (työmatka siksi 1,5h, kun oli junan vaihto), seisoin junan eteisessä. Siitä pääsee kätevästi lähtemään ja jää vanhemmille ihmisille tilaa istua (tai no, kyllä nekin paikat vei nuoremmat). Ja junat todellakin olivat täysiä jo reilusti ennen Pasilaa ja Tikkurilaa, jo Järvenpäästä asti seisottiin kuin sillit.
Miksi minun valintaani mollataan? Eikö jokainen taaplaa tyylillään? En vain pidä julkisista, sillä sipuli. Omalla autolla kulkiessa on oma rauha, ei ole tuoksahteleva rouvashenkilö hönkimässä niskaan, eikä vanhalta viinalta haiseva ukko vierellä. En minäkään arvostele julkisilla kulkevia, sen kun kulkevat, ei ole minulta pois. Niinkuin ei ole teiltäkään pois, kun en ole teidän paikkaanne junassa viemässä. Löysätkää pipoanne ihmiset! - Democratic
Pakkasrouva kirjoitti:
Työaikani eivät jousta mihinkään suuntaan, ei ole joustanut eikä tule joustamaan.
Okei, ehkä sanoin hassusti, että kotoota lähtiessä joutuu odottamaan. No, mä joudun, koska otan aina vähän aikaa varalle, jos jotain esim. unohtuu kotiin tai muuta. Ja varsinkin bussien kanssa liikuttaessa se vara on hyvä, sillä välillä tulevat etuajassa. =) Mutta kun töistä lähtee, joutuu odottelemaan.
Toki nyt kun iltasella on töissä, ei ole julkiset niin kamalan täysiä.
Itseasiassa, kun kuljin sen n. tunnin junamatkan (työmatka siksi 1,5h, kun oli junan vaihto), seisoin junan eteisessä. Siitä pääsee kätevästi lähtemään ja jää vanhemmille ihmisille tilaa istua (tai no, kyllä nekin paikat vei nuoremmat). Ja junat todellakin olivat täysiä jo reilusti ennen Pasilaa ja Tikkurilaa, jo Järvenpäästä asti seisottiin kuin sillit.
Miksi minun valintaani mollataan? Eikö jokainen taaplaa tyylillään? En vain pidä julkisista, sillä sipuli. Omalla autolla kulkiessa on oma rauha, ei ole tuoksahteleva rouvashenkilö hönkimässä niskaan, eikä vanhalta viinalta haiseva ukko vierellä. En minäkään arvostele julkisilla kulkevia, sen kun kulkevat, ei ole minulta pois. Niinkuin ei ole teiltäkään pois, kun en ole teidän paikkaanne junassa viemässä. Löysätkää pipoanne ihmiset!"Miksi minun valintaani mollataan? Eikö jokainen taaplaa tyylillään?"
Niinpä niin. Mutta kun koko tämä keskustelu alkoi siitä, että joku oli huolissaan kehäteiden pahoista ruuhkista, niin arvoisan nimimerkin asenne selittää oikein hyvin sen, miksi niitä ruuhkia on ja miksi niistä kärsivät kaikki, niin yksityisautoilijat kuin julkisen liikenteen käyttäjätkin.
Ja kun kaiken jälkeen nimimerkki vielä rohkenee väittää, että "En minäkään arvostele julkisilla kulkevia, sen kun kulkevat, ei ole minulta pois. Niinkuin ei ole teiltäkään pois, kun en ole teidän paikkaanne junassa viemässä", niin on selvää, että hänellä ei oikein ajatus kulje. Kyllä se on muilta pois. Hänen kaltaistensa takia ne ruuhkat juuri ovat.
- valintani
on päivittäin Kehä I:llä. Aaamulla väli Karhusaari - Perkkaa ja illalla päinvastoin. Aamulla olen liikkeellä ajoissa (lähtö Lauttasaaresta vaihtelee 6:45...7:15) ja puoleen vuoteen ei ole ruuhkaa ollut ja ajoaika L.saari -Perkkaa on yleensä alle 10 minuuttia, eli suurimman hidasteen muodostaa liikennevaloihin pysähtymiset.
Leppävaaran jälkeen (Vallikallio) näyttää alkavan tökkiä jos kello on yli 7:30.
Takaisin sitten heti klo 15:00 jälkeen, eikä nytkään mitään ruuhkia. Edellyttää tietysti suht. normaaleja keliolosuhteita ja ei kolareita, eikä niitä vielä ole näkynytkään. Yleensä kuuntelen sitten radiosta kotona noita ruuhka- ja kolariuutisia ja naureskelen onnettomille vodkalasia tyhjennellessäni.
Oma valintani on siis olla liikkeellä ajoissa (sopii elämänrytmiini hyvin) ja lisäksi edulliset liikkumissuunnat ja "helppo" osuus kehätiestä.
Ennen ajoin Pitäjänmäelle Lehtisaari - Munkkiniemi reittiä, mutta se on vähintäin 5 minuuttia hitaampi ja jatkuvaa pysähtelyä, eikä ole kuin n. 1 km lyhyempi.
Todennäköisesti useimmilla muilla on kehäteistä vaikeammat osuudet ajettavanaan. Mukavinta on muuten olla liikkeellä riittävän ajoissa (olisiko n. ennen 06:00). Silloin liikennevalot on kaikille punaisella, mutta kun lähestyy niitä (ylinopeutta ajaen tietysti) ja on juuri nostamassa jalkaa kaasulta, niin ne vaihtuvatkin vihreiksi. Mainio homma nuo ajoneuvotunnistimet reilusti ennen risteyksiä.- Pakkasrouva
Mä ajelin kehää Tuusulantien kohdilta Pitäjänmäelle (Vihdintie). Työaikoihin en pääse vieläkään vaikuttamaan, mutten siltikään aiemmin lähtisi (en ole aamuihmisiä), vaan ehkä siinä klo 9 jlk.
Mutta jos pystyy järkkäämään liikenteessäolon niin, ettei aivan nuihin pahimpiin ruuhkiin satu, niin mikäpäs siinä. =) Uuden vuoden aattona oli kovin hiljasta liikenteessä. ;)
- melkein
Minä ajelen Kehä I:stä väliä Länsiväylä - Lahdenväylä eli lähes päästä päähän. Lähden ajoissa aamulla n. 6.30 ja kotiinpäin sitten vähän ennen kolmea, enkä ole ruuhkiin noina aikoina törmännyt. Matkaan menee noin puoli tuntia, julkisilla menisi noin tunti.
- aapo
Kehä I länteen pääsee aamulla parhaiten heti 7:n jälkeen n. 7:05 - 7:30, muina aikoina melko paha
Kannelmäen suoralla ja Vallikallion valoissa.
Myös ennen seitsemää ruuhka on usein mahdoton mikä
johtunee Vallikallion valojen yöajastuksesta eli kun Shellillä joku käynnistää Hiacensa niin heti vaihtuu sivutieltä tuleville piiiiitkä vihree..
Itään päin ennen klo 15:00 ja 18:00 jälkeen ok.
Kehö III:a käytän ruuhka-aikojen ulkopuolella. - Elämänlaatua
Muuttakaa suosiolla pois sieltä ahdistavalta pääkaupunkiseudulta :-)
Täällä astetta pienemmässä kaupungissa pääsen autolla töihin kymmeneen minuuttiin ja liksaakin maksetaan yli 3000 euroa kuussa. Asunnot ovat myös halvempia, joskaan eivät mitenkään edullisia.- neemo
Ei se muuttaminen ole ihan niin yksinkertaista, eiköhän suurin osa kehän sisäpuolella asuvista asu siellä työpaikan vuoksi, tuskin kalliit asunnot ja ruuhkat ketään houkuttelevat.
Minä en ainakaan löytäisi oman alan työtä oikeastaan mistään muualta. - Pakkasrouva
neemo kirjoitti:
Ei se muuttaminen ole ihan niin yksinkertaista, eiköhän suurin osa kehän sisäpuolella asuvista asu siellä työpaikan vuoksi, tuskin kalliit asunnot ja ruuhkat ketään houkuttelevat.
Minä en ainakaan löytäisi oman alan työtä oikeastaan mistään muualta.Muuttaisin landelle, jos siellä saisin jatka alani töitä, vaan eipä löydy. Eikä miehenikään halua aivan landelle muuttaa. Landella en nyt tarkoita kaikkea kehän ulkopuolella olevaa. ;) Ollaan tosin löydetty halpa asuinalue, mutta lasta täällä et kasvata.
- zebbe
Pakkasrouva kirjoitti:
Muuttaisin landelle, jos siellä saisin jatka alani töitä, vaan eipä löydy. Eikä miehenikään halua aivan landelle muuttaa. Landella en nyt tarkoita kaikkea kehän ulkopuolella olevaa. ;) Ollaan tosin löydetty halpa asuinalue, mutta lasta täällä et kasvata.
Ainakin mulle. Asun radan varressa omakotitalossa ja duuniin matkat hoituu 16-17 min junalla ja kävelyä päälle 250 500 metriä. Autolla en mene juuri koskaan töihin, vaikka mulla on ilmainen parkkipaikka lämpimässä tallissa hissimatkan päässä työhuoneestani.
Kyllähän kuka tahansa voi järjestää asiansa hyvin jos vain haluaa, ehkei sentään kaikki.
Sääliksi käy teitä kehien ruuhkissa junnaavia. - Pakkasrouva
zebbe kirjoitti:
Ainakin mulle. Asun radan varressa omakotitalossa ja duuniin matkat hoituu 16-17 min junalla ja kävelyä päälle 250 500 metriä. Autolla en mene juuri koskaan töihin, vaikka mulla on ilmainen parkkipaikka lämpimässä tallissa hissimatkan päässä työhuoneestani.
Kyllähän kuka tahansa voi järjestää asiansa hyvin jos vain haluaa, ehkei sentään kaikki.
Sääliksi käy teitä kehien ruuhkissa junnaavia.Huomautan tähän väliin, etten enää pariin kuukauteen ole "junnannut kehien ruuhkissa", sillä siirryin Pasilaan. Nyt matka hoituu kätevästi Tuusulantietä pitkin. =) Eikä iltaisin ole pahoja ruuhkia.
Minun ammattini on sellainen, ettei meitä maalla tarvita. Kaupunkilaisten ongelmat, kaupunkilainen ammatti.
"Kyllähän kuka tahansa voi järjestää asiansa hyvin jos vain haluaa, ehkei sentään kaikki."
No me mieheni kanssa kuumeisesti pohditaan, millä rahalla me syömme vuokranmaksupäivän jlk. =( Eli kaikkien ei todellakaan ole helppo päättää, että muutetaanpas tuonne, siellä on kiva talo, vaan puoli miljoonaa. Etitään samalla uudet työpaikat, niitä kun tarjotaan nykyään joka tuutista.
Olen avoimen kateellinen teille, jotka niin voitte tehdä. - 10000km/vuosi
EI ahdista täällä Helsingissä, ikävä kyllä.
Tänään tulin Kehä I:llä ajettua klo 17 ruuhkassa, kesti Leppävaarasta Malmille peräti 15 minuuttia, aivan kauheata. Pari kertaa koko liikenne pysähtyi, olihan liikenteessä 5000 autoa/tunti.
Yleensä menenkin julkisilla, on meinaan palkattu ammattikuski puikoissa. On meinaan varaa auton lisäksi bussilippuun.
Joten mikäs täällä Helsingissä on omakotitalossa asuessa, hyvä palkka ja hyvä paikka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1016153
- 2123406
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183335Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663298Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162515Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242494Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282353- 2702081
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441646- 251417